Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sabiana konvektori, puhaltaa riippumatta termostaatista (RATKAISTU TAAS)  (Luettu 6861 kertaa)

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Moi,  toivoisin joku sähköä paremmin ymmärtävä voisi vilkaista tätä, mistä suunnalta mun kannattaisi seuraavaksi yrittää etsiä ratkaisua.


Taustaa:
- olen hankkinut 2 kpl Sabiana SK-32 Skystar konvektoria ja niihin2 kpl  Sabiana WM-T seinätermostaatteja
- toisen konvektorin olen kytkenyt yhdessä sähköasentajan kanssa, tän viestin liitetiedostossa on kytkennät havainnollistettu mitä olen tehnyt.   koko monikymmensivuinen ohje löytyy netistä linkin takaa.
-- Tarkalleen, käytimme sivunumero 10 kuvaa, ja siitä vasemmanpuoleista kytkentää.
-- Laite on nyt olohuoneen lattialla, sähköt on yhdistetty   ( liitetiedoston kuva!  )
-- Jäähdytysliemiletkuja ei ole yhdistetty

- Liitetiedostot havainnollistavat mitä olen tehnyt, ja mitkä ovat haasteet koitan ratkaista.

Haluaisin saada systeemin puhalluksen toimimaan toivotulla tavalla, ennen kuin asentaisin laitetta kattoon. (helpompi ihmetellä olohuoneen lattialla laitteen sielunelämää)


Mua mietityttää,
- miksi laite puhaltaa kokoajan, ja termostaatilla ei ole puhaltimen toimintaan mitään vaikutusta?
- olenko hankkinut virheellisen seinäsäätöyksikön. Sabianan dokkarissa mielestäni on ristiriitaista tietoa ( sivun 14 kohta sanoo, että säätöyksikkö WM-T / 9066630 sopii AC -moottoristen mallien kanssa, sivujen 5-8 taulukot sanovat toisin   )
-- musta tuntuu, että hankkimani säätöyksikkö on EC -moottorille, jota ehkä ohjataan jotenkin toisella tavalla kuin AC -moottoria.
-- onko puhaltimen toimintaan vaikutusta sillä, että vesiventtiiliän en vielä ole asentanut?

Oon tarkistanut kytkennät noin 10 kertaa ja yksi virhe löytyikin (korjattu jo), mutta sillä ei ollut vaikutusta laitteen toimintaan.

Arvostaisin paljon jos joku voisi vähän kommentoida, mikä tässä on pielessä, ja mitä seuraavaksi? Luonnollisimpana näkisin toisen säätöyksikön hankkimista, katsoa onko sillä vaikutusta puhaltimen toimintaan.

Kiitos
« Viimeksi muokattu: 07.07.19 - klo:19:30 kirjoittanut kaupunkitila »
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 582
Lainaus
- miksi laite puhaltaa kokoajan, ja termostaatilla ei ole puhaltimen toimintaan mitään vaikutusta?

Kuvista näyttäisi että puhallin on kytketty vain 3-asentoiseen seinäsäätimeen(?)

Termostaatti näyttäisi olevan piirikaavion oikeassa yläkulmassa,tunnus T1.

Lainaus
- olenko hankkinut virheellisen seinäsäätöyksikön.

Seinäsäätöyksiköstä ei ole oikeaa kytkentäkuvaa,puuttuu termostaatti.

Koska kuitenkin termostaatin säätönuppi näkyy valokuvassa samassa kojeessa kuin 3-asentoinen seinäsäädin niin oliskohan tuossa kojeessa samoja riviliittimiä  (tunnukset J2/V1-V2-V3) kuin piirikaavion T1 kohdassa.
Tai sitten piirikaavio ei ole tuosta 3-nopeus + termostaattisäätimestä

Jos laitat valokuvan jossa näkyy koko seinäsäätimen piirilevy ja termostaatin nuppi on irroitettu niin ehkä siitä selviäisi jotain.

edit: Jos tuossa seinäsäätimessä ei ole muita riviliittimiä kuin kuvassa näkyvät niin kannattaisi kokeilla sellaista että irroita vuorotellen jompit 1-5 ja 6-7 liittimistä,saattaa olla että toinen niistä ohittaa termostaatin koskettimen.
Ota virrat pois ennen kytkentöjä ja jos termostaatti ei ala katkomaan niin palauta alkuperäinen kytkentä
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Kiitos paljon vinkeistä :)

Kuvista näyttäisi että puhallin on kytketty vain 3-asentoiseen seinäsäätimeen(?)

Termostaatti näyttäisi olevan piirikaavion oikeassa yläkulmassa,tunnus T1.

Niin seinäsäätimessä on 3 asentoa. 

En ole varma onko konvektorissa itsessään termostaattia. Arvelin etukäteen, että olisi, mutta en löytänyt missä se olisi.


Seinäsäätöyksiköstä ei ole oikeaa kytkentäkuvaa,puuttuu termostaatti.

Koska kuitenkin termostaatin säätönuppi näkyy valokuvassa samassa kojeessa kuin 3-asentoinen seinäsäädin niin oliskohan tuossa kojeessa samoja riviliittimiä  (tunnukset J2/V1-V2-V3) kuin piirikaavion T1 kohdassa.
Tai sitten piirikaavio ei ole tuosta 3-nopeus + termostaattisäätimestä

Jos laitat valokuvan jossa näkyy koko seinäsäätimen piirilevy ja termostaatin nuppi on irroitettu niin ehkä siitä selviäisi jotain.


En löytänyt samoja tunnuksia J2/V1-V2-V3 termostaattisäätimeltä.
Otin valokuvia sekä 1) seinäsäätimen piirilevystä; että 2) konvektorin piirilevystä.



edit: Jos tuossa seinäsäätimessä ei ole muita riviliittimiä kuin kuvassa näkyvät niin kannattaisi kokeilla sellaista että irroita vuorotellen jompit 1-5 ja 6-7 liittimistä,saattaa olla että toinen niistä ohittaa termostaatin koskettimen.
Ota virrat pois ennen kytkentöjä ja jos termostaatti ei ala katkomaan niin palauta alkuperäinen kytkentä

Koitin ottaa 1-5 pois ( tällöin puhallin ei käynnisty lainkaan), ja sitten erikseen 6-7 pois, jolloin en huomannut vaikutusta mihinkään.

Lisään vielä seuraavassa viestissä kuvat itse konvektorin piirikortilta.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Konvektorin piirikortilta vielä tässä kuvat.

Kiitos kaikesta tuesta. 

Joo voi olla mulla ei ole ihan oikeat asennuskaaviot, en ole kovin hyvä sähkökaavioiden kanssa. Googlella aiemmin löysin pdf:n jonka mukaan mahdollisesti mulla on EC -moottorillisen mallin seinäsäädin, ja konvektori on vanhanmallisella AC-moottorilla. Tässä vaiheessa epäilen että mulla on seinäohjain joka ehkä koettaa kommunikoida jollain signaaleilla (esim. 10V) jotain mitä vanhanmallinen moottori ei ymmärrä. Mahdollisesti pitäisi käyttää jotain yksinkertaisempaa seinäohjainta, joka katkaisisi kaikki virrat konvektorilta termostaatin naksahtaessa.

Kiitos
 

Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 582
Jos nykyisellä seinäsäätimellä saa kaikki kolme puhallusnopeutta käyttöön niin kyllä se konvektorin puhallinmoottorille sopiva silloin on ja myös kytkennät on oikein.

Termostaatin periaate näyttäisi olevan kuvasta tulkiten että sen toiminta on elektroninen,jossain piirilevyllä on joko NTC tai PTC vastus,termostaatin nupin akselilla on potentiometri ja puhaltimen 230V sähköä katkoo ja kytkee pieni rele (musta suorakaide komponentti termostaattinupin vasemmalla puolella,päällä valkoinen tarra jossa teksti 2A 230V)

Jos sieltä kuuluu niksaus termostaatin nuppia käänettäessä ja ledi syttyy niin tuo rele kytkee/katkaisee oikean tuntuisesti ja releen päävirtakoskettimen kautta pitäisi puhaltimen sähkön kytkeytyä/katketa termostaatin(nupista säädetyn) asetusarvon mukaan.

Jostain syystä nyt sähkö menee nopeusvalintakytkimiltä suoraan moottorille ohi termostaatin ohjaaman relekoskettimen.

Ehkä sähkäri saisi ohmilla mittaamalla selville miksi sähkö ei kierrä releen koskettimen kautta.


9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Oon tässä etsinyt kissojen ja koirien kanssa, löysin paperivihkosta kuvan mikä mielestäni näyttää eniten siltä miltä kortti konvektorin sisällä.

Korostin keltaisella myös tekstiä mikä englannin kielellä kertoo toiminnasta.

Kuvassa näkyy mielestäni miten termostaatti pitäisi tavallaan olla. Mutta en silti ymmärrä miten ton seinätermostaatin saisi kytkettyä niin, että se katkoisi tuota 2 <--> 10 liittimen väliä..

Toivottavasti kuva näkyy, jouduin sitä aika paljon pienentämään.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 582
Lainaus
- olen hankkinut 2 kpl Sabiana SK-32 Skystar konvektoria ja niihin2 kpl  Sabiana WM-T seinätermostaatteja
- toisen konvektorin olen kytkenyt yhdessä sähköasentajan kanssa, tän viestin liitetiedostossa on kytkennät havainnollistettu mitä olen tehnyt.

Jos sinulla on toinen seinätermostaatti niin kokeileppa sillä tätä konvektoria ohjata,sillä saa hyvin rajattua vikamahdollisuuksia.

Esim minirele on hyvin pieni sähkömekaaninen komponetti jossa on käämi joka kehittää magneettikentän kun käämiin tulee (ohjaus)sähkö,esim 24V tasavirtaa.
Releessä on kosketin joka on pelkästään palautusjousen varassa kiinni releen rakenteissa ja liikkuu auki/kiinni magneettikentän mukaan.
Joskus on sattunut että kun koje tai pelkkä rele tärähtää,tippuu lattialle tms niin jousi tai kosketin irtoaa paikoiltaan ja kosketin jää pysyvästi kiinni asentoon ja tässä tapauksessa antaa puhaltimelle jatkuvaa sähköä kunnes valintakytkimeltä katkaistaan.

Eli tämä seinäsäädin saattaa olla viallinen ja tämän saisi varmimmin testattua jos kokeilisi toisella seinäsäätimellä.

Myös ohmilla mittaamalla voi koskettimen asennon helposti tarkistaa,jännitteettömä se pitää olla auki.
Mitatessa tietysti huomioitava ettei mitausvirta pääse mistään kiertämään.
Jos toinen säädin osoittautuu vialliseksi niin saanee takuuseen uusittua
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa geo_lampoa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
  • Maalämpöfoorumi
Näyttäisi siltä, että jos puhaltimen haluaa pysähtyvän termostaatin avulla, niin hyppyjohto 1-5 pitäisi siirtää välille 1-7. Hyppy 6-7 pidetään myös paikallaan.  Eli apinoidaan tuolta osin kytkennästä A, mutta käytetään 7-pinniä, johon mahtuu paremmin, kun 6:sta lähtee jo tuo venttiilihojaus. B-kytkennässähän termari ohjaa vain venttiiliä, eli sinällään kaikki toimii nyt ohjeen mukaisesti.  Tuskin mikään rikki on :)

Hiukan on kyllä arpomista ja mieluusti saisi tehdä hiukan mittailuja ennen hypyn siirtoa. Käsittämätöntä, ettei valmistaja anna missään listaa termarin pinneistä :-[
Nibe F1245-12, puskuri 300l 2016
Kaivo 220m, lisäpumppu Grundfos Magna 3 25-100 180
Talo 210m2, lattialämm., rv 2011 Liminka
Halli 100m2, Nibe F1245-6, kaivo 190m

Poissa geo_lampoa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
  • Maalämpöfoorumi
Oon tässä etsinyt kissojen ja koirien kanssa, löysin paperivihkosta kuvan mikä mielestäni näyttää eniten siltä miltä kortti konvektorin sisällä.

Korostin keltaisella myös tekstiä mikä englannin kielellä kertoo toiminnasta.

Kuvassa näkyy mielestäni miten termostaatti pitäisi tavallaan olla. Mutta en silti ymmärrä miten ton seinätermostaatin saisi kytkettyä niin, että se katkoisi tuota 2 <--> 10 liittimen väliä..

Toivottavasti kuva näkyy, jouduin sitä aika paljon pienentämään.

Tässä termari katkoo venttiilin jännitettä, joka sinulla on jo toteutettu ;D Katkonta pitää saada myös välille 10<-->CC, joka ilmeisesti hoituu tuon edellisen viestin ohjeella.
Nibe F1245-12, puskuri 300l 2016
Kaivo 220m, lisäpumppu Grundfos Magna 3 25-100 180
Talo 210m2, lattialämm., rv 2011 Liminka
Halli 100m2, Nibe F1245-6, kaivo 190m

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Näyttäisi siltä, että jos puhaltimen haluaa pysähtyvän termostaatin avulla, niin hyppyjohto 1-5 pitäisi siirtää välille 1-7. Hyppy 6-7 pidetään myös paikallaan. 

Se toimii - uskomatonta !!!  ;D   

Nyt tosiaan pyörii tuuletin juuri niinkuin pitää: termostaatti katkoo ja pysäyttää puhaltimen kokonaan, eli se ei edes jää 1-nopeudelle haistelemaan ilmaa tms. (jota vähän pelkäsin että näin saattaisi tehdä).

Oon kyllä tosi iloinen nyt, tuli koko päivä yritettyä saada systeemiä toimimaan. Kiitos ihan tuhannesti kaikille avusta. :)

Ohessa vielä kuva miltä toimiva setuppi näyttää :)
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Mulla olisi ollut vielä sellainen kysymys, että miten "magneettiventtiilin" kytkentä.

- Sabianan kaaviossa on magneettiventtiili laitettu pinout:ien 7 ja 8 väliin. En ymmärrä miten se voi toimia, kun mittasin yleismittarilla ja siinä on aina nolla ( 0V ) jännite, riippumatta termostaatin toiminnasta. Se, että on nolla-jännite on järkeenkäypä, koska jossain piiroksessa 8 ja 9 ovat sisäisesti yhdistetty, ja 9 on sähkökeskukselta tuleva N-nollakaapeli.

Kysymykseni olisi siis:
- pitäisikö magneettiventtiili laittaa kuvan osoittamalla tavalla?  ( vaalean keltaisella korostettu johdin ) ?

Tällöin ymmärtääkseni magneettiventtiili avautuu kun termostaatti naksahtaa ( ja puhallin lähtee pyörimään )

Bonus kysymys mulla olisi kanssa:
- olisiko järkevää siirtää konvektorille tulevat johdot (siis sähkökeskukselta tulevat) N+L  ->  seinäohjaimen vastaaviin N+L
- ja sitten tuoda konvektorille virta kokonaan seinätermostaatin kautta  ( pinout 6 = L -->  seinäkonvektorin L )   ?

Mulla olisi tähän jälkimmäiseen sellainen logiikka, että silloin konvektori saisi sähköä ainoastaan kun termostaatti naksahtaa.  Sabianan konvektori on 1-nopeudella melkein äänetön, mutta hassua kyllä laitteesta kuuluu paikoillaankin lepäillessä sellainen pieni ääni,  samantyyppinen kuin 1970 -luvun taloni sähkökeskukselta (jossa on 3 x 63A pääsulakkeet) kuuluu,  ja se ääni on melkein samaa luokkaa kuin puhaltimen ääni.

Kiitos!
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa geo_lampoa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
  • Maalämpöfoorumi
Mulla olisi ollut vielä sellainen kysymys, että miten "magneettiventtiilin" kytkentä.

- Sabianan kaaviossa on magneettiventtiili laitettu pinout:ien 7 ja 8 väliin. En ymmärrä miten se voi toimia, kun mittasin yleismittarilla ja siinä on aina nolla ( 0V ) jännite, riippumatta termostaatin toiminnasta. Se, että on nolla-jännite on järkeenkäypä, koska jossain piiroksessa 8 ja 9 ovat sisäisesti yhdistetty, ja 9 on sähkökeskukselta tuleva N-nollakaapeli.

Kysymykseni olisi siis:
- pitäisikö magneettiventtiili laittaa kuvan osoittamalla tavalla?  ( vaalean keltaisella korostettu johdin ) ?

Tällöin ymmärtääkseni magneettiventtiili avautuu kun termostaatti naksahtaa ( ja puhallin lähtee pyörimään )

Periaattessa sen voisi noinkin laitaa... Mutta mikähän lienee releen RLS tarkoitus? Ei ole sitäkään missään kerrottu. Jos nyt ei toimi, niin RLS:n saa käänteiseksi siirtämällä hyppylangan 3-5 välille 1-5. Silloin pitäisi kyllä venttiilin toimia pinneissä 7 ja 8. Tai toinen vaihtoehto on poistaa hyppylanka 3-5 kokonaan ja siirtää pinniin 2 menevä johto pinniin 5.



Bonus kysymys mulla olisi kanssa:
- olisiko järkevää siirtää konvektorille tulevat johdot (siis sähkökeskukselta tulevat) N+L  ->  seinäohjaimen vastaaviin N+L
- ja sitten tuoda konvektorille virta kokonaan seinätermostaatin kautta  ( pinout 6 = L -->  seinäkonvektorin L )   ?

Mulla olisi tähän jälkimmäiseen sellainen logiikka, että silloin konvektori saisi sähköä ainoastaan kun termostaatti naksahtaa.  Sabianan konvektori on 1-nopeudella melkein äänetön, mutta hassua kyllä laitteesta kuuluu paikoillaankin lepäillessä sellainen pieni ääni,  samantyyppinen kuin 1970 -luvun taloni sähkökeskukselta (jossa on 3 x 63A pääsulakkeet) kuuluu,  ja se ääni on melkein samaa luokkaa kuin puhaltimen ääni.

Kiitos!
Tässä pitäisi selvittää ainakin ensin millaista kuormaa termari jaksaa syöttää. Ei varmaankaan ole lähtökohtaisesti suunniteltu, että termarin rele antaisi syötön koko konvektorille. edit: Vaikka näyttää kyllä äkikseltään, ettei tuossa nytkään paljon muuta kuormaa jää.

Kannattaa mieluummin ensin selvittää mistä komponentista se vinkuminen tarkalleen ottaen on peräisin.
Nibe F1245-12, puskuri 300l 2016
Kaivo 220m, lisäpumppu Grundfos Magna 3 25-100 180
Talo 210m2, lattialämm., rv 2011 Liminka
Halli 100m2, Nibe F1245-6, kaivo 190m

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Kannattaa mieluummin ensin selvittää mistä komponentista se vinkuminen tarkalleen ottaen on peräisin.

Sulla ajatus on terävä, enpä tullut tuota itse ajatelleeksi. Lähemmällä tarkastelulla huomasin ääni tulee laitteen kotelon sisältä. Poistin lisäselvityksiä varten valkoisen styrox-rakennelman edestä, jolloin edessä on melkein tyhjä laatikko. Sen kulmassa on kondenssipumppu ja tärinästä huomasi se pyörii.

Mulla on ollut laite lattialla väärinpäin, että näkisi milloin puhallin pyörii. Käänsin laitteen nyt oikeinpäin, kuten se olisi katossa, ja nostin tuolien varaan niin että sisälle voi havainnoida. Nyt kun laite on "oikeinpäin", kondenssipumppu ei pyöri, ja laite on täysin hiljainen nukkuessaan. Laitoin pari kuvaa liitteenä, siinä näkyy kondenssipumppu lähimpänä kameraa. Ruuvimeisselillä osoitan "vippaa/kelluketta" ... kun kondenssia tulee se nousee ylöspäin ja kondenssipumppu (lähempänä kameraa) lähtee päälle. Koitin sen kellukkeen toimintaa nostamalla sormilla, silloin tuo rele ("RLS") mistä kysyit, naksahtaa ja kondenssipumppu alkaa pyöriä. Kun kellukkeen päästää alas, kondenssipumppu pyörii vielä 2-3 minuuttia jonka jälkeen laite on taas hiljaa.  Siksi se laite on humissut tuossa jatkuvasti, kun laite oli väärinpäin ja laite luuli kelluke on noussut veden takia.  Hyvä selvisi tämäkin asia.

Periaattessa sen voisi noinkin laitaa... Mutta mikähän lienee releen RLS tarkoitus? Ei ole sitäkään missään kerrottu. Jos nyt ei toimi, niin RLS:n saa käänteiseksi siirtämällä hyppylangan 3-5 välille 1-5. Silloin pitäisi kyllä venttiilin toimia pinneissä 7 ja 8. Tai toinen vaihtoehto on poistaa hyppylanka 3-5 kokonaan ja siirtää pinniin 2 menevä johto pinniin 5.
Tässä pitäisi selvittää ainakin ensin millaista kuormaa termari jaksaa syöttää. Ei varmaankaan ole lähtökohtaisesti suunniteltu, että termarin rele antaisi syötön koko konvektorille. edit: Vaikka näyttää kyllä äkikseltään, ettei tuossa nytkään paljon muuta kuormaa jää.

Tuosta kellukekokeesta selvisi miksi on hyvä laitteessa on sähköt "aina". Se kelluke näyttää toimivan riippumatta termostaatista, mikä on hyvä asia, jos sinne jostain syystä alkaa tulla kondenssia. Eli luovun siitä ajatuksesta että alkaisi kierrättää kaikkea sähköä seinäsäätimen kautta. Eikä sille ole nyt tarvetta, kun laite on "hiljaa". :)

Koitan saada hankittua ne magneettiventtiilit, ja katson saisinko ne toimimaan. Kiitos noista vinkeistä ja kokonaisuudessaankin, ollut ihan korvaamaton apu saada laite pelaamaan. Koitan dokumentoida tässä samalla sitten miten ne sähköt lopulta tuli ja millä komponenteilla, ja laitan tänne lopuksi, ehkä siitä jää jotain jälkipolville.

Laitan tän ketjun taas statukselle "ratkaistu", tuntuu siltä homma on taas hallinnassa. :)
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu