Maalämpöfoorumi
Maalämmön suunnittelu => Yleistä => Aiheen aloitti: mikke - 19.04.06 - klo:22:50
-
eli uudisrakennus teon alla 200m2 550m3 vesikiertoinen lattialämmitys suunitteilla. teknisestä tilasta mereen matkaa 30m tai savipeltoon samat 30m. runko siporex 375mm, yläpohjaan 400mm ekovilla ja lattia 200mm eps100..siis ykstaso ratkaisu. rakennuksessa kulmia 16 ja reilusti ikkunaa (merelle josta tuulee). asukkaita 1kpl ei ammetta eikä "jääkiekkojoukkueen saunailtoja". varaava takka tulee 3000kg keskelle mökiä, pakkaspäiviä ja sähkökatkoksia varten.
perinteinen kysymys kuuluu: onko kokemuksia vastaavasta kohteesta? mikä pumppu? minkä kokoinen varaaja? letkut mereen vai saveen? lattialaatan paksuus 7-12cm? teknisentilan kokokin vielä muunneltavissa.
kysyjä on ensimmäistä ja itselleen viimeistä taloa tekemässä eikä viittis lämmitysjärjestelmässä sössiä... siksi apua/neuvoja, vinkkejä kiitos!
-
Tarjouspyynnöt vaan kaikille merkeille. Lähimmille putkifirmoille. Porareille tai kaivurille. Sähkäri varmaan jo onkin. Siitä se sitten lähtee.
Pitäisi olla ainakin tulistin, varaaja, säätimet ja varma toimittaja jolta saa apua vielä vuosienkin päästä.
Helppoo ku heinän teko. Yksi yhteinen piirre kaikilla laitteilla on LÄMMITTÄMINEN ja se kannattaa ;D
-
Putket mereen, mikäli paikka on sellainen että jäät ei vie niitä mukanaan ??? Varmempi vaihtoehto sinne savipeltoon. Kannattaa selvittää talon energiakulutus tarkkaan ja panostaa sinne "tuulenpuolen" ikkunaratkaisuihin. Tehotarvetta voi vain arvailla kun ei tiedä rakennuspaikkakuntaa. Sipotalo vie sitten ekana vuonna paljon energiaa kun rakenteet kuivuu, joten se takka kannattaa ekaksi talveksi laittaa "iskuun".
Samoin siporex saavuttaa lopullisen ilmanpitävyyden vasta kun ulkorappaus on tehty.
Koska veden kulutus tulee olemaan kohtuullista niin pumppuvalikoima on laidasta laitaan. Koska "kivitalo" tasaa lämpötilaeroja niin ruotsalaistyyppinen pumppu 160 litran varaajalla lienee hyvä, tällöin voit jättää myös termostaatit pois ja säästyt seinien kaivertamiselta (termareiden johdotus).
Pumppuhankinnassa pääset alle 5000 euron kustannuksilla, jos "pelaat" oikein ;) ( ja talosi ei sijaitse Kemissä)
Jani
-
mökki rakenteilla kotkaan eli etelässä ollaan. putket (pem40) ajattelin ainakin osittain kaivaa mereen jäiden takia. pihalla jo istutuksia tehty siksi mielummin mereen.
-
mereen tai veteen tarkoittanee monesti sama kuin kaivaa aivan rantaan. Tämä on helppo yhdistää rannan kunnostukseen tai ruoppaukseen. Ei vie jäät, ja saa kuitenkin veden varaavan vaikutuksen hyödynnettyä.
-
Ei ole ranta sama kuin meri. Vesi kun on raskaimmillaan +4 asteisena, eli pohja ei koskaan jäädy, ja sieltä saadaan läpi talven hyvin lämpöä. Rannassa voi maa routii ja matalassa jäätyy pohjaa myöten jne. Pitää varmaan kaivaa maahan/pohjaan niin, että putket esillä vasta syvyydessä, jossa ei taatusti jäädy ikinä putkien ympäri?
-
Kannattaa miettiä viekö putket todella 2-3m syvyydelle veteen vai käyttääkö rannan paljon helpompaa ratkaisua. Itsellä on rannassa (kaivettuna 1m tietenkin), eikä laske lämmöt alle 4 asteen koko talvena. Kauemmas veteen vieminen vaatii omat kommervenkkinsä ja varsinkin kun meren rannat ovat yleensä matalia. Virtaavaan veteen vieminen taas johtaa helposti huonoon hyötysuhteeseen alijäähtymisen takia.
-
Kiitos mahtavasta foorumista, asiallisista mielipiteistä ja suuresta määrästä tietoa mitä olen täältä saanut.
IVT Greenline C7 HT Plus AB 7700€
putket+ alkoholi (350m) 1700€
asennus+käyttöönotto (ei putken upotus) 3000€
Carrier 30NQ C7 + 400m putkea + litkut + asennus/opastus (ei putken upotus) 9800€
GEBWell Ci7 6500€
lisävarusteet+putket+litkut 3700€
asennus+käyttöönotto (ei putken upotus) 950€
muilta ei ole tullut tarjouksia (vielä)
-
IVT TWIN 495 + tarvikkeet 9900€
asennus (putken täyttö+ilmaus+liitokset+litkut+putki 150m) 2500€
-
@Mikke
Onko sulla jo putkimies tiedossa?
Mitä merkkiä saisit hänen kauttaan (ehkä kaikkia)?
Oma putkimieheni epäili että saan K-Raudan kautta edullisemmin kuin mitä hän saa tukusta. Ja niinpä kävi.
(Asennellaan viikolla 27 mikäli maalarit on saaneet hommansa valmiiksi siihen mennessä yms.)
-
Mikke, en tiedä joko olet tehnyt päätöksen pumpun suhteen mutta jos et niin unohda ainakin tuo IVT TWIN 495 ! En ole kuullut keneltäkään hyviä kokemuksia kyseisestä pumpusta ! Ja sitten joutuisit ottamaan korvausilman huoneistoon suoraan ulkoa ilman esilämmitystä ! Samoin suosittelen kokemuksesta valiytsemaan muutenkin esim: IVT C7:kan tilalle IVT C9:n, koska kyseiset mitoitukset ovat aika tarkalla ja talossasi oli suuria ikkunoita merelle päin !
-
"Kiilataampas" tähän samaan aiheeseen, eli oma lusikka soppaan.
Talo Keski-Suomessa, 50-luvun puurankenteinen rintamamies tyyppinen,yht. n.150 m3, kolmessa kerroksessa.
Tällä hetkellä öljykeskuslämmitys (kattila niin vanha että pakko vaihtaa ennen talvea:(). Vesipatterit seinällä.
Järvenrantaan matkaa n.40m.
Onko öljyn tilalle tässä tapauksessa järkeä vaihtaa maalämpö?:-/
Kuullut mielipiteitä että pitäisi olla maalämmön kanssa lattialämmitys, kovilla talvipakkasilla hyötysuhde todella huono ja pakko käyttää lisälämmitystä jne... :o
Lisälämmityksenä takka, joka lämmittää tällä hetkellä harakoita, tarkoitus rempan yhteydessä vaihtaa varaavaan malliin.
Olisikos energiataloudellisesti kannattavaa lisätä tähän maalämpö / puulämmitykseen vielä ilmalämpöpumppu kierrättämään sisäilmaa, kun kerroksia tuonkin verran?
Nimim: Ensiasunnon ostaja, tuleva Rakentaja Rane ::)
Ps: En uskonut että tällainen vuurumikin löytyy, hienoa tietoa ja jo nyt luettujen juttujen perusteella muutamat ennakkoluulot kaatunut!
-
maalampo, pumppua en ole vielä valinnut ja twinni tippui pois kun ei vakuuttanut hyötysuhteeltaan + raitisilma raakana sisään niin kuin mainitsitkin.
lämmönkeruuputkien sijoitus mietitytti pitkään... kun vaihtoehtoja oli 3... mereen, vesijättömaalle (jossa jo istutukset ja nurmikko päällä) tai savipeltoon.
putket 400m kaivetaan ensi viikolla savipeltoon, kiitos sailor ja mosse new jotka kyseenalaisti meren hyvät puolet.
mökin mittatiedot myös tarkentuneet asunto 165m2 / 445,5m3 autotalli/varasto (mahdollisesti puolilämmin) 41m2 / 110,7m3 tilavuudet laskettu valmiista pinnoista ja kaikki saman katon alla.
-
Onko öljyn tilalle tässä tapauksessa järkeä vaihtaa maalämpö?:-/
Kuullut mielipiteitä että pitäisi olla maalämmön kanssa lattialämmitys, kovilla talvipakkasilla hyötysuhde todella huono ja pakko käyttää lisälämmitystä jne... :o
Muut osaavat paremmin vastata, onko järkeä, mutta muista ainakin hakea energia-avustusta, jonka öljylämmityksen vaihtamisesta saa!
-
mutta muista ainakin hakea energia-avustusta, jonka öljylämmityksen vaihtamisesta saa!
Eikös se juna mennyt jo? Viime kuun puolella. Hakemusaika oli hyvin lyhyt. Ettei hakemuksia tulisi paljoa.
-
Eikös se juna mennyt jo? Viime kuun puolella. Hakemusaika oli hyvin lyhyt. Ettei hakemuksia tulisi paljoa.
Ounou ! :'( Just tehtiin talokaupat, ni eipä oo voinu hakemustakaan laittaa. Juttua olen kyllä kuullu mahdollisista avuista, täytyypä selvittää... Kiitos ! :)
-
Kiitos mahtavasta foorumista, asiallisista mielipiteistä ja suuresta määrästä tietoa mitä olen täältä saanut.
IVT Greenline C7 HT Plus AB 7700?
putket+ alkoholi (350m) 1700?
asennus+käyttöönotto (ei putken upotus) 3000?
Carrier 30NQ C7 + 400m putkea + litkut + asennus/opastus (ei putken upotus) 9800?
GEBWell Ci7 6500?
lisävarusteet+putket+litkut 3700?
asennus+käyttöönotto (ei putken upotus) 950?
muilta ei ole tullut tarjouksia (vielä)
KimmoK:ta mukaillen: Vinguta pumppujen hintaa ympäri Suomen eri jälleenmyyjien kesken.
Kiitolinja tuo sen pihaan ja se oma putkimiehesi asentaa sen tuntityönä (ehkä 15hx40 egee= 600 euroa). Tuommoiset 3000 euron asennus ja käyttöönottohinnat ovat naurettavia, mutta niin sitä (varsinkin ekaa kertaa rakentavaa) rakentajaa yritetään kusettaa. Tutki mitä muut ovat maksaneet pumpusta ja sitten soittokierros ympäri maata: "lähteekö alle 6000 tämä ja tämä pumppu". Kun saat parhaan tarjouksen niin se paikallinenkin myy sulle sen samaan hintaan, on nimittäin kokemusta 600 euron säästöstä muka nettohinnasta vain kolmella puhelinsoitolla.
Jani
-
eli uudisrakennus teon alla 200m2 550m3 vesikiertoinen lattialämmitys suunitteilla. teknisestä tilasta mereen matkaa 30m tai savipeltoon samat 30m. runko siporex 375mm, yläpohjaan 400mm ekovilla ja lattia 200mm eps100..siis ykstaso ratkaisu. rakennuksessa kulmia 16 ja reilusti ikkunaa (merelle josta tuulee). asukkaita 1kpl ei ammetta eikä "jääkiekkojoukkueen saunailtoja". varaava takka tulee 3000kg keskelle mökiä, pakkaspäiviä ja sähkökatkoksia varten.
perinteinen kysymys kuuluu: onko kokemuksia vastaavasta kohteesta? mikä pumppu? minkä kokoinen varaaja? letkut mereen vai saveen? lattialaatan paksuus 7-12cm? teknisentilan kokokin vielä muunneltavissa.
kysyjä on ensimmäistä ja itselleen viimeistä taloa tekemässä eikä viittis lämmitysjärjestelmässä sössiä... siksi apua/neuvoja, vinkkejä kiitos!
Ei sitä vesistöäkään voi aliarvioida sillä lämpömassojen siirtymät ovat todella mahtavia.
Painotus on vain tehtävä oikein .
Betonipalkit 3 metrin välein (rannassa 1m)
Painot putken päälle tikapuuperiaatteella paino n.30 kg/kpl palkinpituus noin 1 m.
Putki levitetään vesistöön ja siihen pumpataan
vesi/naturet liuos jolloin putki on juuri ja juuri pinnan alla .vene putkien väliin painoineen ja perän yli ulapalta kohti rantaa
-
Ei sitä vesistöäkään voi aliarvioida sillä lämpömassojen siirtymät ovat todella mahtavia.
Painotus on vain tehtävä oikein .
Betonipalkit 3 metrin välein (rannassa 1m)
Painot putken päälle tikapuuperiaatteella paino n.30 kg/kpl palkinpituus noin 1 m.
Putki levitetään vesistöön ja siihen pumpataan
vesi/naturet liuos jolloin putki on juuri ja juuri pinnan alla .vene putkien väliin painoineen ja perän yli ulapalta kohti rantaa
Jep. Mites kun meillä on talo rinteessä ja järven lahti tossa alla, matkaa rantaan n. 50m, ni onko kannattavaa ottaa lämpöä molemmista, eli savimaasta ja järvestä ? :-/ Tossa yks asentaja oli sitä mieltä että järvestä saatu lämpö jäähtyy tossa savimaassa palatessaan pumpulle. Et olis kannattavaa eristää kanaalilla. Mahtaa vaan olla toi kanaali-homma tollaselle matkalle melkoisen kallista... Et miten suuri hyödyn menetys tulisi, jos ottasinkin lämmön molemmista ? ::)
-
Siis ainoastaan paluuputki järvestä kuuluu eristää.
Se kannaattaa oikeasti eristää. Esim. Solumuovilla. Ei niin kovin kallista
-
Minusta, jos saat paluuputken riittävän n.1 m syvälle
savimaahan, ei ole mitään syytä eristää putkea.
-
Minusta, jos saat paluuputken riittävän n.1 m syvälle
savimaahan, ei ole mitään syytä eristää putkea.
mitä tuo auttaa? Tarkoitus on saada järven pohjalla kiertävästä putkesta mahdollisimman lämmintä keruuliuosta pumpulle. Ei ole mitään järkeä viilentää sitä 50 metrin matkalla.
-
eristykseen ei ole mielestäni mitään syytä,pääenergia
tulee järvestä ja kun delta t on pari kolme astetta
maaosuudella ei sillä ole mitään merkitystä asiaan,
eristys on oleellinen asia rakennuksen alla sinne ei
aurinko säteile
-
Minusta, jos saat paluuputken riittävän n.1 m syvälle
savimaahan, ei ole mitään syytä eristää putkea.
Saan kyllä putken (putket) yli 1m syvyyteen. ;)
Nyt kun vedet alhaalla, pyritään kaivamaan putket "pohjan sisään". Päälle ajatuksena laittaa viiramatto ja hiekkaa.