Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: silkwood - 04.10.22 - klo:12:03
-
Hei!
Mikä olisi ideaali meno ja paluuveden lämpötilaero vai onko olemassa sellaista? Itsellä tällä hetkellä lattiakierrossa kaikki termostaatit auki ja menolämpötila 21...22 luokkaa, jolloin paluulämpö on vain noin 0,5 astetta kylmempää. Asunnossa kuitenkin sopivaa noin 21...22 sisälämpötila näillä keleillä. Kiertovesipumppu on auto asetuksella, mutta tuntuu käyvän miltei kokoajan. Ennen oli jatkuvalla.
-
Onko lämmitys päällä vai ei? Ilman lämmitystä ei tule oikein mitään eroakaan meno-paluun välille.
Sitten jos lämmitys on päällä, niin ulkolämmöistä ja systeemistä riippuen ero on jotain 2-8 asteen välillä luultavasti, tai pitäisi olla. Esim. Niben automatiikka yrittää säätää meno-paluun erotuksen niin, että asetetussa MUT:ssa (mitoituslämpötila, esim -32C) erotus on lattialämmityksellä jotain 7 paikkeilla ja siitä sitten ulkolämmön kohotessa plussalle tuo erotus lopulta pienenee 2-3 paikkeille.
Kiertovesipumpun pitääkin käydä lämmityskaudella koko ajan, muuten ei pysty laskemaan asteminuutteja.
-
Lämmitys on oikeastaan vain yöllä päällä tällä hetkellä ja päivisin ei ollenkaan. Tämä taitaa selittänee asian.
Kiertovesipumppu tosiaan on jatkuvasti päällä. Jossain täällä oli kuienkin suosituksia tauotuksiin ja nopeuksiin väleissä.
Ajatuksena on lämmityskaudella kieltää lisäys kokonaan päivisin ja yrittää säätää lämpökäyrä niin, että kompura käy mahdollisimman vähän ja vielä niin, että kämpässä päivisin pärjäisi takan tuottamalla lisälämmöllä. Yöllä sitten lämmitys olisi esim+2...3 lämpökäyrään nähden ja mahdollisesti lisäys tarvittaessa päällä.
Minkälaisiin menolämpötiloihin pelkkä kompura riittää, jos ulkona yli 20 astetta pakkasta? Eli missä likimain menee vastusten käytön raja talvella.
-
Laitatko eka tietoa laitteistosta (mikä pumppu, vuosimalli), talosta (neliöt, rakennusvuosi, patterit ja/vai lattialämmitys, kerrokset), kaivon/maapiirin pituudesta jne. niin helpompi hahmottaa missä mennään.
Kiertovesipumppu kannattaa pitää automaatilla, tyhjäkäyntinopeus jotain 20-30% välissä kunhan vesi kiertää. Kiertovesipumppu menee tyhjäkäynnille silloin kun kompura ei ole töissä. Keruupumpun voi laittaa ajoittaiselle käynnille, jolloin se sammuu kun kompura ei ole töissä.
Ajastuksilla saat ainakin ohjelmoitua kellonajan ja päivän mukaan eri sisälämpötiloja, käyttövesituotantoa ja lisäyksen (eli sähkövastuksen) estoja.
Lämpöpumpun tuottolämpö ilman vastuksia riippuu aikalailla lämmönkeruun ja lämpöpumpun mitoituksesta ja lämpökäyrän jyrkkyydestä ja varmaan monesta muustakin asiasta, eli mahdoton sanoa maksimimenolämpöä luotettavasti näillä tiedoilla. Viimeistään kokeilemalla sen sitten saat selville kun pakkaset iskee, huoltovalikosta näkee milloin vastuksia poltellaan.
-
Loggaaminen ja lokkien tulkitseminen esim. Logintutkija-ohjelmalla kannattaa opetella. Niin pääsee "kuskin pukille" ;)
-
Tässä energialaskelma, josta selviää pumppu yms. mitoitus. Talo rv. 2011, lattialämmitys kahdessa kerroksessa, Neliöt 170 m2. Alakerrassa ontelotaatat ja putket betonivalun sisällä ja yläkerrassa kipsivalun sisällä. Seinät perus puurakenteinen pakettitalo. Tuota lämpimänveden tuottoa olen yrittänyt rajoittaa ohjelmoimalla kompressorin ja lisäyksen eston. Ongelmaksi tuossa tulee lämmityskausi, kon kompuraa tarvitaan päivälläkin. Nykyisellään ei paljoa tarvitse lotrata lämmintä, kun kompura haluaa käynnistyä. Tämä sikäli ärsyttävää, kun sen perässä on sarjassa 300L LVV varaaja, jossa taas lämmintä riittää. Olen yrittänyt laskea nyt MLP:n käynnistys lämpöä reilusti alemmas, niin että kompura käynnistyy vasta jossain 30 asteen kohdalla. Tällöinkin lämmintä riittää edelleen. Olen sitten tuota LVV varaajaa kellokytkimellä säätänyt lämmittämään yöllä. Sitä en tiedä onko kustannustehokkainta toimia noin, kun MLP:n vesi on noin 30 asteista, kun menee LVV varaajaan, joka lämmittää sen yli 55 asteiseksi.
Laitatko eka tietoa laitteistosta (mikä pumppu, vuosimalli), talosta (neliöt, rakennusvuosi, patterit ja/vai lattialämmitys, kerrokset), kaivon/maapiirin pituudesta jne. niin helpompi hahmottaa missä mennään.
Kiertovesipumppu kannattaa pitää automaatilla, tyhjäkäyntinopeus jotain 20-30% välissä kunhan vesi kiertää. Kiertovesipumppu menee tyhjäkäynnille silloin kun kompura ei ole töissä. Keruupumpun voi laittaa ajoittaiselle käynnille, jolloin se sammuu kun kompura ei ole töissä.
Ajastuksilla saat ainakin ohjelmoitua kellonajan ja päivän mukaan eri sisälämpötiloja, käyttövesituotantoa ja lisäyksen (eli sähkövastuksen) estoja.
Lämpöpumpun tuottolämpö ilman vastuksia riippuu aikalailla lämmönkeruun ja lämpöpumpun mitoituksesta ja lämpökäyrän jyrkkyydestä ja varmaan monesta muustakin asiasta, eli mahdoton sanoa maksimimenolämpöä luotettavasti näillä tiedoilla. Viimeistään kokeilemalla sen sitten saat selville kun pakkaset iskee, huoltovalikosta näkee milloin vastuksia poltellaan.
-
Tätä rupean harrastamaan heti kun saan NIBE:n ohjelmat päivitettyä uusimpiin.
Loggaaminen ja lokkien tulkitseminen esim. Logintutkija-ohjelmalla kannattaa opetella. Niin pääsee "kuskin pukille" ;)