Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Thermia => Aiheen aloitti: jake358 - 09.04.09 - klo:07:39
-
... listalta ei löytynyt ainuttakaan Thermiaa. IVT:n puolesta olen suorastaan pahoillani.... :'(
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200904089381955_uu.shtml
Sen enempää negatiivisuutta lietsomatta; itsekin Thermian omaavana; olisi mielenkiintoisempaa nähdä myös markkinaosuudet tai oikeastaan vikalukema esim. 100 laitetta kohti.
IVT:tä ja Nibe:ä on varmasti myyty paljon niin vikojakin on enemmän kuin suhteessa vähemmän myytyihin.
Edit: Yleistä osiolla onkin jo asiaa kommentoitu!
-
Rohkenen uskoa, että erilaisia osien vikaantumisia esiintyy kaikissa pumppumerkeissä suunnilleen samoilla prosentuaalisilla lukemilla.
Onhan ne kasattukin suunnilleen samoista osista. Samat kompressorit, kiertopumput, lämmönvaihtimet jne.
Sellaiset väitteet, joita minullekin kauppias esitti, että hänen edustamansa pumppumerkki on koottu valikoiduista, siis paremmista -osista, kuin kilpailijoiden, on täyttä potaskaa.
Syrjäytin kyseisen kauppiaan heti kilpailusta.
Joillakin valmistajilla on tarve saada hinta alas ja siksi laitteeseen valitaan alarajalle mitoitettu maakiertopumppu ja lämmönvaihtimet tai tarjotaan alimitoitettu lämpökaivo.
Seuraus tästä ei ole vikaantuminen, mutta käyttäjälle siitä on harmia.
Eroja ilmenee varmasti enemmän siellä laitteiden toimintalogiikan puolella.
Joidenkin ohjelmissa voi olla enemmän "bugeja" tai ohjelma ei toimi kaikissa tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla.
Pitkään tuotannossa ollut laiteohjain toimii yleensä luotettavasti. Sen toimintavirheet on havaittu ja ehditty korjata.
On hyvä, jos laitevalmistaja toimittaa asiakkaille tarvittaessa korjatun version vajavaiseksi havaitusta ohjelmistosta.
Käytännössä uusi ohjelma toimitetaan uutena ohjelman PROM -mikropiirinä ja sen asentaa käyttöön laitteen huoltomies.
Jotkut ovat itse vaihtaneet ohjelmaprommin. Niinkin voi tehdä, jos laitetoimittaja suostuu ja osaa sen todella itse tehdäkin!
Suurimmat virheet tapahtuvat hankintavaiheessa.
Asiakkaalle myydään sopimaton laite tai sopimaton kokoonpano. Laite kyllä toimii, mutta lopputulos ei täytä hyvän laitteiston vaatimuksia.
Tällaista laitetta ei voi oikein väittää vialliseksi, eikä se päädy vikatilastoihin. Asiakas ei silti voi olla tyytyväinenkään.
Asennusliike on liian usein suorastaan taitamaton lämpöpumppuja asentamaan.
Maahantuojien ja laitevalmistajien tulisi kiinnittää huomiota asentajien merkki - ja tyyppikohtaiseen kouluttamiseen.
-
Mistähän mahtaisi löytyä tilastot, jotka kertoisivat, paljonko esim. IVT:n ja Thermian lämpöpumppuja vuosittain valmistetaan?
-
Mistähän mahtaisi löytyä tilastot, jotka kertoisivat, paljonko esim. IVT:n ja Thermian lämpöpumppuja vuosittain valmistetaan?
Lämpöpumppujen valmistajat eivät anna tietoja tuotantomääristään ja markkinoille toimitettujen laitteistojen määristä. Ainoa itselleni mieleen tuleva selitys tälle on se, että valmistajat eivät halua antaa jollekin yritykselle mahdollisuutta mainostaa itseään markkinajohtajaksi. Ehkäpä ala on rajusti kilpailtu tai sitten sen piirissä ei ole sillä tavalla toimivaa järjestöä, joka keskitetysti keräisi tietoa markkinatilanteesta ja sen muutoksista. Kuluttajallehan ei ainakaan olisi haittaa tietää siitä, millaisia markkinaosuuksia eri merkeillä on.
Tässä vielä linkki kohun aiheuttaneeseen vakuutusyhtiö Folksamin lehdistötiedotteeseen, jonka suomalainen lehdistö löysi 5 kuukautta sen julkaisun jälkeen.
http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/varmeguiden/alarmerandebrister
Vikatilastoja voi tulkita siten, että ne kertovat jotain eri merkkisten ja mallisten pumppujen tyyppivioista. Tiedotteessa todetaan, että kompressoriviat ovat merkittävästi tavallisempia Nibellä kuin IVT:llä, kun taas vaihtoventtiilien kohdalla tilanne on päinvastainen. Folksam on jo aikaisemmin pannut merkille että useissa tuotteissa on ollut tyyppivikoja. Tästä voidaan tehdä sellainen johtopäätös tai epäily että valmistajat ovat etsineen laitteistoihinsa aikaisempaa halvempia ja heikompilaatuisia komponentteja, joiden vikaantuminen nyt näkyy tilastoissa.
"Kompressorskadorna är betydligt vanligare hos Nibe än IVT, medan det för skador på växelventiler förhåller sig tvärtom. Eftersom Folksam tidigare konstaterat att flera produkter haft seriefel kan man undra om det är jakten på billiga komponenter som nu syns i statistiken, frågar sig Jan Snaar"
Näin siis Ruotsissa. Suomessa on taas enemmän keskitytty lehdistössä varoittelemaan siitä, että alalla on ammattitaidottomia maahantuojia ja asentajia.
-
Aiheesta suunnilleen samaa tekstiä täälläkin.:
http://sydsvenskan.se/bostad/article386210/Rekordmanga-pumpar-anmals.html
ja täälläkin.:
http://www.energi-miljo.se/aktuellt/alarmerande-kvalitetsbrist-hos-nya-varmepumpar/
ja vielä täällä.:
http://se.yhp.waymaker.net/folksam/release.asp?id=174869
-
Yksi mielestäni käsittämätön asia liittyy kompressoreihin. Esim Nibe myy vielä nykyäänkin mäntäkompuralla olevia pumppuja ja asiakas, joka yleensä ei ymmärrä laitteista mitään vaan katsoo pelkkää hintaa, menee ja ostaa vanhaa tekniikkaa olevan laitteen tietämättä yhtään mitä ostaa. Teho ei paljoa kerro tuotteen laadusta. Minusta nämä mäntävehkeet pitäis lailla kieltää, koska ovat aikansa eläneet ja todella vanhaa tekniikkaa muutenkin.