Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Maaviileä, jäähdytys ja ilmanvaihto => Aiheen aloitti: Geeproo - 06.08.09 - klo:14:44
-
Lämpimät kesäkelit vaan jatkuu, sisätilojen lämpötila +21 ja venttiilin päästä pukkaa raikasta +16 asteista ilmaa ja yöt voi nukkua peiton alla. ;D
-
Lämpimät kesäkelit vaan jatkuu, sisätilojen lämpötila +21 ja venttiilin päästä pukkaa raikasta +16 asteista ilmaa ja yöt voi nukkua peiton alla. ;D
Minulta ääni kivitalolle ja pelkälle lämmiykselle. Laita jäähdytyksen sijaan kosteuden-poistaja (200W laite tekee ihmeitä), ja taas suomipojan(kin) hiki haihtuu :-) (vaikka kukapa sitä 21-asteen lämmössä tarkenee olla)
Meillä pörrää tällainen kylppärissä http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=50869566 - kokonais-investointi <150EUR. Käynnistyy/sammuu automaattisesti, ja voi viemäröidä. Kun muuallakin liian kosteaa KPH:n ovi vaan auki ja VOLA (jäähdytystä ei tarvita".
Samalla häviöt tulee kylppäriin, jolloin huone tuntuu hieman muuta kämppää lämpöisemmältä (1-piirin talo, minimoitus LKV-kierto).
-
Saiskohan tuosta ilmankuivaimesta rakenneltua ilmankostutinta?Esim lauhduttimella höyrystäisi vettä,puhaltimet tuossa lienee valmiina.
Olisi talviaikana käyttöä
-
Saiskohan tuosta ilmankuivaimesta rakenneltua ilmankostutinta?Esim lauhduttimella höyrystäisi vettä,puhaltimet tuossa lienee valmiina.
Olisi talviaikana käyttöä
Tarvehan ei ole keskimäärin samassa paikassa - kostuttajan paikka lienee paremminkin KPH:n ulkopuolella? Kuivatusta tarvii KPH:n ulkopuolella vain heinäkuussa, mutta kosteuttajaa asuintiloissa joissain kämpissä 3-4kk talvella. Meillä huituu jättämällä välillä KPH:n ovi auki kuivimpana aikana (jolloin kuivurin käynti minimaalista)....
Tästä sulle ratkaisu olohuoneeseen paraatipaikalle, halpa ja kauniskin ;D http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=111020031.
-
Kyllä mä kans annan ääneni maaviileälle, vaikka mulla ei sitä vielä ookkaan.
Muutimme rakennusajaksi 90 neliöiseen rivariin, jossa ei tietenkään oo minkäänlaista jäähdytystä. Muutaman hikisen yön jälkeen meni hermot ja ostin HongKongista 199€ maksavan siirreltävän jäähdytyslaitteen, luvattu maksimiteho 1kW (se puhaltaa kuumaa ilmaa melko vaihdikkaasti ulos, vetäen samalla räppänöistä lämmitä ulkoilmaa tilalle, joten käytännön kokonaisteho jää ehkä puoleen). Tupa jäähtyi vuorokaudessa niin, että nyt saan nukuttua kunnolla. Mutta ei tästä klisusta sen enempää...
Lähinnä tuo teho on mielenkiintoinen. Kun vain sai kämpän rakenteet viileäksi, niin tuota kilowatin kolisteliaa ei tarvi enää käyttää kun silloin tällöin. Enerventin CG-patterille luvataan tehoksi 1,6kW. Useasti olen kuullut väitteitä, että maaviileän tehot ei riitä mihinkään. Mutta nyt oon todistettavasti saanut 26-27 asteisen asunnon alle 23 asteiseksi pihalämpötilan ollessa päiväsaikaan 30 hujakoilla yhdistämällä tuon jäähdytyslaitteen ja yöjäähdytyksen tehot (yöllä tuota jäähdytyslaitetta ei voi pitää päällä, kun se on niin äänekäs).
Nyt ei oo enää epäilyn hiventäkään, etteikö tulevan tupani maaviileän teho pystyisi pitämään sisäilmaa sopivan viileänä! Maaviileä + LTO:n viileän talteenotto + yöjäähdytys, niin varmasti toimii. Investointina ehkä vähän hintava, mutta käyttökuluiltaan erittäin edullinen. Mutta mitäpä sitä ei mukavuudesta maksaisi :)
Ei oo ainakaan pistemäinen jäähdytys, eikä kuulu ylimääräistä kolinaa ja tuhinaa kompressorista/puhaltimista, eikä tartte puhaltaa sisälle 30-asteista ilmaa ilmanvaihtolaitteella, eikä oo rumia laatikoita sisällä eikä pihalla ja ja ja....
-
En nyt halua toimia ilon pilaajana, mutta lähipäivien kelien ja jäähdytystarpeen riittävyydestä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä.
Vaikka eilen (6.8) oli JKL:ssä muka lämmin päivä +24 max, niin keskilämpötila oli 15 astetta...minimin ollessa [size=12]+6[/size] astetta.
Kuulostaa koko tuo kirjoituksesi vähän hurmoshenkiseltä. Ei meidän naapuri ainakaan helteillä ole kämppäänsä saanut viileäksi omalla systeemillään.
Tällä viikolla ei ole ollut jäähdytystarvetta ainakaan Jyväskylässä. Lämmitystarvetta sitäkin enemmän :)
http://www.wunderground.com/history/airport/EFJY/2009/8/5/WeeklyHistory.html?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA
Jani
-
Ei aina kannata tuijottaa tilastoja :) Jos omalla nahkalla ja omilla mittariilla saa sellaisen tunteen, että kämppä viileni kylpylätunnelmasta normaaliin asuintunnelmaan, niin eikös se silloin ole OK?
Taloissa on suuria eroja, että kuinka ne käyttäytyy helteillä. Katon ja seinien väri, eristeiden määrä, raitisilmaräppänän/räppänöiden paikka, ikkunapinta-ala auringon suuntaan, ikkunoita varjostavat räystäät, LTO etc. Samoin kaivoissa on suuria eroja.
Jos tupa on tumma, suuret ikkunat auringon suuntaan ilman mitään varjostusta, raitisilma tuulensuojaisesta paikasta auringon puolelta ja kaiken lisäksi huonot eristeet, niin ei se tupa jäähdy ihmiseltäiseksi ilmalämpöpumpullakaan. Jos taas nämä asiat on otettu huomioon tuvan suunnittelussa, niin ei se kauhean suurta viilennystehoa vaadi, että sisäilman saa pidettyä kohtuullisena. Kaivon viilennystehoa saa vielä lisättyä pumppaamalla sieltä lämmennyttä vettä kasvimaalle, jos sinne vain tulee sitten uutta viileämpää vettä tilalle (talvella lämmitystehot kasvaa, kun viilennyttä vettä pumpataan luistinradalle ja kaivoon tulee lämmintä vettä tilalle :)
Enskesänä saa toivottavasti faktaa maaviileän tehoista omasta tuvasta, jos ei kuulu mitään, niin nuolen haavojani ja asentelen ILPpiä vintinrappuun ;D
-
En nyt halua toimia ilon pilaajana, mutta lähipäivien kelien ja jäähdytystarpeen riittävyydestä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä.
Vaikka eilen (6.8) oli JKL:ssä muka lämmin päivä +24 max, niin keskilämpötila oli 15 astetta...minimin ollessa [size=12]+6[/size] astetta.
Kuulostaa koko tuo kirjoituksesi vähän hurmoshenkiseltä. Ei meidän naapuri ainakaan helteillä ole kämppäänsä saanut viileäksi omalla systeemillään.
Tällä viikolla ei ole ollut jäähdytystarvetta ainakaan Jyväskylässä. Lämmitystarvetta sitäkin enemmän :)
http://www.wunderground.com/history/airport/EFJY/2009/8/5/WeeklyHistory.html?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA
Jani
Et sä mun iloa pilaa, sulla vaan tuntuu olemaan todella fakkiutuneet mielipiteet kun olet jotain asiasta päättänyt niin ei taida helpolla mieli kääntyä toiseen suuntaan. Ensinnäkään nyt ei puhuta Jyväskylästä vaan Oulusta ja täällä on kesäkelit kestänyt jo noin kolme viikkoa. Meillä homma toimii jos homma ei sun naapurilla toimi niin se ei tarkoita että kellään mullakaan ei toimi. Jukka ;)
-
Jani
Et sä mun iloa pilaa, sulla vaan tuntuu olemaan todella fakkiutuneet mielipiteet kun olet jotain asiasta päättänyt niin ei taida helpolla mieli kääntyä toiseen suuntaan. Ensinnäkään nyt ei puhuta Jyväskylästä vaan Oulusta ja täällä on kesäkelit kestänyt jo noin kolme viikkoa. Meillä homma toimii jos homma ei sun naapurilla toimi niin se ei tarkoita että kellään mullakaan ei toimi. Jukka ;)
Itse kutsun sitä realismiksi. Kovat on siellä Oulussa helteet ;D :D
Eli sama Ouluksi: http://www.wunderground.com/history/airport/EFou/2009/8/5/WeeklyHistory.html?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA
Jani
-
Itse kutsun sitä realismiksi. Kovat on siellä Oulussa helteet ;D :D
Eli sama Ouluksi: http://www.wunderground.com/history/airport/EFou/2009/8/5/WeeklyHistory.html?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA
Jani
Onko sailor tietoinen, että nuo viralliset lämpömittarit on valakoosessa tyhjässä pöntössä keskellä avoinaista aluetta? Siinäkin pöntössä alakaa kummasti lämpö nousta, kun sen pöntön maalaa, laittaa sinne sisälle vähän kodintekniikkaa ja muutaman ihmisen ;D
Nuoden tilastojen mukainen ulkolämpötila on pilvisellä säällä melko sama, mitä normaalitalon ympärisössä, mutta aurinkoisella säällä tilanne on todellakin ihan erilainen. Tämä on sitä realisimia :)
-
Jäsen tikma puhuu asiaa. Monesta on kiinni että riittääkö teho talon viilentämiseen. En ole puhunut helteistä vaan useampana päivänä on mittari ollut varjossa +21-25 astetta ja terasilla auringossa parhaimmillaan +40. Jos meidän talossa olisi pelkkä koneellinen ilmanvaihto niin asuminen olisi kyllä ikävää ja epämiellyttävää, kyllä kivitalokin lämpenee kun iv-kone puskee sisään yli 25 asteista ilmaa, olen sen kokeillut. Mutta nyt kun pukkaa +15-18 asteita ilmaa niin sisällä on mukava olla eli meillä tehot riittää. Lisäksi vettä kondensoituu reilu pari ämpäriä päivässa pysyy kosteudetkin kurissa. Jos talo ei ole kahdessa tasossa oleskelutiloissa yli viisi metriä korkeat ikkunat etelä-länsi suuntaan niin järjestelmän teho riittää yllättävän hyvin.
-
Omien tämän kesän kokemusten perusteella voin sanoa, että ainakin meidän yläkerran maaviileä pitää mukavan viileänä. Tuloilma n. 17 asteen tietämissä viilennyksen ollessa päällä (viileän kiertovesipumppu toimii termostaatilla). Sisälämpö yläkerrassa ollut max 24.2 astetta ja keskimäärin 22.11 astetta. Järjestelmän teho riittää pitämään paikat viileänä. Sanoisin kuitenkin, että jos päästäisi ensin paikat lämpiämään 30 asteisiksi, niin ei tuo mitenkään taianomaisesti paikkoja saa tunnissa jäähtymään. Jatkuvasti termostaattiohjattuna käytettynä tuntuu kuitenkin toimivalta.
(Pirkkala, kivitalo, Geopro SH9, 700 litran pönttö, 180 metrinen reikä, LTO, yläkerran kanavassa maaviileä)
-
Jos huonepinta-ala on 110m2 ja huonekorkeus 3,5m niin niin normi-ilmanvaihto tekee 200m3 / tunti eli 55 litraa/s. Jos kanavista saa tuolla nopeudella tuloilman laskettua 23 asteesta 17 asteeseen niin tällöin jäähdytysteho on 399 wattia. Toisaalta jos patteri on kytketty vain (esim. olammin tapauksessa) makuuhuoneisiin/vast rajatulle alueelle on tuollakin jo vaikutusta. Jos taas se kytketään viilentämään koko taloa (mm. saunaa) niin ei sillä paljoa juhlita.
Jos maaviileän haluaa kytkeä IV-koneeseen niin silloin kaikki putkistot olisi hyvä vetää eristeen sisäpuolelle, jotta tehot ei karkaa kuumaan yläpohjaan. Varmaan kannattaa käyttää myös muoviputkistoa ja solumia/vast. eristämiseen (kondenssiriski).
Puhallinpatteri olisi turvallisempi ja tehokkaampi vaihtoehto maaviileän yhteyteen.
Jani
-
Onko kellään heittää hintoja puhallinkonvektoreille? Esim Sabiana Mistral tai joku vastaava.
-
Onko kellään heittää hintoja puhallinkonvektoreille? Esim Sabiana Mistral tai joku vastaava.
Sabiana mistral SI-IR 2
478,24 euroa./ kpl sis. alv. 22%
kysytty prutec:lta.
-Janne-
-
Kyllä tosiaan vettä tuli aika paljon tän kuuman jakson aikana.
Kun kone (Karhu) on ykkösellä, niin vettä lirisee enemmän kuin kakkosella. Ilmeisesti on sen verran pieni kenno, että kakkosella se kosteus ei kerkee tiivistymään sinne niin tehokkaasti. Kumpikohan on viilennystehon kannalta parempi? Olen käyttänyt kumpaakin puhallustehoa, mutta käytännössä sitä eroa ei huomaa. Lämpömittarillahan sen huoneisiin tulevan ilman lämpötilan sais selville, mutta se kosteuskin tosiaan vaikuttaa siihen miltä se ilma iholla tuntuu.
Minä laitoin viilennyksen alkamaan 24 asteessa ja kyllä se jaksaa pitää koko asunnon (saunaan ei helteellä puhallusta) siinä lämmössä. En ole seurannut mitenkään aktiivisesti sitä konetta, mutta varmaan se jäähdytys on päällä koko iltapäivän ja illankin.
-
Toinen kesä maaviileäviilennyksellä alkaa olla takana, pintaputkella tehtynä. Talo Oulun seudulla. Tyytyväinen olen, mutta täytyy myöntää, että teho ei ole kummoinen enää elokuulla, kun keruuputkesta tulee n. kymmenasteista vettä. Riittää kyllä pitämään talon 23...24 asteen välillä, mutta venttiililtä mitattuna viime viikonloppuna tuli jo lähes 19 -asteista ilmaa (pandion täysillä).
Voin edelleen suositella, ainakin meidän tapauksessa järjestelmä riittää oikein käytettynä pitämään lämmöt alhaalla, mutta ei laskemaan niitä nopeasti. Tämän käyttö on toki niin edullista, että ei haittaa vaikka jättää päälle mökkireissujen ajaksikin.
-
Tällä raksaajalla on IVK käyttöönotto edelleen listalla... Semmonen huomio kuitenkin että Oulun Ylikiimingissä sattui kivitalon korkein sisälämpöpiikki heinäkuulle (jotain 25 astetta). En tiiä onko keskilämpö ollut elokuun alussa alempana, ehkä. Ainakin auringon säteet tulee elokuussa tehokkaammassa kulmassa ikkunoihin. Toisaalta sisälämpö ehkä vain tuntui alhaisemmalta kun lounaankulmalla pihaa raksatessa äijä oli paistunut 40 asteessa joutsenleima-neekeriksi.
Ja ehkä on ollut öisin tuulisempaa ja yöjäähdytys tehokkaampaa...
Anyway... jäähdytystarve minimaalinen joten edelleen arvelen että meilläkin se tulee riittämään, ihan jopa ilmanvaihdon kautta. (Jos ei isoimman akkunan sälekaihdin unohdu iltapäivällä auki, siitä kun tulis silloin tuhat tai pari tuhatta kilowattia lämpöä sisään.)
Äitimuoria piti tuossa opettaa oman viilennyskoneensa käytössä. Sen tulee käydä aina kun ollaan kotona. Ei niitten teho riitä jos talon antaa ensin kuumua ja vasta sitten yrittää viilentää. Pikkukoneet tekee tuotoksensa ajan kanssa.
Yksi design pointi jos joku jaksaa edelleen IV:n kautta nuita rakentaa (läpi harmaan kiven) eikä konvektorilla.... laitoin yhden (sulkeutuvan/avautuvan) ylimääräisen tulon olkkariin (d160mm) ja asennan kaksi poistoa säätyväksi/säädettäväksi. Tällöin luulen että kestää about moninkertaistaa normi-ilmanvaihto kesällä, jotta voi maksimoida maaviileän, ilman että putkessa kulkeva ilma pitää olla riskaabelin viileää tai että puhallus/imuilma vinkuu fenttiilissä.
((mun laskuopilla about 17 asteinen tuloilmaputki ei voi kondensoida ulkopinnalleen, jos eristeessä ois bugi, siksi että se ilma jäähdytyskennon kuivaamaa))
Kesälomalla tuli yövyttyä tuttavien kolmikerrospuutalon ylimmässä kerroksessa. Talossa on paljon ikkunoita, ei varjostavia puita, ei kesäkennoa halpis LTO:ssa. IV venttiilit minimillä. Ei tuuletusluukkuja / tuuletusikkunoita. Kyllä tarkeni!
-
Toinen kesä maaviileäviilennyksellä alkaa olla takana, pintaputkella tehtynä. Talo Oulun seudulla. Tyytyväinen olen, mutta täytyy myöntää, että teho ei ole kummoinen enää elokuulla, kun keruuputkesta tulee n. kymmenasteista vettä. Riittää kyllä pitämään talon 23...24 asteen välillä, mutta venttiililtä mitattuna viime viikonloppuna tuli jo lähes 19 -asteista ilmaa (pandion täysillä).
Maakaivosta tulee meillä kylpymittarin mukaan 6 asteista vettä ja ainoa viilennys jota tuolla on tehty nyt kesällä on oluen viilennys. Oluet sankoon ja kaivovettä päälle, tölkkiolut 10 minuutissa kylmää.
Ilmanvaihtoon kytketyssä maaviileässä on se paha puoli että mitä lujemmalla ilmanvaihtoa pidät, sitä enemmän viileä sisäilma poistuu ulos ja sitä enemmän pitää sisääntulevaa ilmaa viilentää. Konvektoria ja ILP:ä käytettäessä taas kannattaa ilmanvaihtoa pikemminkin pienentää kuin suurentaa.
Luin autopiltistä ohjeen auton jäähdytykseen, jota periaatetta voitaneen soveltaa myös talon jäähdytykseen.
1. Ekaksi tuuletetaan extrakuumat ulos ikkunoista
2. sSen jälkeen sisäilmakierto päälle ja ilmastointi päälle.
3. Kun haluttu lämpötila saavutettu niin sitten ulkokierto päälle.
Eli nyt maaviileämiehen pitää rakentaa vain haaraputki ulkoa tulevaan raitisilmaputkeen ja ulkotulon sulkuventtiili, jolloin saadaan "sisäilmakierto" päälle. Tällöin viilennettäisiin sisäilmaa, eikä helteistä ulkoilmaa. Eiköhän rupea tehoa löytymään :o
Jani
-
((mun laskuopilla about 17 asteinen tuloilmaputki ei voi kondensoida ulkopinnalleen, jos eristeessä ois bugi, siksi että se ilma jäähdytyskennon kuivaamaa))
Mun laskuopilla se kanavan sisällä menevän ilman kosteus ei vaikuta mitään ulkopinnan kondensoivuuteen. Siihen vaikuttaa sen putken ulkopinnan lämpötila (esim. 17 astetta) ja sitä putkea ympäröivän ilman kosteus ja lämpötila. Eli se kosteus siihen putken ulkopintaan tulee putken ulkopuolisen ilman jäähtymisestä - ei putken sisällä menevästä ilmasta.
-
Kun itse rakennutin/rakensin taloa ja iv- kauppiaan kanssa sekä lvi suunnittelijan kanssa juttelin ja heidän suositusten mukaan ko systeemiin päädyin niin ei ole kaduttanut ja ko systeemiä voin suositella muillekkin, kyllä pelittää, toimiva ja edullinen järjestelmä käyttää. Kunhan sen auringon paahteen suoraan sisätiloihion pystyy torjumaan esim kaihtimilla. :)
-
KimmoK:lle sinne naapurikuntaan terveiset, että kyllä heinäkuulla taisi keskilämmöt olla tosiaan korkeammat, nyt on ollut jo melko vilpoisia öitä. Itse kun asustelin liittotasavallassa kivitalossa, ei ollut mitään tarvetta jäähdytykselle ellei ollut pari viikkoa yli 30 lämmöt, siinä kivitalo on kyllä kurko. Sitten kun yli 30 oli ollut kolme viikkoa putkeen, ei tarvinnutkaan viettää liikaa aikaa yläkerrassa :) No, siellä oli kamarit onneksi alhaalla.
Janille semmoinen kommentti, että turha sitä viilennettyä sisäilmaa on tuulettaa ulos raakana, meillä ainakin talteenotto pyörii jos ulkona on lämpimempää kuin sisällä (jäähdytyskenno on vasta talteenoton jälkeen). Ei tarvi niitä kierrätysputkia väsäillä :) Taitaa autossakin olla aika marginaalinen se kierrätyksen hyöty jäähdyttäessä, mutta voihan sitä aina kokkeilla, kuten Jope sannoo. Miten se muuten on, poistuuko autosta kosteus kun on sisäilman kierrätys ja ilmastointi päällä? Menee jo pahasti offtopicin puolelle..
Fiilis on vähän semmoinen, että meillä tuo auringon säteily ikkunoiden kautta tuo enemmän jäähdytettävää kuin ulkoilma, mutta tätä ei ole todistettu mittauksin. Taitaa semmoiset mittarit olla vaikeita :) Mutta siis vuorokauden keskilämpötila ei ole meillä ollut se ratkaiseva tekijä jäähdytystarpeelle, vaan aurinkoisuus.
-
KimmoK:lle sinne naapurikuntaan terveiset, että kyllä heinäkuulla taisi keskilämmöt olla tosiaan korkeammat, nyt on ollut jo melko vilpoisia öitä. Itse kun asustelin liittotasavallassa kivitalossa, ei ollut mitään tarvetta jäähdytykselle ellei ollut pari viikkoa yli 30 lämmöt, siinä kivitalo on kyllä kurko. Sitten kun yli 30 oli ollut kolme viikkoa putkeen, ei tarvinnutkaan viettää liikaa aikaa yläkerrassa :) No, siellä oli kamarit onneksi alhaalla.
Janille semmoinen kommentti, että turha sitä viilennettyä sisäilmaa on tuulettaa ulos raakana, meillä ainakin talteenotto pyörii jos ulkona on lämpimempää kuin sisällä (jäähdytyskenno on vasta talteenoton jälkeen). Ei tarvi niitä kierrätysputkia väsäillä :) Taitaa autossakin olla aika marginaalinen se kierrätyksen hyöty jäähdyttäessä, mutta voihan sitä aina kokkeilla, kuten Jope sannoo. Miten se muuten on, poistuuko autosta kosteus kun on sisäilman kierrätys ja ilmastointi päällä? Menee jo pahasti offtopicin puolelle..
Ei sillä talteenotolla kesäkelillä juhlita. Poistoilma lämpenee nin paljon yläpohjassa ennen talteenottoa että siitä ei saada mitään irti. Tämä on helppo todeta jäteilman lämpötilan kehityksestä.
Näin ainakin mustan tiilikaton, muoviputki, 50mm paroc kouru + puhallusvillat yhdistelmällä. Mikäli IV-putket kulkevat höyrysulun lämpimällä puolella tai putket ovat paremmin eristetty niin tilanne on varmasti parempi.
Maalaisjärjellä ajateltuna: koska poisto on 10% suurempi niin ilmanvaihdon lisääminen ei juurikaan tuo apua IV-putkistoon kytketyn maaviileän yhteydessä, vaan päällä kannattaa pitää normi ilmanvaihto.
Autossa tuo sisäilmakierto toimii loistavasti ja kosteus poistuu tietysti nopeasti. Ja tuo kaihdin juttu pitää paikkansa, tosin se kaihdinikkunakin lämpenee selvästi eli kaihdin pitäisi olla ulkopuolella eikä ikkunoiden välissä.
Jani
-
Ei sillä talteenotolla kesäkelillä juhlita. Poistoilma lämpenee nin paljon yläpohjassa ennen talteenottoa että siitä ei saada mitään irti. Tämä on helppo todeta jäteilman lämpötilan kehityksestä.
LTO:ssa lämmönsiirto menee silleen että poistoilman lämpö/kylmä siirtyy tuloilmaan.
Esim jos ulkona on +28 ja sisällä +22 niin poistoilma jäähdyttää tuloilmaa jolloin sisälle puhallettava ilma on liki +22C ja jäteilma jotain + 28C.
Eli jäteilman lämpö nousee jos ulkoilma on lämpimämpää kuin poistoilma
-
Vaikka nyt kelit hiukka viilenivätkin, niin kannan mielipiteeni kekoon:
Meille asennettiin maaviileä syksyllä 2006. Patteri on Enerventin Pelikaanin sisällä.
Laitteisto on toiminut mielestäni erittäin mallikkasti. Millään säällä talossa ei ole ollut liian kuuma vaikka talo pönöttää paraatipuoli länteen päin eikä aina ole muistettu kaihtimien kanssa pelata töihin lähtiessä aamulla. Tuloilma on pelikaanista ohjelmallisesti rajattu olemaan alimmillaan 17 astetta.
Se on erittäin suuri etu, että kone hoitelee viilennykset omia aikojaan ja olen pelikaanin paneelista katsellut, että eipä tarvitse olla hirveän kuuma ulkona (esim 21astetta) ja viilennys on osittain päällä (toimiventtiili osaltaan auki). Se näyttää tasaavan mukavasti pieniäkin lämpötilapiikkejä. Sisäilma on ollut koko ajan halutussa 23-24 haarukassa kesällä. Kovalla helteellä huomasin, että lämpö nousi päivällä sisällä 25 asteeseen, mutta nukkumaan mennessä se oli taas 23-24. Meillä halutaan pitää lämpö ehkä hieman korkeampana kuin monet haluavat. Uskon, että tämä ei ole ongelma.
Tilavuusvirtaa kikkailin isommaksi ekana kesänä, mutta sittemmin en ole koskenut koska viilennys tuntuu toimivan hyvin mitoitustilavuusvirrallakin (90-100 l/s 192m2 taloon). Meillä pelikaanin tuloilma on asennossa 5 (max=8) ja poisto 3 (max=8). Tuloilma on oltava isommalla putkistohäviön takia jotta räppänöiden balanssi saadaan oikeaksi (poisto hiukka suurempi kuin tulo). Yläkertaan ei meinannut riittää tuloilmaa jos potikat olivat tasan. Tämä on näitä kaksikerroksisien talon vitsauksia... Meille Pelikaani oli hiukka ylimitoitettu, mutta kun Pandionia ei oltu silloin vielä keksitty...
Ihmettelen kovasti tätä puhallinpatterikohkausta :-? En minä ainakaan rumaa laatikkoa yhteen tai kolmeen paikkaan taloa halua. IV-koneen kautta viileä jaetaan tasaisesti koko taloon huomaamattomasti. Tämä on vain minun vaatimaton mielipiteeni :D
IV-koneviilennyksestä halutaan aina hypätä keskustelemaan niistä kanavaeristyksistä. Olen käynyt useaan otteeseen koluamassa kissanvintillä tsekkaamassa kanavien mahdollista kondensointia ja en ole mitään löytänyt etsimälläkään (Mulla on ollut lainassa firman PT100- pohjainen RH-puikkomittari) Taitaa tämä kondenssivesipelottelu olla hiukka ylimitoitettua paikoitellen. JOS RAKENTAJANA TEET ITSE eristykset putkiin, niin tiedät mitä saat ja tulee varmasti tehtyä huolellisesti. Meillä on 50+50mm KIM-AL-lasivillalevyä putkien ympärillä ja hyvin näemmä riittää viilennetyille kanavillekin. Mitattu ja koettu on nyt 3 kesän kokemuksella. ;)
Kun tätä foorumia varmasti lukevat monet rakentamaan aikovat/joutuneet niin laitan pari juttua mietintämyssyyn:
Jos haluat viilennyksen taloosi, niin minä ainakin suosittelen IV-koneen sisäistä asennusta lämpimästi (ei erillistä kondensoivaa pömpeliä kanavassa vaan kaikki kondenssivedet menevät suoraan viemäriin IVK:n pohjasta). Lisäksi kaikki tarvittava automatiikka tulee laitteen mukana valmiiksi piuhoitettuna ja putkitettuna (ainakin enervent).
Jos haluat kämppääsi viilennyksen, niin vertaa maaviileällisen IV-kojeen hintaa tavalliseen, niin huomaat esim Enerventin tapauksessa olevan hiukka yli 1000€, mutta kyllä ne putkipenat omansa ottavat kun ILPpejä ja puhallinpattereita taloosi kokastelevat ;) Vertaa siis kokonaiskuluja!!!
Jos sinulle tulee 2-kerroksinen talo, niin tuloilman riittävyys tulee taata (putkistohäviö). Kaikissa IV-koneissa ei ole erillistä säätöä tulo- ja poistomoottoreille, valitse mieluummin erillissäädettävä. Tämä siksi että esim meidän tapauksessamme tulo ja poistomoottori olisi ollut yhteissäätäen "vitosella" ja poistoa olisi jouduttu kuristamaan (sähköä kuluu turhaan ja melua syntyy). Työkaveri paini tämän ongelman kanssa ennen kuin itse rakensin (IV-koneen mitoitus oli tehty liian täpärälle ja tuloa ei saatu tarpeeksi suureksi ollenkaan... Siinä oli myös yhteissäätyvät moottorit :-[).
Kuumia kelejä terassille ja viileitä makuuhuoneeseen toivotellen,
-t-
-
Ei sillä talteenotolla kesäkelillä juhlita. Poistoilma lämpenee nin paljon yläpohjassa ennen talteenottoa että siitä ei saada mitään irti. Tämä on helppo todeta jäteilman lämpötilan kehityksestä.
LTO:ssa lämmönsiirto menee silleen että poistoilman lämpö/kylmä siirtyy tuloilmaan.
Esim jos ulkona on +28 ja sisällä +22 niin poistoilma jäähdyttää tuloilmaa jolloin sisälle puhallettava ilma on liki +22C ja jäteilma jotain + 28C.
Eli jäteilman lämpö nousee jos ulkoilma on lämpimämpää kuin poistoilma
Tässäpä sulle sitten pähkinä sitten purtavaksi. Talossa 22 astetta lämmintä, ulkona IV-koneen oton seinällä 22 astetta. Jäteilma 24.8 astetta. Talteenottokenno päällä (ei kesäpeltiä).
Jani
-
Laitteisto on toiminut mielestäni erittäin mallikkasti. Millään säällä talossa ei ole ollut liian kuuma vaikka talo pönöttää paraatipuoli länteen päin eikä aina ole muistettu kaihtimien kanssa pelata töihin lähtiessä aamulla. Tuloilma on pelikaanista ohjelmallisesti rajattu olemaan alimmillaan 17 astetta.
Se on erittäin suuri etu, että kone hoitelee viilennykset omia aikojaan ja olen pelikaanin paneelista katsellut, että eipä tarvitse olla hirveän kuuma ulkona (esim 21astetta) ja viilennys on osittain päällä (toimiventtiili osaltaan auki). Se näyttää tasaavan mukavasti pieniäkin lämpötilapiikkejä. Sisäilma on ollut koko ajan halutussa 23-24 haarukassa kesällä. Kovalla helteellä huomasin, että lämpö nousi päivällä sisällä 25 asteeseen, mutta nukkumaan mennessä se oli taas 23-24. Meillä halutaan pitää lämpö ehkä hieman korkeampana kuin monet haluavat. Uskon, että tämä ei ole ongelma.
Tilavuusvirtaa kikkailin isommaksi ekana kesänä, mutta sittemmin en ole koskenut koska viilennys tuntuu toimivan hyvin mitoitustilavuusvirrallakin (90-100 l/s 192m2 taloon). Meillä pelikaanin tuloilma on asennossa 5 (max=8) ja poisto 3 (max=8). Tuloilma on oltava isommalla putkistohäviön takia jotta räppänöiden balanssi saadaan oikeaksi (poisto hiukka suurempi kuin tulo). Yläkertaan ei meinannut riittää tuloilmaa jos potikat olivat tasan. Tämä on näitä kaksikerroksisien talon vitsauksia... Meille Pelikaani oli hiukka ylimitoitettu, mutta kun Pandionia ei oltu silloin vielä keksitty...
Ihmettelen kovasti tätä puhallinpatterikohkausta :-? En minä ainakaan rumaa laatikkoa yhteen tai kolmeen paikkaan taloa halua. IV-koneen kautta viileä jaetaan tasaisesti koko taloon huomaamattomasti. Tämä on vain minun vaatimaton mielipiteeni :D
IV-koneviilennyksestä halutaan aina hypätä keskustelemaan niistä kanavaeristyksistä. Olen käynyt useaan otteeseen koluamassa kissanvintillä tsekkaamassa kanavien mahdollista kondensointia ja en ole mitään löytänyt etsimälläkään (Mulla on ollut lainassa firman PT100- pohjainen RH-puikkomittari) Taitaa tämä kondenssivesipelottelu olla hiukka ylimitoitettua paikoitellen. JOS RAKENTAJANA TEET ITSE eristykset putkiin, niin tiedät mitä saat ja tulee varmasti tehtyä huolellisesti. Meillä on 50+50mm KIM-AL-lasivillalevyä putkien ympärillä ja hyvin näemmä riittää viilennetyille kanavillekin. Mitattu ja koettu on nyt 3 kesän kokemuksella. ;)
Kun tätä foorumia varmasti lukevat monet rakentamaan aikovat/joutuneet niin laitan pari juttua mietintämyssyyn:
Jos haluat kämppääsi viilennyksen, niin vertaa maaviileällisen IV-kojeen hintaa tavalliseen, niin huomaat esim Enerventin tapauksessa olevan hiukka yli 1000[ch8364], mutta kyllä ne putkipenat omansa ottavat kun ILPpejä ja puhallinpattereita taloosi kokastelevat ;) Vertaa siis kokonaiskuluja!!!
Työkaveri paini tämän ongelman kanssa ennen kuin itse rakensin (IV-koneen mitoitus oli tehty liian täpärälle ja tuloa ei saatu tarpeeksi suureksi ollenkaan... Siinä oli myös yhteissäätyvät moottorit :-[).
Kuumia kelejä terassille ja viileitä makuuhuoneeseen toivotellen,
Lyhennys rakennuspuuhiin ryhtyvälle:
- osta suurin kone mitä kaupasta löytyy +2000 [ch8364]
- osta siihen se kanavapatteri +1000[ch8364]
- osta siihen suurihalkaisijainen putkisto (200mm tulot ja lähdöt) +1000 [ch8364]
- tee itse eristys tai pelkää loppuelämäsi, hauskaa puuhastelua varsinkin 200mm putkilla
- osta siihen eristeet, jotka maksavat suurempaan putkistoon +500[ch8364]
- maksa lisää IV-urakasta, joka juuri muuttui erikoishommaksi, kun on niin suuret putketkin +500[ch8364]
- rajaa tuloilman lämpötila niin korkeaksi ettei kondensoitumista, saati viilennystä ei varmasti tapahdu ja käytä IV-konetta suurella nopeudella, jotta saat sen 400 watin viilennystehon varmasti levitettyä tasaisesti koko taloon (mm. saunaan)
- kehu naapurin ILP-miehelle kuinka edullista jäähdyttäminen maakylmällä on (kun se esim. ILP:llä maksaa 25 euroa koko kesä)
- muista haukkua aina sen ruma sisäyksikkö (naapuri ihmettelee seksuaalista suuntautumistasi)
- käyt aina kovimmilla helteillä yläpohjassa hikoilemassa ja etsimässä kosteusvahinkoja (harrastus tämäkin)
- muista puolustella naapurille, kuinka meidän perheessä tykätään vähän lämpimämmästä sisäilmasta.
tai
- teet rakennusvaiheessa varauksen (sähkö + poistovesiletku) ILP:lle ja muuttotarkastuksen jälkeen asennutat ILP:n ja nappaat kotitalousvähennyksen. 1200 eurolla saa laatumerkkkisen invertteripumpun. Jos tyytyy pelkkään jäähdyttävään on/off ILP:iin niin koko hommasta selviää 600-700 eurolla.
Tuskin kalliimmaksi (kuin invertteripumppu) tulee 500 euron konvektorin + kv-pumpun asennus?
Jani
EDIT: hymiöt unohtui ;D :D ;) :o :-*
-
Tilavuusvirtaa kikkailin isommaksi ekana kesänä, mutta sittemmin en ole koskenut koska viilennys tuntuu toimivan hyvin mitoitustilavuusvirrallakin (90-100 l/s 192m2 taloon). Meillä pelikaanin tuloilma on asennossa 5 (max=8) ja poisto 3 (max=8). Tuloilma on oltava isommalla putkistohäviön takia jotta räppänöiden balanssi saadaan oikeaksi (poisto hiukka suurempi kuin tulo). Yläkertaan ei meinannut riittää tuloilmaa jos potikat olivat tasan. Tämä on näitä kaksikerroksisien talon vitsauksia... Meille Pelikaani oli hiukka ylimitoitettu, mutta kun Pandionia ei oltu silloin vielä keksitty...
Tämä ei kuullosta oikein hyvltä. Onko talosta mitattu alipaineisuus tämän muutoksen jälkeen? Tuloilman mittaus on yleensä vähän sitä ja tätä jos ei ole käytettävissä todella viimeisen päälle olevat laitteet. Koneet on säädetty tehtaalla 0.9 tulo-poisto suhteelle ja pitää kyllä olla varma ettei mennä metsään kun tuota mennään muuttamaan. tuli vaan mieleen ::)
-
Ei sillä talteenotolla kesäkelillä juhlita. Poistoilma lämpenee nin paljon yläpohjassa ennen talteenottoa että siitä ei saada mitään irti. Tämä on helppo todeta jäteilman lämpötilan kehityksestä.
LTO:ssa lämmönsiirto menee silleen että poistoilman lämpö/kylmä siirtyy tuloilmaan.
Esim jos ulkona on +28 ja sisällä +22 niin poistoilma jäähdyttää tuloilmaa jolloin sisälle puhallettava ilma on liki +22C ja jäteilma jotain + 28C.
Eli jäteilman lämpö nousee jos ulkoilma on lämpimämpää kuin poistoilma
Tässäpä sulle sitten pähkinä sitten purtavaksi. Talossa 22 astetta lämmintä, ulkona IV-koneen oton seinällä 22 astetta. Jäteilma 24.8 astetta. Talteenottokenno päällä (ei kesäpeltiä).
Jani
Aika hyvin näyttäisi lämpenevän ilma putkissa matkalla huonetiloihin ja huoneista ulos. :)
-
Kun tätä foorumia varmasti lukevat monet rakentamaan aikovat/joutuneet niin laitan pari juttua mietintämyssyyn:
Jos haluat kämppääsi viilennyksen, niin vertaa maaviileällisen IV-kojeen hintaa tavalliseen, niin huomaat esim Enerventin tapauksessa olevan hiukka yli 1000€, mutta kyllä ne putkipenat omansa ottavat kun ILPpejä ja puhallinpattereita taloosi kokastelevat ;) Vertaa siis kokonaiskuluja!!!
Työkaveri paini tämän ongelman kanssa ennen kuin itse rakensin (IV-koneen mitoitus oli tehty liian täpärälle ja tuloa ei saatu tarpeeksi suureksi ollenkaan... Siinä oli myös yhteissäätyvät moottorit :-[).
Kuumia kelejä terassille ja viileitä makuuhuoneeseen toivotellen,
[/quote]
Lyhennys rakennuspuuhiin ryhtyvälle:
- osta suurin kone mitä kaupasta löytyy +2000 €
- osta siihen se kanavapatteri +1000€
- osta siihen suurihalkaisijainen putkisto (200mm tulot ja lähdöt) +1000 €
- tee itse eristys tai pelkää loppuelämäsi, hauskaa puuhastelua varsinkin 200mm putkilla
- osta siihen eristeet, jotka maksavat suurempaan putkistoon +500€
- maksa lisää IV-urakasta, joka juuri muuttui erikoishommaksi, kun on niin suuret putketkin +500€
- rajaa tuloilman lämpötila niin korkeaksi ettei kondensoitumista, saati viilennystä ei varmasti tapahdu ja käytä IV-konetta suurella nopeudella, jotta saat sen 400 watin viilennystehon varmasti levitettyä tasaisesti koko taloon (mm. saunaan)
- kehu naapurin ILP-miehelle kuinka edullista jäähdyttäminen maakylmällä on (kun se esim. ILP:llä maksaa 25 euroa koko kesä)
- muista haukkua aina sen ruma sisäyksikkö (naapuri ihmettelee seksuaalista suuntautumistasi)
- käyt aina kovimmilla helteillä yläpohjassa hikoilemassa ja etsimässä kosteusvahinkoja (harrastus tämäkin)
- muista puolustella naapurille, kuinka meidän perheessä tykätään vähän lämpimämmästä sisäilmasta.
tai
- teet rakennusvaiheessa varauksen (sähkö + poistovesiletku) ILP:lle ja muuttotarkastuksen jälkeen asennutat ILP:n ja nappaat kotitalousvähennyksen. 1200 eurolla saa laatumerkkkisen invertteripumpun. Jos tyytyy pelkkään jäähdyttävään on/off ILP:iin niin koko hommasta selviää 600-700 eurolla.
Tuskin kalliimmaksi (kuin invertteripumppu) tulee 500 euron konvektorin + kv-pumpun asennus?
Jani
HOH HOH! Vedät kyllä ihan hatusta noita juttuja. Joka valitsee maalaämmön porakaivolla niin maaviileä toteutettuna iv-koneen yhteydessä on varmasti hyvä ja toimiva ratkaisu toki talon koolla on merkitystä, en ole joutunut konetta täysillä huudattaa. Asiasta kannattaa keskustella niiden kanssa joilla on omakohtaista kokemusta asiasta tai asiansa osaavan iv-suunnittelijan kanssa. Hintoihin en ota kantaa mutta putkieristyksiin meni enemmän rahaa ja kaikkiin muihin reilusti vähemmän :)
-
Ei sillä talteenotolla kesäkelillä juhlita. Poistoilma lämpenee nin paljon yläpohjassa ennen talteenottoa että siitä ei saada mitään irti. Tämä on helppo todeta jäteilman lämpötilan kehityksestä.
LTO:ssa lämmönsiirto menee silleen että poistoilman lämpö/kylmä siirtyy tuloilmaan.
Esim jos ulkona on +28 ja sisällä +22 niin poistoilma jäähdyttää tuloilmaa jolloin sisälle puhallettava ilma on liki +22C ja jäteilma jotain + 28C.
Eli jäteilman lämpö nousee jos ulkoilma on lämpimämpää kuin poistoilma
Tässäpä sulle sitten pähkinä sitten purtavaksi. Talossa 22 astetta lämmintä, ulkona IV-koneen oton seinällä 22 astetta. Jäteilma 24.8 astetta. Talteenottokenno päällä (ei kesäpeltiä).
Jani
Aika hyvin näyttäisi lämpenevän ilma putkissa matkalla huonetiloihin ja huoneista ulos. :)
Aivan, eli musta tiilikatto nostaa yläpohjan lämpötilaa niin paljon että poistettava ilma on ihan muun lämpöistä kuin huonelämpö. Tämän vuoksi maaviileä IV-putkistoon liitettynä viilentää myös yläpohjaa.
Jani
Jani
-
Itselläni on lämmitettäviä/viilennettäviä kuutioita joku 750, olohuoneen isot ikkunat lounaaseen. IV-koneena Enerventin Pandion maaviilennyksellä, kaikki iv-putket kulkevat lämpimällä puolella ja ovat eristetty armaflex (tai vastaavalla). Hyvin pelaa viilennys ja on ollut ihan ehdoton asia - automatiikka (min tuloilma 15-asetetta) on viilennellyt taloa huhtikuusta näihin päiviin saakka.
-
Sattuipa käsiin Rakennusmaailma heinäkuulta, jossa oli ILP:n testi. Daikinin pumppu saavutti jäähdytyksessä +30 asteen ulkolämpötilassa kertoimen on 4,89 (2450W). Mitä lienee sitten +20 - 27 asteessa, mennäänkö lähelle kuutta?
Daikinia (samoin muita pumppuja) on testissä ajettu täysillä. Osateholla hyötykerroin on ainakin lämmitettäessä aina korkeampi.
Ei taida yksikään maaviileäjärjestelmä kyetä samaan hyötysuhteeseen.
Jani
-
Sattuipa käsiin Rakennusmaailma heinäkuulta, jossa oli ILP:n testi. Daikinin pumppu saavutti jäähdytyksessä +30 asteen ulkolämpötilassa kertoimen on 4,89 (2450W). Mitä lienee sitten +20 - 27 asteessa, mennäänkö lähelle kuutta?
Daikinia (samoin muita pumppuja) on testissä ajettu täysillä. Osateholla hyötykerroin on ainakin lämmitettäessä aina korkeampi.
Ei taida yksikään maaviileäjärjestelmä kyetä samaan hyötysuhteeseen.
Jani
Kyllä varmana niin pystyy! Sillä maapiirin pumppu ja ohjaus tarvii vain n. 60 W tehon ja puhallin esim. 40 W, jos tuolla saadaan vaikkapa kilowatti jäähdytystehoa, niin ollaan jo kertoimessa 10.
En kyllä tuosta asiasta mitään varmaa tiedä, mutta täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella voin näinkin väittää. Huultakin tuossa on, mutta tottakin joukossa!
-
Sattuipa käsiin Rakennusmaailma heinäkuulta, jossa oli ILP:n testi. Daikinin pumppu saavutti jäähdytyksessä +30 asteen ulkolämpötilassa kertoimen on 4,89 (2450W). Mitä lienee sitten +20 - 27 asteessa, mennäänkö lähelle kuutta?
Daikinia (samoin muita pumppuja) on testissä ajettu täysillä. Osateholla hyötykerroin on ainakin lämmitettäessä aina korkeampi.
Ei taida yksikään maaviileäjärjestelmä kyetä samaan hyötysuhteeseen.
Jani
Kyllä varmana niin pystyy! Sillä maapiirin pumppu ja ohjaus tarvii vain n. 60 W tehon ja puhallin esim. 40 W, jos tuolla saadaan vaikkapa kilowatti jäähdytystehoa, niin ollaan jo kertoimessa 10.
En kyllä tuosta asiasta mitään varmaa tiedä, mutta täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella voin näinkin väittää. Huultakin tuossa on, mutta tottakin joukossa!
Tässä oli tarkoitus verrata IV-koneeseen liitettyä maaviileää...puhallinpatteri jyrää toki.
Jani
-
Sailor kitrjoitti:
Tässä oli tarkoitus verrata IV-koneeseen liitettyä maaviileää...puhallinpatteri jyrää toki.
Jani
Niinkuin kirjoitin, täydellisen........
Tokkopa tuon iv-koneen ottokaan jos maapiirillä....., paljon muuksi muuttuu.
-
Keh, Pandionilta häly "Tuloilma on kylmää" ;D
Tänään starttailin maakylmää. Suntti ei ole vielä kytkettynä mutta jos vaikka huomenna. Koe mielessä nappasin kennon moottorilta piuhan irti ja sunti täysin kylmälle, kone ollut nyt 4h 90% teholla. Illa oli raitisilma 22 ja tulo 13. nyt kyn muutenkin viilenee niin raitis 15 ja tulo 10.
Huomenna kun kytken suntin täytyy laitta kennon motin piuha takas ja ajaa konetta niinkuin kuuluu. Huone lämpötilassa, ainakaan isossa tilassa ei juurikaan ole muutosta tapahtunut mutta MH:ssa kyllä pari astetta tippunut kun laittoi oven kiinni.
Yllätyin kyllä viilkennyksen tehosta vaikka konetta "luukuttaa" täysillä.
Onko jollain kokemusta, eli jos on asetettu "poissa tilaan" lämpötilan pudotus, niin alkaako IV-kone viilentää taloa maakylmällä poissa ollessa?
-
Pandiossa on ruksit erikseen, että sallitaanko lämmitys tai jäähdytys poissa-tilassa tai pitkään poissa-tilassa.
-
Kyllä tuo maaviileä on ihan toimiva systeemi. Ei niin tehokas, kuin ILP, mutta ilman ylimääräistä melua älyttömän pienellä sähkökulutuksella (45-wattinen kiertovesipumppu) huoneilman lämpötila pysyy OK tasolla (alle 25). Suosittelen!
-
Kyllä tuo maaviileä on ihan toimiva systeemi. Ei niin tehokas, kuin ILP, mutta ilman ylimääräistä melua älyttömän pienellä sähkökulutuksella (45-wattinen kiertovesipumppu) huoneilman lämpötila pysyy OK tasolla (alle 25). Suosittelen!
Mitenkähän kanavat on eristetty, itseäni askaruttaa kovasti nyt helteisen ilman kova höyrypitoisuus ja tuo suht pieni ilmamäärä.
Kannattaisikohan tarkkailla tilannetta :-/
-
Kyllä tuo maaviileä on ihan toimiva systeemi. Ei niin tehokas, kuin ILP, mutta ilman ylimääräistä melua älyttömän pienellä sähkökulutuksella (45-wattinen kiertovesipumppu) huoneilman lämpötila pysyy OK tasolla (alle 25). Suosittelen!
Mitenkähän kanavat on eristetty, itseäni askaruttaa kovasti nyt helteisen ilman kova höyrypitoisuus ja tuo suht pieni ilmamäärä.
Kannattaisikohan tarkkailla tilannetta :-/
Putkissa on 50mm villa alumiinifoliolla ja joka keleen sauma on teipattu, joten ei oo murehia kondenssivedestä.
-
Meillä tulokanavien ympärillä Armaflex-putki, jatkot teipattuna Arma-teipillä, lisäksi 50mm villa.
Raitisilma: 31
Tulo: 16
Kondensia tippasee kennolta n. 5-7 tippaa/sek.
Edit: n.28 litraa kondensi vettä / vrk.
-
Nyt tuli täällä pintaputkella ja pandion -cg:llä tehdyn maaviileän raja vastaan: 13.7.2010 kun ulkoilman lämpötila nousi n. +31C kieppeille, lähti sisälämpötila nousemaan 25C ja vähän ylikin. Tällä hetkellä maasta tuleva liuos jossain 8 asteen kieppeillä.
Toki minua vähän arveluttaa, onko osasyynä tippunut virtaus kun vaihdoin EU7 suodattimet pari viikkoa sitten. Pikkuisen vaikuttaa siltä, ainakin korvakuulolta venttiilien pitämä kohina tippui paljon EU5 suodattimiin verrattuna. Ehdin jo heittää vanhat menemään, ja paikallisessa kaupassa oli EU5 suodattimet loppu, niin en pääse nyt testaamaan eroa vaihtamalla takaisin. Ja kieltämättä pandion on vähän nippa nappa virtauksien puolesta jos tarkoitus on jäähdyttää tämän kokoista taloa.
Eli taitaa olla useamman homman summa: ulkolämpötila, liuoslämpötila, koneen teho/mahdollisesti virtausta rajoittavat suodattimet, jäähdytyspatterin teho...
Ei tuo +25 ole nyt niin paha, mutta kun se on nyt yläkerran makuuhuoneessakin. Ja kyllä tuokin tuntui viileältä, kun tuli ulkoa suorasta auringonpaisteesta :)
Sitä tuli eilenkin mietittyä, että olisiko parempi pistää jo talteenotto päälle, mutta kun ei ole nyt mittareita venttiileillä niin jäi kokeilematta.
Rajan löytymisestä huolimatta edelleen pisteet maaviileälle.
nvg
-
Sitä tuli eilenkin mietittyä, että olisiko parempi pistää jo talteenotto päälle, mutta kun ei ole nyt mittareita venttiileillä niin jäi kokeilematta.
Meillä on lämmön talteenotto ollut päällä muutaman iltapäivän. Esimerkiksi eilen iltapäivällä tuloilman sai tippumaan 2.5 astetta, kun laittoi LTO:n päälle (ulkona oli n. 31 ja sisällä n. 25-26).
edit: IV-kone on Pandion.
-
Nyt tuli täällä pintaputkella ja pandion -cg:llä tehdyn maaviileän raja vastaan: 13.7.2010 kun ulkoilman lämpötila nousi n. +31C kieppeille, lähti sisälämpötila nousemaan 25C ja vähän ylikin. Tällä hetkellä maasta tuleva liuos jossain 8 asteen kieppeillä.
Toki minua vähän arveluttaa, onko osasyynä tippunut virtaus kun vaihdoin EU7 suodattimet pari viikkoa sitten. Pikkuisen vaikuttaa siltä, ainakin korvakuulolta venttiilien pitämä kohina tippui paljon EU5 suodattimiin verrattuna. Ehdin jo heittää vanhat menemään, ja paikallisessa kaupassa oli EU5 suodattimet loppu, niin en pääse nyt testaamaan eroa vaihtamalla takaisin. Ja kieltämättä pandion on vähän nippa nappa virtauksien puolesta jos tarkoitus on jäähdyttää tämän kokoista taloa.
Eli taitaa olla useamman homman summa: ulkolämpötila, liuoslämpötila, koneen teho/mahdollisesti virtausta rajoittavat suodattimet, jäähdytyspatterin teho...
Ei tuo +25 ole nyt niin paha, mutta kun se on nyt yläkerran makuuhuoneessakin. Ja kyllä tuokin tuntui viileältä, kun tuli ulkoa suorasta auringonpaisteesta :)
Sitä tuli eilenkin mietittyä, että olisiko parempi pistää jo talteenotto päälle, mutta kun ei ole nyt mittareita venttiileillä niin jäi kokeilematta.
Rajan löytymisestä huolimatta edelleen pisteet maaviileälle.
nvg
Ei se nopeuden nosto juurikaaan auta. Mitä suurempi nopeus, sitä enemmän viileää sisäilmaa hukataan ulos. Maaneste täytyy laittaa kiertämään pakastimen kautta tjmv.
Nyt olisi kiva kuulla, miten puhallinkonvektorit toimivat ja paljonko kaivoissa veden lämpö on noussut?
ILP ---> +21 astetta, ei ongelmaa
Jani
-
Jäähdytyspatterissa taisi olla jonkin verran ilmaa, ja kun rakenne on semmoinen, että yhteet ovat laitteen alla, niin vaatii vähän enemmän luukuttamista, että kuplat lähtivät. Nyt talossa taas normaali lämpötila, mutta eipä ulkonakaan ole enää yli 30.
Uskomaton se kosteuden määrä, mikä tuolta kondenssiputken kautta poistuu näillä keleillä.
nvg
-
Puhallinkonvektoreiden (tai ILPin sisäyksikön) kondenssivedestä olisi sellainen kysymys, että onko kenelläkään ollut ongelmaa nyt kuumilla ja kosteilla keleillä, että laitteesta tippuu kondenssivettä muutenkin kuin "virallista reittiä" poistoletkuun?
Näin yhden tapauksen, jossa puhallinkonvektorista tippui kotelon sauman välistä vettä (vaikka laitteessa oli poistoletku sille ja oletettavasti sinne meni kuitenkin enin osa).
Jäi mietityttämään, että johtuiko se jotenkin puutteellisesta asennuksesta vai onko laitteilla yleisemmin sellainen ominaisuus, jos on kovin kostea ja kuuma ilma.
-
Kennoon kondensoitunut vesi kuljettaa mukanaa epäpuhtauksia, jotka voivat pitkässä juoksussa tukkia poistoputken. ILP:n sisäyksiköitä lienee maailmalla käytössä joitakin satoja miljoonia, joten aika koeteltua tekniikkaa.
Jani
-
Nyt olisi kiva kuulla, miten puhallinkonvektorit toimivat ja paljonko kaivoissa veden lämpö on noussut?
ILP ---> +21 astetta, ei ongelmaa
Jani
Noin viikko sitten tuli laitettua litkut puhallinkonvektorin piiriin. Oli vaikea ilmattava kun ei tullut asennettua aikoinaan sulkuventtiiliä puhallinkonvektoripiirin tulon ja paluun väliin (vain pelkkä yksisuuntaventtiili) jotta olisi saanut kaiken virtauksen kiertämään piirin kautta. Nyt joutui ilmaamaan virtausuunta väärin päin pelkän uppopumpun varassa (ilman mlp:n maapiirin ja puhallinkonvektoripiirin kiertovesipumpun avustusta). Vieläkin tuntuu vähän ilmaa olevan seassa mutta toimii sentään. Silloin kaivosta tuli n. 7 asteinen vesi. Nyt viikko myöhemmin about 10 astetta johon tuntuu asettuvan.
Tänään puhallinkonvektorista (infrapunamittarilla mitattuna):
imu: 25.2 astetta
puhallus: 12,5 astetta
Puhallus täysillä (speksien mukaan 632 m3/h). Täten:
Anto-teho: 2,787 kW
Otto-teho: 0,11 kW (puhallinkonvektorin ja konvektoripiirin kiertovesipumpun max-kulutus)
Koti-cop: 25,3
Hellasärö alkaa jos sisälämpötila asetetaan 24 asteeseen. Sinänsä jännää kun taas talvella 24 asteinen ilma tuntuu liian lämpimältä. Ehkä tuohon vaikuttaa puhallinkonvektorin sisäilmaa hyvin kierrättävä vaikutus (korkeassa ja avoimessa tilassa) tai sitten vaan lämpötilaerojen suuruudet ulko- ja sisäilman välillä kesällä ja talvella tekevät tuollaisen vaikutelman.
Tuokin teho tuntuu riittävän kun kaikki tilat eivät ole välittömässä puhallinkonvektorin vaikutuksen piirissä.
-
Meillä maapiirissä lämpöä oli viime viikolla +15 astetta.
Tuolla ei paljon viilenneltäisi.
Tosin vähäinenkin viilennys olisi erittäin tervetullutta...
-
Kempeleen savessa lienee +10, koska jäähdytyspatterilta lähtevä liuos on +12. Mv -teho tosiaan sakkaa näin lämpimillä, mutta ei sisällä silti nouse kuin +25:een, ja ilman kuivuminen kennon kondensoidessa tuon oman mukavuuslisänsä. Saas nähdä, miten käy torstaina :)
nvg
-
Talon lyhyen historian lämpimin päivä, tässä lukemia lyhyeltä jaksolta iltapäivällä, maaviileä käytössä, koneena enerventin pandion:
Ulkona +30.4-31.7C eri mittareilla mitattuna, RH 36...42%
Sisällä +25.2...+25.6 eri puolella olevissa mittareissa, RH 54...55%
Koneelta lähtevä ilma LTO off, puhaltimen lähellä 17.8C, 80%
Koneelta lähtevä ilma LTO on, puhaltimen lähellä 16.2C, 83%
Tuloilmaventtiilillä, LTO off, +19.5C, 76...77%
Tuloilmaventtiilillä, LTO on, +19.0C, 68...69%
LTO:lla siis on vaikutusta näin kuumalla ilmalla, mutta koska noissa lukemissa on epäloogisuuksia, pitäisi olla paremmat puntarit tai pidempi mittausjakso. Nyt varsinkin koneen sisällä tehty mittaus on epäluotettava tai näytteet huonoja.
nvg
-
Ylikiimingissä on talon eteläseinällä 36 astetta (aurinko ei osu mittariin)
Ja pohjoisseinällä 33,5 astetta.
Kiva rappailla smyykejä... not.
Sisällä +25,5 noin klo 18:30.
Ilmankosteus ~80. tjsp.
Lammikivitalo harjun etelärinteessä. Sälekaihtimet kiinni auringon puolella, parveke / räystäs varjostaa, ei puita varjostamassa. Isot ikkunat etelään ja länteen.
Isännällä enervent edelleen kytkemättä käyntiin, kuin myös maaviileä. Tuuletusluukut suljetaan kun ulkoilman lämpö nousee yli sisäilman lämpötilan. Onneksi yöt on olleet ok viileitä, on saanut ladattua viileyttä rakenteisiin.
Sitten kun Enervent + MV on käytössä vois olla kait sisällä asteen pari viileänpää ja kuivenpaa.
Mielenkiintoinen vuosi. Talvella perhanan kovat pakkaset ja kesällä hemputinmoiset helteet. Ja toissapäivänä sadekuuron mukana tuli yli 10cm vettä (mitattuna pihalla olevasta ämpäristä)
btw. kun suihkutellaan enemmän LÄ T8 nykäisee koko 700L varaajan täyteen aikas kuumaa vettä ja se kyllä lämmittää näillä keleillä mukevasti (varaajan eristevahvuus max 50mm)
-
Täälläkin nousi vielä vähän varjolämmöt tuosta testisessiosta.
Joensuulaisille vain onnea viilennykseen, näkyi Liperin kentälle tulleen melkein kuumeen puolella olevat lukemat. Olin siellä viime viikolla uudehkossa ***star -hotellissa, jossa ei ollut jäähdyttävää ilmastointia! Saunallinen sviitti ilman kiuasta se oli jo tuolloin, mahtaa nyt olla vielä tyytyväisempiä asiakkaita..
nvg
-
Helteet takana (?) Oulussa. Sisälämpötila yläkerrassa nousi enimmillään 23,5 asteeseen.
Uudelleen rakennettu rintamamiestalo + lisäsiipi 70 m2, laskennallisesti energialuokka B. Enervent LTR-6 maaviileällä kahdessa ylimmässä kerroksessa (kellari erillisellä koneella) noin 190 m2, näyttää riittävän käytännössä. Ainoa pieni puute on se, että yläkerran lämpötila nousee noin asteen ylemmäksi kuin alakerran.
-
Miten olette ilmanneet konvektorit/letkut? Päädyin Technibelin MPW-seinämalliin ja ainakaan asennusohjeista ei löytynyt sanaakaan tuosta. Ainakaan tuossa MPW-mallissa ei näyttäisi olevan itsessään mitään ilmausventtiiliä(tai sitten en vain osaa..)
-
Ilmauksesta meinasi tulla elämää suurempi projekti. Sain sen lopulta onnistumaan seuraavalla tavalla:
- meno- ja tuloputkiin T-haarat ja hanat
- saaviin viinalitkua
- uppopumppu toiseen hanaan ja toiseejn hanaan paluuletku saaviin
Tuonkin jälkeen piti tehdä temppuja (tuntikausia) että sain letkut auki.
Sitten pumppausta kauan jotta kaikki ilma poistuu, kannattaa tehdä vielä molempiin suuntiin ja shuntit auki. Lopuksi hanat kiinni ja pumppu irti.