Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: ÄssäMix - 28.03.25 - klo:18:25
-
Hei!
15 huolettoman vuoden jälkeen LämpöÄssä V13 vm 2010 muistutti olemassaolostaan. Suihkusta kylmää vettä ja siitä tutkimaan konetta. Piipitti ja näytössä Hälytys! Sähkölämpö. Kompura ei lähtenyt käyntiin.
Tilasin huoltomiehen. Tullessaan jo totesi ettei tämän ikäistä konetta kannata korjata, mutta mittaili sen verran että ainakin pehmokäynnistin rikki. Tilattiin.
Eilen tuli varaosa, vaihdettiin, ei lähtenyt kompura käyntiin vieläkään. Lisämittausta ja totesi että myös vaihevahti rikki. Kun ohitti vaihevahdin niin hiphei kompura hurahti käyntiin! Ajattelin että näinköhän säästyttiin koneen vaihdolta tällä kertaa. Huoltomies lähti.
Ensi alkuun näytti hyvältä, kompura kävi, lämmöt nousi. Vähän jäi kuitenkin arveluttamaan kun käyntijakson jälkeen varaajan lämmöt tuntuivat jäävän matalaksi.
Ja eihän se kuntoon tullut. Tilanne nyt se että kompura käy välillä, kuumakaasu nousee 100C pintaan OK, mutta varaajan lämmöt jää matalaksi käyntijakson jälkeen. Välillä antaa sähkölämpö hälytystä. Tänään kun kävin pumpulla niin näytössä vilahti sähkölämpö hälytys, sitten kompura hörähti, hiljeni ja hetken päästä lähti käyntiin. Kävi jonkin aikaa niin että varaajan ylälämpötila n. 50C, alalämpötila n.40C, sitten pysähtyi. Näyttöön ei tullut kompressorin käynti tai muita hälytyksiä. Sähkölämpö hälytys ainoa. Kompressori kuulostaa käyvän ihan sievästi, silloin kun käy.
Tietäiskö tietäjät mikä voisi olla vikana? Huoltomies kertoi auliisti miten on uusia pumppuja varastossa, mutta mielellään siirtäisin sitä ostosta vielä vuodella-parilla tai pitempäänkin :) Jos löytyisi joku kohtuudella korjattava vika.
Kone on tosiaan LämpöÄssä V13 vuodelta 2010, Ouman 201GT säädin. OumanTrend oli PC:llä, mutta PC hajosi joku vuosi sitten eikä ole tullut laitettua uutta. No nyt ei ole tarkkoja datoja vikatilanteesta. Säätimellä on tehdasasetukset. Patterilämmitys, ennen v. 2010 öljyllä.
Jos olisi vinkkejä mitä tehdä niin kiitoksia niistä jo etukäteen!
-k
-
Olin pumpun luona kun lähti käyntiin, niin räpsin mittauksista kuvia. Ei paljon lämmitä:
KLO YLÄ ALA KUUMAKAASU
20:09 38 35 30
Kompressori käynnistyy
20:12 38 34 43
20:12 38 34 50
20:12 38 34 56
20:12 38 35 61
20:13 38 35 66
20:13 38 35 69
20:13 38 35 71
20:14 38 35 72
20:14 38 35 74
20:14 38 35 75
20:15 37 35 76
20:15 37 35 77
20:17 37 37 78
20:17 38 37 78
20:18 Hälytys! Sähkölämpö
20:19 38 38 80
20:24 39 40 82
20:29 40 41 85
20:31 41 41 86
20:32 41 42 87
20:32 Kompressori sammuu
-
Säätimellä on tehdasasetukset. Patterilämmitys, ennen v. 2010 öljyllä.
Anna pumpun käydä kompressorilla edelleen.
Sellainen muistikuva että LämpöÄssän v malleissa menee sähkövastus päälle kompressorin käydessä jos menoveden L1 lämpö on laskenut jokusen asteen alle lämpökäyrän asetusarvon.
Jos varaaja/talo on päässyt jäähtymään niin siinä tilanteessa alkaa ottaa ylävaraajasta 4-tieventtiilin kautta patteriverkon lämmitykseen vettä ja siksi ylävaraajan lämpö nousee heikosti kunnes talon ja varaajan lämmöt nousee asetusarvoihin.
Jos kompressori käy ja tulee "Sähkölämpö" hälytys joka poistuu itsestään niin saattaa johtua noista ylläolevista asioista.
-
Kumpi käytössä?
- Osateho vai täysteho
Täysteholla ottaa vastukset mukaan vain vikatilanteessa
Osateholla vastukset mukaan jos kompressorin teho ei riitä saavuttamaan pyydettyä lämpötilaa
ATS
-
Täysteho käytössä. En muista että olisin nähnyt sähkölämpöhälytysta aiemmin.
-
Virittelin trendin toimiin.
-
totesi että myös vaihevahti rikki. Kun ohitti vaihevahdin niin hiphei kompura hurahti käyntiin!
Todennäköisesti vaihevahdin ohituskorjaus ei täysin onnistunut.
Kompressori käynnistyy mutta pysähtyy n 20min käynnin jälkeen mutta muuten oheislaitteet (keruun liuospumppu ym) jää käynti tilaan kunnes varaaja jäähtyy ja sähkövastus menee päälle.
Vaihevahtirele R33 sammuttaa ainoastaan kompressorin.
Pitäisi tarkistaa/uusia R33 vaihevahti rele.
edit:Liitekuvassa R33 releen kytkentä päävirtapuolella
-
Tuossa trendissä on kaksi kompressorikäyntijaksoa .
Näyttää siltä että alavaraaja lämpiää normaalisi mutta ylävaraaja ei lainkaan.
Sitten kun sähköasiat on saatu kuntoon kannattaa tutkia tulistuksen toiminta.
ATS
-
Kannattaa kokeilla vaihevahdin ohituksessa liitekuvan kytkentää.
Sillä perusteella että käyntivalvontarele K1.1 toimii trendin kuvassa Oumanin ohjauksen mukaan mutta kompressorin kontaktori K1 pätkii ilmeisesti vaihevahdin R33 vioittumisen takia.
Eli kytketään rele K1.1 ja kontaktori K1 rinnan liittimistä A1.
-
Matias tiesi! Vaihevahtirele vaihdettiin tänään, kone toimii jo paremmin! Kuvaaja ohessa.
Jotain outoa vieläkin koska sähkövastuksen tila jatkuvasti ON. Sähkövastusten sulakkeet nyt pois joten vastukset ei lämpene.
-
Mitkä ovat koneen asetusarvot?
- Ala min
- Ala ero
- Ylä min
- Ylä ero
- Sähkövastus ero
ATS
-
Asetukset kuvassa. Pitäis olla tehdasasetukset.
-
Jotain outoa vieläkin koska sähkövastuksen tila jatkuvasti ON. Sähkövastusten sulakkeet nyt pois joten vastukset ei lämpene.
Ylävaraajan lämpötila liian alhainenLaskin väärin :-[
tulistuksessa jotain vikaa.
Liitekuva Ouman 203GT mutta varmaan sama noilta osin kuin 201Gt
https://www.yumpu.com/fi/document/read/15395183/kayttoohje-lammonsaadin-203-gt-lampoassa
-
Luin "Yläosa lämpenee kehnosti" https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=6566.0
Lidlin infrapunalämpömittari teki tenän ja muuta mittaria ei löytynyt tähän hätään. Mutta kompuran käydessä kokeilin käsin:
- Ylin putki, latauspumppu, putki kuuma, mutta putkeen pystyy koskemaan
- 2. ylin putki, tulistimelta varaajaan, putki tulikuuma, ei pysty koskemaan
- 2. alin putki, tulistuspumppu, putkesta pystyy pitämään kiinni
- Alin putki, varaajasta lauhduttimeen, putkesta pystyy pitämään kiinni
Tulistuspumppu imee ylävaraajasta, olisin arvellut että putki tuntuu kuumemmalta. Oliskohan kierto heikkoa. Pumput on asetettu max teholle III. Kuulostelin että pumput pyörivät. Täytyy kokeilla V10 viestin "puhdistusoperaatiota". Ja hommata lämpömittari.
-
Todennäköisesti kierto on heikkoa.
Koneessa näyttää olevan ns. Y-mallinen tulistusvirtauksen säätö
Todennäköisin syy heikkoon kiertoon on säätöventtiiliin kertynyt magnetiitti.
Korkin alla on säätöruuvi.
- Käynnistä tulistuspumppu käsiohjauksella
- Käännä säätöruuvi kiinni ja samalla laske kuinka monta kierrosta se oli auki
- Avaa säätöruuvia vähän enemmän kuin missä asennossa se oli
- käännä säätöruuvia muutama kerta kiinni - auki
- palauta sääröruuvi lähtöasentoon
- Pysäytä tulistuspumppu
- Toivotaan että kierto lähti toimiin.
- Ota trendi muutaman käyntikerran jälkeen.
Tämänhetkiset asetusarvot ovat huonot katsottuna hyvän hyötysuhteen kantilta.
Hyötysuhde on sitä parempi mitä kylmempänä kone käy.
Lämmityskaudella koneen pitäisi käydä alavaraajan ohjaamana
Ylävaraaja lämpiää tulistuksella omia aikojaan lämpötilan ollessa selvästi asetusarvon yläpuolella
Keväin syksyin kone käynnistyy alavaraajan ohjaamana ja pysähtyy ylävaraajan ohjaamana.
Kesällä kone käy puhtaasti ylävaraajan ohjaamana.
Ala min kannattaa laittaa 30C:een
Ala eron voi pitää 6C:ssa
Ylä min ja ero voi olla nykyisissä arvoissaan
Kone nostaa alasäiliön lämpötilan ohjearvoa käyrän ohjaamana, jos menoveden lämpötilan pyynti on korkeampi kuin alasäiliön lämpötila.
Näyttää siltä että nyt ylävaraaja lämpiää alavaraajasta johtuvalla lämmöllä.
ATS
-
Huomenta! Venttiilin puhdistus auttoi! LÄMMIN kiitos Seppaant :)! Kuva ohessa. Aamulla suihkuttelua, näkyy lämmöissä. En vielä muuttanut asetusarvoja, asia kerrallaan.
-
...lisäys edelliseen. Säätöventtiilin tehdasasetus oli n. 1 1/6 kierrosta auki. Foorumia lukiessa löytyi erilaisia asetuksia 3/4 - 4 kierrosta. Aika iso hajonta, mutta ehkä venttiilejä on erilaisia. Laitoin venttiiliä lopuksi 1/2 kierrosta isommalle, eli 1 2/3. Ajattelin että kiertää paremmin. Kuvaajan mukaan näyttäisi minusta ihan hyvältä, vai mitä olette mieltä?
-
Nyt oli ylä ja alavaraaja käyneet "omillaan"
Tulistuksen säädöstä:
- Mitä enemmän säätöruuvi on auki niin sitä enemmän virtausta mutta kylmempää
- Ja päinvastoin mitä pienemmällä on säätöruuvi niin sitä piemempi virtaus mutta kuumempaa.
- Ylävaraajan tilavuus lienee n.175 l
- Tulistusvirtaus lienee n. 55 ml/s = 3,3 l/min
- Ylävaraajan vesi vaihtuu kerran n. 50 min:ssa.
- Toisin sanoen ylävaraajan toiminnassa on pitkät viiveet
- Ylävaraajan lämpötila-anturi on hieman ylävaraajan puolen välin alapuolella
Tästä seuraa se että tulistettu vesi saavuttaa mittausanturin n. puolen tunnin viiveellä.
- Pääperiaate tulistuksen säädössä on se että "tulistettu" vesi koneen käynnistytyä lämpiää muutamassa minuutissa selvästi ylävaraajan lämpötilan yläpuolelle, koska jos se jää varaajan lämpötilan alapuolelle, niin eihän se silloin voi nostaa varaajan lämpötilaa !
- Vielä pitää ottaa huomioon että tulistetun veden putki kulkee viileän alavaraajan ja viileämmän ylävaraajan alaosan kautta, jäähdyttäen tehokkaasti tulistettua vettä.
Eihän se energia hukassa ole se on vaan väärässä paikassa.
- Aikoinaan tekemieni mittausten mukaan pitäisi tulistimelta lähtevän veden olla n. 5 - 10 C ylävaraan lämpötilaa korkeampi.
ATS
-
Meni eilen uudestaan tukkoon. Illalla tein saman venttiilin puhdistuksen ja yöllä näyttää taas toimineen.
-
Mitenkä on toiminut?
Saatko viime yöltä trendiä kun oli aika kylmää?
ATS
-
Huomenta! Hyvin on toiminut! Kuvaa viime vuorokaudelta. Illalla saunottelua joka näkyy käyrissä.
Ainoa outous on sähkövastuksen tila trendissä, näyttää että olisi päällä koko ajan. Sähkövastus ei kuitenkaan ole käynyt päällä. Katsoin tunnit:
5.4. klo 11:40
Kompr.Aika 8449
Sähköv.Aika 324
6.4. klo 10:00
Kompr.Aika 8454
Sähköv.Aika 324
Eli kompura 5h sähkö 0h
-
Viimeisten käyntijaksojen aikana tulistuksen teho tuntuisi hiipuvan. Onkohan säätöventtiili taas tukossa.
Asensin tulistimelta varaajaan menevään putkeen lämpömittarin. Lämpötila nousee 71 asteeseen käyntijakson aikana, mutta ehkä vähän hitaasti.
-
...no nyt tulistus näyttäisi toimivan paremmin, vaikka en muuttanut mitään.
-
Muutin eilen VaraajaAlaMin arvoksi 35
-
Ylävaraaja lämpiää laiskanlaisesti
Nyt kone käynnistyy alavaraajan ohjaamana ja pysähtyy ylävaraajan ohjaamana.
Lisää hieman tulistusvirtausta niin katsotaan mitä tapahtuu.
Mitkä ovat tämänhetkiset varaajien asetusarvot sekä tulistusventtiilin asento?
ATS
-
Asetusarvot
- Ala min 35
- Ala ero 6
- Ylä min 55
- Ylä ero 6
- Sähkövastus ero 10
Venttiili auki edellisen putsauksen jälkeen 1 1/2 kierrosta, avasin nyt 1/2 kierrosta lisää. Seurataan yön yli.
-
Ensimmäinen käyntijakso tulistusventtiilin säädön jälkeen, ylävaraajan lämpötila nousee hiukan jyrkemmin ja pari astetta korkeammalle.
-
Tulistusventtiilin säädön testausta. Ohessa 2 kierrosta auki
-
...ja 2.5 kierrosta auki
-
Mitä mieltä, olisko asetukset OK?
Asetusarvot
- Ala min 35
- Ala ero 6
- Ylä min 55
- Ylä ero 6
- Sähkövastus ero 10
Tulistusventtiili 2.5 kierrosta auki
Tulistus lämpötila 64C max
-
Nämä L-Ässän V-mallit ovat aika idioottimainen konstruktio.
Tulistetun veden lämpötilan pitäisi nousta parissa minuutissa ylävaraajan pysäytyslämpötilan yläpuolelle. Sinulla nyt menee siihen non puoli tuntia.
Omassa V-7:ssä ratkaisin ongelman rakentamalla säätöventtiilin paikalle termostaattisen säätäjän.
Pumppusi käy nyt aika hyvin.
Käynnistyy alavaraajan ohjaamana ja pysähtyy ylävaraajan ohjaamana.
Kuitenkin näillä ulkolämpötiloilla pitäisi käynnistyä ja pysähtyä alavaraajan ohjaamana ja ylävaraaja elää omaa elämäänsä käynnistys japysäytysrajojen yläpuolella
Mitähän pitäisi tehdä?
Kokeile pudottaa ala_min 30C:een
Tämä vaikuttaa käyttöveden riittävyyteen, seuraa käyttöveden riittävyyttä.
ATS
-
Naisväki seuraa ja kommentoi käyttöveden riittävyyttä, ei meinaa riittää ;D
Tutkin käyttöohjetta ja sieltä kompressorin käynnin ehtoja, kuva ohessa.
Asetusarvot
- Ala min 35
- Ala ero 6
- Ylä min 55
- Ylä ero 6
Menoveden lämpötila on nyt noin 32 astetta
Käynnistys:
-------------
Yleensä ylävaraaja pysyy yli 52C, paitsi suihkutellessa. Joten yleensä käynnistyskäsky annetaan alavaraajan perusteella. Nyt menovesi sen verran viileää että AlaMin 35C määrää startin
Pysäytys:
-----------
Alavaraajan rajat on niin matalat että ne saavutetaan nopeasti startin jälkeen. Joten ylävaraajan raja 58C määrää
Jos AlaMin arvoa laskisi niin alavaraajan raja laskisi ja edelleenkin ylävaraajan raja 58C määräisi pysäytyksen.
Ongelma on se minkä mainitsit, tulistus ei toimi tarpeeksi nopeasti. Pitäisikö tulistusventtiiliä avata vielä isommalle? Tai miten jos nostais ylämin muutaman asteen korkeammalle? Tai kolmas vaihtoehto, antaisko olla kun kuitenkin jo toimii aika hyvin.
-
Ongelma on se minkä mainitsit, tulistus ei toimi tarpeeksi nopeasti. Pitäisikö tulistusventtiiliä avata vielä isommalle? Tai miten jos nostais ylämin muutaman asteen korkeammalle? Tai kolmas vaihtoehto, antaisko olla kun kuitenkin jo toimii aika hyvin.
Pitäisikö tulistusventtiiliä avata vielä isommalle
Jos avataan isommalle, niin silloin se nopeuttaa toimintaa mutta toisaalta tulistettu vesi on kylmempää mikä taas hidastaa tavoitellun lämpötilan saavuttamista. ("Nokkatartuupyrstötartuu")
Tai miten jos nostais ylämin muutaman asteen korkeammalle?
Tässäkin tapauksessa tavoitlämpötilan saavuttaminen viivästyy ja seurauksena on alavaraajan loppulämpötilan nousu mistä taas seuraa kuumakaasun lämpötilan nousu.
Nythän kuumakaasun maks lämpötila lähentelee 110 C:tta mikä on huomattavasti korkeampi kuin mitä lämpöpumpuilla yleensä on.
Pitäisi olla korkeintaan 80 - 100 C
antaisko olla kun kuitenkin jo toimii aika hyvin
Jos vielä jaksaisit kokeilla mitä vaikuttaa tulistusventtiilin säätö pienemmälle
ATS