Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => STIEBEL ELTRON => Aiheen aloitti: Mace - 08.03.25 - klo:13:44
-
Terve,
Nyt olis tarve foorumilaisten tietämykselle.
Pumppu asennettu 2013 ja ja toiminut pieniä vikoja lukuunottamatta moitteettomasti. Nyt kuitenkin koneessa ilmennyt alipainehälytys ja kompura käy vain hetken (max. 10 sekunttia). Kone toimii tällä hetkellä ainoastaan varakäytöllä. Alla jo suoritetut korjaavat toimenpiteet.
- lisätty maapiirii nestettä ja nostettu paineet 1bar
- ilmattu maapiiri
- lisätty ensimmäisen kerran kylmäainetta kompuraan
- puhdistettu sekä maapiirin että pumpun mutasihdit
- lisätty toisen kerran kylmäainetta sekä väriainetta kompuraan
- vaihdettu lämmönvaihdin
- lisätty kolmannen kerran kylmäainetta
Kaikkien korjaavien toimenpiteiden jälkeen Pumppu toiminut normaalisti max. puolipäivää ja aina antaa saman alapaine herjan. Kompurasta katoaa kylmäaineet jonnekin, jonka takia lisätty väriaine vuodon havaitsemiseksi. Väriainetta ei kuitenkaan ole vuotanut ulkoiswsti minnekkään, jonka takia epäilykset kohdistuivat lämmönvaihtimeen. Wpäilys oli, että vaihdin olisi syöpynyt sisältä puhki. Vaihdin vaihdettiin ja samat ongelmat jatkuvat.
Pumppu siis edelleen varakäytöllä ja seuraavaa korjaavaa toimenpidettä miettimässä. Huoltofirma epäilee kompuran olevan viallinen ja tajoavat mieluummin uutta pumppua kuin kompuraa asennettavaksi kun ottaa huomioon jo pumpun käyttöiän. Kompuran vaihto on töineen kohtuullisen hintava ja näin ollen uuden pumpun hommaaminen ei välttämättä ole huonokaan ajatus.
Ennen kuin alan tilaamaan uutta pumppua (tai mahdollisesti kompuraa) niin ajattelin vielä turvautua foorumin tietämykseen. Josko täältä saisikin vinkkiä mitä kannattaisi tehdä ennen seuraavaa siirtoa.
Kiitos jo etukäteen.
-
- lisätty maapiirii nestettä ja nostettu paineet 1bar
- ilmattu maapiiri
- lisätty ensimmäisen kerran kylmäainetta kompuraan
- puhdistettu sekä maapiirin että pumpun mutasihdit
- lisätty toisen kerran kylmäainetta sekä väriainetta kompuraan
- vaihdettu lämmönvaihdin
- lisätty kolmannen kerran kylmäainetta
Oliko maapiirissä "ilmaa"?
Mikä lämmönvaihdin vaihdettiin?
Mitenkä lämmönjakopuoli toimii?
- Onko "ilmaa"
- Onko paine noussut, laskenut tai pysynyt ennallaan?
ATS
-
Tutki koneikon pohjalta ja kylmäaineputkien liitoksien kohdilta näkyykö tai tuntuuko öljyiseltä.
Kylmäainekierrossa menee kaasun mukana öljyä ja vuotokohdassa kaasu haihtuu näkymättömiin mutta öljyä jää hiukan vuotokohtaan tai sen alapuolelle.
Meillä on kaksi kylmäainevuotokohtaa löytynyt tuolla konstilla.
Toinen vuotokohta oli kompressorin alaosassa öljyn pinnankorkeuden tarkistus lasi.
Se korjautui hiukan kiristämällä
Toinen taas kylmäaineputkessa lauhduttimen ja paisuntaventtiilin välisessä putkessa oleva näkölasi.
Tuosta näkölasin vuotokohdasta liitteenä kuva
-
Oliko maapiirissä "ilmaa"?
Mikä lämmönvaihdin vaihdettiin?
Mitenkä lämmönjakopuoli toimii?
- Onko "ilmaa"
- Onko paine noussut, laskenut tai pysynyt ennallaan?
ATS
Maapiirissä ei juurikaan ollut ilmaa. Nyt pumppu toimii siis sähköllä ns. normaalisti. Eli käyttövesi ja lämmitys toimii. Pumpun sisällä oleva lämmönvaihdin vaihdettiin. Hieman on tippunut maakeruupiirin paine mutta ei merkittävää muutosta.
- marko
-
Tutki koneikon pohjalta ja kylmäaineputkien liitoksien kohdilta näkyykö tai tuntuuko öljyiseltä.
Kylmäainekierrossa menee kaasun mukana öljyä ja vuotokohdassa kaasu haihtuu näkymättömiin mutta öljyä jää hiukan vuotokohtaan tai sen alapuolelle.
Useaan otteeseen jo tutkinut mahdolliset vuotokohdat itse ja lisäksi huoltofirma vielä tarkastanut samat kohdat tuloksetta. Mistään ei löydy pisaraakaan öljyä.
Kovasti ihmetyttää myös tuon väriaineen "katoaminen". Se kun tuppaa värjäämään kaikki paikat jos ja kun se jostain reiästä vuotaa ulos. Eli vuotokohta ei pitäisi jäädä huomaamatta.
Tuossa pumpussa ei ole tuommoista tarkistuslasia laisinkaan.
-marko
-
- vaihdettu lämmönvaihdin
Kumpi lämmönvaihdin uusittu?
Lauhdutin vai höyrystin?
Siellä on kaksi lämmönvaihdinta ja molemmissa kylmäaine kiertää vaihtimen kennon toisellapuolella.
Lauhduttimessa lämmitysverkon vesi ja höyrystimessä keruuliuoksen neste kennon toisella puolella.
On mahdollista että vuoto on lämmönvaihtimen sisällä ja siksi varmaan toinen lämmönvaihdin on uusittu.
Luultavasti väriaine ei näy jos vuotokohta on lämmönvaihtimen kennon sisällä vaan se liukenee nesteeseen (veteen tai keruuliuokseen) ja saattaa aiheuttaa paineen kohoamista siinä piirissä jossa vuotava lämmönvaihdin on.
Eli jos lauhdutinkennossa on vuoto niin lämmitysverkon paine nousee jonkin verran.
Jos taas höyrystinkennossa on vuoto niin keruuliuospiirissä paine nousee.
-
Cool mallissa on kolme lämmönvaihdinta.
-
Kumpi lämmönvaihdin uusittu?
Lauhdutin vai höyrystin?
Lauhdutin vaihdettiin.