Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Lämmönjako => Aiheen aloitti: TPN - 25.03.12 - klo:00:13
-
Joo, elikkäs tarve olisi asentaa 200-300 litranen puskurivaraaja patteripiiriin, onko ihan hullu ajatus että sen laittais välikatolle? Miten se siellä kylmässä pärjäilisi? Teknisessä tilassa kun ei tilaa moiselle pöntölle ole..
-
Ehkä kuitenkin mietimme yhdessä ratkaisun josa tuota purkkia ei tarvita.
Lauhduttimmeen saatu edullinen lämpö pitää saada ulos eli lauuhduttimelle pitää saada riittävä vesivirta.
Nyt vaaditaan pelkästään ajattelua. Lisävaraajan kanssa pärjää ilman suurempia mietteitä kunhan lämpötilaa on riittävästi.
Ilmn turhakepönttöä pitää huolehtia riittävästä lauhduttimen virtauksesta.
-
Ehkä vähän lisätietoa tilanteesta.
Eli mulla on GS60 ja Aeromaster 1999. Tällä hetkellä patteriverkon tilavuus on n. 55litraa, siinä on mun mielestä ongelma, kone käy n.8min ja huilaa 15-20min.
Mitä muita vaihtoehtoja on kuin se vesimäärän lisäys?
-
Ehkä vähän lisätietoa tilanteesta.
Eli mulla on GS60 ja Aeromaster 1999. Tällä hetkellä patteriverkon tilavuus on n. 55litraa, siinä on mun mielestä ongelma, kone käy n.8min ja huilaa 15-20min.
Mitä muita vaihtoehtoja on kuin se vesimäärän lisäys?
Ei ole. Kuka tuollaisen yhdistelmän suunnitteli ja toteutti?
-
Teknisessä tilassa kun ei tilaa moiselle pöntölle ole..
Saunanlauteiden alle?
-
Ehkä vähän lisätietoa tilanteesta.
Eli mulla on GS60 ja Aeromaster 1999. Tällä hetkellä patteriverkon tilavuus on n. 55litraa, siinä on mun mielestä ongelma, kone käy n.8min ja huilaa 15-20min.
Mitä muita vaihtoehtoja on kuin se vesimäärän lisäys?
Ei ole. Kuka tuollaisen yhdistelmän suunnitteli ja toteutti?
Minä, aivan itse, halvalla sain.. :)
-
Teknisessä tilassa kun ei tilaa moiselle pöntölle ole..
Saunanlauteiden alle?
Tää on toinen vaihtoehto, putkien veto on vaan aika paljon työläämpi..
-
Onko asetuksista alaerotus maksimissa? Huoltovalikosta löytyy, koodi:1324
Sitten seuraava temppu on laittaa menoveden lämpötilaa säätävä anturi patteriverkon paluuputkeen. Eli kone laittaa suntin kiinni vasta kun pattereilta palaava vesi on saavuttanut käyrän mukaisen lämpötilan. Tällöin tarvitsee alaminimin olla asteen pari lämpökäyrän alapuolella.
Sitten tietty puskurivaraajan lisäys.
Ymmärsitköhän tästä mitään?
-
Ymmärsin :)
Alkaa vaan torppa viiletä jos isontaa sitä alaerotusta vielä enemmän, ja muutenkin sen vaikutus käyntiaikaan ei ollut montaa minuuttia. Nythän se alaminimi on siis menovesi pyynti, +4C, - alaerotus.
Tässä järjestelmässä on siis vain yksi patteri, minkä läpi kierrätetään ilmaa, vesitilavuuskin on siis vain se mitä siihen yhteen pateriin mahtuu + kolme metriä putkea. Niin ja tietty lämpövaraajan ulkovaippa.
Lämmitysvaraajan alaosa lämpenee siis alle kymmenessä minuutissa tavoitteeseen ja jäähtyy parissakymmenessä minuutissa niin paljon että kompura pärähtää käymään.
Tulee kyllä sellainen tunne että johonkin sitä lämpöä pitäis saada varattua.
-
Valokuva asennuksesta, tänne tai s-postiini niin mietitään, Pp
-
Nyt on pönttö lauteiden alla, vielä kun sais ne putket sinne.. :)
-
Kytketäänkös se puskurivaraaja shuntin jälkeen vai ennen shunttia?
Onko sillä mitään merkitystä?
-
Äkikseltään ennen sunttia. Lisää veden virtaamaa lauhduttimessa, mikä on pelkästään hyvä asia ;)
-
Äkikseltään ennen sunttia. Lisää veden virtaamaa lauhduttimessa, mikä on pelkästään hyvä asia ;)
Näin mekin vähän mietittiin, mutta eikös esim Nibessä ole shuntit sun muut siellä koneen sisällä, eli se puskuri tulee niissäväkisinkin sen jälkeen? Itellä siis on Geopro GS60.
-
Geoprossa on erikoinen lämmöntasauskytkentä jonka speksejä ja toimintakaaviota en ole nähnyt.
Kyseessä on jonkinlainen vaihtoventtiilikoneen ja lisävaraajan yhdistelmä jossa varaanin alaosan lämpöä käytetään lämpöjohtoverkoston lämmitykseen käyttövesisyklin aikana.
Jälkisunttauksella tasataan pattereille menevän veden lämpötilaa kv-ajon aikana.
Nibessä ei ole sunttia, vaan vaihtoventtiilli. Suntti on ruåttinkielestä väännetty "sekoitusventtiili" eikä Niben vena käytä väliasentoja sekoitukseen vaan ainoastaan lämmitettävän kohteen valintaan.
-
Tuolla gs75 pätkii ketjussa oli kuvia siitä sisäisestä kytkennästä.
Miten se nibe säätää menoveden lämpötilaa? Sillä vaihtoventtiilillä? Mullahan on siis erillinen pumppu ja shunttaus.
-
http://www.hanakat.fi/pdf/oilon-GS-esite.pdf
;)
-
Niben säätö on kuin jääkaappi, pysäyttämällä kompuran kun vesi / huone / varaaja on tarpeeksi lämmin :D
Vaihtuvan lauhdutuksen vaihtoventtiilikoneessa ei tarvita sunttausta koska vettä ei lämmitetä lainkaan tarpeettoman lämpimäksi.
Lämmittääkö geopro vaihtoventtiililtä lähtevää vettä yli menoveden lämpötilan?
-
Tää lämmittää sen alavaraajan 4 astetta yli menoveden pyynnin. Ja käynnistyy taas kun alavaraaja on 2 astetta alle menoveden pyynnin.
-
Eilen saatiin saunan puolella kaikki putket tehtyä ja seinän läpi tekniseen tilaan, ehkä tänään loput.. :)
Sopivasti vaan Trendiä pyörittänyt tietokone sippas toissapäivänä, eli ei pääse heti vertailemaan käppyröitä.
-
Ei muuten toimi sitten yhtään Geopron pumppu, Oumanin ohjauksella, johon kytketään Niben varaaja Niben kytkentäkaaviolla.
Lähtötilanne oli siis se että pumppu kävin noin 10min. ja huilas puolituntia, no nyt puskurivaraajan asennuksen jälkeen käy kymmenen minuuttia ja huilaa kymmenen minuuttia.
Pari tuntia kun tässä päätä raapinu niin tullu siihen tuloksen että se ohitusputki sekottaa tän homman ja siihen lisäksi menovesianturi. Eli pattterin paluu menee suoraan lämmitysvaraajan alaosaan jäähdyttäen sen,vaikka puskurivaraaja on vielä täynnä lämmintä vettä, shuntti ei siis liiikkunut mihinkään missään vaiheessa koska lämmintä vettä piisas vaikka kuinka, mutta tämä hullu ohjaustapa käskee kompuraa käymään.. ARGH. Siis patterin dt on 4,5 ja kompura käynnistyy kun alavaraaja on 2 astetta alle menoveden pyynnin.
Nyt laitoin menovesianturin paluuputkeen, niinkun sailor tuossa aiemmin ehdotti, noh, katotaan miten se nyt alkaa käymään. Nythän ohjaus on käsittääkseni kuten Nibessä?
-
Oilon Gs:n manuaalissa oli tuollainen putkikytkennän periaatekuva.
Jos on sama kuin TPN:n kytkentä niin voisitko piirtää tuohon lisävaraajan putkien kytkennän
(http://i4.aijaa.com/b/00527/10026126.jpg) (http://aijaa.com/0052710026126)
-
Noinkohan mä sen taas osaan liittää tähän..
(http://[URL]http://aijaa.com/0081510026376[/URL])
Osasin jotenkuten.. mutta joo, meno on siis alas tuohon varaajaan ja patterille lähtö ylhäältä, piirsin väärinpäin äkkiseltään..
-
Siirsin sen anturin takasin, koska eihän tuo ohjaa muuta kun shunttia.
Pakko hankkia nyt joku tietokone tuonne tekniseen tilaan, turha tässä kai sen enmpiä on ennen sitä arvuutella..
-
Oliskohan toimiva putkikytkentä ja menovesianturi periaatteessa noin.Veden pitää kiertää kompressorin käydessä vaikka shuntti menee kiinni
http://aijaa.com/0075410027004
-
Tämän hetkisellä kytkenällä vesi kiertää ohitusputken kautta lämmitysvaraajan alaosan läpi takaisin lauhduttimelle, kun shuntti on kiinni, eli ei kierto kokonaan pysähdy.
Mutta nyt on shuntti aikalailla auki kokoajan, koska menovesi ei ehdi lämmetä yhtään pyyntiä korkeammaksi ennenkuin kompura pysähtyy. Jos pyynti on esim 40, niin lisävaraajalle meno oli 40,8 ja patterille meno oli 40, alavaraajan lämpö oli siinä vaiheessa 44, eli mahtaako siellä kiertää ohitusputken kautta jo lämmitysvaiheessa vesi siellä lämmitysvaraajan alaosassa? Patteriverkon pumppu ei jaksa kierrättää vettä tarpeeksi suhteessa lauhdepumppuun?
-
Oliskohan toimiva putkikytkentä ja menovesianturi periaatteessa noin.Veden pitää kiertää kompressorin käydessä vaikka shuntti menee kiinni
http://aijaa.com/0075410027004
Tai näin....
(http://i6.aijaa.com/b/00791/10027071.jpg) (http://aijaa.com/0079110027071)
-
Ei ole kuin yksi menovesianturi, mikä ohjaa siis vaan shunttia, kompuraa ohjaa pelkästään lämmitysvaraajan alaosan lämpötila lämmityskäytössä ja tietty käyttöveden lämpö käyttövettä tehtäessä.
-
Ei ole kuin yksi menovesianturi, mikä ohjaa siis vaan shunttia, kompuraa ohjaa pelkästään lämmitysvaraajan alaosan lämpötila lämmityskäytössä ja tietty käyttöveden lämpö käyttövettä tehtäessä.
Eli on vain yksi anturi jolla säädetään käyttöveden ja lämmitysveden lämpötilat?
Eihän sen paikkaa parane muuttaa,ei sitten tunne käyttöveden lämpötilaa(?)
Aika kimuranttia on sillä säätää lisävaraajan lämpötilaa jos anturi on vanhan varaajan ulkovaipassa.
Jos lämmityksen säätö on tosiaan noin niin sitten pitäisi ehkä koettaa virtauksia säätämällä saada suurempi kierto lisävaraajan kautta.
Ekopentin ajatus on ihan hyvä jos lisävaraajassa on puolivälissä valmis yhde.
-
Siis käyttövesivaraajassa on kyllä oma anturinsa, jonka mukaan sitä lämmitetään. Mutta lämmitysvaraajan anturi pysäyttää kompuran aina jos se ylittää 55 astetta, eli kai sekin ois hyvä pitää paikallaan. Koska käyttövettä tehtäessä se on aika lähellä sen 55c.
Mulla on patteriverkossa pumppuna vanha Kolmeksin APK 20/4, Geopron sisällä olevaa pumppua en ole katsonut mikä on tyypiltään. Mutta tuossa AKP:ssa ei siis ole mitään nopeuden säätöä tietenkään.. Jos sen vaihtais AKP 20/2:een, mulla ois sellanen ylimääräisenä.
Tai sit vaan hommais jonkun säädettävän pumpun?
-
Ajattelenko tätä lian yksinkertaisesti kun itse ajattelin että:
Puskurivaraaja sinne patterin kanssa sarjaa. Suntin anturi paluuputkeen, joka tulee sieltä patterilta.
Pumppu käynnistyy:
- suntti pysyy auki kunnes verkossa oleva lisävaraaja on saavuttanut pyyntölämpötilan ja paluanturille rupeaa palaamaan lämmintä vettä---> suntti menee kiinni ja kompressori sammuu.
- patterikierrossa alkaa kierto jäähtymään ja suntti alkaa aukeamaan ja MLP:n alaosa rupeaa jäähtymään. Käynnistyslämpötila saavutetaan ja kierros alkaa uudestaan.
Jos suntin anturi ei ole piirin paluuputkessa niin ei tapahdu juuri mitään, sillä suntti alkaa menemään kiinni heti kohta kun kompura on käynnistynyt.
Loppuviritys:
Ajetaan niin suurella lämpökäyrällä että Oumanin suojaus toimii, eli alaminimi pidetään lämpökäyrän alla. Tällöin saadaan maksimi varaavuus ja varmistetaan että suntti on VARMASTI auki kun kompura käynnistyy.
Eli ajetaan lämpökäyrän alle menevällä alaminimillä ja Oumanin suojaus hoitaa alaminimin noston kun kelit kylmenee. Teen tismalleen samoin tässä omassani, mutta johtuen MLP:n suuresta tehosta lattialämmitykseen, en voi laitaa suntin anturia paluupuolelle.
-
Ajattelenko tätä lian yksinkertaisesti kun itse ajattelin että:
Puskurivaraaja sinne patterin kanssa sarjaa. Suntin anturi paluuputkeen, joka tulee sieltä patterilta.
Pumppu käynnistyy:
- suntti pysyy auki kunnes verkossa oleva lisävaraaja on saavuttanut pyyntölämpötilan ja paluanturille rupeaa palaamaan lämmintä vettä---> suntti menee kiinni ja kompressori sammuu.
- patterikierrossa alkaa kierto jäähtymään ja suntti alkaa aukeamaan ja MLP:n alaosa rupeaa jäähtymään. Käynnistyslämpötila saavutetaan ja kierros alkaa uudestaan.
Jos suntin anturi ei ole piirin paluuputkessa niin ei tapahdu juuri mitään, sillä suntti alkaa menemään kiinni heti kohta kun kompura on käynnistynyt.
Loppuviritys:
Ajetaan niin suurella lämpökäyrällä että Oumanin suojaus toimii, eli alaminimi pidetään lämpökäyrän alla. Tällöin saadaan maksimi varaavuus ja varmistetaan että suntti on VARMASTI auki kun kompura käynnistyy.
Eli ajetaan lämpökäyrän alle menevällä alaminimillä ja Oumanin suojaus hoitaa alaminimin noston kun kelit kylmenee. Teen tismalleen samoin tässä omassani, mutta johtuen MLP:n suuresta tehosta lattialämmitykseen, en voi laitaa suntin anturia paluupuolelle.
Muuten juurikin näin, mutta kun se hemmetin lämmitysvaraaja lämpiää nopeammin kun se patterivesi... Mulla on siis se varaaja ennen patteria, joten ei se ihan heti ala se lämpö muutenkaan nousemaan, mutta nyt ei se suntti liiku oikein mihinkään kun se lämpövaraaja tosiaan lämpenee nopeammin kun patterivesi.
Ja ilmeisesti siitä syystä että sen ohitusputken kautta kiertää nyt osa vedestä jonka pitäs mennä kaikki patterille..?
-
On tästä nyt se hyöty ollu että enää menoveden lämpö ei heittele sitä 15 astetta niinkun ennen puskuria.
Kai tämä tästä vielä jotenkin..
-
Suntti pitää saada pysymään auki mahdollisimman pitkään, eli:
- onhan sinulla se sunttia ohjaava lämpötila-anturi siellä patterinjälkeisessä putkessa?
- onhan sinulla nyt alaminimi alle lämpökäyrän
- alaerotus nostettu huoltovalikon kautta 8-10 asteeseen (koodi 1324)
- suntin säätö hidastettu asetusvalikosta
-
Suntti pitää saada pysymään auki mahdollisimman pitkään, eli:
- onhan sinulla se sunttia ohjaava lämpötila-anturi siellä patterinjälkeisessä putkessa?
- onhan sinulla nyt alaminimi alle lämpökäyrän
- alaerotus nostettu huoltovalikon kautta 8-10 asteeseen (koodi 1324)
- suntin säätö hidastettu asetusvalikosta
Suntti on tällä hetkellä kokoajan täysin auki, vaikka anturi on menoputkessa.
Alaminimi on 25, eli reilusti alle lämpökäyrän.
Alaerotus on maksimissaan, eli 6astetta. Enempää ei tässä mallissa saa.
Suntin säätö on tehdasasetuksissa, mutta eipä sillä väliä kun se ei nyt sitä säädä muutenkaan..
Lisää vinkkejä? :)
-
Eli nyt kun kone käynnistyy niin siitä ohitusputkesta virtaa niin paljon tavaraa siihen GS:n säiliöön että se lämpenee ja kompura pysähtyy, vaikka itse puskurivaraaja ja patteri ei ole saavuttanut vielä haluttua lämpöä?
Jos tämä on tilanne niin siihen ohitusputkeen täytyy laittaa säätöventtiili, jolla sitä ohitusta saa hieman kuristettua. Onhan se kiertovesipumppu TÄYSILLÄ, joka kierrättää sitä patterin ja puskurin vettä? Onhan sulla kaikki nuo vermeet mitä tuossa Matiaksen postaamassa kuvassa (viesti n:o 21) on?
-
"Eli nyt kun kone käynnistyy niin siitä ohitusputkesta virtaa niin paljon tavaraa siihen GS:n säiliöön että se lämpenee ja kompura pysähtyy, vaikka itse puskurivaraaja ja patteri ei ole saavuttanut vielä haluttua lämpöä?"
Juuri näin olen sen päätellyt tekevän.
Patterin kiertopumppu on niin vanha että siinä ei ole mitään nopeuden säätöä ja tyyppihän oli siis Kolmeks AKP 20/4. Tällä hetkellä lauhdutinpumppu on ykkösellä.
-
"Eli nyt kun kone käynnistyy niin siitä ohitusputkesta virtaa niin paljon tavaraa siihen GS:n säiliöön että se lämpenee ja kompura pysähtyy, vaikka itse puskurivaraaja ja patteri ei ole saavuttanut vielä haluttua lämpöä?"
Juuri näin olen sen päätellyt tekevän.
Korjaantuisi jos ohitusputkessa olisi sulku jota kuristamalla virtaukset saa sopiviksi.
Esim noin ;)
http://aijaa.com/0012810028684
-
3-tieventtiilin eli suntin oikealla puolella on pattereille menevä putki ja pattereiden säädön kannalta oumannin menovesianturin pitäää olla siinä putkessa.
Lisävaraajalta pitää mielestäni olla paluuputki alaosasta jolloin varaani lämpenee tasaisesti. Jos paluuputki lähtee yläosasta lämmin tuleva vesi nousee sinne ja syntyy oikovirtaus.
Ilman paluuputkea ei lauhduttimelta saada riiittävästi vettä lisävaraajalle.
Olen jo todennut: Lauhduttimesta pitäää saada lämpö pois, jotta lämpöpumppu toimisi oikein. Lauhdutinpumppua ei kannata jurrata 1-asennossa.
Kuristusventtiili voi auttaa.
-
Tuo puskuri on nyt siis ihan sarjaan kytketty. Eilen mittailin niin lauhdutin pumppu kolmosella lauhduttimen dt oli 3,5, kakkosella 5,5 ja ykkösellä 6,8. Siksi jätin sen nyt ykköselle.
Nyt on taas trendi tallentamassa viivaa, katotaan miten tämä etenee.
-
http://aijaa.com/0012810028684
Jos purkki on kytketty kuvan mukaisesti "sarjaan" niin siitä ei ole sanottavaa hyötyä, koska pumpulta tuleva vesi on lämpmämpää kuin purkin vesi ja se nousee vain pieneltä osin sekoittuen yläosaan, josta se poistuu verkostoon.
Lämpöpumpulle palaa kyllä verkostossa jäähtynyttä vettä, mutta en usko kytkennällä olevan hyötyä pätkäkäynnin hoidossa.
-
http://aijaa.com/0012810028684
Jos purkki on kytketty kuvan mukaisesti "sarjaan" niin siitä ei ole sanottavaa hyötyä, koska pumpulta tuleva vesi on lämpmämpää kuin purkin vesi ja se nousee vain pieneltä osin sekoittuen yläosaan, josta se poistuu verkostoon.
Lämpöpumpulle palaa kyllä verkostossa jäähtynyttä vettä, mutta en usko kytkennällä olevan hyötyä pätkäkäynnin hoidossa.
Miksi Nibe sitten suosittelee edes moista kytkentää?
Ite ajattelin etä jos sen yhdellä käynnillä lämmitettävän vesimäärän saa alkuperäisestä 50 litrasta nostettua 250:n litraan niin sen on pakko pidentää niitä käyntejä ja huileja. Nyt se vaan ei pahis lämmitä sitä koko vesimäärää.
-
(http://i1.aijaa.com/b/00064/10029428.jpg) (http://aijaa.com/0006410029428)
-
Miksi Nibe sitten suosittelee edes moista kytkentää?
Ite ajattelin etä jos sen yhdellä käynnillä lämmitettävän vesimäärän saa alkuperäisestä 50 litrasta nostettua 250:n litraan niin sen on pakko pidentää niitä käyntejä ja huileja. Nyt se vaan ei pahis lämmitä sitä koko vesimäärää.
Hankala juttu :-/
Kerrohan vielä mikä lämpötila, missä anturi ja mitenkä ohjaa lämpöpumpun käyntiä.
Nibe suosittelee siksi, että heillä on erialinen pumpun ohjaustapa (integraali)
ATS
-
Elikkä, jos pyynti oon 40, kompura käynnistyy kun lämmitysvaraajan alaosassa oleva anturi on arvossa: pyynti plus 4 astetta, miinus asetettu alaerotus, joka mulla on nyt 6astetta. Eli siis kun lämmitysvaraajan lämpö on 38 niin kompura käynnistyy ja se lämmittää aina alavaraajan 4 astetta yli menoveden pyynnin. Tässä tapauksess 44 asteeseen.
Eli siis alavaraajan lämpö vaihtelee sen 6 astetta tällä hetkellä, mutta menoveden lämpö ei muutu kun asteen verran.
-
Hahmottelin tähän Geopro GS:n kolme normaalia käyntitilaa ilman lisävaraajaa.
Toimiiko näin?
ATS
(http://i11.aijaa.com/b/00418/10029787.jpg) (http://aijaa.com/0041810029787)
-
Näyttää samalta miten ite luulen sen toimivan!
-
Tuo puskuri on nyt siis ihan sarjaan kytketty.
Haluan nyt vielä varmistaa...eli onhan se varaaja nyt sarjaankytkettynä siellä oikeanpuoleisen KV-pumpun ja oikeanpuoleisimman pallukan (lattiapiiri) välissä?
Eli lattiaan ohjaavan suntin jälkeen ja mieluusti patterin jälkeen. Onhan suntin toimintaa ohjaava anturi juuri ennen tuota oikeanpuoleista KV-pumppua (sen oikealla puolella kun kuvaa katsoo)?
EDIT: siis ilmeisesti ei.
-
Juuei
-
Lisävaraaja pitäisi kytkeä siten, että kompressorin käynnistyessä ladataan ensiksi lisävaraaja ylhäältä alas kuumalla vedellä ja sen jälkeen geopron oma varaaja puolestavälin alas kuumalla vedellä.
Kuuman veden saavuttaessa lämpötila-anturin kompressori pysähtyy.
Purkaminen pitäisi tapahtua siten, että ensin puretaan lisävaraaja ja sen jälkeen oma varaaja. Kun oman varaajan lämpötila-anturin kohdalla lämpötila on riittävästi laskenut käynnistyy kompressori.
Mielestäni näitä molempia toimintoja ei saa toteutettua millään yksinkertaisella putkistokytkennällä.
Kahdella ohjaavalla lämpötilamittauksella se toimisi.
Kompressorin käynnistää nykyinen mittaus
Kompressorin pysäyttää lisävaraajan yläosassa oleva mittaus
Tähän ei taida Geopron automatiikka taipua?
ATS
-
Mä en ainakaan keksi miten sen ohjauksen saisi muutettua.
Mikä idea siinä on että se lisävaraaja pitää ladata ylhäältä alas, lämminhän siirtyy kuitenkin sinne ylös väkisin? Nyt on siis tulo alareunaan ja patterille lähtee ylhäältä.
-
(http://i5.aijaa.com/b/00034/10031747.jpg) (http://aijaa.com/0003410031747)
Alussa UKV on viileä ja sinne virtaa vaihtoventtiililtä lämmintä.
MLP:lle palaa viileää verkostosta (vähän) ja UKV:stä, enemmän (ei 1-asentoa!)
Varaani lämpenee ja lopulta yksisuuntaventtiilin kautta tulee lämmintä vettä ja MLP:n anturi sammuttaa pumpun.
KISS
-
Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille kanssapohtijoille, tässä nyt ensiavuksi laskin tuota alavaraajan anturia muutaman sentin alaspäin, 5 astetta putosi sen näyttämä.
Seuraava kokeilu on se hana tuohon ohitusputkeen koska se on helpoin vaihtoehto ehdotetuista.
Sen verran käyntitietoa, että nyt pumppu käy noin 15min ja huilaa tunnin, eli ihan positiiviselta kuitenkin alkaa vaikuttaan. Taitaa olla aika pätkäkäynti kelit nyt?
-
Oiskohan sitä pitäny sittenkin nostaa sitä anturia..
-
Alussa UKV on viileä ja sinne virtaa vaihtoventtiililtä lämmintä.
MLP:lle palaa viileää verkostosta (vähän) ja UKV:stä, enemmän (ei 1-asentoa!)
Varaani lämpenee ja lopulta yksisuuntaventtiilin kautta tulee lämmintä vettä ja MLP:n anturi sammuttaa pumpun.
.... ja pattereilta palaa kylmää vettä geopron varaajaan ja käynnistää kompressorin ennen kuin lisävaraajasta on otettu yhtään lämpöä......
Piirrä tähän UKV:n lisäksi Geopron oma varaaja sekä nämä kolme eri käyntitilannetta
- käyttövesivaraajan lämmitys
- talon lämmitys kun kompressori käy
- talon lämmitys kun kompressori seisoo
ATS
-
Oiskohan sitä pitäny sittenkin nostaa sitä anturia..
Mitkä ovat varaajaan tulevien putkien ja lämpötilamittauksen korkeusasemat?
ATS
-
Nyt ne on aikalailla samallla tasolla, mitta-anturi saattaa olla pari senttiä alempanakin..
Alkaa mennä kuuppa jumiin tän kanssa.
-
Mikä idea siinä on että se lisävaraaja pitää ladata ylhäältä alas, lämminhän siirtyy kuitenkin sinne ylös väkisin? Nyt on siis tulo alareunaan ja patterille lähtee ylhäältä.
Jos lisävaraaja on 100-200l ja lauhdutinpumpun virtausnopeus 0,19l/s+ patterin kiertopumppu niin lisävaraajan läpi menevä virtaus on sitä luokkaa että itse varaaja lämpiää oli kierto alhaalta ylös tai ylhäältä alas latausvaiheessa.
Lisävaraaja pitäisi kytkeä siten, että kompressorin käynnistyessä ladataan ensiksi lisävaraaja ylhäältä alas kuumalla vedellä ja sen jälkeen geopron oma varaaja puolestavälin alas kuumalla vedellä.
Kuuman veden saavuttaessa lämpötila-anturin kompressori pysähtyy.
Purkaminen pitäisi tapahtua siten, että ensin puretaan lisävaraaja ja sen jälkeen oma varaaja. Kun oman varaajan lämpötila-anturin kohdalla lämpötila on riittävästi laskenut käynnistyy kompressori.
Mielestäni näitä molempia toimintoja ei saa toteutettua millään yksinkertaisella putkistokytkennällä.
Shuntilla tuonkin pitäisi hoitua lisävaraajan kaksiputki(sarja)kytkennällä:
Lämmitysjakson loppuvaiheessa shuntti alkaa sulkeutua ja samalla kierto lisävaraajan kautta pienenee tai jos shuntti ajaa ihan kiinni niin kierto lakkaa kokonaan.
Silloin ohitusputken kautta alkuperäisvaraajan ulkovaipan virtaus kasvaa jonkin verran ja siellä lämpö alkaa nousta ja kun nousee pysäytysrajalle niin kompressori pysähtyy.
Latauksen purkuvaiheessa kaikki vesi minkä shuntti avautuessaan ottaa tulee ensin lisävaraajasta koska se tuolla putkikytkennällä on piirissä ensimmäisenä ennen shunttia.
Paluuvesi menee alkuperäisvaraajan alaosaan ja sen yläosasta lähtee vastaava määrä kuumempaa vettä lisävaraajan alaosaan.
Huonoa tuossa tietysti se että kun alkuperäisvaraajan alaosa on tarpeeksi jäähtynyt niin kompressori käynnistyy vaikka lisävaraajassa olisi vielä lämmitykseen riittävän lämmintä vettä.
Ehkä hystereesi ( alaero) säädöllä saa tuon eliminoitua
:)
-
Tuolla patterillla dt on melkein 7astetta, varmaan sekin auttais jos sen sais pienemmäksi?
-
Alussa UKV on viileä ja sinne virtaa vaihtoventtiililtä lämmintä.
MLP:lle palaa viileää verkostosta (vähän) ja UKV:stä, enemmän (ei 1-asentoa!)
Varaani lämpenee ja lopulta yksisuuntaventtiilin kautta tulee lämmintä vettä ja MLP:n anturi sammuttaa pumpun.
.... ja pattereilta palaa kylmää vettä geopron varaajaan ja käynnistää kompressorin ennen kuin lisävaraajasta on otettu yhtään lämpöä......
Piirrä tähän UKV:n lisäksi Geopron oma varaaja sekä nämä kolme eri käyntitilannetta
- käyttövesivaraajan lämmitys
- talon lämmitys kun kompressori käy
- talon lämmitys kun kompressori seisoo
ATS
(http://i7.aijaa.com/b/00055/10032644.jpg) (http://aijaa.com/0005510032644)
-
Tuo yllä oleva näyttää muuten toimivalta, mutta millä se pysähtyy lämmitys käytössä, kun varaajan alaosan kiertoa ei ole?
-
(http://i7.aijaa.com/b/00929/10032867.jpg) (http://aijaa.com/0092910032867)
Tämä on kai se sailorin ehdotus, toimisko tuo?
Ei ainakaan menis se patterin kylmä vesi sinne lämmitysvarajaan suoraan, mutta lämpiaakö lisävaraaja tällä kytkennällä? Kyllä kai kun shuntti menee kiinni vasta kun lisävaraajakin on lämmin?
-
Ajattelin sen näin. Koneen käynnistyessä L1-patteri ottaa suntti auki kaiken lämmön ja se mitä jää jäljelle saadaan varaajaan, sitten kun M1 anturi haistaa että nyt rupeaa olemaan lämpökäyrän mukainen lämpö saavutettu niin ruvetaan laittamaan sunttia kiinni.
Jos nuo Seppaantin kuvat pitävät paikkansa, niin kuristuksen sijaan tuohon ohitusputkeen pitäisi laittaa magneettiventtiili, joka sulkeutu aina kun lämmitetään patteria.
Onhan aeromasterin kenno puhdas, että energia siirtyy?
(http://i2.aijaa.com/b/00366/10033212.jpg) (http://aijaa.com/0036610033212)
-
Juu pesin patterin pari viikkoa sitten, vesi jäähtyy siellä 6 astetta eli kyllä se kai siihen ilmaan siirtyy?
-
Oilon on piilottanut GS-mallin sähkökytkärin netistä. Onko jollakulla?
-
Oilon on piilottanut GS-mallin sähkökytkärin netistä. Onko jollakulla?
Laitoin ne sinulle työpostiisi.
-
Alussa UKV on viileä ja sinne virtaa vaihtoventtiililtä lämmintä.
MLP:lle palaa viileää verkostosta (vähän) ja UKV:stä, enemmän (ei 1-asentoa!)
Varaani lämpenee ja lopulta yksisuuntaventtiilin kautta tulee lämmintä vettä ja MLP:n anturi sammuttaa pumpun.
.... ja pattereilta palaa kylmää vettä geopron varaajaan ja käynnistää kompressorin ennen kuin lisävaraajasta on otettu yhtään lämpöä......
Piirrä tähän UKV:n lisäksi Geopron oma varaaja sekä nämä kolme eri käyntitilannetta
- käyttövesivaraajan lämmitys
- talon lämmitys kun kompressori käy
- talon lämmitys kun kompressori seisoo
ATS
(http://i7.aijaa.com/b/00055/10032644.jpg) (http://aijaa.com/0005510032644)
Sähkökytkärissä Geossa on kaksi menovesianturia. Olisikohan toinen LV- ja toinen KV-käyttöön. Tämä kytkäri ehkä toimii kuin junan Wecca, kun lämmityksen anturi siirretään soppeliin paikkaan varaaniin.
-
Taas uusi ehdotus
Tässä on lämmitysvaraaja ja lisävaraaja kytketty rinnan.
Sopivasti virtauksia säätämällä lämpiävät ja purkautuvat molemmat yhtäaikaa ja lämpöpumpun ohjaus voidaan pitää alkuperäisenä.
Tämänkin systeemin virittäminen hyvin toimivaksi on haasteellinen homma.
Kommentteja
ATS
(http://i4.aijaa.com/b/00191/10036156.jpg) (http://aijaa.com/0019110036156)
-
Ensimmäinen kokeilu tulee olemaan se hana, katotaan mitä sen jälkeen, nyt vaan odotellaan putkimiestä.
Onneksi lämmintä vettä riittää ja sisälläkin on lämmin :)
-
Kannattaa samalla asennuttaa samaan linjaan tälläinen magneettiventtiili, koska:
- jos jos Seppaantin kuvat pitävät kutinsa, niin tätä putkea ei voi sulkea, kuin tapauksessa 2 (kompura käy ja lämmitetään)
- kiertoa voi kuristaa vähän, mutta se saattaa heikentää laitteen toimintaa kohdissa 1 ja 3.
- koska se ei maksa juuri mitään: http://www.ebay.de/itm/CEME-Magnetventil-1-2-Messing-12V-230V-0-15bar-/350490256698?pt=Wasserinstallationen&var=&hash=item905c26491e
Magneettiventtiili, joka sulkeutuu samalla kun MLP:n sisäinen suntti saa ohjauskäskyn siirtyä lattian lämmitykseen. Opponoikaa, jos olen hakuteillä, mutta tuota hanaa ei voi käyttää juuri muuhun kuin testaamiseen tai ehkä kuristuskin auttaa.
Jännityksellä odotellaan...
-
Mielestäni mankkua ei tarvita, jos lämmityksen ohjaus voidaan siirtää lisävaraaniin....
(http://i5.aijaa.com/b/00067/10040202.jpg) (http://aijaa.com/0006710040202)
-
jostain pitäis sitten kehitellä ohjaus sille venttiilille.
Sitä kuristamista ajattelin juu ensin koittaa..
Periaatteessa sen alavaraajan anturin vois siirtää sinne lisävaraajaan, mutta jos se taas hajoaa se vaihtoventtiili, niin siinä vaiheessa olis mukava että kone tietäis kuinka kuumana se alavaraaja käyttövettä tehtäessä käy. Koska kokemuksesta tiedän että se menisi yli 55 asteen jos se anturi ei katkaisisi kompuran käyntiä.
-
Mielestäni mankkua ei tarvita, jos lämmityksen ohjaus voidaan siirtää lisävaraaniin....
Kyllä se täytyy kai olla, muutoin tuossa kohdassa 1:ssä (seppaantin viesti n:o 67) käy niin että MLP:n sisäistä varaajaa ei tyhjennetä kuumasta vedestä ja MLP ei saa käynnistyskäskyä lämmitysjakson aloittamisesta?
Keksiikö joku muuten miksi tuo extravaraaja ei voisi olla kytketty sarjaan tuon ohitusputken kanssa, johon nyt tätä magneettiventtiiliä ja/tai sulkuhanaa ollaan laittamassa?
Seppaantin kuvien mukaan en keksi mihin muualle sen laittaisin. Olisko TPN paha rasti kytkeä varaaja siihen?
jostain pitäis sitten kehitellä ohjaus sille venttiilille.
Samasta karvasta se ohjaus otetaan, mistä tuo vasemmalla oleva kolmitie venttiili saa käskyn siirtyä viestin n:o 67:n kohdan 2 mukaiseen asentooon. Sähkökuvasta tai seuraamalla kolmitieventtiilin johtoa Oumanniin se selviää (käyttää yleismittaria) kun kone on lämmitysmoodilla.
-
Keksiikö joku muuten miksi tuo extravaraaja ei voisi olla kytketty sarjaan tuon ohitusputken kanssa, johon nyt tätä magneettiventtiiliä ja/tai sulkuhanaa ollaan laittamassa?
Tätä mietin itsekin jossain vaiheessa, kytkentä ei olisi aivan mahdoton homma.
-
Tuossa tosiaan toimii kaikissa mahdollisissa käyntitilanteissa.
(http://i3.aijaa.com/b/00226/10042342.jpg) (http://aijaa.com/0022610042342)
-
Keksiikö joku muuten miksi tuo extravaraaja ei voisi olla kytketty sarjaan tuon ohitusputken kanssa, johon nyt tätä magneettiventtiiliä ja/tai sulkuhanaa ollaan laittamassa?
Tätä mietin itsekin jossain vaiheessa, kytkentä ei olisi aivan mahdoton homma.
Lämmityskäytössä latautuu ensin lisävaraaja täyteen ja sen jälkeen lämmitysvaraaja ja kompressori pysähtyy kun lämmitysvaraaja saavuttaa asetellun lämpötilan.
Kompressorin seistessä kylmä paluuvesi menee lämmitysvaraajan pohjalle. Kylmän veden saavuttaessa lämpötila-anturin korkeuden käynnistyy kompressori ja lisävaraaja jää täyteen kuumaa vettä.
Kone käy suurinpitein samoin kuin ilman lisävaraajaa.
Toimiakseen se vaatisi kaksi lämpötilamittausta
- Nykyinen pysäyttää kompressorin
- Lisävaraajassa oleva mittaus käynnistää kompressorin
ATS
-
Toimiakseen se vaatisi kaksi lämpötilamittausta
- Nykyinen pysäyttää kompressorin
- Lisävaraajassa oleva mittaus käynnistää kompressorin
ATS
Tuossa luonnos kahden anturin lämpötilamittaukselle.
Todellisuudessa ei kannata mekaanisella releellä tuollaista tehdä vaan lisätään logiikan ohjelmaan tuollainen toiminta.
Eli kompressorin käydessä mitataan nykyisen lämmitysvaraajan anturia ja kompressorin seistessa mitataan lisävaraajan anturia.
(http://i8.aijaa.com/t/00065/10042884.t.jpg) (http://aijaa.com/0006510042884)
-
Keksiikö joku muuten miksi tuo extravaraaja ei voisi olla kytketty sarjaan tuon ohitusputken kanssa, johon nyt tätä magneettiventtiiliä ja/tai sulkuhanaa ollaan laittamassa?
Tätä mietin itsekin jossain vaiheessa, kytkentä ei olisi aivan mahdoton homma.
Lämmityskäytössä latautuu ensin lisävaraaja täyteen ja sen jälkeen lämmitysvaraaja ja kompressori pysähtyy kun lämmitysvaraaja saavuttaa asetellun lämpötilan.
Kompressorin seistessä kylmä paluuvesi menee lämmitysvaraajan pohjalle. Kylmän veden saavuttaessa lämpötila-anturin korkeuden käynnistyy kompressori ja lisävaraaja jää täyteen kuumaa vettä.
Olen samaa mieltä, mutta koska kaikki vesi ajetaan lisävaraajan kautta, niin se käytetään ensin loppuun.
Vielä kun muistaa käyttää lämpökäyrän alapuolista alaminimiä, kuten aikaisemmin esitin, niin kone käy pitkään ja huilaa pitkään. Siinä menee kotvanen kun 6kW:n koneella aloitetaan lämmittämään 200 litran lisävaraajaa samalla kun suntti on auki ja imee kaiken mitä sisuksiinsa saa.
Olettaen tietty että seppaantin kuvat pitää kutinsa.
Minusta tää oli tässä (parin flunssakonjakin jälkeen).
-
kaikki vesi ajetaan lisävaraajan kautta, niin se käytetään ensin loppuun
Kaikki paluuvesi kiertää ensin lämmitysvaraajan kautta lisävaraajalle tällä putkikytkennällä. http://aijaa.com/0022610042342
Lämmitysvaraaja jäähtyy pakosti ensin
-
Niin jäähtyy, mutta erona nykyhetkeen olisi se että kompura tosiaan lämmittäisi koko vesimäärän, lisävaraajassa olevan ja lämmitysvaraajassa olevan, kun nyt se ei lämmitä kun lämmitysvaraajan ja pienen osan lisävaraajasta.
En ole aivan varma, mutta jotenkin mun järki sanoo että sillon se huilikin on pakosti pidempi koska siinä vedessä on enempi energiaa varattuna?
-
Tossa pumpussa on kaksi menovesianturia, onko joku tietoinen toimintakaaviosta. Ohjaako toinen lämmitystä ja toinen käyttövettä.
Tässä tapauksesa anturin siirrolla selvitään koko rumbasta.
-
Tossa pumpussa on kaksi menovesianturia, onko joku tietoinen toimintakaaviosta. Ohjaako toinen lämmitystä ja toinen käyttövettä.
Eipä ole tarkempaa tietoa mutta oliskohan toinen shunttia varten?
-
Kahta lämmityspiiriä varten?
Mun mielestä joka tapauksessa osa ongelmaa on se että vettä kiertää enemmän lämmitysvaraajassa kuin lisävaraajassa, joka vuoksi se lisävaraaja ei lämpiä tarpeeksi. Siihen se kuristus auttaa eikö? Ainoa ongelma mitä siitä voi tulla on että lauhduttimen virtaus laskee, mutta tällä hetkellä tosiaan se lauhdepumppu on ykkösellä ja hyvin riittää virtaus.
-
kaikki vesi ajetaan lisävaraajan kautta, niin se käytetään ensin loppuun
Kaikki paluuvesi kiertää ensin lämmitysvaraajan kautta lisävaraajalle tällä putkikytkennällä. http://aijaa.com/0022610042342
Lämmitysvaraaja jäähtyy pakosti ensin
Eikös ne varaajat nyt kuitenkin väkisinkin lauhdu tasatahtiin? MLP:n varaajasta lähtevä viileämpi vesi lämpenee taas kuumaksi lisävaraajassa?
Kun sitä varaajaa on nyt kytketty jo joka paikkaan, niin tässä on vielä yksi :D Jospa tuon varaajan kytkisi MLP:n varaajaan palavaan lämmitys veden kanssa sarjaan. Näin se ainakin viilenisi ennen MLP:n varaajaa. Jotenkin vain tuo edellinen kytkentä "kuumalle puolelle" tuntuu järkevämmältä. Mutta oppponoikaa.
(http://i3.aijaa.com/b/00207/10045074.jpg) (http://aijaa.com/0020710045074)
-
Kytkentää suunnitellessa pitää tietää nykyisten laitteiden sijainti ja jo asennetut putket.
Pumpussa on kaksi menovesianturia, miten ne vaikuttavat toimintaan. Onko lämmitykselle ja käyttövedelle eri anturit.
Varaaja kuuluu kuumalle puolelle ja täytetään lämpimällä käynnin aikana.
Käyttövesivaraajaan kytkettyä apuvaraaja ohikytkentää ei enään tarvita.
-
Joskus tuollaista GS:ää roplanneena. Minusta siinä on varaajan alalämpöä mittaava anturi ja yläosaa (käyttövesi) mittaava anturi.
Lisäksi suntin anturi ja jos on kaksi lämmityspiiriä niin silloin kaksi.
Minulla ei ole sähkökuvia, vaan arvio perustuu omasta wanhasta V-mallista saatuun kokemukseen ja GS:n ohjauksen samankaltaisuuteen sen kanssa :-[
-
Lisävaraaja on siis eri tilassa pumpun kanssa, noin viiden metrin putket edestakaisin sinne, eli 10m lenkki, putki koko 18mm, mikä on sama kun patterissa. Pumpun sisällä kaikki putket on 28mm, eli mun järjen mukaan se vesi kiertää mieluummin siellä tällä hetkellä.
Anturi on juurikin lämmitysvaraajan alaosassa, joka ohjaa lämmityskäyttöä, eli lämmitysvaraaja lämmitetään 4 astetta yli menoveden pyynnin ja pumppu pysähtyy ja taas käynnistyy kun se jäähtyy 2 astetta alle menoveden pyynnin. Menovesianturi ohjaa ainoastaan shunttia. Käyttövesi lämmitetään käyttövesivaraajassa olevien anturien mukaan, normaalisti yläosassa olevan anturin mukaan ja saunakytkimellä voidaan vaihtaa lämmitys tapahtumaan käyttövesivaraajan alaosassa olevan anturin mukaan jolloin saa koko pöntön lämpimäksi.
Puoliltapäivin alkoi legionellan tappo, mielenkiinnosta menin tutkailemaan tilannetta ja niinhän siinä kävi että pressostaatti alkoi pätkiä kompuraa vartin käynnin jälkeen, siirsin lämmitysvaraajan anturin alkuperäiseen paikkaan ja sillä korkeudella oli lämpö 59astetta, kun 49 oli siinä mihin olin sen siirtänyt. Kun turvaraja on siis se 55 astetta jolloin kompura pysähtyy ja vastus jatkaa jos on tarve.
-
Eli pannuhuoneessa on mlp ja lämmönjakojärjestelmät. Aikaisemmin kuvaamani sydeemi jossa lämmityksen anturi siirretään uuteen varaajaan ja ohitusputki suljetaan on helppo ja toimiva systeemi.
http://i3.aijaa.com/b/00226/10042342.jpg
-
Muuten kuulostaa järkevältä, mutta vikatilanteessa ja legionellakuumennuksessa, käyttövettä lämmitettäessä kompressori ei sammu ennenkuin presso niin käskee.
-
Eli pannuhuoneessa on mlp ja lämmönjakojärjestelmät. Aikaisemmin kuvaamani sydeemi jossa lämmityksen anturi siirretään uuteen varaajaan ja ohitusputki suljetaan on helppo ja toimiva systeemi.
http://i3.aijaa.com/b/00226/10042342.jpg
Ei toimi
ATS
-
No nyt kun lämmityskausi on alkanut niin laitettiin se hana sinne ohitusputkeen, parin päivän säätämisen jälkeen alkaa näyttää aika hyvältä, viikon takaisesta 24 käynnistyksestä on pudonnut käynnistykset kymmeneen vuorokaudessa.
Käyntiaika piteni myös 10minuutista, 40minuuttiin ja huili on nyt vähän alta 2 tuntia.
-
Mulla kun nyt on tuo puskuri tuolla sarjassa sen patterin kanssa, meno alas ja tulo ylhäältä.
Voisko johtua siitä sellainen juttu, että kun kompura käynnistyy niin hetken päästä patterin menolämpö laskee jonkun 3-5 astetta kunnes se taas alkaa nousta kohti pyyntiä.
Mitenhän se toimis jos puskurilta kääntäis putket ristiin?