Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: tunkki - 19.09.22 - klo:12:48
-
Vuosien mittaan kaikkea kokeiltu ja tuli vaan mieleen että mitkähän lienee ns tehdasasetukset tulistinventtiilissä, latauspumpun nopeudessa ja sitten ne pari alinta kraanaa, mitä pellin alta löytyy?
Pumppu 2008 mallinen V13.
-
Saatko L-Ässän mittauksista trendejä?
Jos saat, niin näkisi kuinka kone nyt käy sekä mitä pitäisi säätää.
ATS
-
Periaatteessa saan trendejä, mutta nyt on niin karmee into softakikkailujen kanssa menossa pörssisähköoptimoinnin ja softa-opationmodin tiimoilta että ei mitään kovin fiksuja käppyröitä ole just saatavilla :) Laitan tuohon nyt viimeyöltä jotain. Mutta mikäs tuohon oli lääkkeenä kun toi alaosan lämpö nousee noin paljon käsikädessä
yläosan kuumakaasun kanssa kun kompura lähtee käyntiin? Jossain ketjussa siitä oli puhe, mutta en löydä sitä enää...
Kiertopumput (meillä 2 piiriä) kakkosella ja latauspumppu ykkösellä, tulistusruuvia taitaa olla kokeeksi nyt 2 kierrosta auki (pumpussa on se y-haaraventtiili). Ja joo, tulistuksen lämpötilamittaus on vaiheessa, anturit on putkissa paikallaan, mutta en vielä saa mittausdataa niistä eli käsikopelolla olen säätänyt tulistusta.
Semmonen mielenkiintoinen havainto eiliseltä että modbussin kautta pystyy asettamaan alaosan minimilämmöksi vaikka 20 astetta, Oumanin paneelistahan sitä ei suoraan saa laitettua kuin 30 asteeseen. Se oli kokeeksi tuossa 20 asteessa nyt viimeyön, mutta nostin sitä äsken kun näytti että se alkaa ottamaan yläosasta lattiaan vettä.
Summasummaarum, kyselin noita oletusjuttuja ihan siksi että nyt on tullut kikkailtua, kokeiltua ja ruuvattua niin paljon noita asetuksia ja pitäisi varmaan tehdä pieni resetti, aloittaa ns puhtaalta pöydältä ja kerätä käyrää vaikka viikko. Tiedostan sen itse että teen muutoksia liian nopealla aikataululla, pitäisi seurata kauemmin vaikutuksia. Nyt on kuitenkin aikahyvin softapalikat kasassa että pystyy muuttamaan noita parametreja miten huvittaa.
-
Aika hyvin näyttäisi kone käyvän
Mitkähän olivat asetusarvot tuon viimeöisen trendin aikana.
Tulistuksen säätö on täysin hakuammuntaa ilman tulistetun veden lämpötilamittausta.
Oletko katsonut käyttöohjeesta, että löytyykö sieltä tehdasasetuksia.
Ensin pitää saada kone käymään hyvin ja vasta sen jälkeen voi yrittää pörssisähkökikkailuja.
ATS
-
Minulla on V7 201GT v. 2007
Asetusarvot ja tehdasasetusten palautus löytyy Oman'in käyttöohjeesta
Sinulla on vuotta nuorempi, pari pykälää tehokkaampi ja 203GT säädin mutta eiköhän siinä ole periaatteessa samat asetusarvot
Ohessa 201GT asetusarvot
ATS
-
Asetukset menevät siten että yöllä klo 00-05.59 on aina boosti päällä eli yläosan pyynti on 52.
Samoin muina aikoina, jos sähkö on alle 15c, laitetaan tuo boostiasetus päälle.
Kun boosti on päällä, niin silloin laitetaan tuo opationmodauskin päälle eli käyrää nostetaan.
Lisäksi on tämmönen hellasäröohjaus eli kun klo on 18-19, niin laitetaan yläpannun pyynniksi 52 astetta vaikka sähkö maksaisi mansikoita. Tämä siksi että suihkusta tulee varmasti kuumaa vettä tuossa 19-20 nurkilla :)
Alaero on ollut yöllä 5 tai 7 riippuen siitä käykö kompura vai ei. Se oli semmonen kokeilu, jonka vain jätin päälle ilman pahemmin järkeilemättä. En ole oikein tehnyt itselleni selväksi että mihinpäin noita ala- ja yläeroja kannattaisi ruuvailla esim silloin kun pumppu käy tai ei käy...
Yläero on ollut 8.
Joo, onhan noita tuolla manuskassa, jotain pientä eroa on, mutta ei paljoa.
Millä nopeudella tuo latauspumppu on tehtaalta tullessa? Entä ne pari alinta kraanaa konehuoneessa?
-
Ohessa trendiä kun sain aikaiseksi lueskella noita 1-wire mittauksia kantaan.
Muutama juttu, jota kuvasta ei oikein saa selville.
Ylämin oli 52 ja alamin 25.
klo
01:37:20
kompura päälle
tulistusputki 36.1 astetta
01:39:22
tulistusputki 52.3
01:44:20
tulistusputki 59.6
02:21:20
kompura pois
tulistusputki 67.2
Nyt ensinnäkin mietityttää noi lauhduttimen lämmöt. Jossain ketjussa oli että lauhduttimen in/out/deltaT pitäisi olla jotain hmm.. oliko se 4 astetta? Milloin se pitäisi olla 4 astetta? Tuossa käyntien välissä?
No jokatapauksessa tuo lauhduttimen deltaT menee varsinkin kompuran käydessä vähän ihmeellisesti. Vai meneekö? Mitä tuolle pitäisi tehdä vaiko mitään?
Entä tulistusruuvi?
-
No jokatapauksessa tuo lauhduttimen deltaT menee varsinkin kompuran käydessä vähän ihmeellisesti. Vai meneekö? Mitä tuolle pitäisi tehdä vaiko mitään?
LÄ:ssä menee lauhduttimen virtaus alavaraajan yläosaan ja sen suurehko vesitilavuus vaikuttaa lauhduttimen meno- ja paluulämpöihin.
Lauhduttimen paluulämpö on sama kuin alavaraajan alaosan lämpötila.
Lauhduttimen dt on siis myös alavaraajan ylä- ja alaosan lämpötilaero.
Trendi näyttäisi ettei varaajan lämpökerrostumat juurikaan sekoitu kun kompressori käy tämänhetkisellä virtausnopeudella (lauhdutinpumpun pyörimisnopeudella).
Jos suurennat lauhduttimen kiertopumpun pyörimisnopeutta niin luultavasti varaajan lämpökerrostumat sekoittuu ja dt pienenee.
Kokeillahan kaikkea voi mutta varsin optimaalisilta nuo trendit tämänhetken virtausasetuksilla
näyttää,myös ylävaraajan tulistuslämpö nousee hyvin joten tulistinruuvi on suht kohillaan.
Saattaa olla että jos alavaraajan virtaus on liian suuri niin se voi vaikuttaa(sekoittaa) myös ylävaraajan lämpiämiseen,kokeilemalla sekin selviää. ;)