Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: Twist - 08.11.14 - klo:18:46
-
Onko muilla Uplink-käyttäjillä laitteisto offline-tilassa? Itse en ole saanut yhteyttä perjantai-illan jälkeen. Ei pysty myöskään hakemaan uutta yhteysmerkkijonoa. Tiedonsiirto (modeemi) näyttäisi kuitenkin toimivan normaalisti, joten vika ei pitäisi olla siinä.
-
Tällaista virhettä antaa pumpun päässä, eikä modeemin lan-valot pala. Olisiko kenelläkään ideoita? Modeemi on resetoitu ja ainakin wlanin kautta toimii moitteetta.
-
Tarkoitatko modeemilla adsl modeemia? Jos tarkoitat, joko verkkokortti pumpun päässä on tajuton tai sitten verkkokaapeli on irti jommasta kummasta päästä tai poikki. Tai adsl modeemin lan portti on kuollut. Onko modeemissa toista porttia? Kokeile siihen. Onko WLAN integroitu adsl modeemiin vai onko irrallinen kaapelilla modeemissa kiinni? Jos integroitu, kokeile läppäriä tms. kaapelilla kiinni modeemiin...syttyykö modeemin linkkivalo kun koitat läppäriä?
Yleisesti jos linkkivalo ei pala fyysistä yhteyttä ei ole tai jompi kumpi verkkokortti on hengetön.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Eli huawein 4g-modeemi kyseessä dna:n yhteydellä, josta yhteys kaapelilla pumppuun. Modeemin lan-portteihin ei tosiaan syty valoa, kun kaapelin yhdistää. Olen kokeillut kaikki neljä porttia. Käytössä ollut vasta muutaman viikon ja perjantaina lakkasi yht'äkkiä toimimasta.
-
Oletko kokeillut usealla laitteella? Onko modeemia päivitelty? Voiko modeemin konfigista disabloida lan portit? Joko kaapeli on irti tai poikki tai modeemin portit disabloitu tai shitna (jos siis ei toimi millään laitteella).
-
Missähän tuon Niben mustan verkkokaapelin liitosjohdon toinen pää on? Menee siis tuonne koneen taakse?
-
Ja vielä lisäyksenä. Modeemi toimii läppäriin kytkettynä. Saako tuota Uplinkkiä palautettua pumpusta jotenkin alkutilaansa?
-
Sanoisin, että pumpun verkkokortti on tajuton tai virraton...tai irti kaapelista...tai kaapeli on poikki.
-
Millainen liitos mahtaa olla koneen takana?
-
Vielä kyselen, että tietääköhän joku missä tuo pumpun verkkokortti sijaitsee? Manuaaleissa ei tietenkään mitään mainintaa ollut.
-
Jos uudempi pumppu (ainakin f 1245), niin verkkokaapeli kulkee laitteen takaa sisäpuolella etupaneeliin (ohjaus/käyttöpaneeli).
Ohjauspaneelissa on liitin, josta jatkojohdolla viety tieto laitteen taakse.
Näin ainakin, jos on uskominen manuskaan. Uusimmassa käyttöohjeversiossa on tästä maininta.
-
Etupaneelin voi ilmeisesti ottaa pois, vaikka kone on käynnissä?
-
Etukansi käytetty pois ja rj45-liitinjohto menee näyttöpaneelin alareunaan. Kokeilin adsl-modeemin liittämistä suoraan siihen paikkaan, mutta yhtä mykkänä oli modeemin lan-valot.
Mistähän tuon yllä olevan kuvan Uplink-häiriön saisi pois. Nyt ei siis pääse Uplink-valikkoon lainkaan.
-
Löytyykö keneltäkään tietoa? Onko tehdasasetusten palauttaminen ainoa vaihtoehto?
-
Hei. Meillä ollut samantapaista ongelmaa kerran pari kuussa. Vika on korjaantunut katkaisemalla pumpulta sähköt hetkeksi. Vian syytä en tiedä.
-
Kiitos. Siis pääkatkaisimesta sähköt pois ja uudestaan päälle? Pumppu ilmeisesti ymmärtää lähteä toimimaan asetetuilla asetuksilla?
-
Löytyykö keneltäkään tietoa? Onko tehdasasetusten palauttaminen ainoa vaihtoehto?
Tähän vikaan auttaa resetti, eli sähköt pois vaan pääkytkimestä hetkeksi ja takas, taas toimii.
Tätä esiintyy "JATKUVASTI" = 1-2 kertaa kk. meillä.
Olen valittanut Nibelle useita kertoja asiasta, lähetellyt logeja, kuvia, kertomuksia, suomeksi ja ruotsiksi, mutta NIBE ei noteeraa tätä vikaa mitenkää!
Täysin käsittämätöntä toimintaa NIBE;n kaltaiselta yritykseltä.
Ehkä muualla maailmassa on vakaammat nettiyhteydet, kuin Suomessa?
Jokainen katko Internetin verkossa, joka vaikuttaa jotain katkovasti netin toimintaa omalla koneella,
niin että ei pääse omalle operaattorille, se pudottaa Niben pois.
Kesällä pahimmillaa noin 2-3 kertaa viikossa jopa.
-
Kiitos ellu8t2 ja rsaarela, ja muutkin kommentoineet. Virrat pois ja päälle auttoi ja taas toimii. On kyllä todella rasittava vika ja harmillista, kun Nibe ei reagoi siihen.
Pahimmillaanhan tilanne on se, että lähtee pariksi viikoksi reissuun ja ensimmäisenä päivänä yhteys kyykkää. Sen jälkeen ei sitten seurailla pumpun toimintaa ja lämpötiloja.
Yllätyin myös, että pumppu ei kerää dataa lainkaan sisäänsä. Kaikkien katkosten ajan data ei siis talletu minnekään.
-
Saako teidän pumppu ip osoitteen ja muun konffin (default gw jne) operaattorilta vai teidän omalta modeemilta/reitittimeltä? Mietin vaan meneekö tuolla herne nenään yhteyden pätkimisestä vai jostain muusta....jos oma modeemi on siltaava niin ip tulee verkosta suoraan....jos modeemi on reitittävä ip tulee modeemilta....veikkaan, että homma toimii privaatti ip:llä paremmin...
-
Saako teidän pumppu ip osoitteen ja muun konffin (default gw jne) operaattorilta vai teidän omalta modeemilta/reitittimeltä? Mietin vaan meneekö tuolla herne nenään yhteyden pätkimisestä vai jostain muusta....jos oma modeemi on siltaava niin ip tulee verkosta suoraan....jos modeemi on reitittävä ip tulee modeemilta....veikkaan, että homma toimii privaatti ip:llä paremmin...
IP:llä ei vaikutusta, tulee mistä tulee. Testattu monia eri laitteita ja eri tapoja.
Olemme 100 / 10 valokuidussa, koko kiinteistö, ja kuitu tulee joka asuntoon asti.
Teknisen tilan kuitu tulee alle 2 metrin päähän pumpuista meillä.
Se mikä sekoaa, on NIBE itse. Nibe alkaa suoltaa "shita" linjalle häiriössä, johon auttaa vain virta katko siis.
www.rsaarela.com ja sieltä Maalämpö, yms. Siellä tietoa meidän järjestelmästä, tosin en ole kerennyt paljoa päivitellä...huh.
-
Mitä tarkoittaa "Nibe alkaa suoltaa "shita" linjalle häiriössä"? Sähköisesti, paketit on kuraa vai mitä? Oletko logannut analysaattorilla eri leijereiden dataa?
-
Mitä tarkoittaa "Nibe alkaa suoltaa "shita" linjalle häiriössä"? Sähköisesti, paketit on kuraa vai mitä? Oletko logannut analysaattorilla eri leijereiden dataa?
Tarkoittaa, että kytkimen valoista pääteltynä, Nibe lähettää kokoajan jotain, kuuntelematta, tai mitenkään käsittelemättä vastapäästä mahdollisesti tulevaa dataa. Normaalistihan paketit kulkee hyvin hitaaseen tahtiin vuorotellen, noin 2-4 sek. välein tulee paketti, johon vastaus tulee ja niin edelleen. Häiriötilanteen tunnistaa _heti_ yhdellä silmäyksellä kytkimen villistä valoshowsta. Niben resetti poistaa tuon ja tilanne normalisoituu.
-
Hmm...tuota voisi loggerilla äimistellä jotta näkisi mitä siellä kulkee. Se on nimenomaan tx joka välkkyy? Onko sulla FW välissä? Sieltäkin voisi logata mihin kama lähtee.
Tosin tämä ei ole kyllä sama ongelma kuin twistillä...nääs twistillä ei palanut edes linkkivalo.
Onko muilla näitä ongelmia?
-
En tosiaan noista niin paljoa ymmärrä, mutta minun ongelmassa tosiaan 4g-modeemin lan-valo pimeni ja ei saanut mitään yhteyttä pumppuun. Pumpussa minulla on automaatilla ip-osoitteen nouto. Voin myös antaa jotain lisätietoa, jos kiinnostaa.
-
No tänään Sunnuntaina 23.11.2014 NibeUplink ei sitten toimi ollenkaan?
Ei hyväksy salasanaa/käyttäjätunnusta, vaan kertoo, että ne on väärin.
Ne on tietenkin oikein, tarkistettu moneen kertaan, ja sitäpaitsi sisään ei pääse millään laitteella,
ei PC:llä, ei tabletilla, eikä puhelimella.
Tälläistä vikaa niillä ei vielä ole ollutkaan.
Voisiko joku muukin todentaa, että vika on olemassa?
-
Voisiko joku muukin todentaa, että vika on olemassa?
Sama vika, ja salasanan noullauskin päättyy ilmoitukseen, että sähköpostiosoitteen mukaista tunnusta ei ole olemassa. Josko tuo olisi väliaikainen toimintahäiriö tai sitten kaikki tilit on jostain syystä kadonneet..
-
Joo. Samaa herjaa täälläkin. Ei pääse kirjautuun uplinkiin. Pumpun päässä kaikki on OK. Samoin modeemin. Aikaisemmin tällä viikolla tiistaina tuli ilmoitus, että pumpulta on katkennut yhteys uplinkiin. Yleensä on tullut myös viesti siitä, että yhteys on taas kunnossa. Nyt näin ei käynytkään vaikka yhteys palautuikin muutaman tunnin päästä. Sama tapahtui myös seuraavana päivänä. Harmillisia katkoksia tosiaan!
-
Kokeilkaas palauttaa järjestelmä sellaiseen ajankohtaan että varmasti tiedätte että tuo yhteys on toiminut.
Mulla häviää aina tästä uudesta ja hienosta :D koneesta yhteys nettiin kun jotain ohjelmia päivitetään.
-
On tainnut Niben palveluntarjoajalla kilahtaa tietokanta...kyllä se sieltä palautuu kunhan kerkeävät palautella backupilta....tai sitten siellä on joku palvelu vaan kontillaan. Perseestä tietysti on, etteivät vaivaudu asiasta ilmoittamaan...
-
On tainnut Niben palveluntarjoajalla kilahtaa tietokanta...kyllä se sieltä palautuu kunhan kerkeävät palautella backupilta....tai sitten siellä on joku palvelu vaan kontillaan. Perseestä tietysti on, etteivät vaivaudu asiasta ilmoittamaan...
Yhden ainoan kerran olen yli vuoden aikana nähnyt Niben ilmoittavan sekoiluista www sivuillaan !!?!?
Koko homma on Ruotsin Niben hallussa, eipä taida asia paljoa Suomen Nibeä liikuttaa, kun eivät kait saa siitä mitään hilloakaan, ainoastaan vain haukkuja kuuntelevat....;)
-
On tainnut Niben palveluntarjoajalla kilahtaa tietokanta...kyllä se sieltä palautuu kunhan kerkeävät palautella backupilta....tai sitten siellä on joku palvelu vaan kontillaan. Perseestä tietysti on, etteivät vaivaudu asiasta ilmoittamaan...
Yhden ainoan kerran olen yli vuoden aikana nähnyt Niben ilmoittavan sekoiluista www sivuillaan !!?!?
Koko homma on Ruotsin Niben hallussa, eipä taida asia paljoa Suomen Nibeä liikuttaa, kun eivät kait saa siitä mitään hilloakaan, ainoastaan vain haukkuja kuuntelevat....;)
Njoo...palautettahan sinne voi ja pitääkin laittaa...siis .com kautta niin menee Ruåtsiin :)
-
Kielitaitoni ei riitä siihen....;)
suomeen on turhaa valittaa.
Mutta jos joku osaa tuota kieltä, niin tässä käsittääkseni ruotsalaiset parkuu samaa ongelmaa nyt;
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57322.0
-
Hiukan vanha aihe, mutta onnistuin ratkaisemaan omat satunnaiset uplink-yhteysongelmani vaihtamalla pumpun ja verkkokytkimen välille
ohjeissakin vaaditun suojatun Cat5e-kaapelin. Suojaamattomalla esiintyi juuri tuollaisia noin kerran viikossa tulevia katkoksia jotka
joskus kestivät hetken ja toiste vaativat pumpun virtojen poiskäytön.
-
Täällä cat-6 piuha eikä 6kk käytön aikana ole kertaakaan tippunut yhteys.
-
Kohta vuosi täynnä eikä ole tarvinnut tehdä muuta kun istua...
-
Kohta vuosi täynnä eikä ole tarvinnut tehdä muuta kun istua...
Ongelat tuon suhteen on loppuneet alkukesästä.
Nibe myös on alkanut aina ilmoitella UpLinkin aloitussivulla, kun heillä on tiedossa ropausta tietokantojen kanssa.
Eli parannusta on tapahtunut, paljon!
-
Täällä cat-6 piuha eikä 6kk käytön aikana ole kertaakaan tippunut yhteys.
Mulla oli sattumalta ns. varaosakasasta sattunut pumpun ja kytkimen väliin just sopivan mittainen piuha,
joka taisikin olla ajalta ennen 100M verkkojen tuloa koteihin, cat3?
Voitaneen siis kokonaisen 2kpl otannan perusteella todeta cat5e/cat6 tai paremmat piuhat toimiviksi Niben kanssa.