Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => IVT / Bosch => Aiheen aloitti: J.Kaija - 02.11.14 - klo:21:15
-
Moro,
Onko IVT C5:ssä suoja-anodi vaipan vai käyttövedepuolella ?
-
Moro,
Onko IVT C5:ssä suoja-anodi vaipan vai käyttövedepuolella ?
Eikös tuo vaippa ja käyttövesipuoli ole sama asia?
Anodia ei ainakaan minun pumpusta löytänyt.
Käyttis kertoo että ainoastaan ruostumattomassa olisi anodi?
Tosin ei tuo varaaja ihan tavallista rautaakaan ole, ehkä joku seos.
-
Moro,
Onko IVT C5:ssä suoja-anodi vaipan vai käyttövedepuolella ?
Eikös tuo vaippa ja käyttövesipuoli ole sama asia?
Anodia ei ainakaan minun pumpusta löytänyt.
Käyttis kertoo että ainoastaan ruostumattomassa olisi anodi?
Tosin ei tuo varaaja ihan tavallista rautaakaan ole, ehkä joku seos.
Olen antanut itseni ymmärtää että vaippa on se minne kompuran tekemä kuumavesi menee ja sisempi osa varaajasta on käyttövesivaraaja.
Ja jostain luin että ivt:n rosterivaraajassa on sähköinen suoja-anodi ja näissä muissa olisi sitten sinkkinen pötkylä, hoitamassa samaa asiaa (joka pitäisi tarkastaa vuoden kahden välein onko kulunut (varaajan päällä oleva iso pultin näköinen jutska)).
Nyt tarttis saada tietää onko se vaipan vai sisemmän varaajan (käyttövesi) puolella, olisi meinaa siitä isosta reiästä helppo lisätä glykooli lämmitysjärjestelmään (lattia) jos on vaipan puolella.
-
Itsellä oli magnesium anodi varaajassa jonka vaihdoin sittemmin sähköiseen vastaavaan. Omassa se anodi löytyi suoraan varaajan päällä olevasta kannesta. Noin 15cm halkaisjaltaan olevan kannen joutui avaamaan jottei anodi putoa varaajaan sisälle kun anodin kiinnitysmutterin avasi. Itse anodissa taisi olla m8 tai m10 kierre. Äkkiä voisin kuvitella että jos tuo anodi koneesta löytyy, se olisi nimenomaan sillä käyttövesipuolella.
Itse anodi oli tälläinen noin 50cm spaddu...
(http://galleryplus.ebayimg.com/ws/web/321177742435_1_0_1/1000x1000.jpg)
-
Moro,
Onko IVT C5:ssä suoja-anodi vaipan vai käyttövedepuolella ?
Eikös tuo vaippa ja käyttövesipuoli ole sama asia?
Anodia ei ainakaan minun pumpusta löytänyt.
Käyttis kertoo että ainoastaan ruostumattomassa olisi anodi?
Tosin ei tuo varaaja ihan tavallista rautaakaan ole, ehkä joku seos.
Olen antanut itseni ymmärtää että vaippa on se minne kompuran tekemä kuumavesi menee ja sisempi osa varaajasta on käyttövesivaraaja.
Ja jostain luin että ivt:n rosterivaraajassa on sähköinen suoja-anodi ja näissä muissa olisi sitten sinkkinen pötkylä, hoitamassa samaa asiaa (joka pitäisi tarkastaa vuoden kahden välein onko kulunut (varaajan päällä oleva iso pultin näköinen jutska)).
Nyt tarttis saada tietää onko se vaipan vai sisemmän varaajan (käyttövesi) puolella, olisi meinaa siitä isosta reiästä helppo lisätä glykooli lämmitysjärjestelmään (lattia) jos on vaipan puolella.
Se vaippa loppuu noin 10cm varaajan olkapään alapuolelta. Se ylin osa siitä pöntöstä on ymmärtääkseni varaajaa.
Ilmausruuvi sijaitsee aivan vaipan yläosassa.
Litkun saisi ehkä ilmausruuvin kautta "oikealle" puolelle.
-
Itsellä oli magnesium anodi varaajassa jonka vaihdoin sittemmin sähköiseen vastaavaan. Omassa se anodi löytyi suoraan varaajan päällä olevasta kannesta. Noin 15cm halkaisjaltaan olevan kannen joutui avaamaan jottei anodi putoa varaajaan sisälle kun anodin kiinnitysmutterin avasi. Itse anodissa taisi olla m8 tai m10 kierre. Äkkiä voisin kuvitella että jos tuo anodi koneesta löytyy, se olisi nimenomaan sillä käyttövesipuolella.
Itse anodi oli tälläinen noin 50cm spaddu...
(http://galleryplus.ebayimg.com/ws/web/321177742435_1_0_1/1000x1000.jpg)
Kiitos, mutta manttelissa taitaa olla vähän erilainen tuo toteutus?
-
2min googlen käyttö "ivt + anode" tuotti tuollaisen pdf:n missä näkyy missä tuo anodi on manttelikäyttövesivaraajassa.. -> http://www.e-si.com/downloads/Double%20Shelled%20IVT%20HW%20tank%20D300-160_en.pdf (http://www.e-si.com/downloads/Double%20Shelled%20IVT%20HW%20tank%20D300-160_en.pdf)
-
2min googlen käyttö "ivt + anode" tuotti tuollaisen pdf:n missä näkyy missä tuo anodi on manttelikäyttövesivaraajassa.. -> http://www.e-si.com/downloads/Double%20Shelled%20IVT%20HW%20tank%20D300-160_en.pdf (http://www.e-si.com/downloads/Double%20Shelled%20IVT%20HW%20tank%20D300-160_en.pdf)
Joo, on siinä, tosin eri paikassa. Olen aina luullu joksikin ylimääräiseksi ulosotoksi :)
Kiitos Fraatille!
-
Joo, on siinä, tosin eri paikassa. Olen aina luullu joksikin ylimääräiseksi ulosotoksi :)
Kannattaa tsekata kunto jossain välissä, viisas vaihtaa anodin - muut puhki syöpyneen varaajan. ;D
-
Viisaus ei viihdy meillä :-[
Kuka tietää miten ton IVT n anodi aukastaan? Siinä on korkki päällä.
-
Kannattaa tsekata kunto jossain välissä, viisas vaihtaa anodin - muut puhki syöpyneen varaajan.
Erikoinen tapaus anodiin liittyen ???
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909485370.html
-
Kannattaa tsekata kunto jossain välissä, viisas vaihtaa anodin - muut puhki syöpyneen varaajan.
Erikoinen tapaus anodiin liittyen ???
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909485370.html
Käyttiksessä on mullakin kuva tosta anodin paikasta, mutta niin epäselvä ettei siitä mitään selvää saa.
Ohjeet antavat ymmärtää että itsekkin tuon voisi vaihtaa, jopa ohjeet sen tekemiseen mutta
kuvaa millainen on uusi anodi ja loppuun syöpynyt ei ole.
No viikonloppuna näemme millainen on 10 vuotta vanha :)
-
Taitaa jäädä haaveeksi sen paikallaan olevan anodin näkeminen. Istuu paikallaan tosi TIUKASTI !!!
Kesällä koetin vaihtaa anodia tuollaiseen 300 litraiseen manttelivaraajaan. Sen "suojakorkin" minäkin sain pois ja siihen pysähtyi koko homma.
Niin lujaa ei uskaltanut vääntää että olisi saanut vanhan anodin pois paikaltaan. Oli kertynyt kattilakiveä ja hapettumaa haittaamaan ahtaan sovituksen omaavaa sovituksen avaamista. Kameralla kurkistin varaajan sisään ja suurimmaksi osaksi oli tuo anodi hävinnyt. Kumma juttu kun se on vain varmuuden vuoksi sinne varaajaan asennettu, kuten tehtaan esitteestä näkyi. Ei ole niin muodoin välttämätön varuste. Vastaavantyyppisessä rosteripytyssä Nibellä ei ole anodia ? Olisiko valmistusmateriaalissa jokin ratkaiseva ero, tiedä häntä. Materia-asiat kun on varmaan noita tarkoin varjeltuja liikesalaisuuksia.
Jätin homman silleen. Reikääntymistä kai saa sitten odotella tulevaisuudessa. Saa nähdä miten äijän käy.
-
Taitaa jäädä haaveeksi sen paikallaan olevan anodin näkeminen. Istuu paikallaan tosi TIUKASTI !!!
Kesällä koetin vaihtaa anodia tuollaiseen 300 litraiseen manttelivaraajaan. Sen "suojakorkin" minäkin sain pois ja siihen pysähtyi koko homma.
Niin lujaa ei uskaltanut vääntää että olisi saanut vanhan anodin pois paikaltaan. Oli kertynyt kattilakiveä ja hapettumaa haittaamaan ahtaan sovituksen omaavaa sovituksen avaamista. Kameralla kurkistin varaajan sisään ja suurimmaksi osaksi oli tuo anodi hävinnyt. Kumma juttu kun se on vain varmuuden vuoksi sinne varaajaan asennettu, kuten tehtaan esitteestä näkyi. Ei ole niin muodoin välttämätön varuste. Vastaavantyyppisessä rosteripytyssä Nibellä ei ole anodia ? Olisiko valmistusmateriaalissa jokin ratkaiseva ero, tiedä häntä. Materia-asiat kun on varmaan noita tarkoin varjeltuja liikesalaisuuksia.
Jätin homman silleen. Reikääntymistä kai saa sitten odotella tulevaisuudessa. Saa nähdä miten äijän käy.
Kiitos kommentista.
En ole itse ehtinyt koskemaan edes korkkiin :), kun vene pitäisi saada talviteloille.
Soitin viikolla IVTlle mutta mitään vastausta en saanut asiaan. Täytyy Maanantaina yrittää vielä tavoitella asiasta jotain tietävää.
No, otampahan tuon korkin auki illan ratoksi ja kerron mitä löyty.
-
Taitaa jäädä haaveeksi sen paikallaan olevan anodin näkeminen. Istuu paikallaan tosi TIUKASTI !!!
Kesällä koetin vaihtaa anodia tuollaiseen 300 litraiseen manttelivaraajaan. Sen "suojakorkin" minäkin sain pois ja siihen pysähtyi koko homma.
Niin lujaa ei uskaltanut vääntää että olisi saanut vanhan anodin pois paikaltaan. Oli kertynyt kattilakiveä ja hapettumaa haittaamaan ahtaan sovituksen omaavaa sovituksen avaamista. Kameralla kurkistin varaajan sisään ja suurimmaksi osaksi oli tuo anodi hävinnyt. Kumma juttu kun se on vain varmuuden vuoksi sinne varaajaan asennettu, kuten tehtaan esitteestä näkyi. Ei ole niin muodoin välttämätön varuste. Vastaavantyyppisessä rosteripytyssä Nibellä ei ole anodia ? Olisiko valmistusmateriaalissa jokin ratkaiseva ero, tiedä häntä. Materia-asiat kun on varmaan noita tarkoin varjeltuja liikesalaisuuksia.
Jätin homman silleen. Reikääntymistä kai saa sitten odotella tulevaisuudessa. Saa nähdä miten äijän käy.
Kiitos kommentista.
En ole itse ehtinyt koskemaan edes korkkiin :), kun vene pitäisi saada talviteloille.
Soitin viikolla IVTlle mutta mitään vastausta en saanut asiaan. Täytyy Maanantaina yrittää vielä tavoitella asiasta jotain tietävää.
No, otampahan tuon korkin auki illan ratoksi ja kerron mitä löyty.
Eipä tuosta mitään tule. Korkki on niin v----ti kiinni ettei aukee putkipihdeilläkään. Koko masiina pyörii mielummin kuin tuo korkki. No ensiviikolla täytyy selvittää että pitääkö ylipäätänsä olla huolissaan.
Aika vähän ylipäätänsä on asiasta netissä kirjoteltu.
Ei asia muuten vaivaa, mutta edellisessä talossa ruostui varaaja yläosastaan puhki ja olisi tullut todella mittavat vahingot ellei olisi vaimokkeen "kuudes" aisti herättänyt häntä.
Nyt on kaivo khh ssa ja vaara siltä osin pienempi täyteen katastrofiin.
Dr.Fell kommentoi joskus IVTn mätänevistä varaajista ja voisi nyt tähän kommentoida että mistä oli kyse.
-
CEE-7 miten tarkistit tuon suoja-anodin? Selasin nuo vanhat viestisi läpi ja huomasin sieltä tuon osion.
-
CEE-7 miten tarkistit tuon suoja-anodin? Selasin nuo vanhat viestisi läpi ja huomasin sieltä tuon osion.
Se tulppa siinä pumpun päällä oli kyllä sairaan tiukka, mutta onnistuin sen jotenkin vääntämään auki. Siinä tarvittiin muistaakseni 2 järeää avainta. Takaisin laittaminenkin oli sen verran hikinen homma, etten ole sen jälkeen enää kajonnut tuohon. :-X
-
Kiitos.
Taidanpa minäkin jättää ajatustasolle anodin. Onhan tuo jo haukkunut hintansa ja on loppupeleissä
suhteellisen halpaa vaihtaa koko pumppu uuteen kun ei tarvitse muita investointeja tehdä.
-
Kiitos.
Taidanpa minäkin jättää ajatustasolle anodin. Onhan tuo jo haukkunut hintansa ja on loppupeleissä
suhteellisen halpaa vaihtaa koko pumppu uuteen kun ei tarvitse muita investointeja tehdä.
Kysyin IVT asentajalta tästä anodi asiasta niin vanha kuulemma tappimallinen ja JOS sen joutuu joskus vaihtamaan niin uusi on jotenkin ketjumallinen että sen voi vaihtaa ahtaisiinkin paikkoihin joisa korkeus tulee vastaan..
Kuulemma ei ole 15v aikaan tullut ensimmääistäkään vaihtoa hänelle joten tuskin tuolla kauheasti ei päätään kannata vaivata.