Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: Vepsa - 25.09.25 - klo:07:50
-
Missä vika, alavaraaja 30 astetta ylä 41 kompura käynnistyy ja käy noin 40min jolloin alavaraaja 42 ylä 42,5. Asetusarvot alavaraaja 30 ero 4 ja ylävaraaja 40 ero 5.
-Vepsa
-
Näin äkkiseltään katsottuna näyttäisi kuumakaasun lämpötila olevan aivan liian korkea suhteessa alavaraajan lämpötilaan.
Tarkasta "silmä" eli konehuoneessa oleva kolikon kokoinen näkölasi
Koneen käynnistyttä lasissa näkyy kuplia ja vaahtoa mutta minuutin parin sisällä viimeistään lasin pitäisi kirkastua täysin kirkkaaksi.
Ellei kirkastu niin todennäköisesti silloin koneessa on vajausta kylmäaineesta
ATS
-
Moi,
Ei ole vajausta, kuplinta loppuu nopeasti. Miten kuumakaasu käyttäytyy, jos on likaa kylmäainetta?
-Vepsa
-
Tulistuslinjan lämpötila nousee reippaasti.
On mahdollista että tulistuksen säätöventtiili on karstoittunut pahasti tukkoon ja rajoittaa virtausta.
Minkä näköinen on tulistuksen säätöventtiili?
- Rimpula palloventtiili?
- Y- mallinen venttiili?
ATS
-
Moi,
Tulistukssessa Y-venttiili ja rassattu on. On myös koitettu aurinkoyhteen kautta mutta sama vaikutus.
Alustetaan vähän lisää, paisuntaventtiili, kuivain ja nestelasi vaihdettu, tulistimen ja lauhduttimen vaihtimet puulattu ei vaikutusta. Näiden jälkeen vaihdettu kompura ei uuteen, mutta
toimivana purettuun ei vaikutusta. Selasin aamulla palstaa, kylmäainetta oli laitettu V10.5 liikaa ja kuumakaasut oli noussu 120 asteeseen, ainetta oli laitettu 1800g ja oikea oli 1400g. Meille laitettiin 1600g voisko vika olla siinä.
-Vepsa
-
Meille laitettiin 1600g voisko vika olla siinä.
Tähän en osaa vastata.
Tee vastaavanlainen taulukko kuin oli aloitusviestissä mutta lisättynä muutamalla mittauksella
- Tulistimelle menevä putki
- Lauhduttimelle menevä putki
- Lauhduttimelta lähtevä putki
ATS
-
Kuumakaasu on 15-23 astetta kuumempaa kuin vastaavissa alavaraajan lämpötilioissa verrattuna minun V7.0 L-ässään (uudempi V-malli) vuodelta 2007
Jos kylmäainetta on riittävästi, niin seuraavaksi pitäisi tarkastaa paisuntaventtiilin toiminta.
ATS
-
Meille laitettiin 1600g voisko vika olla siinä.
Todennäköisesti liika kylmäaineen määrä nostaa kuumakaasun lämpötilaa.
Mutta sen ei pitäisi vaikuttaa ylävaraajan lämpötilaan
Tee vastaavanlainen taulukko kuin oli aloitusviestissä mutta lisättynä muutamalla mittauksella
- Tulistimelle menevä putki
- Lauhduttimelle menevä putki
- Lauhduttimelta lähtevä putki
Oletko tehnyt näitä mittauksia?
Tarkasta että ylävaraajan lämpötila-anturi on kunnolla anturitaskun pohjassa asti
ATS
-
Eilen illalla ehdin yhtä käyntijaksoa seurata. Muutin ylä 40 ero 5, ala 30 ero 4, ettei kuumakaasu pysäytä, jää noin 110 aseeseen.
Tulistimen meno seuraa varaajan ala mittausta ja lämpötilaero on noin 15 astetta alussa ja lopussa 20 astetta. Lauhduttimen lämpötilaero alussa noin 5 astetta ja lopussa 3 astetta.
Tarkasta että ylävaraajan lämpötila-anturi on kunnolla anturitaskun pohjassa ast
On tarkastettu.
-Vepsa
-
Minua edelleen askarruttaa se että onko ylävaraajan huono lämpeneminen kytköksissä kuumakaasun epänormaalin korkeaan lämpötilaan
Jotta saisi yleiskuvan koneen toiminnasta pitäisi saada seuraavat mittausarvot 5 min välein kokonaisen käyntijakson ajalta. Ilman niitä tämä asia ei etene
- Ylä (ylävaraaja)
- Ala (alavaraaja)
- KK (kuumakaasu)
- Lat IN (alavaraaja -> lauhdutin)
- Lat OUT (lauhdutin -> alavaraaja)
- Tul IN (ylävaraaja ->tulistin)
- Tul OUT (tulistin -> ylävaraaja)
Jos mittaat putkien pintalämpötiloja IR-mittarilla, niin laita mittauskohtiin pala tavallista maalarinteippiä niin silloin tulokset ovat vertailukelpoisia.
ATS
-
Tässä dataa, sitten vain analysoimaan.
-Vepsa
-
Tässä dataa, sitten vain analysoimaan.
Seuraavat havainnot
- Ylävaraaja ei lämpene
- Kuumakaasu aivan liian kuumaa
- Ikäänkuin kompressorin hyötysuhde olisi huono
Ehdotus
- Asiansa osaava kylmäaineasentaja paikalle
- Säätää kylmäaineen määrän ohjearvoon
- Mittaa kylmäainepiirin toiminnan
- Paisuntaventtiili
- Kompressori
ATS
-
hdotus
- Asiansa osaava kylmäaineasentaja paikalle
- Säätää kylmäaineen määrän ohjearvoon
- Mittaa kylmäainepiirin toiminnan
- Paisuntaventtiili
- Kompressori
Tämän minäkin sain selville :D
-Vepsa
-
Tämän minäkin sain selville
Hyvä että ollaan samoilla linjoilla
Ensin pitää saada kylmäainepuoli kuntoon ja vasta sen jälkeen käydä ylävaraajan lämpiämisongelman kimppuun.
ATS
-
Kylmäainetta laitettu oikea määrä, paisuntaventtiili tarkastettu ja sillä säädetty kompuran alapaine, kompuran paineet ok. Ei muutosta ylävaraajan lämpöihin eikä kuumakaasun lämpötilaan.
-Vepsa
-
Kylmäainetta laitettu oikea määrä, paisuntaventtiili tarkastettu ja sillä säädetty kompuran alapaine, kompuran paineet ok. Ei muutosta ylävaraajan lämpöihin eikä kuumakaasun lämpötilaan.
Sitten pitää käydä alkuperäisen ongelman kimppuun
Pidä kirjaa tehdyistä toimenpiteistä sillä ei sitä kohta muista mitä on tullut tehtyä.
- Kuinka monta kierrosta on Y-venttiili auki?
- Kuinka monta kierrosta on se kun Y-venttiili on täysin auki?
- Onko tulistinpumpussa tehonsäätö?
- Jos on millä teholla pumppu on ollut?
- Oletko varmistanut että pumppu todella pyörii??
- Onko tulistinta huuhdeltu?
- Jos on niin minkälaisella menetelmällä?
- Onko tulistin pesty kemiallisesti?
Tässä alkajaisiksi muutama kysymys
ATS
-
- Kuinka monta kierrosta on Y-venttiili auki? Välillä 1-3 nyt vajaa 2
- Kuinka monta kierrosta on se kun Y-venttiili on täysin auki? 5
- Onko tulistinpumpussa tehonsäätö? Ei
- Jos on millä teholla pumppu on ollut?
- Oletko varmistanut että pumppu todella pyörii?? Olen
- Onko tulistinta huuhdeltu? On
- Jos on niin minkälaisella menetelmällä? Pesurilla
- Onko tulistin pesty kemiallisesti? On
-Vepsa
-
Eikö edelleenkään lämpiä?
ATS
-
Ei lämpene
Tulistukssessa Y-venttiili ja rassattu on. On myös koitettu aurinkoyhteen kautta mutta sama vaikutus.
Alustetaan vähän lisää, paisuntaventtiili, kuivain ja nestelasi vaihdettu, tulistimen ja lauhduttimen vaihtimet puulattu ei vaikutusta. Näiden jälkeen vaihdettu kompura ei uuteen, mutta
toimivana purettuun ei vaikutusta.
Nämä tehty eikä siis vaikutusta + pumput tarkastettu ja maapiiri eli kaikki :) Vaihtimien lämpötilaerot hyviä. Seuraavaksi täytyy vahtaa kompura uuteen.
-Vepsa
-
- Oletko varmistanut että pumppu todella pyörii?? Olen
Mitenkä olet varmistanut että pumppu pyörii?
Vaikka pumppu pyörisikin mutta virtaako vesi??
Jos malttaisit tehdä seuraavan kokeen
- Normaalin seisjakson loppupuolella kun lämpötilat ovat tasaantuneet.
- Estä latauspumpun käynnistyminen, vedä töpseli irti
- Estä kompressorin käynnistyminen, moottorisuojakytkin OFF asentoon
- Avaa Y-venttiili 5 kierrosta auki
- katso seuraavat mittaukset
- varaaja Ala
- varaaja ylä
- ylä varaajasta tulistimelle (toinen putki alhaalta lukien)
- tulistimelta ylävaraajaan (kolmas putki alhaalta lukien)
- Käynnistä tulistuspumppu käsiohjauksella
- Lue ylläolevat mittaukset parin minuutin välein kunnes lämpötilat ovat stabiloituneet
- Palauta kytkennät lähtötilanteen mukaisiksi
ATS
-
Moi,
Kova on luotto :) olen tietenkin tarkastanut ja melkein samalla tavalla kuin nuo ohjeet.
Kyllä kaikki on tarkastettu, ei oikein jää jäljelle kuin tuo kompura.
-Vepsa
-
Kyllä kaikki on tarkastettu, ei oikein jää jäljelle kuin tuo kompura
Ei sitten muuta kuin kompurakaupoille
ATS
-
[quoteEi sitten muuta kuin kompurakaupoille][/quote]
Tulossa on :)huomenna viisaampia.
-Vepsa
-
Jos liitekuvan TM ja TP on tulistimen meno/paluu lämpötilat niin aika olematon virtaus kun dt 14-20 astetta?
-
Tässä odotellessa kompurakaupan aukeamista.
Voisit joutessasi teatata Y-venttiilin asennon vaikutusta.
- Avaa Y-venttiili täysin auki, 5 kierrosta
- Katso kokonaisen käyntijakson ajalta samat mittaukset mitä on aiemminkin kerätty
- Seuraavaksi Y-venttiiliä kierros kiinnipäin ja mittaukset talteen
- Näin jatkat kunnes Y-venttiili on täysin kiinni
ATS
-
Kompura vaihdettu perjantaina, Kuumakaasu ei enää pysäytä.
ala 30 ero 4 ylä 45 ero 5, pumppu käynnistyi ala 30 ylä 43 ja kävi noin 45 min,
pysähtyi ala 47 ylä 47,5 kuuma 101.
-Vepsa
-
Vieläkään ei varaajan yläosa lämpene kunnolla.
Laitappa kokeilumielessä Y- venttiili sen 0,75 kierrosta auki. Vaikuttaako ylävaraajaan.
Osaako joku selittää, että miten tai miksi viallinen kompura nostaa kuumakaasun lämmön pilviin.