Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: iMD - 10.09.15 - klo:14:05
-
Löytyisikö foorumilta vinkkejä miten edetä ongelmassa:
2006 rakennettu puutalo+lämmin talli lattialämmityksellä Keski-Suomessa. Asuttu tässä nyt kolmisen vuotta ja lämpöä on tullut. Toissapäivänä 2006 Nibe Fighter 1210 sanoi sopimuksen irti. Huoltomiehen mukaan kompressoriöljyt tulleet pihalle ja vaatisi koko kylmäyksikön vaihdon. Jos ymmärsin oikein niin epäili ongelmaksi sitä, että pumppu on lämpimässä tallissa pihan nurkassa ja talossa on vaatehuoneessa sisällä rättipatteri joka on käyttöveden kierrossa. Tämä olisi aiheuttanut jatkuvia käynnistyksiä kun vettä on ollut tarve lämmittää sen jäähtyessä tuossa rättipatterissa. Suositus jatkossa olisi ohittaa tuo rättipatterin kierto.
Kustannusarvio korjauksen osille ja työlle 4000€+. Uudesta laitteesta tarjousta odotellaan mutta arvio oli töineen ja osineen jossain kahdeksan tonnin tienoilla.
Jälkiviisaana olisi kannattanut perehtyä lämmitysjärjestelmän toimintaan tarkemmin. Muistelen joskus miettineeni että kone käy lyhyitä jaksoja lämpimillä ilmoillakin.
Kysymys nyt lähinnä on, että kannattaako vanhaa korjauttaa vai olisiko kuitenkin järkevämpää hankkia uusi?
-
...vaatisi koko kylmäyksikön vaihdon.
Tuo Niben kylmäyksikkö sisältää muistaakseni lähes kaiken muun paitsi logiikan ja varaajan. Minusta alle 10 vuotta vanhaan koneeseen ei kannata vaihtaa uusia lämmönvaihtimia ja kiertovesipumppuja sen takia, että kompura on hajonnut. Pyydä tarjous joltakin kylmäkone-/lämpöpumppukorjaajalta, niin se osaa vaihtaa pelkästään rikkoutuneet osat.
Pumpun valikosta näkee käyttötunnit ja käynnistyksien lukumäärän. Noista voi vähän päätellä kuinka pielessä lämmönjaon ja maalämpöpumpun asetukset ovat olleet...
Putkimies vaihtaa koko kylmäyksikön tai maalämpöpumpun. Kylmämies vaihtaa vain rikkoutuneet osat (?)
Keskieuroopassa kompura maksaa noin 400-600€...Suomessa 800€? Siihen muut tarvikkeet päälle ja päivä töitä, olisiko 1500€?
-
LPkäynn 43798
LP-aika 28715h
SV-aika 115h
Käytössä ollut suunnilleen yhdeksän ja puoli vuotta. Onko tuo sitten iso määrä käynnistyksiä?
Pitääpä tosiaan selvittää tuo kompuran vaihdon mahdollisuus. Tuo koko kylmäyksikön vaihto ei taida kannattaa.
Tuo Niben kylmäyksikkö sisältää muistaakseni lähes kaiken muun paitsi logiikan ja varaajan. Minusta alle 10 vuotta vanhaan koneeseen ei kannata vaihtaa uusia lämmönvaihtimia ja kiertovesipumppuja sen takia, että kompura on hajonnut. Pyydä tarjous joltakin kylmäkone-/lämpöpumppukorjaajalta, niin se osaa vaihtaa pelkästään rikkoutuneet osat.
Pumpun valikosta näkee käyttötunnit ja käynnistyksien lukumäärän. Noista voi vähän päätellä kuinka pielessä lämmönjaon ja maalämpöpumpun asetukset ovat olleet...
Putkimies vaihtaa koko kylmäyksikön tai maalämpöpumpun. Kylmämies vaihtaa vain rikkoutuneet osat (?)
Keskieuroopassa kompura maksaa noin 400-600€...Suomessa 800€? Siihen muut tarvikkeet päälle ja päivä töitä, olisiko 1500€?
-
Taitaa olla aika normaali määrä käynnistyksiä? Jos joku toinen osaisi arvioida vähän paremmin.
Kävin katsomassa lukemat mitä täällä näyttää.
LPkäynn 35673
LP-aika 14833h
SV-aika 498h
Sähkövastusaika on pysynyt tuossa samassa, eli tehot on riittäneet ilman vastustakin. Teillä on vain 8100 käynnistystä enemmän.
Putkimies ainakin mainosti että uusi kompurakaan ei olisi kovin kallis hankinta. Bristol merkkinen kuuluu varmaankin olla jos teho on 10kW tai pienempi.
Vertailuksi lukemat 24.11.2014
Lpkäynn 34491 +1182 käynnistystä
Lp-aika 13872h +961 tuntia
edit:
iMD:n käyntiaika keskimäärin 39 minuuttia. Ja täällä vain 24 minuuttia. Taitaa olla pelastus että täällä pumppu on käynyt 13900 tuntia vähemmän aikaa ja kompura ei ole kerennyt vielä rikkoontumaan. Nykyisillä säädöillä käyntiaika on 48,8 minuuttia. Täällä on käyttöveden lämmityksen asetukset nyt 31->46C, ja kesällä oli 54 asteeseen asti. Ainakin 1217 10kW mallissa on kompressorin lämmitin, niin öljyt ja kylmäaine toivottavasti pysyy paremmin erillään.
-
Runsaahkosti tuo 4500 käynnistystä / vuosi on, mutta ei kai tolkuttomasti.
Useilla käyttöveden kierrättäjillä on samoja murheita, oli sitten rättipatteria tai ei. Kannattaa katsoa keskusteluja.
Käyttöveden teon aloituslämpötilaa laskemalla ja varmistamalla että se tehdään niin kuumaksi kuin suinkin, saa KV-jakson mahdollisimman pitkäksi ja harvaksi. Ei toki mukavuuden kustannuksella kannata.
Milläs sitten rättipatterin lämmität, jos sen otat pois kierrosta. Sanomista siitä tulee ;)
Täällä, vanhassa patteritalossa molempia käynnistyksiä ja käyttöaikaa noin 3200/v.
-
Tuo koko kylmäyksikön vaihto ei taida kannattaa.
Minusta tuo on kompuran vaihdon jälkeen toiseksi paras vaihtoehto. 4k€:lla kaikki mekaanisesti kuluvat osat uusiksi (jos sisältää myös kiertovesipumput). Vaikka 8k€ tuliterässä MLP:ssä on aavistuksen parempi COP, niin ikään tuo investointi ei tulisi pärjäämään kannattavuudessa vanhan korjaamiselle.
...ellei nyt sitten kotivakuutuksen piikkiin jollakin kikkakolmosella saa.
-
Sopii tämän otsikon alle
Eilen asennettiin puhallinkonvektori ja muutettiin keruupiiri paineellisseksi (0,5bar) + kalvopaisuntasäiliö. Pumppu oli muutaman tunnin sähköittä eikä ole sen jälkeen toiminut. HP/MS-larm palaa taulussa ja punainen vilkkuu.
Tämän päivän sama maalämpöfirma oli ilmaamassa järjestelmää eikä ilmaa ollut.
Vikana on että kompressori ei lähde päälle. Samalla kun se nytkähtää liikkeelle laukeaa moottorin varo sieltä näytön takaa. Ilmeisesti sattumaa että se hajosi nyt samaan aikaan?? Tai ainakin niin yrityksen edustaja sanoo. Löytyi myös muu piilevä vika: paluupuolen keruupiirin paksu teräspunosletku on aiivan ruosteessa apinannahan sisältä koneen alaosassa, ja ilmeisesti vuotanut koko eliniän. Putkarin miete oli että onkohan piirissä sontaa joukossa tuon takia.
Nibe Fighter 1210 7kW
Valmistettu 2008, asennettu myös
LP-Käynnistyksiä 37079
LP-Aika 21836h
SV-Aika 38h <--joka kasvaa nyt kun kompura ei pelaa
-
Onhan talon sähkökeskuksessa kaikki kolme Niben sulaketta päällä?
-
Johdonsuojat on ylhäällä ja mittasin että turvakytkimeltä lähtee kolme vaihetta ok
-
Vikana on että kompressori ei lähde päälle. Samalla kun se nytkähtää liikkeelle laukeaa moottorin varo sieltä näytön takaa.
HP/MS-larm viittaa että joko moottorisuojakytkin(MS) tai korkeapainepressostaatti(HP) on laukaissut.
Jos kompressori ei pyöri yhtään vaan laukaisee suojan välittömästi käynnistyksessä niin vaikuttaisi että moottorisuoja laukaisee koska paineen nousemiseksi pitäisi kompressorin käydä ainakin muutamia sekunteja.
Korkeapainepressostaatti seuraa lauhduttimen painetta ja jos paine jostain syystä nousee liikaa niin kompressori pysähtyy ja tulee hälytys.
Tässä tilanteessa lauhduttimen paine/lämpötila on liian korkea ja se johtuu joko liian korkeasta lämpötila-asetuksesta meno- tai käyttövedelle tai puutteellisesta lauhduttimen virtauksesta,esim lauhduttimen kiertopumppu ei pyöri tms.
Keruupiirin puolella höyrystimen painetta valvoo matalapainepressostaatti ja jos keruuliuos ei kierrä jostain syystä niin ko pressostaatti laukaisee ja tulee matalapainehälytys,oliskohan LP-larm(?)
Jos tuo MS/HP-larm tulee välittömästi kun kompressori yrittää käynnistyä niin kannattaisi tarkistaa kompressorin käynnistystä hoitava pehmokäynnistin,lämpörele,nestelinjan magneettiventtiili ja mitata kompressorin käämit pehmokäynnistimeltä lähtevistä johdoista,silloin kompressorin päävirta pistokeliitin tulee myös mitattua.
Pehmokäynnistintä mitatessa on huomattava että kaikissa kompressorille lähtevissä johdoissa on jännite jos turvakytkin on päällä (vaikka kompressori ei käy) koska pehmolta menee yksi vaihe jatkuvasti suoraan moottorille ja kiertää tähtipisteen läpi takaisin.
Pehmo siis kytkee ja säätää vain kahta vaihetta.
Turvakytkimeltä tulevat vaiheet pitäisi mitata "vaiheiden välistä" eli kaikissa n 400V,ei vaiheen ja nollan välistä,silloin mittaustulos on luotettava ;)
-
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Huomasin myös että arvot KeruuM ja KeruuP näyttävät nyt molemmat 50 ast :o Kertooko tämä mitään? Tuskin ne molemmat anturitkaan voivat olla viallisia. Muitaakseni ennen ne näyttivät oikein
-
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Huomasin myös että arvot KeruuM ja KeruuP näyttävät nyt molemmat 50 ast :o Kertooko tämä mitään? Tuskin ne molemmat anturitkaan voivat olla viallisia. Muitaakseni ennen ne näyttivät oikein
Oliskos 'järki' ottanut nokkiinsa, mittausten kalibrointiarvot kadonneet, onko kaikki lämpömittaustiedot poskellaan? Jos noin niin voi olla monta muutakin arvoa väärin...onko tehdasasetusten palautus mahdollisuutta...älä nyt kumminkaan heti sitä liipase päälle (vasta viimehädässä).
Onko laitteessa paristo vai kuinka mahtaa muisti muistaa? Niben huoltoon yhteyttä ja kyselyä päälle mv.?
-
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Huomasin myös että arvot KeruuM ja KeruuP näyttävät nyt molemmat 50 ast :o Kertooko tämä mitään? Tuskin ne molemmat anturitkaan voivat olla viallisia. Muitaakseni ennen ne näyttivät oikein
Kyllä kai nuo anturit voisi olla rikki? Täällä on anturit vaihdettu kerran edellisen omistajan aikana.
Liuospumpua voisi pyörittää käsikäytöllä ja seurata sitten noita kahden anturin lukemia?
Täällä nuo lukemat on 38 000 käynnistystä ja 17 000 tuntia käynnissä. Valmistettu 2008 ja lukemat on siis aika samaa luokkaa täälläkin Nibessä.
-
Kaikki vaiheet nollaa vasten mitattuna 230V, toisiaan vasten sen 400V. Sisällä pehnokäynnistintä sun muuta mittaillessa loppuu itseltä taito
Kaivoin toisen anturin eristeen sisältä käteen ja samaa arvoa 50 ast näyttää koko ajan, oli kädessä tai viileää putkea vasten.
Muut mittausarvot pitää paikkansa, kuten ulkolämpötila ja käyttövesi
Eikä muuten sähkövastuskaan mäemmä lämmitä. Sen käyttötunnit kyllä kasvaa mutta lämpöä ei synny. Käyttövesi laski yön aikana 17 asteeseen ja vauva kiljahtaa kun pyllyä pesee
-
Siinä kaksi erilaista käyttötilaa sähkövastukselle.Varatila ja Sähkökattilakäyttö.
Käyttövesi lämpiää vain kun Sähkökattilakäyttö on valittu
manuaali http://www.nibeonline.com/pdf/411194-1.pdf
-
Kiitos, manuaali on luettu läpi mutta tuo ei jäänyt päähän. Onko siis niin että pääkytkin pitää kääntää tuohon "käden kuva" -asentoon
(http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/Mobile%20Uploads/7C0AF70B-7969-4307-A24D-93475E413961_zpsfbqajx40.jpg) (http://s190.photobucket.com/user/Mepi86/media/Mobile%20Uploads/7C0AF70B-7969-4307-A24D-93475E413961_zpsfbqajx40.jpg.html)
-
Onko siis niin että pääkytkin pitää kääntää tuohon "käden kuva" -asentoon
Enpä osaa sanoa,käyttöveden lämpiämiseksi pitäisi saada Sähkökattila (SK) tila päälle
Tuossa manuaalin ohje
Nibe 1210 sähkökattilakäyttö (http://aijaa.com/Ks98uI)
Niben manuaalissa kerrotaan että jos relekortin lasiputkisulake 5A palaa niin tulee HP(YPS)/MS-larm hälytys.Kannattaisi tarkistaa tuo lasiputkisulake.
Tuon sulakkeen läpi menee kaikkien kiertopumppujen 230V:n sähkö ja jos nyt asennetun puhallinkonvektorin sähkö on otettu myös tuolta 5A:n sulakkeelta niin se on saattanut palaa.
Tosin tuollainen lasiputkisulake voi joskus palaa myös "itsestään" ,usein silloin kun virta kytketään päälle moottoreille (kiertopumput).Siinä saattaa tulla silloin virtasysäys joka on moninkertainen normaaliin käyntivirtaan nähden.
Tuossa alla olevassa linkissä on manuaalin ohje tuon sulakkeen palamisen vaikutuksesta häiriöilmoitukseen ja jonkinlainen layout sulakkeen löytämiseksi Nibeb koneikosta.
Kannattaa katkaista sähköt lämpöpumpusta ja mitata ohmilla ko sulake.
Nibe 1210 varoke (http://aijaa.com/3sQNLu)
-
Pikkusulake on ehjä ja konvektoripuhallin on talon tyhmäkeskuksessa aivan omalla syötöllä
Otin sähkövastuksen pään näkyville. Pumpun päävirta päällä en saanut siihen millään asetuksilla tulemaan jännitettä, mutta pääkytkin "käden kuvaan" niin alkoi kaksi vaihetta lämmittämään vastusta. Annan olla nyt noin aamuun ja katsotaan lämpeskö käyttövesi vai menikö kaikki lattiaan
-
Manuaalin mukaan varatilassa ei käyttövesi lämpiä,ainoastaan Sähkökattila käytössä (?)
Nibe 1210 sähkökattilakäyttö (http://aijaa.com/Ks98uI)
-
Joo noinhan se on, ei lämpeä ei. Mulle täytys vääntää vääntää ihan rautalangasta miten saan tuon sähkökattilatilaan ::)
-
Menisköhän noin?
Nibe 1210 sähkökattilakäyttö (http://aijaa.com/ai3cWG)
-
Kiitos onnistu! Alko käyttöveden lämpö nousemaan