Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT C7. Lämmityksen säädöt.  (Luettu 15421 kertaa)

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« : 27.07.05 - klo:17:17 »
Minkälaisilla lämmityksen säädöillä teillä muilla vastaava pumppu toimii ? Meillä on lämpökäyrän asetukset seuraavia.
Ulkolämpötila                  Käyrä
     20                                       26
          0                                   28,5
   -20                                      30,2
    -35                                      32
Meillä on 3 vuotta vanha talo jossa huoneistoala 150 m2 ja kaikkijaan lämpimänä on 220m2 ( autotalli + varasto). Koko talossa on lattialämmitys . Kytkentäerotuksena on nykyisin 4 astetta .

Poissa teepee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • IVT C7 & Siporex
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #1 : 11.01.06 - klo:20:25 »
Tarkistan viikonloppuna miten käyrä on minulla tällä hetkellä. Meillä oli aluksi tehdas asetukset päin sitä itseään. Käyrä laskeva... :o. Huomasin ensimmäisenä keväänä (ei vielä asuttuna) kun auringon noustessa ja ilman lämmetessä pumppu rupesi lämmittämään...
Nyt se on nouseva vaan en muista kuinka asensin sen :-/. Tällä hetkellä muuten ok paitsi lämpötiloilla +4 - -4 tuntuu olevan välillä liian kylmää joten siinä pitäisi olla käyrässä jonkinlainen nosto. Nyt sitten mielenkiintoiseen pointtiin... talon koko 240m2 sisätilat(Siporex-talo) ja kaivo 166m ja hienosti C7 pärjätään... Jo 3 vuotta... Ainoastaan jos saunomisryhmiä on yli 3 niin lisälämmitys vedelle on suotavaa, jotta viimeiselläkin ryhmällä lämmin vesi riittää. Mutta noi tilanteet harvassa... Tein oikean päätöksen ottaessa tämän paketin - vie vähemmän tilaa kuin täystehoiset ja riittää hyvin meille! Kysymyksiä voi esittää jos haluaa vertailla. Kaksi reklamaatiokin on tähän mennessä tullut - yksi lämpöanturi oli hapettunut/rikki, joka korjattiin takuuseen mukisematta! Toinen oli näyttö josta ei vuoden jälkeen saannut selvää, näyttö oli ok mutta sen ohjain oli shitna. Sekin vaihdettiin mukisematta! Hienoa palvelua ainakin tähän mennessä.

Terveisin Teepee!

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #2 : 11.01.06 - klo:22:55 »
Erittäin tyytyväinen minäkin olen omaan IVT C7 pumpuuni , ensimmäisenä vuotena meilläkin oli muistaakseni 3 kpl lämpötila antureita jotka joutui vaihtamaan ( pahin valehteli yli 10 asteea ) takuuseen menivät . Ensimmäisessä viestissä olevat lämpötilat eivät pidä enää meillä paikkaansa, nyt on kytkentäerotus 4 astetta ja käyrän jyrkkyys muuttuu +5 asteesta -30 asteeseen ainoastaan pari astetta. Kun ulkona pakkanen nousee niin pumpun tarvitsee käydä hieman enemmän ja lämpö riittää hyvin.

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #3 : 12.01.06 - klo:09:57 »
@teepee

"vie vähemmän tilaa kuin täystehoiset"

Ei varmasti vie!
Täysiteho on vain mitoitusjuttu, samaan koppaan saa isomman kompuran.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa teepee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • IVT C7 & Siporex
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #4 : 12.01.06 - klo:19:45 »
KimmoK:lle !

Oli ehkä huonosti ilmaistu minulta  ??? , mutta tarkoitin
lähinnä Lämpöässää 360 litran varaajalla(1000 x 800 mm muistaakseni)... Se kun oli
kisaamassa minun tulevasta lämpöpumpusta 1999-2000 kun suunnittelin talon lämmitystä ::)

Silloin koko oli yksi ratkaiseva asia pumpun valinnassa meille!

Raid

  • Vieras
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #5 : 22.01.06 - klo:11:06 »
Heips!
Mielestäni nuo tehdas säädöt ei aina ole parhaat mahdolliset.
Asun itse 50-luvulla rakennetussa puutalossa jota on peruskorjattu 70 luvulla ja samalla tehty lisäosa.
Talon eristykset ovat tietty sitä luokkaa että mistään energiatalosta ei voida puhua.  1,5v sitten muutettuamme tähän taloon peruskorjasimme sisätilat ja samalla lämmitys muutettiin suorasta sähköstä vesikiertoiseen lattialämmitykseen. Toisessa päässä taloa on kivilattiat ja vanhassa osassa pohjalla lautalattia.  Tuo 5 asteen kytkentäerotus on liikaa ainakin omassa talossani koska kun lämpökäyrän asetuksilla talo lämpiää liian kuumaksi (+25)  ja taas kun pumppu on pois päältä niin talo ehtiää jähtyä kovemilla pakkasilla liiaksi (+20-21)jotta saataisiin mielyttävä 22-23 keskilämpötila. Tuo ero on liikaa koska ihminen tuntee 0,5 asteen ero jo helposti.  Toinen mikä on myös haittana että nyt kovilla (alle -15) pakkasilla käy niin että pumppu alkaa 1,5h päästä aina käyttämään lisäsähköä koska se ei pysty siinä säätetyssä ajassa saavuttamaan  katkaisulämpötilaa. Tästä syystä tuon erotuksen säätäminen pieneksi (2-3 astetta) säästää suoraan sähköä enemmän kuin se että se olisi 5 asetta. Pienemmällä erotuksella pumpulla ei ole niin suurta työrupeamaa nostaa ison talon 220m2 lämpötilaa takasin haluttuun korkeuteen. Kertokaas olenko väärässä oikeassa tämän "teoriani" kanssa. Se että lyhentääkö se pumpun käyttöikää kun se joutuu pätkimään enemmän , en osaa sanoa. Toisaalta sähkönkulutus on aina pienempi kun kone on pois päältä ja sillä rahalla voi sitten ostaa sen uuden pumpun aikaiseemmin mikäli se hajoaan sen vuoksi että on joutunut käymänä talvet lyhemmissä pätkissä. :)

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #6 : 22.01.06 - klo:11:43 »
Tehdassäädöt on ristiriitainen sekayhdistelmä patterisystemiin ja lattiasysteemiin. Patterisysteemille peruskäyrä 4 ehkä liian pieni ja hystereesi  5c (max sammutus  ja min käynnistyksen ero) hilkun liian pieni.  Patteritaloon laitoin kytkentäeroksi 6C ja nyt käyrä 5,2.  Lattiaympäristöön kumpikaan noista tehdasarvoista ei hyvä.  Patterimiehen vinkkelistä lattiataloissa ajetaan ihan ufo-matalilla käyrillä.

Sinuna pelaisin sillä ehdottamallasi kytkentäerolla ja tutkisin millä peruskäyrällä ei tule liian kuuma ja lisäksi sähkövastuksen kytkennän viivettä (valikko 8.1 :-) isommaksi.  Nykyinen peruskäyrä on ehkä liian korkealla, jos sisällä 25C.   Säätäjän aika on tylsää kun pitää odottaa niin kauan ennen seuraavaa säätöliikettä.

Vaikka itsellä kytkentäero patterien takia on 6C niin ei tarjoa vastusta kun kytkentäviive on tuon 60min.  Lämmöt pumppaa sisällä noin 0,5C - 0,7C joka ei tunnu missään (subjektiivista).

Kokeilemalla parhaat asetukset löytyy.  Kerro millä sait parhaan tuloksen. Onko käytössä 7 vai 9 kw pumppu ?

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #7 : 29.01.06 - klo:18:48 »
 :-[ Noista peruskäyristä ei löytynyt ainakaan meille yhtään sopivaa käyrää, nyt tehty itse käyrä jonka jyrkkyys ei kylläkään paljoa muutu vaikka pakkanen kovenee ! Ja tuohon kytkentäerotukseen sen verran että ihmettelen maahantuojan varoituksia laskea erotusta alle 5 asteen myös lattialämmityskohteissa, meillä ainakin asumisviihtyvyys nousi paljon kun muutin kytkentäerotuksen 3,6 asteeseen ja silti pumpun lepoajat ovat reilut ! Noihin "ufo-mataliin" käyriin sen verran etten meinaa itsekkään uskoa että nyky talot lämpenevät niillä mutta niin vaan on uskottava, itsellä on menossa lämpökäyrien madaltaminen pienin portain, ja se on hidasta niin kuin Tommy200 kirjoitti !

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #8 : 01.02.06 - klo:00:21 »
 ::) No nyt olen saanut lämpökäyriä tiputettua alaspäin jo usealla asteella ja kytkentäerotuksen olen tiputtanut 3,6 asteeseen. Huomiona sellainen ettei talon sisälämpötilassa ole tapahtunut vielä minkäänlaista eroa, kivilattiat tuntuvat kyllä tuolla 3,6 asteen erotuksella paljon tasalämpöisemmiltä.
Eli ei auta kun jatkaa operaatiota ja mennä niihin "ufo "  mataliin lämpökäyriin. Tuolla 5 asteen kytkentäerotuksella ei voi mennä kovin mataliin lämpökäyriin tai välillä talo on kylmä ennen kun pumppu alkaa lämmittämään. Olin muuten yhteydessä maahantujan hultoon ja sanoivat että voin laskea aivan rauhassa kytkentäerotusta kunhan pumpulle jää myös riittävät lepoajat.

Poissa CEE-7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • IVT C7, kaivo 117 m, 153 m2 puutalo (valm. 2004)
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #9 : 01.02.06 - klo:08:36 »
Lattialämmitystaloissa kannattaa ehdottomasti pitää varsin pientä kytkentäerotusta. Itse ajoin viime vuoden arvolla 3,4 ja täksi talveksi pienensin 3,0:aan. Lämpökäyrä minulla on nyt 1,2 ja hienosäätö +0,5.

Näillä arvoilla 153 m2 uusi puutalo (käyttöönotettu 03/2004) pitää tasaisen 21,5 astetta sisällä ja kivilattiat pysyvät paljon mukavampina. 5 asteen kytkentäerotuksella vaihtelu tuntui ikävältä jaloille.

Sisäanturin olen aikanaan hankkinut, mutta en ole ottanut sitä käyttöön, koska en ole nähnyt sille tarvetta.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #10 : 01.02.06 - klo:13:06 »
 ::) Minullakin on sisäanturi mutta en pidä sitä käytössä , minustakaan sitä ei tarvitse ainakaan kun meillä ei lämmitellä tulisijoja apulämmöksi ! Oletko katsonut minkälaiset arvot noilla asetuksilla on eri lämpötiloissa (Lämpökäyrän astus olikohan 1.4 valikko), kun minulla on aivan itse tehty käyrä niin en näe mitä tuollaisilla arvoilla kone tarjoaa!

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #11 : 05.02.06 - klo:15:55 »
 ::) Kysymys Cee-7:kalle, oletko sinä saanut  säädettyä lattialämpöjen kierrot ja pumpun lämpökäyrän niin ettei huonetermostaattijen tarvitse katkoa ylilämpäöä pois ?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Minä olen tiputellut lämpökäyrää alemmas ja pienennellyt kiertoja lähinnä makuhuoneista ja nyt huomaa sen että kun termostaatti antaa käskyn lämmittää huonetta niin lämmön luovutus tapahtuu paljon hitaammin (huone kerkeää mennä jo hieman viileäksi 19 astetta) ennen kun lämpö lähtee nousemaan, aivan normaali ilmiö kun lämmönluovutushan  on sitä nopeempaa mitä isompi on lämpötilaero ! Eli vissiin vielä hieman kiertoa pienemmälle ja termostaattia isommalle ja epäilen ettei termostaatin tarvitse enää katkoa lämmitystä , olenko oikeassa?

Poissa CEE-7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • IVT C7, kaivo 117 m, 153 m2 puutalo (valm. 2004)
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #12 : 06.02.06 - klo:09:58 »
Pidän käytännössä nykyään huonetermarit auki (ovat oikeastaan siis turhia).  Lämmitys säätyy meillä pelkästään ulkotermostaatin ohjaamana lämpökäyrän mukaan. Nyt kireillä pakkasilla lattialämpöveden paluulämpö vaihtelee n. 26-29 asteen välillä (kytkentäerotus siis 3 astetta) ja se pitää sisälämpötilan mukavasti 21-22 asteen tienoilla koko talossa. Meillä on kuitenkin yleensä huoneiden ovet auki, joten ilma pääsee kiertämään varsin vapaasti.

Näillä noin -23/25 asteen pakkasilla pumppu käy n. 75-80 % ajasta, mutta vastusta se ei käytä vielä lainkaan. Pumppu on nyt jauhanut lämpöä 2 v 2 kk ja vastusta se on käyttänyt 25 tuntia ja sekin koostuu kaikki veden lämmittämisesta huippuarvoon 2 viikon välein (Legionella-bakteerin eliminoimiseksi). Kaiken kaikkiaan käyntitunteja on kertunut n. tässä ajassa n. 4900.

Pumppu on siis IVT C7 (vm. 2003) ja lämpökaivo 117 m. Maapiirin tulolämpö on nyt  n. 0 astetta ja meno n. -3 astetta. Talon tiedot ja lämpökäyrän arvot ovatkin tuossa edellisessä viestissäni.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #13 : 06.02.06 - klo:12:47 »
 ;) Kiitos Vastauksesta Cee-7, minulla on vielä hieman korkeammalla lämpökäyrä kovilla pakkasilla josta osakseen varmaan johtuu tuo lisäyksen tarve ja epäilen että toinen syy tarpeeseen ovat nuo huonetermarit ! Kun pumppu lämmittää ja sitten jokin piiri aukeaa niin sieltä tulee kiertoon kylmempää vettä ja paluu lämpötila tippuu joten pumppu ajattelee ettei pystykkään itse hoitamaan lämmitystä ja ottaa lisäyksen avuksi !  Cee-7 , onko sinun talosi yhdessä kerroksessa ja onko tuossa 153 m2 kaikki lämpimät tilat myös oliko sinun IV-koneen jälkilämmitys vedellä vai onko pyöriväkennoinen IV-kone ? Muistatko paljomko tuo paluuvesi on esim: 0 kohdalla ? Auttaisi minua löytämään nopeammin oikeat säädöt jos voisit vastata näihin, Kiitos !!!

Poissa CEE-7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • IVT C7, kaivo 117 m, 153 m2 puutalo (valm. 2004)
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #14 : 06.02.06 - klo:14:47 »
Tässä hieman lisätietoa nimimerkille Maalampo: Talo on 1-kerroksessa, tosin 2-tasossa: olohuone ja kirjasto 50 cm alempana. 153 m2 on huoneistoala yhteensä sisältäen kaikki lämpimät tilat.  Se on Planian toimittama puurakenteinen suurelementtitalo ja se on hyvin eristetty, mm. yläpohjassa n. 45-50 cm puhallusvillaa. Talo sijaitsee Lounais-Suomessa.

IV-koneen (Kair 150 VP) jälkilämmitys on vedellä ja siinä on kesäkelejä varten myös maaviileä-jäähdytyspatteri. Maaviileä toimi ihan mukavasti kesähelteillä, teho riitti ihan hyvin tällaiseen taloon. Muutenkin IV-kone on toiminut hienosti, näillä kireillä pakkasilla se työntää sisään +20 asteista ilmaa tasaisen varmasti eikä minkäänlaisia jäätymis-  tms. oireita ole esiintynyt.

En kyllä nyt muista tuota paluuveden lämpöä nollakeleillä, mutta yritän muistaa katsoa kun taas sellaiset kelit tulevat.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #15 : 06.02.06 - klo:15:59 »
 ;) Kiitos vastauksesta, siintä löytyy ehkä myös yksi syy miksi minun pumppu joutuu käyttämään lisäystä aikaisemmin apunaan, minulla huoneistoala 150 m2 josta osa 3.3m korkeaa tilaa ja kaikkiaan lämpimänä 225 m2 ja noissa muissa tiloissa (autotalli + varasto+tekninen tila) pyrin pitämään n.18 astetta lämmintä. Tietysti kun viitsisi polttaa takassa tulta pakkaskeleillä niin ei tarvitsisi lisäystä ollenkaan. Meidän talo on Jukka-talojen ns. matalaenergia talo yläpohjassa villaa 500mm , alapohjassa styroxia 200mm ja seinissä muistaakseni 200mm joten pumpun mitoitus on vaan tehty minulle pienemmäksi kuin sinun taloon !

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C7. Lämmityksen säädöt.
« Vastaus #16 : 18.02.06 - klo:02:03 »
 ;D Nyt alkaa jo olla päiviä jolloin huonetermostaatit eivät tarvitse rajoitella ylilämpöjä pois ( yli 10 astetta pakkasta ) mutta leudoimmilla keleillä ne joutuvat vielä toimimaan ! Mutta taidan silti pysyä näissä arvoissa kun en usko että säästöä tulisi enää paljoakaan vaikka laskisin käyrää vielä hieman, nytkään ei kovillakaan pakkasilla ollut menovesi kuin 36 astetta !
Kytkentäerotus on nyt 3,2 astetta mikä tuntuu hyvältä meidän kohteeseen.
Ulkoilma 15 käyrä 26, Ulkoilma 0 käyrä 26,8, ulkoilma -10 käyrä 27,2, ulkoilma -20 käyrä 27,6, ulkoilma -30 käyrä 28. Vielä on matkaa noihin "ufo" mataliin käyriin mutta itse olen näihin nyt tyytyväinen.