Maalämpöfoorumi
Maalämmön suunnittelu => Yleistä => Aiheen aloitti: MaxiSami - 25.01.14 - klo:10:49
-
Hei maalämpökonkarit!
Keväällä alkamassa omakotitalon rakennus kuopioon ja tässä tietoa talosta.
Jukkatalon paketti 138m2 asuinpinta-alaa ja 155m2 krs-ala huonekorkeus 2500mm.
Talotehtaan esitäytetystä energiatodistuksesta tietoja:
Rakennuksen laskennallinen kokonaisenergiankulutus (E-luku) 154,5 kWh/m2/a
Laskettu ostoenergia 12546 kWh
Maalämpö 8786kWh
Energian nettotarve:
Tilojen lämmitys 6996kWh/a
Ilmanvaihdon lämmitys 3191kWh/a
Lämpimän käyttöveden valmistus 4200kWh/a
Jäähdytys 0kWh/a (mietinnässä maaviileä)
Talon lisäksi tulee puolilämmin / lämmin autotalli/varastorakennus n.70m2 2600mm korkeaa tilaa jossa yksi nosto-ovi.
Talon ja tallin etäisyys toisistaan n.15 metriä.
Vesiosuuskunnan vesimittari on tarkoitus laittaa autotallirakennukseen josta menoputki taloon ja lämpökanaali pelkästään lämmitystä varten.
Jos laitan käsienpesupaikan talliin, niin siihen laitan sitten vaan virtauslämmittimen.
MLP tulee taloon.
Nyt sitten olisi valittavana LTO kone ja vaihdoehdoiksi valikoitunut joko Vallox 110SE tai Swegon R120 Premium. Ilmavirtauksiksi suunniteltu e-todistuksessa 55l/s tuloon ja poistoon.
MLP:stä merkkivaihdoehdot ovat AIT, Danfoss tai Nibe?
Voisiko joku konkari ystävällisesti laskea pumpun tehontarpeen ja kaivon syvyyden ja mietteet merkeistä ja malleista ja ja ja... :) (IVK:n ja MLP:n osalta)
SANA VAPAA!!! :)
Kiitokset jo etukäteen!
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Ota yhdeksi verrokiksi lämmitykseen+ilmanvaihtoon+käyttöveden tekoon Nilanin MLP, siihen etulämmitys/viilennys MLP keruusta, kylkiäisinä siinä sitten tulee >90% LTO, se keruuviilennys tuli jo tuossa mainittua, jäähdytyskin hoituu jos tarvetta (eli kompura tehostettu viilennys).
IVK verrokiksi meinitsemiisi MLP:hin ottaisin myös ILOX89:n, pyörivää kennoa voisin ottaa verrokiksi mutta vain verrokiksi...en ostaisi ;)
-
Jukkatalon paketti 138m2 asuinpinta-alaa ja 155m2 krs-ala huonekorkeus 2500mm.
Talotehtaan esitäytetystä energiatodistuksesta tietoja:
Rakennuksen laskennallinen kokonaisenergiankulutus (E-luku) 154,5 kWh/m2/a
Laskettu ostoenergia 12546 kWh
Maalämpö 8786kWh
Energian nettotarve:
Tilojen lämmitys 6996kWh/a
Ilmanvaihdon lämmitys 3191kWh/a
Lämpimän käyttöveden valmistus 4200kWh/a
Jäähdytys 0kWh/a (mietinnässä maaviileä)
Talon lisäksi tulee puolilämmin / lämmin autotalli/varastorakennus n.70m2 2600mm korkeaa tilaa jossa yksi nosto-ovi.
Talon ja tallin etäisyys toisistaan n.15 metriä.
Vesiosuuskunnan vesimittari on tarkoitus laittaa autotallirakennukseen josta menoputki taloon ja lämpökanaali pelkästään lämmitystä varten.
Jos laitan käsienpesupaikan talliin, niin siihen laitan sitten vaan virtauslämmittimen.
MLP tulee taloon.
Nyt sitten olisi valittavana LTO kone ja vaihdoehdoiksi valikoitunut joko Vallox 110SE tai Swegon R120 Premium. Ilmavirtauksiksi suunniteltu e-todistuksessa 55l/s tuloon ja poistoon.
En löytänyt Jukkatalon mallistosta ihan täsmäävää mallia. En myöskään saanut E - lukua täsmään.
Laskin yksikerroksisena. Onko kuitenkin 2 -kerroksinen?
Jos olen käyttänyt virheellisiä lähtötietoja, kerro ja korjaan ne laskelmaan. Korjaaminen on helppoa.
Mitoitukseen vaikuttaa kovasti huoneiden lämpötilat ja virhe asuinkerrosten lukumäärässä.
Korostan kovasti, että tämä mitoituslaskelma on vain suuntaa antava. Ei siis mikään takuumitoitus.
Sitovan takuumitoituksen saat alan ammattisuunnittelijalta tai vastuulliselta maalämpötoimittajalta.
-
Ota yhdeksi verrokiksi lämmitykseen+ilmanvaihtoon+käyttöveden tekoon Nilanin MLP, siihen etulämmitys/viilennys MLP keruusta, kylkiäisinä siinä sitten tulee >90% LTO, se keruuviilennys tuli jo tuossa mainittua, jäähdytyskin hoituu jos tarvetta (eli kompura tehostettu viilennys).
IVK verrokiksi meinitsemiisi MLP:hin ottaisin myös ILOX89:n, pyörivää kennoa voisin ottaa verrokiksi mutta vain verrokiksi...en ostaisi ;)
Miksi pyörivä ei kävisi, itseasiassa toi Swegon on pyörivä. Kyselisin vielä Enerventtiilin LTR-3:sta jos voit laittaa ivk:n piiloon ja Pandionia jos jää esille.
Omasta kokemuksesta opittua lisäksi että laita niin isot kanavat kuin kehtaat, mitä pienempi (hitaampi) virtaus ja isommat venttiilit sitä vähemmän humisee. Äänenvaimentimet tietysti joka lähtöön.
Mun mielestä pyörivässä on se etu että jäätymistä ei tapahdu, eikä pätkimistä missään olosuhteissa. Kun kerran maalämmön laitat niin lattiapiiristä oksa ivk:lle jälkilämmityskennoon (vesipatteri). Oksaan ihan tavallinen patteritermostaatti jonka anturi tuloilmakanavaan. Termostaatti huolehtii että tuloilma on kelistä riippumatta tasalämpöistä ja lattiapiirin lämmöt riittää mainiosti.
Näin pärjää ns. karvalakkimallilla eikä tarvi investoida niihin hienoihin automaatioihin joiden käyttöarvo on kuitenkin miltei olematon. Ton patteritermostaatin säädön jälkeen ainoa asia mitä olen ivk:lle tehnyt on suodattimien vaihto parikertaa vuodessa. Ne tosin on ainakin enerventtiiliin kalliimmat (pussisuodatin) kuin esim. Valloxin levymalli.
Pyörivän etuna vielä kosteuden palautus näin kuivana talvikautena, jolloin kuiva sisäilma voi muuten olla ongelma jos siihen on taipumuksia. Paljon puhuttu hajujen palautus näkyy meillä vain silloin kun saunoessa käytetään voimakasta saunatuoksua jolloin mieto vivahde voi leijaille nenään myös saunan ulkopuolella. Vessan hajut kyllä häipyy siihen tilavuusvirtaan.
Tehosta vielä, meillä on Pelican ja näin -16 asteen pakkasilla:
Imuilma - 16,3
Tuloima + 19,4
Poistoilma + 23,6
Jäteilma - 6,8 astetta, eli lämpö otetaan talteen.
-
Miksi pyörivä ei kävisi, itseasiassa toi Swegon on pyörivä. Kyselisin vielä Enerventtiilin LTR-3:sta jos voit laittaa ivk:n piiloon ja Pandionia jos jää esille.
Tuo R Swegon on pyöreävä juu, venytetylle kuutio peukutuksia vain siitä yksinkertaisesta syystä että se on yksinkertaisempi+huolettomampi 8) ja vuosihyötysuhteet samassa...ei siis voita mitään sillä katkeamisuhan alla olevalla pyöritysremmillä+toimilaitteella ja kyllä niitä pyöriviäkin on jäätyneenäjuttuja ollut liikkeellä. Omaa venytetty kuutio ILOXia en ole vielä koskaan nähnyt jäätyneenä (sitä olen nyt näillä pakkasilla koittanut vakoilla) enkä myöskään ole huomannut pätkismistä tuloilmassa, enisessä Valoxissa tuloilman pysäköimiset kyllä huomasin. Kosteuden palautus on joku + sille pyörivälle talvella, mutta eikös se kesällä ole sitten toisinpäin pitäis kosteutta poistaa että tuntuisi hiukan viileemmältä, tuolle kuitenkin ajattelen arvostusta -/+0.
-
Jukkatalon paketti 138m2 asuinpinta-alaa ja 155m2 krs-ala huonekorkeus 2500mm.
Talotehtaan esitäytetystä energiatodistuksesta tietoja:
Rakennuksen laskennallinen kokonaisenergiankulutus (E-luku) 154,5 kWh/m2/a
Laskettu ostoenergia 12546 kWh
Maalämpö 8786kWh
Energian nettotarve:
Tilojen lämmitys 6996kWh/a
Ilmanvaihdon lämmitys 3191kWh/a
Lämpimän käyttöveden valmistus 4200kWh/a
Jäähdytys 0kWh/a (mietinnässä maaviileä)
Talon lisäksi tulee puolilämmin / lämmin autotalli/varastorakennus n.70m2 2600mm korkeaa tilaa jossa yksi nosto-ovi.
Talon ja tallin etäisyys toisistaan n.15 metriä.
Vesiosuuskunnan vesimittari on tarkoitus laittaa autotallirakennukseen josta menoputki taloon ja lämpökanaali pelkästään lämmitystä varten.
Jos laitan käsienpesupaikan talliin, niin siihen laitan sitten vaan virtauslämmittimen.
MLP tulee taloon.
Nyt sitten olisi valittavana LTO kone ja vaihdoehdoiksi valikoitunut joko Vallox 110SE tai Swegon R120 Premium. Ilmavirtauksiksi suunniteltu e-todistuksessa 55l/s tuloon ja poistoon.
En löytänyt Jukkatalon mallistosta ihan täsmäävää mallia. En myöskään saanut E - lukua täsmään.
Laskin yksikerroksisena. Onko kuitenkin 2 -kerroksinen?
Jos olen käyttänyt virheellisiä lähtötietoja, kerro ja korjaan ne laskelmaan. Korjaaminen on helppoa.
Mitoitukseen vaikuttaa kovasti huoneiden lämpötilat ja virhe asuinkerrosten lukumäärässä.
Korostan kovasti, että tämä mitoituslaskelma on vain suuntaa antava. Ei siis mikään takuumitoitus.
Sitovan takuumitoituksen saat alan ammattisuunnittelijalta tai vastuulliselta maalämpötoimittajalta.
E-luku on tuossa esitäytetyssä energiatodistuksessa on tuo mainitsemani, mutta LTO:n hyötysuhde mainittu vain että parempi kuin 45%.
Yhdessä tasossa on tuo meidän talo ja meidän omasta kuvasta piirretty ja veistelty mieleiseksi!
Esitäytetyssä energiatodistuksessa on energialuokka C!
Ilmanvuotoluku 4! Valvova mesu sanoi että helposti pääsee siinäkin huolellisella teippauksella ja tekemisellä alle 1,8 lukemaan.
Mutta juurikin näillä valinnoilla parannetaan helposti A:han!
-
Kaksikerroksisessa rakennuksessa on vähemmän ulkovaippaa, kuin yksikerroksisessa.
Pitkässä ja kapeassa rakennuksessa on enemmän ulkovaippaa ja lämpöä vuotavaa seinää, ja E -luku kasvaa.
Tässä laskelmassa oli käyttänyt ilmanvuotolukuna arvoa 1,5 ja kun on koneellinen iv on paine-erona 2 Pascalia.
-
Nilanin tuote kiinnostaisi myös kovasti, mutta aika vähän on kokemuksia immeisillä kyseisestä merkistä.
Kuitenkin Nilanin vehjettä ei saa kun 6kW versiona. Pelkäänpä ettei riitä taloa ja tallia lämmittämään.
-
IVK verrokiksi meinitsemiisi MLP:hin ottaisin myös ILOX89:n, pyörivää kennoa voisin ottaa verrokiksi mutta vain verrokiksi...en ostaisi ;)
Tällä viikolla asiakkailla meni kaksi vesikiertoista jälkilämmityspatteria uusiksi. Toinen Ilto 44o Econo ja toinen Enervent Pandion eco EDW.
Annan mielipiteeni kaikille jotka iv-konetta miettivät:
Laita pyöriväkennoinen sähköisellä jälkilämmityksellä ja jätä se hienoin kauko-ohjainkin sinne kauppaan.
Syyt:
- jos kuutio+sähköinenlämmitin=>iso sähkölasku. Toimivuus talvella ok.
- jos kuutio+vesipatteri(lattialämmitysvesi+mlp) niin takkakytkin ei varmasti toimi silloin kuin pitäis. Jäätymisongemat jopa todennäköiset heti jos ohjaus ei toimi oikein jne.
- säästät pitkässä juoksussa ison kasan euroja ja saat toimivan laitteen ilman riskikohtia.
- helpommalla säätimellä osaat käyttää konetta oikein.
- talosi menee parempaan energialuokkaan ja tuleva kiinteistöverotus ei iske niin kovaa lompakolle.. 8-)
Samoilla linjoilla... , juuri tuosta jäätymisriskistä johtuen jätin sen patterin pois jop 20v sitten enkä laita tähän uuteenkaan.
Ja pyörivä iliman muuta...
Hienoin automatiikka pois jos on "antaa käydä ja kukkua" meininki tai vain hetken huuma.
Hienoin automatiikka vain jos sen vois kuvittelevan ymmärtävänsä/viitsii/on aikaa/on kiinostusta. Sen voi varmaan saada huonoonkin jamaan sen hienon automatiikan, vaikkapa talvella tekemään kesäviilennystä ;).
Mikä on saanut mielen muuttumaan? Tutuilla pyöriväkennoisia ja huolettomia ovat olleet. Itselle tulossa myös.
Energiansäästö lähde wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Py%C3%B6riv%C3%A4_l%C3%A4mm%C3%B6nsiirrin
Normien mukaisen ilmanvaihdon vuosittaisia lämmitysenergiankulutuksia eri lämmöntalteenottomenetelmillä:[3]
Omakotitalo Etelä-Suomessa, 200 m²
Ristivirta-levylämmönsiirrin: 8 500 kWh
Vastaristivirta-levylämmönsiirrin: 7 000 kWh
Pyörivä lämmönsiirrin: 4 700 kWh
Tuloilman lämpötilahyötysuhde yhtäsuurilla ilmavirroilla
Pyörivä lämmönsiirrin 70-85 %
Levylämmönsiirrin 50-65 %
Vesiglykolilämmönsiirrin 40-60 %
-
Mikä on saanut mielen muuttumaan? Tutuilla pyöriväkennoisia ja huolettomia ovat olleet. Itselle tulossa myös.
Yksinkertaisesti: Tulin järkiini tuon suhteen ennen hankintaa, ja taisi siinä vielä laitteetkin kehittyä tuossa aikavälissä kun vaihtoaika oli 2011 syksy...eikä ole katumuksen merkkejä näkyvissä. 8)
Ensituntumalta enenkuin olin katellut asioita yhtään tarkemmin, niin selvä oli että muka pyörivä, mutta lisätutkailut sai vaihtamaan tyyli..."vapaasta perinteisempään" hiihtotermeillä kuvattuna. :)
Tuo wiki-juttu on nyt ihan potaskaa, ilmeisesti semmosen tekemä joka pelkästään myy pyörivää ???
Näitä jotain tämmösiä oli liikenteessä valinnan aikaan, en nyt jaksa poimia noista ihan tarkalleen oli joihin joku "järkevä" peruste:
(http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=12368.0;attach=20755;image)
(http://i1.aijaa.com/t/00490/5609833.t.jpg)
En saanut näiden kahden välille eroa joten valitsin remmittömän ja hajuttoman version:
http://www.iloxair.fi/e4facbfe-f93f-4b52-88ab-333cdf8af3ef (http://www.iloxair.fi/e4facbfe-f93f-4b52-88ab-333cdf8af3ef)
http://www.enervent.fi/data/fi/datasheets/VTT_sertifikaatti_Pingvin_ecoED.pdf (http://www.enervent.fi/data/fi/datasheets/VTT_sertifikaatti_Pingvin_ecoED.pdf)
Sähköä masiina on nyt 2012/2013 napannut verkosta 424/414kWh jälkilämmityksineen, ja ennen sitä meni ristivirtakoneella ~1050kWh/a...ja ennen huomasi pysähtymiset ja viileemät tuloilmat, nykyään en ole noita havainnut, samoin olisi ehkä tapahtunut rootorillakin mutta valitsin "riskittömämmän" ja edullisemman.
Komposiittikenno tuossa olisi vielä saanut olla, kumman kauan se kestää tänne suomeen se komposiitin "keksiminen"...en tiedä kellään kotimaisella valmistajalla olevan, muillahan niitä on, tuskin tuohon mitään järkevää estettä on kun niitä muiden valmistamina tänne viljellään.
-
Kannattaako laittaa nestekiertoinen patteri lämmittämään IV-koneelle tulevaa raitis-ilmaa? Merkki, malli?
IV-kone valikoitui Vallox 110 SE.
Mitenkä tämä patteri kytketään? Olen kuullut käytettävän kahta eri tapaa, joko lämpimän käyttöveden kiertoon tai lattiapiiriin...
Minkälainen automatiikka ohjaamaan tätä systeemiä?!?
AAPUUUVA! :)
-
Kannattaako laittaa nestekiertoinen patteri lämmittämään IV-koneelle tulevaa raitis-ilmaa? Merkki, malli?
IV-kone valikoitui Vallox 110 SE.
Mitenkä tämä patteri kytketään? Olen kuullut käytettävän kahta eri tapaa, joko lämpimän käyttöveden kiertoon tai lattiapiiriin...
Minkälainen automatiikka ohjaamaan tätä systeemiä?!?
AAPUUUVA! :)
mm tuolla keskustelua aiheesta http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=19640.0 (http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=19640.0)
lämmityksen tarve (pyöriväkannoisella) -> http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=17962.0 (http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=17962.0)
-
No otappas tuosta sitten selvää että kannattaako sitä raitista ilmaa ruveta lämmittämään ennen lton omaa kennoa. :D
Toiset kehuu ja toiset haukkuu... :)
-
No otappas tuosta sitten selvää että kannattaako sitä raitista ilmaa ruveta lämmittämään ennen lton omaa kennoa. :D
Toiset kehuu ja toiset haukkuu... :)
Asioihin ei varmasti ole yhtä oikeaa tietä mutta se että lukee mahdollisimman monta eri mielipidettä ja ymmärtää asiat saattaa avata silmät johonkin suuntaan. Jos olisi vain se yksi ja oikea ratkaisu niin kaikki varmasti tekisivät niin...
Tuossa myös asiaa sivuten mm kaivon mitoituksesta esilämmitystä käytettäessä: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=5315.0 (http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=5315.0)
Valloxin sivuilta löytyy laskuri nimeltään vuosihyötysuhdelaskuri***.xls mihin tiedot syöttämällä näet jotain arviota lisälämmöntarpeesta. Tästä voit sitten hiukan laskeskella paljonko kannattaa investoida hyötyyn nähden. Tosin säästöjä laskiessa täytyy myös ottaa huomioon vaikutus kaivon mittaan, jos jälkilämmitys olisi ajateltu alunperin hoitaa sähköllä. Jos kaiken ilman päästää viileänä sisään niin kaivosta se energia kuitenkin otetaan, lämmitetään se ilman ennen asuntoon tuloa tai sen jälkeen. Laskuhin pitää vielä laskea putkarin työt ja ylimääräisen kiertopumpun viemä energia. Esilämmityksellä pääsee tosin pätkimisestä todennäköisesti eroon.. Enemmän taidan olla lukenut sellaista keskustelua että patteri ei maksa itseään takaisin mutta tietysti tuohon vaikuttaa asuinpaikka ja laskeeko tuolle pätkimättömyydelle jotain arvoa. ::) ???
-
Kannattaako laittaa nestekiertoinen patteri lämmittämään IV-koneelle tulevaa raitis-ilmaa? Merkki, malli?
Koneelle tulevaa ulkoilmaa lämmitetään keruupiirin viinaliuoksella (etu-/esilämmitys) ja koneelta lähtevää tuloilmaa lämmönajakovedelle tai käyttövedellä (jälkilämmitys). Esi-/etulämmityksellä pyritään hoitamaan LTO:n kennon sulatukset (ilman tuloilmapuhaltimen pysäyttelyä) ja jälkilämmittyksellä pyritään pitämään tuloilman riittävän lämpimänä kelistä riippumatta.
Noiden tarpeellisuuksista ja kannattavuuksista on monenlaista mielipidettä ja mieltymystä.
Itse en ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt minkälainen ratkaisu/yhdistelmä olisi ehdottomasti paras jokaiseen taloon.... Meidän nykyiseen taloon pitäisi tuo etu-/esilämmitys joskus laittaa, kun tuli jätettyä pois rakennusvaiheessa ja nyt kovilla pakkasilla pätkiminen aiheuttaa kovan alipaineen eikä ilma vaihdu kuitenkaan riittävästi. Vanhoissa taloissa on ilmavuotoja enemmän jolloin pätkistä ei välttämättä edes huomaa.
Nestekirtoisen jälkilämmityksen paras puoli maalämpötalossa on, että ei tarvitse miettiä minkä verran se jälkilämmityksen käyttäminen maksaa. Mielestäni jälkilämmityspatteri kannattaa ehdottomasti kytkeä lattialämmitykseen, mikäli valmistajan mukaan ko. patterin saa/voi lattialämmitykseen kytkeä. Käyttöveteen kytkettynä se syö varaajan kapasiteettiä ja aiheuttaa "turhia" käynnistyksiä maalämpöpumpulle.
-
Minkä verran sitten tuo patteri syö MLP:n hyötysuhdetta kun se kytketään maalämpöpiiriin? Vai onko tällä merkitystä asiaan olleskaan?
Syökö tässä tapauksessa pumppu sitten enemmän sähköä jos hyötysuhde laskee?
Meinaan vaan että mikä on todellinen hyöty ja järkiperäisyys? :)
Lueskelin tuota valloxin manuaalia ja sain sen käsityksen että tuo patteri olisi asennettava sisätiloihin?
Meillä tulee MLP ja IV kone kodinhoitohuoneen yhteydessä olevaan vaatehuoneeseen ja mietin että saanko sitä sinne veisteltyä järkevästi.
tietysti putkien asennukset sun muut on helpompi tehdä jos se on sisällä...
-
Minkä verran sitten tuo patteri syö MLP:n hyötysuhdetta kun se kytketään maalämpöpiiriin? Vai onko tällä merkitystä asiaan olleskaan?
Syökö tässä tapauksessa pumppu sitten enemmän sähköä jos hyötysuhde laskee?
Meinaan vaan että mikä on todellinen hyöty ja järkiperäisyys? :)
Lueskelin tuota valloxin manuaalia ja sain sen käsityksen että tuo patteri olisi asennettava sisätiloihin?
Meillä tulee MLP ja IV kone kodinhoitohuoneen yhteydessä olevaan vaatehuoneeseen ja mietin että saanko sitä sinne veisteltyä järkevästi.
tietysti putkien asennukset sun muut on helpompi tehdä jos se on sisällä...
Lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmän kokonaishyötysuhde vuositasolla nousee patterin myötä. Muutos ei ole kovin merkittävä...mutta tuohon suuntaan kuitenkin. Taloudellisen hyödyn takia tuota patteria ei mielestäni kannata hankkia, vaan kyse on enemmänkin mukavuudesta, pätkimätön ilmanvaihto talvella ja mahdollisesti hieman viilennystä kesällä.
Jos patterin asentaa ylä- tai välipohjaan, niin ongelmaksi voi muodostua (ainakin) patterin suodattimen vaihtaminen.
-
Meillä taitaa tuo viilennys olla helpompi kun laittaa puhallinkonvektorin olkkarin seinään. MLP on heti seinän takana... :)
-
Minkä verran sitten tuo patteri syö MLP:n hyötysuhdetta kun se kytketään maalämpöpiiriin? Vai onko tällä merkitystä asiaan olleskaan?
Syökö tässä tapauksessa pumppu sitten enemmän sähköä jos hyötysuhde laskee?
Meinaan vaan että mikä on todellinen hyöty ja järkiperäisyys? :)
Lueskelin tuota valloxin manuaalia ja sain sen käsityksen että tuo patteri olisi asennettava sisätiloihin?
Meillä tulee MLP ja IV kone kodinhoitohuoneen yhteydessä olevaan vaatehuoneeseen ja mietin että saanko sitä sinne veisteltyä järkevästi.
tietysti putkien asennukset sun muut on helpompi tehdä jos se on sisällä...
Lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmän kokonaishyötysuhde vuositasolla nousee patterin myötä. Muutos ei ole kovin merkittävä...mutta tuohon suuntaan kuitenkin. Taloudellisen hyödyn takia tuota patteria ei mielestäni kannata hankkia, vaan kyse on enemmänkin mukavuudesta, pätkimätön ilmanvaihto talvella ja mahdollisesti hieman viilennystä kesällä.
Jos patterin asentaa ylä- tai välipohjaan, niin ongelmaksi voi muodostua (ainakin) patterin suodattimen vaihtaminen.
Mikä on vesi- ja sähkölämmitteisen LTO:n hankintantaero euroissa?
Entä asennuskustannusero? Jäätymisvaara?
-
Meillä taitaa tuo viilennys olla helpompi kun laittaa puhallinkonvektorin olkkarin seinään. MLP on heti seinän takana... :)
Kannattaa laittaa joustavat putket mlp asennukseen heti pumpun perään. Muuten tuppaa seinä resonoimaan putkikiinnikkeiden takia. Kannattaa myös kiinnittää huomiota mlp äänenpainetasoon. Esim ruotsin mlp testistä löytää nuo...
-
Minkä verran sitten tuo patteri syö MLP:n hyötysuhdetta kun se kytketään maalämpöpiiriin? Vai onko tällä merkitystä asiaan olleskaan?
Syökö tässä tapauksessa pumppu sitten enemmän sähköä jos hyötysuhde laskee?
Meinaan vaan että mikä on todellinen hyöty ja järkiperäisyys? :)
Lueskelin tuota valloxin manuaalia ja sain sen käsityksen että tuo patteri olisi asennettava sisätiloihin?
Meillä tulee MLP ja IV kone kodinhoitohuoneen yhteydessä olevaan vaatehuoneeseen ja mietin että saanko sitä sinne veisteltyä järkevästi.
tietysti putkien asennukset sun muut on helpompi tehdä jos se on sisällä...
Lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmän kokonaishyötysuhde vuositasolla nousee patterin myötä. Muutos ei ole kovin merkittävä...mutta tuohon suuntaan kuitenkin. Taloudellisen hyödyn takia tuota patteria ei mielestäni kannata hankkia, vaan kyse on enemmänkin mukavuudesta, pätkimätön ilmanvaihto talvella ja mahdollisesti hieman viilennystä kesällä.
Jos patterin asentaa ylä- tai välipohjaan, niin ongelmaksi voi muodostua (ainakin) patterin suodattimen vaihtaminen.
Mikä on vesi- ja sähkölämmitteisen LTO:n hankintantaero euroissa?
Entä asennuskustannusero? Jäätymisvaara?
Mitenhän tuon asennuskustannuseron nyt omalla kohdalla laskisi...putkari asensi ilmanvaihtokoneen sillä aikaa pumppu ilmasi keruupiiriä. Kumman kustannukseen tunnit lasketaan? MLP:n asennukseen vai IVK:n asennukseen? Asennustarvikkeita meni sähkökoneeseen verrattuna enemmän: 2 t-haaraa lämmönjakoon, yksi hana ja pari metriä 12mm muoviputkea. Minusta tuossa omassa Valloxissani on hyvät jäätymissuojaukset. Patterikin on sen tyyppinen, että kestäisi ehkä paremmin jäätymistä kuin perinteiset "syyläri"-tyyppiset.
Vesipatterin taloudellinen kannattavuus/kannattamattomuus riippuu aika monesta asiasta, ehkä eniten LTO:n hyötysuhteesta, käyttäjästä ja maantieteellisestä sijainnista. Jotkut pärjää kokonaan ilman jälkilämmitystäkin vanhalla kuutio-LTO:lla, vaikka tuloilman lämpötila laskee 5...10 asteeseen kovilla pakkasilla. Tuollaisessa tapauksessa se sähköpatterikin on turha menoerä.
-
Vesipatterin taloudellinen kannattavuus/kannattamattomuus riippuu aika monesta asiasta, ehkä eniten LTO:n hyötysuhteesta, käyttäjästä ja maantieteellisestä sijainnista. Jotkut pärjää kokonaan ilman jälkilämmitystäkin vanhalla kuutio-LTO:lla, vaikka tuloilman lämpötila laskee 5...10 asteeseen kovilla pakkasilla. Tuollaisessa tapauksessa se sähköpatterikin on turha menoerä.
Ja toimintaperiaatteesta, kaikissa koneissa jäteilma ei voi mennä pakkaselle ilman koneen jäätymistä/sulatteluja.
paljonko tuollainen iv-koneen jälkilämmitys vastus on oikeasti vienyt vuoden aikana sähköä?
0 kWh
Muutakin perustetta tuolle kuin se että on otettu vastukselta karvat irti?
Kovimmillakin pakkasella tuloilma oli lähes 15 asteista ja koska narinaa vedontunteesta ei ole kuulunut niin olen ohjelmoinut (EDA ohjauksessa mahdollista) niin ettei vastus mene päälle.(http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=17962.0;attach=34347;image)
Hieno homma! Iv-koneen valinta osui sitten aivan nappiin.
Toinen:
Tuossa Pingun näkymää, jälkilämmitys 400W toimii noin 65% teholla (~260W) jotta saadaan tuloilman lämpötilaksi tuo näytöllä oleva 17,8C.
(http://aijaa.com/img/b/00789/12998920.jpg)
esilämmityksellä olevan järjestelmän kiertovesipumppu söisi tuosta 260w osan. 6m nostokorkeudella oleva kiertopumppu varmaan jotain 50W luokkaa.
-
Kiitoksia näistä asianmukaisista neuvoista!
Alkaa pikkuhiljaa selkeytyä tämä kokoonpano tässä.
Taidan jättää sen raitisilman esilämmityksen kokonaan pois ja jäähdytykseen laitan sen konvektrorin. Ja senkin voi laittaa vaikka sit jos on tarve kun laittaa vaan maapiiriin lähdöt valmiiksi.
Hieno tämä palsta kyllä, kun ei mene heti kettuiluksi tämä homma täällä vaikka tampio kyselee tyhmiä! :) Kiitokset siitä! :)
-
Vesipatterin taloudellinen kannattavuus/kannattamattomuus riippuu aika monesta asiasta, ehkä eniten LTO:n hyötysuhteesta, käyttäjästä ja maantieteellisestä sijainnista. Jotkut pärjää kokonaan ilman jälkilämmitystäkin vanhalla kuutio-LTO:lla, vaikka tuloilman lämpötila laskee 5...10 asteeseen kovilla pakkasilla. Tuollaisessa tapauksessa se sähköpatterikin on turha menoerä.
Ja toimintaperiaatteesta, kaikissa koneissa jäteilma ei voi mennä pakkaselle ilman koneen jäätymistä/sulatteluja.
Olen samaa mieltä, pyöriväkennoiselle kanssa ei kannata asennella mitään nestepattereita.
Kuutiokoneiden kanssa pattereita voi miettiä/harkita/laskeskella...mitä sitten kukin arvostaa ja kuinka paljon.
-
No nyt sitten iski toinen miete!
Onko kuitenkaan järkeä sijoittaa siihen invertteripumppuun vai meniskö Niben 1245-8 lla tai onko hölmöä laittaa 10kW pumppu ja 200L UKV ja aste-erot isommaksi jottei tule pätkäkäyntiä?
-
No nyt sitten iski toinen miete!
Onko kuitenkaan järkeä sijoittaa siihen invertteripumppuun vai meniskö Niben 1245-8 lla tai onko hölmöä laittaa 10kW pumppu ja 200L UKV ja aste-erot isommaksi jottei tule pätkäkäyntiä?
Jättäisin invertterin kauppaan. Liian vähän kokemuksia ja itse en haluaisi lähteä koekaniiniksi.
Jos lattialämmitysputket tulee lattiavaluun et tarvitse mitää puskurivaraajia. Lattiaasi tulee karkesti 15m3 betonia joka vastaan noin 2,7m3 vesivaraajaa itsessään. Tosiaan mikäli putket on betonissa. Rossipohjaset sitten erikseen...
-
Entäs kun on talli vielä kanaalin päässä? 8 vai 10 kilowattinen?
Onkos tämä 1245 mäntäkompuralla vai scrollilla?
Paikallinen kauppias ainakin sanoi että olisi mäntävehe ja ei suostunut suuriapiirtein myymään!
-
Niin onko se nyt sitten fiksuin heivata se puskurivaraajakin mäkeen siitä rinnalta?
Ja saako lämpimän käyttöveden kiertoa tehtyä ilman UKV:tä?
-
Olettekos tehneet iv-kanavat muovilla vai kierresaumaputkella?
Mietin uponorin valmiiksi eristettyjä kanavia, mutta hintavia taitaapi olla...
-
Olettekos tehneet iv-kanavat muovilla vai kierresaumaputkella?
Mietin uponorin valmiiksi eristettyjä kanavia, mutta hintavia taitaapi olla...
_kaikki_ muut ovat huomattavasti kalliimpaa kuin rullavilla ja peruskierresaumakanava. Jos itse tekee huolella niin tuossa eristämisessä on aivan käsittämätön homma. Kahteen taloon olen rullavillalla eristänyt/ollut mukana ja jo ensimmäisen jälkeen sanoin että ei enää ikinä. Silti omaankin taloon tuli kanavat samalla tavalla kun katsoin hintoja.
Mutta tuon tuskan ja kiroamisen jälkeen tekisin tällä http://www.flaktwoods.fi/bb625a79-171a-4cda-9249-9acaca7cd1af (http://www.flaktwoods.fi/bb625a79-171a-4cda-9249-9acaca7cd1af) eli fläktwoodsin double duct. Tiiveys huippuluokkaa kaksien tiivisteiden takia ja valmiiksi eristetty. Olisin valmis maksamaan siitä pari tonnia ettei tuota eristystä tarvisi tehdä... ja tiedän että kaikki on kunnolla tehty.
-
kahtelin ihan "HITOKSEEN" noita hintoja nuille eristeille ja putkiloille... Taitaapi kierresaumaputki ja alupintanen rullavilla olla taloudellisin. mutta myöskin työläin ratkaisu...
Taloon.com hintoja ku vertailee niin meinaa pershiilleen puottoo... :D
-
kahtelin ihan "HITOKSEEN" noita hintoja nuille eristeille ja putkiloille... Taitaapi kierresaumaputki ja alupintanen rullavilla olla taloudellisin. mutta myöskin työläin ratkaisu...
Taloon.com hintoja ku vertailee niin meinaa pershiilleen puottoo... :D
muistelisin että hinnat muilla vaihtoehdoilla oli +50% kalliimpia ja siitä ylöspäin