Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: Vikk3 - 08.12.11 - klo:13:15
-
Täytin keruupiirin 6.12.-11 ja käynnistin kompuran. Aloitusvalikon säädössä laitoin keruupiirin pumpun valinnan "jatkuva 10pv" ilmausta varten. Asteminuutit kompuran käynnistykselle muutin -120 ja otin sisäisen lisäyksen kokonaan pois.
Nyt askarruttaa keruupiirinesteen lämpötila, joka on sisään -2,3 ja ulos -5,2 astetta? Teknisen tilan putket on eristämättä vielä ja ne onkin keränneet jääpeitteen. Olen muistaakseni lukenut, et ulos johdettavan nesteen lämpötila on ollut jopa -1 asteen ja tämä arvo ei ole lähelläkään minun lukemiani.
Pyytäisin hieman kommenttia kokeneemmilta.
Tässä ylös kirjaamani huoltotietoja:
- käyttöpriorisointi lämmitys
- käyttöveden täyttö (BT6) 38,4
- käyttövesi yläosa 39,7
- laskettu menolämpötila 32,9
- asteminuutit -399
- ulkolämpötila 0,1
- lämmönkeruu sisään (BT10) -2,3
- lämmönkeruu ulos (BT11) -5,2
- menolämpötila 1 (BT2) 22,9
- paluulämpötila 1 (BT3) 18,8
- huonelämpötila 15,6
- keskiulkolämpötila -0,1
- kuumakaasu (BT14) 52,2
- nestejohto (BT15) 19,1
- imukaasu (BT17) -0,1
- lauhduttimen meno (BT12) 22,7
- tila sisäinen lisäys estetty
Muuta:
- F1245-6,
- 120m lämpökaivo (aktiivisyvyys ?) 11m mittatikku ei kastunut selvittäessäni vedenpintaa
-
Onko sulla nyt siis talo ollut tähän mennessä suht kylmillään ja nyt yrität rykäistä sitä kertalaakista lämpimäksi ?
Jos tästä on kysymys niin lähde nostamaan lämpöjä pieni askel kerrallaan, ei kertarykäisyllä. Tiputa myös lämpökäyrää reilusti alaspäin koska tuo laskettu menolämpötilasi tuolla ulkolämpötilalla on aivan älytön. 3 on hyvä lämpökäyrä mistä aloittaa hienosäätö lattialämmitystalossa. Sulla käytössä default käyrä 9 ? Vaihda käyrää heti.
Lasketun menolämpötilan, menon ja paluun perusteella pumppu ei tule pysähtymään piiiiiiiitkään aikaan ja tämä tilanne on kaivolle liian kova pala pureskeltavaksi. Kaivolle ei nyt anneta tippaakaan aikaa elpymiseen.
Aseta käyräksi vaikka "2" tai "3" ja sille vaikka hienosäädöksi "-4" astetta. Tästä sitten vaikka joka päivä kasvata hienosäätöä yhdellä asteella. Suosittelisin sallimaan myös vastuskäytön.
-
Ei taida talo olla vielä passiivitasoa?
Onko kokemuksia ostikon mukaisesta yhdistelmästä?
Olen siis rakentamassa passiivitaloa ja lämmitysjärjetelmä vielä avoin.
Energiatodistuksen mukaan ostettavan energian määrä on 16000kWh/v, josta 11000kWh/v lämmitykseen ja 5000kWh/v käyttöveteen.
Laskurin mukaan 5kW pumppu on hieman ylimitoitettu. Lisäksi energiakulutus voi olla todellisuudessa pienempi kuin tuo 16000kWh/v.
Vaarana voi siis olla pätkäkäynti, joka kuulema laskee COP:n arvoa ja pienentää kompuran ikää.
Onko markkinoilla tarjolla 3-4kW maalämpöpumppuja?
Tarjosivat ilma-vesilämpöpumppua, mutta en ole kovin innostunut ajatukseen.
Onko 5kW pumppu ylimitoitettu ja saako sen toimimaan järkevästi lisäämällä puskurivaraston?
Tässä hieman tietoa kohteesta:
- Rakennuksen energiankulutus yhteensä: 30 865 kWh
- Ostoenergiankulutus yhteensä: 30 865 kWh
- Tilojen lämmitysenergian kulutus: 10 957 kWh
- Käyttöveden lämmitysenergian kulutus: 5 110 kWh
- Rakennuksen lämmitysenergian kulutus: 16 067 kWh
- Rakennuksen laitteiden sähköenergian kulutus: 14 798 kWh
- Rakennuksen energiatehokkuusluku kWh/brm²/vuosi 107
- Bruttopinta-ala: 296,0 m²
- Ilmatilavuus lämpimät tilat: 1 005,0 m³
- Henkilömäärä: 4
- Lämmönjako: Vesikiertoinen lattialämmitys
-
Kiitoksia "juntti". Olet oikeassa. Yritän saada taloon peruslämmön 16-19 asteen haarukkaan, jotta työ olisi mielekästä ja laastit ym. pääsisivät kuivumaan. En tiedä kuinka tärkeä on lämpökaivon lepoaika ja miten tuo keruupiirin lämpötila vaikuttaa maalämpöpumpun tuottosuhteeseen. Eihän siinä kai mitään ongelmia ole, jos kompura tahkoo yhtä mittaan vai onko?
Juu ei oo vielä passiivitalo. Talo muuttuu passiivitaloksi paperilla, kun taloon muutetaan, jolloin osa lämmityksestä hoituu hukkalämmöllä ;).
-
Kiitoksia "juntti". Olet oikeassa. Yritän saada taloon peruslämmön 16-19 asteen haarukkaan, jotta työ olisi mielekästä ja laastit ym. pääsisivät kuivumaan. En tiedä kuinka tärkeä on lämpökaivon lepoaika ja miten tuo keruupiirin lämpötila vaikuttaa maalämpöpumpun tuottosuhteeseen. Eihän siinä kai mitään ongelmia ole, jos kompura tahkoo yhtä mittaan vai onko?
;).
Noilla säädöilläsi talostasi tulee huonohko sauna :)
Keruupiirin on hyvä levätä välillä, koska kierron aikana ei nesteeseen (Eikä kaivoon) kuitenkaan ehdi latautua niin paljon lämpöä mitä siitä otetaan. Keruupiirin lämpötila vaikuttaa hyötysuhteeseen tällä foorumilla olevien tietojen mukaan noin 0,1 per aste.
Kompuran itsensä kannalta sillä taida olla mitään väliä vaikka kävisikin 24/7, mutta kaivon on. Jos vedät kaivon tuolla umpijäähän, niin seurauksia voi olla monenlaisia. Jää puristaa keruuputket littaan jne.
-
Juu ei oo vielä passiivitalo. Talo muuttuu passiivitaloksi paperilla, kun taloon muutetaan, jolloin osa lämmityksestä hoituu hukkalämmöllä ;).
Talosi kuuluu sarjaan "???" eli olehan aktiivinen käynti-, kulutus- ja lämpötilojen ilmoittelussa kun saatte linnan lopulliseen kuntoon.
Kaivon aktiivisyvyys lasketaan suunnilleen siitä pysyvän veden pinnasta.
-
Nyt askarruttaa keruupiirinesteen lämpötila, joka on sisään -2,3 ja ulos -5,2 astetta?
Eihän siinä kai mitään ongelmia ole, jos kompura tahkoo yhtä mittaan vai onko?
Kuinka kauan kompressori oli käynyt jatkuvasti kun otit keruunesteen lämpötilat?
1h------10h------1vrk? Siis suunnilleen
-
Kuinka kauan kompressori oli käynyt jatkuvasti kun otit keruunesteen lämpötilat?
1h------10h------1vrk? Siis suunnilleen
Kompuralla on käyntitunteja 37h ja käynnistyksiä on kertynyt n.6 kertaa. Aiemmin talo lämmitetty sähkövastuksilla 13 asteeseen, josta maalämpöpumpun avulla nostettu nyt 15 asteeseen. Olen laittanut merkille, että lämpötilan nosto 1-2 asteella vie päivän. Eli kovin hitaasti reagoi.
Pohdin rakennusprojektin alkuaikoina taloautomaatiota hankkimista, jonka pääasiallisena tehtävänä olisi ollut lämmityskulujen säästö kun käyttäis kotona/poissa asetusta lämpötilan tiputtamiseen kun ei olla kotona. Onneksi en hairahtanut, vaikka hyvän puheen messuilla myyjä pitikin, sillä nyt muuten potuttaisi vietävästi.
-
Onko sulla kaikki piirit auki laatassa? Toisaalta kannattaisi ehkä käyttää jotain vastuslämmitintä että rakenteet kuivuisivat kunnolla. Takka olisi hyvä saada toimimaan mahdollisimman pian rakennusvaiheessa. Samalla pääsee eroon ylimääräisistä laudan yms jätteistä joita tulee aivan sikana.
-
Olen laittanut merkille, että lämpötilan nosto 1-2 asteella vie päivän. Eli kovin hitaasti reagoi.
Niin se menee, kun on iso talo ja paljon massaa mitä pienellä lämmittimellä lämmitetään. Kannattaa pitää vaikka pari välipäivää lämpötilan nostamisessa, niin saa kaivo toipua välillä pahimmasta "järkytyksestä".
Kyllähän sitä lämmitysenergiaakin tuossa vaiheessa palaa mukavasti, kun/jos ilmanvaihto ja kosteuden poisto hoidetaan ikkunoista, ovista, savupiipusta. Ei välttämättä olisi pahitteeksi auttaa takalla tai vaikka jollakin rakennuslämmittimellä, että saa enimmän kosteuden pois ennen kovempia pakkasia.
-
- Tässä rakennusmassan kuivaamisvaiheessa kannattaisi melkein ottaa apuun sähkölämpöpuhallin. Ei tarvisi kuormittaa sitä kaivoa niin paljon.
- Toiseksi, jos kaivo on kuiva, kokeile täyttää sitä vesijohdosta, ties vaikka vesipinta pysyisi vähän korkeammalla.!
-
F1245:ssa muuten on automaattinen "lattiankuivaustoiminto" jolla on helppo asettaa pienillä askelilla tapahtuva lämpötilan nosto täysin automaattisesti. Eli vaikka viikon periodilla lämpöä nostetaan pieni askel kerrallaan.
Ihan pätevä ominaisuus tämmöisessä tapauksessa missä kylmää rakennusta aletaan lämmittämään. Löytyy Huolto -valikosta kohta 5.9.
-
Kaivon täyttöä mietin itsekin, mutta tulin siihen tulokseen, et jos porarit arvioi vedentuotoksi 1m3, niin se myös nielaisee 1m3. Veden pintahan asettuu pohjaveden mukaan, vai onko jollakulla kokemusta kaivon täytöstä?
Lämmöt on käynyt 20 asteessa ja silloin tuulettelin pahimmat kosteudet pihalle. Lämmöt on nyt asetettu 15-17 haarukalle ja lämmitys on jo syklimäistä, eli kaivo pääsee välillä levolle. Muutoin olis voinutkin kokeilla tuota lattiankuivausta.
-
Kaivon täyttöä mietin itsekin, mutta tulin siihen tulokseen, et jos porarit arvioi vedentuotoksi 1m3, niin se myös nielaisee 1m3. Veden pintahan asettuu pohjaveden mukaan, vai onko jollakulla kokemusta kaivon täytöstä?
Ei kai siinä paljon häviäkään jos yhden koetäytön tekee.