Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Oilon Geopro => Aiheen aloitti: jarkko_h5 - 22.01.13 - klo:19:32
-
Mitä raati sanoo tästä pumpusta Oilon Geopro GT 20 onko hyvä ja kestävä.???
Sain nimittäin houkuttelevan tarjouksen kyseisestä laittesta. :)
-
Isotehoinen.
Kotimainen valmistaja, ei ainakaan takuuongelmia.
Samat osat, kuin muissakin pumpuissa. Siinä mielessä ei parempi tai huonompi, kuin muutkaan!
-
En voi varsinaisesti kertoa mitään kokemuksia tai edes mielipiteitä Oilon Geopro GT 20 pumpusta. Olen kuitenkin viestiketjun aloittajan kanssa ihan vastaavassa tilanteessa. Olen saanut tarjouksen kyseisestä pumpusta ja se on alustavan tarjousvertailun perusteella kahden kilpailukykyisimmän tarjouksen joukossa.
Haluisinkin kysyä, että tekikö jarkko_h5 jo päätöksen pumpun hankinnasta?
Sisältyikö muuten saamaasi tarjoukseen Oilon GT750 varaaja ja onko siitä tarkoitus ottaa myös lämmintä käyttövettä lämminvesikierukan avulla kuten meidän tapauksessa? Meille tarjottiin tuohon pumppuun 2 x 200 metriä syviä energiakaivoja. Vastaavatko saamamme tarjoukset tältä osin toisiaan?
-
Minä liityn tähän "kerhoon", GT20 vahvasti mielessä. Kaivoja piti tehdä 2x 200 vaikka 2x 180 olisi riittänyt korvaamaan 6000 litraa "arabian kultaa". Kaivoja saatiin porattua 201 + 184, bonuksena laitettiin putket myös vanhaan käyttämättömään porakaivoon 70 m.
Mutta teille syvien kaivojen tekijöille sanoisin, kysykää mitä Muovitechin turbocollectori tekisi lisähintaa (http://www.muovitech.fi/?page=turbo). Meille tuli perinteiset kun en huomannut kysyä asiaa ajoissa. Jos hintaero selviää niin kertokaa minullekin. Toivottavasti hintaero on tarpeeksi iso ettei ala harmittamaan.
Ollaan lounais-suomessa, aamuisin käyn kusettamassa koiraa Muovitechin tontin reunalla... No se on vitsi mutta lähellä totuutta ;D
Harkitsin jopa omien kollektoriputkien vaihdattamista ja vanhojen myymistä sika edullisesti, mutta olen juuri tulossa järkiini, en halua tarjouksia nykyisistä :-[
Minulla vaikuttaa GT20:een edullinen hinta, 5v. takuu, jonkinlainen kotimaisuus ja yksinkertaisempi rakenne kuin tulistinpumpuissa, jotka sopivat kuulemma paremmin patteritaloihin.
2 varaajaa mielessä, öljylämmitys jää sarjaan maalämmön kanssa varalle ja kovia pakkasia varten, sähkökeskuksessa varauduttu nostamaan 3x 25A -> 3x35 A:han, ja jos vaimo valittaa, niin muutama 1-lehtinen patteri vaihtuu 2 lehtisiin.
Aktiivista jäähdytystä ei kai tule kun vaimokin pitäisi vaihtaa... hän ei hyväksy mitään "rumia" seinälle tulevia puhallinyksiköitä. Liitännät silti tulee maapiiriin odottamaan kuumia kesiä...
Ja maapiirin kaikki mahdolliset liitokset muoviliitoksilla, ei halkeile mutterit.
Liitteessä kytkentä. Pyysin Geoprolta vahvistusta että se on tuo.
-
Tänään tehtiin vihdoin päätös et gt 20+gt750 tilataan 2*200 reikiä.
poraus toivottavasti ensiviikolla tai sitä seuraavalla.
-
Poraus vihdoin käynissä noin 100m porasivat eilen :D
Sen verran muutosta tuli et 2*200 muutui 3*135 kovan vedentulon vuoksi :-\
-
Hyvä veden tulo on positiivista kaivon lämmöntuottoa ajatellen.
Poratessa se on haitta.
Vettä tulee niin paljon, että kompressori ei jaksa painaa paksun vesipatsaan alle tarpeeksi paineilmaa kaivon pohjalla työskentelevälle poravasaralle.
Tarvittaisiin korkeapaineisempi kompressori. Polttoainekulut nousevat.
Kallioperän kiviaineslaadulla on erittäin suuri merkitys kaivon lämmöntuottoon.
Toivottavasti kiviaines on kovaa, esimerkiksi graniittia.
Pehmeät kivilaadut, esimerkiksi kalkkikivi on huono lämmönjohtavuudeltaan.
Jos on kovasti kalkkikiveä tai jotain muuta helposti porattavaa kiveä, on syytä porata vähän syvemmälle, muutoin kaivosta tulee huono.
Kerro edelleenkin projektista!
Onnea projektille!
-
Kuinka pitkät välit päätettiin laittaa kaivoille...? Voisin arvata että kaivuu työt on tehokkaasti optimoitu (=minimoitu)
-
Kuinka pitkät välit päätettiin laittaa kaivoille...? Voisin arvata että kaivuu työt on tehokkaasti optimoitu (=minimoitu)
kaivojen välit ovat noin 15m.
Tänään aloittivat viimesen kaivon porauksen. jotenkin tuntuu hitaalta tuo poraus tahti.
-
Tänään vihdoin saivat poraukset tehtyä :D 4 kaivoa tuli loppujenlopuksi.
-
Tulipa monta. Oliko niin kovasti veden tuloa, että jouduitte jopa poraamaan noinkin monta kaivoa?
Huolehtikaa nyt siiten siitä, että kaivojen virtaamat tasataan niin, että kaikkia kaivoja kuormitetaan suunnilleen saman verran.
Kaivojen silmukoissa pitää olla virtaussäätimet (linjakuristimet).
-
Tomppeli, voisitko samantien suositella jotain hyväksi havaittua ja siedettävän hintaista virtaussäädintä? Ne voivat käsittääkseni olla aika arvokkaita
Niin, ja itselläni olisi myös juuri tällä hetkellä tarve tuollaiselle (3 kaivoa)
-
Kuristusventtiilit ovat hinnakkaita. En osaa neuvoa, mikä olisi hyvä ja halpa.
Periaatteessahan siinä ei niin kummoista linjakuristusventtiiliä tarvita.
Takaiskuventtiilikin on kaivon linjassa tarpeeton.
Yksinkertaisimmillaan siihen riittävät palloventtiilit. Sen säätäminen on vaikeampaa ja mitään asteikkoa ei ole.
Niitä palloventtiilejä voi käyttää tarvittaessa kaivon sulkuina, kunhan palloventtiilit on kaivon molemmissa putkissa.
Kuristimen yli ei tarvitse mitata paine-eroa, riittää, kun mitataan kaivoon menevän ja sieltä tulevan nesteen lämpötilaero pitkän käynnin aikana.
Säätäminen on aikaa vievää, kun venttiilin säädön jälkeen pitäisi odottaa yli 10 minuuttia, ennen uutta mittausta.
Kaivoista tulevan paluunesteen lämpötila pitäisi olla sama korkeintaan noin +/- 0,3 asteen erolla. Siihen ei ole helppo päästä, jos on monta kaivoa.
Tässä olisi tärkeää, että mittausanturilla on mahdollisimman hyvä lämpökosketus mitattavaan putkeen.
Mittaus olisi helpointa, jos on kaikille kaivoille yhteinen jakokaivo, josta kaikkien kaivojen mittaus suoritetaan lämpökameralla.
-
Tuossa ketjussa tarinaa useamman lämpökaivon virtauksien säädöistä yms.
Kannattaa lukea ajatuksella seppaantin testaus keruuliuoksen viskositeetista ja sen muutoksista lämpötilan mukaan.
Käytännössähän keruuliuoksen lämpötilat näyttäisi jossain määrin pyrkivän tasoittumaan itsestään viskositeettimuutoksen takia jos lämpökaivot on suht samansyvyiset.
Eli kylmemmässä piirissä liuos muuttuu jähmeämmäksi jolloin virtaus hidastuu ja kun liuos kiertää kaivossa hitaammin niin kaivosta ehtii siirtyä enemmän lämpöä liuokseen.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2708.msg29225#msg29225
-
Tulipa monta. Oliko niin kovasti veden tuloa, että jouduitte jopa poraamaan noinkin monta kaivoa?
Huolehtikaa nyt siiten siitä, että kaivojen virtaamat tasataan niin, että kaikkia kaivoja kuormitetaan suunnilleen saman verran.
Kaivojen silmukoissa pitää olla virtaussäätimet (linjakuristimet).
Ei yksi romahti reilussa 60m siinä syy
Kaivojen syyvydet 99+129+129+noin 60 m
-
Toivottavasti tänään vihdoin saapuisi kompura sekä varaja. Hitaasti tämä projekti etenee. >:(
-
Eilen tuli kompura ja varaja + säädettävä jakotuki. ;D
-
Tänään tuli putkimies sekä kaivuri nyt homma nytkähti aimo harppauksen etiäpäin. :D
-
Meillekin tulossa GT20 ja erilliset varaajat, toivottavasti ensi viikolla.
Voisiko joku uudehkon laitteen omistaja tarkistaa ihan mittanauhalla, mitkä ovat laitteen todelliset ulkomitat (ilman putkenpäitä), siis leveys ja syvyys ? Pitää tehdä/ teettää pieni teline jotta putket saadaan tuotua luontevasti pumpun vasemmalle puolelle. Aivan viereen tulevien sokkeliläpivientien takia teline saisi olla oikean kokoinen eikä siitä haluaisi tehdä liian isoa.
-
Kompuran mitat itse mitattu. Mitat ilmoitan mm
-Lev 603
-Syv 580 + etu luukku 612
-kork 1406 Lattiasta 1453
-
Meillä olisi käynistystä vaille valmis :) saa nähdä kuinka kauan joutuu viellä odottelee putkari on lomalla :'(
-
Kompuran mitat itse mitattu. Mitat ilmoitan mm
-Lev 603
-Syv 580 + etu luukku 612
-kork 1406 Lattiasta 1453
Kiitos! Oilonin asennusohjeessa annettiin syvyydeksi 700 ...
Jatkokysymys; asennusohjeessa käsketään jättämään 100 rakoa pumpun ja seinän väliin. Näyttääkö siltä että se on tarpeen myös pumpun takana, eli onko esim. takapelti irroitettava?
-
Ei ole taka pelti iroitettava. sähköt tulee koneen takaa. Meille oli 100mm tarpeen koska putket vedettiin kompuran takaa.
-
Kiitokset taas!
Sinullahan oli myös monta kaivoa, yhdistettiinkö ne jossain kaivossa vai vasta pumpun vieressä? Jos teitte sen pumpun vieressä niin laita jos mahdollista joku valokuva tänne forumille. Muutenkin pumpun kytkentä kiinnostaa eli valokuvia vaan tulemaan jos ehdit.
-
[imghttp://(http://i8.aijaa.com/t/00612/12443156.t.jpg) (http://aijaa.com/kOJHFf)][/img]
(http://[URL=http://aijaa.com/lfjbQR][IMG]http://i4.aijaa.com/t/00317/12443157.t.jpg)[/URL][/img]
[imghttp://(http://i1.aijaa.com/t/00018/12443145.t.jpg) (http://aijaa.com/A7KHzB)][/img]
Siinä olisi muutama kuva esm jakotuki
-
(http://[URL=http://aijaa.com/Y5kB0g][IMG]http://i2.aijaa.com/t/00567/12443163.t.jpg)[/URL][/img]
(http://[URL=http://aijaa.com/uEkIf6][IMG]http://i4.aijaa.com/t/00006/12443170.t.jpg)[/URL][/img]
(http://[URL=http://aijaa.com/xzzuKI][IMG]http://i2.aijaa.com/t/00780/12443172.t.jpg)[/URL][/img]
(http://[URL=http://aijaa.com/9jZctJ][IMG]http://i6.aijaa.com/t/00248/12443165.t.jpg)[/URL][/img]
[imghttp://(http://i3.aijaa.com/t/00332/12443168.t.jpg) (http://aijaa.com/k93HQH)][/img]
-
Nyt lämpiää mökki maalämmöllä ;D
[imghttp://(http://i3.aijaa.com/t/00581/12443805.t.jpg) (http://aijaa.com/PzEDis)][/img]
-
Onnittelut projektin loppuunsaamisesta! Oma projekti muistuttaa enemmän "Iisakin kirkon rakentamista" (johtuu kyllä ihan minusta ;D )
Nuo jakotukit ovat ilmeisesti mallia Muovitech, täytyypä jutella "oman" putkarin kanssa niiden käytöstä.
Oletko jo tutustunut pumpun ohjauspaneeliin, näkeekö sieltä esim. sähkönkulutuksen ?
-
Oletko jo tutustunut pumpun ohjauspaneeliin, näkeekö sieltä esim. sähkönkulutuksen ?
En enkä käynistys kertoja tai kuinka kauan kone on käynyt. :-[
Jos joku osaisi kertoa miten/mistä saisin ne esille olisin enemän kuin tyytyväinen.
-
Sähkönkulutuksen seurantaan saattaa joutua hankkimaan erillisen mittarin joka antaa sykäyksiä ulos pumpun ohjaukselle, paremmin tietävät korjatkoon.
Noita mittareita löytyy joko kiinalaisia tarvikkeita kohtuu hintaan tai vanhoja laatulaitteita käytöstä poistettuina , näistä on omia keskusteluja täällä forumilla.
Nuo käynnistyskerrat ja ajotunnit näkyy ilmeisesti ohjelmariveiltä 8450 ja 8451, mutta niiden näkemiseen vaaditaan asiantuntijan koodi... Pyydä se pumpun myyjältä.
Oma pumppu saapui tänään mutta varaajat olivat joutuneet liikenneonnettomuuteen, "Rest In Peace" :( Niiden tilalle kyllä lupailtiin uusia aika nopsaan.
-
Sähkömies lupasi katsella minulle sähkömittarin joka kestää 40A. Meille laitettiin takasin 50A sulakkeet kun tämä laitos vaatii kuulemma vähintään 40A sulakkeen.
Minulla on vanha sähkömittari mut on vaan 20A kesto. :-[
-
Sähkömies lupasi katsella minulle sähkömittarin joka kestää 40A. Meille laitettiin takasin 50A sulakkeet kun tämä laitos vaatii kuulemma vähintään 40A sulakkeen.
Minulla on vanha sähkömittari mut on vaan 20A kesto. :-[
Onko siinä pehmokäynnistin? Matias ammattilaisena voisi vähän penkoa tuota sulakekokoa kun minusta tuo tuntuu aika reippaasti ylimitoitetulta.
-
Lisälämmitysvastuksien tehosta riippuen 3X20---40A.
Täystehomitoituksella siis 3X20A
Täystehomitoituksella vastuksen on siis varalla ja kaikki lämpöteho tuotetaan kompressorilla.
Kompressori ja vastukset ei ole yhtäaikaa päällä
Osatehomitoituksella tarvitaan enemmän sähkötehoa koska vastukset ja kompressori voivat olla yhtäaikaa päällä.
Lämpöpumpun mitoitus siis kannattaa tehdä täystehoiseksi.
(http://i5.aijaa.com/t/00380/12458441.t.jpg) (http://aijaa.com/gdkJpA)
-
Itsellä SH9:n erillismittausta toteuttaa oheinen energia-analysaattori, jonka virtamuuntajat toimii ainakin 120A saakka.
http://hedtec.procus.fi/catalog/1496/product/20938/6774025_FIN1.html
-
1,5 vk on maalämpö ollut käytössä hyvin on lämmintä vettä riittänyt ja ollaan tyytyväisiä. ;D
-
Meidän kunta ei enään myönnä Energia-avustustusta :( Siis Suomussalmi
-
Niin miksi ei ohjekirjassa ole tuosta legionella kuumenuksesta mitään???
Tai ainakaan minä löytänyt ohjeita/että sitä olisi tässä laitessa. :-[
-
Kun sinulla ilmeisesti on varaajana GT750 niin kuumakäyttövesi tehdään siellä kierukoissa, joissa vesi ei "makaa". Olen monelta suunnalta kuullut väitteen että silloin legionella kuumennus ei ole tarpeen. Jos silti haluat sellaisen, niin muistaisin nähneeni jossain maininnan siitä, että on se mahdollinen. Onko sinulla sähkövastuksia käytössä pumpussa tai varaajassa?
-
Kun sinulla ilmeisesti on varaajana GT750 niin kuumakäyttövesi tehdään siellä kierukoissa, joissa vesi ei "makaa". Olen monelta suunnalta kuullut väitteen että silloin legionella kuumennus ei ole tarpeen. Jos silti haluat sellaisen, niin muistaisin nähneeni jossain maininnan siitä, että on se mahdollinen. Onko sinulla sähkövastuksia käytössä pumpussa tai varaajassa?
OK ei ihme etten löytänyt Pumpussa on säkövastukset.
-
Meidän GT20 käynnistettiin eilen. Poikkeuksellista tuossa ehkä nuo 2 erillistä varaajaa ja "hieno" sijoittelu ympäri alakertaa sekä öljykattilan jättäminen varalle. Vastukset estetty, katsotaan selvitäänkö nykysulakkeilla.
Ihmetystä aiheuttanut nyt vaan ison varaajan lataaminen turhan kuumaksi, melkein 40:een. Estin äsken käyttöönottovalikosta rivin 2911 "Lisävaraajan pakkolatauksen" ja 2912 "Lisävaraajan täyden latauksen", mutta epäilen ettei auttanut. Tuleeko jollain mieleen muuta syytä?
Lisää tarinaa myöhemmin.
-
Minua ihmetyttää semmoinen asia meillä pyyntö +17 asunossa +22-23 astetta missä mättää :-\
Kaivosta tuleva litku oli +3,9 kaivoon menevä oli +2,2c kannataisko pumpun kiertoa hidastaa?
-
Kaivosta tuleva litku oli +3,9 kaivoon menevä oli +2,2c kannataisko pumpun kiertoa hidastaa?
Ilmeisesti voisi hidastaa, laskisi kiertopumpun ottama sähkönkulutus.
Kierron helppous selittyy monella rinnakaisella silmukalla.
Seuraa kuitenkin, että kaikissa kaivoissa kiertää kunnolla.
Voinnet todeta sen hyvällä pintalämpömittarilla kaivoilta tulevista putkista pumpun pitkän käyntijakson aikana.
Kaikissa pitäisi olla suunnilleen sama lämpötila.
-
Minua ihmetyttää semmoinen asia meillä pyyntö +17 asunossa +22-23 astetta missä mättää :-\
Kaivosta tuleva litku oli +3,9 kaivoon menevä oli +2,2c kannataisko pumpun kiertoa hidastaa?
Heh, eli muillakin on tällaista positivista ongelmaa että lämpöä pukkaa liikaa :)
Sinulla täytynee olla sunttaus varaajasta, minkä lämpöistä vettä lähtee kiertoon (mikä ulkolämpötila) ? Onko patterit vai lattialämmitys? Mikä käyrä? Miten pudotit pyyntiä? Oletko tehnyt paljon säätöjä?
ONKO SINULLA GT20:SSÄ KAIVOON MENEVÄN LITKUN ANTURI??
Itse sain useita "turhia" asteita pois mutta kerron lisää kun olet noihin vastaillut.
Sanon kuitenkin nyt heti, jos teet ohjelmariveihin muutoksia niin kirjaa KAIKKI ylös, pvm ja kellonaikaa myöten.
-
Patteri talo kiertoon lähtee 29-33 asteista vettä, ulkolämpö tila -4- +5, käyrä oli 1,0 pudotin 0,76 edelleen 22c sisälämpö.
Mukavuus arvo 17c
Ostin anturin omalla mittarilla niin näkee yhtäaikaa tulevan sekä menevän litkun lämpötilat.
En ole muita muutoksia tyehnyt.
PS Kiertoon menevä kiertovesi pumppu on asento 1 kun asentoja on portaattomasti 1-6.
-
Patteritaloa varten suositellaan 0.8 käyrää joten tuo sinun on varmaan hyvä, koska talonne on rakennettu muuten?
Meillä on hiukan eri toteutus, kun erilliset varaajat, mutta alla olevia esimerkkejä voit ainakin miettiä. Vertailun vuoksi meillä patteritalo pääosin vuodelta 1970, ulkona nyt n. +11, menoveden asetusarvo 27.9 ja sisällä passeli 21.5 astetta. Käyrä muistaakseni juuri 0.8 ja lämmityskäyrän siirto -1.5 (muistaakseni). Meillä ei ole sunttausta joten 1500 litran pytty pidetään tietyissä rajoissa jolloin välillä syntyvää ylilämpöä korjattu tuolla siirrolla. Mukavuusarvona 21.
Eli, meillä muuteltiin seuraavia arvoja joilla saatiin lähtevää vettä kylmemmäksi mielestäni "oikeaoppisesti"
Voin illemmalla tarkentaa vielä, mutta voivottavasti pääset kaikkiin valikoihin eli sinulla on mm. OEM2 koodi. Sillä voi myös tärvellä asioita...
Mitä sinulla on riveillä 830 (sekoitusventtiili korotus), 832 (toimilaitteen tyyppi), 4720 (Autom. tuotannon esto), 4721 (tätä ei taida olla nimetty edes suomenkielisessä manuaalissa...), 4722 (Lisävar./lämm.piirin lämp.ero)
-
Meidän talo on rakenettu 1958 neliöitä on 450 kolmessa kerroksessa josta 350 asuin neliöitä.
Kaikki neliöt eli 450 on lämpimiä. Laitteet on alimassa kerroksessa pannuhuonessa on mielyttävä 20c.
Ei ole OEM2 koodia.
-
oem2 62883
-
Kiitos Oem2:sta sieltä rupesi löytymään hurja määrä tietoa. ::)
Sori väärä tieto patteri lämpö kierto pyyntö 25,5c.
-830 1c
-832 3-piste
-4720 B4:llä
-4721 5c
-4722 2c
-
*********************************
Sitten varovasti sen OEM2:sen kanssa!!
*********************************
En tiedä, millaisella diilillä olet hankkinut laitteen ja asennuksen, mutta myyjän/asentajan kiinnostus tehdä jotain takuujuttuja saattaa olla aika heikko jos hän saa tietää, että olet tehnyt koodin kanssa muutoksia "vähän sinne ja tänne". Itse asetin ehdoksi kaupalle etukäteen, että koodi täytyy saada.
Suosittelen uudestaan, että 1 - 2 muutosta kerrallaan, ja kirjaat ne ylös kellon aikaa myöten.
Tässä on sen verran epävarmuustekijöitä, että keskustelu myyjän tai Geopro tuen kanssa voisi olla paikallaan. Sinullahan on yksi varaaja ja suntti, toisin kuin meillä.
Kirjaa vielä menoveden pyyntölämpötila
Palauta ensin mukavuuslämpö 20 :een tai 21:een, ensimmäinen vastaa niitä käyriä joita asennusohjeessa on näytetty, jälkimmäinen on kai normaali tavoite.
Kirjaa uudestaan menoveden pyyntölämpötila
Meillä oli tämä oleellisin korjaus:
"Korjaa parametrit 4721 = 2 ja 4722 = 0. Tällöin kompressori käynnistyy, kun Lisävaraajan lämpötila 1 ja 2 (8980 ja 8982) ovat 1 C alle lisävaraajan asetusarvon (8981). Kompressori pysähtyy, kun lisävaraajan lämpötilat ovat 2C yli lisävaraajan asetusarvon."
MUTTA: En osaa nyt sanoa, voiko tuota soveltaa teille. JOS haluat testata, niin sinuna testaisin noita niin, että vahdit pumpun vieressä yhden lämmitysjakson. Kun sinulla on myös kuumavesi tuossa pytyssä, niin se mutkistaa edelleen tilannetta meihin nähden.
Jos kokeilet tätä niin katso muutoksen jälkeen mitä vaikutti menoveden lämpötilan pyyntöön. Senhän näkee heti muutoksen vahvistuksen jälkeen.
Tuo 4720: B4 on varmaan ihan ok.
edit: Täsmennetään alla olevaa nyt että tarkistat vaan että shunttisi on oikeastikin 3-piste. Jos jollakulla on 2-piste niin rivi 830 aiheuttaa turhan asteen korotuksen, mielestäni
Tuo 830 aiheuttanee yhden turhan asteen noston menoveteen, se ei ole ratkaisu mutta ottaisin pois eli 0:aan, koska:
Säädin lisää tässä asetetun korotuksen menovesilämpötilan ajankohtaiseen asetusarvoon ja käyttää näin saatua arvoa lämmöntuottajan lämpötilan asetusarvona
Jos kokeilet tätä niin katso muutoksen jälkeen mitä vaikutti menoveden lämpötilan pyyntöön. Arvaus: - 1 aste :)
Ja tuo 832 jäi minulle mysteeriksi... Siitä sanotaan:
2-piste
Säädin ohjaa toimilaitetta vain yhdellä relelähdöllä. Kun lähtö antaa viestin, venttiili
avautuu. Kun viestiä ei ole, venttiili sulkeutuu itsenäisesti.
3-piste
Säädin ohjaa toimilaitetta kahdella relelähdöllä. Ohjattavan venttiilin avaamiseen ja
sulkemiseen käytetään kumpaankin yhtä lähtöä.
Sinulla on luultavasti shunttina 3-tieventtiili joka lienee 2-piste säädin ...??? Mutta mitenkä lämmityksesi pelaa lainkaan jos asetus 3-pisteisenä? Tämä ei ole auennut minulle. KYSY viisaammilta.
Jos sitten päätät muuttaa tuon 2-piste säätimeksi, niin sitten huomioi rivi 833 josta sanotaan:
2-pistetoimilaitetta varten on tarvittaessa muutettava "Kytkentäero 2-piste" -asetusta.
Asetuksella ei ole vaikutusta 3-pistetoimimoottoriin.
Jos päätät skipata kaikki muutosehdotukset, niin toinen vaihtoehto on asettaa lämpötila sinne mihin sen oikeasti haluat, esim. 21:een, ja jos talossa on sitten 4 astetta liian lämmin, menet riville 721 joka on lämmityskäyrän siirto ja laitat sinne tuon -4 niin pääset hyvinkin lähelle tavoitetta. Monet on myös hankkineet sisäohjausyksikön, jossa on lämpötila-anturi ja sen avulla saaneet hyvän tuloksen. Sille vain pitää löytää hyvä paikka, joko kuvastaa mahd. hyvin koko talon tilannetta.
-
Käynistys kertoja näytää tulevan turhan paljon käynti tunnit 728h käynistys kerrat 3335 kpl. ajan jakso 15,07,2013-01,12,2013.
Miten saisisin vähenettyä/harvenettua käynti kerrat.???
-Jarkko
-
Hystereesiä voisi koittaa säätää hieman isommaksi,niin saadaan ajoaikaakin pidemmäksi.
-
Hystereesiä voisi koittaa säätää hieman isommaksi,niin saadaan ajoaikaakin pidemmäksi.
Nyt oon pihalla kuin lumiukko :-[ niin mikä tai mitä on Hystereesi???
-
Joku käytti nimitystä eroalue. Tässä tapauksessa se lämpötilaväli asteina, joka on esim. varaajassa, kun pumppusi käynnistyy ja sammuu. Mitkä sinulla on nyt nuo lämmöt?
-
Nyt on ensimäinen kunnon pakkaskeli (-28,7c) maalämpö toimi just niinkuin piti. :D
kaivolta n +3 kaivoon +,08c lämitykseen menevä vesi pyyntö 47,7 puski 48,1, hyvin on minun mielestä mitoitus onnistunut. ;D
PS: Vastukset on pois kytketty. Pumppu huilasi välillä.
-
Ensimäinen vuosi tuli täyteen 14,07,2014.
Ps: Sähköä sisältää autotallin/autonlämmitykset,varasto, noin 18500 pumpun tunnit 2530 käynistyskerrat 9494
-
kovin on paljon pumppu startteja vaikka varaaja 750L, täällä startit 3k molemmin puolin...
en nyt kelannu foorumia sen enempää sun systeemin rakenteesta, mutta oliskos jotain säätöjä parannettavissa?
-
Säätö vinkit olisi tervetulleita.
-
Säätö vinkit olisi tervetulleita.
Kannattaa rimpauttaa suoraan Oilonille, yleensä aika auliisti ovat jeesanneet.
-
Muutin käyttö vesi lämpöjä ennen 44-53 Nyt 39-53 tuntuu et käynistyksiä olisi vähemän. Selviää onko näin kun tulee kuukausi täyteen niin voi verrata aikaisempien kuukausien käynistyksiä.
-
Muutin käyttö vesi lämpöjä ennen 44-53 Nyt 39-53 tuntuu et käynistyksiä olisi vähemän. Selviää onko näin kun tulee kuukausi täyteen niin voi verrata aikaisempien kuukausien käynistyksiä.
Hmm..joo.Ainoa tietty mikä tuossa voi tulla on se että jos pytyn lämpötila on aivan kytkentäeron alarajalla ja tulee iso purku niin läpimän veden riittävyys voi olla kiikun kaakun.
Mutta ruutia tuossa GT20 kyllä on.Sillä voi teoriassa pitää suihkun vaikka koko ajan päällä ilman että vesi loppuu kesken.
-
Hei
jos sinulla on salasana, niin voit säätää silloin pakkokäyntiaikaa ja pakkohuilausaikaa muutaman minuutin pidemmiksi. Samalla saat säädettyä myös
lisävaraajan lämpötilaeroa jos ajat muuttuvalla lauhdutuksella. Jos ajat käyttövesipyynnillä, niin sillä saa huonon copin ja rajallisen käyttöiän kompressoriin.
Siihen auttaa joko kelloohjelmat tai sitten vaihtoventtiilikytkentä, pehmo olisi hyvä noin ison kompressorin kaverina, tulee aikamoisia virtapiikkejä ilman pehmoa.
Yleisesti lämpöpumpuissa alkaa pehmot olla vakiona jo n.10 kW teholuokasta alkaen.
-
pehmo olisi hyvä noin ison kompressorin kaverina, tulee aikamoisia virtapiikkejä ilman pehmoa.
Yleisesti lämpöpumpuissa alkaa pehmot olla vakiona jo n.10 kW teholuokasta alkaen.
Voisitko mainita GT20:en teholuokassa pari kolme pumppua joissa pehmo tulee mukana? Mielellään joku hintakin pumpuille niin voisi vertailla että tuleeko ne pehmot "samaan hintaan" vai näkyykö ne pumpun hinnassa ?
Itse olin kiinnostunut pehmon lisäämisestä GT20:seen mutta a) ne pehmot maksaa jotain b) kun ei edes valot vilku kun pumppu lähtee käyntiin, niin lopulta ne virtapiikit lakkasi kiinnostamasta.
Vertailun vuoksi, pihalla aikaisemmin touhunnut vanha 3-vaihe Grundfossin porakaivopumppu (-70 luvulta) vilkautti aina valoja käynnistyessään, eikä sen teholuokka ollut ihan sellainen kuin GT20:sen kompurassa
-
Tuontipumpuissa esim. saksalaisissa pehmot vakiona 8 kW:n kokoluokasta alkaen. Hinnat halvemmat kuin Oilonin pumpuissa. Tehdastekoisuus vastaan autotallipumput tuo sen halvemman hinnan ja varmaan myös paremman laadun. Muutkin varusteet paremmat, joissakin saksalaisissa esim. kahdet vesipumput vakiona ja elektroninen paisuntaventtiili.
ps. tämä GT750 varaaja mahdollistaa vain kiinteällä lauhdutuksella ajon, siis ei vaihtoventtiiliä > huono cop ja kompuralle lyhyempi käyttöikä.
kytkentäero voit kasvattaa helposti rivillä 4724.
ps2. katsoppas minkä kokoinen sunttiventtiili sinulla on siinä varaajan päällä ?
t-kaverilla saksalainen vaillant ja toisella kotimainen oilon
-
Tuontipumpuissa esim. saksalaisissa pehmot vakiona 8 kW:n kokoluokasta alkaen. Hinnat halvemmat kuin Oilonin pumpuissa. Tehdastekoisuus vastaan autotallipumput tuo sen halvemman hinnan ja varmaan myös paremman laadun. Muutkin varusteet paremmat, joissakin saksalaisissa esim. kahdet vesipumput vakiona ja elektroninen paisuntaventtiili.
ps. tämä GT750 varaaja mahdollistaa vain kiinteällä lauhdutuksella ajon, siis ei vaihtoventtiiliä > huono cop ja kompuralle lyhyempi käyttöikä.
kytkentäero voit kasvattaa helposti rivillä 4724.
ps2. katsoppas minkä kokoinen sunttiventtiili sinulla on siinä varaajan päällä ?
t-kaverilla saksalainen vaillant ja toisella kotimainen oilon
Nyt jauhat sontaa.
Varaajalla ei ole mitään väliä siihen että ajetaanko sitä vaihtovenan kautta vai kiinteästi.
Lauhduttimelta tuloon vain VV väliin ja se on siinä.
Mitä taas laatuun tulee,niin kyllä se vaan on niin että hehkuttamasi saksalaispumput on vain halvimpien mallien osalta halvempia kuin esim. suomipumput, ja syy halpuuteen on yksinkertaisesti se että ne on halvimmista komponenteista tehtyjä.
Eikä niissä TODELLAKAAN ole elektronisia paisareita yms.
-
Tuontipumpuissa esim. saksalaisissa pehmot vakiona 8 kW:n kokoluokasta alkaen. Hinnat halvemmat kuin Oilonin pumpuissa.
Osaatko sanoa mitä VWS 220/2 kustantaa? Ja koska se on hiukan uber tehokas GT20:een nähden niin mikä on VWS 171/2 :n hinta?
Tosin, minä valitsin omani mm. kotimaisuuden perusteella, eli nuo ei olisi tulleet mukaan millään hinnalla, mutta uteliaisuudesta tiedustelen.
Mitä Geopro Gt20 maksaa vertailuissasi?
Nämä hinnat on kyllä sellaisia "veteen piirrettyjä viivoja" että aika turhaa keskustelua ...
-
Tuontipumpuissa esim. saksalaisissa pehmot vakiona 8 kW:n kokoluokasta alkaen. Hinnat halvemmat kuin Oilonin pumpuissa. Tehdastekoisuus vastaan autotallipumput tuo sen halvemman hinnan ja varmaan myös paremman laadun. Muutkin varusteet paremmat, joissakin saksalaisissa esim. kahdet vesipumput vakiona ja elektroninen paisuntaventtiili.
[
Nyt jauhat sontaa.
Varaajalla ei ole mitään väliä siihen että ajetaanko sitä vaihtovenan kautta vai kiinteästi.
Lauhduttimelta tuloon vain VV väliin ja se on siinä.
* Se on totta, että lisärahalla vv ja sitten toimii muuttuvalla, mutta jos se on kytketty siten, että GT750 varaajan suntilta ajetaan lämmitys, niin kv:n hyötysuhteella menee, kuinka kytkit GT750:n
Mitä taas laatuun tulee,niin kyllä se vaan on niin että hehkuttamasi saksalaispumput on vain halvimpien mallien osalta halvempia kuin esim. suomipumput, ja syy halpuuteen on yksinkertaisesti se että ne on halvimmista komponenteista tehtyjä.
* komponentteja jos vertaat, niin kerropas mikä komponentti/t on suomalaisissa parempi. mitä kavereiden pumppuja vertasin, niin tuontipumpuissa samat copelandit/wilot/grundfossit ja myös elektoriniset paisarit, ainakin kaverin-kaverin (viessmannin 333) jääkaappi mallisessa.
* taitaa hintaeroon olla yksinkertaisesti se, että isoja merkkejä tehdään koko Euroopalle eikä vain pienelle suomelle ja pienellä markkinaosuudella.
* mutta toki suomalaisissa pumpuissa on hyviäkin ideoitakin, esim. lämpöässän isompi peruspumppu sisältää hyviä ajatuksia sunttauksen ja tulistuksen suhteen.
Eikä niissä TODELLAKAAN ole elektronisia paisareita yms.
* kavereiden tarjouspyyntien mukaan saksalaisen tai niben saa pari tonnia halvemmalla koko luokassa +- 15 kW, nibessäkin oli pehmo mukana !
-
Tuontipumpuissa esim. saksalaisissa pehmot vakiona 8 kW:n kokoluokasta alkaen. Hinnat halvemmat kuin Oilonin pumpuissa. Tehdastekoisuus vastaan autotallipumput tuo sen halvemman hinnan ja varmaan myös paremman laadun. Muutkin varusteet paremmat, joissakin saksalaisissa esim. kahdet vesipumput vakiona ja elektroninen paisuntaventtiili.
[
Nyt jauhat sontaa.
Varaajalla ei ole mitään väliä siihen että ajetaanko sitä vaihtovenan kautta vai kiinteästi.
Lauhduttimelta tuloon vain VV väliin ja se on siinä.
* Se on totta, että lisärahalla vv ja sitten toimii muuttuvalla, mutta jos se on kytketty siten, että GT750 varaajan suntilta ajetaan lämmitys, niin kv:n hyötysuhteella menee, kuinka kytkit GT750:n
Mitä taas laatuun tulee,niin kyllä se vaan on niin että hehkuttamasi saksalaispumput on vain halvimpien mallien osalta halvempia kuin esim. suomipumput, ja syy halpuuteen on yksinkertaisesti se että ne on halvimmista komponenteista tehtyjä.
* komponentteja jos vertaat, niin kerropas mikä komponentti/t on suomalaisissa parempi. mitä kavereiden pumppuja vertasin, niin tuontipumpuissa samat copelandit/wilot/grundfossit ja myös elektoriniset paisarit, ainakin kaverin-kaverin (viessmannin 333) jääkaappi mallisessa.
* taitaa hintaeroon olla yksinkertaisesti se, että isoja merkkejä tehdään koko Euroopalle eikä vain pienelle suomelle ja pienellä markkinaosuudella.
* mutta toki suomalaisissa pumpuissa on hyviäkin ideoitakin, esim. lämpöässän isompi peruspumppu sisältää hyviä ajatuksia sunttauksen ja tulistuksen suhteen.
Eikä niissä TODELLAKAAN ole elektronisia paisareita yms.
* kavereiden tarjouspyyntien mukaan saksalaisen tai niben saa pari tonnia halvemmalla koko luokassa +- 15 kW, nibessäkin oli pehmo mukana !
Niinpä niin, kaverinkaverin ja serkun kaiman...joopa joo, eiköhän tämä keskustelu taas ollut tässä.