Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Yleistä => Aiheen aloitti: Samiaa - 03.08.15 - klo:17:41
-
Mikä lienee optimaalisin asetus tuossa linjasäätöventtiilissä, mahdollisimman pieni kierto jotta hanoista tulee vielä jörkevällä ajalla kuumaa vai suurempi kierto jäähtymisen välttämiseksi? Tuo hukkaa aikalailla energiaa, onko mitään nyrkkisääntöä missä asennossa tuota normaalia 10 asennon venttiiliä pidetään?
Lähetetty minun HUAWEI GRA-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
Lisään tämän vastauksen tähänkin ketjuun:
Oli kysytty, kuinka pienelle lämpimän käyttöveden kierron voi kuristaa?
Keskipakoispumppu sietää hyvin virtauksen kuristamista.
Keskipakoispumpun ottoteho laskee tilavuusvirtauksen laskiessa.
Virtauksen kuristaminen vähentää pumpun ottamaa sähkötehoa..
Ihan pieni virtaama on joillakin pumpuilla syytä jättää pumpun oman jäähdytyksen takia.
En usko, että 25 W -tehoinen ylilämpenee, vaikka virtaus olisi kokonaan suljettu.
-
Tarkoitin enemmänkin sitä, onko taloudellisuuden eli käyttöveden lämpöhäviön takia jotain hyötyä pitää se niin pienellä kuin mahdollista vai suuremmalla joilloin palaava vesi ei niinkään viilennä maalämpöpumpun varaajaa. Tällä hetkellä se on melko pienellä ja pumppu joutuu tekemään melko paljon hommia vaikka vettä ei käytettäisi.
Lähetetty minun HUAWEI GRA-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
Mitä kuumepi on kiertoputkiston lämpötila, sitä enemmän se luovuttaa lämpöä ympäristöönsä ja
sitä suuremmaksi muodostuu käyttöveden kierrätyksen lämpöhävikki.
-
Saksanmaalla myyvät säätimiä jotka mittaavat käyttöveden lämpötilaa putkistossa ja käynnistävät pumpun vain tarvittaessa. EBAY.DE:stä löytyy jos keksii oikeat hakusanat.
-
Onko heittää hakusanoja tai linkkiä? Ei taitu Saksa.
-
Onko heittää hakusanoja tai linkkiä? Ei taitu Saksa.
http://www.ebay.de/itm/Zirkulationssteuerung-Zirkulationsregler-Pumpe-Heizung-Umwalzpumpen-Steuerung-/261995896708?hash=item3d002c1f84 (http://www.ebay.de/itm/Zirkulationssteuerung-Zirkulationsregler-Pumpe-Heizung-Umwalzpumpen-Steuerung-/261995896708?hash=item3d002c1f84)
Saksanmaalta saa semmoisia ohjaimia 50-150€:lla, jotka mittaavat käyttöveden kiertoa ja sen mukaan säätävät kiertoa. Tällöin jos joku losottaa vettä talossa niin vähään aikaan ei tarvitse kierron olla päällä tjmv.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.XUmw%C3%A4lzpumpen+Steuerung&_nkw=Umw%C3%A4lzpumpen+Steuerung&_sacat=0&_from=R40 (http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.XUmw%C3%A4lzpumpen+Steuerung&_nkw=Umw%C3%A4lzpumpen+Steuerung&_sacat=0&_from=R40)
-
Tätä ei voi toteuttaa vanhaan systeemiin, mutta uusissa taloissa kuumavesiputki kannattaisi sijoittaa laatan valuun.
Näin hukkalämpö menisi suoraan hyötykäyttöön :-[
Toisaalta talvella laatta lämmittäisi seisovan käyttöveden melkein kokonaan ja mitään erillistä kiertoa ei ehkä tarvitsisi
ollenkaan.
-
Tätä ei voi toteuttaa vanhaan systeemiin, mutta uusissa taloissa kuumavesiputki kannattaisi sijoittaa laatan valuun.
Näin hukkalämpö menisi suoraan hyötykäyttöön :-[
Toisaalta talvella laatta lämmittäisi seisovan käyttöveden melkein kokonaan ja mitään erillistä kiertoa ei ehkä tarvitsisi
ollenkaan.
Ehkä suoraan valussa laatta johtaisi turhan hyvin lämpöä pois siitä putkesta, vaikka itse vesiputki onkin suojaputkessa.
Hieman vastaavalla idealla minulla on laatan alla styroxissa kylmän veden putket alimmassa styrox-kerroksessa lähellä viileää maata ja lämpimän veden putket ylempänä lähempänä laattaa.
Ei kai se laatta kuitenkaan seisovaa vettä putkessa lämmitä. Ei minulla ainakaan talvella tarvitse laatan lämpötilan olla kuin noin 25...26 astetta. Lämmin käyttövesi toivottavasti saisi olla hieman lämpimämpää.
Siitä olen samaa mieltä, että lämpimän veden kierto kannattaa jättää pois, jos vain suinkin mahdollista (= talon pohjapiirrustus suunniteltu niin, että putkivedot eivät ole hirveän pitkiä). Ei minullakaan lämpimän veden kiertoa ole. Hanasta voi muutaman sekunnin joutua odottamaan lämmintä vettä, mutta se ei haittaa.
Jos putkivedot on niin pitkiä, että kierto tarvitaan, niin silloin kannattaa harkita jotain ajastussysteemiä ja kierron kuristamista mahdollisimman pieneksi, kuten aiemmin tässä ketjussa on todettu.
-
Ehkä suoraan valussa laatta johtaisi turhan hyvin lämpöä pois siitä putkesta, vaikka itse vesiputki onkin suojaputkessa.
Hieman vastaavalla idealla minulla on laatan alla styroxissa kylmän veden putket alimmassa styrox-kerroksessa lähellä viileää maata ja lämpimän veden putket ylempänä lähempänä laattaa.
Ei kai se laatta kuitenkaan seisovaa vettä putkessa lämmitä. Ei minulla ainakaan talvella tarvitse laatan lämpötilan olla kuin noin 25...26 astetta. Lämmin käyttövesi toivottavasti saisi olla hieman lämpimämpää.
Siitä olen samaa mieltä, että lämpimän veden kierto kannattaa jättää pois, jos vain suinkin mahdollista (= talon pohjapiirrustus suunniteltu niin, että putkivedot eivät ole hirveän pitkiä). Ei minullakaan lämpimän veden kiertoa ole. Hanasta voi muutaman sekunnin joutua odottamaan lämmintä vettä, mutta se ei haittaa.
Jos putkivedot on niin pitkiä, että kierto tarvitaan, niin silloin kannattaa harkita jotain ajastussysteemiä ja kierron kuristamista mahdollisimman pieneksi, kuten aiemmin tässä ketjussa on todettu.
Joo, eihän se kokonaan lämmintä vettä lämmitä, mutta jos kierto on niin samalla lämmittäisi sitä laattaa.
Mulla fuskas tuo vv monta vuotta ja nyt kun härpäke on kunnossa niin pumpun tuntikulutukset on käytännössä samat kuin vuodon aikaan. Päättelin tästä että kv pöntön hukkalämmöt olisvat näin suhteellisen pienet.
Se valokatkaisijaan kytketty kiertopumppu taitaa olla kustannustehokkain.
Selvennän vielä että vv vuoto ei suoraan tietenkään viilennä itse käyttövesivaraajaa vaan mun tapauksessa
viileneminen tapahtui välillisesti manttelin kautta.
Aloittajalla on ivt, eli kannattaa käyttää mahdollisimman suurta kytkentäerotusta varaajan lämmityksessä.
Max on tuossa vanhassa 15C, ei tietoo uudesta. Eli varaaja saa viiletä aika kylmäksi ennenkuin uusi lämmitys
sykli alkaa.