Maalämpöfoorumi

Ongelmia maalämmön kanssa => Yleistä => Aiheen aloitti: Vilho29 - 04.12.12 - klo:15:03

Otsikko: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: Vilho29 - 04.12.12 - klo:15:03
Moro

Miten suorittaa oikeaoppinen maapiirin ilmaus Lämpöässän V13-pumpulle?
Tämä ilmaongelma on vaivannut meikäläisen pumppua miltei koko elin-iän (4-5v), mutta tänä vuonna on sitä saanut
tehdä jo kyllästymiseen saakka. Olen saanut aina homman pelaamaan mutta nyt näyttää toivottomalta.
Kompura huutaa kuin viimeistä päivää, ei sitä uskalla pitää päällä ja ilmaa piisaa.

Joten miten Te suoritatte ilmauksen, jos sais lisävinkkiä.

Tai miten tuon ilman kertymisen systeemiin saa estettyä?
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: seppaant - 04.12.12 - klo:18:10
Lainaus
Tai miten tuon ilman kertymisen systeemiin saa estettyä?
On vähän huono antaa ohjeita, kun ei tiedä millainen se systeemi on.
Eli kerro mahdollisimman tarkkaan keruujärjestelmän rakenne.

ATS
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: ego - 04.12.12 - klo:19:31
Porakaivon kanssa ei yleensä ole ongelmia, koska ilma jää kaivon yläosaan.

Avoin paisunta-astia maaliuospumpun imupuolella verkoston korkeimpana kohtana on varma valinta.

Kaikkiin kohtiin jossa ilmakuplilla on mahdollisuus kertyä (lämmönjakojuoneessa, jakokaivossa) asennetaan ilmaruuvit.

Olen suosinut tapaa jossa ilmaruuvi asennetaan noin puolimetrisen pystyputken yläpäähän, näin ilmakuplilla on mahdollisuus kertyä putkeen ja ilmaaminen helpottuu.

Porakaivojen huoltokaivoihinkin olen laittanut lähellä kaivon kantta ilmaruusit ja lämmönsiirtoputket T-haaroilla. Pätkään pystyputkea ilmaruuvin alla kertyy itsepintaisimmatkin seisovaan viinaan ja asettuvat poistettavaksi.

Paisunta-astian voi tehdä metrisestä 110mm viemärinpätkästä johon alapäähän viemäritulppa josta lähtö kupariputkella alaspäin. Tiivistys vaatii pientä osaamista ja uretaanipohjaista liimatiivistemassaa.

Putken yläpäähän viemärin työtulppa, toimii.

Kun pinta ei suuresti liikahda liuospumpun käynnistyessä, ilmavaiva on voitettu.
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: Vilho29 - 04.12.12 - klo:20:52
Porakaivo, 180m.

Hyvät vihjeet, joista aioin toteuttaa kaikki mahdolliset!
Mutta nyt tarvittais neuvo mitä tehdä hetinyt, että saadaan tuo pumppu pelaamaan.

Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: ego - 04.12.12 - klo:21:44
Vastikään täytimme porakaivosydeemin ilman täyttöpumppua (jolla kierrätetään suurella teholla koko liuosta) täyttämällä avoastiaa ja käyttämällä koneen (Ekowell) omaa liuospumppua noin minuutin pätkissä.

Kohteessa oli kolme porakaivoa joten teimme temput yhdelle kaivolle kerrallaan.

Pumpun käynnistyessä viina virtaa kaivoon ja hetken kuluttua virtaus hidastuu koska ilma työntyy syvemmälle alas menevään putkeen.

Tässä vaiheessa pumppu pysäytetään jolloin ilma tulee viinaa kiihkeämmin ylös.

Märkää hommaa mutta tuoksu on tuttu.

Muutaman humpautuksen jälkeen ilmaa on niin vähän että kierto toimii ja ilmakuplat nousevat avoimeen paisunta-astiaan.
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: seppaant - 04.12.12 - klo:21:50
Lainaus
Mutta nyt tarvittais neuvo mitä tehdä hetinyt, että saadaan tuo pumppu pelaamaan
Paineista keruupiiri n. 1,0 bar paineeseen.
Jätä liuospumppu jatkuvalle käytölle toistaiseksi.
Varmista, että paisunta-astiassa on aina nestettä.
Todennäköisesti liuospumpun käynnistyessä käy paine imupuolella hetkellisesti alipaineen puolella jolloin putkistoon imeytyy jostakin ilmaa. Paineen nosto tai liuospumpun jatkuva käynti estää sen.

Onko keruuliuosta tarvinnut lisätä?
Kuinka pitkä matka on kaivolta pumpulle?
Mitenkä putket menevät? Onko jatkuvaa nousua vai onko matkalla myös laskevia osuuksia?
Minkälaisin liitoksin putkisto on kasattu?
Mitkä ovat keruupiirin lämpötilat?

ATS
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: Vilho29 - 04.12.12 - klo:23:23
Lainaus
liuospumpun jatkuva käynti estää sen.

Onko keruuliuosta tarvinnut lisätä?
Kuinka pitkä matka on kaivolta pumpulle?
Mitenkä putket menevät? Onko jatkuvaa nousua vai onko matkalla myös laskevia osuuksia?
Minkälaisin liitoksin putkisto on kasattu?
Mitkä ovat keruupiirin lämpötilat?

Siis jättää liuospumpun jatkuvalle pakkokäynnille? Sillloinkin kun pumppu pelittää normaalisti?

Liuosta ei ole tarvinnut lisätä, jos nyt puhutaan ihan parista litrasta.
Kaivolta pumpulle n. 10m.
Pitäisi olla jatkuvaa nousua, en nyt enää muista miten tarkasti ne laitoin.
Liitoksin? Puristus, jos sitä ajoit takaa.
Lämpötilat täytyy katsoa kun taas tuonne tallille viitsii kampeutua.
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: sailor - 05.12.12 - klo:06:35
Porakaivo, 180m.

Hyvät vihjeet, joista aioin toteuttaa kaikki mahdolliset!

Paisunta-astiassa (se valkoinen purkki ylimpänä maapiirissä) on punainen ylipaineventtiili, jota kiertämällä puolikierrosta vapautuu ylimääräinen paine/ilma.

Kompura huutaa kuin viimeistä päivää, ei sitä uskalla pitää päällä ja ilmaa piisaa.

Kompura joko käy tai sitten suojaukset estävät sen käynnin. Anna "huutaa" vaan. Mullakin auto pitää ääntä aina kun ajelen paikasta toiseen  ;D
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: Vilho29 - 05.12.12 - klo:08:03

Kompura joko käy tai sitten suojaukset estävät sen käynnin. Anna "huutaa" vaan. Mullakin auto pitää ääntä aina kun ajelen paikasta toiseen  ;D

Kompuran lähtiessä käyntiin se pitää sen normaali käyntiäänen. Vajaan ½min päästä alkaa huuto. Pidin sen kerran käynnissä
ihan kokeilumielessä äänestä huolimatta. Kuumakaasut 120 aika nopeasti ja sen jälkeen pysähtyi. Tämän teki varmaankin muutamia kertoa, sen jälkeen oli heittänyt tämän yleismaailmallisen 4-hälytyksen.

Ja ei kai se tee kompuralle hyvää, jos se tämän ongelman vuoksi kavitoi. Ainakin yhdistäisin "äänivyöryn" tähän.
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: seppaant - 05.12.12 - klo:08:55

Lainaus
Kompuran lähtiessä käyntiin se pitää sen normaali käyntiäänen. Vajaan ½min päästä alkaa huuto. Pidin sen kerran käynnissä
ihan kokeilumielessä äänestä huolimatta. Kuumakaasut 120 aika nopeasti ja sen jälkeen pysähtyi. Tämän teki varmaankin muutamia kertoa, sen jälkeen oli heittänyt tämän yleismaailmallisen 4-hälytyksen.

Ja ei kai se tee kompuralle hyvää, jos se tämän ongelman vuoksi kavitoi. Ainakin yhdistäisin "äänivyöryn" tähän.
Ei kompura kavitoi
Jos siellä jokin kavitoi, on se liuospumppu.
Herää epäilys, että jokin vastustaa viinan virtausta. tarkista
-kaikki keruupiirin venttiilit ovat varmasti täysin auki
-myös venttiilit paisuntasäiliöön on auki
-puhdista mutasihti

-Mittaa keruupiirin lämpötilat
-Mittaa latauspiirin lämpötilat

Kuumakaasu 120C kertoo siitä, että laudutin (latauspiiri käy jumalattoman kuumana)

ATS
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: Matias - 05.12.12 - klo:10:19
Lainaus
Kompuran lähtiessä käyntiin se pitää sen normaali käyntiäänen. Vajaan ½min päästä alkaa huuto. Pidin sen kerran käynnissä
ihan kokeilumielessä äänestä huolimatta. Kuumakaasut 120 aika nopeasti ja sen jälkeen pysähtyi. Tämän teki varmaankin muutamia kertoa, sen jälkeen oli heittänyt tämän yleismaailmallisen 4-hälytyksen.

Meillä on tuollainen ilmiö tapahtunut kun lauhduttimen kiertovesipumppu jumitteli.

Lämpöässässä lauhduttimen kiertovesipumppu on sama kuin alavaraajan kiertopumppu.
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: Vilho29 - 05.12.12 - klo:12:29
Okei, kompura ei pärise. Se oli lauhdutin. Räplätessäni kaikkea käteen osuvaa huomasin että lauhduttimen pultit olivat ihan löysällä. Kiristys ja ok, tosin nuokin olisi jo heti voinut laittaa lukkomuttereilla kiinni, tärinää kun vaikka kuinka hienosti pelaisi.

Kuumakaasu nousee 27 => 121 parissa minuutissa.

Sitten vastauksia:

Kaikki (käsi)venttiilit ovat täysin auki, ainakin ne mitä nyt pystyy näkemään.
Mutasihti tarkastettu, ei ole ollut tavaraa oikestaan koskaan.

Seuraavaksi tyhmät kysymykset:
Miten saan mitattua keruu- ja latauspiirien lämpötilat?
Entä miten saan paineistettua keruupiirin 1,0 barin paineeseen?

LämpöÄssäänkin olen soitellut, eivät vaan suostu vastaamaan.

EDIT:
No soittivat takaisin, kiirettä pitää sielläkin päin.
Tuomiona oli että kompura olisi hajonnut...
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: seppaant - 05.12.12 - klo:17:00

Lainaus
Seuraavaksi tyhmät kysymykset:
Miten saan mitattua keruu- ja latauspiirien lämpötilat?
Entä miten saan paineistettua keruupiirin 1,0 barin paineeseen?
Minä olen rakennellut alla olevan kuvan mukaisen viritelmän, millä saa polkupyörön pumpulla painettua ilmaa paisunta-astiaan.
Pitää olla vain tarkkana, että paisunta-astiassa on aina pinta näkyvissä sillä muuten menee ilmaa putkistoon ja ongelma vain pahenee.

Lämpötilat saa mitattua esim. infrapunamittarilla tai
tavallisella sisä- ulko digitaalisella lämpömittarilla
Ulkoanturi tiukasti ilmastointiteipillä putken pintaan kiinni ja paljon lämpöeristettä päälle. Mittaustarkkuutta parantaa, jos anturin ja putken väliin saa piitahnaa.

ATS

(http://i9.aijaa.com/b/00099/11394573.jpg) (http://aijaa.com/u98kOl)
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: seppaant - 05.12.12 - klo:18:39
Lainaus
Tämä ilmaongelma on vaivannut meikäläisen pumppua miltei koko elin-iän (4-5v), mutta tänä vuonna on sitä saanut
Onko takuuta vielä jäljellä? Tietääkseni näissä V-sarjalaisissa on 5v takuu.

Mitenkä tarkkaanottaen tämä ilmaongelma ilmenee?

En tiedä minkälainen on keruupiirin pumppu,on  kaksi vaihtoehtoa
- Märkämoottoripumppu, missä moottori ja pumppu ovat samaa hermeettistä pakettia.
- Kuivamoottoripumppu, missä pumppu ja moottori ovat erilliset osat
Jos on tämä jälkimmäinen, niin silloin voi pumpun akselitiivisteen kautta imeytyä ilmaa pumppuun ja keruupiiriin. Ikääntyessä vika vain pahenee.

Toinen ongelma on kuumakaasun korkea lämpötila.
Todennäköisesti se johtuu veden huonosta virtauksesta lauhduttimessa.
Ja todennäköisin syy siihen on lataus (lauhdutin)pumpun jumittelu
-Käynnistä lataus ja tulistuspumput pakko-ohjauksella ja kuuntele käykö latauspumppu.
-Vaihda latauspumpun teho  I->II->III ja  kuuntele muuttuuko ääni

ATS
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: ego - 05.12.12 - klo:19:29
Mielestäni avoin, paineeton astia liuospumpun imupuolella on paras ja yksinkertaisin ratkaisu ilmaongelmiin.

Kuumakaasun lämmön nousu johtunee lauhdutinpumpun häiriöstä.

Lauhdutinpumpussa on tod.näk. moottorin päässä ruuvi, jonka avaamalla voi tarkistaa akselin pyörimisen. Ensi ilman virtaa jiolloin akselin pitää ruuvarilla pyöriä vapaasti.

Jos liikkuu hyvin ,niin käynnistetään pumppu ja todetaan meisselin nokalla pyörintäliike. Vettä tulee hiukn tässä mutta seo normaalia.

Tarkista näin kaikki pumput joiden päässä on avattava ruuvi.

Mikä on 4-hälytys, korkeapaine? Kytkentäkaavion mukaan matala- korkeapaine presut ovat peräkkäin eli sarjaan kytketyt joten 4-häly voi hyvinkin johtua lauhdutinpiirin vedenkiertohäiriöstä.
Otsikko: Vs: Ilmaa kaikki paikat täynnä
Kirjoitti: Vilho29 - 29.12.12 - klo:17:56
Noniin, laitetaas tälle ongelmalle piste.

Eli L-Ässän kaveri kävi paikan päällä, käyntiäänen perusteella kompura kaputt (joten osaa se kompurakin pitää
muutakin ääntä kuin normi käyntiääntä  ;) ).
Uusi kompura koneeseen ja sen jälkeen on taas pelannut normaalisti.