Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Lämmönjako => Aiheen aloitti: ismoo1 - 10.08.09 - klo:14:23
-
Mitäs ratkaisuja olette käyttäneet autotallin lämmön säädössä? Onko vapaakierrolla vai termostaatilla?
Mulla on pumppu päärakennuksessa josta 'kaukolämpö' kanava 40 m2 talliin. Talliin tehty lattialämpökierto kolmella piirillä, tarkoitus kierrättää samaa lattialämpöa kuin päärakennuksessa. Oven tienoilla 6m pakkasvahtijohtoa kierretty jäätymissuojaksi putken viereen lattiavaluun.
Kannattaako tuohon rakentaa termostaattia, vai riittääkö vapaakierto? Jos jälkimmäinen niin kuinka hyvin se pitää lämmön vakioa (luokkaa 10 C) kylmässä, ja toisaalta lämpimämpinä päivinä ei nostaisi turha kuumaksi (koska talon kosteiden tilojen takia minimi ainakin 28C)
-
Itse olen suunitellut kellotermostaattia autotalliin. Yöaikana varataan laattaan lämpöä (ilma max 20 astetta tjsp.) ja päiväsaikaan vaan pidettääs lattia plussan puolella (lattia +5 ettei jäädy). Tarvittaessa sitten tasalämpöä yötäpäivää, jos meinaa touhata tallissa jotakin. Finnparttialta löytyy sopiva yhdistelmäkellotermostaatti ilma- ja lattia-anturilla. Hinnaston sivu 183, hinta 65€ plus alv.
-
Tuossa sitä ihmenttelen että miksi aikoisit varata lämpöä laattaan yöllä, eikös maalämmöllä ole yksi ja sama milloin lämmön tekee kun yösähköä turha ottaa?
Eikös lämmönhukkakin tuossa kasva kun talli välillä lämpimämpi?
-
Maalämpöpumppu säätää veden lämpökäyrän mukaisesti. Autotalliin tuli hieman harvempi putkitus kuin muualle taloon, ja autotallin lämmöt ehkä asteen, kaksi alle muun talon.
Lattiaputkituksen suunnittelija sanoi ettei autotalliin saa laittaa termostaattia, koska toimilaitteen jumiutuminen pakkasella tai siihen kohdistuva muu lämpökuorma voi sulkea kierron -> jäätyminen.
Jani
-
Itse koitin säätää käsin mutta ei siitä mitään tullut joten 230v termarit paikoilleen. Nuo ei tarvi muuntajaa joten ovat selkeästi halvemmat.
Oikein sijoitettu termari on kyllä turvallinen juttu mutta jos haluaa varmistaa niin osa piireistä kiertää kokoajan. Mielellään tietysti ne oven viereiset.
-
Tuossa sitä ihmenttelen että miksi aikoisit varata lämpöä laattaan yöllä, eikös maalämmöllä ole yksi ja sama milloin lämmön tekee kun yösähköä turha ottaa?
Eikös lämmönhukkakin tuossa kasva kun talli välillä lämpimämpi?
Pumppu on vähän alimitoitettu, joten parempi antaa sen keskittyä päivällä tupaan ja kuumaan käyttöveteen ja yöllä sitten koko konserniin.
Ja onhan se yösähkö lämpöpumpullakin vähän halvempaa ;) Melko pienelläkin kulutuksella sen yösähkön saa kannattavaksi ja vähän optimoimalla kannattavuus vaan paranee. Eikä se lämmönhukkakaan oo mikään valtava, jos sitä tallia ei lämmitä öisin mihinkään +35:een.
Edit:
Sen verran vielä lisää, että tällä yölämmityksellä saa pumpun (toivottavasti) käymään pitkän jakson yhtämittaisesti. Ja tarkoitus on vielä ajastaa tallin lämmitys siten, että se pitkä käyntijakso alkaa aamuyöstä ja loppuu juuri ennen kuin yösähkö loppuu. Tämä sen takia, että sen pitkän käyntijakson jälkeen pitäis olla varaajan yläosa täynnä puoli-ilmaiseksi lämmitettyä kuumaa käyttövettä, kun sitä kuumaa vettä aletaan taas tarvita väen herättyä.
-
Moi,
Minulla on saman moinen systeemi käytössä kuin ketjun aloittajalla eli autotallissa kolme piiriä. Siihen piiriin mikä kiertää autotallin oven edestä laitettiin paluupuolelle juuri ennen jakotukkia termostaatti joka mittaa veden lämpötilaa ja näin estää piiriä jäätymästä. Muut piirit ovat käsisäädöllä. Talven jälkeen ollaan sitten viisaampia. Laitoin kyllä varalta lattia-antureille putket autotallin ja varaston puolelle joten jos käsisäätö on liian työläs niin voi myöhemmin laittaa vielä toimilaitteet termostaatteineen myös kahdelle piirille.
Tarkoitus olisi pitää 12-15astetta molemmissa.
--
Sami
-
Finnparttialta löytyy sopiva yhdistelmäkellotermostaatti ilma- ja lattia-anturilla. Hinnaston sivu 183, hinta 65€ plus alv.
Termostaatti vaihtui vähän viisaampaan. Clas Ohlsonilta löytyi sellainen itseoppiva kellotermostaatti (huone- ja lattia-anturilla, hinta 129€, hinnaston sivulla 364), jolla saan aina optimi lämmitysajalla tallin aamuseittemäksi lämpöiseksi (ja varaajan täyteen kuumaa käyttövettä paremmalla COP-arvolla) juuri ennenkuin yösähkö loppuu. Siitä termarista saa myös valita mukavuuslämmön tai ylläpitolämmön jatkuvasti päälläolevaksi.
Taitaa vaan mennä ensvuoden puolelle ennenkuin pääsen testailemaan...
-
Minulla autotallirakennuksessa erillinen jakotukki josta lähtee kaksi piiriä. Autotalli/tekninen tila ja lämmin varasto. Haaveilin autotallin/tekniseen tilaan seinätermostaattia, mutta Warmian edustaja ei oikein suositellut moista. Pelkäsi tallin oven edustaa. Jos tulee toimilaitteeseen vika ja sen seurauksena putket jäässä. Virtausta olen säätänyt käsin kuristamalla jakotukista. Alkamassa toinen talvi. Viime talvena ei tarvinnut montaakaan kertaa säätää virtausta. Lämpötila tallissa ollut 14-18astetta, riippunen paljonko ulkona pakkasta. Kesällä olen kierron säätänyt minimiin.
-
Itsellä on 50m2 autotalli+varastorakennuksessa vesikiertoinen lattialämmitys vapaakierrolla. Pidän ehkä vähän lämpimämpänä kuin 10C, nytkin taitaa olla jotain 17C.
Vesikierrolla on parempi lämmittää vähän liikaa kuin liian vähän. Autotallinoven kohdalla on lämpökatko ja 100mm EPS:ää. EPS:nä päälle tulee keväällä vielä erillinen suojapelti joka jatkuu nosto-oven ulkopuolelle.
Lämpöpumppukauppias koitti tarjota jotain alijäähdytinsysteemiä (vai mikä se oli) jossa olisi ollut omassa kierrossa glykoliseos. Se ei olisi jäätynyt mutta maksoi sen verran enemmän että pienempi lämpöpumpun hintan vain kompensoi. Päätin lopulta että otetaan yksinkertaisempi systeemi jossa sama vesi keirtää joka paikassa. Samassa lämpökanaalissa menee muuten kylmä&lämmin vesi autotalliin ja ei jäädy kun naapuriputkissa menee koko ajan jotain +26-30C vettä.
-
Meillä lämmitys tallissa hoituu alijäähdyttimellä. Kierto on jatkuvaa ja lämpö oli nyt kovilla pakkasilla +14. Normaali non 17-18 plussaa. Mittari on kyllä lähellä ulkoovia ja ikkunaa.
-
Yksi hyvä vaihtoehto lämmönsäätöön on Danfoss:in FJVR paluuventtiili. Pitää ainakin itsellä suht tasaisen lämpötilan ulkolämmöstä riippumatta. Laitoin itse tuon siksi kun en laittanu oikeaa jakotukkia ollenkaan vaan askartelin kuparista ja lisäsin nuo vaan paluupuolelle.