Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => IVT / Bosch => Aiheen aloitti: max2023 - 21.01.23 - klo:13:33
-
Moikka
Tänään huomasin Greenline C7 (v 2004), hälytyksen: "presost. matala". Ilmoituksen päiväys 29.12.2022
Lämpötila talossa on ollut tasaista 22 astetta.
Miten kannattaa reagoida tähän hälytykseen?
Osaisiko joku suositella asiantuntijaa, joka voisi tulla tarkistamaan tilannetta paikan päälle ja tarvittaessa korjaamaan tämän?
Pohjois -Espoo, Kalajärvi
Kiitos.
-
Yleensä tuo hälytys tulee jos keruulioksen lämpötila on laskenut liian alas tai koneessa on kylmäainevajausta.
Keruuliuoksen lämpötilat pitäisi nähdä koneen näytöltä ja kun kompressori on käynyt n 30min niin keruuliuoksen alin lämpötila pitäisi olla korkeampi kuin -5 astetta (koneelta lähtevä liuos)
Jos lähtevän liuoksen lämpötila on alle -5 niin kannattaa katsoa paljonko kierrosta tulevan liuoksen lämpötila on,pitäisi olla nolla-asteen tienoilla tai +/- 2 astetta nollasta.
Koneelta lähtevän ja kierrosta palaavan liuoksen lämpötilaero pitäsi olla 3-5 asteen paikkeilla,jos on suurempi niin keruuliuos ei kierrä kunnolla.
Syynä heikentyneeseen liuoksen virtaukseen on usein osittain tukkeeutunut roskasihti tai kiertopumpun hiipunut teho.
Näissä vanhoissa kiertopumpuissa aika usein heikkenee käynnistyskonkka(2-4uF/230-450VAC) ja heikentyneellä konkalla kiertopumpun pyörimisnopeus alenee tai se ei aina lähde laisinkaan pyörimään.
Korjautuu uusimalla ja konkka löytyy kiertopumpun nopeudensäätökotelosta ja on helppo uusia,maksaa n 10-15€.
https://www.starelec.fi/index.php?cPath=48_848
Siis jos keruun liuospumpun pyörimisnopeus on alentunut niin keruuliuoksen virtaus hidastuu ja se näkyy suurentuneena lämpötilaerona (dt) keruun meno/paluu lämpötiloissa.
Jos/kun liuoksen lämpötila laskee liian alas niin matalapainepressostaatti toimii ja tekee häiriöilmoituksen ja pysäyttää kompressorin.
Kylmäainevuoto tekee myös matalapainehälytyksen kun kylmäainepiirin paine laskee pressostaattiin asetetulle painerajalla.
Tämä vika/häiriö tulee yleensä jokaisella käynnistyksellä ja tarttee hommata kylmälaiteasentaja etsimään vuotokohta,korjaamaan ja tayttämään kylmäaine sopivaan paineeseen.
Jos matalapaine hälyjä on tullut ainoastaan kerran ja senjälkeen kompressori on toiminut normaalisti ilman häiriöitä tai muita oireita niin tuskinpa kannattaa vielä tehdä mitään.
Jos lämpöpumppu on esim viikonverran ollut käyttämättä(kylmillään) niin senjälkeen ensimmäisillä käynnistyksillä saattaa tulla matalapainehälytys mutta se lakkaa kun varaajan lämmöt nousee normaaliarvoihin ;)
-
Täällä oli sama häly ja vikana oli keruupumpun nopeuskytkimen iästä johtuva vikaantuminen . Laitoin kolvilla hyppynarun ja taas toimii eikä kipinöi ja johtaa hyvi . Vaihdan vielä moottorin konkan. Edit: "Viallisen" konkan (uusi 8uF vanha noin 2uF) vaihto ei vaikuttanut päällepäin mitään.
-
Carrier C7 alkanut herjaamaan myös matalaa pressostaattia 1.7.2024, 13.7.2024 ja 16.7.2024. Sekä 6.7.2024 lämpöjohto meno max.
Näitä lähdetään selvittämään:
- Ilmaa lämmönkeruujärjestelmässä.
- Kylmän puolen hiukkassuodatin on tukossa.
- Kylmäpiirissä liian vähän kylmäainetta.
- Lämmönkeruupumppu on pysähtynyt tai asetettu liian hitaalle nopeudelle.
- Lämmönvaihdin jäätyy, koska lämmönkeruupiirissä on liian vähän jäätymisenestoainetta.
- Vika paisuntaventtiilissä (hälytys uusiutuu 3-4 viikon välein).
Kun on tullut myös tuo "meno max" hälytys niin voisko olla lämpimän puolen hiukkassuodatin tukossa?? Olen vuosittain putsannut kaivon lämmönkeruun sihdin ja toisen sihdin pumpun ulkopuolelta, joka on lämmönjako paluu linjassa.
Ohjeessa lukee "Hiukkassuodatin on sekä lämpimällä että kylmällä puolella." Onko mulla jäänyt joku sihti putsaamatta??
Seuraavaksi odotaan että pumppu lähtee käyntiin ja on käynyt sen 30min ja listaan seuraavat lämpötilat:
- Lämmönjakoon meno GT8
- Lämmönjaosta paluu GT1
- Keruulle meno GT11
- Keruulta paluu GT10
- kuumakaasu GT??
-
Lisää vielä
- Kuumakaasu
ATS