Maalämpöfoorumi

Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: porojussi - 01.10.22 - klo:13:40

Otsikko: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: porojussi - 01.10.22 - klo:13:40
Koskee: Nibe F1255

Onko muut törmänneet ongelmaan, jossa Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy käyttöliittymässä?

Uplink on toiminnassa, ja huoltotiedoissa jopa näkyy että SMP olisi käytössä, mutta en löydä mistään valikkoa että sitä pääsisi säätämään. Kohdassa jossa SMP pitäisi olla näkyy vain "Internet", "Älykoti" ja "Smart energy source".

Tuntikausia plärätty ohjekirjoja ja foorumeita, mutta en vain mistään ole vastausta löytänyt.

Firmware päivitetty 29.9.22, ja käytössä on Oomi Aktiivi-pörssisähkösopimus.

Kiitos jo etukäteen!
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: Lövin_poika - 01.10.22 - klo:23:27
aktivoi toiminto valikosta 4.1.6. jos se siellä ei ole niin sitten en osaa sanoa.
muistaakseni jollakin on ollut jokin maavalinta väärin niin ei ole näkynyt, mutten muista oliko se niben ongelma

https://www.nibe.eu/fi/fi/tuki/usein-kysyttya/faq-items/miten-otan-smart-price-adaptionin-kayttoon

JJ
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: nekkemoni - 02.11.22 - klo:18:43
Itsellä Jäspi tehowatti air ja sama ongelma joka johtui väärästä maakoodista AX eikä FI. Ongelma ratkesi jäspi tuen ohjeistamana, viesti alla. Lyhykäisyydessään Demo softa sisään, aloitusvalikosta vaihtaa maakoodin, lataa uusimman jäspi softan ja tekee aloitusvalikon uudestaan ja laittaa oikean maakoodin. Jäspi tuen ohje alla:

"Maakoodia ei laitteesta pysty jälkikäteen kovinkaan helposti muuttamaan.
 
Testailin miten sen mahdollisesti saisi valikkoon takaisin aktivoitua ja yksi mahdollisuus tähän on laitteen ohjelmiston vaihtaminen ns. Demo-softaan (toinen on koko näyttömodulin vaihtaminen).

Eli toiminta olisi ”yksinkertaisuudessaan” seuraava:

Lataa tietokoneelta USB-tikulle Demo-softa ja viimeisin Tehowatti Airin softa (Demo- ja viimeisin softa liitteenä)
Laita UBS-tikku Tehowatti Airiin ja USB-valikossa tallenna tikulle laitteiston nykyiset asetukset
Päivitä laitteistoon Demo-softa valikoimalla se päivitystiedoista
Tee demosoftan aloitusvalikko ja valitse kieleksi vaikka englanti ja maa-asetukseksi United Kingdom -> tee aloitusvalikko loppuun. Kone muuttuu englannin kieleiseksi.
Ota USB-tikku pois koneesta hetkeksi ja laita se takaisin.
Mene USB-valikkoon ja valitse sarjanumero -> vahvista (confirm) annettu sarjanumero, tarkasta sen oikeellisuus sisäyksikön tyyppikilvestä.
Päivitä laitteisto takaisin Tehowatti Airin viimeisimpään versioon valikoimalla se päivitystiedoista.
Kun laitteisto on päivityksen tehnyt avaa se taas aloitusvalikon, josta nyt päästään muuttamaan myös maa-asetus.
Kun olet aloitusvalikon käynyt läpi lataa USB-tikulta tallennetut asetukset takaisin koneelle.
 

Tämän rumban jälkeen Maa valikko on aktiivisena 24 tuntia ja poistuu automaattisesti valikoista.
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: Roori - 02.11.22 - klo:21:08
Itsellä Jäspi tehowatti air ja sama ongelma joka johtui väärästä maakoodista AX eikä FI. Ongelma ratkesi jäspi tuen ohjeistamana, viesti alla. Lyhykäisyydessään Demo softa sisään, aloitusvalikosta vaihtaa maakoodin, lataa uusimman jäspi softan ja tekee aloitusvalikon uudestaan ja laittaa oikean maakoodin. Jäspi tuen ohje alla:

"Maakoodia ei laitteesta pysty jälkikäteen kovinkaan helposti muuttamaan.
 
Testailin miten sen mahdollisesti saisi valikkoon takaisin aktivoitua ja yksi mahdollisuus tähän on laitteen ohjelmiston vaihtaminen ns. Demo-softaan (toinen on koko näyttömodulin vaihtaminen).

Eli toiminta olisi ”yksinkertaisuudessaan” seuraava:

Lataa tietokoneelta USB-tikulle Demo-softa ja viimeisin Tehowatti Airin softa (Demo- ja viimeisin softa liitteenä)
Laita UBS-tikku Tehowatti Airiin ja USB-valikossa tallenna tikulle laitteiston nykyiset asetukset
Päivitä laitteistoon Demo-softa valikoimalla se päivitystiedoista
Tee demosoftan aloitusvalikko ja valitse kieleksi vaikka englanti ja maa-asetukseksi United Kingdom -> tee aloitusvalikko loppuun. Kone muuttuu englannin kieleiseksi.
Ota USB-tikku pois koneesta hetkeksi ja laita se takaisin.
Mene USB-valikkoon ja valitse sarjanumero -> vahvista (confirm) annettu sarjanumero, tarkasta sen oikeellisuus sisäyksikön tyyppikilvestä.
Päivitä laitteisto takaisin Tehowatti Airin viimeisimpään versioon valikoimalla se päivitystiedoista.
Kun laitteisto on päivityksen tehnyt avaa se taas aloitusvalikon, josta nyt päästään muuttamaan myös maa-asetus.
Kun olet aloitusvalikon käynyt läpi lataa USB-tikulta tallennetut asetukset takaisin koneelle.
 

Tämän rumban jälkeen Maa valikko on aktiivisena 24 tuntia ja poistuu automaattisesti valikoista.
Jaahans tommosella rutiinilla onnistuu, taitaa onnistua tuolla samalla Nibe S-sarjaan.
Jossain foorumissa tuota on joku ihmetellyt ja taisi ohjeeksi saada kortin vaihdon ainoaksi tavaksi...

Hyvä että edes tommonen löytyy, mutta kyllä tuo pitäis helpompaa olla.
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: maalämpöilija - 03.11.22 - klo:09:59
Niben on syytä informoida asentajiaan tällaisesta. He kuitenkin alkuasetukset tekevät.
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: kari_o - 02.02.23 - klo:13:54
Minulla sama juttu - Suomi (Ahvenanmaa). Niben tuessa olivat tietoisia ja kyseessähän on asentajan tekemä väärä valinta.

Suositteli täällä Espoossa olemaan yhteydessä MM-putki oy tai muuhun viralliseen Nibe-huoltofirmaan. Heillä on osaaminen muutoksen tekoon.
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: kari_o - 02.02.23 - klo:19:16
Löytyykö joltakin Niben demosoftaa? :-\
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: Kollaa - 04.07.23 - klo:18:34
Mulla on näemmä sama syy, miksi Smart price Adaption ei näy, koska maana on "Suomi (Ahvenanmaa)".
Löytyikö tähän ratkaisua tee se itse ihmiselle?
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: yka111 - 15.09.23 - klo:20:56
 Sama vika myös täällä. Onko kukaan löytänyt ratkaisua?
Otsikko: Vs: Smart Price Adaptation-valikkoa ei näy
Kirjoitti: Roori - 16.09.23 - klo:10:21
Eikö tuo muutama viesti ylempänä oleva konsti pure tähän Affenanmaa ongelmaa?