Tämä ei nyt ihan tähän kohtaan sovi, kun pumppu itsetään toimii, mutta varaaja ei.
Tilasin Turun Maalämmöltä maalämpöpaketin avaimet käteen -sopimuksella syksyllä 2015.
Paketissa Stiebel Eltron pumppu (WPF-7) ja Hoiaxin kaksoisvaraaja. Kaksoisvaraaja oli tilan takia välttämätön.
Heti talvella 2016 havaittiin (havainto kylmässä suihkussa☹) pumpun itsenäisesti säätävän lämminvesiasetuksia alas. Toimittajan mukaan tilapäinen runsaampi veden kulutus on tämän voinut saada aikaan. Tulisi välttää ylikuormitusta. Käytännöksi tuli viikottainen korjaus asetuksiin.
Seuraavaksi otimme yhteyttä talvella 2017 kun pumppu keskeytti käyttöveden lämmityksen ”kuumakaasumaksimiin” asetuksen ollessa 47ast.
Yhteydenottossa Turun Maalämmön ohje oli, että asetusta alemmas (45ast.) ja hystereesiä pienemmälle. Samalla legionella -ohjelma päivittäiseksi.
Ongelmien vielä jatkuessa lopulta (talvella 2018) toimittaja (Turun edustus oli muuttunut Lännen Maalämmöksi) lopulta myönsi, että Hoiax varaaja ei pysty vastaanottamaan sitä energiatiheyttä, jonka pumppu tuottaa. On kuulemma ollut virheellisesti Hoiaxin manuaalissa.
Lännen Maalämpö Turun yksikkö suostuu asentamaan uuden varaajan minun kustannuksellani. Itse koen, että toimittajalla tulisi olla jonkinlainen vastuu toimituksesta ja sen toimivuudesta.
Ehdotin kustannusten puolittamista ja lupauduin poistamaan seinän teknisestä tilasta, että tilaa saadaan kahdelle varaajalle.
Lännen Maalämmön viimeisin ehdotus oli pyytää minun vakuutusyhtiötä maksamaan. Onko kenelläkään kokemusta? Onko edes teoriassa mahdollista tällainen?
Jotta voisin edes yrittää kotivakuutuksesta, niin pyysin toimittajalta dokumentteja alkuperäisestä laskelmasta ja Hoiaxin virheellistä manuaalia, mutta mitään ei ole kuulunut.
Pitkän sepustuksen jälkeen pyydän mielipiteitä, että miten tästä jatkaa? Onkohan tässä vaan tyydyttävä kohtaloonsa, että ”artisti maksaa...”?
PS: Stiebel Eltron pumppu on toiminut muuten moitteettomasti koko ajan.