Pientä päivitystä:
- tänään sain tämän
läppätakaiskuventtiilin 1 1/4 -koossa . Hintaa tolle tuli veroineen 33 EUR ja lisäksi otin varalle pienemmän 1" koossa (22 EUR veroineen). Nämä tuli LVI -liikkeen kautta johon mulla ei ole aikaisempaa asiakassuhdetta, varmaan nää saa moni paljon halvemmalla, mutta tiedoksi mitä itse maksoin.
- noissa läppätakaiskuventtiileissä vaikuttaisi olevan tosi hyvä kierto, en usko aiheuttaa käytännössä painehäviöitä. Siitä huolimatta asentanen pienen (noin 28cm) kesäkierto -mutkan, ketjussa aiemmin miettimäni mukaan, johon tuon läppätakaiskuventtiilin laitan.
- muuten mulla ei ole tulossa magneettiventtiileitä viilennyspiiriin, ainoastaan isokokoiset käsisulkuventtiilit joilla voi (esimerkiksi talveksi) sulkea viilennyskierron.
- sellaisen
modauksen tein noihin Sabianan -konvektoreihin, molempiin:
1) poistin sähköllä toimivat kondenssipumput ja niihin liittyvät sähköjohdot
2) Korvasin poistamani kondenssipumput painovoimaisella poistolla, otin tällaisesta
2-altaisen tiskialtaan vesilukosta noi vaakahaarat, mitkä liittyy teleskoopilla tuohon putkihässäkkään. Vaakahaarat joissa on päässä noi tiskialtaan pohjaventtiilit ... liitin ne konvektorin kondenssialtaaseen poraamalla kondenssialtaan alimpaan kohtaan keskelle yhden pienen reiän ja ympärille muutama vähän isompi, samaan tapaan kuin tiskialtaissakin on. Siihen toi pohjaventtiili kiinni, ja poisto 50mm viemäriputkella yläpohjassa katon reunaan, johon teen pienen (esim 1/4") huomaamattoman ulostulon vedelle.
3) tein pienen (suljettavan)
huoltoluukun (pyöreä noin 95mm reikäsahalla) konvektorin yläpuolelle, suoraan tuon pohjaventtiilin yläpuolelle. Siitä voi sitten tarkistaa ja tarvittaessa puhdistaa pohjaventtiilin ja muutenkin katsoa mitä konvektorille kuuluu. Muutenhan sen huoltoluukun takana olisi kondenssipumppu, mutta sen poistamalla tuli kummasti tilaa sisälle.
Ajattelin tää modaus liittyy 75% siihen, että sähköllä toimivat kondessipumput vaikutti mun silmään ylimääräiseltä vikapisteeltä, halusin vähän varmemman toimivuuden. 25% perustelen sillä, kun jätin noi magneettiventtiilit pois, ehkä parempi se kondenssinpoisto toimii riippumatta siitä onko konvektorilla virtaa vai ei.
Jos joku muu meinaa työstää Sabianan konvektorin koteloita, niin bi-metalli reikäsahalla sitten, kotelo itse asiassa on peltiä, toisin kuin luulin.

Katson josko saisin tänne vielä jonkun kuvan noista modeista.