Maalämpöfoorumi

Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: mickeym - 13.01.24 - klo:10:28

Otsikko: Lämpöässä v10.3 203 - Kompressori ei pysy käynnissä.
Kirjoitti: mickeym - 13.01.24 - klo:10:28
Uskolliseen Lämpöässääni tuli vikaa. Olen yrittänyt foorumilta löytyvien neuvojen mukaan tutkia ovatko perusasiat kunnossa. Olisiko teillä lisäideoita mitä kannattaisi tutkia?
Kannattaisiko tilata huolto, joka voisi katsoa kompressorin kylmäainemäärän ja muut siihen liittyvät asiat? Asun Akaan Toijalassa, olisiko mitään vinkkäjä hyvistä huoltoliikkeistä lähialueella?

Oireiden alkaminen
Ongelmat huomattiin siitä, että laite piippasi hälystä 4 ja oli siirtynyt lämmittämään vastuksilla.
https://drive.google.com/file/d/1xWJNNye50TeoIgSC6obZPcaiaDLR3qvg/view?usp=sharing

Video käynnistyksestä
Kompressori pysyy käynnissä n. 10 sekuntia.

Video sähköpaneelista:
https://drive.google.com/file/d/1240FPAfPK5P2EoLJCiGUV5VKDOImSij6/view?usp=sharing

Video kompressoritilasta:
https://drive.google.com/file/d/12OIXx2GmyqcfgEXbD5G8IvefpdE-cqf3/view?usp=sharing

Tehdyt tarkastukset /tutkitut kohteet
Otsikko: Vs: Lämpöässä v10.3 203 - Kompressori ei pysy käynnissä.
Kirjoitti: seppaant - 13.01.24 - klo:12:22
Konehuoneen videossa näkyy "silmän" käyttäytyminen.
On normaalia että silmässä näkyy koneen käynnistyttyä vaahtoa ja kuplia n. puolesta minuutista minuuttiin.
Näytti että sen 10s minkä kone kävi, silmässä näkyi lähinnä "tyhjää", jos tämä on totta
- Kylmäaine on vähissä
- Ennen paisuntaventtiiliä oleva magneettiventtiili on jäänyt auki asentoon.

- Tarkasta kaikki kylmäainepiirin putkien liitokset, että näkyykö jossain öljyä?
- Lataus- ja tulistuspumpun käsikäynnistys avaa myös tuon magneettiventtiilin, käynnistä pumput ja käsin venttiiliä tunnustelemalla totea venttiilin toiminta.

Lainaus
Kannattaisiko tilata huolto, joka voisi katsoa kompressorin kylmäainemäärän ja muut siihen liittyvät asiat?
Tämä kannattaa joka tapauksessa tehdä

ATS
Otsikko: Vs: Lämpöässä v10.3 203 - Kompressori ei pysy käynnissä.
Kirjoitti: Matias - 13.01.24 - klo:13:54
Eihän varaajassa ole kylmä vesi?
Siis että kone olisi pitempään käyttämättä ja varaajat jäähtyneet?
Jos on näin niin lämmitä varaajat +30 asteisiksi ja yritä sitten kompressorin käynnistystä

Tuo Mitt4 hälytys tulee korkea-,tai matalapainepressostaatista ja jos moottorisuojakytkin laukaisee.

Todennäköisesti matalapainepressostaatti nyt laukoo.
Otsikko: Vs: Lämpöässä v10.3 203 - Kompressori ei pysy käynnissä.
Kirjoitti: mickeym - 14.01.24 - klo:23:06
Kiitoksia vastauksista  :)
1. En löydä konehuoneesta merkkejä öljyvuodosta.
2. Magneettiventtiili pitää normaalin äänen ja tuntuu normaalilta kokeiltaessa käsikäytöllä.
3. Varaajanlämmöt olivat sähkövastuskäytön jäljiltä, ylä 47 ja ala 23. Se lienee kompressorin käynnistyksen kannalta hyväksyttävä tilanne?

Koitan seuraavaksi löytää jonkun tarkistamaan kylmäaieen määrän ja lisäämään sitä. Katsotaan auttaako se asiaa.
Otsikko: Vs: Lämpöässä v10.3 203 - Kompressori ei pysy käynnissä.
Kirjoitti: mickeym - 22.01.24 - klo:16:28
Nyt kylmäainepiiriä on tutkittu. Diagnoosi on seuraavanlainen:

Tämä tarkoittanee sitä, että jossain järjestelmässä on vuoto. Nyt järjestelmään lisättiin 900g kylmäainetta väriaineella höystettynä, jotta ongelman diagnosoiminen helpottuu.
Varsinaista korjausta kylmäainepiirille tuskin voi tehdä irrottamatta koko "kompressorimoduulia":
https://drive.google.com/file/d/14Qj3xRKwp2j4pkzNfNm5cAcxDTH96DCH/view?usp=sharing

Onko kenelläkään kokemusta miten tällaisessa tilanteessa on syytä menetellä?
Onko viisainta ottaa yhteyttä valmistajaan ja tiedustella millä tavalla ja kenen toimesta tällainen ongelma on tarkoitettu korjattavaksi?
Otsikko: Vs: Lämpöässä v10.3 203 - Kompressori ei pysy käynnissä.
Kirjoitti: Murre - 22.01.24 - klo:23:55
Nyt kylmäainepiiriä on tutkittu. Diagnoosi on seuraavanlainen:
  • Alapaineen rajakytkin laukaisi käynnistyksen jälkeisen paineen laskun takia.
  • Syynä paineenlaskuun oli liian vähäinen kylmäaineen määrä.

Tämä tarkoittanee sitä, että jossain järjestelmässä on vuoto. Nyt järjestelmään lisättiin 900g kylmäainetta väriaineella höystettynä, jotta ongelman diagnosoiminen helpottuu.
Varsinaista korjausta kylmäainepiirille tuskin voi tehdä irrottamatta koko "kompressorimoduulia":
https://drive.google.com/file/d/14Qj3xRKwp2j4pkzNfNm5cAcxDTH96DCH/view?usp=sharing

Onko kenelläkään kokemusta miten tällaisessa tilanteessa on syytä menetellä?
Onko viisainta ottaa yhteyttä valmistajaan ja tiedustella millä tavalla ja kenen toimesta tällainen ongelma on tarkoitettu korjattavaksi?

On tietoa.

Ensin vaihdat sen huoltoyrityksen sellaiseen joka osaa ja ymmärtää kylmätekniikan.
Oikeastaan tuo väriaine on usein aivan turha toimenpide. Vasta äärimmäisissä tapauksissa sisälle, jos silloinkaan.

Mikäli lämpöpumppusi on nyt tankattu 900g määrällä kylmäainetta, niin oliko tuolloin varaajan veden lämpötila 30-35 astetta?
Jos oli, niin on oletettavaa, että kylmäainepiiri on mahdollisesti tiineenä. Toivottavasti ei.

Näistä pitää aina ottaa kylmäaineet vaakan kautta sylinteriin ja sitten vasta ollaan viisaita, että onko vuotanut vai ei.

Koneikko kuitenkin pitää irroittaa, mikäli haluaa selvittää mahdolliset "vuodot".
Matalapaineista johtuvat häiriöt eivät välttämättä ole vuotojen syytä...