Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Lämmönkeruu => Aiheen aloitti: geo_lampoa - 21.11.16 - klo:18:03
-
Ajattelin jakaa erään helpon tavan paineistaa tasopaisunta-astiallinen keruupiiri. Tässä menetelmässä ei tarvita pumppuja, vaan tarvittava paine tehdään tavallisella paineilmakompressorilla, joka varmasti monelta jo löytyy valmiina. Kytkennän toteuttaminen irrotettavaan tasopaisunta-astian korkkiin ei pitäisi aiheuttaa katastrofia ja ainut haitta pieleen menneestä asennuksesta lienee, että paine ei sittenkään pysy keruupiirissä. Kaikki kuitenkin omalla vastuulla!
Tarvittavat osat:
Tasopaisunta-astian korkki (tässä 1/2" sisäkierre)
1/2" Messinki kaksoisnippa,4 kpl 1571304
1/2" Messinki t-yhde, 2 kpl 1570504
Varoventtiili 3 bar, esim 3941360 tai lämpöpumpun mukana tullut
Painemittari 0-4 bar, esim 4531002
1570705 1/2x1/4 Messinki supistusnippa
Paineilmaliitin 1/2" ulkokierteellä
1/2" palloventtiili
(http://i7.aijaa.com/b/00991/14290283.jpg)
(http://i4.aijaa.com/b/00919/14290285.jpg)
Paineistuskytkennän painetesti
Tällä testillä saa nopeasti selville, pitääkö rakennetut liitokset. Jos paine katoaa testin aikana, katoaa paine pikku hiljaa myös paineistetusta kierrosta
- Sammuta maalämpöpumppu
- Kiinnitä paineistuskytkentä
- Sulje tasopaisunta-astian alapuoleinen sulku
- Säädä kompressorin lähtöpaine n. 2 bariin.
- Kytke paineilmaletku liittimeen
- Avaa ilman tulosulku
- Anna paineen tasoittua
- Sulje ilman tulosulku
- Irrota letku
- Odota vähintään puoli tuntia ja tarkista, että paine on pysynyt muuttumattomana
- Mikäli paine on laskenut, tarkista liitokset ja toista uudelleen
Paineistus
- Sammuta maalämpöpumppu paineistuksen ajaksi
- Täytä tasopaisunta-astia n. 3/4 tilavuudesta maalämpönesteellä
- Kiinnitä paineistuskytkentä
- Sulje ilman tulosulku
- Säädä kompressorin lähtöpaine n. 1,5 bariin.
- Kytke paineilmaletku liittimeen
- Avaa ilman tulosulkua varovasti
- Lisää ilmaa kunnes haluttu paine saavutetaan TAI
- Mikäli nesteen taso lähestyy astian alareunaa, sulje tuloventtiili sekä astian alapuoleinen sulku
- Irrota paineistuskytkentä ja lisää nestettä
- Toista kunnes haluttu paine saavutetaan
- Lisää lopuksi nestettä 2/3 tasopaisunta-astian tilavuudesta (alapuoleinen sulku suljettuna)
- Tarkista paine, varmista, että tasoastian alapuoleinen sulku on avoinna ja paineilman sulku kiinni
- Irrota paineilmaletku
kalvopaisuntasäiliöisen piirin paineistus
Tasopaisunta-astiaa voisi käyttää myös tähän tarkoitukseen. Ei kuitenkaan käytännössä testattu.
- Tasoastia ruuvataan sovitenipalla täyttöryhmän toiseen haaraan
- Piirin paineen voi nollata päästämällä täyttöryhmän hanasta nestettä tasoastiaan
- Paineistusta varten astian korkki varustetaan rengasventtiilillä tai sululla ja paineilmanipalla
- Paineilmalla painetaan tasoastian nestettä keruupiiriin kunnes haluttu paine on saavutettu
- Täyttöryhmän ja astian välinen hana suljetaan
- Tasoastian voi jättää täyttöryhmään seuraavaa käyttöä varten
-
Aika monimutkainen kytkös. Laittaisin pelkän t-kappaleen tuohon korkkiin ja painemittari ylöspäin ja autonventtiili supistuksilla sivuhaaraan. Mulla nimittäin on sellainen käyttöveden 100 L rst pöntössä. Siellä kun ei ole kalvopussia ollenkaan ja poistelen ilmaa tuosta venttiilistä välillä.
-
Jos kalvopaisuntasäiliön saa pitkälti alle 100 eurolla, niin miksi alkaa kikkailemaan tuommoisten ilmaviritysten kanssa kun samalla vaivalla vaihtaa koko astian?
-
Tuon alun luin. Niben mukana tulee ainakin tuo muovinen pönttö sekä 3.0 bar varoventtiili keruupiiriin. Painemittari maksaa jotai 10€ ja 25 L kalvopaisunta olisi noin 50€ vain.
Tuo hana on suht kätevä, kun vain ottaa siitä sitten tuon kahvan irti. Tuon paineilmatiillimen tilalle laittaisin sellaisen vesihanan liittimen. Sitten vain veisihanasta letkulla vettä/painetta järjestelmään vaikkapa 2.5 bar. Ensin vain täytyy päästää ilmat pois siitä vesiletkusta ja kun on ilmattu, niin lisää vettä keruupiiriin. Ilmaa sinne ei kannata tietenkään pumpata?
Täällä on paineet pysyneet kaksi vuotta noin 1.3 bar:issa eli ei ne paineet pitäisi ainakaan minnekään karata. Toki ensin ilmasin kaivon kiertopumpulla ja sen jälkeen paineistus sillä samalla täyttöpumpulla. Isältä sain vanhan 700W kastelupumpun lainaan ja toinenkin olisi jossain. Letkuiksi käy kaksi pesukoneen vesijohtoa.
Onnistuu se näköjään ilmallakin. Säiliö vain on olemattoman pieni että sinne menee kauhean paljon ilmaa. Naturettia meni arviolta 20 litraa paineistuksessa. Muovipömpeli on taas jotain pari litraa tai ainakin aika vähän.
edit:
Tuli mieleen:
Täyttöryhmäänhän saa myös jälkeenpäin lisättyä painemittarin. Täyttöryhmään saa lisäksi myös nipan vesiletkulle. Eli vesiletkulla vesihanasta saisi painetta melko helposti lisää. Täällä täyttöryhmässä on valmiina kaksi sulkuhanaa, mutta eihän niille ole enää oikein mitään käyttöä.
e2:
Romuvarastosta löysin maalämpöpumpun sisälle tulevan talon lämmitysveden tyhjennysnipan. Eli nippaan saa tyhjennysletkun kiinni.
Ei sovi suoraan tuohon täyttöryhmään.
(http://i9.aijaa.com/t/00949/14290484.t.jpg) (http://aijaa.com/LrdOUw)
Ylipaineventtiiliin se näyttäisi sopivan.
(http://i6.aijaa.com/t/00180/14290485.t.jpg) (http://aijaa.com/W5X0Hd)
-
Jos kalvopaisuntasäiliön saa pitkälti alle 100 eurolla, niin miksi alkaa kikkailemaan tuommoisten ilmaviritysten kanssa kun samalla vaivalla vaihtaa koko astian?
Ja edelleen joutuisi ostamaan sen pari sadan pumpun. Ja painemittarin. Ja varoventtiilin. Ja haarat ja sovittimet noille. Käytännössähän paineistus on tuolla letku kiinni, hana auki, hana kiinni, letku irti.
Ilmaa sinne ei kannata tietenkään pumpata?
Säiliön yläosaan kyllä. Ei missään nimessä niin paljoa, että päätyy kiertoon.
Onnistuu se näköjään ilmallakin. Säiliö vain on olemattoman pieni että sinne menee kauhean paljon ilmaa. Naturettia meni arviolta 20 litraa paineistuksessa. Muovipömpeli on taas jotain pari litraa tai ainakin aika vähän.
Höpsistä. Nyt on kyllä nestettä mennyt muuallekin. Minulla paineellisen ja paineettoman ero oli noin 2 litraa. Neste on kokoonpuristumatonta eivätkä putketkaan mitään puutarhaletkua ole.
Aika monimutkainen kytkös. Laittaisin pelkän t-kappaleen tuohon korkkiin ja painemittari ylöspäin ja autonventtiili supistuksilla sivuhaaraan. Mulla nimittäin on sellainen käyttöveden 100 L rst pöntössä. Siellä kun ei ole kalvopussia ollenkaan ja poistelen ilmaa tuosta venttiilistä välillä.
Varoa ja painemittaria ei tarvitse tuonne korkin yläpuolelle laittaa, jos ne on jossakin muualla. Tuolla rengasventtiilillä saisikin tuolloin yksinkertaisimman kytkennän: Pelkkä venttiili korkkiin. Mikähän tuon rengasventtiilin kierre on?
-
Ja edelleen joutuisi ostamaan sen pari sadan pumpun... Taisi olla liiankin tarkasti selostettu. Käytännössähän paineistus on tuolla letku kiinni, hana auki, hana kiinni, letku irti.
Säiliön yläosaan kyllä. Ei missään nimessä niin paljoa, että päätyy kiertoon.
Höpsistä. Nyt on kyllä nestettä mennyt muuallekin. Minulla paineellisen ja paineettoman ero oli noin 2 litraa. Neste on kokoonpuristumatonta eivätkä putketkaan mitään puutarhaletkua ole.
On jo 2 vuotta aikaa, niin ei enää muista. 20 L naturet pönttö ja muistaakseni piti lisätä vettä, koska pöttö olisi muuten mennyt lähes tyhjäksi. Pumppu oli siis vielä kytkemättä, eli aiemmin ei ollut liuosta vielä lisätty.
Yritin nostaa paineen 2 bar:iin mutta 700W kastelupumpulla alkoi pumppu sutia paikoillaan noin 1.75 bar kohdalla. Toki 25 L paisuntasäiliöön menee sitä naturettia myös (määrittelemätön määrä) että se täytyy myös huomioida. Paisuntasäiliön esipaine 0.5 bar.
Vesihanastahan saa varmasti riittävän suuren paineen? Paremminkin saa tarkkailla että ei mene liian suurta painetta?
Vesihanan ongelmana vain että ei pysty ilmata. Voi vain lisätä vettä.
Täällä laitoin suosituksien mukaan kalvopaisuntasäiliön, niin ei pitäisi paineet hyppiä kun liuospumppu käynnistyy. Toki se valkoinen säiliö ei olisi minnekään mahtunutkaan.
Yhteensä sitä liuosta meni noin 40 litraa muistaakseni kun 3.5+3 x2 vaakaputket piti myös täyttää. Toki 20 litran pönttöön jäi vähän pohjalle vielä.
-
Varoa ja painemittaria ei tarvitse tuonne korkin yläpuolelle laittaa, jos ne on jossakin muualla. Tuolla rengasventtiilillä saisikin tuolloin yksinkertaisimman kytkennän: Pelkkä venttiili korkkiin. Mikähän tuon rengasventtiilin kierre on?
Tuota tasopaisunta-astiaa voisi käyttää myös kalvopaisuntasäiliöisen piirin paineistukseen:
- Tasoastia ruuvataan sovitenipalla täyttöryhmän toiseen haaraan
- Piirin paineen voi nollata päästämällä täyttöryhmän hanasta nestettä tasoastiaan
- Paineistusta varten astian korkki varustetaan rengasventtiilillä tai sululla ja paineilmanipalla
- Paineilmalla painetaan tasoastian nestettä keruupiiriin kunnes haluttu paine on saavutettu
- Täyttöryhmän ja astian välinen hana suljetaan
- Tasoastian voi jättää täyttöryhmään seuraavaa käyttöä varten
Ei mene yhtään ilmaa kiertoon :) Pumpulla ja letkuilla läträtessä päsee aina jonkin verran ilmaakin lurahtamaan.
Edit:
Lisäsin tuonne alkuun...
-
Ja edelleen joutuisi ostamaan sen pari sadan pumpun. Ja painemittarin. Ja varoventtiilin. Ja haarat ja sovittimet noille. Käytännössähän paineistus on tuolla letku kiinni, hana auki, hana kiinni, letku irti.
Jos keruupiirissä on täyttöryhmä, niin ei siihen mitään pumppuja tarvita. Puutarhaletku hanasta täyttöryhmään ja vettä sisään. Pikaliittimen muovikierre käy täyttöryhmään sellaisenaan paikalleen ja letkusta saa takaiskullisella pikaliittimellä suuttimen kera ilmatkin pois ennen täyttöryhmään liittämistä.
Toki jos erillistä täyttökohtaa ei ole vaan piirin täydennys perustuu tasopaineastian täyttöön tarvittaessa, niin sitten tuo on jo vähän kalliimpi homma.
Kyllä kai varoventtiili on syytä olla tuossa tasopaisunta-astian painevirityksessäkin?
-
Kyllä kai varoventtiili on syytä olla tuossa tasopaisunta-astian painevirityksessäkin?
Juu, kyllä varoventtiili ja painemittari tarvitaan joka tapauksessa. Lisäksi tarvitaan siis vain sulku ja paineilmaliitin, eli noin 5 euron osat tai mainitulla rengasventtiilillä ehkä euron. En kuitenkaan näkisi kalvopaisunta-astiaan vaihtoa ilman syytä mitenkään helpompana tai halvempana vaihtoehtona. :)
Tasopaisunta-astia siis tulee Niben mukana, joten luulisin niitä olevan noiden kanssa enemmän asennettuna kuin kalvoastioita.
-
Jos keruupiirissä on täyttöryhmä, niin ei siihen mitään pumppuja tarvita. Puutarhaletku hanasta täyttöryhmään ja vettä sisään. Pikaliittimen muovikierre käy täyttöryhmään sellaisenaan paikalleen ja letkusta saa takaiskullisella pikaliittimellä suuttimen kera ilmatkin pois ennen täyttöryhmään liittämistä.
Toki jos erillistä täyttökohtaa ei ole vaan piirin täydennys perustuu tasopaineastian täyttöön tarvittaessa, niin sitten tuo on jo vähän kalliimpi homma.
Kyllä kai varoventtiili on syytä olla tuossa tasopaisunta-astian painevirityksessäkin?
Innostus heräsi taas räpeltämään. tk- laittoikin todella hyviä vinkkejä. Ainut vaan että täällä ei taida olla puutarhaletkua, eikä pikaliittimiä. Täytyisi hakea ne lainaan. Kastelupumppu kyllä löytyy vielä ja on valmiiksi kellarissa. Ilmakompressorikin on täällä, mutta sitä ei voi käyttää tuohon kalvopaisuntasäiliöön. Ja muovipönttö taas on asentamatta. Muovipöntön saisi kyllä lisättyä tuohon täyttöryhmään, mutta siihen tuskin löytyy sopivia osia nyt äkkiseltään ainakaan.
Halusin nimittäin enemmän painetta, mutta pelkällä kastelupumpulla sai vain 1.75 bar ja jäi tavoite 2 baria täyttämättä. Saisi varmaan enemmän painetta jos laittaa 245W ja 700W pumput yhtä aikaa päälle.
-
Lisätäänpä tähän vielä mittaustulokset lämmönkeruun osalta kun paineistus muuttui 0 --> 1.0 bar. Ja... tulos on mittaustarkkuuden rajoissa tasan nolla ;D
Kuvassa on päällekäin asetettu kaksi lämmönkeruusykliä vuorokauden välein. Toisessa siis paineistamaton ja toisessa paineistettu. Keruun osalta kuvaajat menevät täysin päälekäin ja lämmönjaon osalta pyynti on kasvanut jonkin asteen kymmenyksen, mutta delta on kokoajan samana.
Eli ei ehkä kannata odottaa hyötysuhteen paranemista. Toivottavasti kiertovesipumput kuitenkin kestävät pitempään :)
-
Eli ei ehkä kannata odottaa hyötysuhteen paranemista. Toivottavasti kiertovesipumput kuitenkin kestävät pitempään :)
Jep. Täysin samaa mieltä että hyötysuhde ei muutu miksikään. Toivottavasti hyötysuhde ei laskisi :) Toivottavasti kiertovesipuppu tai kiertovesipumput toimisivat nyt vähän pidemmän aikaa ja että lämmitys olisi varmatoimisempi kuin 0 bar paineella.
Täällä meni Uuno Turhapuro tyyliin täyttö eli aika lailla penkin alle :) Täällä foorumilla kyllä varoiteltiin että täytyy seurata painemittaria että paine ei nouse liian kovaksi. Painetta tuli nyt sitten vähän liikaa 3.1 bar ja tuli testattua että ylipaineventtiili ainakin toimii.
Löysin vain sellaisen onnettoman pienen jakoavaimen ja täyttöryhmän hanat oli aavistuksen tiukat kääntää kiinni ja auki. Eli ensin käänsin täyttöryhmän keskimmäisen hanan kiinni. Eli se sulkee kaivon kierron. Sitten laitoin maalämpöpumpun puolella olevaan täyttöryhmän liitäntään pesukoneen vesijohdon. Tai ensin olin ilmannut Formula 700 kastelupumpun letkut ja testasin että pummu ainakin toimii hyvin. Sitten vain kastelupumppuun virrat päälle. Sen jälkeen täyttöryhmän hana auki. Jäin painelemaan maalämpöpumpun nappuloita (en ehtinyt saada sisäistä pumppua edes päälle). Täytön tein kyllä kahdessa vaiheessa koska taas loppui naturet siitä täyttöpöntöstä. Ensin paine oli jotain 1.3 -> 2.2. Kun ylipaineesta alkoi tulla naturettia lattialle, niin suljin täyttöryhmän täyttöhanan. Sitten keskimmäinen hana auki ja maalämpöpumpusta liuospumpun testaus päälle ja tarkastus että liuos kiertää normaalisti.
(http://i10.aijaa.com/t/00666/14291029.t.jpg) (http://aijaa.com/1d90nI)
Tuosta huomaa että varoventtiili avautui noin 3.3 bar paineesta ja siitä paine vähän tasaantui 3.1 lukemiin.
(http://i6.aijaa.com/t/00182/14291048.t.jpg) (http://aijaa.com/s0fyYb)
-
Itse ole tehnyt asennuksen jälkeisen lisäystäytön ihan pelkällä vesijohtovedellä, ei sinne monta litraa mene niin ei tuo seos laimene käytännössä juurikaan. Helpottaa asiaa kun ei tarvitse viinasammion ja pumpun kanssa läträtä, vaan letku suoraan hanasta täyttöryhmään.
-
Nibe käynnistetty kesäseisokilta. Nibe F1155-12 asennetrtu n. 2,5 vuotta sitten, lämmönkeruupiiri 2 x 400 m savimaassa, kalvovaraaja ja aaasennuspaine 1 bar. Nyt paine laskenut 2,5 vuodessa arvoon 0,5 bar.. Miten tuo paineenkorotus pitäisi suorittaa simppeleillä vehkeillä jotta kalvopaisunta-astian paineen/tilavuuden säätö tulisivat kohdalleen? Tavoite: paine maakeruupiirissä 1 bar ja kalvopaisunta-astian täytös puolet neste/puolet kaasu? Painepumppua maalämpönesteelle ei ole käytössä, paineilmaa ja painevettä on, putkistoliittimiä on. Mitä muuten Niben muovinen tasopaisunta-astia kestää painetta, on käyttämätön?
-
Painepumppua maalämpönesteelle ei ole käytössä
Lisäsin keruunestettä joskus tuollaisella ruiskupumpulla,saa muutaman kilon paineen.
Pumpun letkun päässä on 1/2"kierteellä liitin jonka jollain liittimellä sai kiinni keruuputkistoon
-
Eikös voi laittaa vaan vettä suoraan vesijohtopaineella? Tuollahan on satoja litroja litkua, joten ihan sama meneekö pari litraa vettä vai 28% seosta.
-
Tavoite: paine maakeruupiirissä 1 bar ja kalvopaisunta-astian täytös puolet neste/puolet kaasu?
Jälkimmäisen tavoitteen toteuttaminen vaatii vähän askartelua.
- Mittaa aluksi verkoston ja paisunta-astian paineet.
- Pitäisi olla yhtä suuret -> jos on niin paisunta-astia toimii mutta et tiedä millä kohtaa kumikalvo on
- Jos verkoston paine on suurempi kuin paisunta-astian paine, on astia täynnä nestettä
- Jos verkoston paine on pienempi kuin astian paine, on astia täynnä ilmaa.
- Pudota verkoston paine nollaan laskemalla nestettä ulos
- Säädä astian paine hieman ylipaineen puolelle esim 0,2 bar:iin. Nyt on kumikalvo tiukasti astian pinnassa kiinni ja astia on täynnä ilmaa.
- Nosta verkoston paine 1,0 bar:iin nestettä lisäämällä. Nyt kumikalvo on noin keskellä astiaa ja paisunta-astia kompensoi nesteen tilavuuden muutokset tasapuolisesti kumpaankin suuntaan.
- Lopuksi tarkasta vielä että sekä verkostossa että astian kaasutilassa on sama paine.
ATS
-
Miksi kukaan paineistaisi tasoastiallisen piirin. Jos sinne paine pitää saada niin laitetaan kalvopaisunta-astia.