Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Lämmönkeruu => Aiheen aloitti: Jome - 20.03.06 - klo:07:57
-
Miten olette suojanneet porakaivon?
Itse olen ajatellut laittaa siihen metrin syvyydeltä betonirenkaita ja päälle betonikannen, jossa on metallinen kulkuaukko mahdollisia huoltoja varten. Ainoa asia, mikä mietityttää, on betonirenkaiden halkaisija. Vaihtoehdot on 80cm ja 100cm. Kumpi on "parempi"?
-
100 cm on parempi, mutta myös 80 cm riittää, kun porakaivo/ lämpökaivo porataan n.20 cm päähän renkaan laidasta ja aina vastalaitaan, missä talo on tai mistä putket tulevat renkaan sisään.
Näin saadaan työtilaa putkien asennukseen ja liittimien kiristämiseen.
Älä laita putkia tulemaan renkaiden ali, vaan näe senverran vaivaa, että teet reiän renkaaseen samaan korkeuteen, mihin porareiän eristysputki on katkaistu. Tämä helpottaa liittimien asennusta.
Muista laittaa renkaan sisään putkien yläpuolelle lopuksi ainakin kolme kpl 5 cm styroxista tiiviiksi leikattua "kiekkoa" lämmöneristeeksi.
Pistä naru näiden kiekkojen läpi ja pala leveää lautaa, jonka läpi naru menee ja solmu laudan alle, jotta voit tarvittaessa nostaa ne kiekot ehjänä ylös.
Muista ehdottomasti käyttää porareiän päälle tulevaa suojahattua, minkä läpi putket menevät ja joka estää roskien ja pikkueläinten pääsemisen porareikään.
-
Onko tuo metrin syvyys betonirenkaille riittävä?
-
Metri riittää hyvin.
Löysitkö tämän viimevuotisen viestiketjun (http://www.saunalahti.fi/~kaivo/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=idSuunYleis;action=display;num=1127362642;start=1#1) aiheesta? Siinä vähän lisää tietoa.
-
http://www.airhaus.fi/doku-ref-ku/055-011-tyo.htm
Yllä olevassa eräs asennus, josta selviää homman yksityiskohtia käytännössä.
-
Parissa kuvassa näkyy, mikä merkitys on, että teräksisen suojaputken sisään asennetaan myös muovinen eristysputki.
Kuvassa näkyy, miten ruostunut suojaputki on jo ennen lämpökaivon käyttöönottoa ja myös lämmönkeruuputket ovat paksun ruostekerroksen peitossa. Surullista katseltavaa, ei ruoste ainakaan vähene putkissa, päinvastoin lisääntyy vuosien saatossa.
Tässä asennuksessa on kyllä ammattitaidon puute ja välinpitämättömyys näkyvissä. Muoviputken asentamatta jättäminen osoittaa, mikä merkitys on muovisen eristysputken hinnalla(15-20 €/ metri) lämpökaivon kokonaiskustannuksissa, jos lopputulos on kuvissa nähtyä tasoa??
Osanottoni tämän firman asiakkaille.
-
- haasteellinen keruuputkien asennus salaojaputkeen (onnistuu ehkä lyhyella vedolla hammasta purren); mielummin suoraan viemäriputkeen
- valumavesien viemäröinti suojakaivon pohjalta (sadevesikaivoon tai simppeli imeytysputki
- betonointi kaivon pohjalle (hieman overkill puuhastelua)
- oma suojakaivo oli helppo tehdä yhdellä isolla renkaalla, kun kallion pinta on liiankin pinnassa
-
http://www.airhaus.fi/doku-ref-ku/055-011-tyo.htm
Yllä olevassa eräs asennus, josta selviää homman yksityiskohtia käytännössä.
Mielestäni asiallisesti hoidettu asennus ( kuvista päätellen ). Muoviputken tarpeesta voi olla montaa mieltä. Porakaivoissa tarpeellinen mutta lämpökaivoissa....? Rautaputken puhkiruostumista ei me olla todistamassa, ehkä lapset eläkkeellä?
Maaosuudella oleva teräksinen suojaputki ei vaikuta lämmönsiirtymään millään tavalla, oli pintaruosteessa tai ei.
-
Osanottoni myös sinun asiakkaillesi, Porari, jos teet lämpökaivon poraukset ja keruuputkien asennukset näin?
Putken puhkiruostuminen kestää veden laadusta riippuen 10-20 vuotta. Kun nuoripari teettää lämpökaivon taloonsa, on heillä 10-20 vuoden asumisen jälkeen tiedossa kallis remontti lämpökaivoonsa.
Ajatelkaa, muutaman kymmenen euron säästö lämpökaivon tekovaiheessa voi aiheuttaa jopa tuhansien eurojen kulut vuosien päästä.
Rautaputken ruostuminen aiheuttaa lämmönkeruuputkien ulkopinnalle yhtenäisen useamman millin paksuisen ruostesakkauman, mikä varmasti huonontaa lämmön siirtymistä maalämpönesteeseen.
Kuvissa on näkyvissä ruoste keruuputkien pinnassa vaikka lämpökaivo ei ole vielä edes käytössä.
Valitettavan usein kuitenkin näkee juuri näin tehtyjä asennuksia, koska asiakas ei osaa vaatia parempaa.
-
Osanottoni myös sinun asiakkaillesi, Porari, jos teet lämpökaivon poraukset ja keruuputkien asennukset näin?
Putken puhkiruostuminen kestää veden laadusta riippuen 10-20 vuotta. Kun nuoripari teettää lämpökaivon taloonsa, on heillä 10-20 vuoden asumisen jälkeen tiedossa kallis remontti lämpökaivoonsa.
Missähän tämmöinen esimerkkitapaus mahtaisi sijaita? En ole vielä törmännyt yhteenkään "puhki ruostuneeseen" porakaivon suojaputkeen.
Teräksistä suojaputkeahan ei ole kuin "maaosuudella", useimmiten 1-12m, joten tästä keruuputkistojen pintaan tuleva "ruostekalvo" on merkityksetön.
Ei muoviputkesta ole tietenkään mitään haittaa, päinvastoin, porakaivossa se onkin välttämätön eriste pintavesiltä. Muoviputki on myös hyvä suoja keruuputkistoa asennettaessa teräsputken mahdollista terävää reunaa vasten. Onko muoviputki välttämätön?? Tapauskohtainen, mutta mielestäni ei yleensä.
-
Kyllä niitä tulee vastaasi, kun olet ollut alalla 10-20 vuotta. Putkitusta voidaan joutua tekemään jopa 30-50 metriä, kun kallio on tarpeeksi syvällä.
Kyllä tavallisten vesikäyttöön tehtyjen porakaivopumppujen putket ovat ruostekerroksen peittämiä usein paljon vielä putkituksen alapuolellekin, jopa 20-50 metriä.
Kaikkihan riippuu nimenomaan veden laadusta ja varsinkin vielä siitä, jos kaivo on vedentuotoltaan huono, eli vedenpinta laskee metrikaupalla pumpun käydessä ja rautaputki saa happea, jolloin se ruostuu helpommin.
En minä ainakaan huolisi lämpökaivoa ilman muovitusta, koska usein maan ja kallion saumassa on ruostekerroksia ja jos siitä tuleva vesi pääsee vapaasti rautaputken alapään ohi porareikään, on ruosteongelma entistä pahempi.
-
Kyllä niitä tulee vastaasi, kun olet ollut alalla 10-20 vuotta. Putkitusta voidaan joutua tekemään jopa 30-50 metriä, kun kallio on tarpeeksi syvällä.
Joo, kirjoitin väärin. Piti sanoa, että en ole törmännyt puhkiruostuneisiin suojaputkiin Ensimmäisen 20 vuoteni aikana..... Olen ollut paljon tekemisissä myös 70- luvun alussa tehtyjen porakaivojen kanssa enkä ole niissäkään törmännyt puhkiruostumiseen. Täytyyhän niitä toki olla jos niin sanot?
Jos suojaputken pituus lähentelee 50 metriä, tulee mieleen että onko maalämpö enää taloudellisesti kannattava ratkaisu. Noin pitkät ovat erittäin harvinaisia ja kalliita, eikä noin pitkään suojaputkeen muoviputken asennus ole aivan kivutonta eikä halpaa.
En tiedä montako porakaivopumppua tai maalämpöputkistoa olet nostanut vuosien käytön jäljiltä ylös, mutta ne mitä minä olen nostanut ovat etupäässä limettyneitä ja ensimmäisillä metreillä joskus ohuenohut ruoste limettymä. Näissä tapauksissa ei ainakaan ruosteisuudella olisi ollut lämmönsiirtymän kannalta mitään merkitystä.
Pitkään kalliolämpökaivoon mahtuu matkanvarrelle monenlaisia lustia, halkeamia yms. jotka ovat veden tuoton kannalta välttämättömiä, mutta voivat aiheuttaa monenlaista harmia, eikä niihin voi vaikuttaa muoviputkella.
Edelleenkään en väitä että muoviputki olisi huono asia, vaan onko se aina ehdottoman välttämätön maalämpökaivossa....
-
Tarvitaanko noita betonisia suojarenkaita välttämättä lainkaan? Ruåttissa laittavat kuulemma paljonkin ilman suojakaivoja. Maata vain kaivon ja putkien päälle. Mitä haittoja tuosta olisi?
-
Tota, voiskohan sunheat kertoa miksi maalämpökaivoon pitäisi mennä ronkkimaan vaikka kaivossa kaatuisi "seinät" päälle.Tuleehan sitä lämpöä sieltä kuitenkin. :o
-
Hei,
Suojarenkaat on asennettu. Nyt tuli seuraava ongelma. Suojakaivoon tuli vesi. Maa on sen verran märkää, että vettä nousi vajaat 10 cm kaivon pohjalle.
Helpoin ratkaisu taitaa olla salaojan asennus kaivosta rakennusten salaojiin ja sen jälkeen laittaa kerros soraa kaivoon.
Onko muilla kokemuksia?
-
Meillä vastaava tilanne porakaivossa. Asenna kunnollinen salaojaputki johtamaan ns. kevätvalumavedet pois likaamasta puhdasta porakaivovettä.
Talon salaojiin ei saisi yhdistää muita vesiä. Suosittelen vetämään oman linjan, salaojaputken ainakin toinen pää tarvii tukkia riittävän tiukalla verkolla pikkuotusten takia.
Kaikessa kannattaa noudattaa huolellisuutta.
Hei,
Suojarenkaat on asennettu. Nyt tuli seuraava ongelma. Suojakaivoon tuli vesi. Maa on sen verran märkää, että vettä nousi vajaat 10 cm kaivon pohjalle.
Helpoin ratkaisu taitaa olla salaojan asennus kaivosta rakennusten salaojiin ja sen jälkeen laittaa kerros soraa kaivoon.
Onko muilla kokemuksia?
-
Tarvitaanko noita betonisia suojarenkaita välttämättä lainkaan? Ruåttissa laittavat kuulemma paljonkin ilman suojakaivoja. Maata vain kaivon ja putkien päälle. Mitä haittoja tuosta olisi?
Onkohan tähän kysymykseen mahtanut tulla jollekin viisautta? Olen tod.näköisesti tekemässä kauppoja tässä alkukeväästä ja kallio on vain 20-30 cm syvyydellä sekä tulevan porareiän kohdalla että myös koko matkan reiältä talolle ja yksi myyjäkandidaatti tässä ehdotti, että ei mitään kaivonrenkaita tarvittaisi - "vain pari lapionpistoa maata päälle" kuulemma riittäisi...
Mitähän tuollaisesta ratkaisusta olisi seurauksena? Entä onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tai edes vierestä seurattuja?
-
Tarvitaanko noita betonisia suojarenkaita välttämättä lainkaan? Ruåttissa laittavat kuulemma paljonkin ilman suojakaivoja. Maata vain kaivon ja putkien päälle. Mitä haittoja tuosta olisi?
Onkohan tähän kysymykseen mahtanut tulla jollekin viisautta? Olen tod.näköisesti tekemässä kauppoja tässä alkukeväästä ja kallio on vain 20-30 cm syvyydellä sekä tulevan porareiän kohdalla että myös koko matkan reiältä talolle ja yksi myyjäkandidaatti tässä ehdotti, että ei mitään kaivonrenkaita tarvittaisi - "vain pari lapionpistoa maata päälle" kuulemma riittäisi...
Mitähän tuollaisesta ratkaisusta olisi seurauksena? Entä onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tai edes vierestä seurattuja?
Meillä on putket ilman kaivonrenkaita. Kallio on n. 2 metrin syvyydessä ja suojaputki tulee ehkä 50 cm päähän maan pinnasta. Siitä sitten ilman kaivonrenkaita tekniseen tilaan. En ollut paikalla kun putket laitettiin, joten ajattelin kesällä kaivaa vähän auki ko. paikkaa ja katsoa, onko siellä edes mitään eristettä PEMmin ympärillä.
-
Rumpuputken pätkä (esim 560mm) ja sille kansi on varmasti minimi mikä kannattaa aina laittaa. Periaatteessa koeponnistuksen jälkeen tuon voisi sitten peittää, mutta kaivon paikka tulee kyllä merkata jotenkin.
-
Puristuslaippa tiukasti kiinni, hitsataan sähkömuhvit ja maita päälle siinä se on, turha murehtia enepää
-
....
Muista ehdottomasti käyttää porareiän päälle tulevaa suojahattua, minkä läpi putket menevät ja joka estää roskien ja pikkueläinten pääsemisen porareikään.
Mistä noita valmiita hienoja suojahattuja saa?
-
Moi!
Itse yritin metsästää turhaan rautakaupasta/Onniselta yms.
Netistä selailemalla löysin aikoinani seuraavan paikan:
http://www.porpal.fi/hinnasto3.html
Kävin sitten itse ihan paikan päällä hakemassa, kun sattui olemaan matkan varrella. Vähän ihmettelivät, että mistäs olin heidät hoksannut, kun lähinnä toimittavat noita muille porareille. Ehkäpä lähettäisivät noita myös postissa...
-
....
Muista ehdottomasti käyttää porareiän päälle tulevaa suojahattua, minkä läpi putket menevät ja joka estää roskien ja pikkueläinten pääsemisen porareikään.
Mistä noita valmiita hienoja suojahattuja saa?
Itse laitoin viemäriputkeen tarkoitetun päätehatun. Sopi tiukasti 145mm kaivossa käytettyyn 160mm rautaputkeen.
Esimerkiksi tämä.:
LVI-2470228
Tulppa HTP 160
7.26 EUR/KPL (ALV-22%)
Tämä meni meillä 160 mm putken sisään vähän kuminuijalla lyöden. Ei ole kallis. Kanteen läpivientireiät aukkosahalla.
-
Moi
Minulle ainakin porarit kruunupyyläiset asensivat kaiken valmiiksi olisivat jopa vieneet sisään jos olisi ollut reikä lattiasssa valmiina.
Oli Hatut ja kulmat ja putket sekä eristetty sisäänviennit.
Kaivoon sanoivat että laita lekasoraa renkaaseen ei muuta tarvitse.
Maat rengasta vasten tasaten.
-
Suojahatun voi kekseliäs askarrella shitrrella mistä vain. Mutta mielestäni porarin pitäisi toimittaa sopiva hattu putkituksen yhteydessä. Hinta ei voi olla esteenä.
Huoltokaivomme (betonirengas, halk 80 cm, syvyys 100 cm, josta 20 cm näkyvissä) pohjalle nousi myös vettä n. kymmenen senttiä viime vuoden lopulla kun säät olivat leudot. Kaivon sijainti on valumavesille otollinen. Kaivo on notkelmassa ja pintamaat läpäisevät vettä hyvin. No, jouluaaton aattona (vältyin näin jouluvalmisteluilta 8-)) kaivuri paikalle ja salaojaputkikiepit huoltokaivon pohjalle ja reunallekin. Soraa en pohjalle laittanut. Salaojat laskevat tontin reunalta ulos, putkien päät ovat kivikasassa. Vesi on pysynyt nyt poissa, mutta katsotaan keväällä tilannetta uudestaan.
Eristyksenä on (vain) 10 cm styroxia, jotka tiivistin uretaanille kiinni betonirenkaaseen. Täydellisen pyöreitä kiekkoja kun en osaa leikata, heh! Styroxin päällä on vielä 10 cm villakerros, lieneekö tuosta sitten apua. Kaivon pohjalle voi tähyillä eristeen läpi menevän ohuen muoviputken läpi. Muoviputken kautta ajattelin myös mittailevani lämpötilaa huoltokaivon pohjalla, mutta enpä ole viitsinyt.
Paras eriste on kevyt pakkaslumi, jota voi kolata kaivon kannen päälle haluamansa määrän.
-
Parissa kuvassa näkyy, mikä merkitys on, että teräksisen suojaputken sisään asennetaan myös muovinen eristysputki.
Kuvassa näkyy, miten ruostunut suojaputki on jo ennen lämpökaivon käyttöönottoa ja myös lämmönkeruuputket ovat paksun ruostekerroksen peitossa. Surullista katseltavaa, ei ruoste ainakaan vähene putkissa, päinvastoin lisääntyy vuosien saatossa.
Tässä asennuksessa on kyllä ammattitaidon puute ja välinpitämättömyys näkyvissä. Muoviputken asentamatta jättäminen osoittaa, mikä merkitys on muovisen eristysputken hinnalla(15-20 €/ metri) lämpökaivon kokonaiskustannuksissa, jos lopputulos on kuvissa nähtyä tasoa??
Osanottoni tämän firman asiakkaille.
Vanha viestiketju, mutta sen verran rupesi juttu jurppimaan että ajattelin kommentoida ihan kuluttajana:
- Maalämpömysteerit ostetaan yleensä asennettuna (=ammattimiehet asentaa ja ottaa käyttöön), tämmöiset jutut ja mielipiteet ovat jälkeenpäin todella tympeää luettavaa!
- Taistelupari SunHeat ja Porari osoittavat, että lisäkoulutus ja -tutkimus aiheen tiimoilta on tarpeen. sitten faktoja pöytään eikä "minusta tuntuu" -fiiliksiä.
Yhdessä asiassa olitte ainakin oikeassa; kuluttajahan tämänkin loppukädessä maksaa!
-
Jos lämpökaivon hautaa maan alle ilman niitä betonirenkaita, niin siihen on aika tuskallista laittaa vesipumppua kiinni keväisin. Oliskohan varovaisesti laskien joku 150-200m3 vettä otettu meidän kaivosta (=450-600 euroa). Tosin täällä on Suomen kallein vesi ja ulkouima-allas, mutta kasteltavaa nurmikkoa taas ei yhtään.
Mielestäni ei kannata "säästää" betonirenkaan hintaa tässä kohtaa.
-
lainaus;
Parissa kuvassa näkyy, mikä merkitys on, että teräksisen suojaputken sisään asennetaan myös muovinen eristysputki.
Kuvassa näkyy, miten ruostunut suojaputki on jo ennen lämpökaivon käyttöönottoa ja myös lämmönkeruuputket ovat paksun ruostekerroksen peitossa. Surullista katseltavaa, ei ruoste ainakaan vähene putkissa, päinvastoin lisääntyy vuosien saatossa.
En tiedä millaista eristysputkea teräsputken sisällä joku käyttää mutta ei se estä teräsputkea ruostumasta, ehkä estää ruosteen pääsyn kaivon veteen jos muoviputki on tiiviisti teräsputken alapäässä kiinni.
Ainoa tapa estää ruostuminen olisi käyttää sopivasta ruostumattomasta teräksestä tehtyä putkea mutta se taitaa olla reilusti kalliimpaa kuin tuo mainittu 15-20€/m.
Niin tai näin niin lämpökaivoni osalta en ole ruostumisesta huolissani, teräsputken seinämävahvuus ainakin minun kaivossa oli sellaista luokkaa että aiemmin olen itse maan poveen maatunut kuin se putki puhki ruostunut.
Itse vastasin tarkistuskaivosta ja mielelläni olisin laittanut halkaisijaltaan niin ison tarkistuskaivon että siellä mahtuisi messinkikulmat joskus vaihtamaan jos tarpeen tulee mutta laiskuuttani en viitsinyt alkaa betonirenkaita tontille haalimaan joten käytin halk. 315mm rumpuputkea ja siihen muovikansi päälle, putken sisään leikkasin finnfoamista tulpat jotka toimii lämpöeristeenä, tosin paksuutta sillä on vain 2x3cm joten liekkö juuri merkitystä, niin ikään tarkistusputken ympärille parikymmentä senttiä maanpinnan alle laitoin samasta finnfoam levystä routaeristeen mutta vain 6cm paksusti ja alta metrin leveästi tarkistusputken ympärille, sillä taitaa olla enemmän psykoloogista kuin todellista vaikutusta yhtään mihinkään.