Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: Isoroo - 04.02.22 - klo:10:24
-
Vuonna 2004 käyttöön otettu S10 lakkasi toimimasta. Virheilmoitus: Mittaus 4. Kompressorin käynti.
Pressostaatin kuittaamalla kone käynnistyy eli maapiirin pumppu ja kompura lähtevät toimimaan. Kone sammuu noin 5 sekunnin kuluttua. Sinä aikana kuumakaasun lämpötila putkesta tunnustelemalla nousee nopeasti. Kone sammuu tuohon samaan virheilmoitukseen. Vikaantumisen ilmaannuttua eilen, oli koneessa oudosti varaajan yläosan lämpö 81C ja alaosan lämpö 28C. Maapiirin paisuntasäiliössä pinta on samalla tasolla kuin ennekin.
Pari viikkoa sitten kone lakkasi toimimasta samaan virheilmoitukseen. Putsasin maapiirin sihdin ensitöiksi, mutta ei vaikutusta. Ei se kyllä erityisen likainen ollutkaan. LVI asentaja kävi tutkailemassa ja epäilyksenä kylmäainevajaus, koska lasissa näkyi kuplintaa hetken aikaa. Kuivan puolella kuitenkin värin perusteella. Kylmäainetta oli punnituksen mukaan karannut runsaasti: 2,3kg määrästä vain 0,8 kg oli koneessa. Kylmäaineen lisäyksen jälkeen kone sitten kävi viikon verran, kunnes sammui eilen. Kun 17 vuoden aikana koneesta on karannut 2/3 kylmäaineesta, epäilyttää että vuotohan siellä on ja se olisi nyt pahentunut. Nuo lämmöt kuitenkin pistää miettimään, että kyse on kuitenkin jonkinlaisesta kierto-ongelmasta. Kun en tekniikkaa sen enemmin tunne, niin olisiko täällä vihjeitä, miten tuota voisi tutkia ja selvittää? Muuten kone on toiminut kokolailla ongelmitta.
-
Pressostaatti voi laueta siksi, että maalämpökoneen lauhduttimelta lämpö ei siirry tarpeeksi hyvin lämpöverkkoon.
Jokin lämmityskierrossa voi "ahistaa".
Jos lämmityskierrossa on suodatin, kannattaa avata ja putsata se.
Tarkasta, toimiiko lämmönjaon kiertopumppu / pumput kunnolla.
Jos koneessa on lämmitysverkon puolella putkituksessa taipuisia letkuja, voivat ne olla tukossa.
----
Edit: @5.2.2022:
Kyseessä ei ollutkaan korkeapainepressostaatti, niin kuin luulin.
Tuli ihan väärä diagnoosi.
-
L-Ässien vakiovika
Käyntitietorele pätkii
Tuo muutaman sekunnin käyntiaika on tyypillinen oire
Kun koneen käynistyttyä automatiikka ei saa tietoa että kone käy niin se pysähtyy.
ATS
-
Pressostaatin kuittaamalla kone käynnistyy
Tuossa LämpöÄssän mallissa korkeapainepressostaatti kuittautuu automaattisesti mutta matalapainepressostaatti pitää kuitata käsin painamalla kuittauspainikkeesta.
Kylmäainevajaus laukaisee matalapainepressostaatin
Kylmäainetta oli punnituksen mukaan karannut runsaasti: 2,3kg määrästä vain 0,8 kg oli koneessa. Kylmäaineen lisäyksen jälkeen kone sitten kävi viikon verran, kunnes sammui eilen. Kun 17 vuoden aikana koneesta on karannut 2/3 kylmäaineesta, epäilyttää että vuotohan siellä on ja se olisi nyt pahentunut
Jos koneessa on taas kylmäainevajaus niin vuotokohta kannattaa selvittää ja korjata,siihen on kylmälaiteasentajilla siihen kehitettyjä mittalaitteita.
Silmämääräisesti kylmäainevuotokohdan saattaa hyvällä tuurilla löytää kun tutkii kylmäaineputken alta pohjapellin tai muut osat.
Yleensä kylmäainevuodon mukana tulee hiukan öljyä joka näkyy ja tuntuu vuotokohdan alapuolella,öljyä siis tippuu vuotokohdasta.
Vikaantumisen ilmaannuttua eilen, oli koneessa oudosti varaajan yläosan lämpö 81C ja alaosan lämpö 28C.
Ylävaraajassa on 6kw:n vastus joka kytkeytyy häiriötilanteessa automaattisesti päälle ja todennäköisesti nuo lämpötilat johtuu siitä
Lämpöässän S-sarja on varustettu 6 kW sähkövastuksella, jolla voidaan lämmittää vettä
tarvittaessa. esim. häiriön sattuessa
Harvinaisen selkeä manuaali
https://oilon.com/wp-content/uploads/2021/03/Lampoassa_S_8-15_2004_08.pdf
-
Kiitos vastauksista. Tutkailin sisustaa. Arvelen, että vuotokohtakin on nyt haarukassa, mutta on tietenkin mahdotonta sanoa, onko jäljet vuodosta vanhoja vai uusia... Laitan oheen kuvan tuosta osasta, mutta en sitä osaa kyllä nimetä... Koneen pohjalla oleva ääneneristys vaahtomuovi on öljystä reippaasti märkä, kun öljyä on valunut noiden putkien kylkiä pitkin pohjalle.
Lämmönjakopuolen käyttöpumppu kyllä pyörii, mutta aika lämmin sen minusta oli, ei kuitenkaan niin kuuma, etteikö sitä kestäisi koskea pidemään. Itse kompura päästää pysähtyessään erikoisen äänen, ihan kuin pyörisi hetken toisinpiön. Liekö mahdollistakaan?
Sähkövastus on kiinnitetty varaajaan puolen välin alapuolelle, ja se ei lähde itsekseen käyntiin vikatilassa. Ensin pitää asettaa kone osateholle. Lämpötilat ei siis johtuneet siitä
Eka kuva ylhäältäpäin ja toinen alhaalta.
-
Minun V-7:ssä vuodelta 2007 on oheisen kuvan mukainen "imukaasun lämmitin"
Mielestäni se on sama laite mikä näkyy sinun kuvassa.
Löydätkö omasta koneestasi kuvassani olevaa näkölasia?
Näkölasin tiivisteistä on ollut silloin tällöin kylmäainevuotoja.
Koneen käynnistyessä näkyy näkölasissa kuplia tai vaahtoa jotka häviävät viimeistään minuutin parin kuluessa ja lasissa näkyy vain kirkasta nestettä.
Elleivät häviä on se merkki kylmäaineen vajaudesta.
ATS
-
Jos ei kirkkaan vihreä olekaan niin kuiva kuitenkin. Kuplat katoaa noin puolen minsan kuluessa. Lasin alaosassa ei ole vuodoista jälkeä,
-
Maanantaina tehtiin toinen yritys. Kyllä kylmäaineet oli taas karanneet. Vuotopaikka oli tuossa esilämmitysputken juuressa. Huolto varmensi vuotokohdan (toivottavsti ei ole muuta vuotokohtaa) ja juotti kiinni. Nyt kone on toiminut taas tämän kolme vuorokautta ongelmitta. Toivotaan, että tuli tällä kuntoon.