Maalämpöfoorumi

Ongelmia maalämmön kanssa => Yleistä => Aiheen aloitti: Matias - 21.03.10 - klo:13:53

Otsikko: Venttilit vuotaa Copelandissa ?
Kirjoitti: Matias - 21.03.10 - klo:13:53
Tuli tuollainen "rytmihäiriö" esille Logtempillä.
Kun kompressori pysähtyy niin joskus höyrystimen lämpö nousee nopeasti ja lauhduttimen lämpö vastaavasti laskee.
Oliskohan tuossa nyt kyseessä ajoittain vuotoa kompressorin venttiileissä?
Tuossa häiriötilassa näyttäisi että kun kompressori on pysähtynyt niin kaasua vuotaa höyrystimeen ja siellä tapahtuisi lauhtumista joka näkyy nopeana lämpötilan kohoamisena heti kompressorin pysähtymisen jälkeen(?)
Vastaavasti lauhduttimessa lämpötila laskee samanaikaisesti.
Normaalisti höyrystimen lämpö on käyntijakson aikana -7C ja seisontajakson aikana +12C ,suunnilleen sama kuin höyrystimen ympäristölämpö koneen pohjalla.
Voiskohan ajoittaiset nesteisku oireet johtua kompuran venttiilien fuskaamisesta?Kun höyrystynyt kylmä lauhtuessaan muuttuu kaasusta nesteksi.


(http://i9.aijaa.com/b/00083/5941777.jpg) (http://www.aijaa.com/v.php?i=5941777.jpg)
Otsikko: Re: Venttilit vuotaa Copelandissa ?
Kirjoitti: seppaant - 23.03.10 - klo:19:21
Paisuntaventtiilin edellä olevan magneettiventtiilin satunnainen toimimattomuus saattaisi aiheuttaa ko. käyttäytymisen.

Ei kun istumaan koneen viereen ja kuuntelemaan venttiilin sielunelämää. Toimiessaan venttiilistä kuuluu terävä naksahdus.  ::)

Muistaakseni "LPfreak":lla oli joskus reilu vuosi sitten samanlainen ongelma. Nyt en muista, että selvisikö se.
Alla linkki LPfreakin trendeihin.
http://mydisk.wippiespace.com/trend.htm

ATS
Otsikko: Re: Venttilit vuotaa Copelandissa ?
Kirjoitti: --Make-- - 02.12.10 - klo:00:56
Lainaus
Aha,eli voisikin johtua siitä.Tuon magneettiventtiilin yläpuolella ,n100 mm, nestelinjassa on joku tarkistuslasi.
Kuuluuko sen kuplia verkkaisesti kompressorin pysähtymisen jälkeen?Jotain 5-10 minuuttia.

edit:Näyttää kuplivan jokaisen pysähtymisen jälkeen kun paine-erot pysyy oikeina.
Sellainen havainto että kun kompressori käynnistyy tilanteessa jossa höyrystin- ja lauhdutinpaineet on vuotaneet niin on n 30sek ajan jaksottaista vaahtoamissa tuossa tarkistuslasissa.
Normaalitilassa käynnistyessä lasista näkyy jonkin aikaa kuplia jotka vähenee ja häviää.
Tuo painevuoto tms häiriö näyttää esiintyvän pari-kolme kertaa peräkkäin ja sitten menee useita päiviä ettei sitä näy.


Tarkistin pahisuttani, että tuleeko kuplintaa nestelasissa, kun kompressori on pysähtynyt ja iloisesti ropeltaa täälläkin. Käynnistyessä ei kuplia/vaahtoa näy. Lienee normaalia vai onko kyseessä, jokin ongelma?