Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: Maastakolämpöä - 28.11.16 - klo:22:58
-
Täällä taas yksi untuvikko lisää...
Meillä on ollut muutaman päivän käytössä 1255F 3-12kw ja 200 M kaivoa.
Joku mättää mielestäni kun työntää lattiaan välillä 50 asteista ja välillä 20 asteista vettä, pelkään että laatat kohta halkeaa...
Osaatteko sanoa näillä tiedoilla mitään, laitan tarvittaessa arvoja. Asteminuutit eivät kerro minulle mitään :(
-
Tervetuloa foorumille!
Täällä kyllä taidot & tiedot karttuu ja tulee asteminuutitkin jossain kohtaa tutuksi ;)
Kannattaa ottaa ohjekirja käteen ja rohkeasti katsella mitä koneen ohjelmista löytyy.
Ei se ole mitään rakettitiedettä.
Mutta muutoksia kannattaa yleensä tehdä vain yksi kerrallaan ja seurata miten se vaikutti.
Suosittelen, että laitat USB muistin koneeseen ja sen keräämään tietoa 1 minuutin välein.
Tiheämpi keruu ei ole yleensä tarpeen ja silloin kertyy ISOJA lokitiedostoja.
Laita aluksi muutaman tunnin (4-7h) loki tänne, niin katsotaan porukalla.
Onko valittuna lattialämmitys? (huolto-valikosta löytyy).
Mikä lämpökäyrä on käytössä?
Mikä on max. menolämpötila - asetus?
Edit: Hiukan liian korkealta tuntuu 50C lattialämmitykseen.
Aiemmista viesteistäsi näki kohteesta jotain. Mihin ratkaisuun päädyit?
-
Kiitoksia!
Ohjeitakin on luettu mutta eipä sieltäkään joka asiaan tunnu löytyvän vastausta.
Lattialämpö on valittuna ja ilmeisesti joku peruslämpökäyrä.
Menoveden max lämpötila oli alussa 30 astetta mutta muutin sen 35 asteeseen. Ihmettelen kovasti kun kone ei "tottele" tuota asetusta.
Ohessa linkki koneen asennusohjeeseen: http://www.nibe.fi/nibedocuments/17244/331299-1.pdf
Olen ihmetellyt s. 15 kaaviossa olevaa 'Shuntti-/vaihtoventtiilin' -toimintaa. Kuinkahan sen kuuluisi toimia?
Pitänee tuo USB-tikku laittaa koneeseen keräämään tietoa heti kun työkiireiltä ehdin. Siihen löytynee ohjeet oppaasta?
-
Joku mättää mielestäni kun työntää lattiaan välillä 50 asteista ja välillä 20 asteista vettä, pelkään että laatat kohta halkeaa...
Tuo kuulostaa siltä, että vaihtoventtiili takertelee.
Vaikuttaisi siltä, että vaihtoventtiili ohjaa käyttövesilämmitystä lattiaan.
Otathan sen huomioon, että käyttöveden lämmitysjakson lopulla menee hetken aikaa liian kuumaa vettä lattiapiiriin, muta se tovi on niin lyhyt, että se ei lattiaa lämmitä.
Jos kuumaa menee lattiaan niin paljon, että lattia kuumenee, on venttiilin toiminnassa vikaa.
Asunnon lämpötilaa muutetaan säätökäyrän asetuksilla.
Asteminuutit on kumulatiivinen (kertyvä) suure ja se kertoo lämmitystarpeesta.
Asteminuutit ovat säätökäyrän mukaisen tavoitelämpötilan erotus asteina x kuluneiden minuuttien lukumäärä.
Voisi sanoa ehkä näinkin, että asteminuuttikertymä on: astepoikkeama x sen kesto minuuteissa.
Asteminuuttikertymällä (Integraalilla) ohjataan lämmitystehoa.
-
Kiitoksia!
Ohjeitakin on luettu mutta eipä sieltäkään joka asiaan tunnu löytyvän vastausta.
Lattialämpö on valittuna ja ilmeisesti joku peruslämpökäyrä.
Menoveden max lämpötila oli alussa 30 astetta mutta muutin sen 35 asteeseen. Ihmettelen kovasti kun kone ei "tottele" tuota asetusta.
Ohessa linkki koneen asennusohjeeseen: http://www.nibe.fi/nibedocuments/17244/331299-1.pdf
Olen ihmetellyt s. 15 kaaviossa olevaa 'Shuntti-/vaihtoventtiilin' -toimintaa. Kuinkahan sen kuuluisi toimia?
Pitänee tuo USB-tikku laittaa koneeseen keräämään tietoa heti kun työkiireiltä ehdin. Siihen löytynee ohjeet oppaasta?
Vaihtoventtiili ohjaa lämmityksen joko talon lämmityspiiriin tai käyttöveden lämmitykseen, kulloisenkin tarpeen mukaan.
Loki paljastaa (yleensä) jos VV ei toimi kunnolla, ainakin vertaamalla käyriä/toimintaa toimiviin.
-
Onko lämpöä tuvassa tarpeeksi ja onko lämmintä vettä riittävästi?
-
Kyllä lämpöä on.
Meillähän on sellainen tilanne että olemme muuttamassa suorasähkötalon maalämpöön vaiheittain. Nyt ensimmäisessä vaiheessa otimme käyttöön talosta (jossa pumppukin sijaitsee) n. 40 m2 ja piharakennuksen n. 70 m2 (kaksi huonetta + talli). Piharakennukseen menee pelkästään lämmitysvesi ja talossa on siis myös lämmin käyttövesi nyt tämän pumpun kautta käytössä. Toisessa vaiheessa ensi kesänä on tarkoitus muuttaa talosta loppuosa (n. 100 m2) myös maalämmön piiriin.
Lämmin vesi pysyttelee aika mukavasti 50-52 tienoilla.
-
Kyllä lämpöä on.
Meillähän on sellainen tilanne että olemme muuttamassa suorasähkötalon maalämpöön vaiheittain. Nyt ensimmäisessä vaiheessa otimme käyttöön talosta (jossa pumppukin sijaitsee) n. 40 m2 ja piharakennuksen n. 70 m2 (kaksi huonetta + talli). Piharakennukseen menee pelkästään lämmitysvesi ja talossa on siis myös lämmin käyttövesi nyt tämän pumpun kautta käytössä. Toisessa vaiheessa ensi kesänä on tarkoitus muuttaa talosta loppuosa (n. 100 m2) myös maalämmön piiriin.
Lämmin vesi pysyttelee aika mukavasti 50-52 tienoilla.
Hyvä, sillä akuutit ongelmat vaatii välittömiä toimia ;)
Kuinka suuri lämmitysjärjestelmän vesitilavuus on?
Jos se on kovin pieni, niin tuonkaltaisia lämmön "raketointiongelmia" on ollut. Mutta sinun kone 3kW tuskin tuota saa aikaiseksi.
Siis, jos se käy 3kW:llä. Loki paljastaa.
-
Moro!
Mistä päättelet, että välillä lattiaan menee 20 asteista vettä ja välillä 50?
Jussi
Kiitoksia!
Ohjeitakin on luettu mutta eipä sieltäkään joka asiaan tunnu löytyvän vastausta.
Lattialämpö on valittuna ja ilmeisesti joku peruslämpökäyrä.
Menoveden max lämpötila oli alussa 30 astetta mutta muutin sen 35 asteeseen. Ihmettelen kovasti kun kone ei "tottele" tuota asetusta.
Ohessa linkki koneen asennusohjeeseen: http://www.nibe.fi/nibedocuments/17244/331299-1.pdf
Olen ihmetellyt s. 15 kaaviossa olevaa 'Shuntti-/vaihtoventtiilin' -toimintaa. Kuinkahan sen kuuluisi toimia?
Pitänee tuo USB-tikku laittaa koneeseen keräämään tietoa heti kun työkiireiltä ehdin. Siihen löytynee ohjeet oppaasta?
-
Putkista kokeilemalla ja samalla näytöstä katsomalla menoveden lämpötilaa. Sitä toki en tiedä mistä se menoveden lämpötila mitataan. Mutta välillä putket ovat todella kuumia ja välillä viileitä.
-
Putkista kokeilemalla ja samalla näytöstä katsomalla menoveden lämpötilaa. Sitä toki en tiedä mistä se menoveden lämpötila mitataan. Mutta välillä putket ovat todella kuumia ja välillä viileitä.
Aiemmin mainitsemastasi kuvasta näkee kaikki mittaukset.
Ne ovet pieniä nuppineulan näköisiä.
Mainitsemasi suuruinen vaihtelu ei ole normaalia.
Tällä on/off koneella lämmityksen vaihtelu on n. 12C jaksossa.
Kun käyttövettä tehdään, niin silloin tehdään jopa 60C vettä.
Sinulla lienee käyttövesvaraaja Niben sisällä ja puskurivaraajaa ei ole ?
Mutta ei mennä asioiden edelle.
Laita loki tänne niin tuumaillaan.
-
Ei ole erillistä bufferia, sisäinen varaaja 180 litraa.
Nyt on USB tikku laitettu pumppuun, lukuväli 1 min.
-
Niin ja unohdin mainita että pumppu oli pysähtynyt korkeapainehälytykseen äsken kun tulin töistä. :'(
-
Täällä taas yksi untuvikko lisää...
Meillä on ollut muutaman päivän käytössä 1255F 3-12kw ja 200 M kaivoa.
Joku mättää mielestäni kun työntää lattiaan välillä 50 asteista ja välillä 20 asteista vettä, pelkään että laatat kohta halkeaa...
Osaatteko sanoa näillä tiedoilla mitään, laitan tarvittaessa arvoja. Asteminuutit eivät kerro minulle mitään :(
Pelko saattaa olla kokonaan aiheeton.
Nimittäin nuo kaikki pumput lämmittävät käyttövettä ja talonlämmitysvettä samalla vedellä. Eli se maalämpöpumpun sisällä oleva vaihtoventtiili vain kääntää veden virtauksen joko käyttöveteen tai lattiaan.
Tästä johtuu että lattiaan menee kuumaa 50 C vettä, mutta tuo ei haittaa. Vettä pääsee menemään niin vähän että laatta ei pääse halkeamaan. Eli tuo vaihtoventtiili ei toimi salamannopeasti vaan pieni määrä 50C vettä pääsee menemään lattiaan. Määrä on kumminkin erittäin pieni.
Ei ole ihme että untuvikkoja löytyy. Isukin kanssa asenneltiin tuota pumppua ja isä kovasti luuli että pumpussa on joku varaaja sisällä. Eihän siinä mitään varaajaa ole. Tai pelkkä käyttövesivaraaja vain. Mutta kai se sitten alkoi uskomaan kun toisti noin kymmenen kertaa tai jotain vastaavaa. Mutta kun ohjekirjaa lukee, niin siitä vähän selviää. Toki aika monimutkaiselta voi alkuun näyttää.
Tuossa 1217 kuva. Eli varaaja on vähän eri. Toimii silti ihan samaten.
(http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?action=dlattach;topic=5123.0;attach=1440;image)
Niin ja unohdin mainita että pumppu oli pysähtynyt korkeapainehälytykseen äsken kun tulin töistä. :'(
Mitkä on käyttöveden asetukset? Mitenhän kuumaksi lämmittää? Ei kai mitään termostaatteja ole käytössä?
edit:
Jos käyttöveden laittaa säästö asetukselle, niin käyttövesi ei tule aivan niin kuumaksi. Toki riippuu sitten veden käytöstä että mikä asetus on hyvä. Säästö taisi lämmittää 40 -> 44 tai jotain vastaavaa.
-
Niin ja unohdin mainita että pumppu oli pysähtynyt korkeapainehälytykseen äsken kun tulin töistä. :'(
Pumpulla ollut liian vähän kuormaa.
Termostaatti mahdollisesti katkaissut osan kierrosta ja pumpun tuottamaa lämpöä ei pääse siirtymään riittävästi pois pumpulta.
Jos on termostaatteja, ne pitäisi poistaa käytöstä, varsinkin nyt, kun on muutoinkin vajaa kuormitus.
Yleensäkään maalämpöpumpun yhteyteen ei pitäisi laittaa termostaatteja lämmönjakoon.
Pumpun oma säätökäyrä hoitaa sopivan lämmityksen.
Jos huonelämpö ei ole sopiva, muutetaan säätökäyrää.
-
Nyt on ainakin pakkanen laskenut. Yöllä oli -15 ja nyt -1 C. Eli tarmostaatit ei ainakaan tykkää noin suuresta lämpötilan vaihtelusta.
-
1255 pumpussa on oletusarvo asetukselle "maks. poikkeama menolämp." asetukselle 10-astetta, joten pumpun pitäisi pysäyttää lämmitys asteminuuteista riippumatta jos
menovesi on 10-astetta lämmityskäyrän mukaista pyyntiä korkeampi. Kallistuisin tukemaan tomppelin teoriaa, lauhdutinvirtausta on todennäköisesti reilusti liian vähän,
varsinkin jos ollaan jouduttu korkeapainehälytykseen asti. Noh, lokeista nää selviää nopeimmin, sitä odotellessa.
-
Kiitoksia!
Ohjeitakin on luettu mutta eipä sieltäkään joka asiaan tunnu löytyvän vastausta.
Lattialämpö on valittuna ja ilmeisesti joku peruslämpökäyrä.
Menoveden max lämpötila oli alussa 30 astetta mutta muutin sen 35 asteeseen. Ihmettelen kovasti kun kone ei "tottele" tuota asetusta.
Ohessa linkki koneen asennusohjeeseen: http://www.nibe.fi/nibedocuments/17244/331299-1.pdf
Olen ihmetellyt s. 15 kaaviossa olevaa 'Shuntti-/vaihtoventtiilin' -toimintaa. Kuinkahan sen kuuluisi toimia?
Pitänee tuo USB-tikku laittaa koneeseen keräämään tietoa heti kun työkiireiltä ehdin. Siihen löytynee ohjeet oppaasta?
Siinä kuvassa olevassa kohdassa ei ole Shunttia. Siinä on se vaihtoventtiili. Eli vaihtoventtiiliin menee kolme putkea.
Kuuma vesi tulee lämmönvaihtimelta, sitten menee sähkövastuksen läpi. Sitten seuraavana tulee vaihtoventtiili. Siitä kuuma vesi menee joko lattialämmitykseen tai käyttöveden lämmitykseen.
Ja kun vaihtoventtiili kääntää käyttöveden lämmityksestä lattian lämmitykseen, niin silloin lattiaan menee 50 C vettä. Mutta vettä menee vain jotain litra? Mitä nyt siinä putkessa mahtuu kuumaa vettä olemaan. Sitten kuuman veden jälkeen lattiaan menee kylmää lattialämmityksen paluuvettä. Mutta koska kompura on invertteri, niin kylmää vettä sinne ei mene vaan sopivanlämpöistä. Lämpöanturit on vähän hitaita koska anturit mittaa kupariputken lämpötilaa ja vesi siellä putkessa on jo kylmempää. Eli ei pääse betonilattia halkeamaan.
Härö ehkä johtui siitä että termostaatit on kiinni ja kuuma lattialämmitysvesi ei pääse menemään mihinkään? Komprura siis jauhaa vain paikallaan sitä samaa vettä koska vesi ei virtaa. Sitten tulee onneksi jumi, että ei laitteet säry heti alkuun. Se voisi olla ainakin yksi vaihtoehto. En tiedä mikä vika voisi olla jos ei ole termostaatteja ollenkaan olemassa.
-
Lattialämpö on valittuna ja ilmeisesti joku peruslämpökäyrä.
Menoveden max lämpötila oli alussa 30 astetta mutta muutin sen 35 asteeseen. Ihmettelen kovasti kun kone ei "tottele" tuota asetusta.
Koneeseen ei voi syöttää ollenkaan menoveden max lämpötilaa. Muistaakseni max paluulämpötilan saisi laitettua jos näkee sille tarvetta?
Tuo nykyinen 35 C tarkoittaa sitä että vaikka pakkanen laskisi -40 asteeseen niin laite syöttää asetusten mukaisesti keskimäärin maksimi 35C lämmitysvettä lattiaan. Täällä tuon asetuksen olen laittanut 47C ja sen lattialämmitys vielä kestää hyvin. On sinne vahingossa hetkellisesti mennyt 90C vettäkin puulämmityksestä. Toki muoviputket menee pilalle jos lämpötila on kauan liian suuri.
Eli tuo 47C voisi mennä vaikka +5C yli tai jopa +7C yli. Eli 54C voisi "pahimmillaan nemmä pattereille ja lattialämmitykseen, mutta keskimääräisesti vain tuo asetettu maksimi lämmitysveden pyyntö (meno) 47C.
Teillä asetus 35 C voisi tarkoittaa sitä että maksimi meno hetkellisesti voisi olla 42C jos kompura päättää laittaa koko 12kW tehon käyttöön. K141455 jo laittoikin että kompura sammuu 35C +10C. Eli 45C meno jos sattuu meneemään, niin tulee hätäkatkaisu ja kompura sammuu hetkeksi. Siitä se kyllä sitten taas käynnistyy, kun lattiavesi on vähän jäähtynyt.
Eli tarkennus. 45C on siis se maksimi nyt nykyisellä 35 asteella. 35C voi taas olla liian vähän jos tulee oikein kunnolla pakkasta.
Tuo vanha ohjekirja kertoo:
Lattialämmitys voidaan mitoittaa monella eri tavalla.
Kaksi esimerkkiä 35-40C ja toinen 45-50C.
Eli tuo 35 + 10 olisi aivan se pienin mahdollinen "toimiva".
Muuta haittaa ei ole, mutta kunnon pakkasilla voi huonelämpötila laskea.
Tuo +10C on siis vain sellainen suoja. Tässä vanhassa pumpussa ei ole mitään tuollaista suojakatkaisua. Paitsi paluulämpötilan voi laittaa. Invertteri voisi säätää lämpötilaa välillä 33-37C ja keskilämpötila olisi 35C.
Niin ja unohdin mainita että pumppu oli pysähtynyt korkeapainehälytykseen äsken kun tulin töistä. :'(
Jostain syystä suoja ei toiminut vaan tuli heti suoraan korkeapainehälytys?
-
Selventäisköhän kuva vähän tätä tilannetta.
1255 pumpussa voi jokaiselle lämmitysjärjestelmälle (aloittajalla on vain yksi, mutta mainittakoon tässä selvyyden vuoksi) asettaa sekä minimi- että maksimilämpötilan.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että asetettua lämmityskäyrää oikaistaan päistään noiden minimien ja maksimien avulla.
Tässä meidän mörskän lämmityskäyrä ja kuvasta näkyy miten asetettu minimilämpötila 23-astetta tasaa käyrän alapään siten ettei se laske alle asetetun minimin.
(http://i683.photobucket.com/albums/vv198/k113635/kayra_zpsj4s7r3ps.jpg)
Vastaavasti asetettu maksimiraja rajaisi käyrän nousemasta yli asetetun maksimilämpötilan, meillä taitaa olla maksimi 42-astetta,
mutta se ei vaikuta tuohon käyrään meillä mitenkään koska maksimi on muutenkin alle 42:n.
Tuon käyrän perusteella tulee sitten poikkeustapauksissa käyttöön mainitsemani "maks. poikkeama menolämp." asetus, mutta jos tämänhetkinen käytössä oleva käyrä on liian
jyrkkä tai liian korkealla korotuksella, niin asetetusta maksimista 35 huolimatta voi lämmitysjärjestelmään mennä 35+10=45-asteista vettä, joka on normaalille lattialämmitykselle
aivan liian kuumaa tähän aikaan vuodesta.
Ei kai koneessasi oli käytössä oletus patterilämmityksen käyrä? Valikossa 1.9.1 käyrä 9 / korotus 0 on tehdasoletus, joka voisi selittää korkean lähtevän veden.
Suosittelen vaihtamaan käyräksi vaikka käyrä 3 / korotus(=muutos) 0 jotta oltaisiin oikealla hehtaarilla lattialämmityksen suhteen, siitä voi sitten lähteä hienosäätämään sisälämpötilaa
haluamakseen. Ja kuten edelläkin todettiin, niin alkuvaiheessa kannattaa kaikki muut säätölaitteet esim. huonetermostaatit pitää täysin auki ja säätää tuo lämmityskäyrä
kohdilleen, sitten jos on pakottavaa tarvetta (esim. takka) niin voi harkita huonetermostaattien käyttönottoa, mutta silloinkin vain erikoistilanteita varten.
Tämä käyränmukainen pyynti sekä muut käyntiin vaikuttavat tekijät näkyvät lokituksesta kunhan sellainen saadaan näytille.
edit. typoja
-
Kiitos monista vastauksista, kaikeen en pysty vastata. Termostaatteja ei ole vielä asennettu, vaikka oli tarkoitus. Tosin kun lukee kommentteja niin näyttäisivät turhilta. :-[
Olen tosin kuristanut 40 m2 piirien linjasäätöä aika pienelle, pitäisiköhän se avata kokonaan?
Tässä ensimmäinen logi, oli muuten tullut taas korkeapainehälytys...
Tuo lämpökäyräasia pitää seuraavaksi tsekata.
-
Kiitos monista vastauksista, kaikeen en pysty vastata. Termostaatteja ei ole vielä asennettu, vaikka oli tarkoitus. Tosin kun lukee kommentteja niin näyttäisivät turhilta. :-[
Olen tosin kuristanut 40 m2 piirien linjasäätöä aika pienelle, pitäisiköhän se avata kokonaan?
Tässä ensimmäinen logi, oli muuten tullut taas korkeapainehälytys...
Tuo lämpökäyräasia pitää seuraavaksi tsekata.
Jotain häikkää tuolla lämmityspuolella on, tässä havaintoja lokin perusteella:
(http://i683.photobucket.com/albums/vv198/k113635/2016-11-29%203_zpsrnfpxm7o.png)
Pyynti pysyy vakiona 35-astetta, eli onko nyt maksimi ja minimirajat asetettu 35-asteeseen? Käyrä kannattaa korjata ja laskea alaraja vaikka jonnekin
halutun sisälämpötilan tasolle ja maksimiksi tuo 35 tai oletus 42.
18.16 on pumppu lopettanut toistuvien lauhduttimen liian korkean lämpötilan hälytysten vuoksi kompressorilla lämmittämisen ja yrittää siitä eteenpäin vastuksilla.
Kummassakaan tapauksessa ei lämpö näyttäisi lähtemihinkään vaan meno nousee nopeasti, mutta paluun lämpötila ei värähdäkään. Onko järjestelmässä mahdollisesti
vain niin paljon virtausvastusta ettei Niben pumppu kykene riittävään virtaukseen? Voisit myös päivittää pumppuun uuden version softasta, jotta sisäisten kiertopumppujen
nopeudet tulisivat mukaan lokituksiin. Melkein tuo kuvaaja näyttää siltä että lämmitysjärjestelmässä on joku sulku kiinni tai sihti ihan tukossa.
Positiivista on se että käyttäveden teko sujuu hienosti ja keruulta tulee todella lämmintä nestettä :)
Edit. Pumpussasi onkin energianmittaus ja virtausanturin BF1 lukemat tulevat lokiin mukaan. Lämmitystilassa on lauhdutinvirtaus 0, eli joko
joku sulku on kiinni tai sitten Nibessä on vaihtoventtiili väärin asennettu? Joka tapauksessa tämä täytyy korjata mahdollisimman pian!
edit2. korjattu kuva jossa kompuran taajuus näkyy oikein, siitä näkee lokin alussa olevan onnistuneen kv-syklin lopun sekä epäonnistuneet
lämmitysyritykset. Samoin teho on nyt oikein ja näyttä nollaa lämmityksen aikana vaikka kompura käy, johtuen juurikin siitä ettei virtausta ole.
-
Ohessa kaikki pumpun asetukset tiedostona, pystyykö joku lukemaan niitä?
Mikähän sulku pumpussa voisi olla kiinni?
Voiko lämpökanaali piharakennukseen p. n. 35m tuottaa liikaa vastusta, vaituo mainitsemani linjasäätöventtiili?
-
Kiitos monista vastauksista, kaikeen en pysty vastata. Termostaatteja ei ole vielä asennettu, vaikka oli tarkoitus. Tosin kun lukee kommentteja niin näyttäisivät turhilta. :-[
Olen tosin kuristanut 40 m2 piirien linjasäätöä aika pienelle, pitäisiköhän se avata kokonaan?
Tässä ensimmäinen logi, oli muuten tullut taas korkeapainehälytys...
Tuo lämpökäyräasia pitää seuraavaksi tsekata.
Itse epäilen linjasäätöä? Eli säätö vaikka täysille?
Pumpussa ei ole mitään sulkuja.
Ehkä termostaatitkin voi jossain vaiheessa laittaa paikallee, mutta ei kumminkaan vielä.
40 neliön lattialämmitys ei ole älyttömän iso, eli itse säätäisin linjasäädöt kylmästi vaan 100% auki? Toki ne alkuperäiset arvot kannattaa laittaa paperille ylös?
Jos linjasäädöt on aika pienellä, niin lämmitysvesi ei pääse menemään minnekään.
Lämmitysveden pyynti on kokoajan jatkuvasti 35C. Eli käyrä 3 ja lämpötilakorjaus +0. Ja minimilämpöä ei ollenkaan tai sitten vaikka 15 C minimilämmöksi. Maksimilämpö voi tässä vaiheessa olla vaikka tuo 35 C.
Jos lämpötila laskee jo liikaa niin tuo käyrä 3 saa vielä olla mutta korjausta vain enemmän plus puolelle. Täällä pattereilla taisi olla käyrä 3 ja lämpötilakorjaus +7. Eli 0 tai +1 tai +2 korkeintaan.
Toivottavasti alkaisi pienellä hienosäädöllä rokkaamaan :)
Uuden ohjemiston voi päivittää jo nyt tai sitten hetken päästä.
Onko lattiat varmasti lämpimät? Tai sitten ne esisäädöt on vaan aivan liian pienellä?
-
Kiitos monista vastauksista, kaikeen en pysty vastata. Termostaatteja ei ole vielä asennettu, vaikka oli tarkoitus. Tosin kun lukee kommentteja niin näyttäisivät turhilta. :-[
Olen tosin kuristanut 40 m2 piirien linjasäätöä aika pienelle, pitäisiköhän se avata kokonaan?
Tässä ensimmäinen logi, oli muuten tullut taas korkeapainehälytys...
Tuo lämpökäyräasia pitää seuraavaksi tsekata.
Laitappa vielä selvennyksenä, että minkälainen jakotukki on kyseessä. Eli onko se tarkoitus säätää toimilaitteilla, joita ei siis ole vielä kytketty, jos ei ole termareitakaan. Ja onko nuo nyt säädettynä niillä hatuilla täysin kiinni mahdollisesti. Ja vielä, että onko nuo toimilaitteet virrattomina on vai off.
-
Ohessa kaikki pumpun asetukset tiedostona, pystyykö joku lukemaan niitä?
Mikähän sulku pumpussa voisi olla kiinni?
Voiko lämpökanaali piharakennukseen p. n. 35m tuottaa liikaa vastusta, vaituo mainitsemani linjasäätöventtiili?
Amatöörin modbus arvoista arpomalla näyttäis että nyt on käytössä:
Käyrä jyrkkyys 7, korjaus 0, minimi 20, maksimi 35. Käyrä on aivan liian jyrkkä lattialämmitykselle, siksi pyynti nojaa maksimiin 35 koko ajan.
keruupumppu: jatkuva - ihan ok alkuvaiheessa jotta ilmat poistuu, jossain vaiheessa voit muuttaa 'ajoittain' asetukselle että käy vain kompuran käydessä
lauhdutinpumppu: auto - ihan ok
Jos lämmityspiirissä on mutasihti, niin sen yhteydessä on todennäköisesti myös sulku, kannattaa tarkistaa. Ja komppaan edellisiä, kaikki säädöt auki jotta saadaan
lauhduttimelle virtausta.
-
Tuota kuvaa kun kattoo, niin siinähän kompuran käynti alkaa ja lämmön tulopuoli ei värähdäkkään. Kompura seis jo ja vasta alkaa lämpö nousta. Eikös tu voisi olla selkeästi oire siitä, ettei litku kierrä silloin ollenkaan. Ajaa 3 kertaa kaasut tappiin ja käynni aina jo loputtua alkaa litkun lämpö vasta nousta.
-
Joo. Eka taitaa tehdä normaalisti käyttöveden lämmityksen. Sitten kompura ajaa 2 kertaa kaasut (kuumakaasu) tappiin (kaasuja ei näy, menolämpö vain). Menolämpötila nousee vasta sitten kun kompura on jo ehtinyt sammua. Eli vesi ei kierrä juuri ollenkaan. Jos se virtaus olisi niin älyttömän pieni?
Virtaus on niin pieni että meno on 35C ja paluu on 20C. Eli korjaantuu varmaan kun säätää kaikki mahdolliset jutut täysille?
---- k113635
Jep. Ainoa sulkuhana voisi olla siinä lämmityspiirin mutasihdissä. Tai sitten sen mutasihdin molemmin puolin, eli kaksi sulkuhanaa. Tai sitten ei ole mutasihtiä ollenkaan, mutta pitäisi sihti jossain olla näkyvissä.
3-12kW pumppu on sen verran tehokas peli, että kannattaisi olla kaikki virtaukset aivan auki. Eli että kompressorin tuottama lämpö saataisiin mahdollisimman tehokkaasti siirrettyä lattiaan.
3kW teholla lämmitysveden virtaus on pienin ja 12kW teholla taas suurin virtaus.
Käyrän jyrkkyys 7 sopii patterilämmitykselle. Lattialämmitykselle käy 3 tai korkeintaan 4. Muuten olisi kohdallaan, mutta käyrä 7 -> 3.
-
Lokin mukaan lauhdutinvirtaus on lämmityksen aikana tasan 0, en tiedä kuinka pieniä lukemia tuo Niben oma BF1 virtausmittari näyttää,
mutta joka tapauksessa virtausta on kertaluokkia liian vähän.
-
Pitäisikös tässä nyt jo ottaa yhteyttä asennusliikkeeseen? Vai onko omatoimiasennettu ilman sen kummempaa ymmärrystä laitteen toiminnasta ja säädöstä? Turhan kallis lelu osaamattomiin käsiin kyllä tuommoinen invertteripumppu, joskin toiminta- ja säätöperiaatteet on kyllä mahdollista maallikonkin oppia.
-
Nyt pitäisi olla kaikki piirit 'auki'. Piharakennuksessa oli putkivastuskattilan jäljiltä jouduttu kuristamaan virtauksia jonkun verrankin. Lisäksi avasin sisäpiirien linjasäätöventtiilin aivan auki asentoon. Myös lämpökäyrä on nyt muutettu 3:seen. Ajetaan taas lokia ja katsotaan huomenna lisää. Kiitos kaikille.
Minulla ei ole vielä pumppuun nettiyhteyttä, saanko ladattua uuden ohjelman tikulle jostain?
-
Toivotaan että alkaisi nyt toimimaan :)
----
Jep. Virtaus on todella lähellä 0, mutta ei ihan. Koska sähköllähän tuo lämmittää ihan ok.
Kompuralla yrittää aloittaa 40 Hertsillä lattialämmitysta, mutta ei onnistu koska virtaus on pyöreä 0.
1kW sähkövastuksella tuo näyttää jotenkin toimivan. Eli 35 C vesi menisi lattiaan ja palaa 20C.
Kannattaa tosiaan ehdottomasti laittaa laite pelkälle sähkökäytölle, jos ei ala toimimaan sillä että ruuvaa ne kaikki mahdolliset esisäädöt aivan 100% täysille?
Lämpökäyrä tosiaan myös 7 -> 3.
USB tikulle saa ladattua uuden ohjelman. Varmaan jostain niben sivuilta luulisi onnistuvan.
Ilmeisesti tuosta:
http://www.nibe.fi/tuotteet/NIBE-Uplink1/nibe-uplink/
Ohjelmistopäivitykset ovat ladattavissa osoitteesta
https://www.nibeuplink.com/
-
Jep. Virtaus on todella lähellä 0, mutta ei ihan. Koska sähköllähän tuo lämmittää ihan ok.
..
1kW sähkövastuksella tuo näyttää jotenkin toimivan. Eli 35 C vesi menisi lattiaan ja palaa 20C.
Kannattaa tosiaan ehdottomasti laittaa laite pelkälle sähkökäytölle, jos ei ala toimimaan sillä että ruuvaa ne kaikki mahdolliset esisäädöt aivan 100% täysille?
Lämpökäyrä tosiaan myös 7 -> 3.
USB tikulle saa ladattua uuden ohjelman. Varmaan jostain niben sivuilta luulisi onnistuvan.
Ilmeisesti tuosta:
http://www.nibe.fi/tuotteet/NIBE-Uplink1/nibe-uplink/
Ohjelmistopäivitykset ovat ladattavissa osoitteesta
https://www.nibeuplink.com/
Lokin mukaan virtaus on nolla myös vastuskäytöllä, anturit vaan reagoi vähän 'hassusti' kun virtausta ei ole. Tuon lokin perusteella
Nibe ei lämmitä taloa ollenkaan?
Juu, uplink on tosi hyvä. Ilmaisversioonkin jo tallettuu kaikki oleellinen pumpusta, mutta jos haluaa katsella tarkempia historiatietoja
niin se maksaa 24,90e/vuosi. Ainakin ensimmäisenä käyttövuotena tuota maksullistakin palvelua voi suositella.
-
Tässä viime yöltä dataa. Minusta pumppu toimii nyt jo paljon paremmin, kiitoksia kaikille vinkeistä! :)
Ilmeisesti neljän aikaan ollut joku juttu kun katsoin käyriä uplinkin kautta, tosin ulkolämpötilakin oli laskenut.
-
Tässä viime yöltä dataa. Minusta pumppu toimii nyt jo paljon paremmin, kiitoksia kaikille vinkeistä! :)
Ilmeisesti neljän aikaan ollut joku juttu kun katsoin käyriä uplinkin kautta, tosin ulkolämpötilakin oli laskenut.
Näyttää huomattavasti paremmalta, nyt kone jopa lämmittää :) Neljältä oli asteminuutit päässeet nollaan ja siitä
johtui pieni huilitauko. Katson lokin paremmin läpi illalla kun työt lakkaa häiritsemästä harrastuksia.
-
Pumppu tarjouksia odotellessa kovasti huolestuttaa tälläset ketjut kuinka lämpöpumpun kans joutuu painiin jos jotain ongelmaa on. Eikä tämänki asian ratkasu kuulus myyjälle/asentajalle??? Vai onko maalämpöpumpun ostaja aivan oman onnensa varasa sen jälkeen kun asentajn perävalot häipyy mutkan taka?
Kumpi näistä Nibeistä 1245 vai 1255 tuottaa kuumempaa lämmitysvettä hataraan patteritaloon? Niben jollain sivuilla suositeltiin patteritaloon 1245?
-
Näyttää huomattavasti paremmalta, nyt kone jopa lämmittää :) Neljältä oli asteminuutit päässeet nollaan ja siitä
johtui pieni huilitauko. Katson lokin paremmin läpi illalla kun työt lakkaa häiritsemästä harrastuksia.
Yöllinen huilitauko johtui todennäköisesti sun aika alhaisesta asteminuuttikäynnistysrajasta, lokin mukaan näyttäis olevan pumpun oletus -60:ssä.
Voisit nostaa tuota ihan reilusti, joko -120:iin tai jopa -180:iin, koska jatkuvan käynnin aikana pumppu pyrkii pitämään asteminuutit lähellä käynnistysrajaa,
jolloin suuremalla arvolla tulee vähän pelivaraa sellaisiin tilanteisiin että lämmityksentarve hetkellisesti vähenee esim. ulkolämpötilan noustessa äkisti.
Lämmityksen = tehon säätö toimii kaikkein parhaiten jos pumppu käy mahdollisimman paljon jatkuvasti näin lämmityskaudella.
Lepotauot tuosta hieman pitenevät, mutta lattialämmityksen kanssa ei haittaa vaikka meno pääsee välillä vähän jäähtymään.
Lokintutkijalla näyttää lauhduttimen delta (eli tulo- ja menolämpötilojen erotus) pienehköltä, mutta tuo johtuu siitä että Niben BT2 (menoputkessa)
ja BT12 (lauhduttimelta) olevat anturit näyttävät teikäläisellä yllättävän paljon toisistaan poikkeavia lukemia. Mutta ei hätää, seuraavan kerran kun käynnistät pumpun
uudelleen, esim. softanpäivityksen yhteydessä, niin Nibe käynnistää alussa hetkeksi sekä keruun että lauhduttimen kiertopumput ja kalibroi lukemat siten
että aina samaa suuretta mittaavat anturit näyttävät toisiinsa nähden oikein. Tuo kalibrointi on varmaan nyt lauhduttimen puolella epäonnistunut, koska
virtaus oli liian pieni.
edit. Muutoin näyttää ihan hyvälle, huomaako eroa tuvassa?
-
Pumppu tarjouksia odotellessa kovasti huolestuttaa tälläset ketjut kuinka lämpöpumpun kans joutuu painiin jos jotain ongelmaa on. Eikä tämänki asian ratkasu kuulus myyjälle/asentajalle??? Vai onko maalämpöpumpun ostaja aivan oman onnensa varasa sen jälkeen kun asentajn perävalot häipyy mutkan taka?
Kumpi näistä Nibeistä 1245 vai 1255 tuottaa kuumempaa lämmitysvettä hataraan patteritaloon? Niben jollain sivuilla suositeltiin patteritaloon 1245?
Kaikkihan on sovittavissa toimittajan ja tilaajan välillä. Itse halusin tehdä kaikki säädöt ja toimittaja hoiti vain sähkö- ja putkikytkennät, mutta samalla sitouduin vastaamaan virheellisten säätöjen aiheuttamista ongelmista.
Oma 1255-6 rupeaa käyttövettä tehdessä himmaileen tehojaan lopetusrajan ollessa 45-astetta kun taas kaverin 1245-6 pumppu lämmittää mitään mutisematta ihan samanlaisen sisäisen varaajan 52-asteen lopetusrajaan asti.
Joten ainakin tuon perustella olisin taipuvainen olemaan samaa mieltä Niben suositusten kanssa, oikein kuuma lämmitysvesi ei oikein ole invertterin ominta aluetta, ainakaan tällä pikkupumpulla. Rajoittamattoman pikkupumpun eli
8kW tehoisen kuuma pää on vielä enemmän rajoitettu, joten ainakaan sitä ei voi suositella patterien kanssa.
-
Kiitoksia vastauksesta.
Huolestuttaa kyllä nämät ongelmat mitä näillä sivuilla puidaan.
Nokatusten kun olen päässyt lämpöpumpun omistajia puhutteleen niin poikkuksetta kaikki on olleet tyytyväisiä pumppuusa.
Eräältä maalämmittäjältä kun kysyin miten maalämpöpummpu on pelannut? Vastaus oli "Kolmevuotta on nyt kallio taloa lämmittänyt ja kertaankaan ei ole ollut tarvetta pannuhuoneessa käydä, mutta olen minä joskus uteliaisuuttani siellä pannuhuoneessa käynyt"
-
Lokintutkijalla näyttää lauhduttimen delta (eli tulo- ja menolämpötilojen erotus) pienehköltä, mutta tuo johtuu siitä että Niben BT2 (menoputkessa)
ja BT12 (lauhduttimelta) olevat anturit näyttävät teikäläisellä yllättävän paljon toisistaan poikkeavia lukemia. Mutta ei hätää, seuraavan kerran kun käynnistät pumpun
uudelleen, esim. softanpäivityksen yhteydessä, niin Nibe käynnistää alussa hetkeksi sekä keruun että lauhduttimen kiertopumput ja kalibroi lukemat siten
että aina samaa suuretta mittaavat anturit näyttävät toisiinsa nähden oikein. Tuo kalibrointi on varmaan nyt lauhduttimen puolella epäonnistunut, koska
virtaus oli liian pieni.
Aiemmissa versioissa, kalibrointi ei minusta muuttanut mittausten näyttämää, vaan se huomioi kalibroinninnin tuloksen toiminnassaan. Hiukan ketjun ohi, myönnän.
-
Pumppu tarjouksia odotellessa kovasti huolestuttaa tälläset ketjut kuinka lämpöpumpun kans joutuu painiin jos jotain ongelmaa on. Eikä tämänki asian ratkasu kuulus myyjälle/asentajalle??? Vai onko maalämpöpumpun ostaja aivan oman onnensa varasa sen jälkeen kun asentajn perävalot häipyy mutkan taka?
Kumpi näistä Nibeistä 1245 vai 1255 tuottaa kuumempaa lämmitysvettä hataraan patteritaloon? Niben jollain sivuilla suositeltiin patteritaloon 1245?
Mitoitusasiat mielellään omiin ketjuhin, niin pysyy asiat järjestyksessä ;)
Itse otin aikanaan avaimet käteen toimituksen (yhdeltä toimittajalta kaikki), kun silloin ei ollut aikaa koordinointiin eikä osaamista käyttöön ja säätöön. Ja he laittoivat koneen asiallisesti säätöihin ja piti käyttöopastuksen (n. 1h) minulle.
Sittemmin olen hurahtanut näihin asioihin, jotta tietää miten kone toimii ja pysyy "tikissä".
Luotin toimittajien mitoitukseen, mutta EHKÄ nykytiedoilla ottaisin pykälää isomman pumpun, EHKÄ.
Täystehomitoitus ilman muuta ja kannattaa käyttää tämän foorumin mitoituspalvelua.
Ottaisin nyt invertterin, oli niitä silloinkin mutta se hinta...
Kummallakin konetyypillä saa käsittääkseni riittävän kuumaa vettä lämmitykseen, kunhan koneessa riittää teho.
Jos kohteessa nyt tarvitaan esim. 70C vettä kovilla pakkasilla, niin varaudu vaihtamaan myös pattereita.
Noin 60C alkaa olla yläraja lämpöpumpuille.
Maalämpö on huoleton, joten lähihavaintosi on aivan oikein.
Suurimmalla osalla ei ole mitään ongelmia.
Kannattaa huomata että tällä foorumilla käsitellään "koko maan" maalämpöprobleemat ja jos pumppuja on satatuhatta, niin aina jotain sattuu ja tapahtuu.
Epäilen myös, että osin samanlaista turinointia on maan "öljylämmitys-foorumilla" (suodattimet tukkeutuu, suntit prakaa, säädöt poskellaan, kulutus hirvittää, kattilan rassauksen vinkkejä jaetaan ...).
-
Aiemmissa versioissa, kalibrointi ei minusta muuttanut mittausten näyttämää, vaan se huomioi kalibroinninnin tuloksen toiminnassaan. Hiukan ketjun ohi, myönnän.
Tuo käytös on voinut muuttua softaversioiden mukana, mutta ainakin ei edellisen, mutta sitä edellisen softapäivityksen jälkeen jäin roikkumaan pumpulle kalibroinnin ajaksi,
niin kalibroinnin lopuksi muuttuivat lukemat sekä infonäytöllä että RS485:n kautta lokituksiin tulevat. Tämä on siinä mielessä ärsyttävä piirre että riippuen keruun ja lauhduttimen lämpötiloista
jossa kalibrointi tehdään on Niben lisäämät korjausarvot hieman eri suuruisia joten lokitettu data menettää helposti vertailukelpoisuuttaan.
-
Oma 1255-6 rupeaa käyttövettä tehdessä himmaileen tehojaan lopetusrajan ollessa 45-astetta kun taas kaverin 1245-6 pumppu lämmittää mitään mutisematta ihan samanlaisen sisäisen varaajan 52-asteen lopetusrajaan asti.
Eihän tuossa mitään outoa ole, eri asetusarvo ja on-offi ei muuta voi kun ajaa täysillä ja sun invertteri koittaa hiukan optimoida, jos ei ole lämmtyskiireitä niin voi tehdä taiten sen käyttövedenkin.
-
Joku kysäisi onko tuvassa lämmin nyt, Vastaus on että talon puolella on ehkä hieman liiankin lämmintä mutta piharakennuksessa saisi olla hieman lämpimämpää. Eli kanaalista tulee muutaman asteen lämpöhäviö joka pitäisi jollain nyt kompensoida.
Kysyin muistaakseni ostovaiheessa Niben teknisen tuen kaverilta mielipidettä lisäshunttiin, ja hän ei sitä silloin suositellut, joten se jäi hankkimatta pumpun oston yhteydessä.
Mikähän olisi fiksuin kompensointitapa?
ps. Tuo uplink on kiva väline pumpun tilanteen seuraamiseen...
-
Pumppu tarjouksia odotellessa kovasti huolestuttaa tälläset ketjut kuinka lämpöpumpun kans joutuu painiin jos jotain ongelmaa on. Eikä tämänki asian ratkasu kuulus myyjälle/asentajalle??? Vai onko maalämpöpumpun ostaja aivan oman onnensa varasa sen jälkeen kun asentajn perävalot häipyy mutkan taka?
Kumpi näistä Nibeistä 1245 vai 1255 tuottaa kuumempaa lämmitysvettä hataraan patteritaloon? Niben jollain sivuilla suositeltiin patteritaloon 1245?
Huolestuttaa kyllä nämät ongelmat mitä näillä sivuilla puidaan.
Nokatusten kun olen päässyt lämpöpumpun omistajia puhutteleen niin poikkuksetta kaikki on olleet tyytyväisiä pumppuusa.
Eräältä maalämmittäjältä kun kysyin miten maalämpöpummpu on pelannut? Vastaus oli "Kolmevuotta on nyt kallio taloa lämmittänyt ja kertaankaan ei ole ollut tarvetta pannuhuoneessa käydä, mutta olen minä joskus uteliaisuuttani siellä pannuhuoneessa käynyt"
Maalämpöpumpuista tarjouksia odotellut ja yhden jo saanutkin, asennus edessä ehkä ens kesänä.
Ensimmäisessä tarjouksessa oli laskennallinen tehon tarve 9,2kw. Riittäskö minuun taloon tuon ensimmäisen laskelman mukaan hyvin Niben inventteri 3-12kw vai onko mitään järkiä valita 4-16kw? Kumpi parempi?
Tomppeli voisi tehdä mitoitusta, jos on talon tietoja tai muita tarvittavia perustietoja.
Tässä ketjussa oli lattialämmityksen esisäädöt liian pienellä. Tuo ei ole aivan tavallinen vika, mutta tuli ainakin selvitettyä nyt.
Tänne tuli käytetty pumppu ja hyvin pumppu on lämmittänyt. Ei ole kertaakaan tullut mitään häiriötä. Toki huolto osaa korjata jos tulee jotain vikaa. En tiedä miten tässä tapauksessa, mutta ilmeisesti käyttäjä itse oli laittanut ne lattialämmityksen esisäädöt vähän liian pienelle. Luulisi että huoltokin olisi tuon vian jotenkin löytänyt. Maalämpöpumpussa itsessään ei ole mitään tuollaista juttua jota voisi säätää tai muuttaa. Sama ongelma toki tulee patterilämmitystalossa jos laittaa kaikki patteritermostaatit ihan kokonaan nolla asentoon, eli lämmitysvesi ei kierrä silloin ollenkaan. Jopa niistä niben virtaus antureista huomasi että vesi ei kierrä ollenkaan. Paitsi käyttöveden lämmitys toimi normaalisti.
Kyllä tuo 3-12 invertteri sopii hyvin myös patterilämmitteiseen taloon tai sitten isompi 4-16. Myös 1.5-6kW käy, mutta se on teidän taloon liian pieni. Mielestäni invertterillä saa tehtyä yhtä kuumaa vettä kuin on/off pumpullakin. Ei muistaakseni ole mitään eroa.
Pari maalämpöpumppua olin nähnyt aikaisemmin ja ne oli varmaankin molemmat 1245-8 ja kaivoa jotain 180 metriä molemmissa. Kaivosta tuli ehkä 0C ja palasi -3C tai sitten lukemat oli jotkut aivan muut. Jotenkin se kone kummiskin otti lämpöä siitä kaivosta. Lisäksi aika hiljainen ääni. Oikeastaan ne itse säädettävät voisi mahdollisesti olla oikea lämpökäyrä ja oikea lämpötila. Tai sitten sen lämpökäydän saa muokattua omanlaiseksi myös. Täällä vanhalla pumpulla ei saa tehtyä omaa käyrää, mutta nuo niben omat käyrävaihtoehdot on ihan hyvät. Eli lattialämmitykselle jotain käyrä 3 ja lämpö +0 ja pattereille vaikka käytä 7 ja lämpö +0. Asentaja säätää nuo kohdalleen. Muuten "säädöt" hoituu automaattisesti.
Täällä tuo vehje on 8 vuotta vanha ja yhtä luotettavasti se vielä toimii, kuten uusi. Myös tietokoneelta saa seurattua pumpun toimintaa jos laittaa nettipiuhan pumppuun. Tuonne sivulle kun menee ja painaa "kirjaudu sisään" nappia, niin näkee demo tunnuksien toiminnan: https://www.nibeuplink.com/
Näppärän näköinen juttu. Täällä tosiaan vanha pumppu, niin ei siinä nettiäkään ole olemassa :)
-
Joku kysäisi onko tuvassa lämmin nyt, Vastaus on että talon puolella on ehkä hieman liiankin lämmintä mutta piharakennuksessa saisi olla hieman lämpimämpää. Eli kanaalista tulee muutaman asteen lämpöhäviö joka pitäisi jollain nyt kompensoida.
Kysyin muistaakseni ostovaiheessa Niben teknisen tuen kaverilta mielipidettä lisäshunttiin, ja hän ei sitä silloin suositellut, joten se jäi hankkimatta pumpun oston yhteydessä.
Mikähän olisi fiksuin kompensointitapa?
ps. Tuo uplink on kiva väline pumpun tilanteen seuraamiseen...
Virtaus sinne piharakennukseen saisi olla mahdollisimman suuri. Eli kaikki säädöt täysillä.
Tuvan puolelta sitten lämpöä voisi säätää niillä esisäädöillä aavistuksen pienemmälle. Ei tule oikein mitään muuta konstia mieleen.
Tuo yksi säätö vain tuli mieleen. Ajatus vain siitä että saisi suuremman virtauksen sinne piharakennukseenkin ja ehkä lämpö riittäisi vähän paremmin?
Itse ratkaisin tuon ongelman täältä saadun vinkin mukaan määrittelemällä Nibelle automaattiasetuksena oletus lattialämmityksen +7@-29C sijaan +1@+20C, nyt automattiikka pitää l.jaon deltan omasta mielestään turvallisessa minimissään ympäri vuoden ja ympäri tehoalueen.
-
Tuo käytös on voinut muuttua softaversioiden mukana, mutta ainakin ei edellisen, mutta sitä edellisen softapäivityksen jälkeen jäin roikkumaan pumpulle kalibroinnin ajaksi,
niin kalibroinnin lopuksi muuttuivat lukemat sekä infonäytöllä että RS485:n kautta lokituksiin tulevat. Tämä on siinä mielessä ärsyttävä piirre että riippuen keruun ja lauhduttimen lämpötiloista
jossa kalibrointi tehdään on Niben lisäämät korjausarvot hieman eri suuruisia joten lokitettu data menettää helposti vertailukelpoisuuttaan.
Muistikuvani perustuu versionvaihtoon 1768 -> 3105 vuodelta 2013.
Tuossa tuli pumppujen automaattisäätö F1*45 koneisiin.
Mittausarvon muuttaminen piilossa on hiukan kyseenalaista.
No, kyse kuitenkin on kuluttajatuotteesta ja suurinta osaa käyttäjistä tällaiset ei hetkauta.
Ja jos tuote saadaan paremmaksi, niin mikäettei. Me desimaalinviilaajat vain tuosta "kärsimme". ;)
-
Muistikuvani perustuu versionvaihtoon 1768 -> 3105 vuodelta 2013.
Tuossa tuli pumppujen automaattisäätö F1*45 koneisiin.
Mittausarvon muuttaminen piilossa on hiukan kyseenalaista.
No, kyse kuitenkin on kuluttajatuotteesta ja suurinta osaa käyttäjistä tällaiset ei hetkauta.
Ja jos tuote saadaan paremmaksi, niin mikäettei. Me desimaalinviilaajat vain tuosta "kärsimme". ;)
Korjaan muistikuvaa :( ... automaattisäätöhän tuli myöhemmässä versiossa :
NIBE F1145/F1245 Version: 5539R7 // Release date: 2014-01-31