Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => IVT / Bosch => Aiheen aloitti: VPA - 03.09.12 - klo:16:11
-
Morjens ,
meillä on 12 vuotta vanha IVT 5 , sisäisellä varaajalla. Viimeisen vuoden aikana on satunnaisesti sytyttänyt varoitusvalon "high pressure" mutta on kuittaantunut pois itsestään ja kone käynnistynyt normaalisti .
Pari kuukautta sitten ei enään kuittaantunut itsestään ja jokin anturi vaihdetiin koneeseen. Huollonkin jälkeen "high pressure" valo sytyy silloin tälläin ja pitää kuitata pois käyttämällä sulaketta pois , sekä satunnaisesti ongelmia käyttöveden riittävyydessä , mitä ei aiemmin ole ollut, vaihto ventiili on vaihdettu uudempaan/toimivaan malliin pari vuotta sitten.
Saman aikaisesti hultoliike arveli että ohjainkortti alkaa "hajoamaan" eikä varaosakorttia enään saa -> vaihtoehtona 12 vuotta vanhan koneen korvaaminen uudella ...
Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisesta satunnaisesta "high pressure" ongelmasta ? tai tuosta ohjainkortista , eletroniikka näyttää melko yksinkertaiselta , eli mitä sieltä särkyy ?
-
Morjens ,
meillä on 12 vuotta vanha IVT 5 , sisäisellä varaajalla. Viimeisen vuoden aikana on satunnaisesti sytyttänyt varoitusvalon "high pressure" mutta on kuittaantunut pois itsestään ja kone käynnistynyt normaalisti .
Pari kuukautta sitten ei enään kuittaantunut itsestään ja jokin anturi vaihdetiin koneeseen. Huollonkin jälkeen "high pressure" valo sytyy silloin tälläin ja pitää kuitata pois käyttämällä sulaketta pois , sekä satunnaisesti ongelmia käyttöveden riittävyydessä , mitä ei aiemmin ole ollut, vaihto ventiili on vaihdettu uudempaan/toimivaan malliin pari vuotta sitten.
Saman aikaisesti hultoliike arveli että ohjainkortti alkaa "hajoamaan" eikä varaosakorttia enään saa -> vaihtoehtona 12 vuotta vanhan koneen korvaaminen uudella ...
Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisesta satunnaisesta "high pressure" ongelmasta ? tai tuosta ohjainkortista , eletroniikka näyttää melko yksinkertaiselta , eli mitä sieltä särkyy ?
Jos paineet/lämmöt on mitattu ja kaikki anturit todettu toimiviksi eikä varaosakortteja ole saatavilla, niin kiikuttaisin ko. kortin jollekin kokeneelle RTV-korjaajalle. Ellei vikaa löydy pyytäisin tutkimaan onnistuisi ko. mittaus poistaa toiminnasta. Sehän on täysin tarpeeton silloin kun kylmäkkö on kunnossa ja kaikki säädöt kohdallaan. ;)
Minusta tuollaisen vian takia pumppua ei kyllä kannata hävittää...
Välttämättä asiansa osaavalta ammattimiehelle ei olisi ylitse pääsemätön homma vaihtaa tuohon IVT:en jokin toinen ohjausyksikkö. (esim. Team-Control)
-
mitä sieltä särkyy ?
Yleisimpiä vian syitä (ja korjaus menetelmät):
- Ukkosen aiheuttama ylijännitepiikki rikkonut jonkin komponentin. (rikkoutuneet komponentit etsittävä ja vaihdetta, välillä mission impossible. Ko. tapauksessa voi onnistuakin, varsinkin jos saa skemat ja bommit valmistajalta)
- Konkat kuivut vanhuuttaa (konkat vaihdetaan ja taas toimii, yleensä)
- Puuttuvu juotos (lisätään juotos, toimii)
- Kylmä juotos (lämmitetään kaikki huonon näköiset juotokset, toimii. Samalla poistetaan tehtaan jäljiltä olevat ylimääräiset oikosulut ;D)