Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: keruupiirin liuoksen tutkiminen  (Luettu 2641 kertaa)

Poissa jykke68

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
keruupiirin liuoksen tutkiminen
« : 31.10.19 - klo:13:15 »
Kun ei liuos syty liekkitestiä varten, eikä oikein huvittaisi alkaa potentiaalista metanolia alkaa tislaamaankaan. Olisiko jollain siis vinkiä minne voisin kiikuttaa näytteen tutkittavaksi?

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Vs: keruupiirin liuoksen tutkiminen
« Vastaus #1 : 31.10.19 - klo:13:53 »
Mitä siitä pitää tutkia?
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa jykke68

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: keruupiirin liuoksen tutkiminen
« Vastaus #2 : 31.10.19 - klo:15:19 »
Haluan luonnollisesti tietää onko liuos metanolipohjainen. Mikäli on, tiedän jo tapahtuneiden ongelmien olevan siitä johtuvia, ja on perustellumpaa vaihdattaa koko keruupiirin liuos vaarattomampaan ja vähemmän korroosiota aiheuttavaan liuokseen.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: keruupiirin liuoksen tutkiminen
« Vastaus #3 : 31.10.19 - klo:20:46 »
Jos liuos ei syty, mulla tulisi mieleen tällainen testi joka voisi antaa indikaatiota kannattaako nestettä tutkia lisää

A) Lasiin 1 desi keruupiirin liuosta
- sekaan etanolia 0.1 (tai 0.05) desin annos + sekoitus + koeta sytyttää
- toista niin kauan kunnes syttyy  ( ja pidä kirjaa kuinka monta kertaa piti lisätä etanolia)
- havainnoi liekin väri

B) Lasiin 0.4 desiä etanolia + 0.6 desiä huoneenlämpöistä vettä
- havannoi liekin väri

Oletukseni olisi, että A -lasissa olisi alkujaankin jotain 30 -prosenttista lientä, ja siten syttyessään alkuperäistä alkoholia (etanolia tai metanolia) olisi ehkä luokkaa 75% palavasta aineesta, ja sen pitäisi näkyä - jos se on metanoliliuos.

Vähän tollaista kotitestiä itse mietin, jos mulla ei liemi syty. Mulla on kotona korkkaamaton 18kg pönikkä glögin teräs..tarkoitan Naturet -maalämpö -etanolia jota meinaisin käyttää testissä avuksi.

Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa ishiba

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 459
Vs: keruupiirin liuoksen tutkiminen
« Vastaus #4 : 01.11.19 - klo:06:03 »
Näyte kuumavesihauteeseen, niin saiskohan sitä tulille? Metanolin liekki on sopivassa valaistuksessa väritön (siis sitä ei näe), mikä kannattaa turvallisuusnäkökohtana ottaa huomioon.

Poissa Alijohtaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Maalämpöfoorumi
Vs: keruupiirin liuoksen tutkiminen
« Vastaus #5 : 01.11.19 - klo:17:34 »
Tuon tuntee hajusta kumpaako on.