Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ison käyttövesivaraajan asetukset  (Luettu 1343 kertaa)

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Ison käyttövesivaraajan asetukset
« : 25.09.20 - klo:09:57 »
Vanha kompakti-Nibe korvattiin erillisellä maalämpöpumpulla (1140-12kW) ja 500l käyttövesivaraajalla kHaato VLP500). Tässä varaajassa lämmitysvesi ajetaan kierukkaan noin 30cm yläreunasta ja kierukan paluu aivan alaosassa. Kuumavesi luonnollisesti otetaan aivan ylhäältä ja korvaava kylmä tulee aivan alas. Veden lämpö mitataan noin 30cm yläosasta.

Minkälaisilla asetuksilla varaajaa kannattaisi lämmittää. Äkkiseltään näytti siltä, että lämmityksen menon ja paluun erotus olisi n. 6c, kun pytyssä on 45c. Olen nyt säätänyt aloitusrajaksi 45c ja pysäytykseksi 52c.

Pitäiskö tilanne ymmärtää niin, että lämmityksen lopussa, kun anturissa 52c (samassa kohtaa kuin kierukan tulo), alaosassa on 6 astetta kylmempää eli 46c vai sekoittuuko varaaja niin tehokkaasti, että koko pytty on tasalämpöinen?

Kuinkahan paljon lämmityksen loppuvaiheessa on kierukan meno- ja paluulämpötilat? Aiheuttaako 52c pyynti liian suuren menolämpötilan? Ja mikä mahtaa olla pytyn yläosan lämpötila lämmityksen lopussa?

Millainen tilanne mahtaa olla juuri ennen lämmityksen alkua? Onko kerrostuma täysin lineaarista? Eli jos alaosaan tulee 6c asteista kunnan vettä ja noin 30cm yläreunasta on 45c. Pytyn korkeus on noin 200cm eli alaosan ja anturin etäisyys 170cm. Lineaarisella kerrostumisella laskisin ylhäällä olevan (45c-6c)/170cmx200cm=45.8c kuumempaa kuin alaosassa eli 51.8c.

Toimiiko varaaja ollenkaan ajatellulla tavalla? Nämä mitatkin on vain hattuvakioita.

Tässä old school - pumpussahan ei ole logitusmahdollisuutta, joten näitä lämpötila tietoja ei kovin pienellä työllä saa. Varmaan joku on tätä tutkinut, joten voisi vähän valaista minuakin.

Sinänsä systeemi tuntuu pelaavan hyvin, kun viimeisen vuorokauden aikana on tullut 2 kompressorikäynnistystä, lämmitystarvetra ei ollut. Vanhalla kompaktipumpulla tuli suunnilleen 10 käynnistystä vuorokaudessa käyttöveden tekemiseen.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ison käyttövesivaraajan asetukset
« Vastaus #1 : 25.09.20 - klo:10:24 »
Mulla 500 litran erillinen varaaja, jossa kierukka koko pytyn matkalla. Mulla ei ylä- ja ala-anturin välillä ole kuin 2-3 astetta enintään lämpötilaeroa, joten aika kauttaaltaan tuo lämpiää mulla. Lämmin kiertovesi vähän antureihin tuo lisää eroa, ilman kiertoa tuo ero olisi luokkaa 1-2 astetta.

Käyttöveden lämmityksessä meno-paluu ero on koko ajan 6-6.5 astetta.

Lämmitys käynnistyy 43 ja loppuu 54 asteessa, toi haettu niin että kuuma vesi ei lopu vaikka suihkuttelisi tuossa alarajalla. Kiertoveden kanssa 4 käynnistystä/vrk, ilman kiertoa 2 käyn/vrk.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Ison käyttövesivaraajan asetukset
« Vastaus #2 : 25.09.20 - klo:10:32 »
Siis onko vain 2-3 astetta eroa ala- ja ylälämmöissä lämmityksen jälkeen vai jopa ennen lämmitystä?

Mulla kanssa lämminvesikierto. Mulla oli niin lyhyt tarkastelujakso, että tuo 2 käynnistystä voikin olla jopa 4 vuorokaudessa.

Kyllä tässä jotain kerrostumista tapahtuu, kun eilen aamulla huomasin käyttöveden olevan 40c lämmityksen ollessa käynnissä (luultavasti alkuvaiheessa). Eli lämmityksen käynnistyessä kylmä vesi alaosasta on lähtenyt ylös laskien anturin mittauskohdassa lömpötilan 45c-->40c. Toinen vaihtoehto olisi, että kova kulutus olisi nitkauttanut varaajan lämpöä, mutta siihen aikaan ei ollut muuta kulutusta kuin kierron meneminen päälle yöllisen seisomisen jälkeen.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Ison käyttövesivaraajan asetukset
« Vastaus #3 : 25.09.20 - klo:10:36 »
Kuinka kauan sulla muuten kestää varaajan lämmitys noilla lämpötiloilla? Ja minkä tehoinen pumppu?
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ison käyttövesivaraajan asetukset
« Vastaus #4 : 25.09.20 - klo:11:14 »
Tossa alla tiedot, eli 16 kW invertteri. Noin 50 min kestää lämmitys.

Lämmityksen aikana kerrostumaa ei käpyrän mukaan ole, ja kun kiertovesi sammuu yöksi niin kerrostumaa ei tapahdu. Kiertovedellä sitten eroa tulee se 2-3 astetta. Liitteenä viimeisen vuorokauden käppyrä, ylin sininen on yläosan lämpö ja violetti on täyttö ja antura on muistaakseni jossain puolivälissä varaajaa.

Ja nyt muuten huomasin, että puhuin vähän ohi aiheen. Eihän mulla siis ole tietoa varaajan alaosan lämmöstä, vaan vain yläosan ja tuon täyttöanturin lukema. En tiedä mihin asti mulla varaajassa anturitasku yltää, voisihan tuon testata joskus mitä alaosa antaa asteita jos sinne asti anturin saa.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Ison käyttövesivaraajan asetukset
« Vastaus #5 : 25.09.20 - klo:13:17 »
Niin, kerrostumistahan tietysti tapahtuu vain, kun on kulutusta eli alaosaan laitetaan lisää kylmää vettä.

Sulla näytti olevan invertteri, joks varmaan osaa lämmittää käyttövettä viisaammin kuin mun on/off.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo