Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Oilon Geopro => Aiheen aloitti: bittivirhe - 07.06.13 - klo:19:17
-
Tulin tässä kakkoskämpälle ja MH9 sanoo "low-pressure" ja "smart"web-palikassa palaa punainen valo. Pumppu kävi äsken hetken ja pysähtyi sitten. Mitäs tää yrittää kertoa?
EDIT: Ilmeisesti maapiirissä on ilmaa. Sain osan ilmasta paisuntasäiliöön pumppuja (maaviileä ja MLP) pysäyttelemällä, mutta kierrossa on äänestä päätellen vieläkin ilmaa.
-
Mulla oli koko talven tasainen paine maapiirissä 0,5bar ja nyt helteillä huomasin että paineet on nollassa..
-
Moi,
minulla oli talvella sama hälytys ja lähti toimimaan ok kun huoltomies kävi nostamassa maapiirin kiertopumpun nopeuden kolmosesta kuutoselle.
-
Paisuntasäiliö oli eilen täynnä maapiirin nestettä, normaalisti se on ollut 5/8 täynnä tms. Pysäyttelin MLP:n pumppua ja maaviileäpumppua ja sain ilmaa kuplimaan paisuntasäiliöön. Yön aikana nestepinta oli laskenut vielä sentin verran. MLP toimii nyt ilmeisesti normaalisti, mutta en ymmärrä, miten ongelma on syntynyt eli se voinee tapahtua uudelleen milloin tahansa. Ainakaan vielä ei näytä siltä, että maapiirin nestettä olisi kadonnut minnekään.
Lämpimän sään takia MLP ei ollut pyörinyt koko viikolla ennen kuin perjantaiaamuna, jolloin se oli logannut ensimmäisen kerran tuon virheen. Illalla paikalle saavuttua kytkin käyttöveden lämmityksen päälle, pumppu pyöri hetken ja antoi saman virheen.
Maapiirin pumppu taitaa olla täysillä eli sitä ei voi ainakaan kiihdyttää enää.
-
Kannattaisi tarkistaa roskasihti maapiirin putkesta.
Low Pressure hälytys on ilmeisesti lämpöpumpun kylmäainepiiristä ja jos keruuliuos ei kierrä kunnolla niin höyrystimen ja kylmäaineen lämpötilat ja paine laskee liian alas jolloin hälytys tapahtuu.
Kannattaisi myös tarkistaa että keruuliuoksen kierrätyspumppu lähtee pyörimään heti kun kompressori käynnistyy,on mahdollista että keruun kiertopumppu jumittelee mekaanisesti tai on sähköisesti viallinen.
Jos kiertopumpussa on takalaipan keskellä euron kolikon kokoinen tulppa niin kiertämällä tuon tulpan auki pääsee kokeilemaan pumpun pyörimisherkkyyttä isolla talttaruuvimeisselillä,samoin kiertopumpun pyörimisen voi todeta kokeilemalla tuosta aukosta
Nesteen pinnan vaihtelu ja varsinkin nestepinnan kohoaminen paisuntasäiliössä saattaa johtua höyrystimen jäätymisestä osittain tai kokonaan puutteellisen liuoksen kierron takia.
-
Low Pressure johtuu kompressorin alhaisesta imupaineesta.
Tarkasta maaliuospiirin sihdin puhtaus, pumpun toiminta ja virtaus. Virtauksen puuttuessa kompressorin imupaine romahtaa ja menee katkaisulle. Vähäisen virtauksen johdosta kompressorin imupainetta vastaava lämpötila romahtaa ja jäätymisen vaara kasvaa.
Pumpun tulee lähteä käyntiin ennen kuin kompressori saa käyntiluvan, ei mielellään samaan aikaan.
-
En tiedä, onko tuossa edes imusihtiä (vai onko se MH9:n sisällä)? Mistä suljettuun kiertoon ylipäänsä pääsisi mitään roskaa?
Pumppu käynnistyy mielestäni 15 sekuntia ennen kompressoria. MH9 on toiminut viikonlopun ongelmitta, mutta joku syy kai siihen on, että viikolla paisuntasäiliöstä oli ilma eksynyt putkistoon. Samassa systeemissä on kiinni IV-koneen maaviileähaara pienine pumppuineen, oletettavasti tuo on pyörinyt jokseenkin koko viikon lämpimien säiden takia.
Vaikka MH9:n pumppu oikuttelisi, ei kai ilman pitäisi silti päästä putkistoon, kun paisuntasäiliössä on normaalistikin yli puolet nestettä.. ja säiliö on ylempänä kuin MH9:n kansi, mutta hiukan alempana kuin IV-koneelle menevien putkien ylin kohta.
-
En tiedä, onko tuossa edes imusihtiä (vai onko se MH9:n sisällä)? Mistä suljettuun kiertoon ylipäänsä pääsisi mitään roskaa?
Manuaalin sivu 23 (PDF) ohjeet sihdin putsaukseen
-
Sitä roskaa on lähtenyt liikkeelle kun asennuksen aikana on putkea leikattu/sahattu, käytetty kierteytyksissä tiivistysmateriaaleja jotka ajan saatossa irtoavat ns. ylimääräisinä jääminä jne jne.
Näitä on tullut vastaan huoltoja/viakeikkoja tehdessä. Metallia, hiekkaa/savea, viherkasvillisuutta..