Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Lämmönjako => Aiheen aloitti: alspe - 14.10.16 - klo:09:50
-
Minkälaisia menovesiä teillä muilla on joilla lämmitys on radiaattoreilla ja talo vanhempaa mallia?
Meillä tuntuu, että asuinkerroksen lämpötila jumahtaa 19,5-20,5 tienoille kun lämpötila laskenut nyt olemaan noin -2C - +6C alueella Lämpökäyränä olen pitänyt sellaista kuin -20C/+52C, -10C/+42C, 0C/33C jolla periaatteessa pärjää mutta huoneessa tosiaa +20C. Minimi menolämpötilaa olen vaihdellut +30C - 34C alueella ja silläkään ei tunnu olevan mitään vaikutusta siihen, että saisin asuinkerroksen olemaan noin +22C.
Patterit asuinkerroksessa on Hygiene10-sarjaa eli littanat, ei lamelleja mutta sinänsä isot ja pitkät. Pitää varmaan kokeilla, että vaatiiko jonku 40C menoveden nollakelissä jotta saa koppiin lämpöä. Vai sitten kylmästi vaihtaa H10-sarjan pattereiden tilalle Purmo C21-sarjat jolloin tehon luovutus noin kaksinkertaistuu. Arviota paljonko kyseinen muutos nostaa huonelämpötilaa menoveden ollessa vakio? Patteria kerroksessa on noin 5,5metriä pituudeltaan, talon koko 8x9m.
-
Meillä on ollut jotakuinkin juuri se 40 asteinen vesi nollakelillä. Toki nyt ei ole enää yläkerrassa pattereitakaan ja alakerta on puoliksi maata vasten, eli vähän pienemmällä pärjää tällä hetkellä. Mutta muistelisin, että kun yläkerrassakin patterit oli öljylämmityksen aikaan, niin ulkolämpötilan ollessa nollassa mentiin 40 asteisella vedellä.
Toki tähän on hiukan voinut vaikuttaa sekin, että huomasin tällä viikolla, että joissain ikkunoissa ei ollut tiivisteitä lainkaan... :D
Muutama vuosi menty tiivistämättömillä ikkunoilla! Joskohan tuota saisi lämpökäyrää hiukan laskettua nykyisestä, kunhan saan kaikki tiivisteet kuntoon.
-
Jos piirrän lineraalisen lämpökäyrän välille +12C - -24C ulkolämpötila, menovesi +20C - +54C joka tuntuu olevan kohdallaan talossa niin nollakelissä näyttäisi olevan +32C. Oletuksena siis, että +12C keskiulkolämpötilalla olisi lämmityksen alkamiskohta.
-
Meillä käyränä 37 eli nollassa 37 asteinen patterivesi. Siihen vielä +5 ja 0-asteelle korotus +2 astetta eli ihan lineaarisella käyrällä ei mennä. Aamulla oli sisällä 21-23 huoneesta riippuen ja makkarin patteri kokonaan kiinni.
-
Mä olen 2:lle kaverille suositellut, että laittavat C22 patterit remontoidessa ja mitoittavat n. 3 X öljyaikaisiin, niin pitäisi sattua kohdalle. No toinen niistä pyyhkäisi joka ikkunan alle sellaiset 60 cm korkeat ja kohtuu pitkät. Muistaakseni olivat järjestään vähintään 120 cm. Ei ole kyllä yhtään katunut ja kehuu, että lämpö tuntuu jopa öljyaikaa miellyttävämmältä. Taisivat kustantaa luokkaa 100€ kappaleelta.
-
Mä olen 2:lle kaverille suositellut, että laittavat C22 patterit remontoidessa ja mitoittavat n. 3 X öljyaikaisiin, niin pitäisi sattua kohdalle. No toinen niistä pyyhkäisi joka ikkunan alle sellaiset 60 cm korkeat ja kohtuu pitkät. Muistaakseni olivat järjestään vähintään 120 cm. Ei ole kyllä yhtään katunut ja kehuu, että lämpö tuntuu jopa öljyaikaa miellyttävämmältä. Taisivat kustantaa luokkaa 100€ kappaleelta.
C22:ia en ehkä laittaisi kun ne on 102mm paksuudessaan jo vähän hallilämmittimen oloiset. C21 on merkittävästi sirompi ja tehoa antaa ~70% siitä mitä C22. C21 antaa kumminkin tuplat vai hieman yli siitä mitä littanat öljyaikaiset patterit.
Ei tässä hommassa rahoiksi lyö vaikka kaverin kanssa saisin puoli-ilmaiseksi patterit vaihdettua. Neljään patteriin menee kumminkin ainakin 500-700€ asennettuna, sillä ostaa jo kummasti huonomman COPin sähköä...
-
Luulisi lämpeävän kun nostaa tuota 0C lämpöä ylemmäksi. Keskiarvo 0 kelille olisi 38C ja luulisi jo olevan lämpöisempää :) Nollakelillä se lämmöntarve ei ole vielä niin iso, että voi kyllä aivan hyvin nostaa huonelämpöä 20C -> 22C.
-20C/+52C, -10C/+42C, 0C/33C
edit:
Kävin vilkaisemassa lukemat. Ulkona +7 ja menovesi pyynti 31C. Sisälämpö 20.5C. Lämpökäyrä on ollut 4 eli hyvin loiva käyrä patteritaloon. Kunnon pakkasia varten laitoin max menovesi pyynnin 47 asteeseen ja se juuri ja juuri riitti. Eli mahdollisesti kuumin vesi pattereille oli 52C (47+5). Patterit on jotkut aivan alkuperäiset, osa 2 lehtisiä ja osa 1 lehtisiä. Kolme patteria vuodelta 1982 ja pieni lattialämmitys pesuhuoneessa/vessassa 1999. Alkuperäiset ikkunat joita vähän vain rempattu/tiivistetty ja neljä ikkunaa vuodelta 1982. Patteriputket menee kaksoisbetonilaatan välissä hiekassa.
-
C22:ia en ehkä laittaisi kun ne on 102mm paksuudessaan jo vähän hallilämmittimen oloiset. C21 on merkittävästi sirompi ja tehoa antaa ~70% siitä mitä C22. C21 antaa kumminkin tuplat vai hieman yli siitä mitä littanat öljyaikaiset patterit.
Tälläisen värkkäsin joskus ja en muista oliko se täällä ollenkaan mutta ainakin naapurifoorumilta koko keskustelu löytyy täältä: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=23365.60 (http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=23365.60)
(http://i.imgur.com/W0EkUn4.png)
-
Onko 4 asteen dT mielestänne liian suuri? Nostin hiukan kiertopumpun vauhtia, yhdessä patterissa alkaa kohina kuulua joten sitä pitäisi kai esisäätää. dT taisi pienetä pattereissa ehkä 3K:iin.
Onko tuolla niin väliä onko dT 2K vai 4K, kunhan se ei ole lähellä kymmentä?
-
Jos kiertopumppu pyörii kiinteällä nopeudella niin patteritalossa meno/paluuveden dt vaihtelee ulkolämpötilan/lämmönkulutuksen mukaan.
Esim meillä on nollakelillä patteriverkon dt n 3,5C mutta nyt - 25 pakkasella dt on 9,1C eikä virtausnopeutta ( 380l/h) pysty nostamaan kun on liian ohuet putket runkolinjassa ::)
Onko tuolla niin väliä onko dT 2K vai 4K, kunhan se ei ole lähellä kymmentä?
2--4 asteen dt on ihan hyvä,kymmenen asteen dt alkaa pienentää patterien lämmitystehoa jolloin menoveden lämpöä joutuu pitämään korkeampana kuin pienellä dt:llä
-
Täällä on seuraavanlainen käyrä patteritalossa:
+ 20 = 18
0 = 31
- 20 = 36 Max rajoitus on muistaakseni 38 asteessa, joskus ollut 39
Talo on 1937 rakennettu. Patterit joka paikassa kakslevysiä. Termostaatit käytössä ainoastaan yläkerran huoneissa ja kuistilla, muuten käyrän mukaista vettä koko patterin pinta-alaa hyödyntäen. Kovemmilla pakkasilla napsautan veden kierron isommalleen.
Huoneissa on normaali lämpötila. Makuuhuoneissa noin 19 - 20. Muut tilat 21 molemmin puolin. Kolome kertaa viikossa lämmitetään sauna, jossa on 360 kiloa kiviä omaava kiuas. Kun hiet ja höyryt on kunnolla tuuletettu ilmanvaihtokoneen kautta taivaalle, saa jäännöslämpö virrata saunan puolelta huoneisiin.
Koska pahaksi onneksi meillä on Geopron SH sillä kompressorilla, joka ei tykkää kuumasta, rajoitan kiertoveden lämmön tuohon alle 40 maksimissaan. Onneksi tällä kuitenkin saa aikaan normaalin, riittävän huonelämmön.
-
Se on tulistuskone.
Kyllä voit nostaa kuuman veden korkeammalle, ainakin 50 - 60 asteeseen, vaikka olisikin ZR -kompressori.
-
Omassa talossa patterit käytännössä vanhoja originaaleja 1-lehtisiä rautapattereita, autotallissa ja TK-tilassa uudet Purmot, jotka sitten hienosti hönkivätkin lämpöä. Tämä motivoi kyllä itseäni jossain vaiheessa vaihtamaan uusiin Purmoihin nuo vanhat patterit, kunhan remonttiokohteeksi kerkeän nuo ottamaan.
Nyt Nibe F1255:lla lämpökäyrä on 7 -4 asteen alennuksella ja asteet ovat kutakuinkin seuraavat:
Ulkolämpötila/Pyynti:
15/20
13/20
10/22
0/30
-10/36
-20/42
-30/47
Näillä sisätiloissa tarkenee ja jos 1-lehtisillä termarit täysin auki, niin sisälämpötila pyörii 22-23 asteen välissä. Ulkoinen kiertopumppu I-asennossa (vakiopaine Gfoss alpha 25-60) ja tällä virtaus oikein riittävä. Runkolinja on 1" paksua rautaputkea, jotka eivät näin ahdista virtausta hirveästi ympäri taloa.