Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => STIEBEL ELTRON => Aiheen aloitti: MiTa - 21.03.24 - klo:18:49
-
Olisiko jollain tietoa, mistä vikaa lähtisi etsimään?
Paluuveden pyynti nyt ~24, silti kone näyttää ~28, myös jakotukista mitattuna tuon saman. Ei auta lämpökäyrän/huone-asetuksen pienentäminen.
-
Onko talossa siis aivan liian lämmin?
-
Ihan normi lämpötila talossa, sähköä vaan menee normaalia enemmän nolla kelissä kuin ennemmin on mennyt. Siitä aloin ihmettelemään koneen arvoja.
Pumpun sammuessa paluu noin 25-26 ja siitä nousee sitten 28-30, menovesi nousee samassa suhteessa koneen ollessa lepotilassa. Eikö tuo nyt pitäisi olla päinvastoin?
-
Omituiseltahan tuo kuulostaa että koneen ollessa sammuksissa lämpötila nousee.
Ei kai siihen ole kun kaksi vaihtoehtoa mikä lämpöä nostaa, vastus tai vaihtoventtiilivika.
Koitapa ottaa vastuksien sulakkeet muutamaksi päiväksi pois ja seuraile muuttuuko mikään.
Jos ei muutu niin sitten seuraavaksi seurailet mitä vesivaraajan lämmöille tapahtuu koneen sammuessa lattialämmityksestä. Jos vesivaraajan lämmöt tippuu epänormaalin nopeasti niin sitten on vaihtoventtiilivikaa ja lämpöä ryöstetään käyttövesivaraajasta lattiaan.
Nämä nyt ekana tulee mieleen.
-
Vaihtoventtiili vaihdettu kuukausi sitten, otin vastukset pois käytöstä. Täytyy seurata onko vaikutusta.
Koneen sammuessa paluulämpö laskee lähelle pyyntiä, nyt 24.5, mutta lähtee kuitenkin nousemaan sitten tuonne 28-29 asteeseen 🤷🏻♂️
-
Onko sinulla laitteiston kytkentäkaaviota?
Onko puskurisäiliötä, jos on niin miten se on kytketty?
ATS
-
Onko sinulla laitteiston kytkentäkaaviota?
Onko puskurisäiliötä, jos on niin miten se on kytketty?
ATS
Ei ole puskurisäiliötä, ohjekirjassa varmaan kytkentäkaavio löytyy.
Voisko vaihtoventtiilin asentaa väärin? Voisko lämiinvesi puolelta mennä kuumempaa vettä kuin kone pyytää? Tuskin mikään kytkentävika on kun aiemmin ei tälläistä ole ollut, asennettu 2013.
-
Ei ole puskurisäiliötä, ohjekirjassa varmaan kytkentäkaavio löytyy
En löytänyt, jos jollakin on , niin laita tänne.
ATS
-
Tuollainen löytyi
-
Kuva on sähkökaavio , mistä tässä tapauksessa ei ole hyötyä.
Ilmeisesti kyseessä on perinteinen vaihtoventtiilikone ilman puskurivaraajaa ja talossa on lattialämmitys.
Katso seuraavat lämpötilat
- koneen lämmittäessä taloa
- tehtäessä käyttövettä
- koneen seistessä
Ota kussakin tilanteessa kahdet mittaukset sekä kellonajat milloin mittaukset on luettu.
- B1 LJ meno
- B2 LJ paluu
- B3 Keruulta paluu
- B4 KV-varaaja
- B5 Kuumakaasu
ATS
-
Kuva on sähkökaavio , mistä tässä tapauksessa ei ole hyötyä.
Ilmeisesti kyseessä on perinteinen vaihtoventtiilikone ilman puskurivaraajaa ja talossa on lattialämmitys.
Katso seuraavat lämpötilat
- koneen lämmittäessä taloa
- tehtäessä käyttövettä
- koneen seistessä
Ota kussakin tilanteessa kahdet mittaukset sekä kellonajat milloin mittaukset on luettu.
- B1 LJ meno
- B2 LJ paluu
- B3 Keruulta paluu
- B4 KV-varaaja
- B5 Kuumakaasu
ATS
Kyllä, vaihtoventtiilikone ja lattialämmitys.
Yritän vkl aikana lukemia ottaa ylös, mutta sitä ennen pari "tyhmää" kysymystä vai onko nuo termit eri koneilla erilailla.
Mitä on b1, b2, b3...
LJ meno/paluu tarkoittanee LV?
KV-varaaja?
-
LJ tarkoittaa lämmönjaon (patterit/lattia) lämpötiloja.
KV kuumaa vettä.
-
[quote author=seppaant link=topic=12146.msg150771#msg150771 date=171113095
- B1 LJ meno
- B2 LJ paluu
- B3 Keruulta paluu
- B4 KV-varaaja
- B5 Kuumakaasu
Kone seistessä
Klo 11.15 ja toinen klo12.10
Menov tosi 32.6 ja 28.1
Paluuv tosi 26.9 ja 25.9
Lamm lahde tosi 2.2 ja 6
Lv tosi 46.2 ja 46.4
Kuumakaasu 41 ja 24.8
Käynti lämmityksessä
Klo10.45 ja toinen klo11
Menov tosi 33.7 ja 33.8
Paluuv tosi 25.8 ja 26
Lamm lahde tosi -2.6 ja -2.7
Lv tosi 47.4 ja 46.8
Kuumakaasu 65.5 ja 66.1
Veden teko vain yksi kellon aika
Klo16.40
Menov tosi 52.3
Paluuv tosi 29.7
Lamm lahde tosi -0.1
Lv tosi 45.2
Kuumakaasu 89.1
Saako näistä lukemista jotain irti? Onko keruulta paluu oikea lukema? Muuta siihen sopiva en löytänyt
Onko normaalia, kun vettä lämmittäessä, kuuluu varaajasta kauhea pulputus?
-
Otitko vastuksilta oikein sulakkeet pois? Vai valikosta vain koitat niitä estellä?
-
Otitko vastuksilta oikein sulakkeet pois? Vai valikosta vain koitat niitä estellä?
Sulakkeet otin pois päältä
-
Varaaja ei saa pulputtaa lämmitysvaiheessakaan. Siellä on ilmaa joka pitää poistaaa.
-
Varaaja ei saa pulputtaa lämmitysvaiheessakaan. Siellä on ilmaa joka pitää poistaaa.
Tarviiko ammattilaista vai saako tees se itse ja säästä mies sen pois?
-
Saako näistä lukemista jotain irti? Onko keruulta paluu oikea lukema? Muuta siihen sopiva en löytänyt
Onko normaalia, kun vettä lämmittäessä, kuuluu varaajasta kauhea pulputus?
Minä en ainakaan saanut lukemista mitään irti.
Jos keruun mittaus on keruulta tulo, niin keruu käy aika kylmänä, jos se on keruulle meno, niin silloin ei kovinkaan paha.
Käyttövettä tehtäessä paluuvesi 29,7, ei ole järkevä lukema, tosin taaskaan en tiedä missä mittaus sijaitsee, kun en löytänyt ainuttakaan sellaista kuvaa mistä selviäisi koneen rakenne.
Samoin tuo pulputus, ei kuulu asiaan
Ilmaahan siellä on mutta kun ei ole kuvia niin ei voi antaa neuvojakaan.
ATS
-
Tarviiko ammattilaista vai saako tees se itse ja säästä mies sen pois?
Onko minkä ikäinen laite?
Jos uudempi eli jotain noin kymmenen vuotta vanha korkeintaan niin silloin avaat vain sen mfg yksikön ilmausnipukan pariksi päiväksi.
https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=10239.0
Tuolla on kuva viestissä nro 16.
Tuon nähdäkseen pitää avata etukansi ja nostaakseen punainen nipukka ylös on helpompi avata myös se seuraava ”kansi” eli se missä kaikki sähkövermeet on kiinni. Vasemmasta reunasta pari ruuvia irti niin se aukeaa. Niin ja se alakisko myös. Parin minuutin helppo homma. Seuraile verkoston paineita, jos siellä on paljon ilmaa niin vettä joutuu lisäämään. Eli kierukka pulputtaa, ei säiliö.
-
Mistähän sitä punaista nipukkaa lähtis etsimään vai pitääkö purkaa lisää?
Tullut annettua virheellistä tietoa, koneen malli wpc7, vm2012.
-
Toinen kuva
-
Ilmanpoisto on yleensä koneikon ylimmässä osassa tai sieltä lähtevässä putkessa.
Jos koneikon päällä liitekuvan näköinen ilmakello niin siitä voi varaajan ilmauksen tehdä.
Kun mustaa nappia painaa niin pitäisi kuulua suhinaa kun ilma tulee ulos ja kun alkaa tulla vettä niin vapauta nappi.
Huomio että ilmauksen aikana varaajan paine alenee joten tarvii lisätä täyttöventtiilistä vettä että paine saa palautettua normaalisen arvoon ,mahdollisesti myös ilmauksen aikana.
Eli keskeytä ilmanpoisto jos paine laskee alle 0,5bar ja nosta 1-1,5bar ja jatka sitten ilmausta. ;)
-
Ilmanpoisto on yleensä koneikon ylimmässä osassa tai sieltä lähtevässä putkessa.
Jos koneikon päällä liitekuvan näköinen ilmakello niin siitä voi varaajan ilmauksen tehdä.
Kun mustaa nappia painaa niin pitäisi kuulua suhinaa kun ilma tulee ulos ja kun alkaa tulla vettä niin vapauta nappi.
Huomio että ilmauksen aikana varaajan paine alenee joten tarvii lisätä täyttöventtiilistä vettä että paine saa palautettua normaalisen arvoon ,mahdollisesti myös ilmauksen aikana.
Eli keskeytä ilmanpoisto jos paine laskee alle 0,5bar ja nosta 1-1,5bar ja jatka sitten ilmausta. ;)
Tuollainen on, mutta tuo musta korkki on kierteellä eikä mitään tapahdu vaikka sen pois ottaakin🤷
-
Mistähän sitä punaista nipukkaa lähtis etsimään vai pitääkö purkaa lisää?
Tullut annettua virheellistä tietoa, koneen malli wpc7, vm2012.
Tuo on vanhempaa mallia, siinä ei ilmeisesti ole tuota sisäistä ilmainta.
Silloin täytyy käyttää noita ilmaimia mitä putkimies on järjestelmään asentanut.
Nuo kaivon lämmöt on ainakin uudemmassa mallissa niitä lämpöjä mitä kaivosta tulee.
Voi olla että noilla tulolämmöillä laite käyttelee vähän vastuksiakin jotta suoriutuu lämmitysvelvollisuudestaan ja estää kaivon jäätymisen. Tämä talvi oli vissiin vähän normaalia kylmempi, ehkä se selittää mahdollisen lisääntyneen sähkönkulutuksen>kaivo kylmempi>sähköllä jeesattu ::)
-
Tuo on vanhempaa mallia, siinä ei ilmeisesti ole tuota sisäistä ilmainta.
Silloin täytyy käyttää noita ilmaimia mitä putkimies on järjestelmään asentanut.
Jakotukissa on ilmainen, koneesta tai sen päältä en sellaisia löytänyt.
-
Siis sellaiset auton venttiili tyyppiset...
-
Minkä tyyppinen on käytövesivaraaja?
- Onko se sellainen missä käyttövesi on säiliössä ja se lämmitetään lämmönjaon vedellä säiliössä olevalla kierukalla.
- Onko se ns. kaksoisvaippavaraaja missä on sisäsäiliö jossa on käyttövesi mikä lämmitetään sisäsäiliön ympärillä olevassa vaippasäiliössä kiertävällä lämmönjaon vedellä.
- Käyttövesipuolelta ei voi lorinoita kuulua, koska mahdollinen ilma poistuu käyttövesiputkistoon.
- Jos käyttövesi lämmitetään kierukalla, ei oikein tunnu mahdolliselta että sieltäkään kuuluisi lorinoita.
- Ainoaksi mahdollisuudeksi jää että kyseessä on kaksoisvaippavaraaja ja ilma on lämmityspuolen ulkovaipassa.
Jostakin koneen yläosasta pitäisi löytyä ilmausventtiili.
Onko totta että koneesta ei löydy minkäänlaista rakennekuvaa?
ATS
-
Minkä tyyppinen on käytövesivaraaja?
- Onko se sellainen missä käyttövesi on säiliössä ja se lämmitetään lämmönjaon vedellä säiliössä olevalla kierukalla.
- Onko se ns. kaksoisvaippavaraaja missä on sisäsäiliö jossa on käyttövesi mikä lämmitetään sisäsäiliön ympärillä olevassa vaippasäiliössä kiertävällä lämmönjaon vedellä.
- Käyttövesipuolelta ei voi lorinoita kuulua, koska mahdollinen ilma poistuu käyttövesiputkistoon.
- Jos käyttövesi lämmitetään kierukalla, ei oikein tunnu mahdolliselta että sieltäkään kuuluisi lorinoita.
- Ainoaksi mahdollisuudeksi jää että kyseessä on kaksoisvaippavaraaja ja ilma on lämmityspuolen ulkovaipassa.
Jostakin koneen yläosasta pitäisi löytyä ilmausventtiili.
Onko totta että koneesta ei löydy minkäänlaista rakennekuvaa?
ATS
Kysely aiemmin kytkentäkaaviota, mutta olisiko näistä apua?
-
Siis sellaiset auton venttiili tyyppiset...
musta korkki on kierteellä eikä mitään tapahdu vaikka sen pois ottaakin
Jos venttiili on liitekuvan näköinen niin ota venttiilin päässä oleva "hattu" pois ja paina ohuella puikolla keskellä venttiiliä olevaa osaa hiukan alaspäin,pitäisi ilmaa alkaa tulla ja kun lakkaat painamasta niin venttiili sulkeutuu siinä olevalla jousella itsestään.
edit: jos/kun ilmaa tulee tuosta venttiilistä ulos niin samalla alenee järjestelmän paine,seuraile vieressä olevaa painemittaria ettei paine pääse laskemaan nollaan.
Etsi lämmitysverkon täyttöventtiilit,yleensä 2 kpl palloventtiileitä peräkkäin ja täytä varovasti lämmitysverkostoa siten että painemittarissa lukema nousee 1-1,5 bar välille.
Sopiva lämmitysverkon paine on näissä 1 bar tai hiukan yli.
On hyvä tietää että verkoston täyttö tapahtuu vesijohtoverkosta jonka paine on n 7 bar paikkeilla,missään tapauksessa ei lämmitysverkkoon saa noin korkeaa painetta laskea.
-
Kuva 2.1 laitteen rakenne. Ilmanpoistin on viitteiden 3 ja 4 välissä yläreunassa.
-
Kuva 2.1 laitteen rakenne. Ilmanpoistin on viitteiden 3 ja 4 välissä yläreunassa.
Tuollainen löytyy, mutta kun siinä on se kierrekorkki eikä sen alla ole mitään venttiiliä, mistä ilman saisi pois
-
Ei tarvitse kun ottaa se hattu pois. Ilmanpoistimessa on kohorakenne, se toimii automaattisesti kun on saanut kaapattua järjestelmästä ilmaa. Ei omissanikaan ole mitään mitä voisi painaa mutta toimivat silti. Ota kaikista hattu pois viikoksi ja seuraile että paine pysyy, lisäile tarvittaessa vettä.
Stiebeliin kun vaihtaa vaihtoventtiilin niin sisäinen ilmanpoistin on erittäin hyvä mulinoiden eli ilmojen poistoon. Sen kun jättää auki muutamaksi päiväksi niin muuta ei tarvi. Tuossa vanhemmassa kun sitä ei ole niin sitten vaan kaikki muut ilmaimet auki niin homma hoituu samalla tavoin, tosin paljon hitaammin. Asentaja ei kerkeä tai pysty tekemään täydellistä ilmanpoistoa joten ilmaimet on sitä viimeistelyä varten. Täytyy vaan muistaa sulkeakin poistimet joskus, itselläni unohtui kerran sisäinen poistin auki puoleksi vuodeksi ja nolliinhan paine meni ja imi ilmaa poistimesta järjestelmään jolloin mulina taas alkoi.
-
ATS
Jos käyttövesi lämmitetään kierukalla, ei oikein tunnu mahdolliselta että sieltäkään kuuluisi lorinoita.
- Ainoaksi mahdollisuudeksi jää että kyseessä on kaksoisvaippavaraaja ja ilma on lämmityspuolen ulkovaipassa.
Jostakin koneen yläosasta pitäisi löytyä ilmausventtiili.
Olin vähän harhapoluilla kun ei ollut kunnon kuvia, mutta nyt näkyy olevan.
Rakennekuvan mukaan osa 4 on varoryhmä.
Jos ilmanpoistimesta ei tule ilmaa, niin joko ilmaa ei ole tai sitten ilmanpoistin on jollain tavalla tukossa.
Oiken puoleinen mutikka on varoventtiili.
Korkkia kiertämällä saa varon auki tällöin sieltä pitäisi tulla aluksi ilmaa ja perään vettä
Korkkia edelleen kierrettäessä sen pitäisi naksahtaa kiinni
ATS
-
ATSOlin vähän harhapoluilla kun ei ollut kunnon kuvia, mutta nyt näkyy olevan.
Rakennekuvan mukaan osa 4 on varoryhmä.
Jos ilmanpoistimesta ei tule ilmaa, niin joko ilmaa ei ole tai sitten ilmanpoistin on jollain tavalla tukossa.
Oiken puoleinen mutikka on varoventtiili.
Korkkia kiertämällä saa varon auki tällöin sieltä pitäisi tulla aluksi ilmaa ja perään vettä
Korkkia edelleen kierrettäessä sen pitäisi naksahtaa kiinni
ATS
Kiitos, sieltä nyt ainakin jotain tuli jo pois. Täytyy seurata tilannetta, helpompi jatkaa kun tietää mitä ja mistä tekee👍
-
sieltä nyt ainakin jotain tuli jo pois
Hyvä juttu
Mittarin mukaan verkoston paine on n. 0,5 bar.
Ennen seuraavaa ilmausta kannattaa paine nostaa n. 1,0 -1,5 bar:iin
ja ilmauksen ajaksi kannattaa kiertovesipumppu pysäyttää.
Ellet tiedä miten paine nostetaan, niin ota pari edustavaa valokuvaa koneen ympäristön putkistoista.
ATS
-
Hyvä juttu
Mittarin mukaan verkoston paine on n. 0,5 bar.
Ennen seuraavaa ilmausta kannattaa paine nostaa n. 1,0 -1,5 bar:iin
ja ilmauksen ajaksi kannattaa kiertovesipumppu pysäyttää.
Ellet tiedä miten paine nostetaan, niin ota pari edustavaa valokuvaa koneen ympäristön putkistoista.
ATS
Sentään jotain osaan tehdä eli se onnistuu. Tuli vain mieleen, että onko normaalia, kun pumppu käy, niin paine tippuu ~0.5 baariin ja kun sammuu niin nousee takaisin ~1 baariin? Tämän huomion kun seuraillut pumpun toimintaa
-
Sentään jotain osaan tehdä eli se onnistuu. Tuli vain mieleen, että onko normaalia, kun pumppu käy, niin paine tippuu ~0.5 baariin ja kun sammuu niin nousee takaisin ~1 baariin? Tämän huomion kun seuraillut pumpun toimintaa
[/quote]
Olisko se ilma syy tuohon? Nyt kun pumppu käynnistyi paine laski enää 0.8 baariin, ilmaa siellä vielä kuulostaa olevan
-
Olisko se ilma syy tuohon? Nyt kun pumppu käynnistyi paine laski enää 0.8 baariin, ilmaa siellä vielä kuulostaa olevan
Kyllä se saattaa johtua ilmasta mutta en nyt keksi siihen syy-yhteyttä.
ATS