Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Maaviileä, jäähdytys ja ilmanvaihto => Aiheen aloitti: Kuuukkeli - 13.12.20 - klo:13:55
-
Minulla on 15 vuotta vanha Ilto 440 ja nyt meni ohjain ihan mykäksi. Kun avasin koneen, sieltä oli piirikortilta palanut 63mA sulake. Laitoin 200mA tilalle kun ei pienempää ollut. Kun laitoin virrat päälle, alkoi kortilla oleva vihreä 5W vastus käryämään. Sulake ei palanut kun virrat olivat vain 5s päällä. Kuitenkin näyttää siltä että kortissa on jotain häikkää. Onko tuolle jotain tehtävissä vai pitääkö suosiolla alkaa etsimään uutta korttia. Jos jollain löytyy joutilas kortti niin täällä voisi olla ostaja.
-
Tuossa näyttää olevan kuumentuneena 5V regulaattori ja sen 39 ohm etuvastus, jolla ilmeisesti lasketaan jännitettä hiukan ennen regulaattoria, jotta se ei kuumene liikaa.
Mikähän komponentti on sen paksun vastuksen vieressä rinnalla, joka on osin muuntajan takana piilossa?
Vika lienee joka tuossa regulaattorissa, joka ei maksa euroa enempää ja on helppo vaihtaa, tai sitten sen syöttämässä 5 V linjassa joku komponentti vie liian paljon virtaa. Tuo 5 V noille mikropiireille ja J10-liittimelle.
Se hajonnut sulake lienee tuo aivan alareunassa oleva, joka siis suojaa tuota muuntajaa ja kaikkea sen perässä.
Muuntaja ilmeisesti on 24V ja sillä ohjataan releet käyttäen tuota muuntajasta kauimpana olevaa piiriä (ULN2803ag).
Tuo 39R etuvastus + 5 V regulaattori lämpeävät aikalailla, jos vähänkin enemmän on kuormaa. Tuosta voi periaatteessa saada yli 1 A, mutta silloin kyllä ylikuumenee. Vajaalla 0,4 A:lla menee jo yli 5 W vastuksen spekseistä ja silloin sen yli on vasta 15 V eli myös regulaattori kuumenee reilusti silloin. Tuloksen näkee piirilevyltä. 63 mA 230 V vastaa 0,6 A 24 V.
Itse kokeilisin irrottaa regulaattorin ja testaisin onko se ehjä. Jos on, kokeilisin syöttää 5 V linjaan labravirtalähteellä pienellä virralla. Ehkä sieltä löytyy sitten kuumeneva komponentti, jossa oikosulku.
-
Tuossa näyttää olevan kuumentuneena 5V regulaattori ja sen 39 ohm etuvastus, jolla ilmeisesti lasketaan jännitettä hiukan ennen regulaattoria, jotta se ei kuumene liikaa.
Mikähän komponentti on sen paksun vastuksen vieressä rinnalla, joka on osin muuntajan takana piilossa?
Komponentti on diodi tai Zeneri..?
-
Varmaan on Zener. Katsoin huolimattomasti. Ei ole vastuksen rinnalla, vaan regulaattorin sisääntulosta maahan. Tuo saattaa myös olla se syypää. Jos on palanut oikosulkuun, kuumenee sekä tuo Zener että vastus ja riittää ehkä polttamaan 63 mA sulakkeen.
Mittaa siis tuo Zener. Sen tehtävä lienee olla transienttisuoja ja suojaa myös väärältä napaisuudelta. Tai sitten tuo vastus + Zener on vain simppeli esiregulaattori, joka pitää suunnilleen vakiojännitteen regulaattorille.
Tulikos tuo ylikuumentumisesta kertova tumma väri jo ennen ylisuuren sulakkeen laittoa?
Erikoinen ohjainkortti 2003 suunnitelluksi, jos päiväys siihen viittaa. Luulisi olevan jo pintaliitosta ja hakkurilla tuolloin.
-
Täytyy sanoa että en tutkinut korttia niin tarkoin ennen sulakkeen vaihtoa että osaisin sanoa oliko noita värinmuutoksia ennen savumerkkejä. Täytynee vaihtaa tuo vastus, diodi ja regulaattori ja katsoa mitä se sanoo sen jälkeen.
-
Vaihdoin tuon vastuksen ja zenerin + juotin vähän kärähtäneitä johtoliuskoja. Laitoin oikean kokoisen sulakkeen ja kortin takaisin. Kone hyrähti käyntiin kuin Lada pakkasella. Kustannukset 5 euroa. Uusi kortti olisi maksanut melkein 300 euroa. Tuhannet kiitokset neuvoja antaneille.