Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: 3700m3 - 31.08.24 - klo:11:49
-
]A-kompuran softstart-piirilevy palanut karrelle (alapinnastaan 60% mustunut ja 2-vaiheen piirit palaneet kokonaan poikki). Näyttää ukkostuholta, muttei sitä kyllä voi olla. Eipä näytä netistä enää saavan, joten pitää kait raottaa rahapussia enempi ja tilata tuo Nibeltä. Karua maksaa viisinkertainen hinta, mutta toisaalta ompahan edes saatavana vielä.
Moottorinsuojakin taitaa olla rikki, koska kun vaihdoin päittäin B-pumpun kanssa, niin lopetti sekin toimintansa. Tuohon nyt luulisi löytyvän joku vastaavakin järkevämpään hintaan.
-
Moottorinsuojakin taitaa olla rikki, koska kun vaihdoin päittäin B-pumpun kanssa, niin lopetti sekin toimintansa.
Joissakin moottorisuojakytkimissä on sellainen ominaisuus että jos tulee sähköinen ylivirtalaukaisu niin ei mene päälle ennenkuin ensin painaa käsin katkaisupainikkeen pohjaan ja sitten painaa virta päälle painikkeesta. ;)
edit:Nibessä ilmeisesti käännettävät vääntimet moottorisuojissa niin tarttee kääntää käsin pois päältä asentoon ja sen jälkeen takaisin virta päälle asentoon
-
Joissakin moottorisuojakytkimissä on sellainen ominaisuus että jos tulee sähköinen ylivirtalaukaisu niin ei mene päälle ennenkuin ensin painaa käsin katkaisupainikkeen pohjaan ja sitten painaa virta päälle painikkeesta. ;)
edit:Nibessä ilmeisesti käännettävät vääntimet moottorisuojissa niin tarttee kääntää käsin pois päältä asentoon ja sen jälkeen takaisin virta päälle asentoon
Allen-Bradley 193-TAC10 B. Ei tuntuisi tarvitsevan ulkoista resetointia, koska ohjekirjassakin lukee, että resetoi itsensä vian korjaannuttua.
-
Jos lämpörele on liitekuvan näköinen niin siinä on valittavissa automaattinen tai manuaalinen resetointi.
On toki mahdollista että lämpörele on vioittunut pehmon oikosulussa mutta kannattaa tarkistaa onko resotoinnin valinta manuaali- vai auto asennossa
-
Jos lämpörele on liitekuvan näköinen niin siinä on valittavissa automaattinen tai manuaalinen resetointi.
On toki mahdollista että lämpörele on vioittunut pehmon oikosulussa mutta kannattaa tarkistaa onko resotoinnin valinta manuaali- vai auto asennossa
Automaatilla näkyy olevan.
-
Nyt kun uusi moottorinsuoja ja uudenmallinen soft-start ovat paikoillaan, niin näyttäisi kompressori olevan kuitenkin rikki. :'(
B-puoli (lämmin vesi/lämmitys) toimii moitteettomasti, mutta tuo ongelmallinen A-kompura (pelkkä lämmitys) laukaisee sulakkeen ja hieman jopa ehti kärventää uudella softislevyllä olevan lämpösulakkeen suojalakkapintaa ennen sitä.
Uusi kompurapaketti Nibeltä 8500e (koko metallinen kelkka). :'( :'( :'(
Kompura itsessään Copeland scroll zh36k4e-tfd-524, jota ei enää Nibeltä saa. Netistä löytyisi kyllä zh38k4e-tfd-524, joka rahteineen jäisi alle tonnin, mutta toimisiko tuo ja miten tuollaiseen suljettuun järjestelmään onnistuisi edes vaihtaa? Saattaa olla harvassa ne huoltoliikkeet, jotka suostuvat asiakkaan hommaamia osia käyttämään. Itselle autojen ilmastoinnin täytöt tutumpia ja muutama ilmalämpöpumpun DIY-asennus tullut kauan sitten tehtyä, mutta tämä on Niben mukaan täysin suljettu järjestelmä, joten en edes osaa kuvitella miten tuon saisi DIY toimimaan.
-
Nyt kun uusi moottorinsuoja ja uudenmallinen soft-start ovat paikoillaan, niin näyttäisi kompressori olevan kuitenkin rikki. :'(
B-puoli (lämmin vesi/lämmitys) toimii moitteettomasti, mutta tuo ongelmallinen A-kompura (pelkkä lämmitys) laukaisee sulakkeen ja hieman jopa ehti kärventää uudella softislevyllä olevan lämpösulakkeen suojalakkapintaa ennen sitä.
Uusi kompurapaketti Nibeltä 8500e (koko metallinen kelkka). :'( :'( :'(
Kompura itsessään Copeland scroll zh36k4e-tfd-524, jota ei enää Nibeltä saa. Netistä löytyisi kyllä zh38k4e-tfd-524, joka rahteineen jäisi alle tonnin, mutta toimisiko tuo ja miten tuollaiseen suljettuun järjestelmään onnistuisi edes vaihtaa? Saattaa olla harvassa ne huoltoliikkeet, jotka suostuvat asiakkaan hommaamia osia käyttämään. Itselle autojen ilmastoinnin täytöt tutumpia ja muutama ilmalämpöpumpun DIY-asennus tullut kauan sitten tehtyä, mutta tämä on Niben mukaan täysin suljettu järjestelmä, joten en edes osaa kuvitella miten tuon saisi DIY toimimaan.
Käytännössä kaikki kylmäkoneet on suljettuja järjestelmiä, kylmäaineen ja kompressorin osalta.
Kyllä kompressorin vaihto on ihan normaalia huoltoa, ehkä ei sitten Nibe huollolle...;)
Tyyppiin en osaa ottaa kantaa.
Viisaammat auttaa.
-
Käytännössä kaikki kylmäkoneet on suljettuja järjestelmiä, kylmäaineen ja kompressorin osalta.
Kyllä kompressorin vaihto on ihan normaalia huoltoa, ehkä ei sitten Nibe huollolle...;)
Tyyppiin en osaa ottaa kantaa.
Viisaammat auttaa.
Suljetulla järjestelmällä ymmärsin, ettei laitteessa ole minkäänlaisia kylmäaineen täyttönippoja tai avattavia liitoksia, vaan kaikki liitokset on juotettuja.
-
Suljetulla järjestelmällä ymmärsin, ettei laitteessa ole minkäänlaisia kylmäaineen täyttönippoja tai avattavia liitoksia, vaan kaikki liitokset on juotettuja.
Tämä asia ei ole minkäänlainen ongelma osaavalle kylmälaitehuollolle, vaihtaa kompressori, kuivain yms.
-
Suljetulla järjestelmällä ymmärsin, ettei laitteessa ole minkäänlaisia kylmäaineen täyttönippoja tai avattavia liitoksia, vaan kaikki liitokset on juotettuja.
Heh, eikös tämä ole aika isomman pään pumppuja? Näytti 1330:t lähtevän 22kW ylöspäin. Yleensähän nuo valmiit huoltoportit jätetään pois hyvin pienistä kamppeista, kuten jääkaapeista..
Asennusohjeen https://www.nibe.fi/assets/documents/10671/431188-2.pdf (https://www.nibe.fi/assets/documents/10671/431188-2.pdf) sivun 71 mukaan tiosta kyllä löytyy molemman puolen portit valmiina.
Toki tyhjennystä varten löytyisi joka puktkoolle väliaikaista tyhjennysnippaa ja sitten voisi juotella kiinteät nipat paikalleen. Tuolle nyt ei näytä siis tarvetta olevan.
Kompuran ja kuivaimen kupariliitokset nyt foskulla juottelee miltei kuka vain. Lämmönvaihtimen messinkinkinipat hiukan haastavampia.
Kompurakäryn jäljiltä hyvät huuhtelut, uudet kylmäaineet ja happoa neutraloiva kuivain tarvitaan.
-
Ok, eli olisi kyllä tehtävissä, jos sattuisin löytämään jonkun osaavan/halukkaan. Nyt sitten pitäisi vielä joko löytää jostain tuo alkuperäinen zh36k4e-tfd-524 kompura tai saada selville kävisikö netistä löytyvä zh38k4e-tfd-524 suoraan tilalle.
-
Ok, eli olisi kyllä tehtävissä, jos sattuisin löytämään jonkun osaavan/halukkaan. Nyt sitten pitäisi vielä joko löytää jostain tuo alkuperäinen zh36k4e-tfd-524 kompura tai saada selville kävisikö netistä löytyvä zh38k4e-tfd-524 suoraan tilalle.
Eipä tuosta alkuperäisestä löydy googlella oikein mitään tietoa. Siitä arvokilvestä voisi aika hyvin tiedot löytyä. Kunhan isompaa ei laita eikä mahdottomasti pienempää, niin siellähän se varmasti hurraa. Kylmäaine tietysti sama. Sitten tietysti fyysiset mitat, kiinnitysreiät ja putkien lähdöt. Tokihan nuo kaikki saa sorvattua kohdalleen, mutta aikaahan siinä sitten palaa vielä enemmän.
Tiedä sitten kuinka paljon vaikkapa mäntäkompuran ja scrollin pehmo eroaa toisistaan ja vaikuttaako vaikka käyttöikään. Vähentää tietysti murehtimista, jos tyyppiä ei mene vaihtamaan.