Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Lämmönjako => Aiheen aloitti: Joojoo - 21.01.15 - klo:22:44
-
Ekowell EWT 750 n. 10 v käytössä ollut laite alkoi oirehtimaan alipainehälytyksellä. Vian selviytyksen yhteydessä lämpöjohtopumppua ilmattaessa veden seassa oli öljyä.
Mistä öljy lämpöpiiriin on voinut päästä (=mikä vika ja missä)
Muutoin pumpun vian selvitys käynnissä ja lämmöt vastuksella - hyvin onkin toiminut tähän asti
-
En tiedä onko mahdollista että lauhdutin vuotaisi ja kompuran öljyt päätyisivät lauhduttimen kautta lämmityskiertoon. Tosin luulisi että tuossa on sen verran paljon vettä että pieni määrä öljyä ei näkyisi missään. Tämä on vain maallikon spekulaatiota... Miksi lämmönjaon puolta tarvi ilmata? Jos kylmäaineet karkaavat mihin pumppu ensimmäisenä pysähtyy?
Viittaakos tuo alipainehälytys yleensä liuospuoleen?
-
Alipainehälytys tulee, jos pumpun höyrystimelle ei siirry tarpeeksi paljon lämpöenergiaa maasta.
Syynä voi silloin olla syystä tai toisesta huonontunut maapiirin kierto.
Jos siinä maakierron nesteessä on öljyä, voi se olla kompressorin öljyä ja silloin höyrystinlämmönvaihtimessa olisi kylmäainevuoto maapiiriin.
Ei ole ehkä oikein tavallinen?
(http://www.purmo.com/images/content/heating-guide/3-1-fi.png) (http://www.purmo.com/fi/clever/opas-matalalampovesikiertoisten-lammitysjarjestelmien-yleistyminen.htm)
Kuva on peräisin täältä: http://www.purmo.com/fi/clever/opas-matalalampovesikiertoisten-lammitysjarjestelmien-yleistyminen.htm
Jos kylmäaineen määrä on vähentynyt, tulee alapaineen pressolta hälytys.
-
Kumpaahan aloittava mahtaa tarkoittaa. Liuospuolta vai lämmönjaon puolta. Ymmärsin tuon niin että lämmönjaon puolta.
-
Saattoikin tosiaan tarkoittaa lämmitä puolta, jolloin vuoto olisikin lauhduttimella, siis tuolla punaisella puolella.
Oli sitten vuoto minne tahansa, seurauksena on kylmäaineen vähentyminen ja alapaine pressostaatin aiheuttama vikailmoitus.
Sekin pitäisi näkyä kylmäaineen tarkistusikkunassa kuplimisena pitemmänkin käynnin aikana.
-
Korroosia on syönyt levarin puhki. Vuotavaan kohteeseen ilmestyy reilusti kaasua.
-
Kiitos aktiivisista vastauksista . Öljyä todellakin tuli lämpöpuolelta, hyvin vähän mutta selvästi se sormiin tuntui liukkaalta. Ilmaus suoritettiin, koska haluttiin tarkastella kaikkia mahdiollisia vika vaihtoehtoja. Maaliuospiirissä on ainakin alhainen paine, joten sinne tarkoitus laittaa lisää nestettä ja varmistaa liuospiirin toiminta. Ensimmäinen, josta huomasin laitteessa olevan normaalista poikkeavaa oli että maaliuospiirin lämpötila ero pieneni selvästi normaalista.
Tarkistusikkunassa näkyi nestettä joka kupli tai ainakin liikkui koneen käydessä (pätkä käyntiä). Olemme käyttöveden suhteen porakaivon varassa eli ei kunnallista vesijohtoa. En tiedä voisiko sillä olla vaikutusta mahdolliseen korroosioon.
Miten tuon lauhduttimen tiiveyden voisi varmistaa?
-
Kylmäpiirin tiiveys koeponnistetaan typellä. Olen vaihtanut paljon rikkotuneita vaihtimia/höyrystimiä. Yleensä ei tule kylmäkoneikoista kovin pitkä ikäisiä , kosteus tekee tuhoja vaikka kuinka typettää ja vakuumoi.
-
Tässä syy miksi käyttövesi ja kylmäaine eivät saa olla suoraan yhteydessä toisiinsa.
Nousiko lämmitysverkoston paine?
-
Lämmitysverkon paine on pysynyt ennallaan.