Maalämpöfoorumi
Ongelmia maalämmön kanssa => Yleistä => Aiheen aloitti: KimmoK - 05.10.06 - klo:14:56
-
kuulemma jokin keruupiirin liuostyyppi on semmosta että se vaikuttaa haurastuttavasti messinkiin ja rikkoo putkiliitoksia
Onko kokemuksia aiheesta?
-
Yhden messinkimutterin verran on kokemusta, pari vuotta sitten pannuhuoneeseen mennessäni haistoin viinan hajun ja huomasin maapiiristä palaavan putken kiristysmutterin haljenneen.
Myyjän putkimies kävi vaihtamassa mutterin takuuseen. Vaihdon yhteydessä oli puhetta, että eriste (tämä musta eristeputki, mitä se nyt onkaan nimeltään, käytetään kuitenkin yleisesti kylmäpiireissä) ei saa mennä messingillä tehtyjen liitosten päälle.
Kuulemma kyseisestä eristeestä kylmäpiirissä irtoaa jotain kemikaalia, joka haurastuttaa messingin. Joku on Tampereella korkeakoululla tutkinut asiaa. En tiedä onko asiassa mitään perää vai oliko mutteri vain kiristetty liikaa, kuitenkin se oli ainoa liitos maapiirissä, jossa kyseinen eriste meni liitoksen päälle.
-Peca-
-
ahaaa!!!!
Eli Ongelman aiheuttaisikin Armaflex kylmäputkieriste eikä maapiirin kylmäneste.
Mielenkiintoista,
Toisaalta lämpövaihtelukin on messinkimutterissa isompi jos sen päällä on eriste.
Niin tai näin.
-> jätän kupari ja muovi -putkiliitoksia kiristävät messinkimutteirit eristämättä (kondensoikoot sen mitä kondensoi)
-> käytän messingin eristeenä jotain muuta kuin armaflexiä (muut onkin halvenpia, esim solumuovi)
-
minulla on myös pieniä ongelmia noiden kupari- ja muoviputkien messinkimutterien kanssa.
Joudun lisäämään nestettä paisuntasäiliöön parin kuukauden välein, koska pari liitoksista vuotaa. Sinällään pieni homma ja nestettä menee vain n. litran verran.
Vuoto on hyvin pientä. Vuodon huomaa siitä, että liitoskohta haisee lievästi viinalle.
Olen yrittänyt kiristellä muttereita, mutta niihin pääsee aika huonosti käsiksi. Jengaa liitoksissa muttereiden yläpuolella näyttäisi vielä olevan näkyvissä eli kiristäminen vielä mahdollista.
Miten hampaat irvessä noita uskaltaa kääntää ja onko teillä mutterin jengat käännetty ihan loppuun asti ?
-
Ne uskalla luvata kuinka kireälle kestää kiristää. Mutta varoen ja vähän kerrallaan.
Putkimieheni sanoi että heidän huoltokohteissaan mutterin halkeamisella ja mutterin kiristyslujuudella ei maalämmön yhteydessä olleet havainneet juurikaan eroja. Löysässäkin olleita muttereita oli haljennut.
Pyydän näytekappaleen kun seuraavan kerran näen. Saksalainen messinkiosien valmistaja sanoi tuntevansa ongelman eikä voi kuulemma asialle mitään.
Tiedä sitten ... pitää palata asiaan viimeistään jos itsellä alkaa mutterit halkeilla (maalämmöstä, päästä ne kai jo puuttuu)
-
Ongelmaan voisi yrittää kokeilla muoviputken holkittamista ~30 - 40mm pitkällä kupariputkipätkällä muoviputken sisäpuolelle ja sitten sopivat jetit messinkihelmet muoviputken päälle eikä tarvitse vääntää yltiötiukkaan että pitää.
Muoviputkikiristimiä on kumisella O-renkaalla ja ilman. En laittaisi niitä O-rengasversioita lainkaan, koska kumi on vähemmän ikuista kuin jetti kupariholkki-muoviputki-messinkihelmisovitinpuristusliitos . Ja se O-rengas ei kumminkaan ole mitään Viton "hifi"-kumia vaan kuolevaista nitriilikumia.
-
Myyjän putkimies kävi vaihtamassa mutterin takuuseen. Vaihdon yhteydessä oli puhetta, että eriste (tämä musta eristeputki, mitä se nyt onkaan nimeltään, käytetään kuitenkin yleisesti kylmäpiireissä) ei saa mennä messingillä tehtyjen liitosten päälle.
Onko tuo tulkittava siten että tuo musta eriste (http://www.kespet.fi/solukumieristeet.html) syö messinkiä...ei kuulosta uskottavalta. Eikös tuo ole juuri sitä varten tehty. Pitääkö repiä nippusiteet pois ja laittaa eristeen ja messinkihelojen väliin vaikka muovisuikaleet? Mikähän ero armaflexillä ja K-flexillä on? Rupeaa päähän koskemaan... :-/
Jani
P.S @ KimmoK "Toisaalta lämpövaihtelukin on messinkimutterissa isompi jos sen päällä on eriste.
"
Tarkoitit varmaan kun se on paljaana??
-
Meillä putkimies nimenomaan varoitti että messinki osat ovat halkeilleet maapiireissä, Jos niitä ei ole eristetty kunnolla ja käski ostamaan sitä pahisn kallista mustaa eristekumiteippiä messinki liitosten päälle, teipin olen hankkinut mutta eristys on vielä tekemättä kun on ollut tuohon asiaan hiukan uskon puutetta...mene ja tiedä, ketä uskoa?
-
Muovikierteinen PRK liitin toimii 40 Pn 6,3 tai Pn 10 putkessa, ei halkea eikä tarvitse tukiholkkia. Jos käyttää Pn 6,3:ssa tukiholkkia niin 35mm kupariputki on sopiva.
-
@sailor
Ajattelin niinpäin että eristämätön messinkiosa ei kerkiä ajon aikana jäähtyä yhtä kylmäksi kuin eristetty osa, koska huonjeilma samaan aikaan lämmittää sitä.
Ja siis jos mesinkiosan päällä on eriste niin silloin se pitkän tauon aikana kerkiää lämmetä anyway huonelämpötilaan ja käyntijakson aikana taas jäähtyy viileämmäksi.
Mutta eipä tuolla asialla taida olla mitään merkitystä.
Ja kyllähän se vaikealta tuntuu uskoa että mustalla eristeellä olisi messinkiä heikentävä vaikutus.
Putkimieheni sanoi (muistaakseni) että vain kupariin kiristäviä messinkimuttereita oli halkeillut.
En tiiä mistä kaikesta voi sit johtua....
En taida tehdä tuolle uffojutulle yhtään mitään ennen kuin / jos mutteri eka kerran halkeaa.
Tai korkeintaan nykäisen teipin siihen mutterin ja armaflexin väliin ... tai käytän solumuovia enkä solukumia.
-
Meillä halkesi (katkesi) vuodenvaihteessa 2 messinkimutteria pumpulle menevän kupariputken liitoksista, täyttöpullon molemmin puolin. Viimeviikolla mennessäni tekn.tilaan pölähti viina heti ovesta sisään astuessa ja vuotokohta oli jälleen katkennut messinkimutteri, tälläkertaa maapiirin menopuolella (koneesta poispäin). Sain vuodon tyrehtymään kiristämällä mutterin ympärille letkunkiristimen. Korjaaja tulee nyt heti alkuviikosta.
Mutta mistä ihmeestä tämä johtuu ??? Muttereiden huonosta laadusta, valmistusviasta vai jostain muusta? Joku sanoo että solukumieristettä ei saa laittaa messinkiosien päälle, toinen taas sanoo että kaikki kylmät putket pitää eristää läpensä. Muttereiden maahantuoja taas sanoi ettei messinkiliittimiä saisi edes käyttää kylmäasennuksissa! Hyvin ovat kirjavaia nämä ohjeet joita olen saanut, eikä kukaan ota asiaa vastuulleen!
Miten tässä pitäisi oikein menetellä? Kohta ei uskalla enää kotoaan lähteä vuodon pelossa. Noita samaisia muttereita on vielä muutamia jäljellä joilla voi olla kenties sama kohtalo.. :-/
Järjestelmä on ollut käytössä reilut 1,5vuotta.
-
Eräällä tutullani halkesi maapiirin menoputken messinkimutteri, silloin pumppu oli ollut käytössä n. 5-v.
Paikallisen putkifirman asentaja kävi laittamassa uuden mutterin, ja laittoi kierteisiin rasvaa todeten, että ne kuulemma pitäisi AINA rasvata. Tiedä häntä, mutta nyt parivuotta on kestänyt?
-
laitetaan letkunkiristimet kaikkien messinkimuttereiden ympärille?
( tuleekohan siitä "vyö + henkselit" olo? ) ;D
-
Mulla halkesi LÄ V10:n sen kylmemmän putken mutteri. Näyttäis siltä, että lämpötila muutoksesta halkeaminen johtuu. Ainaskin se liitin on ihan jäässä, kun taas toinen liitin on vaan kylmä.
-
allis
Oliko sinulla solukumieriste tuon halenneen messinkimutterin päällä?
Meillä kävi just putkimies vaihtamassa tuon, jo kolmannen, katkenneen messinkimutterin. Jokaisen mutterin päällä on ollut solukumi. Putkimies kertoi että eräässä isossa kohteessa kyseisiä 28mm messinkimuttereita oli halennut kymmeniä kappaleita joita VTT on tutkinut. Ei tiennyt tarkasti lopullista syytä mutta puhetta oli ollut solukumin liima-aineesta joka heikentäisi tai haurastuttaisi messinkiä.
-
Mulla ei ole liitosten päällä mitään eristettä. Kupariputkien päällä armaflex.
-
allis, Meillä näyttäis olevan suunnilleen samanlainen ja samanikäinen järjestelmä; V10/V9, keruupiiri savimaassa 500m/540m, käyttöönotto 9/ 2005 mulla 5/2005!
Millaisia ovat sinun käyntijaksot ja millä säädöillä?
-
Poweragelle: Oon testaillu koneen säätöjä aika paljon tän foorumin kokemusten perusteella. Nyt säädöt:
L1 20/23 0/29 -20/35
alamin 24 ero 10
ylämin 50 ero 6
päiväpudotus 1
Käyntijaksot: Kesällä jouduin tiputtaan ylälämpöä pari astetta, kun meinas tulla sellasia muutaman sekunnin pyrähdyksiä. Muuten kesällä käy tosi harvoin ja pitkään. Ns. normipakkasella 35 min käyntiä ja 15-20 min huilia. Nyt -25 pakkasella käy koko ajan. Ainoo millä sais nyt pysähtymään on pudottaa lämpöä, mutta ei oikeen houkuttele. Mietin, että jos olis tehokkaampi kiertovesipumppu, auttaiskohan se ylälämmön sekoittumiseen alalämpöön?? Alalämpö on nyt 38 ja ylälämpö 82. Sitä, kun pystyis hyödyntää???
-
allis: Itse olen pitänyt tuota alamin. aina menovesi-infon L1 piirin menoveden kanssa samalla tasolla. Esim. nyt kun pakkasta on -25 astetta on tuo L1 menovesi pyynti 31C ja kun varaajan alalämpö laskee tuon alle alkaa "jokin komponentti" (moottorisuntti) vai mikä lie ??? äännellä tasaisin väliajoin! Vaarallista :-/ Myös ilton kennon jäätymistä kovilla pakkasilla ehkäistäkseni (huonolla menestyksellä) olen pitänyt tuon alamin. pyynnin tasolla. Noista pudotuksista ja korotuksista en vielä ymmärrä mitään ???
Tänään pumppu pyörinyt: käy 8.30min. jota seuraa tauko 10min. Arvot tällähetkellä:
L1: +20/21 0/26 -20/31
L2: +20/23 0/28 -20/33
Alamin. 31 (erotus 10)
Ylämin. 55 (erotus 6)
Ulkolämpö: -28C
Pumppu pyörinyt 5/2005 alkaen tähän päivään 2146h! Paljon vai vähän?
-
Käyttötunnit sulla on kohdallaan. Nehän on heittämällä pienemmät kun minulla. Miten pystyt pitämään noin pientä pyyntiä menovedelle? Onko sun talo eristetty jotenkin matalaenergisesti vai vaikuttaako joku muu asia siihen? Jos laitan -25 pakkasella menovedeksi 31 C, alkaa tuntua pikkasen viileeeltä. Voi jäätyä jalkojen lisäksi jo muutakin.
-
Ei oo matalaenergiatalo. Ihan perus puutalo vm.2005 :) Itseasiassa tuo L1 säätökäyrä on ollut
-20/30C mutta nostin sen tänään 31C:een. Samoin nostin L2 piirin (kost.tilat) käyrää +20/24 0/29
-20/34 josko se auttais tuohon lto kennon jäätämiseen ??? Paljos ne sinun käyttötunnit sitten on?
-
Just katoin käyttötunnit 2595 ja kovasti tulee lisää. Olis varmaan pitänyt laittaa V15, kun toi V10 käy koko ajan.
-
Väärin, kyllä näillä keleillä sa käydäkkin koko ajan, onhan näitä päiviä jopa melkein kymmenen vuodessa
:D
-
Niin tosiaan, eihän näitä kovia pakkasvuorokausia niin monia ole vuodessa. Tuntuu vaan niin rajulta, kun laskeskelin lämmityksen maksavan noin 7 euroa/vrk. Ja toisaalta vaikka V15 huilaiskin enemmän, on sen ottoteho isompi ja näin sähkönkulutus varmaankin samaa luokkaa.
-
Minä tuuletan harakoille 2.6€/vrk (suorasähköllä olisi kolme kertaa enemmän) kun ei ole vielä LTO:ta. Siihen nähden 7€/vrk lämmityksestä näillä keleillä on halpaa.
-
No taas on parempi mieli. Sitä aina pyrkii miettimään oliko kannattavaa ja onko halpaa. Eli ei oo paha jos vähän mutterit halkeilee...
-
Mutta itse viestiketjun aiheeseen.. Kenen on vastuu noista halenneista muttereista ja niiden vaihtokuluista? Miten vien asiaa eteenpäin. Putkimies laittoi nimittäin ihan sievoisen laskun >:(
-
mulla meni keruupiirin messinki mutteri halki 2viikkoo sitten ,no soitin asentajalle ja vaihtoi takuuseen.ihmetteli myös kovasti ja sanoi et on ollu yleensä tarkka niiden kiristyksen kanssa
-
mala: Oliko sulla putkien/mutterin päällä solukumieriste?
-
Kyseisen puserrusliitinvalmistajan raaka-aine on heikkolaatuista,EI SIIHEN MUUTA TARVITA.
-
joo oli toi armaflex nyt en oo viel laittanu mitään ,katotaan miten kestää
-
Täällä taas yksi kokemus haljenneesta messinkimutterista. Koneen takana maapiiriin menevän kupariputken messinkimutteri meni halki.
Onni onnettomuudessä, että satuin olemaan paikalla ja hoksaamaan lorinan teknisestä tilasta. Nestettä tuli pihalle tuutin täydeltä, seinille asti, mutta tuskin kuitenkaan yli 10 litraa.
Mitähän mahtaa kone tykätä, jahka joku käy korjaamassa liittimen...
Luulin ostavani huolettoman lämmitysjärjestelmän, mutta mun kohdalla tää on ollu kyllä kaikkea muuta...
Antti
-
Tuo halkeilu johtuu kyllä lämpötilavaihtelusta, jota kaikki mutterit ei kestä. Kolme mutteria olen nähnyt rikkoontuneena ja kaksi ilman armaflexia.
-
Onko muttereiden halkeilua eri valmistajien muttereissa, vai onko se yleistä kaikilla messinkimuttereilla?
-
LÄ:n huoltomiehen kanssa tuli nuo messinkimutterit puheeksi (itsellä haljennut 3kpl.) ja kertoi että tehtaalle tulleen selvityksen mukaan VSH kirjaimin merkittyjä liittimiä ei saisi lainkaan käyttää. Itselläni kaikki juuri kyseisiä liittimiä :o
Tuo VSH finland on maahantuoja johon olin aikanaan yhteydessä noista haljenneista liittimistä. Eivät ottaneet vastuuta, kuten ei myös asentaja.. omaan piikkiin meni >:(
-
Messinkimuttereiden laadussa on todella valtavia eroja eri valmistajien välillä. Laadulla tarkoitan tässä yhteydessä messinkimuttereiden kestävyyttä nimenomaisesti liuospiirissä. Itse tilaan kaikki liuospiireihin tarkoitetut osat eri tukusta kuin muut käyttämäni tarvikkeet. Esimerkiksi Sambran liiittimiä ei voi käyttää liuospiirissä ollenkaan. Ovat nimittäin kaikkein herkempiä halkeilemaan.
Kokemuksesta voin sanoa, että hyväksi havaittu keino estää muttereiden halkeilu on käyttää pakkaamisessa teollisuusvaseliinia (valkoista) kitin sijasta. Mutteria ei myöskään kannata, eikä edes tarvitse, kiristää erittäin lujaan.
Grundforssin kiertovesipumppujen "laipat" ovat myös olleet selvästi halkeiluherkempiä kuin Wilon vastaavat. Muutoin en ole havainnut näiden kahden kiertovesipumpun välillä laadullisia eroavaisuuksia.
-
Kiitokset MLP_kauppiaalle avoimesta ja asiallisesta tiedottamisesta, juuri tällaista ammattilaisten taholta tarvitaan, näin poistuu arvailut ongelmien syistä ja maalämpöpumppujen luotettavuudesta. :)
-
Itsellänikin on tullut lukuisia vastaavia tapauksia vastaan (omiakin asennuksia :-/ ) Puserrusliitin ei oikein ole kestänyt keruupuolella ja on sitten kovista olosuhdemuutoksista johtuen haljennut. Harmillisia juttuja, joita ei voi tietää etukäteen. Valmistajillakin on ollut vastaavia ongelmia, mutta pääsääntöisesti niistä liitoksista on luovuttu. Mutteriliitokset on korvattu kierreliitoksilla tai juottamalla.
-
Siis helmiliitokset ei kestä keruupuolella, näinkö on juttu?
Eli maapiiri puoli pitäisi siis tehdä puristusliitoksilla (niinkuin tuolla "Geopro/Enää kaksi yötä jouluun.." ketjun kuvissa näyttäis olevan tehty) tai hitsaamalla?
-
Kyllä käytännössä, tai sitten kierreliitoksilla. Puserrusliittimet eivät tosiaan meinaa oikein kestää. Varmaan tuhansia ja taas tuhansia puserrusliitoksia löytyy täältäkin peräpohjolasta ja en nyt tarkoita pelotella, että joka ikinen paukahtaa, mutta selvästi tilanne on se, että nämä helmiliitokset ovat asennusliikkeiden murheenkryyni.
-
Messinkimuttereiden laadussa on todella valtavia eroja eri valmistajien välillä. Laadulla tarkoitan tässä yhteydessä messinkimuttereiden kestävyyttä nimenomaisesti liuospiirissä. Itse tilaan kaikki liuospiireihin tarkoitetut osat eri tukusta kuin muut käyttämäni tarvikkeet. Esimerkiksi Sambran liiittimiä ei voi käyttää liuospiirissä ollenkaan. Ovat nimittäin kaikkein herkempiä halkeilemaan.
Kokemuksesta voin sanoa, että hyväksi havaittu keino estää muttereiden halkeilu on käyttää pakkaamisessa teollisuusvaseliinia (valkoista) kitin sijasta. Mutteria ei myöskään kannata, eikä edes tarvitse, kiristää erittäin lujaan.
Grundforssin kiertovesipumppujen "laipat" ovat myös olleet selvästi halkeiluherkempiä kuin Wilon vastaavat. Muutoin en ole havainnut näiden kahden kiertovesipumpun välillä laadullisia eroavaisuuksia.
No minkä merkkiset sitten kestää........?
-
No eagle ja sambra ovat pahimmat, ta ollut puserrusliittimistä paras. Kaikki ne halkeavat, jos ovat haljetakseen. Sellainen vaseliini tosiaan auttaa asiaa, mutta myös liittimien asennuksessa liitin pitää kiristää melko momenttiin, että helmi puristuu kunnolla. Sen jälkeen liitintä löysätään hiukan jännityksen poistamiseksi. Joka tapauksessa itse en puskaliitintä laita enää koskaan keruupiiriin.
-
puserrusliittimet / laipat halkeavat koska kierteisiin kerääntyy kondenssia ja kun kompressori käy talvella kovilla pakkasilla niin lämmönkeruun kaivolle menevä liuos on ylensä pakkasen puolella joten kondenssi jäätyy ja laippa / puserrus liitin halkeaa... kierteisiin laitettu silikooni estää kondenssin kerääntymisen ja siten halkeamisen! eristäminen autaa myös mutta eristeen tulee olla ilmatiivis. melkeen kaikki halkeavat laipat ovat aina lämmönkeruun kaivolle / maapiirille menevällä puolella jossa neste siis voi olla pakkasen puolella. Jos asennuksen on tehnnyt vastuullinen asennusliike niin he vaihtavat sen kyllä takuuseen..
-
Laitetaan nyt tänne ilmotus että 6 päivää vajaa vuoden kesti keruupiirin mutteri koneen sisällä kunnes tuli tunnit täyteen.
-
Itsellä e haljennut maalämpöjärjestelmästä vaan taloon tulevasta käyttöveden syöttö putkesta. Onneksi halkesi vasta välittömästi pääsulun jälkeen, niin ei tullut suurempaa vahinkoa kuin KHH:n laattalattia kastui.
Mielestäni tässä tapauksessa ei kyseessä voinut olla lämpötila vaihtelu, kun halkesi joskus ilta 8 ja 9 välillä, eli sitä ennen oli käytetty ihan tasaisen normaalisti vettä jo iltapäivä 4 asti.
-
Hiukan vajaa vuosi ja 1 kk meni meillä kunnes mutteri halkesi. Mutteri meni halki paisuntasäiliön liitoksesta. Tuosta rupesinkin miettimään, että pitäisiköhän paisarille tehdä joku tuki seinään, ettei se aiheuttaisi lisärasitusta liitokselle, kun kuitenkin säiliö hiukan tärisee pumpun käydessä.
-
No niin halkesi se minullakin puserrusliittimen messinkimutteri, käyttöaikaa ehti tulla 1v 5kk.
- Merkki: SANBRA
- Paikka: Varaajalta lähtevä lämmönjakopiirin putki
- Lämpötila: 35 - 42 C
- Sain tilapäisesti korjattua lähes tiiviiksi kiristämällä haljenneen mutterin letkuklemmarilla. Tulee tippa silloin tällöin puolen bar paineella.
ATS
-
Täällä halkesi maapiiristä pumpulle tulevasta putkiliitoksesta mutteri:-/ ja nyt pohditaan voisko helmiliitoksen korvata tiivisterenkaallisella puristusliitoksella esim. http://www.koppar.com/files/Pressfitt_FI.pdf
-
noniin.. nyt helmiliitos on korvattu puristusliitoksella (Mapress) ja ei luulis halkeavan.
-
Täällä meni keruupiirin kartioliitin halki. Putkien/mutterin päällä oli solukumieriste. Haljennut messinkinen mutteri oli kaivopiirin lämmönvaihtimessa/höyrystimessä ja tehtaalla kiristetty. Alkuperäinen liitin kesti ~3v ajoa. Ei siis helmiliitostyyppinen, mutta rikki meni.
Vaihdettiin kaivopiirin kupariputken päälle uusi holkki ja sitten uudella mutterilla kiinni vaihtimeen. Ei ollut iso homma, mutta olisi se pidempään voinut kestää. Huoltomies lähetti vanhan rikkuuntuneen mutterin tehtaalle tutkittavaksi.
EDIT:
manuaalin sivulla 9 oleva höyrystin ja sen alareunan taaimmaisena oleva eristeen sisällä oleva liitos petti:
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_GreenlineHTPlus_2.4_fi.pdf
Pelkällä sähköllä ajamisen sai päälle valikosta 5.4 s. 67
E ja C -Purkkien sisäistä ahtautta voi verrata sivujen 8 ja 9 kuvista. Onneksi oli E huollon kannalta.
-
Keskustelun aloittaja täällä, morox!
Koputtelen puuta, litkut on pysyneet muutaman vuoden putkissa, ensiasennuksen jälkeen. Ei ei ole ollut messinkirikkoja... vielä.
Joku ihmetteli jotta mitä pumppu tuumaa kun liuosneste karkaa. Ainakin Lämpöässässä pitäisi yli/alipaine prestostaatti laueta ja kone pysätyä & sähkövastukset tulla päälle.
Jos talo on jäähdytetty maaviileällä niin kotvasen päästä alkaa maaviileän kiertovesipumppu vahingoittua.
Ei kait siinä muuta ... uutta viunaa vaan hommaamaan.
-
Mulla on 2 vuotta ja 4 kk vanha S15. Huomasin tänään, että 2-piirin 3-tieventtiilin takaa mutterin kohdalta on alkanut tihkuttamaan nestettä. Oli jo sotkenut pikkuisen kompuraakin. Pari kuukautta sitten oli vielä ihan kuiva, kun kannet viimeksi avasin. Pitää soittaa huomenna myyjälle.
-
LÄ:n asentaja kävi korjaamassa vuodon. Liiman tilalle hamppua ja kone takaisin käyntiin. "Kohtuullinen" vasteaika, 2 tuntia ilmoituksesta korjattu :)
-
Meillä on ollut IVT:n E7 käytössä 1v3kk. Pari viikkoa sitten tuli ensimmäinen mutteririkko.
-
Lässä V.7 2v 3kk käytössä. tänään klo 05 oli mesinkimutteri haljennut pumpulla kaivoon menevässä linjassa. Korjasin itse, pumppu käynnissä klo 09. Tämä oli jo toinen tapaus minulla. Jäätymisestä ei voi olla kyse, koska tähän aikaan vuotta minimilämpötila on n. 2,5C. Kumpikin mutteririkko on ollut Lässän toimitusalueella.
ATS
-
Gs 60 käytössä 3 vuotta 4 kuukautta ja messinkimutteri haljennut maakiertopumpulta tulevasta liitoksesta koneen sisältä heti pumpun alta. Viina haisi ja eristeen sisältä erityisesti. Vuoto oli vähäistä ja mielestäni samasta kohtaa on vuotnut jo kauan. Lisäsin syyskuussa nestettä noin litran. Päätin nyt pyytää asentajan paikalle ja halkeama löytyi.
Lokakuussa 2007 halkesi toinen mutteri koneen ulkopuolella ja nesteet tulivat pihalle.
Ei ole oikein uskoni suomalaisen työn laatuun näittenkään vikojen vuoksi kovin korkealla.
-
Gs 60 käytössä 3 vuotta 4 kuukautta ja messinkimutteri haljennut maakiertopumpulta tulevasta liitoksesta koneen sisältä heti pumpun alta. Viina haisi ja eristeen sisältä erityisesti. Vuoto oli vähäistä ja mielestäni samasta kohtaa on vuotnut jo kauan. Lisäsin syyskuussa nestettä noin litran. Päätin nyt pyytää asentajan paikalle ja halkeama löytyi.
Lokakuussa 2007 halkesi toinen mutteri koneen ulkopuolella ja nesteet tulivat pihalle.
Ei ole oikein uskoni suomalaisen työn laatuun näittenkään vikojen vuoksi kovin korkealla.
Onko ne messinkimutterit varmasti Suomessa valmistettu? ;)
Onko joku tutkinut noita haljenneita muttereita? Onko niissä ollut valu- tai koneistusvikoja tjms.? Onko messinkimutterien käytölle jotain muitakin perusteluita olemassa kuin edullinen hinta? Voisiko ne olla esim. rosteria tai haponkestävää terästä?
-
Enpä tiedä missä ne on valmistettu, mutta mielestäni laadukas työ sisältää aina myös laadukkaat osat, ei ainoastaan kokoonpanoa/asennusta tehtaalla. Kyllä kai työn laatu saa maineensa nimenomaan toisaalta siitä, miten siisti yms. ja toisaalta, miten kestävä tai pitkäikäinen lopputulos- tuote on.
Olen myös ihmetellyt, etteikö messinkimuttereille ole korvaavaa tuotetta? Voihan olla, että muut materiaalit ovat kalliimpia, mutta varmasti tulee kuluttajalle kalliimmaksi käyttää asentajaa korjaamassa sutta >:(.
-
Korvaava olis esim. tässä: http://www.callidus.fi/doc/puristusosat/Puristusliittimet_tuoteluettelo.pdf
näppärä kaveri ostaa esim. ebay verkkokaupasta leuat ja koneen millä puristella.
-
Korvaava olis esim. tässä: http://www.callidus.fi/doc/puristusosat/Puristusliittimet_tuoteluettelo.pdf
näppärä kaveri ostaa esim. ebay verkkokaupasta leuat ja koneen millä puristella.
Juu, mutta kun laittelet esim venttiileitä väliin niin joutuu käyttämään kaksoisnippoja, supistusnippoja tod.näköisesti. Itseltäni halkesi kesällä supistusnippa kaivosta venan vierestä ::)
-
Täälläpä halkesi mutteri joulupäivän aamuna. Päästi useamman litran maakiertonestettä lattialle.
Liitoskohta koneen ulkopuolella maahan palaavassa putkessa. Kone Geopro SH, asennettu keväällä 2006. Siis noin 3 ja puoli vuotta käytössä. Ensimmäinen mutterivika tässä masiinassa.
-
Täälläpä halkesi mutteri joulupäivän aamuna. Päästi useamman litran maakiertonestettä lattialle.
Liitoskohta koneen ulkopuolella maahan palaavassa putkessa. Kone Geopro SH, asennettu keväällä 2006. Siis noin 3 ja puoli vuotta käytössä. Ensimmäinen mutterivika tässä masiinassa.
Ei kovin tyypillinen halkeaminen mikäli heti halkeamisen jälkeen on tullut nestettä noinkin paljon. Tyypillisesti tulee vain hiushalkeama mutteriin ja siitä haihtuvaa nestettä ei näe eikä useinkaan haista. Yleensä oireet ovat tässä vaiheessa hiljalleen vajoava tasopaisarin pinta. Joskus hiushalkeama "aukeaa" ja silloin nestettä voi tulla enemmänkin, mikäli järjestelmässä on painetta paljon.
Oireista päätelleen, sattuiko muuten olemaan Sambran liitin?
-
Oireista päätelleen, sattuiko muuten olemaan Sambran liitin?
Liittimen merkkiä en valitettavasti tiedä kertoa. En tullut kysyneeksi sitä asentajalta.
-
Täällä V15:n sisältä ilmeisesti mutteri haljennut viime yön aikana lämmönvaihtimelta lähtevästä putkesta (armaflexilla eristetty). Kuivailin lattiaa ja soitin huoltomiehen paikalle. Kone käynyt nyt tasan 14 kuukautta.
Onhan tämä liittimien halkeilu ihan uskomaton riesa. Ei oikein vastaa mielikuvaa huolettomasta ja pitkäikäisestä systeemistä. >:( Ikäviä korjaillakin, kun yleensä vielä näyttävät laukeavan pahimmilla pakkasilla.
"Onneksi" tämä sattui selkeästi LÄ:n toimitusrajapinnan sisälle, joskin meinaan vaihdattaa samalla sen täyttöryhmän mukana tulleen puserrusliittimen myöskin. Se näyttäisi olevan sitä samaa heikkolaatuista merkkiä (olikohan VJS ?).
-
Tätä ongelmaa tulee kyllä varmaan kaikilla liitinmerkeillä.
Kierteisiin voi yrittää laittaa jotain kittiä tms joka estää sen veden pääsyn kierteen ja mutterin väliin/painehalkaisun, mutta kasaamisvaiheessa kun käytetään vain puristeosia ongelman todennäköisyys pienenee huomattavasti. Purettavuutta ei kannata miettiä yhtään kun kasaa tuota keruupuolta..
-
Tätä ongelmaa tulee kyllä varmaan kaikilla liitinmerkeillä.
Kierteisiin voi yrittää laittaa jotain kittiä tms joka estää sen veden pääsyn kierteen ja mutterin väliin/painehalkaisun, mutta kasaamisvaiheessa kun käytetään vain puristeosia ongelman todennäköisyys pienenee huomattavasti. Purettavuutta ei kannata miettiä yhtään kun kasaa tuota keruupuolta..
Näinhän tämä näyttäisi kyllä olevan. Jatkossa puserrusliittimien käyttämisestä varmasti tulee asianmukaiset varoitukset asennusohjeisiin. Toisaalta autojen jäähdyttäjänletkuissa käytetty klemmariliitos voisi olla se kaikkien yksinkertaisin ja idioottivarmin liitostapa maapiirin putkille.
-
Tulipa taas todistettua.
Pari päivää sitten pääsin kehumasta maalämmön ongelmattomuutta.
Tänäänpä on messinkimutteri haljennut ja viinat veks.
Lähtis lumitöihin ja kattos illanpäälle mitä tuolle tekis.
Haljennut messinkimutteri T8:ssa maalämpökoneen kyljessä, siinä kun kupariputki tulee ulos koneen kyljestä ja liittyy maapiiriin menevään messinkihässäkkään.
Ihmehommia. Meneeköhän liitännän kierteisiin, messingin ulkopintaan kondensoituva vesi sinne kierteiden väliin ja korkkaa kiristysmutterin rikki. jaap, pitääpä illemmalla lukea tää ketju.
Nyt hieman kyrsii. :(
Update... sainkin lukastua ketjun läpi ... kun putkari ei vastannut.
Eli laittanen uuden muterin putkimiehen avulla tai ilman ja täytän kierteet silikonilla ennen kiinniruuvausta+ruuvauksen jälkeenkin vielä saumoihin silikonit. Lopulla tuubilla pitäis kait vuorata kaikki loputkin liitosten saumat? Etenkin menopuolelta.
Meilläkään ei armaflexia ollut messinkimutterin päällä. Ja haljennut mutsku oli ensimmäinen kaivolle menevässä cu28 putkessa, T8 koneen ulkopuolella. Mutteri oli haljennut alapuoletaan ja paksuimmalta mutterin harjanteen kohdaltaan. Nähdäkseni viittaa juuri kierteisiin kertyneeseen jäätyvään veteen, joka vieläpä lienee kukeutunut etenkin sinne kierteiden alaosaan.
(jos mutterin laadussa ois vikaa niin halkeama ois mutterin ohuimmassa kohtaa)
Onneksi pakkaset kerkis loppua. Saapa nähdä toimiiko se varavastus....
-
läähpuuh... milläs tuo vanha helmi saadaan helpoimmin pois ... ei viittis katkaista tuota kupariputken nysää, se kun ei ole pituudella pilattu ja jos kohta taas saa korjata...
Update:
Siirtopihdeillä hieman nitkuttelin, laitoin glidexiä ja sittenpä se lähti melkein sormivoimin veks.
jatkotarinat laitoin tonne.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2112.msg21590#msg21590
-
Messingin ominaisuuksiin kuuluu varasto- eli jännityskorroosio. Siihen vaikuttaa kosteus ja ympäröivän ilman laatu. Tätä on havaittu mm. autotalleissa, jossa säilytetään renkaita. Teoriassa hyvinkin pieni ammoniakki altistus tuhoa jännityksessä olevan messingin.
Esitetyt voitelu ja litoksen löysääminen asennuksen jälkeen auttavat. Kehottaisin eristämään lämmönjakohuoneen putket halvemmalla solumuovieristeellä, vaikka sen kosteudensieto ominaisuudet ovat huonommat. Armaflex haisee kumille ja tuhoaa jännityksessä olevan messinkimutterin. Nykyisin on myös käytettävissä kumitiivisteellisä puristusliittimiä joiden käyttöön tarvitaan kallihko puristustyökalu. Kumitiivisteen kestosta viinan kanssa ei ole vielä pitkäaikaista kokemusta. :-/
-
Messingin ominaisuuksiin kuuluu varasto- eli jännityskorroosio. Siihen vaikuttaa kosteus ja ympäröivän ilman laatu. Tätä on havaittu mm. autotalleissa, jossa säilytetään renkaita. Teoriassa hyvinkin pieni ammoniakki altistus tuhoa jännityksessä olevan messingin.
Esitetyt voitelu ja litoksen löysääminen asennuksen jälkeen auttavat. Kehottaisin eristämään lämmönjakohuoneen putket halvemmalla solumuovieristeellä, vaikka sen kosteudensieto ominaisuudet ovat huonommat. Armaflex haisee kumille ja tuhoaa jännityksessä olevan messinkimutterin. Nykyisin on myös käytettävissä kumitiivisteellisä puristusliittimiä joiden käyttöön tarvitaan kallihko puristustyökalu. Kumitiivisteen kestosta viinan kanssa ei ole vielä pitkäaikaista kokemusta. :-/
TA merkkiset liittimet kestävät kokemukseni mukaan tämän ilmiön, VHS halkeilee, Sambrasta en tiedä.
-
Hyväksi todettu haljenneen mutterin "korjaus" : löysää mutteri ja laita haponkestävä letkuklemmari mutterin ympärille ja kiristä halkeama umpeen, jonka jälkeen kiristät liitoksen sopivasti ei hampaat irvessä.
Itsellä jo parikin haljennutta mutteria ja korjauksen tein kyseisellä toimenpiteellä. Korjaus kestänyt vuotamatta jo toista vuotta :)
Samalla voit varmistaa halkeamattomat mutterit, kun laitat lemmarit jo valmiiksi ympärille ;)
-
Kuulin sellaisen "huhun" että ne "mutterikantaiset" jakarilla kiristettävät liittimet halkeaisivat helpommin. Ne sellaiset putkitongeilla kiristettävät kestäisivät muka paremmin?
-
Kuulin sellaisen "huhun" että ne "mutterikantaiset" jakarilla kiristettävät liittimet halkeaisivat helpommin. Ne sellaiset putkitongeilla kiristettävät kestäisivät muka paremmin?
Ei pidä paikkaansa
ATS
-
Kuulin sellaisen "huhun" että ne "mutterikantaiset" jakarilla kiristettävät liittimet halkeaisivat helpommin. Ne sellaiset putkitongeilla kiristettävät kestäisivät muka paremmin?
Ei pidä paikkaansa
ATS
Vahvistan Seppaantin väittämän!
-
Kuulin sellaisen "huhun" että ne "mutterikantaiset" jakarilla kiristettävät liittimet halkeaisivat helpommin. Ne sellaiset putkitongeilla kiristettävät kestäisivät muka paremmin?
Ei pidä paikkaansa
Osittain pitää paikkansa,Sambra on ilmeisesti tuo putkipihdillä kiristettävä se kestää, mutterikantaista myös TA kestää muttei se jonka kolmikirjaiminen jota mm Onninen varoittaa myyntihyllyissään käyttämastä ko.tarkoitukseen
ATS
Vahvistan Seppaantin väittämän!
-
Tilannetiedotusta täältäkin; 4 1/2 vuotta ehti Geopro SH9 pöristä ennen messinkimutteriongelmaa. Kesällä halkesi kaivolta tulevasta linjasta yksi mutteri, jonka korjasin väliaikaisesti letkunkiristimellä. Nyt lopullisen korjauksen yhteydessä muutin maaliuosputkitusta muunmuassa siten, ettei siellä ole enää yhtään messinkimutteria. Samalla tuli ensimmäistä kertaa putsattua maaliuospiirin sihti.
Huomioita alkuperäisestä asennuksesta: tulopuolen liitokset oli tehty kuusiokantamuttereilla, kun taas menopuolen mutterit olivat putkitongeilla kiristettävää mallia. Eristeenä Armaflex. Kierteisiin oli laitettu jotain harmaata töhnää.
-
Kuulin tänään, että jonkun pumpun mukana on tullut vahvempia muttereita, joilla liittimen mukana tullut mutteri on korvattava.
Mikä nyt sitten on sellainen mutteri, joka kestää?
Mistä muuten löytyy lämpökaivon muoviputkeen tukiholkki? Onko vakio tukkukamaa, kun sen putken seinämä on normiputkea ohuempi?
-
Kuulin tänään, että jonkun pumpun mukana on tullut vahvempia muttereita, joilla liittimen mukana tullut mutteri on korvattava.
Mikä nyt sitten on sellainen mutteri, joka kestää?
Mistä muuten löytyy lämpökaivon muoviputkeen tukiholkki? Onko vakio tukkukamaa, kun sen putken seinämä on normiputkea ohuempi?
Niben mukana tuli ainakin sellainen erillinen mutteri ja ohjelappunen jossa ohjeistettiin käyttämään sitä nimenomaista mutteria eikä toista joka olisi myös sopinut 28mm kupariputken messinkipuserrinliittimeen. Se oli selkeästi massiivisempi kuin toinen mutteri. Sitä en tiedä saako noita erikseen ostettua mistään.
Noita holkkeja sain itse hakea lvi-asennusfirman nimellä tukusta, kun tein itse vaakaputkitukset.
-
Oraksen manuaalista löytyi seuraava lause: "Jännityskorroosio aiheutuu materiaaliin vaikuttavan vetojännityksen ja syövyttävän ympäristön yhteisvaikutuksesta. Tästä syystä on erittäin tärkeää estää ammoniakki- ja nitriittipitoisten aineiden pääsy kosketuksiin venttiilien kanssa."
Armacellin sivuilla puhutaan jännityskorroosiosta ruostumattoman teräksen yhteydessä. Kuinkahan messingin kanssa on?
http://www.armacell.com/www/armacell/inetarmacell.nsf/web/ED90C982B16BE04EC1257765004BDEFD
Lisää jännityskorroosiosta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4nnityskorroosio
Ajatuksena oli vetää 28x13 SH/Armaflex tuon maapiirin putken ympärille ja muttereihin silikonirasvaa + Armaflex teippi, jotta vältytään kondensoinnilta. Mitä te muut olette käyttäneet?
-
kaiflexillä eristin putket se on kait samaa materilaalia kuin armaflex eli on mahdollista että ko. eristeestä ammoniakkia ym. vielä haihtuu siksi en uskaltanut kaivon messinkikulmia eristää ei se siellä kaivossa pieni kondessivesi ole haitaksi, saas nähdä lasahtaako teknisen tilan puolella joku päivä joku liitos
-
Messinkiin syntyy kylmässä ja kosteassa "varastomurtuma".
Löydettiin aikuinaan kylmän rengasvaraston sähkökytkimien messinkijousista.
Kun messinki on jännityksessä esim. puserrusliittimen mutterissa, niin hyvinkin pieni ammoniakki molekyylien määrä (kumin haju) tunkeutuu metallin raerajaa myöten ja aiheuttaa halkeaman.
Syynä on siis kylmyys ja siitä johtuva kosteus, ammoniakki ja jännitys.
Nykyään ei kannata käyttää messinkisiä puserrusliittimiä maalämpöputkissa.
Mapress, Sanha yms EPDM kumitiivisteelliset puristettavat liittimet ovat varmempia.
Muoviputkiin saa todella varmoja muovisia liittimiä.
Jos kutereista ei halua luopua, niin luovutaan kaikista kuminhajuisista eristeistä yms. lämpöpumpun sijaintipaikalla.
-
kyllä se mullakin putkari käytti pääasiassa olikohan juuri mapress liittimiä mutta mm. muunnoskappale 40 mm muovisesta keruuputkesta 28 kupariin taisi olla puserrusliittimellä ainakin se muoviputken pää, eli jos joku mutteri joskus halkeaa niin varmaan se.
Toki mutteri löytyy mm. sulkujen liitoksista nimenomaan sulun puolelta ainakin niin muistelen.
-
Sain käsiini Tampereen teknillisen yliopiston Materiaaliopin laitoksen tekemän vaurioselvityksen messinkimuttereista. Siinä todettiin, että jännityskorroosion aiheuttaneet ammoniumyhdisteet olivat todennäköisesti peräisin kosteassa eristeessä elävien bakteerien ja homeiden aineenvaihdunta- ja hajoamistuotteista.
Selvityksessä suositeltiin putkien pitämistä kuivana ja toissijaisesti muttereiden lakkaamista tai maalaamista.
-
LÄ:n huoltomiehen kanssa tuli nuo messinkimutterit puheeksi (itsellä haljennut 3kpl.) ja kertoi että tehtaalle tulleen selvityksen mukaan VSH kirjaimin merkittyjä liittimiä ei saisi lainkaan käyttää. Itselläni kaikki juuri kyseisiä liittimiä :o
Tuo VSH finland on maahantuoja johon olin aikanaan yhteydessä noista haljenneista liittimistä. Eivät ottaneet vastuuta, kuten ei myös asentaja.. omaan piikkiin meni >:(
Muttereihin liityen.. kävi niin, että pärähti 22mm VSH mutteri halki viime sunnuntaina vesimittarilta lähtevästä putkesta.. ja vesivahinkohan siitä tuli kellarin takkahuoneeseen.. kunnes havaittiin oli jo 50mm vettä lattialla :'(
Putkari kävi vaihtamassa liitoksen, jonka jälkeen tutkin haljennutta liitintä ja VSH merkkinenhän se tietysti oli >:(
-
Ikävä juttu toi Maken tapaus.
Oliko kyseessä ns puserrusliitin?Oliko lähtevä putki kuparia vai muovia?Miltä vuosikymmeneltä tuo liitin/putkiasennus on?
Vähän sillä kyselen kun meillä on kaikki kylmä- ja kuumavesiputkien liitokset yms puserrusliittimillä tehty vuoden 1987 tienoilla.
Putket on suurimmaksi osaksi muovia,vesikalusteille näkyy olevan pätkä kupariputkea joka hanalla.Vaihtoliittiminä myös nuo puserrusliittimet.
Se on melkoinen souvi kun vesivahinkoa joutuu kuivattamaan rakenteista,tässä on vähän tuntumaa kun naapuritaloissa kahta puolen tuollainen tapaus sattunut.Kuului kuivauspuhaltimet pyörivät yhtä soittoa yli kuukauden ja rakenteita joutuivat avaamaan siinämäärin että asukkaat joutui evakkoon kuivausoperaation ajaksi.
Muistaakseni toisessa alkoi eteiskomeroon sijoitettu lämminvesivaraaja vuotamaan kun varaajan vaippa syöpyi puhki.
Toisessa naapurissa oli keittiön kaapistoon sijoitettu tiskikone alkanut vuotamaan.
Molemmissa tapauksissa oli yhteistä se että vuoto oli niin vähäistä ettei asukkaat sitä huomanneet ennenkuin huoneiden muovimattojen alle kertynyt vesi alkoi saumakohdista tihkua maton päälle.
Hyvin muuten erottuu tuo vesivahinko Maken Logtemp trendissä kosteuskäyrän hyppäyksenä sunnuntaipäivänä.
-
Kyseessä oli kupariputkessa olevat puserrusliitokset.. Asennus noin 3v vanha. kaiken kukkuraksi huomasin tänään vielä toisenkin haljenneen mutterin samasta kompleksista!! Nyt on kaikki vesimittarilla olevat liitokset vaihdettu uusiin käyttäen myös Mapress puristusliitos osia. Nyt kellarissa jauhaa Munters ilmankuivain ja torstaina alkaa tarkempi kartoitus tilanteesta..
-
Armaflex haisee kumille ja tuhoaa jännityksessä olevan messinkimutterin.
Armaflexiä on moneen eri käyttötarkoitukseen ja väittivät esim XG:n olevan turvallinen vaihtoehto keruupuolen eristämiseen. SH sopii sinne pumpun "toiselle puolelle" lämmönjakopiiriin.
-
Tulipa selattua tämä ketju läpi, kiitokset kaikille kirjoittajille. Eilisilta meni keruupuolen messsinkimutterin vaihdossa. Ensimmäinen 3,5 vuoden käytön aikana eli seuraavaa odotellessa... Puserrusliitin tuli edelleen laitettua paremman puutteesssa mutta täytyy nyt ottaa letkuklemmari ja muut varokeinot käyttöön ja käydä keruupiirin loputkin liitännät läpi.
Naapuri ehdotti pumppuhuoneeseen jo hälytysjärjestelmää (merkkivalo ja hälytys kännykkään). Talon varjelluin huone olisi sitten pannuhuone ;)
-
Kysytäänpä näin päin vielä, onko jollain vielä keruupiirissä sisällä käytössä yli 5-vuotta vanhoja puserrusliittimiä joista mutterit eivät ole haljennet tai eivät vuoda ? Onko eristetty päältä, millä?
Vaikka messinkimuttereita on haljennutkin niin en oikein usko, etteikö se voisi toimiakin vaikka riski onkin olemassa.
Miltä kuulostaa tällainen asennustapa. Helmen sisään (putkeen) ja pintaan hyvin ohut sipaisu LVI-tiivistettä. Kierteisiin vaseliinia, putki puoli milliä pohjauksesta ulos.
Kiristys mutterille(28mm putki) valmistajan suosittelema 1 kierros (löysät ensin pois) ja siitä vähän takaisin. Vaseliinia vielä päälle kohtiin josta voi kosteutta päästä sisään liitokseen. Hyvä eristys.
-
onko jollain vielä keruupiirissä sisällä käytössä yli 5-vuotta vanhoja puserrusliittimiä joista mutterit eivät ole haljennet tai eivät vuoda ?
Meillä on yli 15v.Kaikki lämpöpumpun putkiliitokset on puserrusliittimillä eikä yksikään ole pettänyt.
Onko eristetty päältä, millä?
Keruuputket jollain tiiviillä mustalla eristeellä,ehkä Armaflex
Miltä kuulostaa tällainen asennustapa. Helmen sisään (putkeen) ja pintaan hyvin ohut sipaisu LVI-tiivistettä. Kierteisiin vaseliinia, putki puoli milliä pohjauksesta ulos.
Kiristys mutterille(28mm putki) valmistajan suosittelema 1 kierros (löysät ensin pois) ja siitä vähän takaisin. Vaseliinia vielä päälle kohtiin josta voi kosteutta päästä sisään liitokseen. Hyvä eristys.
Ehkä nuo on ihan hyviä konsteja.
Kuitenkin luulisin että keruuputkien puserrusliittimiin kohdistuu suurehko ja toistuva vetojännitys joka rasittaa liittimen mutteria jossa helmen toinen kartio on.
Kuparinen keruuputkihan supistuu ja laajenee varsinkin pituussuunnassa käyntitilanteen mukaan ja jos on suorat kupariputket puserrusliittimen molemmin puolin eikä putkelle ole jätetty elämisvaraa niin lämpöpumpun käyntijakson aikana kupariputki supistuu pituussuunnassa ja puserrusliittimeen kohdistuu mekaaninen vetorasitus.
Uskoisin että tästä syystä puserrusliittimen mutteri halkeaa kun tarpeeksi kauan on alttiina toistuvalle vetojännitykselle.
Meillä on jokaisesta puserrusliittimellä yhdistetyssä liitoksessa toinen putki kuparia ja toinen muovia joka joustaa paremmin kuin kupari.
Käsittääkseni nykyisin on olemassa liittimiä joilla perinteisen puserrusliittimen voi korvata ja ja jotka kestää käytössä joten kannattaa käyttää niitä jos tuollaista liitosta tekee.
-
Aiemmin on ollut puhetta eri merkkisten liittimien kestävyydestä. Itse olen laittanut jäähdytyksen putkiliitäntöihin onnisen osia, tuotemerkki on opal, mutta kukakohan ne on oikeasti tehnyt. Merkinnät CR ja D+ löytyy osista. Meillä on myös paluuputkessa pätkä kuparia jossa puserrusliitin joka menee talvella pakkasen puolelle, saapa nähdä kauan kestää. Kuinka noita putkia voisi jättää eristämättä, nehän kondensoi aika reilusti lattialle muuten?
-
No nyt halkesi sitten ensimmäinen keruupiirin messinkimutteri täälläkin Nibe 1210 vehkeestä. Kesti aika tarkalleen kahdeksan vuotta, ennenkuin liitos alkoi lorista.
Kyseessä on mutteri jolla paluupuolen kupariputki yhdistyy kaivoille menevän muoviputken päässä olevaan liitinmönttiin. Liitinmöntin päässä siis uroskierteet.
Päällepäin näyttäisi, että olisi kyseessä olisi tavallinen helmiliitos ???
Kupari johon liitytään kaiketi 20 ja mutterin halkaisija 40mm.
Onni onnettomuudessa tuossa oli, että kun huomasin putken vuotavan, kiristin liitosta jonkin verran ja vuoto loppui. Vasta tämän jälkeen totesin, että mutterihan on halki. Kun ei varaosia tähän hätään ollut saatavilla en uskaltanut enää koskea koko liitokseen kun näyttää pitävän. Tosin letkulemmarinhan mutterin päälle voisi laittaa ensiavuksi ?
-
Tosin letkulemmarinhan mutterin päälle voisi laittaa ensiavuksi ?
Juurin näin, toimii hyvin ja vaikeissa paikoissa jopa lopullinen ratkaisu.
ATS
-
Tilannetiedotusta täältäkin; 4 1/2 vuotta ehti Geopro SH9 pöristä ennen messinkimutteriongelmaa. Kesällä halkesi kaivolta tulevasta linjasta yksi mutteri, jonka korjasin väliaikaisesti letkunkiristimellä. Nyt lopullisen korjauksen yhteydessä muutin maaliuosputkitusta muunmuassa siten, ettei siellä ole enää yhtään messinkimutteria. Samalla tuli ensimmäistä kertaa putsattua maaliuospiirin sihti.
Huomioita alkuperäisestä asennuksesta: tulopuolen liitokset oli tehty kuusiokantamuttereilla, kun taas menopuolen mutterit olivat putkitongeilla kiristettävää mallia. Eristeenä Armaflex. Kierteisiin oli laitettu jotain harmaata töhnää.
Eipä tällä liene enää informaatioarvoa, mutta tänään napsahti pumppukoneikon sisältä maaliuospiirin messinkimutteri halki ja litkut lattialle (enpä huomannut aikanaan katsoa pumpun sisällä olevia liitoksia). Kyseessä siis Geopron tehdasasennus (liuospumpun lähtö). Klemmari päälle ja viikonloppuna putkitöihin. Tulossa juuri 9 v täyteen.
-
Reilut 5 vuotta kesti Sambran 28mm mutteri koneen ulkopuolella olevassa maapiirin liitoksessa. Nyt sille kuitenkin tuli tunnit täyteen ja napsahti halki. Kyseessä siis meno maahan eli kylmempi puoli. Mitään eristettä ei ole ollut mutterin päällä. Ei onneksi suurempaa vahinkoa, vähän viinaksia lattialla ja keruupiiri täynnä ilmaa.
-
Enpä malta on olla kantamatta omaa rikkaani rokkaan....Uusi tekniikka, uudet ongelmat ja se kotimainen laatu.
Messingissä on ns. sinkkikadon kestävää laatua, joka kestää oleellisesti paremmin hapanta luonnon vettä. Myös kloridi pahentaa voimakkaasti sinkkikatoa mutta Suomessa kloridipitoista vettä on harvoin tarjolla muualla kuin aivan rannikolla ja saaristossa. Kaupunki vesi on neutraloitu veden flokkausta varten ja toisaalta putkistojen kestoiän parantamiseksi. Sinnikikato saa metallin muuttumaan pulverimaiseksi ja lopulta erittäin hauraaksi. Tämä edellyttää kosketusta veteen ja tapahtuu luonnollisesti nopeammin kuumassa kuin kylmässä.
Sinkkikadon kestävät laadut sisältävät vähemmän sinkkiä ja usein hiukan tinaa. Pronssissa ei tapahtdu sinkkikatoa. Itse olen jonkin verran käyttänyt eri tarkoituksiin romuina kerättyjä liittimiä. Jotkut puhdistuvat hapossa (esim. laimea HNO3) kullan värisiksi, toiset menevät melkein mustiksi ja osa kuparin väriseksi. Löydäksissäni on paljon teollisuustavaraa. Nuo kullanväriseksi tai vähintään mattapintaisen messinginväriseksi muuttuvat ovat sinkinkestävää, kuparin väriseksi tai mustaksi menevät eivät. Sinkkikadon kestävä messinki on usein merkitty osiin CR, DZR (korrosion kestävä, sinkkikadon kestävä). Tietysti kiinassa tehdään vain sinkkikadon kestäviä :D
Se että tuota hapertuvaa roinaa on myytävänä, on ihan silkkaa kusetusta. Valmiiden osien hinta tiskillä on varmaan yli 10 kertainen metalliin verrattuna ja tuo sinkkikadon kestävä ei aineskoostumuksen mukaan voi olla kuin ehkä 10-20% kalliimpaa. Luultavasti valmistuskin paremmasta tavarasta olisi helpompaa. Valmistajalle halpa metalliseos on merkittävä kustannustekijä ja hinta tuotteelle keksitään myöhemmin.
Jos mutteri halkeaa vuoden tai kahden jälkeen, syynä ei voi olla kemialliset olosuhteet vaan sen täytyy johtua suoraan fysikaalisista syistä tai kelvottoman heikosta rakenteesta jo alkujaan. Mutterihan ei ole edes kosketuksissa sen nesteen kanssa. Tuo jäätyvä vesi tuntuisi erittäin loogiselta. Tietysti ylikiristys ja mekaanisesti heikko rakenne voivat tuon aiheuttaa myös. Mitä paremmin se vesi sen kierteen täyttää, sitä paremmin jäätyessään pääsee ponnistamaan. Eli rasvaa - kuten on neuvottukin - kannatan minä.
Itse olen törmännyt monesti sellaisiin liittimiin, joissa mutterin vastakierre on korkannut vesijohdoissa ja näissä on aina tuo rakenne vedetty ihan käsittämättömän ohueksi. Uein on vielä ollut toinen kierre sisällä, jolloin metallia jää alle milli kierteiden pohjaan. Ajan kuluessa alkavat tiputtaa (halkeama) ja kiristettäessä sitten korkkaavat lopullisesti.
Kumin haju ei johdu ammoniakista vaan kumista haihtuvista orgaanisista aineista. Ammoniakkia taas löytyy usein sieltä missä on tuoretta lantaa, aivan erityisesti varsinkin kanan kakasta lähtee paljon ammoniakkia.
-
Aika paljon oli kyllä nestettä ehtinyt piiristä katoamaan. Muutaman litran kaatelin ensin vettä, mutta ei tuntunut riittävän, eikä lisääkään uskaltanut vettä laittaa. Hain sitten paikallisesta LVI liikkeestä lisää viinaksia ja sitäkin meni viitisen litraa vielä perään. Piiri pulputtelee ja lotisee kyllä edelleen, mutta jätin nyt paisarin auki niin eiköhän ne ilmat sieltä pikkuhiljaa tule pihalle. Tulipa samalla ensimmäistä kertaa tarkastettua mutasihdin tilanne, oli kyllä melkolailla puhdas vaikka ikinä sitä en ole ennen putsannut. Hieman oli mujua, mutta niin vähän ettei mitään ole haitannut.
Tuon LVI liikkeen ukkojen kanssa jutustelin noista muttereista. Kovasti olivat sitä mieltä että niihin pitää ehdottomasti sipaista jotain kittiä asentaessa. Kuulemma estää halkeilut tehokkaasti. Omassa hajonneessa ei mitään kittiä oltu käytetty, eikä kyllä laitettu nytkään uuteen, olisi varmaan kannattanut.
-
Omassa hajonneessa ei mitään kittiä oltu käytetty, eikä kyllä laitettu nytkään uuteen, olisi varmaan kannattanut.
Sen kitinhän voi laittaa kierteeseen jälkeenkin päin kun vain löysää sen. Se on kuitenkin helpompaa kuin vaihtaa mutteri.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, missä asennossa nuo hajonneet mutterit ovat olleet? Jos kierre on ylöspäin niin silloin täyttyy se kierre putken pintaan lauhtuvalla vedellä. Jos mutteri on alasuin, täyttyy ilmeisesti lähinnä vain se mutterin silmän rako, sillä kosketus kuristerenkaaseen lienee aika tiivis. Varmaan vettä menee vaaka-asennossakin mutterin ja kierteen väliin mutta tuskin niin, että täyttäisi sen kokonaan.
Nuo keruupiirin jäätyvät liitokset on varmaan liittimen valmistajille uusi asia. Eihän tuollaisten liittimien normaalisti tarvitse kestää jäätymistä, kun vesiputken jäätyminen rikkoo sen varmasti muutenkin.
-
Alla olevassa kuvassa kerrotaan LK Armatur nimisen ruotsalaisen valmistajan näkemyksiä puserrusliittimien asennuksesta.
Linkki koko dokkariin http://www.ekoteam.fi/media/tiedostot/katalog-2013-finska.pdf, ohje sivulla 142.
Puhutaan jännitekorroosiosta.
-
Puhutaan jännitekorroosiosta.
Pitäisi puhua jännityskorroosiosta.
Jännite on sähkötekninen termi
ATS
-
Melkoisen hyvä paperi aiheesta!
https://www.samk.fi/download/27082_Messinkivauriot_raportti1_FI.pdf
Asia on ollut tiedossa yli 30 vuotta. Miksi joku käyttää (mm. Nibe) yhä puserrusliittimiä maaliuosputkissa?
Seuraavaksi aion tutustua PVC-putken käyttöön liuosputkissa, halpaa ja helppoa ;)
-
Moi,
n. 8 vuotta käytössä olleesta Nibe 1240-pumpusta on useampi messinkimutteri halki ja myös keruupuolen putket meni vaihtoon tästä syystä. Syynä on, kuten täällä aikaisemmin mainittu, muttereiden liian pieni ainevahvuus.
Onko kokemusta miten Nibe on näitä korvannut normaali takuuajan jälkeen?
-
Uusi messinkimutteri on nyt kestänyt vuoden 2010 maaliskuusta tähän asti. Ehkä silikoonilla täytetyt kierteet auttoi ... tai tuurilla.
Puuta koputellen eteenpäin...
-
Onko kokemusta miten Nibe on näitä korvannut normaali takuuajan jälkeen?
Minulla on Nibe Fighter 1240-8, käyttöön otettu 11/2007. Parin-kolmen vuoden käytön jälkeen keruuliuosta alkoi vähäisessä määrin vajumaan, noin 1-2 litraa vuodessa. Kun vuoto oli noin pieni, en tehnyt muuta kuin lisäilin liuosta. Tammikuussa 2014 tilasin LVI-liike Marko Rantasen Vantaalta muusta syystä käymään ja pyysin samalla tutkimaan myös vuotoa. Syyksi selvisi haljennut messinkimutteri. Rantanen teki tarjouksen kaikkien muttereiden vaihtamisesta hintaan osat ja tarvikkeet 544, työ 1145, yhteensä 1689 €.
Tarjous ei oikein houkutellut. Laitoin Nibelle sähköpostia, jossa kysyin heidän vastuutaan viasta. He ilmoittivat, että takuu on päättynyt. Vastasin, että mielestäni muttereissa on kuluttajansuojalain mukainen virhe, jolloin valmistajan vastuulla ei ole aikarajaa. He vastasivat sähköpostilla, että muttereissa ei ole valmistusvirhettä, mutta soittivat heti perään ja tarjoutuivat tulemaan vastaan. Sovimme, että he toimittavat osat ja asennan/asennutan ne itse. Postissa tuli kaksi joustavaa letkua ja 10 mutteria helmineen.
Olin kuitenkin jo tehnyt vian selvittyä pikaisen korjauksen Motonetistä ostetulla putkenkiristimellä, josta tässä kuva: http://aijaa.com/dHWhT7 Kuvassa näkyy myös mutterin halkeama, jonka kiristin veti hyvin kiinni. Takareunaan piti laittaa ruuvi estämään kiristimen leviäminen.
Kun pikakorjaus tuntui pitävän, päätin katsoa ainakin jonkin aikaa, miten sen kanssa pärjää. Siitä on nyt kaksi vuotta ja varsin hyvin on pitänyt. Viime syksynä lisäsin noin puoli litraa nestettä. Taidan jatkaa katselemista, kun putkiston purku, kasaus ja täyttö on kuitenkin oma hommansa . . .
-
Moi,
n. 8 vuotta käytössä olleesta Nibe 1240-pumpusta on useampi messinkimutteri halki ja myös keruupuolen putket meni vaihtoon tästä syystä. Syynä on, kuten täällä aikaisemmin mainittu, muttereiden liian pieni ainevahvuus.
Onko kokemusta miten Nibe on näitä korvannut normaali takuuajan jälkeen?
Nibe kieltäytyi korvaamasta mitään vedoten yksittäisten komponenttien vikaantumiseen, mikä ei ole heidän mielestästään pumpun valmistajan vastuulla. Mutterit ovat olleet ilmeisesti halki pidemmän aikaa, sillä keruupiirin putketkin menivät vaihtoon. Aion asian viedä kuluttaja-asiamiehen ratkaistavaksi, sillä mielestäni kyseessä on selvästi suunnitteluvirhe.
-
Täällä 2008 nibe mutta kumma kyllä mutterit on pysyneet ainakin vielä ehjinä.
Kaivoon palaavassa mutterissa lukee sambra ja kaivolta tulevassa putkessa on joku erinäköinen mutteri.
-
sillä mielestäni kyseessä on selvästi suunnitteluvirhe.
Nibe toimitti minulle siis uudet mutterit ja ne ovat alkuperäisiä järeämmät, eli ainevahvuus on suurempi. Näin toki pitää ollakin, kun alkuperäiset eivät kestäneet. Suunnitteluvirhe (=liian piene ainevahvuus) vaikuttaa ainakin osasyyltä, mutta myös materiaalin heikkouksiin on tällä palstalla viitattu. Itselläni on haljennut toistaiseksi vain yksi mutteri, toisilta on mennyt lukuisia ja näyttää olevan niitäkin, joilla ne ovat pysyneet ehjinä. Johtuuko hajonta materiaaliominasuuksien vaihtelusta vai erilaisista käyttöolosuhteista, sitä on vaikea sanoa. Käyttöolosuhteilla viittaan tässä siihen, että jos on hyvin toimiva keruupiiri ja leudot talvet, voi tulopuoli pysyä plussalla koko ajan, jolloin pakkasrasitusta ei tule. Paluupuoli on toki pakkasella enimmäkseen.
-
Täällä 2008 asennettu Nibe ja nyt korkkasi minun aikana kolmannen kerran. Aina samasta paikasta eli paluu takaisin maahan -puoli.
2015 eli oletus on että 7v kesti ensimmäinen
2020 jouluna meni seuraavan kerran eli 5v kesto.
Nyt juhannuksena 2021 meni taas eli vain 1.5v kesto.
Alkaa tympäistä kun aina on 200-300eur laaki kun tuossa putkarin käyttää.
Semmoinen huomionarvoinen asia on, että 5v kestäneessä asennuksessa armaflex oli vedetty ihan päähän asti niin että mutterikin jäi sen alle. Tässä 1.5v kestäneessä mutteri oli ilman eristettä. Liekö sattumaa vai ei, mutta jotenkin tekisi mieli kietoa mutterikin armaflexiin ellei putkari ole sitä tehnyt.
shitmoinen vika kun pumppu autotallissa, ellei nyt joka päivä satu käymään niin voi jäädä huomaamatta. Vuotoakin vaikea havaita kun tiputtaa koneen pohjalevyn päälle ja haihtuu sieltä. Paisarin pinnastahan tuon toki huomaa ja eritoten hajusta.
-
Tämä kohta on keruupiirin kylmin kohta.
Kuinka kylmänä eri vuoden aikoina tämä keruulle menevä putki käy?
Yksi mahdollinen syy on että kierteisiin päässyt kondenssivesi vuorotellen jäätyy ja sulaa ja vähitellen murtaa mutterin.
Pitää estää kondenssiveden pääsy kierteisiin
- Asennettaessa rasvataan kierteet siten että kierteissä ei ole tyhjää tilaa minne kondenssi voisi kapillaarisesti imeytyä. Olen käyttänyt putkikittiä rasvana.
- Eristetään mutteri täysin ilmatiiviisti että kondenssia ei syntyisi.
Tilapäisenä korjauksena olen käyttänyt seuraavaa menetelmää:
- Löysää mutteria hieman. Sen verran että kiristysvoima poistuu.
- Aseta mutterin päälle hyvälaatuinen tukeva letkuklemmari ja kiristä.
- Kiristä mutteri uudelleen
Tiedän tapauksen missä tällainen tilapäinen korjaus on ollut vuotamatta yli kymmenen vuotta.
ATS
-
Putkikittiä kierteet täyteen niin ei halkea. Vedelle ei ole tilaa...
-
Täällä 2008 asennettu Nibe ja nyt korkkasi minun aikana kolmannen kerran. Aina samasta paikasta eli paluu takaisin maahan -puoli.
2015 eli oletus on että 7v kesti ensimmäinen
2020 jouluna meni seuraavan kerran eli 5v kesto.
Nyt juhannuksena 2021 meni taas eli vain 1.5v kesto.
Alkaa tympäistä kun aina on 200-300eur laaki kun tuossa putkarin käyttää.
Semmoinen huomionarvoinen asia on, että 5v kestäneessä asennuksessa armaflex oli vedetty ihan päähän asti niin että mutterikin jäi sen alle. Tässä 1.5v kestäneessä mutteri oli ilman eristettä. Liekö sattumaa vai ei, mutta jotenkin tekisi mieli kietoa mutterikin armaflexiin ellei putkari ole sitä tehnyt.
shitmoinen vika kun pumppu autotallissa, ellei nyt joka päivä satu käymään niin voi jäädä huomaamatta. Vuotoakin vaikea havaita kun tiputtaa koneen pohjalevyn päälle ja haihtuu sieltä. Paisarin pinnastahan tuon toki huomaa ja eritoten hajusta.
Taas taitaa olla mutteri halki. Nyt kaksi viimeistä korjausta on kestänyt vain 1,5 vuotta kerrallaan. Nyt vaihtuu putkari ihan kokeeksi. En olisi tätä muuten huomannutkaan mutta avasin huvikseni etulevyn ja kokeilin kädellä liitoksen alapuolta. Käsi kastui ja haisee kuin viikon putki olisi takana. Huoneilma ei siis vielä haise joten kunnolla tuo ei ole korkannut.
Armaflexin veto mutterin päälle tai vetämättä jättäminen ei näytä tässä tapauksessa vaikuttavan yhtään mitään kestävyyteen.
-
Tilapäinen korjaus:
- Löysää haljennutta mutteria hieman
- Laita tukeva letkuklemmari mutterin päälle ja kiristä
- Kiristä mutteri
- Tarkkaile vuotaako vielä
Paras tällainen tilapäinen korjaus on kestänyt jo yli kymmenen vuotta
ATS