Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: lillis - 15.09.09 - klo:07:50
-
Mistä näkee että legionellakuumennus on päällä? Tai oikeasteaan sen tiedän mutta mistä näkee sen että kuumennus tapahtuu aina silloin tällöin...muutenkin kun seisomalla vieressä juuri oikealla hetkellä? :-?
-
Mistä näkee että legionellakuumennus on päällä? Tai oikeasteaan sen tiedän mutta mistä näkee sen että kuumennus tapahtuu aina silloin tällöin...muutenkin kun seisomalla vieressä juuri oikealla hetkellä? :-?
Itsekin olen tuota ihmetellyt. Miksi leginellakuumennus ei näy edes vastustunneissa? Olisi kai siitä pitänyt jokunen tunti kertyä vastustunteja legionellakuumennuksista puolen vuoden aikana.
-
Kyseisen pumpun sydeemeistä en tiedä, mutta 1240-10 löytyy valikosta 1.8 laajennetulla näytöllä "LLV jakso".
Sieltä valitaan haluttu kuumennusväli päivissä, valikosta 1.9 näkyy ainakin itsellä seuraava kuumennuspäivä.
Tämä edellyttää että ainakin 1240 mallissa on piirikortin potikoista käännetty lisävastukset päälle.
Huoltovalikosta 9.1.3 voi seurata vastusten käyttöajan kertymää.
Toivottavasti antoi jotain viitteitä :D
-
Moi,
ymmärtääkseni Fighter 1210:ssä ns. legionellakuumennus eli ajoittaisesti korkeampi kv lämpötila pitää asettaa päälle, oletuksena se ei ole päällä, ks. manuaali s. 5.
Ao. käyttotilan asetuksia voi muuttaa asetusvalikosta, ks. manuaali s. 14. Oletuksena 65astetta ja 14pv.
Manuaali löytyy googlettamalla nibe fighter 1210.
(ei anna laittaa linkkiä tähän ennenkuin 2 tavallista viestiä laitettu...)
-
Itselläni on vuodesta 2007 pörissyt 1210 ja ihmettelin itsekin aikoinaan miksi vastuslaskuriin ei kerry tunteja (nyt niitä on 39 koko pumpun ajalta ja nekin melkein kaikki käynnistyksestä tulleita). Tulin siihen lopputulokseen että kyllä ne sinne kirjaantuvat mutta tuo kuumennus / kerta vie niin vähän aikaa että vuodessa ei sinne oikein mitään merkittävää kerry. Tässä siis minun teoria koska muutama tunti sinne on parissa vuodessa kertynyt. Toinen vaihtoehto on että ne eivät sinne kirjaannu ja kyseessä on ominaisuus tai tyyppivika.
-
Itselläni on vuodesta 2007 pörissyt 1210 ja ihmettelin itsekin aikoinaan miksi vastuslaskuriin ei kerry tunteja (nyt niitä on 39 koko pumpun ajalta ja nekin melkein kaikki käynnistyksestä tulleita). Tulin siihen lopputulokseen että kyllä ne sinne kirjaantuvat mutta tuo kuumennus / kerta vie niin vähän aikaa että vuodessa ei sinne oikein mitään merkittävää kerry. Tässä siis minun teoria koska muutama tunti sinne on parissa vuodessa kertynyt. Toinen vaihtoehto on että ne eivät sinne kirjaannu ja kyseessä on ominaisuus tai tyyppivika.
Mulla sama juttu 1140:n kanssa. Legionella kuumennuksen aikaiset vastustunnit eivät kirjaudu lisälämmön käyttötunteihin. Tämä lienee ominaisuus, koska ne vastustunnithan eivät sinällään ole "lisälämpöä" niben logiikan mukaan.
-
Moi,
ymmärtääkseni Fighter 1210:ssä ns. legionellakuumennus eli ajoittaisesti korkeampi kv lämpötila pitää asettaa päälle, oletuksena se ei ole päällä, ks. manuaali s. 5.
Ao. käyttotilan asetuksia voi muuttaa asetusvalikosta, ks. manuaali s. 14. Oletuksena 65astetta ja 14pv.
-----
Itse ihmettelin myös tätä,kunnes huomasin manuaalista s. 5 alareuna oik. Paina 2 kertaa Lisä KV-painiketta, jonka jälkeen valodiodi (käyttövesi) vilkkuu hiljalleen.
Kahteen vuoteen ei lisälämpötunteja tullut lainkaan. Tämän muutoksen jälkeen on yksi tunti tullut n. 2,5 kuukaudessa.
Kyllä ne sinne logiin kirjaantuvat, mikäli ominaisuus on päällä.
Minullakaan legionellakuumennus ei siis ollut lainkaan päällä ? Ilmeisesti.
1140 valikoita en tunne, mutta voisin kuvitella, että jotenkin samaa rataa myös siinä menevän.
-
Kuten Olli_O tuossa mainitsi niin legionella -nostotoimenpide pitää 1210 malleissa aktivoida siitä käyttöpaneelin painikkeesta (lisäkäyttöveden valo vilkkuu hiljalleen kun toiminto aktivoitu). Muut säädöt (lämpötila ja aikaväli jolloin kuumennus tehdään) muutetaan sitten asetuksista.
Laskuri mittaa vastuksen päälläolotunteja ja yksi kuumennus ei vie kovin paljon aikaa joten se laskuri kasvaa hitaasti. Eli kun laskurissa on vaikkapa 1 h, niin tarkoittaa se sitä että suunnilleen 6 kW edestä on kulunut sähköä kun 6 kW:n vastus on ollut tunnin päällä.
-
Millasia asetuksia olette käyttäneet esim. 1210:ssa tuohon kv:n lämmitykseen / legionellakuumennukseen?
KV-käynn?
KV-stop?
LKV-stop?
LKV-väli?
Saavutetaanko esim. oletusarvoilla 65C/14d mitään hyötyä legionellan suhteen kun kahden vkon välein kuumennetaan yli 60 asteiseksi?
Itselläni tuo ajoittainen kuumennus ei ole ollut päällä kun aattelin, että laitan tilapäisesti päälle tarvittaessa. Vaan ei ole sitäkään tarvinnut => ei ole siis tullut tehtyä. Jokohan tässä on kohta siis koko perhe legionellanm kourissa? :o
-
Jatketaan tähän vanhaan aiheeseen. Itsellä on 1140 ja 500l ulkoinen käyttövesivaraaja. Näyttäisi siltä, että vastukset ei oikein mene päälle legionellakuumennuksessa. Minulla on asetukset:
LV aloitus 40
LV stop 47
LLV lämpötila stop 65
LLV lämpö komp. stop 58
LLV jakso 28vrk
Potentiometreistä on säädetty
Käyttöveden maksimilämpötilaksi 65c
Sähkövastuksen teho 6kW
Sähklvastustyypiksi on valittu binääri 3p
Eli noilla asetuksilla kompuran pitäisi nostaa lämpötilan 58 asteeseen ja sähkövastukset jatkaa 65 asteeseen.
Korotus meni tänään päälle ja kävin katsomassa 1.5 tunnin kuluttua, miltä homma näyttää ja totesin korotuksen olevan ohi, mutta käyttöveden lämpötilan oli vain 58c. Lisäsähkö oli lisäöntynyt vain 5 minuuttia. Eli tämän perusteella käyttövesilämpötila ei oo käynyt 65c asteessa. Mikähän tämän on estänyt? Mitään hälytystä ei ollut logiin tullut.
Mihin vaikuttaa konehuoneessa oleva sähkömekaaninen termostaatti? Onko se vain vikatilannetta varten vai rajoittaako se lämpötilaa normikäytössökin?
Voiko tuossa olla niin tyhmä ajatus, että "LLV lämpötila stop" tarkoittaisikin menolämpötilaa. Menolämpötila saattaa olla 8 astetta lämpösempi latauksen aikana kuin varaajan lämpötila.
-
Nyt vähän tutkin valikkoja ja luulisin, että olisko syyllinen valikon 5.23 Return temp max, joka on 58c tai 5.22 max temp cond. Flow 65c. Eli suomeksi max. paluulämpötila ja max. lauhduttimen meno. Mihin arvoihin nämä oikeasti viittaa?
Laite teki legionellakuumennusta, mutta oli pysähtynyt käyttöveden lämpötilaan 53c. Laitoin sen jälkeen 3h korotuksen päälle ja seurasin, mitä tapahtuu. Tämä tilanne ei ole sama, kuin normaali legionellakuumennus, koska pöntön lämpötila oli valmiiksi jo korotettu.
Kompura teki käyttövettä 58c asteiseksi ja sen jälkeen laittoi vastukset päälle. Juuri ennen kompuran sammumista LJ-meno oli 64.5c ja LJ-paluu 60c. Kuumakaasulämpötila oli 110c, kun meno oli jossain 63c. Eli LJ-paluu oli yli max. paluulämmön, mutta kompura ei pysähtynyt. En huimannut siinä vaiheessa tutkia valikoiden 5.12 nestelämpötila ja 5.14 lauhduttimen LJ-meno arvoja kompuran käydessä. LJ-meno voi nousta yli 65c normaalissa legionellakuumennuksessa, koska yhtäkyytiä lämmittäessä kierukasta tuskin siirtyy yhtä tehokkaasti lämpöä.
Kun 4kw vastukset on päällä valikoista löytyy seuraavat arvot nestelämpötila 42.5c, lauhduttimen LJ-meno 51.6c, LJ-meno 60.5c, LJ-paluu 59.2c, käyttövesilämpötila 59c.
Eikö lauhduttimen LJ-meno pitäisi olla aivan sama kuin LJ-paluu, kun kompressori ei käy? Onkohan anturissa jotain vikaa? Olisko max paluulämpötila pitänyt katkaista lämmityksen?
-
Eikö lauhduttimen LJ-meno pitäisi olla aivan sama kuin LJ-paluu, kun kompressori ei käy? Onkohan anturissa jotain vikaa?
Täällä anturit (meno, paluu, lauhdutin lähtö) näyttää 0,5-0,6C sisällä samaa.
Anturien tarkkuus on aina jotain.
-
Nyt kun kompura ei käy, mutta kiertovesipumppu kierrättää lämmityspiirissä vettä, on seurasvat arvot
LJ-meno 22c
LJ-paluu 22.1c
Lauhdutin LJ-meno 25.2c
Nyt näyttää isompaa arvoa ja käyttövettä tehdessä pienempää arvoa. Juttu taitaa olla siinä, että anturi on huonosti kiinni. Tämä anturi oli irrallaan pumppua asentaessa. Pitää ottaa pellit auki ja laittaa piitahna väliin ja eriste päälle.
-
Noniin, pikkasen piitahnaa ja nipparilla anturi putkeen kiinni. Lopuksi pätkä armaflexiä päälle ja arvot ovat:
LJ-meno 22. 3c
LJ-paluu 22.4c
Lauhdutin LJ-meno 22.5c
Onko nestelämpötila jokin kylmäyksikön sisäinen mittaus? Se näyttää kompura sammuksissa noin 30c.
Edelleen ihmetyttää, miksei kompura sammunut, kun LJ-paluu ylitti 58c.
-
Lainaan tätä ketjua omaan ongelmaani. Kyseessä Nibe 1145 + 500 VLP.
Hokasin muutama kuukausi sitten että jaksottainen korotus/leginellakuumennus pätyy virheeseen (lämpötilaa ei saavutettu tms). Päivitin tänään firmiksen uusimpaan (9240R3) ja laitoin logituksen pyörimään. Logitutkijan käppyrä kuumennuksen ajalta näyttää linki mukaiselta.
(https://photos.app.goo.gl/7vM94XNKpWzqwLQ9A)
https://photos.app.goo.gl/7vM94XNKpWzqwLQ9A (https://photos.app.goo.gl/7vM94XNKpWzqwLQ9A)
Itse tulkitsen käppyröitä niin että ensin 13:20 - 13:50 välillä kompura (harmaa) yrittää nostaa lämpöjä. Kompura lopettaa 13:50 kun kuumakaasu 91C. Sitten 13:44 vastukset (keltainen viiva) tulevat apuun ja niiden tehot nousee 14:04 asti 7 Kw. Siitä 14:24 (20 min) asti vastukset paahtaa täysillä mutta alalämmöt ei nouse kuin 51 asteeseen (yläosan lämmöt about 68C). Tämän jälkeen vastukset tippuu 1kW teholle. Noin 5 tunnin päästä Nibe luovuttaa ja siirtyy talon lämmitykseen.
Mikähän tässä mättää ja mitä pitäisi säätää/tehdä?
-
Lainaan tätä ketjua omaan ongelmaani. Kyseessä Nibe 1145 + 500 VLP.
Hokasin muutama kuukausi sitten että jaksottainen korotus/leginellakuumennus pätyy virheeseen (lämpötilaa ei saavutettu tms). Päivitin tänään firmiksen uusimpaan (9240R3) ja laitoin logituksen pyörimään. Logitutkijan käppyrä kuumennuksen ajalta näyttää linki mukaiselta.
(https://photos.app.goo.gl/7vM94XNKpWzqwLQ9A)
https://photos.app.goo.gl/7vM94XNKpWzqwLQ9A (https://photos.app.goo.gl/7vM94XNKpWzqwLQ9A)
Itse tulkitsen käppyröitä niin että ensin 13:20 - 13:50 välillä kompura (harmaa) yrittää nostaa lämpöjä. Kompura lopettaa 13:50 kun kuumakaasu 91C. Sitten 13:44 vastukset (keltainen viiva) tulevat apuun ja niiden tehot nousee 14:04 asti 7 Kw. Siitä 14:24 (20 min) asti vastukset paahtaa täysillä mutta alalämmöt ei nouse kuin 51 asteeseen (yläosan lämmöt about 68C). Tämän jälkeen vastukset tippuu 1kW teholle. Noin 5 tunnin päästä Nibe luovuttaa ja siirtyy talon lämmitykseen.
Mikähän tässä mättää ja mitä pitäisi säätää/tehdä?
Rohkaisen aina avaamaan oman ketjun omalle asialle, menee ihan samalla rahalla ;)
Ei tuo ihan STD-toiminnalta näytä, mutta peruslogiikka on oikein ja suunnilleen olettamustesi mukaan.
Onko kohteessa käyttöveden kierto?
Jos on, niin se voi hyvin ottaa vajaan kilowatin.
Alalämpö näyttäisi tuntien kuluessa hiukan nousevan.
Loggaus kannattaa olla 1 min välillä, niin näkee tarkemmin mitä tapahtuu. Nyt taitaa olla 5 min?
Kohteen tiedot (koneen teho etc.) on hyvä laittaa footteriin tarjolle.
Missä ylälämmön käyrä?
-
Laitoin logituksen 1min. Lisäksi siirsin alalämmön anturin varaajan alimmasta taskusta keskimmäiseen eli noin 15 cm ylemmäksi. Nyt se käsittääkseni mittaa varaajaan pumpulta tulevaa vettä ”paremmin”.
Kohteessa on käyttöveden kierto jonka juuri viikko sitten muistin panna päälle (on kesäaikaan ollut pois). Lisäksi kohteessa Valloxin iv kone vesilämmitys patterilla joka ottaa osansa lämmöstä.
Laitan uutta logia kunhan saan legioonalaissyklin houkuteltua päälle.
-
Uusi testiajo 28.12. klo 20:25.
Muutokset edelliseen:
1. Alalämmön anturia nostettu 20 cm
2. Asetus "Pysäytyslämpötila per korotus" laskettu 56C => 55C
Nyt pumppu puhisi 1.5h ja vaihtoi klo 22 lattianlämmityshommiin. Ei virheilmoituksia. Tosin ylä- ja alalämpökäppyrät menee nyt lähes samoissa (korotuksen jälkeen alalämpö jopa korkeampi kuin ylälämpö).
https://photos.app.goo.gl/b2nAoAKFoPH259dy7 (https://photos.app.goo.gl/b2nAoAKFoPH259dy7)
Mikähän tuolle alalämmön anturille (BT6) olisi oikea paikka/korkeus varaajassa? Tankissa on kaksi"taskua". Alimmainen 60 cm pohjasta ja ylempi n. 80 cm pohjasta.
-
Käsittääkseni BT6 pitäisi olla noin keskellä varaajaa.
KV lämpökäyrät ovat "järjettömiä" kuvaajan lopussa. -> Missä kohdassa varaajaa BT7 on?
Nyt pumppu näyttäisi pystyvän tekemään legionellat ilman vastuksia, hyvä. Ison varaaja ja pienen pumpun etu ;)
-
Bt7 on varaajan päälllä. Tupa ja vesi pysyy lämpöisenä, kone ei valita, perhe ei valita. En taida hetkeen koskea mihinkään...
-
Bt7 on varaajan päälllä. Tupa ja vesi pysyy lämpöisenä, kone ei valita, perhe ei valita. En taida hetkeen koskea mihinkään...
Ok. Ei tuossa vikaa/virhettä ole.
Sitten kun/jos kiinnostaa, niin voit selvittää miksi ylälämpö on alempi kuin alalämpö. Käyrän alussa oli oikein, yleensä ero on n. 5C.
Voi johtua monesta syystä:
- anturit näyttää virheellisesti
- anturi huonosti kiinni
- kierrätyspumppu "sotkee" varaajan
- jne...
-
Mulla eri varaaja, mutta siinä sai kyllä ylälämpöanturin paikkaa hakea ihan sentin tarkkuudella että sai sen korkeimman lämpötilan sieltä ongittua esille. Bt6 oli ohjeen mukaan 70 cm varaajan yläosasta eli suunnilleen keskellä varaajaa. Tuolla ero pysyi 1-2 asteessa suunnilleen.
Varaajassa on erillinen yhde lämminvesikierrolle ja tuosta yhteestä kierrätetäänkin 5W pumpulla ja se auttoi myös saamaan tuon pienenkin kerrostuman aikaan, ilman pumppua eroa ei oikein muodostunut. Sitten hokasin, että siihen lvk-yhteeseen pitäisi laittaa yksisuuntaventtiili estämään kylmän pohjalla olevan veden pääsyä tuon yhteen kautta kuumavesiputkeen silloin kun pumppu on paussilla ja kuuma hana auki jossain, niin alkoi kerrostuminen olla jo luokkaa 3-4 astetta. Hanastakin alkoi tulla hitusen kuumempaa, johtuen juurikin tuosta ettei lvk-yhteen kautta sekoittunut enää kylmää sekaan.
Ihan vaan pikku vinkkeinä jos joku tuskailee samanlaisien asioiden parissa tylsyyksissään vaikkei itse aiheeseen enää läheltä liippaakkaan.