Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpöjärjestelmä, hiukan apuja voisi kaivata  (Luettu 3634 kertaa)

Poissa Kurre

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • Maalämpöfoorumi
Hei,

Tosiaan löysin tämän foorumin kun tätä maalämpöjärjestelmää olen miettinyt ja homma onkin lähtenyt jo eteenpäin. Paljon olen täältä jo yksittäisiä vinkkejäkin onnistunut keräämään, mutta muutamat asiat vielä mietityttää joihin apuja haluaisin.

Kohde:
- noin 10v vanha talo, jossa lämmitettäviä neliöitä vesikiertoisen lattialämmityksen piirissä 214m2
- Sijaitsee eteläsuomessa.
- IV koneena vallox digit 2 se, jossa vesikiertoinen jälkilämmitys.
- Nykyinen lämmitys JÄMÄ:n 14kw noin 10v vanha ilmavesilämpöpumppu, jonka maksimi kyky on 45c.
- Hybridi varajaa josta lämmin vesi siirtyy perinteiseen 2kw varaajaan lämpenemään noin 60c. (hybridissä näyttää lämpö pyörivän noin 38c paikkeilla)
- Sähkön kulutus on ollut todella huima edellisillä omistajilla noin 30 000 kwh.
- Kohteessa iso poreallas, jonka täyttämiseen menee kokonaan tuo perusvaraajan (noin 200l) vesi ja vähän hybridivaraajaa.

Mitä nyt suunnitellut:
- Boschin 7001i pumppu
- Boschin 300 lämminvesivarajaa (ilman erillisiä vastuksia)
- Emmeti EGWW 15 puhallinkonvektori maaviileää varten.
- Kaivon poraamaan otin Rototecin ja mitoittelin 245m 45mm turbokollektorilla.

Roippeet tulee maalämpötukusta.


Mutta sitten ne pienet huolet:
- Tarkoitus maaviileässä käyttää Gerbex RA 20mm eristettyä putkea. Putket pitäisi vetää yläpohjassa ja nostaa isossa tilassa (noin 4,5m korkea) noin 3m. Miten maaliuoksen jäätyminen talvella? Osittain varmaan voin ks. putkea vetää villojenkin seassa, mutta en välttämättä koko matkaa enkä ainakaan hirvittävän syvällä. Kuinka suuri riski normaalilla nesteellä on jäätymiselle? Jäätymispiste noin -17c olettaisin?
- Montako paisaria tuo järjestelmä vaatii. Minulle maalämpöfirmojen myyjät ovat tarjonneet 1-3 paisarin välillä. kolmea tarjonnut sanoi että pitäisi olla lattialämmityksessä, maaviileässä ja lämmönkeruuputkissa kaikissa oma. Eikö tuossa riitä 2 koska samaa kiertoahan tuo maaviileä on?
- Paisari lämmönkeruussa pitäisi sijoittaa korkeimpaan kohtaan, mutta maaviileän osaltahan tämä tarkoittaisi kylmää vinttiä. Voikohan sen laittaa alemmas eli teknisen tilan katton rajaan.
- Maaviileässä ajattelin että laitan sen kiertopumpun suoraan vain katkaisijan taakse kun käsittääkseni emmetistä ei pumpulle mitään parasta mahdollista ohjausta saa? Onko haittaa jos laittaa pumpun päälle keväällä kun viilennystä alkaa tarvitsemaan? Elikkä pumppiu pyörisi välillä turhaan vaikka venttiili olisi kiinni (jos puhallinta ei tarvitse käyttää).

Tässä nyt alkuun, osaakohan kukaan antaa parhaita vinkkejä? :)



Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: Maalämpöjärjestelmä, hiukan apuja voisi kaivata
« Vastaus #1 : 19.06.19 - klo:11:42 »
Mietin, toivottaisiinko tähän jonkinlaista mitoituslaskelmaa?

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Maalämpöjärjestelmä, hiukan apuja voisi kaivata
« Vastaus #2 : 19.06.19 - klo:14:36 »
Jokaisessa erillisessä kiertopiirissä pitää olla oma paisunta-astia.
Tässä tapauksessa riittää kaksi paisunta-astiaa.

Minulla oli sama ongelma viilennyspiirin jäätymisen suhteen. Järkevin reitti putkille oli kylmän vintin kautta.
Minä otin suunnitteluperusteeksi että putket saavat jäätyä. Vesi-etanoliseos ei jäätyessään mene umpijäähän vaan jää sohjomaiseen tilaan.
Putkina käytin tavallista siniraitaista putkea, johon päälle tuli tavallinen putkieriste.
Tästä jäätymismahdollisuudesta johtuen en halunnut sotkea viilennyspiirillä varsinaisen keruupiirin toimintaa vaan erotin ne lämmönvaihtimella. Lämmönvaihtimen sain asevelihintaan ja ylimääräinen kierrätyspumppu löytyi hyllystä.
Koska jäähdytyspiiri on erillinen kiertopiiri, vaatii se oman paisunta-astian eli minlla on kolme paisunta-astiaa.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Kurre

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöjärjestelmä, hiukan apuja voisi kaivata
« Vastaus #3 : 26.06.19 - klo:14:38 »
Mietin, toivottaisiinko tähän jonkinlaista mitoituslaskelmaa?

Hei,

Ei tarvetta mitoitukselle olen sitä pyörittänyt jo niin paljon että pitäisi tuo olla oikein... :) metrimäärät eri tarjoajien välillä tosin on vaihdellut todella rajusti +-50m. Menen nyt suurimman mukaan elikkä 245m.

Poissa Kurre

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöjärjestelmä, hiukan apuja voisi kaivata
« Vastaus #4 : 26.06.19 - klo:14:50 »
Itse ajattelin että en lähde erillistä lämmönvaihdinta tuohon hommaamaan, mutta osaatko sanoa että pystyykö tuo jäätyminen aiheuttamaan kuinka herkästi putkirikon? Mietin sitäkin että jos tuo -17c astetta kestää ja on vaikka osittain puhallusvillan sisällä niin aivan heti ei tuohon -17c lämpöihin kyllä päästä. Toki jos laittaa vielä suojaputken ja sinne mietiskelin että laittaisi saattolämmityksen johon joku tietokone ohjaamaan että lämmittää jos on esim -10c putkessa lämpö.

Jokaisessa erillisessä kiertopiirissä pitää olla oma paisunta-astia.
Tässä tapauksessa riittää kaksi paisunta-astiaa.

Minulla oli sama ongelma viilennyspiirin jäätymisen suhteen. Järkevin reitti putkille oli kylmän vintin kautta.
Minä otin suunnitteluperusteeksi että putket saavat jäätyä. Vesi-etanoliseos ei jäätyessään mene umpijäähän vaan jää sohjomaiseen tilaan.
Putkina käytin tavallista siniraitaista putkea, johon päälle tuli tavallinen putkieriste.
Tästä jäätymismahdollisuudesta johtuen en halunnut sotkea viilennyspiirillä varsinaisen keruupiirin toimintaa vaan erotin ne lämmönvaihtimella. Lämmönvaihtimen sain asevelihintaan ja ylimääräinen kierrätyspumppu löytyi hyllystä.
Koska jäähdytyspiiri on erillinen kiertopiiri, vaatii se oman paisunta-astian eli minlla on kolme paisunta-astiaa.

ATS


Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Maalämpöjärjestelmä, hiukan apuja voisi kaivata
« Vastaus #5 : 26.06.19 - klo:20:13 »
Lainaus
mutta osaatko sanoa että pystyykö tuo jäätyminen aiheuttamaan kuinka herkästi putkirikon?
Se on nyt ollut kolme talvea ja putket ja laitteet edelleen kunnossa.
Pakkanen (vrk k.a) on ollut 15 päivänä alle -17 C ja kylmin päivä -25 C.
Eli putket ovat todennäköisesti jäätyneet useamman kerran.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh