Kiitos paljon kaikille kommenteista ja ideoista! Tavallaan on myös helpotus tietää, että tämä käyntisykli ei ole normaalia ja jotain on todennäköisesti vialla.
Taas on ilta vietetty, ihmetelty ja opittu paljon uutta uuden parhaan Nibe-nimisen kaverin kanssa teknisessä tilassa. Illan havainnot ja kommentit koostetusti:
-Keruulämpö sisään ja ulos ovat tovin käynnin jälkeen luokkaa: 8,2 astetta sisään ja 0,5 astetta ulos.
-Vikakoodit kävin läpi ja viimeisin loki löytyy kesältä 2019 jolloin edellisen omistajan mukaan yksi lämpötila-anturi vikaantui ja se vaihdettiin uuteen.
-Riisuin koneelta vaatteet pois ja seurasin vaihtoventtiilin toimintaa. LV-veden lämmityksellä se menee alareunaan ja muutoin nousee ylös noin puoleen väliin mustia palkkeja. Valkoinen nipukka nousisi tuosta vielä ylöspäin, joten osaako joku sanoa tuosta, että jääkö se välille vai nouseeko yläasentoon? Sormella nipukkaa painaessa koneen seistessä kuulee selvästi kohinaa, että pumppu alkaa imeä LV lämpöä kaksoisvaipasta. Sitä en pysty sanomaan korvakuulolla tai sormituntumalla, että vuotaako venttiili yläasennossa vai ei. Voi siellä joku liru olla, mutta ei venttiili ainakaan ihan puoleenväliin jumiudu. Vuotava vaihtoventtiili tuntuu kuitenkin järkevältä syylliseltä, sillä kone käy edelleen pelkästään käyttövesikäynnillä ja LV lämpö (1.4 eli ilmeisesti kaksoisvaipan lämpötila) laskee itsestään sieltä 54 asteesta 45 asteeseen noin 20 minuutissa vaikka yhtään tippaa lämmintä käyttövettä ei ole samaan aikaan päästetty hanasta.
-Vai onko olemassa muita mahdollisia vuotokohtia esim. kaksoisvaipassa vesivaraajan sisäänpäin? Voisiko tämän havaita siitä, että hanasta laskettu kuuma vesi haiskahtaa hieman pahalta? Pitäisikö tämmöinen vuoto näkyä kuitenkin jossain, esim. lattialämmitysverkon paineessa mikä on paisuntasäiliön juuressa olevan mittarin mukaan stabiili 0,5 bar? Eikö se silloin nousisi vesijohtoveden paineen ollessa tuota suuremaksi?
-Kosteita tiloja lämmitetään samalla vedellä kuin muitakin tiloja. Samalta jakotukilta lähtee putket kosteisiin tiloihin sekä muihin huonetiloihin.
-Lämpimällä käyttövedellä ei vissiin ole kiertoa, ainakaan mitään pumppua tms, ei löydy käyttövesiputkien varrelta.
-Nibe-kaverin illanvieton ohessa seurasin myös käyttöveden mittaria, joka löytyy koneen vierestä. Mittari uusittiin noin kuukausi sitten ja siinä samalla HSY:n kaveri kertoi, että mittarista löytyvä pieni propelli on melkoisen tarkka kaveri ja sen pyörimisestä näkee pienetkin lirut. Tuo hyrrä ei pyörinyt lainkaan koneen ollessa päällä tai poissa.
Mitä mieltä olette, onko parasta tilata huoltomiest vaihtamaan vaihtoventtiili, vai mitä vielä voisin testata ja tutkia?