Maalämpöfoorumi

Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: fordor - 03.02.12 - klo:23:58

Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: fordor - 03.02.12 - klo:23:58
nyt tilanteen vähän helpotettua päivitys tähän alkuun..
Oire.  Varaaja alkoi käymään kuumana eikä kompura tuntunut pysähtyvän millekkään rajoille   Moottorinsuoja kytkin päälle useita kertoja ja lämmitys yöllä/päivällä vastukselle, jolloin vedet putoaa alle 30 asteisiksi ja -20 keleillä vetää aika hiljaiseksi. Luonnollisesti tämä tapahtuu, kun itse on työmatkalla.  Ke alkoi, itse kotona perjantai yönä.


pikainen kysymys ennenkun huomenna aletaan tutkimaan tarkemmin. Onko ollut vastaavaa ja jos, niin mikä oli vika??? 

Kone ei katkaise varaajan yläosan maksimiin. vaan jauhaa ja jauhaa... varaaja ylä 63 ja käy... kuumakaasu 115   lattiapiirin lämmötkin nousee hieman normaalia korkeammalle 39ast.

ulkona -20 

Kolme vuotta pelannut, kun ihmisen mieli. molempina talvina ollut yksi katko samasta syystä "kompressorin käynti". Niillä kerroilla  ei ollut moottorisuoja lauennut.  nyt oli. ja vedet alle 30 astetta.    koitettu kuitata ja sama toistuu.  tuntuu vaan, että kone huutaa niin kauan, kun tipahtaa muusta turvarajasta alas.  Konetta ei juurikaan ole säädetty. liki tehtaan arvoissa, mutta käyrää on tuunailtu.   L! piiri pattereilla ja L2 pesutilat lattia.

Nyt moottorisuoja laukaistu yöksi, ettei ainakaan lisävaurioita tule
vastus arvoissa ylämin55 alamin 45 ero 2

Otsikko: Re: v10.5 vikaa. lämpiää liikaa ja pysähtyy....
Kirjoitti: sailor - 04.02.12 - klo:06:45
Olethan tehnyt "hard resetin", eli sähköt pois pääsulaketaulusta.

Ei se siihen yläosan asetusarvoon pysähdy mikäli kone on käynnistynyt alaosan ohjaamana, eikä pyyntiä ole saavutettu. Yleensä tälläinen "jauhaa ja jauhaa" vaihe tulee kun ulkolämpötila laskee...

Edit: Katsoin vielä että sulla on patterit kiinni L1-piirissä, eli käyrän pyyntö lienee näillä pakkasilla yli 40 astetta. Anna jauhaa vaan.
Otsikko: Re: v10.5 vikaa. lämpiää liikaa ja pysähtyy....
Kirjoitti: Matias - 04.02.12 - klo:08:54
Onko sähkökaappi tuon näköinen?( Lainattu Marqun valokuvaa)

(http://i8.aijaa.com/t/00345/9496115.t.jpg) (http://aijaa.com/003459496115)


Jos on niin katso palaako pehmon vieressä pienen mustan apureleen led?Jos se palaa niin Ouman pyytää lämpöä.
Jos kompressori käy ja tuo led ei pala niin sitten saattaa olla jotain vikaa.

(http://i1.aijaa.com/t/00187/9496125.t.jpg) (http://aijaa.com/001879496125)
Otsikko: Re: v10.5 vikaa. lämpiää liikaa ja pysähtyy....
Kirjoitti: fordor - 04.02.12 - klo:12:02
Ei ole taulu tollanen  Alhaalta pääkytkin, moottorisuoja 1kpl, 1kpl  aut. sulake punainen.   2 mustaa pakko-ohjausnappia, eikä muuta.


Vika alkoi keskiviikkona.  Kone  on laukaissut useat kerrat moottorisuojan päälle ja mennyt vastukselle, joka ei tietenkään riitä näillä keleillä.
vedenlämmöt alle 30 ja alkaa talo pakastumaan...
Asentaja sitä kävi vilkaisemassa to yönä ja eilen päivällä ja laski vähän pyyntiarvoja, mutta se ei auta, vaikka pyynti 50 niin kompura vaan pyörii ylälämmöt 63 ja alalämmötkin yli asetusarvojen.  ja varaaja tuntuu olevan kokonaan kuuma.

Nyt aamulla kasilta kompura päälle (vedet alle 30) ja äsken pysäytin moottorisuojalla 50 asteessa, ettei hajoa koko vehje.  Asentaja lupas kysellä Lässältä ja katsotaan tossa kohtapuoleen lisää. Nyt pysäyttäessa  varaaja ylä ja varaaja ala mittaukset tismalleen samat. 48 astetta.   Vastus on ollut illasta asti
ylämin 55
alamin45
ero 2

sulakkeita ei ole irroiteltu. Kone käytetty pois päältä  siitä omasta kytkimestään.  HArd resettejä on tullut syysmyrskyillä joitakin, kun on katkennut torpasta sähköt.    Pitää varmaan tuokin vaihtoehto kokeilla, jos mitään ei löydy.  


kokeiltiin nyt laittaa  pyyntejä alas
ylämaks 55 ja
ala 45 ja
samalla L1 maksimi pyynti pudotettu 58-->55,
käyrä on -20 53 astetta. Ulkona näytti olevan -19
eli käyrä ei pitäis ainakaan olla liian korkealla.

...että se pysähtyis edes jostain rajasta.   katsoo jauhaako taas samalla lailla, että kaikki pyynnit  ylittyy.

hidasta kokeilla, kun kaikki lämpö, mitä pumppu tuottaa menee suoraan kiertoon
Otsikko: Re: v10.5 vikaa. lämpiää liikaa ja pysähtyy....
Kirjoitti: Matias - 04.02.12 - klo:13:00
Lainaus
Alhaalta pääkytkin, moottorisuoja 1kpl, 1kpl  aut. sulake punainen.
 
Saattaa olla että kompressorin kontaktorin (pehmon) koskettimet on hitsautunut kiinni kun ei tunnu ohjauksia tottelevan.
Kokeiles kääntää tuo punainen automaattisulake pois päältä ja paina moottorisuojakytkin päälle,jos kompressori käynnistyy ilman ohjausvirtaa niin voi hyvinkin olla kontaktori hitsautunut kiinni.
Jos teet tämän testin niin tee hyvin nopeasti,magneettiventtiili ei avaudu ja paineet nousee nopeasti ja korkeapainepressostaatti saattaa laueta.

Tai jos siellä on huoltomies paikalla niin esitä että tutkii tuon  kompressorin kontaktorin ;)
Otsikko: Re: v10.5 vikaa. lämpiää liikaa ja pysähtyy....
Kirjoitti: fordor - 04.02.12 - klo:14:18
jep.   Nyt ainakin alaraja ylittynyt

varaaja ala maks.
45 asetus
nyt 50  

varaaja ylä 49
asetus 55  

pitää odotella, ylittyykö sekin. Edit:  :ylittyi  eikä pysähdy
Sen jälkeen vois kokeilla ton pehmon kärjet testata. Edit :  Testattu, ohjaus sulake 0 , Kone pimeni.. jos sulake on pois päältä ja koittaa moottorisuojaa käyntiasentoon, koko laitteeseen ei tullut eloa.

Alkaa olemaan kuva, että vikaa on, mutta kun löytyis missä.
Jokaisena talvena kovimmilla pakkasilla on käynyt yhden kerran toi kompressorin käyntihäiriö ja on pudonnut yöllä vastukselle. Aiemmin vika ei toistunut. Nyt tuo on jatkuvaa.  Paha sanoa, kun ei kokoajan ole pumpun vieressä, mutta tuntuu, ettei pumppu ollenkaan pysähdy asetusrajoille.  Ei siinä vaan jaksa pönöttää, kun se alkaa lämmittämään liki kylmää vettä.

Tuo kyllä hämää, kun jatkuvasti varaaja on tasalämpöinen.
Sähkövastus ero on 2 astetta, mutta ei vastukseen ole tullut tunteja lisää yön jälkeen, joten se kai ei ole päällä.  Mistä sitten johtuu tuo varaajan tasalämpö/alaosan kuumempana oleminen.  Onko se vain siitä, että ylhäältä lähtee kokoajan vettä kiertoon, kun suntti leväällään.   Itse itselleni vastaten... Eroa alkoi tulla vasta, kun patterikierron pyynti LT säätöarvo ylittyi, eli suntti alkoi jarruttaa.

päivitystä

Varaaja ylä 60     pyynti 55
ala 49   pyynti 45  eikä pumppu pysähdy.    

Nyt jäähdytetty rajojen alle ja laitettu sinne riviliittimelle hyppylanka 4 ja maan  väliin.  Se jokin apurele siis ohitettu.  taas odotellaan lt nousua...  ja katsotaan pysähtyykö pumppu jommastakummasta rajasta.

Alkaa jo V***tuttaan, kun pientä oravaa... Öljypolttimessa oli sentään vähemmän elektroniikkaa  >:(
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Rooma - 04.02.12 - klo:20:06
Manuaalin mukaan koneen pitäisi pysähtyä käyrän ohjaamana niin että kun
varaajan yläosan lämpötila ylittää (varaajaylämin+varaaja yläero/2) lämpötilan

ja varaajan alaosan lämpötila ylittää (säätimen määrämä menov. L1 lämpötila +5 ast)

ja varaajan alaosan lämpötila ylittää( varaaja alamin+varaaja alaero)lämpötilan

Jos L1 pyynti on 50 ast.  ;kone käy kunnes 50+5=55 astetta alavaraajan lämpö on saavutettu.
Vastaavasti jos pyynti 53 kone käy 53+5=58 paitsi että alaosan maksimiraja 55 on ulkolämpötilan ollessa alle -5 ast,eli koneen pitäisi pysähtyä aina viimeistään 55 asteessa(tätä ei kuulemma voi muuttaa itse)

Yläosan lämpötila saattaa nousta noilla pyynneillä jopa yli 70 asteen
Muuta kokeeksi käyrää niin että L1 pyynti on maksimissaan 40 niin näkee laukooko silloin pois päältä
Sulla on kone aika kovilla noilla pyynneillä
Ehkä koneessasi on viallinen moottorin lämpösuoja
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: W10 - 04.02.12 - klo:21:20
Oletko katsonut oumannin käyttöohjeen sivua 26 ja esimerkkiä 1

Mittauksen 10 (ALAOSA) mukaan pitäisi sammua kun :

[”VaraajaYläMin" - “VaraajaYläEro"]   lisäksi kun Mittaus 9(YLÄOSA) suurempi kuin YläMin+1,4C



Kokeile suurentaa VaaraajaYläEroa. Oletuksen pitäisi olla kai 6C.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: fordor - 04.02.12 - klo:22:00
kokeiltu ylä/ala asetusarvojen pudotusta alemmas.. ei auta.

varaaja ylä64 ala 55 kone pysähtyi. ei hälytystä.  5min tauko ja  
varaaja
ylä näytti 64
ala tippui 49, niin pumppu käynnistyi.
tämä siis siinä, kun mikä apurele lie ohitetty hyppylangalla.

kone siis ei myöskään käynnisty asetusarvojen mukaan.
ulkona kylmenee. -24 nyt
Mielenkiintoinen yö tulossa... pitää käydä välillä sammuttamassa ja välillä käynnistämässä kompura.    kolmas yö siis peräjälkeen..

Pumppu itsessään toimii, kompura lämmittää veden, mutta mitään rajoja se ei tunnu seuraavan.  Viimetalvena oli kovempiakin pakkasia ja kone meni vastukselle kerran. lähti poiskäyttämällä toimimaan.

Asetusarvot edelleen L1 maks 55  
ylämin 55
alamin 45

Käyrä -20 arvo 51 astetta.


L2 piiri on lattiassa, eli arvot paljon pienemmät.  
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 04.02.12 - klo:22:39
Lainaus
Sen jälkeen vois kokeilla ton pehmon kärjet testata.  Testattu, ohjaus sulake kiinne sammui.. jos sulake on pois päältä, koko laitteeseen ei tullut eloa.

Tuolla perusteella pysähtymättömyysvika menee Oumanin puolelle.

Oumanin näytöltä varmaan pystyy lukemaan kaikkien antureiden lämpötilatiedot,jos nuo on suht oikeat niin sillä perusteella on sitten lämpötilan mittausanturit kunnossa.

Tällä matematiikalla jäljelle jää Oumanin keskusyksikkö

Näyttäisi siltä että Oumanin keskusyksikössä on nyt jotain pielessä.

Miksi muuten laitoitte hyppylangan riviliitin n:o 4 ja maan välille?
Se on kompressorin käyntitieto Oumanille ja sen tarkoitus luultavasti että jos kompressori ei käynnisty muutaman yrityksen jälkeen niin tulee häiriöilmoitus ja vastus kytkeytyy päälle ja alkaa lämmittämään.

Tarkoitan että oliko tuolla hyppylangalla jotain vaikutusta  tässä vikatilanteessa ?Esim käynnistymiseen tai pysähtymiseen?



edit: Alkoiko toimia näin kun laitoitte tuon hyppylangan?

Lainaus
varaaja ylä64 ala 55 kone pysähtyi. ei hälytystä.  5min tauko ja  
varaaja ylä näytti 64
ala tippui 49, niin pumppu käynnistyi.
tämä siis siinä, kun mikä apurele lie ohitetty hyppylangalla.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: W10 - 04.02.12 - klo:22:49
Käynnistyy
["säätimen määräämä menoveden L1 lämpötila + 5°C - ”VaraajaAlaEro"]


Sammuu
["säätimen määräämä menoveden L1 lämpötila + 5°C]
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 04.02.12 - klo:23:05
fordor:
Lainaus
Asetusarvot edelleen L1 maks 55
Käyrä -20 arvo 51 astetta.
ulkona kylmenee. -24 nyt
 

W10
Lainaus
Sammuu
["säätimen määräämä menoveden L1 lämpötila + 5°C]

Meinaakos tuo sitä että pysähtyy kun alavaraaja on +60C?

"L1=55C+5C= 60C pysähtymislämpötila.
Voiko alavaraajan lämpö edes nousta 60 asteeseen?
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: W10 - 04.02.12 - klo:23:17
Lainaus
...
Vastaavasti jos pyynti 53 kone käy 53+5=58 paitsi että alaosan maksimiraja 55 on ulkolämpötilan ollessa alle -5 ast,eli koneen pitäisi pysähtyä aina viimeistään 55 asteessa(tätä ei kuulemma voi muuttaa itse)
...
ei voi, 55 on yläraja.

Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Rooma - 04.02.12 - klo:23:20
Uudemmassa lässässä alaosan maksimiraja on 55 astetta ulkolämpötilan ollessa alle -5.(53 astetta ulkol.ollessa lämpimämpää kuin -5)
Tarkoittaa sitä että kompura pysähtyy alaosan saavutettua 55 astetta.
Eli alavaraajan lämpötila ei voi nousta tuon korkeammaksi vaan jos lämmityskierron pyynti on korkeampi lämpöä otetaan yläosasta
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 04.02.12 - klo:23:21
fodor:
Lainaus
varaaja ylä64 ala 55 kone pysähtyi. ei hälytystä.

W10:
Lainaus
eli koneen pitäisi pysähtyä aina viimeistään 55 asteessa(tätä ei kuulemma voi muuttaa itse)

No sittenhän fodorin kompressori on pysähtynyt ihan oikein??
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Rooma - 04.02.12 - klo:23:25
Kiinnitti huomiota tuo fodorin koneen kuumakaasun lämpötila (115).
Tuo viittaa koneen käyvän aivan piipussa,joka on voinut aiheuttaa jonkin komponentin ylikuormittumisen(kompura,lämpösuoja,kontaktori jokin liitos yms.)
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 04.02.12 - klo:23:49
Lainaus
Kiinnitti huomiota tuo fodorin koneen kuumakaasun lämpötila (115).

En tiedä onko vertailukelpoinen mutta meilläkin  tulistinpumppu,patterilämmitys,menovesi +45 ja kuumakaasu nyt käyntijakson lopussa 115C (Ekowell,Copeland mäntäkompressori)
Ainakin meillä tuo 115C kuumakaasu on ihan normaalia kun ulkolämpö alittaa -20C

Lainaus
Tuo viittaa koneen käyvän aivan piipussa,joka on voinut aiheuttaa jonkin komponentin ylikuormittumisen(kompura,lämpösuoja,kontaktori jokin liitos yms.)

Ainakin lämpöreleeseen on suuremmalla kuormituksella vaikutusta.
Lämpöreleen laukaisusäätö saattaa olla hieman täpärällä.Kun kompressorin kuormitus kasvaa huippukuormalla niin ottoteho ja virta kasvaa myös joten maksimikuormalla saattaa laukaisuraja ylittyä.
Lämpöreleen (moottorisuojakytkimen) laukeamista edesauttaa  
 myös ympäristölämpötilan nousu,nuo kun mittaa oikeastaan celsius asteita ja kun tarpeeksi kuumenee niin mekanismi laukaisee.
Moottorisuojakytkimissä ja lämpöreleissä on pieniohminen vastuslanka kierretty bi-metallitangon ympärille ja kun moottorin virta lämmittää vastuslangan avulla bi.metallitankoa niin se taipuu ja laukaisee kippimekanismin avulla päävirtakoskettimet auki.
Tuo ei tosiaan ymmärrä tuleeko lämpö kuormitusvirrasta vai ympäristöstä tai noiden yhteisvaikutuksesta.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: W10 - 04.02.12 - klo:23:50
Lainaus
...
Kolme vuotta pelannut, kun ihmisen mieli. molempina talvina ollut yksi katko samasta syystä "kompressorin käynti". Niillä kerroilla  ei ollut moottorisuoja lauennut.  nyt oli. ja vedet alle 30 astetta.    koitettu kuitata ja sama toistuu.  tuntuu vaan, että kone huutaa niin kauan, kun tipahtaa muusta turvarajasta alas.  ...

Arvaus

Kun kompura käy lähes 100%, huili aika vaan 5min, siellä saattaa olla vielä vastapainetta jäljellä 5min jälkeen ja käynnistys virtapiikki laukaisee moottorinsuojan.
Moottorinsuoja on kuin "säädettäväsulake".

Jos se laukeaa toistuvasti, se on voitu säätää liian rajoille. Siinä on pieni "ruuvi" mistä katkaisuvirtaa voi suurentaa. Mutta katso lähtöarvo.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 05.02.12 - klo:00:30
Fordorille tässä yhteenvetoa loppuillan pohdinnoista.

- anna käydä niin kauan että alavaraaja saavuttaa +55 astetta,kompressorin pitäisi silloin pysähtyä.
L1 menoveden pyynti ylittää +55 astetta eikä sitä voi alavaraajassa saavuttaa.
Nelitieventtiili ylävaraajasta alkaa ottaa sieltä lisälämpöä että asetusarvo saavutetaan.
Tämä hidastaa ylävaraajan lämpiämistä kompressorin käydessä ja laskee ylävaraajan lämpötilaa kun kompressori ei käy.

-Moottorisuojakytkimen laukominen ainoastaan huippukuormilla johtuu todennäköisesti liian täpärästä asetusarvosta,.
Jos se laukoo vain näillä kovemmilla pakkasilla niin suurenna hieman laukaisurajaa,, 0,5-1A suuremmaksi.
Lauhtumispaineet nousee ja moottorin virta kasvaa kun lauhtumislämpö nousee +55 asteeseen tai yli.

Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: fordor - 05.02.12 - klo:02:08
edit: Alkoiko toimia näin kun laitoitte tuon hyppylangan?

Lainaus
varaaja ylä64 ala 55 kone pysähtyi. ei hälytystä.  5min tauko ja  
varaaja ylä näytti 64
ala tippui 49, niin pumppu käynnistyi.
tämä siis siinä, kun mikä apurele lie ohitetty hyppylangalla.
[/quote]


Kyllä.   Eli kompura pysähtyi noilla arvoilla ja lähti uudelleen päälle.  

keskiviikkona, kun vika alkoi Pumppu meni useaan kertaan vastukselle "kompressorin käynti"  + moottorinsuoja lauennut. ja sitten alkoi tulla torppaan vilu.

nyt klo 2 yöllä näyttää varaaja ylä ja ala kokoajan 54/55   eli varmaan juuri sitä lämpöä pyytää kiertoon. Pakkasta ulkona -26 astetta.

Poiskaan ei oikeen vois laittaa, kun palellutaan tänne muuten..Pumppu ei taida juurikaan huilata

2010 helmikuussa ja 2011 helmikuussa  pumppu mennyt kerran vastukselle samasta "kompressorin käynti" syystä. silloin riitti uudeleen käynnistys.  

Huoltomies puhui tosta virransiedosta.  En tiedä, oliko säätänyt silloin To-Pe yönä, kun kävi. silloinkin aamuyöstä oli pysähtynyt.  Pe päivällä oli käynyt uudelleen, illalla oli taas pysähtynyt.


Pumpulle on kyllä tullut kiitettävästi tunteja 7700h  10.11.2009 jälkeen.   Kulutus pumpulla
eka vuosi 9600kwh ja
toka noin 10400kwh.
Mielestäni ihan siedettävä 30-luvun 170m2 taloon 10cm eristeillä. Patterikierto ei ole hyvä. pumpulla lyhyttä käyntiä, koska kylmillä varaajan lämpökin putoaa nopeasti.
 
Alkaa huolettamaan nuo mahdolliset sekundäärivauriot jos vika ei kohta löydy.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: fordor - 05.02.12 - klo:02:46
Lainaus
Fordorille tässä yhteenvetoa loppuillan pohdinnoista.

- anna käydä niin kauan että alavaraaja saavuttaa +55 astetta,kompressorin pitäisi silloin pysähtyä.
L1 menoveden pyynti ylittää +55 astetta eikä sitä voi alavaraajassa saavuttaa.
Nelitieventtiili ylävaraajasta alkaa ottaa sieltä lisälämpöä että asetusarvo saavutetaan.
Tämä hidastaa ylävaraajan lämpiämistä kompressorin käydessä ja laskee ylävaraajan lämpötilaa kun kompressori ei käy.

-Moottorisuojakytkimen laukominen ainoastaan huippukuormilla johtuu todennäköisesti liian täpärästä asetusarvosta,.
Jos se laukoo vain näillä kovemmilla pakkasilla niin suurenna hieman laukaisurajaa,, 0,5-1A suuremmaksi.
Lauhtumispaineet nousee ja moottorin virta kasvaa kun lauhtumislämpö nousee +55 asteeseen tai yli.


tuntuma on tämän suhteen se, että lämpenee tosi hitaasti ja varaaja tasalämpöisenä sinne 54 asti. sitten alalämpö tuntuu jämähtävän ja ylälämpö kiipeää melko nopeasti 64 asteeseen.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 05.02.12 - klo:11:52
Lainaus
varaaja ylä64 ala 55 kone pysähtyi. ei hälytystä.  5min tauko ja  
varaaja ylä näytti 64
ala tippui 49, niin pumppu käynnistyi.
tämä siis siinä, kun mikä apurele lie ohitetty hyppylangalla.

Lainaus
Kyllä.   Eli kompura pysähtyi noilla arvoilla ja lähti uudelleen päälle.  

keskiviikkona, kun vika alkoi Pumppu meni useaan kertaan vastukselle "kompressorin käynti"  + moottorinsuoja lauennut. ja sitten alkoi tulla torppaan vilu.

Oliko moottorisuojakytkin oikeasti lauennut?

Jos oli ja jouduit jokaisen häiriön aikana painamaan musta painikkeen takaisin päälle niin suurenna hiukan laukaisurajaa.Siinä on pyöreä kiekko,ulkokehällä numerot 4-10.Käännä keskellä olevasta ristipääkannasta puoli viivanväliä myötäpäivään--->suuremmalle.
Joku tuollainen (Bnu:n valokuva)
http://www.aijaa.com/v.php?i=7046911.jpg




Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 05.02.12 - klo:12:22
Lainaus
tuntuma on tämän suhteen se, että lämpenee tosi hitaasti ja varaaja tasalämpöisenä sinne 54 asti. sitten alalämpö tuntuu jämähtävän ja ylälämpö kiipeää melko nopeasti 64 asteeseen.

Varmaankin johtuu suuresta lämmönkulutuksesta.
Täälläkin alkoi käyntijaksot kasvaa 3-4 tunnin pituisiksi ja taukojaksot lyheni jotain puoleen tuntiin.Näissä varaajasysteemeissä kun patteriverkosta tuleva paluuvesi jäähdyttää varaajan alaosan melko nopeasti huippupakkasilla.

Muutin oman pumpun ohjaustapaa kelluvasta lauhdutuksesta kiinteäksi,pumppu nostaa varaajan lämmön +45 asteeseen ,hystereesi 2 astetta eli pumppu käynnistyy +43 ja pysähtyy +45 asteessa.Tälläkin asetuksella pumppu käy n 1,5h ja taukoa 30 min
Tässä on varaaja 1250 litraa.

Kompressorin virta on meillä suurentunut korkeammalla (45C) lauhtumislämpötilalla 4,3A-----> 4,8A kun moottori kuormittuu enemmän
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: fordor - 05.02.12 - klo:12:42
"""Oliko moottorisuojakytkin oikeasti lauennut?

Jos oli ja jouduit jokaisen häiriön aikana painamaan musta painikkeen takaisin päälle niin suurenna hiukan laukaisurajaa.Siinä on pyöreä kiekko,ulkokehällä numerot 4-10.Käännä keskellä olevasta ristipääkannasta puoli viivanväliä myötäpäivään--->suuremmalle.
Joku tuollainen (Bnu:n valokuva)"""


Kyllä Juuri näin keskiviikosta lauantaihin.  Ennen hyppylangan laittoa.  Hyppylangan jälkeen ei ole lauennut. Pumppu käy  "normaalisti" sammuu käynnistyy ilman hälyjä. Arvot tuntuu vaan kovilta, mutta jos siellä on jotain piiloarvoja, mitä en ymmärrä.  Kone ei kuitenkaan käy alamin/ylä min arvojen mukaisesti.

Yöllä 2.50 tilanne oli se, että kompura kävi.
as arvot entisellään, eli
ylä55 ala 45 L1 maks 55
käyrä -20 arvo 51
pumppu pysähtyi arvoilla
ulkolt -26
ylä64, ala 51, L1 menov 54
Ei hälytystä.
noin 10min tauko ja käynnistyi arvoilla
ylä 63, ala 48, L1 meno 53

Nyt päivällä
12.00  ulko lt -24
käynnissä ylä 59, ala 54, L1meno 54

Tein muutoksen  (Suluissa aiempi arvo)
Ylämin 50 (55)
Alamin 40 (45)
L1 maks 50 (55)
käyrä -20 46 (51)

Eli kaikkia 5 astetta  alas. Noin minuutti asetusmuutoksen jälkeen pysähtyy
arvoilla
ylä 61, ala 54 L1 meno 52
ehkä vartin tauko ja käyntiin arvoilla
ylä 60, ala 47, L1meno 47  

Pitää katsoa, josko sattuis talliin, kun on lähellä pysähtymistä, niin näkee, millä lukemilla pysähtyy.  Nuo muutoksen jälkeen pysäytysarvothan saattaa johtua siitä, että vedin asetukset alas. eli ei varmaankaan ole vielä se oikea sammumisarvo.

Hyppylangan vaikutus näyttäisi olevan hälytysten ja vastukselle menon/moottorisuoja laukeamisen loppuminen)  eli pumppu pysyy tolpillaan.  
 
Arvoista minä en osaa sanoa vielä, onko niissä mitään logiikkaa (ne ns. piiloarvot, eli jos syötetty asetusarvo ei olekkaan se, joka laukaisee kompuran päälle/pois)
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 05.02.12 - klo:12:59
Lainaus
Hyppylangan vaikutus näyttäisi olevan hälytysten ja vastukselle menon/moottorisuoja laukeamisen loppuminen)  eli pumppu pysyy tolpillaan.

Kun hyppylanka on paikoillaan niin siinä tulee sellainen vaaratilanne että jos moottorisuoja nyt oikeasti laukeaa niin vastus ei mene automaattisesti päälle.

Oumanin logiikka saa tuon hyppylangan kautta tiedon että kompressori käy.

Tuo kannattaa kyllä tutkia tarkemmin ,saattaa alkuvika olla tuossa piirissä jonka hyppylanka nyt ohittaa,mutta hyvä että nyt noinkin toimii .
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: W10 - 05.02.12 - klo:13:27
Moottorinsuoja on itsenäinen laite, sitä ei voi oumanni laukaista.
Siihen Mitt.4 liittimeen menee vain  potentiaali vapaa kosketintieto, kertoen onko kompuran kontaktori K1 vetänyt.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 05.02.12 - klo:13:40
Lainaus
Moottorinsuoja on itsenäinen laite, sitä ei voi oumanni laukaista.
Siihen Mitt.4 liittimeen menee vain  potentiaali vapaa kosketintieto, kertoen onko kompuran kontaktori K1 vetänyt.

Joo,aivan näin.

Mitenhän sitten jos kompressorin käydessä tuohon Mitt.4 piiriin tulee katkos,mitä tapahtuu?

Siis kompressori käy mutta Ouman tuntee että kompressori ei käy.

-pysähtyykö kompressori?

-kompressorin käynti ei ole Oumanin ohjattavissa eikä se pysähdy?

-jotain muuta?

Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: W10 - 05.02.12 - klo:14:15
Lainaus
Lainaus
Moottorinsuoja on itsenäinen laite, sitä ei voi oumanni laukaista.
Siihen Mitt.4 liittimeen menee vain  potentiaali vapaa kosketintieto, kertoen onko kompuran kontaktori K1 vetänyt.

Joo,aivan näin.

Mitenhän sitten jos kompressorin käydessä tuohon Mitt.4 piiriin tulee katkos,mitä tapahtuu?

Siis kompressori käy mutta Ouman tuntee että kompressori ei käy.

-pysähtyykö kompressori?

-kompressorin käynti ei ole Oumanin ohjattavissa eikä se pysähdy?

-jotain muuta?

Kyllä se pysäyttää kompressorin. Näyttöön tulee hälytys ja sitten 5 minuutin jälkeen Oumanni kokeilee muistaakseni uudelleen käynnistystä. Sitten menee vastukselle.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: fordor - 05.02.12 - klo:14:45
Asetusarvot vedetty sen 5 astetta alas.   kuten tuolla aiemmassa mainitsin.
 (Suluissa aiempi arvo)
Ylämin 50 (55)
Alamin 40 (45)
L1 maks 50 (55)
käyrä -20 46 (51)

oli pysähdyksissä ylä 62 ala 52 ja    Tarkkoja pysähtymishetken arvoja en saanut, kun en ollut tallissa. kaksi kertaa tota luokkaa, kun kävin tallissa ja kompura pysähdyksissä


tauon jälkeen käynnistyi  y60 ala 47 ja menovesiL147

eli näyttäisi että kun varaajan ala tippuu menoveden pyyntilämpöön, käynnistyy  vaikka se ala min onkin 40 astetta.

Katson vielä yhden jakson.  sitten otan hyppylangan pois ja laitan releen piuhat takaisin.
katson pari käyntiä, lävähtääkö vian kautta vastukselle, jos ei, niin nostan asetusarvot alkuperäisiin.  ja katson, mitä sitten tapahtuu.

Onko siis niin, että toi hyppylanka poistaa käytännössä varajärjestelmän käytöstä. (sähkövastus)  laite ei siis mene hälytystilaan.  
Ainakaan langan laiton jälkeen ei ole moottorisuoja lauennut, ei ole tullut  hälytyksiä minkäänlaisia ja pumppu käy ja pysähtyy.

se moottorisuojan kiristäminen vois olla yksi kokeiltava asia, mutta jotenkin tuntuu, että laitteen aivotkin on saanut jonkinlaisen infarktin.  


edit:  Nyt hyppylanka pois, piuhat omilla paikoillaan  ja pumppu  noilla alemmilla asetusarvoilla.  Yöllä ollut luokkaa -30 eikä hyppylangalla varustettuna mitään häiriöitä käynnissä. Ei hälyjä, ei moottorisuojan laukeamista.  lämpötilat niitä, mitä tuolla mainittu.   katselem muutaman rundin, jos menee moottorisuojan laukeamiseen. Lt ulkona -21
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Matias - 05.02.12 - klo:15:42
Lainaus
Onko siis niin, että toi hyppylanka poistaa käytännössä varajärjestelmän käytöstä. (sähkövastus)  laite ei siis mene hälytystilaan.  

Kyllä siinä noin käy.

 
Lainaus
Ainakaan langan laiton jälkeen ei ole hälytyksiä tullut minkäänlaisia ja pumppu käy ja pysähtyy.

Jos alkuvika on siinä piirissä (LÄ:n keskuksessa), joka normaalisti sulkeutuu ja on kiinni kun kompressori käy , niin tapahtuu juuri noin.

Eli siinä on kaksi vikamahdollisuutta

1- Mitt.4 piirissä on satunnainen katkos.Kompressori pysähtyy ja vastus menee päälle aiheettomasti tuon katkoksen takia.
Tässä vikatilanteessa ei moottorisuojakytkin ole laukaissut.

2- Moottorisuojakytkin laukaisee aiheettomasti,kompressori pysähtyy ja vastus menee päälle.
Tässä vikatilanteessa moottorisuojakytkin pitää painaa takaisin päälle mustasta napista.


Nyt kompressori näyttää toimineen normaalisti kun hyppylanka on paikoillaan.
Onko Lämpöässän ohjauskeskuksen kansi tai ovi ollut auki tämän ajan ?
Jos on niin moottorisuojakytkin on jäähtynyt paremmin ja pysynyt sentakia päällä.
Oven kiinni laittaminen saattaa nostaa kotelon sisälämpöä senverran että moottorisuoja alkaa taas laukomaan.

Kannattaa nostaa moottorisuojan laukaisuvirta-arvoa joka tapauksessa puolen viivanvälin verran (0,5-1A)


Lainaus
se moottorisuojan kiristäminen vois olla yksi asia, mutta jotenkin tuntuu, että laitteen aivotkin on saanut jonkinlaisen infarktin.

Jos tarkoitat luonnottoman pitkiä käyntiaikoja ja hidasta lämpöjennousua varaajassa kun häiriö on ollut päällä ja lämmitys tapahtunut vastuksella niin se johtuu todennäköisesti tuon vastuksen sijainnista.
Sehän on uudemmissa v-malleissa varaajan "katossa" ja lämmittää vain ylävaraajan yläosaa.
Eli ylävaraajan alaosa ja koko alavaraaja pääsee jäähtymään siihen mitä lämmitysverkon paluulämpötila on.
Kun kompressorin käynnistää tässä tilanteessa niin siinä on ylimääräistä lämmityskuormaa kun varaaja on vastuksen sijaintipaikasta johtuen päässyt jäähtymään ja talon lämmönkulutuksen lisäksi kompressorin pitää nostaa varaajan lämpöä normaalilukemiin.
Ensimmäinen käyntijakso kestää tuon takia varmaan useita tunteja ja lämpö varaajassa nousee hitaasti



Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: Rooma - 05.02.12 - klo:16:24
Lainaus
eli näyttäisi että kun varaajan ala tippuu menoveden pyyntilämpöön, käynnistyy  vaikka se ala min onkin 40 astetta.

Pumppua ei ohjata noilla korkeammilla L1 pyynneillä alamin. eikä ylämin mukaan vaan L1 menoveden säätökäyrän  määräämillä arvoilla.
Käynnistyy L1+5-alaero,pysähtyy L1+5

Kompuran käynti estyy kun ylävaraajan lämpötila nousee 95 ast.
ja alavaraajan 55 asteeseen,samoin jos kuumakaasun lämpötila nousee 120 asteeseen.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: fordor - 05.02.12 - klo:18:04
Hyppylanka pois ja noilla alemmilla arvoilla pumppu pysyi tolpillaan muutaman tunnin.  

Nyt palautettu liki niihin ongelmia edeltäviin arvoihin
L1 meno -20ast 51   (ongelmaa edeltävä oli 53)
L1 maks 55      Aiemmin 58
varaaja ylämin55    Aiemmin 58
varaaja alamin 45   ei muista ihan satavarmasi, tais olla sama aiemmin. Pitää katsoo vanhoista lapuista.
sähköv. yläalaero 10   Aiemmin sama  tossa ongelman alettua se muutettiin aroon 2.  

Seuranta jatkuu.  -22 oli ulkona.
Pitää katsoa pysyykö tolpillaan ja kuinka kauan.
Moottorisuojaa ei ole vielä säädetty ollenkaan.
mystistä...



Tuolla kommentteja noihin pitkiin lämpenemisiin. totta, että lämmitykseen menee pitkään, kun on pudonnut vastukselle. Pahimmillaan se aloittaa lämmmittämään 26 asteesta. Sillon varaaja on tasalämpöinen niin pitkään, kunnes L1 menoveden pyyntiarvi saavutetaan. sitten alkaa kerrostumaa tulemaan.



Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012. ei pysähdy....
Kirjoitti: fordor - 05.02.12 - klo:18:19
Lainaus
Lainaus
eli näyttäisi että kun varaajan ala tippuu menoveden pyyntilämpöön, käynnistyy  vaikka se ala min onkin 40 astetta.

Pumppua ei ohjata noilla korkeammilla L1 pyynneillä alamin. eikä ylämin mukaan vaan L1 menoveden säätökäyrän  määräämillä arvoilla.
Käynnistyy L1+5-alaero,pysähtyy L1+5



Onko tuossa tuo "alaero" se oletus.. oliko se 6 astetta? Jostain huoltovalikosta muutettava???   laitteessa ei ole kajottu niihin asetuksiin, eikä mitään muutakaan ole tehty, mitä ei käyttövalikosta saa tehtyä.  

Vai tuo valikon sähköv. yläalaero?    Missä tuo sähkövastus yläalaero kannattaisi pitää ??   

Ennen näitä ongelmia vastusaikaa oli startin jälkeen 10.11.2009      5h     molemmat häiriötilanteissa yöllä 2010 ja 2011.   nyt on 15h

Itse en pysty sanomaan, mikä syy on laukaissut moottorisuojan. Voisko sit olla se kuumakaasu tai kova starttivirta.

edit: Nyt  Käynnistyi arvoilla
L1 meno 53
Ylä 63
ala 49


Tällä mennään tämä ilta. Jos tulee häiriötä joka laukaisee moottorinsuojan, kiristän sen puoli viivanväliä ruuvia.  

Eli nyt ollaan melkein alkuperäisissä arvoissa erilaisten kokeilujen kautta, eikä syytä moniin moottorinsuojakytkimen laukeamiskertoihin ole löydetty.  

23:30. Käynti normaalin tuntuista suunnilleen noilla ed: lt arvoilla .   Josko nyt saisi nukuttua ensimmäisen yön putkeen viime keskiviikon jälkeen...

Sen verran matkatyöläisen luuotettavuus kärsi laitetta kohtaan, että kiinnostaa erilaiset kaukokäyttö/seuranta Hälytys mahdollisuudet... GSM/internet ?   EH-net?  Mitä kalikoita tarvitaan Pitääkö olla nuo oumanin vermeet ja liittymät, vai käykö esim oma siviili liittymä, joka on joutilaana olemassaan, kun normikäytössä on työpuhelin.    Voiko modeemipalikka olla joku verrkokaupan tuote tms.???  Tollainen verkkopalvelu pitäisi tulla Lämpöässältä kädenojennuksena  jo henkisistä kärsimyksistä.


Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.moottorisuoja
Kirjoitti: Marqu - 06.02.12 - klo:12:39
Lainaus
nyt tilanteen vähän helpotettua päivitys tähän alkuun..
Oire.  Varaaja alkoi käymään kuumana eikä kompura tuntunut pysähtyvän millekkään rajoille   Moottorinsuoja kytkin päälle useita kertoja ja lämmitys yöllä/päivällä vastukselle, jolloin vedet putoaa alle 30 asteisiksi ja -20 keleillä vetää aika hiljaiseksi. Luonnollisesti tämä tapahtuu, kun itse on työmatkalla.  Ke alkoi, itse kotona perjantai yönä.
Vastuslämmityksen tehot eivät vain riitä pitämään kämppää lämpimänä, varsinkaan patterilämmitystaloa. Minulla ollut ongelmia tuon vastuslämmityksen kanssa ja sille ei ilmeisesti vain ole mitään tehtävissä, että varaajan lämmöt romahtaa vastuslämmityksessä.

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2186.0

Joten parempi kun ei tarvitse turvautua vastuksen apuun.

Lainaus
Kolme vuotta pelannut, kun ihmisen mieli. molempina talvina ollut yksi katko samasta syystä "kompressorin käynti". Niillä kerroilla  ei ollut moottorisuoja lauennut.
Tuttuja myös nämä virheilmoitukset "Mittaus 4, kopmressori käynti". Näissä LÄ:n pumpuissa on ollut ongelmia Kontaktori K4:ssa (Matiaksen postaamassa kuvassa danfossin pehmon alapuolella). Minulla viallinen kontaktori aiheutti juuri tuollaisia hälytyksiä. Kontaktori vaihdettu n. 2v. sitten, mutta nyt näyttäis sama vika alkaneen kummitelemaan uudestaan. Lä:n huollossa meinasivat että syyllinen on taas juurikin tuo K4 kontaktori.

Lainaus
Sen verran matkatyöläisen luuotettavuus kärsi laitetta kohtaan, että kiinnostaa erilaiset kaukokäyttö/seuranta Hälytys mahdollisuudet... GSM/internet ?   EH-net?  Mitä kalikoita tarvitaan Pitääkö olla nuo oumanin vermeet ja liittymät, vai käykö esim oma siviili liittymä, joka on joutilaana olemassaan, kun normikäytössä on työpuhelin.    Voiko modeemipalikka olla joku verrkokaupan tuote tms.???  Tollainen verkkopalvelu pitäisi tulla Lämpöässältä kädenojennuksena  jo henkisistä kärsimyksistä.
Oumanin GSM modeemi on yksivaihtoehto, johon käy tavallinen SIM-kortti. Parempi ratkaisu pumpun sielunelämän tutkimisenkin kannalta olisi kytkeä pumppuun kiinni läppäri ja asentaa siihen ouman Trend. Lisäksi jos läppäri on mahdollista kytkeä internettiin niin asennat siihen TeamViewer etähallintasovelluksen (ilmainen yksityiseen käyttöön), jolloin voit katsella koneen toimintaa/käppyröitä mistä päin tahansa maailmaa nettiselaimella. Ouman trendin asennuksesta täällä lisää:
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3123.0


Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.moottorisuoja
Kirjoitti: fordor - 07.02.12 - klo:10:47
Kelit lämpeni....

Pahimman ***tutuksen kadottua..   analyysi...

Kaikki normalisoitunut. Eli uskoisin loppujen lopuksi vian olleen tuo hieman löysä viritys moottorinsuojakytkimessä.  Huoltomiehen kanssa on konsultoitu ja sitä on nyt käännetty se puolikas viivanväli tiukemmalle.

Saa nähdä, miten jatkossa käy.

Pitäisikö Toimittajaa hätyytellä tuosta kontaktoriasiasta?? Takuut vielä vajaa pari vuotta voimassa. Itse olen ajatellut sen johtuvan lähinnä sähkökatkoista, joita täällä seudulla aina syysmyrskyillä on.  Pumppu toiminut ihan normaalisti, mutta poikkeamahälytyksiä tullut sillointällöin.

Lämmönseilailut yms. oli varmaankin sitä, että vesi putos alle pyyntirajan vastuksella ollessa ja varaajan lt meni sekaisin, kun kaikki tuotettu kuuma meni suoraan kiertoon.

ilmanmuuta selvää, että patteritalossa 6kw vastus ei riitä lämmitykseen jos riittäis, niin miks mulla olis 10.5kw pumppu. , mutta se estää vahingot, kuten nyt.  Vedet oli alle 30 astetta. Lattialämmöllä se on nippanappa.  

Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.moottorisuoja
Kirjoitti: Matias - 07.02.12 - klo:15:19
Lainaus
Kaikki normalisoitunut. Eli uskoisin loppujen lopuksi vian olleen tuo hieman löysä viritys moottorinsuojakytkimessä.  Huoltomiehen kanssa on konsultoitu ja sitä on nyt käännetty se puolikas viivanväli tiukemmalle.

Saa nähdä, miten jatkossa käy.

Sopivassa välissä voisit tehdä testin että että ajaisit alavaraajan 55 asteiseksi ja paikalla olisi sähkö/huoltoasentaja joka mittaisi paljonko kompressori ottaa tuossa tilanteessa virtaa.Moottorisuojakytkimen säätö sitten tuon maksimivirran mukaan.
Toinen tapa on tavata kompressorin tyyppikilvestä paljonko sinne on leimattu  virta-arvo,moottorisuojan asetusarvo enintään niin suureksi.

Foorumilla on muutamissa yhteyksissä tullut esille että Lämpöässän kompressorit on varsin reilusti mitoitettuja,,ts tehoa löytyy tarvittaessa.Suurempi teho taas ottaa suuremman virran jne.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: fordor - 09.02.12 - klo:06:43
Kiitos rohkaisusta...  Kelit kylmeni ulkona ja sisällä..... ulkona  vain -17 sisällä nyt aamulla +17 Sama syy. "sähkölämpö, kompressorin käynti"    Se pelas, kun vuorokaudessa tippui siitä -24 :stä -4 asteeseen.  Kun kylmeni, sippas taas.  

Nyt ei enää itsellä hermo pidä. Ilmoitin laitteen asentajalle, että hoitaa Lämpöässän kanssa asiat eteenpäin niin, että laite tulee kuntoon.  

Raportoin, kun homma selvinnyt ja korjattu. Pumpulla täystakuu 5 vuotta. Saa nyt sitten nähdä, mitä tuo tarkoittaa.  Mielummin nyt etsii oikeasti vian ja korjaa, kun kiristää ja kiristää virityksiä ja odottaa takuun loppumista.  

 

Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: Matias - 09.02.12 - klo:07:15
Jaa,eli alkuvika on edelleen päällä.
On kuitenkin suht tarkkarajainen tuon vian esiintymistilanne,kun pakkasta alle tuon -24 niin laukaisee moottorisuojakytkimen.

Koska moottorisuojakytkimen laukaisurajaa on suurennettu eikä vika hävinnyt niin nyt sitten on mahdollista että moottorisuojakytkin tai kompressori on viallinen?
Noin säännöllinen vika löytyy kyllä mittaamalla helposti.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: fordor - 09.02.12 - klo:08:16
Uskoisin, että joku selkeä syy löytyy.   Jokaisena vuonna aiemmin eli 2 kahtena käynyt sama yhden kerran kovilla pakkasilla. -30 tai enemmän.

Nyt viikko sitten alkoi mättää toistuvasti. En usko enää, että se on mikään säätökysymys. Kyllä se täytyy olla laitteessa vikaa. Kerran siitä on tullut jatkuva eikä kelitkään ole tämän pahemmat.  Ja taloremontin takia lämmitettävää alaakin on tällä hetkellä 50m2 vähemmän. (Yläkerta purettu)

Asentajan kanssa konsultoitu ja yhteydet Lämpö-ässään menee hänen kauttaan, ettei hämmennetä joka suunnasta. Asentaja on kyllä ihan kiitettävästi toiminut. Oli nytkin meillä, kun soitin. Mutta aika kädetön alkaa hänkin olemaan, kun vikaa ei tunnu löytyvän.

Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: Matias - 09.02.12 - klo:17:25
Lainaus
Sen verran matkatyöläisen luuotettavuus kärsi laitetta kohtaan, että kiinnostaa erilaiset kaukokäyttö/seuranta Hälytys mahdollisuudet... GSM/internet ?

Lainaus
Parempi ratkaisu pumpun sielunelämän tutkimisenkin kannalta olisi kytkeä pumppuun kiinni läppäri ja asentaa siihen ouman Trend. Lisäksi jos läppäri on mahdollista kytkeä internettiin niin asennat siihen TeamViewer etähallintasovelluksen (ilmainen yksityiseen käyttöön), jolloin voit katsella koneen toimintaa/käppyröitä mistä päin tahansa maailmaa nettiselaimella.

Tämä Ouman Trend olisi todella hyvä jos Lämpöässä alkaa tekemään tuollaista satunnaista häiriötä ja vaikka toimii normaalistikin niin on helppo seurata pumpun toimintaa ja säätöjen vaikutusta.
Tuosta trendin käyrästä pystyisi lukemaan tärkeimmät lämpötilatiedot ,ehkä jo ennen häiriön syntymistä ja varmaan monesti vian tai häiriön näkee trendin poikkeavasta käyrästä ennenkuin LÄ:n suojat toimii.

Trendihän on käsittääkseni valmiina Oumanin keskusyksikössä josta sen saa näkyviin sarjaportin(Rs232/COM) kautta PC:lle.
Jos kotona on netti ja kotisivut niin melko helposti saa trendin lähetettyä kotisivulle josta sen voi lukea milloin tahansa ja mistä tahansa missä netti on käytettävissä.
Mulla on Logtempin vastaava systeemi ja tuosta alimmilta riveillä  olevasta linkistä näkee kotisivujen kautta reaaliajassa miten pumppu toimii
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: fordor - 10.02.12 - klo:12:53
Olishan toi trend kiva. Läppärikin on, muttei softaa eikä rs kaapelia/porttia.  

Nyt on lämpöässälllä vikailmoitus ja  heidän suunnasta yhteydenotto tulossa mulle..Näin asentaja ilmoitti eilen aamulla.  Vielä ei ole mitään kuulunut ja vkl tulossa.  Tästähän aikajanastahan näkee, kuinka paljon heillä on ongelmia tuotteidensa kanssa ja kuinka pitkässä jonossa olen.    Kävisvät vaikka laittamassa loggerin kiinne, niin pääsis ehkä vian jäljille.  Toistaiseksi uskon ja luotan, että asiat hoituvat nopeasti. En kuitenkaan maksanut itseäni kipeäksi "semitoimisesta" lämmityksestä.  ja tekeehän vastuslämmityskin suoraa persnettoa kokoajan päällä ollessaan.


Lämpötila ei tunnu olevan se ratkaiseva tekijä, tippuuko pumppu pelistä vai ei.  Tippumista tapahtunut -16 ja -28 ltiloissa. Oikeastaan hieman merkillistä että pumpun arvoja pudotettiin, niin sitten tippui lämpimämmässä kelissä vastukselle.  nyt viimeyö oli taas pahisn kylmä, mutta pysyi tolpillaan.

Jos pumpussa on joku vika, joka laukaisee jatkuvasti lämpösuojat, niin kuka sitten hoitaa ne sekundäärivauriot, jotka pumpulle aiheutuu, kun tätä aiheuttavaa vikaa ei korjata.  Jatkettu takuuko siinä tapauksessa ainoa vaihtoehto?

Mielestäni lämpösuojan kiristely ei ole viankorjausta, vaan ongelman kanssa elämistä.  Kuitenkin laite on toiminut aiemmin ja nyt temppuilee.  ilman merkittäviä muutoksia.

Syy pitää löytyä ja korjaantua, että laitteeseen vois taas joskus luottaa.  



Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: Matias - 10.02.12 - klo:17:12
Lainaus
Lämpötila ei tunnu olevan se ratkaiseva tekijä, tippuuko pumppu pelistä vai ei.  Tippumista tapahtunut -16 ja -28 ltiloissa.

Niinpä,ei oikein selkeää syy-yhteyttä ole tullut esille tähän mennessä.
Tässä on nyt enimmäkseen syynätty lämpöpumpun toimintoja mutta ihan hyvin vika voisi olla sähkönsyötössäkin.
Esim jos pumpun sähkönsyötön 1-vaihe jostain syystä katkeaa hetkeksi niin moottorisuoja laukaisee alle 2 minuutissa.
Eikä virity kuin käsin kuittaamalla.
Tämä vikamahdollisuus kyllä menee sähkön jakeluyhtiön verkon puolelle koska kotiverkossa sähkön katkeaminen on toki mahdollista mutta ei automaattinen takaisinkytkentä
Piirturi pitäisi tuollaisenkin vian esille saamiseksi olla.
Yleensä omalta sähkönjakelu/siirto yhtiöltä saa sähkönlaatu piirturin lainaksi jos lämpöpumpusta ei vikaa löydy ja häiriöt toistuu.

Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: fordor - 13.02.12 - klo:23:10
Eipä ole lämpöässältä kuulunut mitään Viimeviikon Torstaina heille on mennyt tieto, että täällä on pumppu pimeenä aina välillä. Ilmeisesti heitä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta, miten Ässälämmittäjillä menee?

Oikeestaan itse pumppuun olin tyytyväinen niin kauan, kun tämä tilttailu alkoi. Tyytymättömyys kasvaa päivä päivältä, kun valmistajalta ei mitään kuulu.
Valmistajan nopea reagoiminen reklamaatioihin on parasta mainosta laitteille. Mielestäni liki puolet itse laitteesta.


Onneks ei ole edes juuri pakkasta, niin nyt pysynyt vaihteeksi tolpillaan. Pakko kyllä itse ottaa sinne yhteyttä ennenkun takuuaika päättyy. Onhan tässä jotain 2,5v aikaa ootella.  >:(

Kannattaa kyllä nämä jälkimarkkinoinnitkin pitää mielessä, kun pumppua hankkii.  Sentään melko iso sijoitus, niin pitäisi sillä rahalla saada myös luotettavuus siitä, ettei jää pulaan, kun vaikeuksia tulee.  

Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: JPN - 14.02.12 - klo:13:32
Tuo on huono juttu, mikäli LÄ:n tilanne on  nykyisin tuo. Aikasemminhan homma on toiminut, kuin rasvattu. Taitaa jälkimarkkinointi laahata markkinoiden kasvun perässä pahemman kerran, toivottavasti saavat piakkoin lisää ukkoja riviin.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: Renoo - 14.02.12 - klo:13:44
Itsellä on viime juhannuksen tienoilta kokemus Lässän huollosta, maanantaina soitto niin tiistaina oli mies paikanpäällä, 10 minuutissa vaihtoi osan ja jatkoi matkaa. Syynähän oli vaihevahdin kärähdys.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: sailor - 14.02.12 - klo:13:48
Itse soittaisin tuohon: "viikon jokaisena päiväna klo 8-22 numerossa 040 841 8340" ja sopisin koska huoltomies tulee.

Aikoinaan Oumannin lutikan vaihto onnistui yllättävän nopeasti, siitä jäi mieleen että tehtaan huoltoauto kiertelisi ympäri Suomea. Tiedä sitten nykyistä tilannetta.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: fordor - 15.02.12 - klo:10:31
Huoltomiehen kanssa sovittiin, että hän on yhteydessä lämpöässään, ettei ruuhkauteta suotta ja sekoitella molemminpäin.   Ei ole ottaneet yhteyttä edelleenkään.



kaippa se täytyy taipua hätyyttelemään... toisaalta olis empiirinen koe tutkia huollon vasteaika... mut sylettää, kun kohta taas kylmenee kuitenkin....  nyt nollakeleillä tuntuu pysyvän päällä.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: JPN - 15.02.12 - klo:16:57
Lainaus
Itsellä on viime juhannuksen tienoilta kokemus Lässän huollosta, maanantaina soitto niin tiistaina oli mies paikanpäällä, 10 minuutissa vaihtoi osan ja jatkoi matkaa. Syynähän oli vaihevahdin kärähdys.
Itselläni oli sama kuvio. Hankintaosasto oli saanut halvalla aasiassa tehtyjä palikoita, joita nyt kierretään vaihtamassa. Minulla meni samalla kolme mittaritaulun noususulaketta, kun ihmettelin, miksi kone ei käy.

Sulakkeet olivat sinetin takana, mutta eipä tuo sähkölaitos tykännyt kyttyrää vaikka kahvasulekkeet vaihtettiinkin itse.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: fordor - 18.02.12 - klo:21:47
Lainaus
Itse soittaisin tuohon: "viikon jokaisena päiväna klo 8-22 numerossa 040 841 8340" ja sopisin koska huoltomies tulee.

Aikoinaan Oumannin lutikan vaihto onnistui yllättävän nopeasti, siitä jäi mieleen että tehtaan huoltoauto kiertelisi ympäri Suomea. Tiedä sitten nykyistä tilannetta.


Pitää taas ensiviikolla lähteä reissuun, eli enää ei uskalla odotella lämpöässän yhteyden ottoa. Kokeilin soittaa tuohon numeroon...    numero vastaa ilmeisesti joka päivä 8-22 paitsi lauantaina klo 21.40 

Nyt sunnuntaina vastas.. ensiviikon lopulla tulee huoltomies....
Onneks on lämmintä.  Kompressorin käynnistä on taas näytössä poikkeamailmoitusta, mutta pysyy muuten tolpillaan.
Otsikko: Re: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2.
Kirjoitti: fordor - 27.02.12 - klo:19:16
Eipä tullut huoltomies viimeviikolla.....ei edes mitään yhteydenottoa.  Taulussa poikkeamahälytys kompressorin käynti.. niitä tuntuu riittävän...  

En tiedä, olenko vittumainen ja huono  asiakas, mutta ei tämä kyllä luottamusta herätä...

Uutta soittoa.... nyt tarkastivat, että onhan siellä vikailmoitus ja tilanne "kesken"  Ilmoittavat koska tulevat...

Eniten itseä huolettaa se, miten pumppu rasittuu vian päälläollessa. Tuleeko laitteen tunnit täyteen pari vuotta aiemmin, kun tulis muuten... Milläs sitä sitten toteaa.  :-?
Otsikko: Vs: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2. UUsi vika 1/2014
Kirjoitti: fordor - 27.01.14 - klo:02:44
Onko yökyöpeleitä...???    Päivitetty aamulla.

Nyt Su 27.1.2014   yö 02.45 pakkasta liki 20.  pumppu mennyt iltayöstä täysin mykäksi.  siis totaali pimeys.
Patterit oli kylmänä ja patteriverkon paineet nollassa.  Oumanin näytössä ei näy mitään.
ilmeisesti mennyt laakista mykäksi, kun ei tullut mitään hälytyksiä. (modeemi kytketty)  Illalla oli sauna ja silloin riitti vielä lämmintä vettä.

-Sulakkeet ok
ei ollut lauennut vikavirrat tms.
-Valokynällä menee pääkytkimen läpi
-Yleismittarilla mitattu kaikki vaiheet ristiin 380 jokaisessa,  N johtoon kaikissa 230. Eli syöttö pitäis olla kunnossa.
Oumanin gt 203   lasiputkislake kokeiltu piipparilla. ok.


se ohjausvirta lipsun käääntämällä 1 asentoon (mielestäni) k2 kontaktori surisee hieman.  Kun painaa latauspumpun pakkosyöttönappia, ääni loppuu.
Mikään pumpussa ei pelaa. Siis ei pyöri kiertopumput, ei toimi näyttö.  Mielestäni vastuskin pimeä. Taaempi putki kiertovesipumpun vieressä (oisko sitten l2? lattia), tuntuu ihan pikkusen hailakalle. Voisko olla siitä, että pesutilojen lattia jäähtyy hitaammin. L1 piirin pintapatterit kylmiä.


Helevetin kylmä alkaa olemaan.

mitään vinkkejä ???????

Kokeilin ensin  sulakkeet, joten yksi vaihe kerrallaan resetoitu kerrallaan ja sitten resetoin talon päävirtakytkimestä luettuani tuon linkin topicin. ei apua.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2094.msg21480#msg21480


edelliskerralla  2012 keväällä temppuili erilailla... meni vastuksille. sillon huoltomies kävi ja vaihtoi takuuseen jonkun osan. olisko ollut joku heikkolaatuinen rele, mistä puhui.  sen jälkeen pelannut, kun buikki... siis tähän asti...


koitan nyt nukkua pari tuntia... aamulla jatkuu... saa soittaa ja herättää, jos joku tietää, missä vika. Tai millä rakkineen saa päälle edes tilapäisesti, että saisin jollain tavalla vedet lämpimämmäksi
040-8605569
Otsikko: Vs: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2. UUsi vika 27.1.2014
Kirjoitti: Matias - 27.01.14 - klo:10:23
Lainaus
se ohjausvirta lipsun käääntämällä 1 asentoon (mielestäni) k2 kontaktori surisee hieman.  Kun painaa latauspumpun pakkosyöttönappia, ääni loppuu.
Mikään pumpussa ei pelaa. Siis ei pyöri kiertopumput, ei toimi näyttö.

Jos tuo ohjauvirtalipsu on ohjuksen sulakeautomaatti F10 Lämpöässän ohj.keskuksessa niin mittaa sen tulevalta ja lähtevältä puolelta jännite verkon N (sininenjohto) ja PE( keltavihreä)  potentiaalin väliltä.

Jos molemmilta puolilta sulaketta on 230V kumpaankin (N---PE) niin sulake on kunnossa.

Jos jännite on vain automaatin toisella puolella niin silloin tuo F10 automaatti on auki ,jos vipusesta ei mene päälle niin sitten voi olla rikki.

Jos jännite on vain PE potentiaalia (Kelta-vihreä johdin) vasten mutta ei N-potentiaalia vasten niin nollajohdossa on katkos.

Jos jännitettä ei ole laisinkaan tuossa F10 automaatilla niin silloin on katkos pääkytkimen ja F10 automaatin välillä.

Tuollainen vaimea surina viittaisi katkokseen tai huonoon kosketukseen N- tai ohjausjännitteen L potentiaalissa.

Lainaus
-Sulakkeet ok
ei ollut lauennut vikavirrat tms.
-Valokynällä menee pääkytkimen läpi
-Yleiskimmatirlla mitattu kaikki vaiheet ristiin 380 jokaisessa,  N johtoon kaikissa 230. Eli syöttö pitäis olla kunnossa.

Mittaile jännitteet yleismittarilla,tuollainen valokynä saattaa palaa kaikissa vaiheissa vaikka yksi olisi poikki,vaihtosähkö indusoituu vierekkäin menevistä johdoista.
Otsikko: Vs: v10.5 vika päällä 4.2.2012.jatkuu 9.2. UUsi "vika" 27.1.2014 Ja vika poissa
Kirjoitti: fordor - 27.01.14 - klo:12:19
Vika löytyi, ei ollut laitevika.

Eli su oli kiukaan asennus. keskukseen piuhat kiinni. Samalla sähkäri poisti yhden turhan johdon, joka jäi öljypolttimen poistuttua.  talo siis vanha ja kaks sähkökaappia rinnakkain. kiuas vanhassa ja pumppu "laajennuksessa"  ylimääräinen piuha kulki vanhana kaappiin laajennuksen läpi ja sitä poistaessa oli Pumpun  N irronnut  nollakiskosta.

Lämpöässä huollon mielestä jotain eloa pitäs olla, vaikka ouman olis pimeä. Ei ollut, joten kerran vielä hermostuksissani katsoin pumpulta syötä jokapäin ristiin.
vaihe-maa  kaikki 230
vaihe -vaihe kaikki 380
N-Kevi   Mitä v...ua... 230..  Ei voi olla..

N on ollut varmaan aina huonosti kiinni ja pienesä liikkeestä irtosi.. Johdon kiinnityksen jälkeen pumpulle ja päälle... kaikki pelaa.

Kiitos, taas täältä tähän...

On se sittenkin hyvä peli... No pikkuvikaa ollut ja niihin on saanut valmistajalta apua. Parannettavaa lämpöässällä olis siinä, että asiakas saisi yhden A4 arkin, missä olisi raportoitu ranskalaisin viivoin tehdyt toimenpiteet. Helpottaisi pahissti vianhakua ja diagnosointia jatkossa.  mutta pääsääntöisesti olen ollut tyytyväinen.

Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.2012. ... 27.1.2014 eri "vika" korjattu
Kirjoitti: Matias - 27.01.14 - klo:12:36
Lainaus
Pumpun  N irronnut  nollakiskosta.

Lämpöässä huollon mielestä jotain eloa pitäs olla, vaikka ouman olis pimeä. Ei ollut, joten kerran vielä hermostuksissani katsoin pumpulta syötä jokapäin ristiin.
vaihe-maa  kaikki 230
vaihe -vaihe kaikki 380
N-Kevi   Mitä v...ua... 230..  Ei voi olla..

N on ollut varmaan aina huonosti kiinni ja pienesä liikkeestä irtosi.. Johdon kiinnityksen jälkeen pumpulle ja päälle... kaikki pelaa.

Hyvä että vika löytyi :)

Tuollainen N-johdon katkos saattaa huonolla tuurilla tehdä ylimääräistä tuhoa kun nollan puuttuessa kolmivaiheverkossa saattaa jonkin vaiheen ja nollan välille muodostua jopa 400V:n jännite ja silloin jotain kärähtää.

Tuossa varmaan tuollaiselta ylijännitteeltä suojasi se ettei mikään mennyt päälle kun N oli poikki ja kaikki ohjaussähkö on samalla vaiheella F10 automaatilta.

Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: fordor - 13.08.16 - klo:12:14
NONIIN   JATKETAAN SAMAA KETJUA, kun sama laite

Paniikkia ei ole, mutta  ihan vaan tiedoksi pumpun omistajille, jos on apuja.   Ketjussa siis 2012 olleita ongelmia, 2014 olleita "ongelmia" ja nyt jatkuu 2016 sarja.


Laite siis vm 2008
Tunteja 15479

Loppui lämmitys
Moottorisuoja oli ainakinlauennut. Kuittasin ja kompura päälle. Hetken kävi ja sama homma.

-Putsasin mutasihdin, ei auttanut. Max 10min ja samahomma.
-Hard reset (kaikki sulakkeet irti ja takaisin), Ei auttanut ehkä 5min ja sama.


Totesin, ettei laukea siitä syystä, että ajaisi äärirajoille lämmöt oli varaajassa 50 molemminpuolin,kuumakaasu  107, niin moottorisuoja laukesi
Tsekkasin näkölasin. kun lähtee päälle, niin ehkä 20 sekkaa, ja tummaa kuohaa tulee lasiin  muutaman sekunnin ajaksi ja häviää.
koputtelin vähän sitä venttiiliä siinä vasemmassa etualareunassa, jonka ympärillä ohutta kapillaariputkea ja pikkasen likistelin sitä eristettä siinä ylempänä vaakaputkessa, jonka alla ilmeisesti bulppi on.  Ei apuja.

 
Tähän loppuu omat lääkkeet... viestiä asentajalle ja odotellaan vastausta. Lämpösillä pärjää maanantaihin, mutta kohta taas duunimatkoja, joten pitäs vehkeet saada kuntoon.

Pistän tietoa, kun selviää lisää.   edit lisätiedot myöh. ketjussa. 
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: seppaant - 13.08.16 - klo:12:45
Lainaus
Tsekkasin näkölasin. kun lähtee päälle, niin ehkä 20 sekkaa, ja tummaa kuohaa tulee lasiin  muutaman sekunnin ajaksi ja häviää.
Tummaa kuohaa ? ? ?
Onko neste lasissa kuohan hävittyä kirkasta vai jotain muuta?

ATS
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: fordor - 13.08.16 - klo:13:26
No se näytti sinertävältä, mut ihan hetken. sit kirkastu niin, ettei voi edes sanoa, onko siinä mitään, vai onko se tyhjä..  Ihan kirkas on sen pikku kuohapätkän jälkeen.

Huoltomies soitteli. Tulee maanantaina viiden jälkeen katsomaan. Sano, että selvittele jo valmiiksi kotivakuutus kompuranvaihdon varalta.    Sanoi, että voi olla kompurakin kaput, mut pitää mittailla toki ensin ja että kompuran pitäis kestää pidempään.
Äänestä on paha sanoa, olisko se vähän jyrisevämpi.. ei ainakaan huomattavaa eroa, jos on ollenkaan

kompuran vaihdon hinta kahden tonnin hujakoilla... sellanen omaan piikkiin, niin vähän takasinmaksuaika pompsahtaa... No kai toi on jo ittensä maksanut...
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: fordor - 15.08.16 - klo:17:55
Lämpöässän korjaaja tuli   15.8 illalla    Laite tutkittu. Mittarit kiinne ja kone tulille........Korjaajan tuomio.... Kompura KAPUT    :'(
Koko viikonlopun oli ukkosta ilmassa. En tiedä onko vaikutusta.

Maalämmitys halpaa....????  Siinä meni koneen tuomat säästöt laakista.
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: Roori - 15.08.16 - klo:18:24
Isellä  saman ikäinen MLP ja tunteja ~14k ja startteja ~25k eli ~½h keskimääräinen käyntiaika... :-\...kohtako tuo pamahtaa  :o

Onko fordorilla tietoa starttien määrästä?
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, ja taas
Kirjoitti: fordor - 15.08.16 - klo:18:42
Ei ole. Patteritalo kuitenkin.

Nyt, kun sitä huoltomies oikeen mittaili ja kun se ihan kylmästä lähti, niin huomas kannet auki, et käynti aaltoili.
Sanoi,ettei pitäs mennä kompuran noila tunneilla. Epäili ukkosen johdannaisvaurioita, mut sano, että aika  mahdoton todeta tarkkaan, kun paketti on hermeettinen..  Sähkökatkoja ainakin ollut, kun hellasta kello nollissa ja tallin radiosta oli kanavat sekasin.  Mut ei kai noi nyt silleen sais hajota...

Tällä viikolla purkaa vehkeen.

Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, ja taas
Kirjoitti: fraatti - 15.08.16 - klo:20:25
Ei ole. Patteritalo kuitenkin.

Nyt, kun sitä huoltomies oikeen mittaili ja kun se ihan kylmästä lähti, niin huomas kannet auki, et käynti aaltoili.
Sanoi,ettei pitäs mennä kompuran noila tunneilla. Epäili ukkosen johdannaisvaurioita, mut sano, että aika  mahdoton todeta tarkkaan, kun paketti on hermeettinen..  Sähkökatkoja ainakin ollut, kun hellasta kello nollissa ja tallin radiosta oli kanavat sekasin.  Mut ei kai noi nyt silleen sais hajota...

Tällä viikolla purkaa vehkeen.

Onko mitään tietoa kuinka pitkiä siivuja kone on tyypillisesti käynyt? 10min, 20min, 30min vai kauemmin? Starttien määrähän nämä yleensä tappaa ja joissain lässä ketjuissa on koneet käyneet varsin lyhyttä pätkää...

Patterikierto ei ole hyvä. pumpulla lyhyttä käyntiä, koska kylmillä varaajan lämpökin putoaa nopeasti.
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: Matias - 15.08.16 - klo:20:41
Lämpöässän korjaaja tuli   15.8 illalla    Laite tutkittu. Mittarit kiinne ja kone tulille........Korjaajan tuomio.... Kompura KAPUT    :'(
Koko viikonlopun oli ukkosta ilmassa. En tiedä onko vaikutusta.

Maalämmitys halpaa....????  Siinä meni koneen tuomat säästöt laakista.

Tarkista kotivakuutuksen mahdollinen korvaus vahingosta ::)
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, ja taas
Kirjoitti: Roori - 15.08.16 - klo:21:52
Ei ole. Patteritalo kuitenkin.

Nyt, kun sitä huoltomies oikeen mittaili ja kun se ihan kylmästä lähti, niin huomas kannet auki, et käynti aaltoili.
Sanoi,ettei pitäs mennä kompuran noila tunneilla. Epäili ukkosen johdannaisvaurioita, mut sano, että aika  mahdoton todeta tarkkaan, kun paketti on hermeettinen..  Sähkökatkoja ainakin ollut, kun hellasta kello nollissa ja tallin radiosta oli kanavat sekasin.  Mut ei kai noi nyt silleen sais hajota...

Tällä viikolla purkaa vehkeen.
Hiukan pelko noiden käyntituntien perusteella että koneesi vois olla suhteessa ylitehokas niinkuin omanikin (reilusti), ikä ja tunnit sama...omani olen 'pakottanut' käymään 'harvaa' patteritalossa mutta Lässissä lienee ollut tuo pätkäkäynti saavutettavissa helposti. Pätkäkäynti ei ole terveellistä kompuralle kuten tuossa mainittiin aikaisemmin.
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, ja taas
Kirjoitti: jm82 - 15.08.16 - klo:23:13
Ei ole. Patteritalo kuitenkin.

Nyt, kun sitä huoltomies oikeen mittaili ja kun se ihan kylmästä lähti, niin huomas kannet auki, et käynti aaltoili.
Sanoi,ettei pitäs mennä kompuran noila tunneilla. Epäili ukkosen johdannaisvaurioita, mut sano, että aika  mahdoton todeta tarkkaan, kun paketti on hermeettinen..  Sähkökatkoja ainakin ollut, kun hellasta kello nollissa ja tallin radiosta oli kanavat sekasin.  Mut ei kai noi nyt silleen sais hajota...

Tällä viikolla purkaa vehkeen.
Itse kyllä epäilen että ei ole ukkkosen rikkoma. Ei ole käynnistyslaskuria, mutta saattaa olla käynnistysten määrä rikkonut kompuran.

Täällä on 2008 koottu maalämpöpumppu ja muistaakseni siinä on 16 000 käyntituntia ja 37 000 käynnistystä.


Pumppu kestää kyllä normaali sähkökatkot. Ja jos ei ole mikään muu laite hajonnut, niin tuskin on ukkosta iskenyt linjoihin.
Aivan lyhyt räpsähdys valoissa, niin tuo nibe vielä pysyi käynnissä. Ja sitten pidempi sähkökatko, niin silloin tuo pumppu odottelee ainakin 5 minuuttia uutta starttia. Muistaakeni oli 5 minuutin luokkaa kompuran "lämmitys".
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: tomppeli - 16.08.16 - klo:09:20
Lämpöpumppu, niin ilmalämpöpumppu, kuin maalämpöpumppu on varsin huono kestämään ukkosta.
On varsin yleistä, että laite menee rikki salaman iskusta.
Varsinkin invertterikone on erittäin vikaantumisherkkä, mutta kyllä on / off -konekin särkyy.

Olisi syytä aina varustaa lämpöpumpun sähköliitäntä pistotulpalla,
jotta pumpuin voi irrottaa kokonaan sähköverkosta ukkosen lähestyessä.
Kesällä ei haittaa, vaikka pumppu olisi hiukan pitempäänkin sähköttä.
Poikkeuksena ehkä ne pumput, jotka menettävät tietojaan pitemmän sähkökatkon aikana.

Kompressorin moottori on rakennettu ahtaaseen tilaan ja sen eristevälit ovat pakostakin pienet.
Sen salamankestoisuus ei voi olla hyvä.
Voiteluaineena ja eristeenä toimivan öljyn läpilyöntikestävyys huononee ajan mittaan. Öljyyn tulee epäpuhtauksia.
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: fordor - 16.08.16 - klo:10:38
Pahin kuulemma on, jos pumppu putoo pois ja starttaa heti uudeellen painetta vastaan.

No selvitys tullut

Vakuutus   ---  korvauksesta (laskusta) pois 63%+omav. 160e   (IF)
Noin tonnin paukku itselle.

E.bayssa olis kompurat  hemmetin halpoja. kompuran tyypin saa vaan purkamalla...   No ompahan sitten jatkoa varten numero olemassa.








Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: jm82 - 16.08.16 - klo:12:52
Pahin kuulemma on, jos pumppu putoo pois ja starttaa heti uudeellen painetta vastaan.

No selvitys tullut

Vakuutus   ---  korvauksesta (laskusta) pois 63%+omav. 160e   (IF)
Noin tonnin paukku itselle.

E.bayssa olis kompurat  hemmetin halpoja. kompuran tyypin saa vaan purkamalla...   No ompahan sitten jatkoa varten numero olemassa.
Yhden kerran satuin olemaan pumpun viedessä toissa talvella kun valot välähti pois ja tuli heti takaisin. Kompressorin ääni ehti vähän laskea mutta pumppu siis pysyi käynnissä. Tuossahan voisi kai olla vaaran paikka kompressorille? Muistaakseni joku vanha jääkaappi ei tykännyt tuollaisesta sähköjen räpsymisestä ja rupesi jollain lailla rämisemään. Piti sammuttaa hetkeksi, niin käynti taas sen jälkeen tasaantui.

Muutenhan ainakin nibessä on se ajastin että jos kompressori ehtii sammua, niin sähkökatkon jälkeen kestää vielä 5 minuuttia että lähtee päälle. Jos vain on lämmitettävää. Lisäksi asteminuutit pitää mennä käynnistysrajalle ja siihenkin menee yleensä hetki.
Pahimmillaan niitä sähköjen räpsymisiä voi olla aika tiheäänkin. Ja nyt varmaan se 8 vuotta vanha kompressori ei sitä kestänyt.

Hyvä että oli vakuutus kunnossa.
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: fordor - 20.08.16 - klo:17:24
Putkari ei keksiny kai  lauantaille muuta tekemistä, niin tuli laittamaan pumpun kasaan. Kaikkineen ehkä joku 6h  töitä Kompressorin vaihto.

Taas surraa. Nyt seurailua, että kaikki pelittää.
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: sundanic - 20.08.16 - klo:19:17
Yhden kerran satuin olemaan pumpun viedessä toissa talvella kun valot välähti pois ja tuli heti takaisin. Kompressorin ääni ehti vähän laskea mutta pumppu siis pysyi käynnissä. Tuossahan voisi kai olla vaaran paikka kompressorille? Muistaakseni joku vanha jääkaappi ei tykännyt tuollaisesta sähköjen räpsymisestä ja rupesi jollain lailla rämisemään. Piti sammuttaa hetkeksi, niin käynti taas sen jälkeen tasaantui.

Muutenhan ainakin nibessä on se ajastin että jos kompressori ehtii sammua, niin sähkökatkon jälkeen kestää vielä 5 minuuttia että lähtee päälle. Jos vain on lämmitettävää. Lisäksi asteminuutit pitää mennä käynnistysrajalle ja siihenkin menee yleensä hetki.
Pahimmillaan niitä sähköjen räpsymisiä voi olla aika tiheäänkin. Ja nyt varmaan se 8 vuotta vanha kompressori ei sitä kestänyt.

Hyvä että oli vakuutus kunnossa.
OT: IVT starttaa  15minuutin päästä jos sammuu sähkökatkosen vuoksi.  Omassa on 12v täynnä ja 27928 starttia eiliseen mennessä.
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: fraatti - 21.08.16 - klo:00:59
Putkari ei keksiny kai  lauantaille muuta tekemistä, niin tuli laittamaan pumpun kasaan. Kaikkineen ehkä joku 6h  töitä Kompressorin vaihto.

Taas surraa. Nyt seurailua, että kaikki pelittää.

Oliko kaksi vai yksi miestä töissä? Joskus kuullut sanottavan että juottaminen vaatii kaksi ukkoa ja välillä käy mielessä että onko kyseessä vain rahastus... tai taidon puute....
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: Kimmo_L - 21.08.16 - klo:07:10
Oliko kaksi vai yksi miestä töissä? Joskus kuullut sanottavan että juottaminen vaatii kaksi ukkoa ja välillä käy mielessä että onko kyseessä vain rahastus... tai taidon puute....

Tuo liittynee tulityömääräyksiin. Tulityössä pitää olla aina tekijän lisäksi tulityönvartija, joka seuraa ettei aiheudu mitään vaaraa. Määräysten mukaan vartija ei voi olla tekijä itse, joten siitä kai tuo kahden ukon tarve tulee.
Otsikko: Vs: v10.5 vika 4.2.12, 27.1.14, 13.8.16.
Kirjoitti: peki - 21.08.16 - klo:23:46
Tuo liittynee tulityömääräyksiin. Tulityössä pitää olla aina tekijän lisäksi tulityönvartija, joka seuraa ettei aiheudu mitään vaaraa. Määräysten mukaan vartija ei voi olla tekijä itse, joten siitä kai tuo kahden ukon tarve tulee.
Jos asukkaalla on voimassa oleva tulityökortti, niin tällöin isäntä voi toimia kakkosmiehenä.
Onko kylmisukoilla musta tulityökortti, vai riittääkö vihreä?