Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Yleistä => Aiheen aloitti: Pumppumies - 22.10.21 - klo:20:07
-
Löytyykö miltään valmistajalta pientä, alle 10kW, invertteripumppua jossa on 3-vaihesyöttöinen invertteri?
Thermia Calibra 7 ja Bosch 7001i 2-8 ovat ainakin 1-vaihe invertterillä, eli käytännössä pumppu toimii yksivaiheisena. Vastukset tietysti 3-vaiheiset ja ohjauselektroniikkaa, pumppuja ym mitättömiä kuormia on jaettu toisiin vaiheisiin.
Suhteellisen suuritehoinen yksivaihetamu ei ole sähköverkon kannalta hyvää ratkaisu. Käytettävyyden kannalta ongelma on esimerkiksi sähköauton latauksen suhteen. Yhden vaihen suuri kuormitus rajoittaa 3 x 25A pääsulakkeilla käytettävissä olevaa virtaa, kun taas kolmevaihetoteutuksella virta jakautuisi pinempänä ja tasaisesti kaikille vaiheille.
Omassa projektissa sopiva teho olisi juuri tuollainen n 7-8kW laite. 1-vaihe laitetta en siis haluaisi, jääkö mahdollisuudeksi vain on/off, vai onkohan 12kW teholuokan pumppu huono idea?
-
Bosch 7001i 2-8 maksimi virta yksivaiheinvertterillä kompressorille on manuaalin mukaan 10A. ;)
https://www.bosch-climate.fi/globalassets/fi-dokumentit/ladattavat-dokumentit/oppaat-ja-esitteet/maalampo/7001i_flyer.pdf
-
Oilonilta...
Mitsu
Thermia Calibra eco
Tämmönen 3v pienistä MLP muistikuva...
Voi olla muitakin.
-
Oilonilta...
Mitsu
Thermia Calibra eco
Tämmönen 3v pienistä MLP muistikuva...
Voi olla muitakin.
Oilonin 2-9 malli on ohjelmallisesti kuristettu 3-12:sta. Taulukossa minimitehot samat kuin 3-12 mallissa, eli 3,2kW.
(https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?action=dlattach;topic=9849.0;attach=13285;image)
(https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?action=dlattach;topic=9849.0;attach=13287;image)
-
Ctc...oliskos sekin Oilonin tapaan viritetty pikkukone!?
-
Bosch 7001i 2-8 maksimi virta yksivaiheinvertterillä kompressorille on manuaalin mukaan 10A. ;)
Kyllä, 10A kompressorille + 16A lataukseen on 26A, eli yli pääsulakkeen. 3-vaiheteknikalla samalla teholla kompressorin vaihevirta olisi n 3.5A.
Edit. Ylläoleva arvio pätisi jos mennään 3 x 230V syöttöön. Koska 3-vaiheisella syöttöjännite nousee 400V arvoon, jää vaihevirraksi enään n 2A. Melko iso ero, 10A->2A.
Oilonilta...
Mitsu
Thermia Calibra eco
Tämmönen 3v pienistä MLP muistikuva...
Voi olla muitakin.
Thermia Calibra Eco 8 tuotelehdessä on mainittu "kompressorin taajuusmuuttaja on kytketty vaiheeseen L3"
Mitsun ainoa malli on 11kW
Oilonilta löyty sähkökuvat, Cube inverterin kuvaan on piirretty tamu 3-v syötöllä. Kuvasta ei selviä onko 9 vai 12kW mallista. Kompressori on Emerson XHV0181P-9E9, tamu ED30103B. Tämähän voisi olla 9kW mallina ok tuossa mielessä. Onkohan Nibe pohjainen laite vai ihan omaa suunnittelua
-
Oliskos Viessmanin Vitocal 333-G 1,7-8,6kW pikkukone 3-vaiheisella kompuralla:
https://static.viessmann.com/resources/technical_documents/FI/fi/VDP/5837962VDP00001_1.pdf?#pagemode=bookmarks&zoom=page-fit&view=Fit (https://webapps.viessmann.com/vibooks/api-internal/file/resources/technical_documents/FI/fi/VDP/5837962VDP00001_1.PDF?#pagemode=bookmarks&zoom=page-fit&view=Fit)
-
Ctc...oliskos sekin Oilonin tapaan viritetty pikkukone!?
Ainakin minimitehoiksi on ilmoitettu samat tehot. Mutta lieneeko tuossa kompura kuitenkin L3-vaiheella? Ainakin sähkövastustehoa sillä vaiheella on vähemmän kuin muilla...
-
Oliskos Viessmanin Vitocal 333-G 1,7-8,6kW pikkukone 3-vaiheisella kompuralla:
Viessman sähkökuvien perusteella näyttäisi että myös C06-malli on 3-vaiheinen. Ainakin sama sähkökuva on merkitty C06-C12 malleille.
Ctc...oliskos sekin Oilonin tapaan viritetty pikkukone!?
CTC kytkentäkuvissa myös 3-v inu.
Kun ainakin Oilon rajoitta pikkukoneen ohjelmallisesti 12kW mallista, herää kysymys mitä haittaa olisi valita ylisuuri 11-12kW malli 8-9kW mallin sijaan
-
Kyllä, 10A kompressorille + 16A lataukseen on 26A, eli yli pääsulakkeen. 3-vaiheteknikalla samalla teholla kompressorin vaihevirta olisi n 3.5A.
Edit. Ylläoleva arvio pätisi jos mennään 3 x 230V syöttöön. Koska 3-vaiheisella syöttöjännite nousee 400V arvoon, jää vaihevirraksi enään n 2A. Melko iso ero, 10A->2A.
Thermia Calibra Eco 8 tuotelehdessä on mainittu "kompressorin taajuusmuuttaja on kytketty vaiheeseen L3"
Mitsun ainoa malli on 11kW
Oilonilta löyty sähkökuvat, Cube inverterin kuvaan on piirretty tamu 3-v syötöllä. Kuvasta ei selviä onko 9 vai 12kW mallista. Kompressori on Emerson XHV0181P-9E9, tamu ED30103B. Tämähän voisi olla 9kW mallina ok tuossa mielessä. Onkohan Nibe pohjainen laite vai ihan omaa suunnittelua
Kyllä juu omakin ajatus on että 3v pumppua ensisijaisesti katottava kun uusinta nostaa päätään, juurikin tuon tasaisen kuormituksen takia...koskaan ei tiedä mitä tulee eteen ja pitää yrittää ettei pääsulakekokoa (25A) tarvitsis kasvattaa (=maksaa rahaa).
Tuosta Mitsusta ja yleensäkin, että eihän se yläpään teho tärkeä ole kunhan riittää, mieluummin alapäälle enemmän painoa kun suurimmat käyntiajat tulee siellä päässä ja Mitsu lähtee 1.5kW:sta. Korkeampi litkun lämpö syksyllä tarkottaa esim 3kW nimellisellä alaväännöllä äkkiä yli 4kW minimitehoa ja sitten neulotaan tikitikiä kunnes tehon tarve nousee minimitehoa suuremmaksi.
Tuo Pdesign on varmaan se arvo missä valmistajien koneet on trimmattu parhaimmilleen, eli katselisin enemmän tuota ja alapääntehoa jotta osuisi omaan tarpeeseen tehosta parhaiten kun tuota pumpun kokoa arpoo.
Kyllä Oilonin kuvissa on mielestäni lisähuomautuksilla aina sanottu jos on pari vaihtoehtoa, eli suomentaisin tuon niin että jos ei sanota mitään niin on sama kompura/invertteri 9 ja 12 koneilla.
Thermian datoista, Calibra eco 8, kun lukee niin 400V kohdalta voisin päätellä kyllä että on 3~ kompura, sähkökuvista aukeais:
Electrical data, 400V, 3N~ Mains power supply Volt 400 3N~
Max working power, compressor kW 2,8
Marking power, circulation pumps kW 0,1
Immersion heater, 3 steps kW (0)/2/4/6
Fuses, combined2A, A (13)/13/13/16
Fuse separate supply, compressor only A N/A
Fuse separate supply, immersion heater only A N/A
Electrical data, 230V, 1N~ Mains power supply Volt 230 1N~
Max working power, compressor kW 2,8
Marking power, circulation pumps kW 0,1
Immersion heater, 3 steps kW (0)/2/4/6
Fuses, combined2C A (13)/25/32/40
Fuse separate supply, compressor only A 13
Fuse separate supply, immersion heater only A 10/20/32
Electrical data, 230V, 3~ Mains power supply Volt 230 3~
Max working power, compressor kW 2,8
Marking power, circulation pumps kW 0,1
Immersion heater, 3 steps kW (0)/2/4/6
Fuses, combined2C A (13)/20/25/32
Fuse separate supply, compressor only A 13
Fuse separate supply, immersion heater only A 10/16/25
Näistä avaintiedoista kannattais kasata semmonen taulukko johon takois merkittäviä tietoja eri koneilta niin on helpompi hahmottaa jos vaihtoehtoja onkin loppuviimeksi paljon...
-
Osaavammat voisi tutkia myös Daikinin Altherma 3 GEO:n. Tämä taipuu pienille tehoille 0,85kW - (8kW)9,5kW ja olisi riittävä myöskin maksimitehoiltaan.
Onko tässä invertteri 3-vaiheinen, vai meneekö yhdellä vaiheella?
-
Osaavammat voisi tutkia myös Daikinin Altherma 3 GEO:n. Tämä taipuu pienille tehoille 0,85kW - (8kW)9,5kW ja olisi riittävä myöskin maksimitehoiltaan.
Onko tässä invertteri 3-vaiheinen, vai meneekö yhdellä vaiheella?
1~ mielestäni...
-
Calibra Eco vielä tämmönen alahuomautus tteknisessä datassa:
2B)The minimum recommended fuse size depends on the limitation of the electrical immersion heater in combination with the compressor. The maximum permissible power for immersion
heater can also be set differently with and without compressor for further adjustment at low fuses. Control and circulation pumps are operated with L1. 400V versions:The power supply and the
frequency converter for the compressor are powered by L1, L2 and L3. Meets IEC61000-3-12 at Ssc connection point Calibra Eco 12 <1.3 MVA, Calibra Eco 16 <1.8 MVA without action . Calibra
Eco 12 230V: The feeding for immersion heater and compressor can be physically separated. Complies with IEC 61000-3-12 without conditional connection
Sähkökuva tarvittas jotta olis 100% tietoa...
Tuosta noita tietoja kaivettu, 'Wiring diagram' vain puuttuu...se 'pakki'
http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/BWCA01TD0602_X028161en.pdf
-
Tässä malliksi kuinka oma tehojakauma menee 4v ajalta, palkit sitten laskettu vrk ka. vuoden ajaksi.
Näkee että paljon painottuu tuonne alatehoille nuo ajotunnit
-
Calibra Eco vielä tämmönen alahuomautus tteknisessä datassa:
Sähkökuva tarvittas jotta olis 100% tietoa...
Tuosta noita tietoja kaivettu, 'Wiring diagram' vain puuttuu...se 'pakki'
http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/BWCA01TD0602_X028161en.pdf (http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/BWCA01TD0602_X028161en.pdf)
Calibra 7 installation guide kertoo selvästi. En tidä onko Eco sitten eri.
Calibra 7 400V
▪ L1, :Control, and circulation pump
▪ L1, L2: Internal immersion heater
▪ L3: Inverter, compressor
-
Calibra 7 installation guide kertoo selvästi. En tidä onko Eco sitten eri.
Calibra 7 400V
▪ L1, :Control, and circulation pump
▪ L1, L2: Internal immersion heater
▪ L3: Inverter, compressor
Juu Calibra 7 varmaan juu, en juurikaan epäile ettei olis 1~...
-
Juu Calibra 7 varmaan juu, en juurikaan epäile ettei olis 1~...
Ainakin Thermian sivuilla on mainittu "Calibra Eco on käytännössä sama lämpöpumppu kuin Calibra varustettuna samoilla toiminnoilla ja hyödyillä"
Myös tässä:
https://www.thermia.fi/media/69811/tuotelehti_calibra_eco_20201125.pdf (https://www.thermia.fi/media/69811/tuotelehti_calibra_eco_20201125.pdf)
kerrotaan Eco 8 kohdalla "Ohjaus ja kiertopumput
on kytketty vaiheeseen L1. Lisälämpö on kytketty vaiheisiin L1 ja L2,
ja kompressorin taajuusmuuttaja vaiheeseen L3. "
-
Ainakin Thermian sivuilla on mainittu "Calibra Eco on käytännössä sama lämpöpumppu kuin Calibra varustettuna samoilla toiminnoilla ja hyödyillä"
Myös tässä:
https://www.thermia.fi/media/69811/tuotelehti_calibra_eco_20201125.pdf (https://www.thermia.fi/media/69811/tuotelehti_calibra_eco_20201125.pdf)
kerrotaan Eco 8 kohdalla "Ohjaus ja kiertopumput
on kytketty vaiheeseen L1. Lisälämpö on kytketty vaiheisiin L1 ja L2,
ja kompressorin taajuusmuuttaja vaiheeseen L3. "
Joo, ristiriitaista tietoa tarjolla, "Technical description Atlas & Calibra models" sanoo noita tietoja erilailla...
Siinä on 2A ja 2B laitettu molemmat koskemaan Eco 8 kohdalle...oliskohan tuo sitten väärin eli 2B liikaa tuossa kohtaa, vain Herra Thermia tietää :D
Olen noita dokuja tuijotellut, ei ole maahantuojan sivuja tullut kateltua kun sieltä tarkentavat dokut puuttuu...
Sitten tuo vaihtoehto tipahtaa listalta jos onkin tuo 1~ juttu.
-
Näköjäns DE kielen alla oli Wiring diagramma, 1~ siis on sen mukaan... tuo "technical description" sisältää sitten ns. 'puppua'.
Aina nämä on vähän tämmösiä että pitää tarkistaa kahdesta-kolmesta lähteestä jos on joku oudolta kuulostava juttu.
-
Kyllä, 10A kompressorille + 16A lataukseen on 26A, eli yli pääsulakkeen. 3-vaiheteknikalla samalla teholla kompressorin vaihevirta olisi n 3.5A.
Edit. Ylläoleva arvio pätisi jos mennään 3 x 230V syöttöön. Koska 3-vaiheisella syöttöjännite nousee 400V arvoon, jää vaihevirraksi enään n 2A. Melko iso ero, 10A->2A.
Thermia Calibra Eco 8 tuotelehdessä on mainittu "kompressorin taajuusmuuttaja on kytketty vaiheeseen L3"
Mitsun ainoa malli on 11kW
Oilonilta löyty sähkökuvat, Cube inverterin kuvaan on piirretty tamu 3-v syötöllä. Kuvasta ei selviä onko 9 vai 12kW mallista. Kompressori on Emerson XHV0181P-9E9, tamu ED30103B. Tämähän voisi olla 9kW mallina ok tuossa mielessä. Onkohan Nibe pohjainen laite vai ihan omaa suunnittelua
I vaihe kompuralla ja kaksi vaihetta lataukseen silloin max 16A
-
Sahköauto olisi hyvä pystyä lataamaan 3 x 400V latauslaitteella. On huomattavasti nopeampi kuin 1 x230V tai 1x400V lataus. Muutenkin tuollainen 1x230V sisään, 3x230V ulos invertteri ei ole välttämättä se paras tekniikka.
-
Sahköauto olisi hyvä pystyä lataamaan 3 x 400V latauslaitteella. On huomattavasti nopeampi kuin 1 x230V tai 1x400V lataus. Muutenkin tuollainen 1x230V sisään, 3x230V ulos invertteri ei ole välttämättä se paras tekniikka.
Ainakin kannattais olla ajatus/suunnittelun lähtökohta että vois ladata 11kW:lla muun elämisen kärsimättä 25A taloudessa jos nyt yleensä uskoo sähköautoiluun...
-
Ainakin kannattais olla ajatus/suunnittelun lähtökohta että vois ladata 11kW:lla muun elämisen kärsimättä 25A taloudessa jos nyt yleensä uskoo sähköautoiluun...
Toisaalta sähköautoakaan ei tarvitse ladata 11kW:lla 24/7, joskus senkin akku täyteen tulee.
-
Toisaalta sähköautoakaan ei tarvitse ladata 11kW:lla 24/7, joskus senkin akku täyteen tulee.
Ei tietenkään 24/7 koska kait sillä ajellakin olis tarkoitus jos semmonen on.
Ei tarvitse näitä nykyajan 'mopoautoja', mutta arvattavasti akkuhaba kasvaa ja kasvaa, tulee toinen sähkis vierelle jne...tarve latauksen nopeuteen kasvaa ja kasvaa ja kasvaa...
Ehkä on hyvä ajatella asioita vähän etäämmälle jo tämmösen MLP hankinnan yhteydessä, uskoisin että löytyy jo henkilöitä jotka on huomannut asian 'myöhässä' ja etenkin näitä öljystä>vilppiin katujia tulee löytymään enenemässä määrin jos ovat tulevaisuudessa sähköautoilijoita.
-
Ei tarvitse näitä nykyajan 'mopoautoja', mutta arvattavasti akkuhaba kasvaa ja kasvaa, tulee toinen sähkis vierelle jne...tarve latauksen nopeuteen kasvaa ja kasvaa ja kasvaa...
Vain, jos ajaa sillä sähkiksellä tolkuttomia määriä. Harva ajaa edes 100 km/vrk. Tuo on hoidettu alle 2 h 11 kW laturilla. Onnistuu hyvin on-offin huiliessa ja invertterin käydessä pikkuteholla. Tarviiko edes 11 kW latausta kotona mihinkään? 3 kW riittää hyvin yön aikana saamaan 150-300 km lisää akkuun eli pitämään sen täytenä akun koosta riippumatta, jos ajoa on vähemmän.
Erikseen sitten ne, jotka ajavat työkseen ympäri Suomea ja käyvät muutaman tunnin yöunen ajan kotona lataamassa 50+ KWh.
-
Sahköauto olisi hyvä pystyä lataamaan 3 x 400V latauslaitteella. On huomattavasti nopeampi kuin 1 x230V tai 1x400V lataus. Muutenkin tuollainen 1x230V sisään, 3x230V ulos invertteri ei ole välttämättä se paras tekniikka.
Mulla 2 vaihetta sähköauton latauksessa.
-
2 vaihetta on sama kuin 1x400V. Jos on täyssähkö, todennäköisesti tukisi 3x400V latausta.
-
Vain, jos ajaa sillä sähkiksellä tolkuttomia määriä. Harva ajaa edes 100 km/vrk. Tuo on hoidettu alle 2 h 11 kW laturilla. Onnistuu hyvin on-offin huiliessa ja invertterin käydessä pikkuteholla. Tarviiko edes 11 kW latausta kotona mihinkään? 3 kW riittää hyvin yön aikana saamaan 150-300 km lisää akkuun eli pitämään sen täytenä akun koosta riippumatta, jos ajoa on vähemmän.
Erikseen sitten ne, jotka ajavat työkseen ympäri Suomea ja käyvät muutaman tunnin yöunen ajan kotona lataamassa 50+ KWh.
Ehkä nyt hieman on aika pehmentänyt mutkia suoriksi kun noin helpolla pääsee :D, voisin itse kuvitella niitä menneitä ruuhkavuosia niin kyllä joku 3kW olis aika 'kitupolttoa', jos olis ollu sähkikset ja jollain max 3kW katauksella olis koittanu pärjätä niin vastaus olis EI, olis jäänyt monet harrastusmenot menemättä jne, akku tyhjäski työpäivänä ja sitten äkkiä uutta kamaa akkuun 3kW:lla..ei pelaisi... 11kW:lla sentäs saa 0.5h ~30km akkuun ja jos töpseliä kaipaavia olis useampi niin siihen jo tökkäis.
Sehän on tietty selvää että ei nyt ihan jokainen päivä välttämättä pahimman mukaan, mutta niin usein kuitenkin että monista menoista tulisi aikamoista akkukyttäilyä ja hermojen menetystä.
11kW:kin on melko vähän loppujen lopuksi, mutta mitä enee tätä asiaa pyörittää niin sitä vahvempi olo että 3~ MLP:lle on ajattelu pohjattava vaikka 1~ pikkukoneella muuten pärjäis...
Toivottavasti tarjonta vähän 3~ puolella lisääntyy tulevina vuosina uusilla kylmiksillä, matalahkolta kW vääntävä + 3~ + uus kylmis niin onko niin että ainut on Geodan tällä hetkellä. ???
-
Eli hihasta vetäen 300km päivässä työmatkat ja harrastukset? Kolmen päivän välein tankilla. Kenellä perse kestäisi?
Veli ajellut maalla id4lla 8600km ja about 160 egee polttoainekulut... kyllä siinä alkaa hermotkin levätä.
-
Eli hihasta vetäen 300km päivässä työmatkat ja harrastukset? Kolmen päivän välein tankilla. Kenellä perse kestäisi?
Veli ajellut maalla id4lla 8600km ja about 160 egee polttoainekulut... kyllä siinä alkaa hermotkin levätä.
Mihin kohtaan tämä liittyy tätä aihetta?
Se on toinen tarina "kannattaako sähköpirsseily"
-
Ehkä nyt hieman on aika pehmentänyt mutkia suoriksi kun noin helpolla pääsee :D, voisin itse kuvitella niitä menneitä ruuhkavuosia niin kyllä joku 3kW olis aika 'kitupolttoa', jos olis ollu sähkikset ja jollain max 3kW katauksella olis koittanu pärjätä niin vastaus olis EI, olis jäänyt monet harrastusmenot menemättä jne, akku tyhjäski työpäivänä ja sitten äkkiä uutta kamaa akkuun 3kW:lla..ei pelaisi
En nyt ymmärrä? Kellä ei auto ole lähes aina kotona parkissa 22-06 vähintään? Tuossa ajassa 3 kW:llä saa 24 kWh eli autosta ja ajosta riippuen 100-200 km ajoa. 100 km päivässä on 36 500 km vuodessa. Hyvin harva ajaa noin paljon. Itsellä jäi 15 000 km paikkeille silloinkin kun kahta lasta kuskattiin 5-6 krt/vk/lapsi harrastuksiin.
Useimmilla auto pääosin seisoo pihassa 18-08. tuossa saa jo 200-300 km latauksen 3 kW:llä.
Nyt on jo aika paljon autoja, joissa akulla ajaa 500 km. 100 km/vrk latauksella selviää siis yhdestä 500 km ajosta ja sitten seuraavina päivinä latatuu täyteen.
-
En nyt ymmärrä? Kellä ei auto ole lähes aina kotona parkissa 22-06 vähintään? Tuossa ajassa 3 kW:llä saa 24 kWh eli autosta ja ajosta riippuen 100-200 km ajoa. 100 km päivässä on 36 500 km vuodessa. Hyvin harva ajaa noin paljon. Itsellä jäi 15 000 km paikkeille silloinkin kun kahta lasta kuskattiin 5-6 krt/vk/lapsi harrastuksiin.
Useimmilla auto pääosin seisoo pihassa 18-08. tuossa saa jo 200-300 km latauksen 3 kW:llä.
Nyt on jo aika paljon autoja, joissa akulla ajaa 500 km. 100 km/vrk latauksella selviää siis yhdestä 500 km ajosta ja sitten seuraavina päivinä latatuu täyteen.
Se on ihan sama vaikka ajais 100tkm, vaikka seisois itse yön pihalla, olis vaikka yötöis yms yms... vain sillä on tässä kohtaa merkitystä kun se akku on tyhjä kotona niin se on tyhjä ja kohta taas joku muutaman kympin lenkki pitäis heittää, niin sillä 3kW kotilatauksella ei tuossa kohtaa oiken tee mitään, 11kW on sitten lähes 4x nopeampi antamaan potku. Jos akku on joku hervoton niin se tietysti harventaa niitä mahdollisuuksia kun tilanne voi tulla päälle. Harrastuksia ja töiden paikkoja sun muita juttuja on tietty itsekullakin eri määrät säännöllisesti/epäsäännöllisesti ja etäisyydet myös vispoo, mutta tuo 15tkm sai meillä kertoo 2-3x jossain kohtaa, eikä siinä todellakaan olisi 3kW latauksella olis tehny ongelmakohdassa mitään, taxi paikalle, silloin tuossa mitään ongelmaa kun asia hoitui muutamalla minuutilla Essolla tjms.
Todellakin omassa päässä MLP:lle mahdollismman vähän vaikutusvaltaa rajoittaa jotain EV-latausta...
-
kun se akku on tyhjä kotona niin se on tyhjä ja kohta taas joku muutaman kympin lenkki pitäis heittää, niin sillä 3kW kotilatauksella ei tuossa kohtaa oiken tee mitään,
Eli jotenkin on ajettu akku tyhjäksi ja kovin pian taas pitäisi ajaa? Tietysti kotiin voidaan tulla työmatkalta, mökkireissulta tai lomamatkalta niin, että akku on lähes tyhjä. Onko silloin sitten oleellinen ero lataako 3 vai 11 kW? Väittäisin, että harvemmin. 3 kW:llä lataa tunnissa 20 km ajomäärän. Tuon verran menee helposti, kun purkaa kamat autosta ja syö jotain. Ei kuullosta ihan normaalilta tarpeelta lähteä satojen km reissusta tunnissa uudestaan pitkälle ajomatkalle.
-
Eli jotenkin on ajettu akku tyhjäksi ja kovin pian taas pitäisi ajaa? Tietysti kotiin voidaan tulla työmatkalta, mökkireissulta tai lomamatkalta niin, että akku on lähes tyhjä. Onko silloin sitten oleellinen ero lataako 3 vai 11 kW? Väittäisin, että harvemmin. 3 kW:llä lataa tunnissa 20 km ajomäärän. Tuon verran menee helposti, kun purkaa kamat autosta ja syö jotain. Ei kuullosta ihan normaalilta tarpeelta lähteä satojen km reissusta tunnissa uudestaan pitkälle ajomatkalle.
Ihan helposti 'normaalia' voi olla tommoset ja ihan sama mistä syystä se akku on tyhjä, tyhjä kuitenkin väärään aikaan ei kovin kummallista ... 11kW on kuitenkin paljon enemmän ja nopeampi kuin 3kW tai toisinpäin oikeastaan 3kW on paljon hitaampi. Tämähän on uutta ajattelemisen aihetta aiheuttavaa joka ponnahtanut esiin E-autojen myötä, eikä ollenkaan ajankohtaista itselle muutakuin ajatuksen tasolla.
En mitenkään päin hakisi/suunnittelisi systeemejä siten että tavoittelisin/hakisin ongelmia tuota 3kW latua...
-
Tulee tuo sama ongelma helposti vastaan jo saunan kanssa jos haluaa pakkasella saunoa, tietenkään ei ole pakko. Vielä kun pumppu legionellasyklin tai muun syyn takia käy hetken vastuksilla ja L3 vaiheella sattuu olemaan hieman muitakin pienempiä kuormia.
Lisäksi yksivaihetamu aiheuttaa sähkööverkkoon huomattavan paljon yliaaltoja. Energiaa ei näissä oteta vain yhdestä vaiheesta, lisäksi kaikki energia otetaan lyhyellä ajanjaksolla jännitteen siniaallon huippukohdalla.
-
Kun ajaminen ei maksa sähköllä käytännössä juuri mitään tulee silloin tietenkin ajettua. Työkaveri ajeli uudella Teslalla 7kk aikana 40000km, 190 km päivä :)
Oman hybridin lataus maksaa yöllä n. 5-6 snt/kWh siirtoineen n.0,50 eur:lla ajelee sen reilu 40km, siis työmatkat ja kauppareissut ym. akut vaan kasvaa ja lataustarve lisääntyy. Kannattaa ajatella nykyhetkeä pidemmälle, lataussähkölle varmaan tulee olemaan tarvetta eikä kannata 1-vaihe pumppua laittaa jottei tarvitse uusia sitäkin auton lisäksi.
-
Gebwell Aries 6&12 lämpöpumpuissa on kolmivaihekompurat.
-
Jos saivartelisi, vois todeta että ainakin lähes, jos ei kaikissa, pumpuissa on kolmevaihekompressori.
Gebwellistä en löytänyt kytkentäkuvaa, ja syöttövirran speksi on sen verran epätarkka, että noilla ei asiaa voi varmentaa.
-
Aiheesta saa saivarrella..
Liitteenä kytkäri Aries 6 asennusohjeesta kaapattuna. Eli invertterille tulee 3-vaihesyöttö.
-
Totta. Asiallista, mallimerkinnän perusteella myös pystyisi 1kW tehoon.
-
Totta. Asiallista, mallimerkinnän perusteella myös pystyisi 1kW tehoon.
Mutta pystyykö oikeasti? Gebwell itse ilmoittaa 1,5kW. Pikku Nibekin yksivaiheisella kompuralla on todellisuudessa kesälämpötiloilla yli 2kW, vaikka luvataan 1,5kW.
En ainakaan itse ole tehotaulukkoa Gebwellille löytänyt.
-
Hyviä kysymyksiä, eikä vain Gebwellin suhteen. Lisämausteena minimitehon hyötysuhde.
Onko tietoa kenen kompuraa ja tamua Gebwell käyttää?
-
Totta. Asiallista, mallimerkinnän perusteella myös pystyisi 1kW tehoon.
Pikku Aries taitaapi sitten olla 'alas viritetty' 12kW kone kun noita asennusohjeen datoja tulkkaa...vähän heikommat nuo 7 koneen tehokkuus arvot kuin 12 koneen.
Mistä tommonen 1kW löytyy, asennusohjeessa 1.5kW?
-
Pikku Aries taitaapi sitten olla 'alas viritetty' 12kW kone kun noita asennusohjeen datoja tulkkaa...vähän heikommat nuo 7 koneen tehokkuus arvot kuin 12 koneen.
Mistä tommonen 1kW löytyy, asennusohjeessa 1.5kW?
6&12 Arieksissa eri koneikot eli ei ole mistään alas virittämisestä kyse. Komponenttierojen vuoksi painossakin on 9kg ero.
-
6&12 Arieksissa eri koneikot eli ei ole mistään alas virittämisestä kyse. Komponenttierojen vuoksi painossakin on 9kg ero.
Osaluetteloo en havainnut joten ei pysty varmistamaan...
Kiloeroja voi tulla muustakin kuin kompurasta.
-
Tulipahan hakattua pienten koneiden Energyraportin arvoja exeliin ja tämmösiä viivoja niistä tuli:
Ei oikeins tiedä mitkä nuo pisteiden +12/+7/+2/-7 määrittelyt on, millä teholla ja menolämmöllä ja mitä muuta määritystä siihen kuuluu?
Edellisestä johtuen ei oikein ymmärrä kuinka noita viivoja vois tulkita!?