Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Tiedonkeruujärjestelmät ja etämonitorointi => Aiheen aloitti: Samiaa - 07.12.13 - klo:10:50
-
Nyt pääsee rego1000 omistajat myös syvällisemmin tutkimaan pumppujen sielunelämää husdatan avulla. Pitääpä tilata, ei riitä taidot talologgeriin :)
-
Hyvä juttu :) Käppyrää kehiin niin ihmetellään.
-
Tässä jo valmiiksi tutustun asiaan, niin saa heti homman pyörimään kun vehje saapuu. Sellainen kysymys, että miten tuos Statlinkin saa? EIhän se vaan tule CDllä, ei ole missään koneessa enää sellaista asemaa. Husdatan sivulla ei sitä löydy.
-
http://www.husdata.se/download.asp
Tosta ite imuroin joskus :)
-
Pitää se softakin saada, pelkkä manuaali ei nyt tässä auta. 8)
-
Vai oliko se niin että saat koodit johdon mukana ja sitten tuolta imuroidaan ohjelma? Muisti pätkii.
-
Tuli mailia että rego1000 on vielä vähäsen kesken ja heidän pitää ratkoa joku ongelma vielä. Eli odotellaan...
-
Nyt pelaa, ohessa viimeisen reippaan vuorokauden käppyrää. Onko siinä jotain joka silmään pistää? Kaivoja 2 130 metristä ja lämmitettävää 350 m2 950 m3. IVT c11.
-
Hienostihan nuo pelaa, pumppu ja husdata. Noin 20kwh kulutus vuorokaudessa ;)
-
Mistä johtuu tuo piikki keruun menossa jokaisen ajojakson jälkeen?
Samoin huilijaksojen aikana näkyvät piikit lämmitys puolella?
-
Kun keruun kiertopumppu keruupuolella sammuu, keruuneste lämpeää ajon jälkeen?
Huilujaksojen osalta olen ajatellut, että se johtuu siitä kun kiertovesipumppu käy vain silloin tällöin eli kun se lähtee pyörimään, tulee myös pieni röpöllisyys tuohon käyrään?
-
Mulla ei tuota piikkiä tule. Sammuukohan sulla keruun pumppu hieman myöhemmin kuin itse kompura?
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Mulla ei tuota piikkiä tule. Sammuukohan sulla keruun pumppu hieman myöhemmin kuin itse kompura?
Minulla tulee "piikki", kompressori Copeland scroll
Mikä kompura Pekillä on?
ATS
-
Meillä oli 2010 aikoihin tuollaista ilmiötä höyrystimessä ja lauhduttimessa satunnaisesti.
Tuossa höyrystimen lämpö nousee käyntijakson jälkeen nopeasti ja samalla lauhduttimen nestelinjassa lämpö laskee.Ilmeisesti jonkinlainen sisäinen "vuoto" painepuolelta höyrystimeen.
Tuo ilmiö on sittemmin hävinnyt itsestään,ei liene haitallista?
(http://i11.aijaa.com/t/00854/12938501.t.jpg) (http://aijaa.com/j60lHi)
-
Mulla ei tuota piikkiä tule. Sammuukohan sulla keruun pumppu hieman myöhemmin kuin itse kompura?
Minulla tulee "piikki", kompressori Copeland scroll
Mikä kompura Pekillä on?
ATS
Mulla on mäntäkompura. Matiaksella vuoto kesti tosi kauan jos vertaa Samiaan piikkiin.
Tietysti antureiden sijainnilla voisi tuon selittää, mutta ehkei syy ole siinä.
-
Copeland Scrollissa ei ole imupuolella takaiskuventtiilä, joten kompressorin pysähtyessä purkautuu kompressorissa oleva paineenalainen kylmäaine höyrystimeen lämmittäen sitä.
Kompressorin ja liuospumpun pysähtyessä jää kaivon putkiin joksikin aikaa pieni luonnonkierto, joka johtuu putkien välisestä lämpötilaerosta.
Kierto on normaaliin virtaussuuntaan, mistä taas johtuu, että lämpötilapiikki näkyy kaivoon menevässä putkessa.
ATS
-
Mulla on mäntäkompura. Matiaksella vuoto kesti tosi kauan jos vertaa Samiaan piikkiin
Mäntäkompura meilläkin on.Trendi on kylmäainepuolelta ja ilmeisesti johtuu venttiilin ajoittaisesta falskaamisesta.
Kyllä toi ylläoleva seppaantin päätelmä on varmaan ihan oikea,mistäpä sinne keruuseen muualtakaan lämpöpiikkiä tulisi.
-
Ilmeisesti piikkin lämpöä ei paljon huku kun kiertoa on vähän.
Alla Geopro GS75 Copelandilla. Vapaamittaus(Vihreä) on lisävaraajassa ja L2(vaalean vihreä) on lauhduttimelta lähtevässä putkessa.
Maapiirissä on 5 minuutin jälkikäynti kompressorin pysähtymisen jälkeen kaivon pitkän maaosuuden jäätymiseneston toivossa.
(http://www.aijaa.com/img/b/00214/12939212.jpg)
-
Mikäköhän tänään aamulla on muuttanut tuota käyntiä tuollaiseksi, eli käy vähän pidempään vs. aiemmat ja ei nosta niin ylös menolämpöä? Kuin veitsellä leikaten muuttunut ja mihinkään ei ole koskettu, ulkolämpökin sama.
-
Mikäköhän tänään aamulla on muuttanut tuota käyntiä tuollaiseksi, eli käy vähän pidempään vs. aiemmat ja ei nosta niin ylös menolämpöä? Kuin veitsellä leikaten muuttunut ja mihinkään ei ole koskettu, ulkolämpökin sama.
Ihan normaalia. Ulkonen pumppu starttailee (sininen) vähän useammin ja kauemmin tyhjentäen varaajaa kun ulkolämmöt laskee. Noissa kulutuksissa ja ajoajoissa tapahtuu äkkiäkin muutoksia varsinkin kun ulkolämpö laskee/nousee.
Tuo menoveden DT laskee kun keruulta ei tule niin lämmintä litkuu kuin lyhyemmillä ajoilla, hyötysuhde laskee.
Voisit tarkastaa millä nopeudella lauhduttimen pumppu on. Siinä voi olla kyllä automaattinen nopeuden säätö.
Onko tietoo mikä tuota ulkoista pumppua ohjaa?
Hyvin pelaa :)
-
Lauhdutin 66% ja pitää eron aika kivasti 7 asteessa. Ulkoista pumppua ohjaa myös ivt eli tökkii sinne sähköä tarpeen mukaan. Tarkemmin en ohjausmetodista osaa sanoa.