Maalämpöfoorumi

Lämpöpumput => Thermia => Aiheen aloitti: Reiska - 28.03.17 - klo:21:45

Otsikko: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 28.03.17 - klo:21:45

Vaihtokompurassa ZH30K4E-TFD-524 on sama mallimerkintä, mutta tyyppikilven "I-oper max" on toisessa 11.00 ja toisessa 8.2. Onko eroa ja mitä?

Myös vaihtokompuran alemman yhteen ensimmäinen 30cm on eristeen alta/päältä ihan öljyssä. Ylempään messinkin-nippaan saakka... vaatiiko huolenpitoa?
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Matias - 28.03.17 - klo:23:27
Lainaus
Vaihtokompurassa ZH30K4E-TFD-524 on sama mallimerkintä, mutta tyyppikilven "I-oper max" on toisessa 11.00 ja toisessa 8.2. Onko eroa ja mitä?

I-oper max = maksimi virta jatkuvalla käytöllä.Toisessa kompressorissa siis 11A ja toisessa 8,2A.Tuo 11A:n kompressori siis hiukan suurempitehoinen kuin 8,2A:n kompressori

Lainaus
Myös vaihtokompuran alemman yhteen ensimmäinen 30cm on eristeen alta/päältä ihan öljyssä. Ylempään messinkin-nippaan saakka... vaatiiko huolenpitoa?

Ylemmässä messinkinipassa saattaa olla kylmäainevuoto,usein kylmäaineen vuotokohdasta alaspäin näkyy öljyä ,kylmäaine haihtuu ilmaan mutta öljyjäljet jää näkyviin ja painovoimaisesti öljy valuu alaspäin
Tuo kohta kannattaisi tarkistuttaa suht nopeasti esim vuototesterillä.
Ota välittömästi yhteyttä kompressorin vaihdon tehneeseen yritykseen/henkilöön ja kerro tuosta öljyvuodosta,saattaa korjautua ihan kiristämällä liitin.
Jos kylmäainetta vuotaa liikaa niin kompressorin matalapainepressostaatti pysäyttää kompressorin ja lämmitys on senjälkeen hoidettava vastuksilla kunnes vika on korjattu
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 29.03.17 - klo:06:31
I-oper max = maksimi virta jatkuvalla käytöllä.Toisessa kompressorissa siis 11A ja toisessa 8,2A.Tuo 11A:n kompressori siis hiukan suurempitehoinen kuin 8,2A:n kompressori



Moi,
Eikö tuossa ole prosentuaalisesti isokin ero jos virrat eroaa noin paljon? Eikö vaihto-osan pitäisi olla vastaava kuin alkuperäisen?  Tuntuu vaan että kompura käy todella paljon ja sähkön kulutuskin on noussut mielestäni paljon.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 29.03.17 - klo:08:28
(http://i63.tinypic.com/20adhs2.jpg)
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Matias - 29.03.17 - klo:10:10
Moi,
Eikö tuossa ole prosentuaalisesti isokin ero jos virrat eroaa noin paljon? Eikö vaihto-osan pitäisi olla vastaava kuin alkuperäisen?  Tuntuu vaan että kompura käy todella paljon ja sähkön kulutuskin on noussut mielestäni paljon.

Kompressorin ottaa sähköverkosta virtaa vain senverran minkä kylmäaineen lauhtumisessa tarvittava paineen nostaminen kompressoria kuormittaa.
Eli jos kuormitus on vaikka 2kw niin kompressori ottaa verkosta sähköä tuon 2kw +häviöt eli virta säätyy itsestään kuormituksen mukaan maksimirajaan saakka.
Käytännössä siis nuo 11A ja 8,2A on maksimivirrat millä ko kompressoria saa vaaratta kuormittaa.

Laskennalisesti 8,2A virralla kompressoria voi kuormittaa n 5 kw:n teholla ja 11A:n virralla kuormitusta saa olla n 6,5kw mutta samalla kuormalla kumpikin kompressori ottaa saman verran virtaa.
Huoltomies kyllä selittää miksi tyyppikilvessä on tuollainen ero,kyseessä saattaa olla jokin valmistus- tuotantotekninen asia,esim sellainen että samaa moottoria voi käyttää myös suurempitehoisessa kompressorissa.

Äkkiä katsoen samat arvot noilla kymäainepuolella näyttäisi olevan,molemmissa 11,7m3/h

https://www.ahlsell.fi/34/kylma/01-kompressorit/scroll-kompressorit/copeland-1/6858496/
https://www.kylmaverkko.fi/zh30k4e-tfd/

Miksi muuten vanha kompressori meni vaihtoon?

Tuo öljyvuoto kannattaa kyllä tarkistaa nopeasti jos kompressori on käytössä ja siellä on kylmäainevuoto niin se on korjattava viivyttelemättä.

Öljyä kun ei kylmäaine liittimistä muuten voi tulla kuin kylmäainevuodon yhteydessä,kylmäainekaasun  seassa kiertää kiertää jonkin verran öljyä ja vuotokohdassa kylmäaineet haihtuu jälkiä jättämämättä mutta seassa ollut öljy jää vuotokohtaan näkyville kun öljy ei haihdu mihinkään
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 29.03.17 - klo:10:44
Moi.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Eli menee helpommin vastuksille. Tuo on kuitenkin 12kw pumppu alunperin. Mitä lie nyt?
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: tomppeli - 29.03.17 - klo:11:01
Tervehdys,
Olen tuossa itsekkin miettinyt sähkönkulutusta...

Pumppuna on diplomat optimum 12 duo. Käyttöaikaa tammikuun alusta tähän päivään:

-lämpöpumppu 1700h
-lisälämpö 6h
-lisälämpö 2 7h
-lämminvesi 136h

Talo on 168m2 energialuokkaa A kahdessa kerroksessa varustettuna ilton 440 premium ilmanvaihdolla+vesi patterilla ja tallia 40m lämpökanaalin päässä (+18) 95m2.

Sähköä on mennyt marraskuun kaiken kaikkiaan noin 12tkwh.

Kuulostaako tämä olevan linjassa kaiken puolin?

terv. Reiska.

Löysin aikaisemman viestisi.
Käviköhän nyt tosiaan niin, että pumpun lämmitysteho laski vähän liikaa?
Kannattaisiko asiasta kysyä jotain kompressorin vaihtajalta?
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: seppaant - 29.03.17 - klo:11:16
"Matias"
Lainaus
Laskennalisesti 8,2A virralla kompressoria voi kuormittaa n 5 kw:n teholla
Eikö tämä tarkoita sitä, että antoteho esim COP:lla 3,0 on 15 kW?

ATS
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: tomppeli - 29.03.17 - klo:12:04
Kannattaisiko asiasta kysyä jotain kompressorin vaihtajalta?
Lainailen tässä vähän itseäni..

Pitäisi verrata vanhan ja uuden kompressorin dataa. Siitä se selviää.
Pelkän ottovirtojen suuruuksien eroilla ei voi muuta, kuin arvailla..
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 29.03.17 - klo:12:07
Oma kompetenssi on aika rajallista tällä alueella. Siksi arvostan kokeneempien ajatuksia.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Matias - 29.03.17 - klo:12:38
Lainaus
Laskennalisesti 8,2A virralla kompressoria voi kuormittaa n( 5)  4 kw:n teholla

"Matias"Eikö tämä tarkoita sitä, että antoteho esim COP:lla 3,0 on 15 kW?

ATS

Sitähän se ,tosin muistin aamulla virta/teholuokat pykälän verran väärin,liitteenä olevan taulukon mukaan 8,3A:n nimellisvirta tuottaa vain 4kw tehon 380V:n jännitteellä.

11A virralla teho on 5,5kw....sorry :-[

Virta-teho (http://aijaa.com/8rWFaK)
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 29.03.17 - klo:13:49
Eli kun tuo 8.2 on nyt MAX =nimellisteholtaan alle sen, joten ei mene enää speksiin. Eli ei vastaa alkuperäistä?
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: sam68 - 29.03.17 - klo:14:01
Kyllä nuo antoteholtaan eli kylmäteknisesti pitäisi olla samat eli älä tuosta huolehdi.
Pyyhi tuo öljy kunnolla pois ja katso parin päivän päästä tuleeko uutta. Voi olla asennuksen jäljiltä mutta en keksi missä vaiheessa sitä noin reippaasti olisi voinut tulla. Tuo huoltonippa saattaa vuotaa tai sen pitävyys on testattu jollain erikoisella aineella.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 29.03.17 - klo:20:51
Moi.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Eli menee helpommin vastuksille. Tuo on kuitenkin 12kw pumppu alunperin. Mitä lie nyt?

Niin meneekö helpommin vastuksille=täystehoisesta tuli osateho?
16h näyttää nyt pyörineen tälle vuorokaudelle. Yöllä - 13, päivällä nollassa.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Matias - 29.03.17 - klo:22:14
Niin meneekö helpommin vastuksille=täystehoisesta tuli osateho?
16h näyttää nyt pyörineen tälle vuorokaudelle. Yöllä - 13, päivällä nollassa.

Lainaus
Tuo on kuitenkin 12kw pumppu alunperin. Mitä lie nyt?

Kumpikohan kompressori siellä on nyt käytössä,8,2A vai 11A?

Cop arvolla 3 pystyy 8,2A / 4kw:n kompressori tuottamaan 12kw:n lämmitystehon.

Jos se 11A/5,5kw:n kompressori toimii 4kw:n teholla samoissa olosuhteissa niin lämmitysteho on  myös 12kw.

Kumpikin kompressori pystyy siis tuottamaan tuon 12kw:n lämmitystehon samalla ottoteholla jos laitteisto on muutoin kunnossa.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 29.03.17 - klo:22:30
Uusi on tuo 8.2A

Eikö tuo käyntimäärä ole aika pitkä olosuhteisiin verrattuna?
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: tomppeli - 29.03.17 - klo:22:40
Aika pitkältä vaikuttaa.
Kun tietäisi tuon vuorokauden keskilämmön, voisi sen rajan, jossa kone alkaa käymään tauotta, suunnilleen laskeakin.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 29.03.17 - klo:23:13
Lienee - 8 paikkeilla
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: tomppeli - 30.03.17 - klo:09:19
Lienee - 8 paikkeilla

Jos pumppu käy -8 C lämpötilassa 16 tuntia, käy se noin 19 -21 pakkasilla jatkuvasti ja sitä kylmemmällä tulee vastukset apuun.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 01.04.17 - klo:17:56
Neulaventtiili vuoti/oli viallinen. Liekkä vuotanut vaihdosta asti, eli reilun vuoden.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 10.05.17 - klo:21:35
Miksi lämmityksessä kulutus on n. 3.8kwh ja vedenlämmityksessä n. 5kwh?
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: sam68 - 16.05.17 - klo:14:08
Miksi lämmityksessä kulutus on n. 3.8kwh ja vedenlämmityksessä n. 5kwh?
Korkeampi menovesi => korkeampi kulutus.
Otsikko: Vs: Kompuroiden tyyppikilven merkintöjen erot
Kirjoitti: Reiska - 16.05.17 - klo:19:22
Kiitos selvennyksestä.