Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: SH13 - "E11 Kompressorin 1 ylikuorma" - solved: pehmo oli korkannut  (Luettu 465 kertaa)

Poissa pta

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • SH13+SHAK700, 235/233m, Tampesteri
Pumppu on ollut 2011 syksystä asti käytössä - 19731 h/27368 käynnistystä. Kerran se on aiemmin jumittunut ja on pitänyt resetoida. En muista mikä vikakoodi silloin oli.

Nyt oli hätäkäytöllä ja virhe on "E11 Kompressorin 1 ylikuorma". Kun pumppu yrittää käynnistyä, niin sen sisältä yläosasta kuului rapinaa ikään kuin releen kärjet hakkaisivat hetken. Pumpussa on pehmokäynnistin.

Otin etukyljen auki ja kompressorin moottorisuoja F1 oli lauenneena. Sen kun käänsi päälle, niin kompressori hyrähti käyntiin. Pumppu kävi useamman minuutin, sammui ja yritti käynnistyä, jolloin F1 laukesi uudestaan. Katsoin kytkentäkaavasta, että sen ohjearvo olisi 12,4A, mutta viisari näyttäisi olevan 11,7A kohdalla. En kuitenkaan muuttanut asetusta, koska vika ei liene tässä.

Odottelin hetken päätä raapien ja kytkentäkaavaa lisää ihmetellen. Kokeilin, että maapiirin pumppu toimii. Käänsin uudestaan F1 päälle, jolloin pumppu lähti käyntiin. Silmästä hävisi kuplat aika pian. Maapiirin lämpötilaero on tuttu 8-3=5 astetta. (On suuri, mutta SH13 sisälle ei mahtunut tehokkaampaa maapiirin pumppua.) Välillä pumppu pysähtyi käynnistyen välittömästi uudestaan. F1 ei enää tunnin testikäytön aikana lauennut uudestaan vaikka pumppu pysähtelikin silloin tällöin. Lämmityskierron pumppukin näyttää toimivan. Kompressorin käyntiääni on normaali.

Mikähän tätä nyt riivaa, kun se noin pätkii käyntiä? Käyttöohje pyytää kutsumaan sähkömiehen, mutta olen vähän skeptinen sen suhteen, että sähkäri auttaisi tähän vikaan:
Lainaus
Vianhakukoodit
Nro / Selite / Anturi / Syy / Toimenpide
226/  Kompr. 1 ylikuorma / E11 / Kompressorin moottorisuoja lauennut. / Kutsu sähkömies.
Ei oikein tunnu oikealta vikadiagnoosilta, koska kompressori sammuu ja käynnistyy välittömästi uudestaan.

Manuaali ei kerro tuosta juuri mitään...
Lainaus
Ylikuormaus – kompressori 1 E11
Ylikuormaussuojan signaalin sisääntulo (AC 230 V) kompressorille 1.

Kompressori 2 ylikuormasta on maininta, mutta ei 1. kompurasta
Lainaus
Kompr. 2 ylikuorma
Vastaanottaa kompressorin 2 ylikuormaviestin ja kytkee kompressorin 2 pois päältä.
Jos ylikuormasuoja aktivoituu useita kertoja esiasetetun "Häiriön toiston kesto" -ajan sisällä, lämpöpumppu menee häiriötilaan ja täytyy uudelleenkäynnistää manuaalisella resetoinnilla.
Kun kompressori käynnistetään, ylikuormasuojaa ei oteta 3 sekunnin aikana huomioon.

Pehmosta pitäisi kai tulla oma virheensä
Lainaus
Pehmokäynnist. häiriö
Vastaanottaa ulkoisen kompressorin pehmokäynnistimen häiriöviestin.
Aktiivisen häiriön yhteydessä säädin kytkee molemmat kompressorit pois päältä.
Kun häiriöviestiä ei enää ole, lämpöpumppu vapautuu jälleen.
« Viimeksi muokattu: 13.05.19 - klo:20:47 kirjoittanut pta »

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 783
Vs: SH13 - E11 Kompressorin 1 ylikuorma
« Vastaus #1 : 11.05.19 - klo:10:13 »
Tuollainen vika on hankala paikallistaa mutta helppo korjata kun se löytyy,jossain kompressorin ohjauspuolella ehkä löystynyt liitos jossain johdossa tai huono kosketus jossain komponentissa.

 
Lainaus
Välillä pumppu pysähtyi käynnistyen välittömästi uudestaan. F1 ei enää tunnin testikäytön aikana lauennut uudestaan vaikka pumppu pysähtelikin silloin tällöin.

Moottorisuojakytkimen laukominen saattaa johtua lyhyen ajan sisällä toistuvista käynnistyksistä,kompressori kun ottaa moninkertaisen virran käynnistyshetkellä.

Matalapainepressostaatti voisi toiminnallisesti aiheuttaa edelläkuvattua katkokäyntiä,yleensä sen laukaisu ei lukitu vaan kompressorin pysähtyessä kylmäaineen paine nousee ,häriö poistuu ja kompressori yrittää käynnistyä,muistaakseni tekee 5 käynnistys yritystä ja sitten tulee häiriöilmoitus.

Tuon matalapainepressostaatin aiheuttama katkominen saattaisi johtua keruuliuospumpun käyntihäiriöstä jolloin kylmäainepiirissä paine laskee liikaa jos liuospumppu ei käynnisty normaalisti ja höyrystimen lämpö laskee liian alas jolloin kompressori pysähtyy mutta käynnistyy uudestaan kun matalapainenpressostaatti palautuu.

Tätä voisi testata siten että anna keruuliuospumpun pyöriä jatkuvasti muutaman päivän ja seuraa tuleeko toistuvia käynnistyksiä/katkokäyntiä.

Vika voi olla myös kompressorin ohjauspiirissä mutta sen tutkimista varten pitäisi nähdä SH13 sähkökuvia,netistä ei näytä löytyvän,voisitko laittaa ne kuvat tänne jos sinulla on?



http://www.elisanet.fi/matsut/talo/day.jpg
http://www.elisanet.fi/matsut/talo/energymon.jpg

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa pta

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • SH13+SHAK700, 235/233m, Tampesteri
Vs: SH13 - E11 Kompressorin 1 ylikuorma
« Vastaus #2 : 12.05.19 - klo:04:16 »
Tässä liitteenä sekä vuoden 2004 (sahkokuvat_sh_7-15.pdf) että 2009 (SH7_16 FI Electrical Diagram.pdf) kytkentäkaaviot.
Minulla on tuo 2009 mukainen Siemensin ohjauksella varustettu pumppu. Vanhemmassa 2004 schemassa on Oumannin ohjain.

Itsekin yön yli nukuttuani tulin siihen johtopäätökseen, että kyseessä voisi olla tärinän aktivoima katkos. Eipä olisi ensimmäinen tässä koneessa.

Ainakin dataväylä modulien välillä oli kerran auki ja pehmon vaihekin oli jäänyt asentajalta kiristämättä - pajastui vasta vuoden/kahden käytön jälkeen. Lisäksi tulistimen 3-tieventtiili on vuotanut yhdestä haarasta uudesta lähtien ja pari kertaa siitä ilmoitin tehtaalle, mutta mitään ei tapahtunut. Varaajaan tulevan kuuman veden lämpötilakin sahaa asetusarvon molemmin puolin ja tämä johtuu tuosta 3-tieventtiilin karan aukon muodosta: aiemmissa koneissa se on ollut V-muotoinen ja tässä uudemmassa muistuttaa suorakaidetta. Pienillä avautumilla säätö ei ole riittävän tarkkaa tai sitten PID-säätäjän parametrit ovat päin peetä. Pitäisi kai itse sorvata ja jyrsiä uusi kara venttiiliin.

Olisihan minulla service toolikin (OCI600) pumppuun, mutta se lopetti toimintansa lähes uutena. Saattaa toimia hetken lämpimänä, mutta jäähdyttyään (?) lopettaa toiminnan. Siihen liittyvä softakin (ACS790) kuulemma toimi "normaalisti", kun trendin logitus katkeaa kesken kaiken ennen kuin puoli vuorokauttakaan tulee täyteen. Olisi kuulemma pitänyt keskustella näistä Siemensin Sveitsin officen kanssa... Pitäisi varmaan ostaa se OZW672 web serveri vai mikähän on nykyinen tapa ronkkia tuon asetuksia? Mistähän tuon OZW:n löytäisi halvimmalla?

Häiriöhistoriassa löytyy aika vähän merkintöjä:
1. 11.05.2019 00:38 226: Kompr. 1 ylikuorma
2. 21.04.2019 20:13 226: Kompr. 1 ylikuorma
3. 21.05.2018 00:17 222: Lämpöp. käytön ylipaine.
4. 14.05.2018 00:24 222: Lämpöp. käytön ylipaine.
5. 24.08.2013 00:27 81: LBP:n oikosulku/komm.
6. 05.12.2012 00:52 32: Menovesianturi 2
7. 05.12.2012 00:52 99: Lisämoduuli 2
8. 05.12.2012 00:41 32: Menovesianturi 2
9. 05.12.2012 00:41 99: Lisämoduuli 2
10 04.12.2012 23:45 99: Lisämoduuli 1

EDIT: Kytkin liuospumpun pakkokäytölle, mutta sillä ei ollut vaikutusta toimintaan. Myöskään johtojen heilutteleminen ei auttanut paikantamaan vikaa.

Laitoin yleismittarin (Beckmann) -A1.0 modulin K1 ja N napojen väliin, eikä se havainnut jännitteessä muutosta, kun pehmo keskenkaiken restarttasi kompressorin. Voi tietenkin olla, että katko on niin lyhyt, ettei tuo mittari ehdi reagoimaan siihen. Toistin kokeen nopeammalla mittarilla (Fluke 87), eikä sekään havainnut jännitteen notkahdusta. Voisi myös virittää irtoreleestä vahdin tuohon, niin ei tarvitsisi silmä kovana kytätä pumpun vieressä.

Voiko vika olla pehmossa? Se olisi helppo korvata kokeeksi kontaktorilla. Pehmon Sart/Stop ei putoa vikahetkellä eli sekään ei näyttäisi saavan uudelleenkäynnistyskäskyä. Tunnistaako pehmo jos sen takaa putoaa kuorma hetkeksi?

En oikein uskoisi, että pressostaatti katkaisisi käynnin, sillä tuo katko on niin äärimmäisen lyhyt, että en osaa sanoa ehtiikö kompressori edes pysähtyä kokonaan ennen kuin se käynnistetään uudestaan. Noin puolen tunnin aikana pumppu kyykkäsi ensin kaksi kertaa käynnistyen heti uudestaan ja kolmannella kerralla laukesi moottorisuojakytkin. Jos kyse olisi painehälystä, niin jatkaisiko kompressori käyntiä uudelleen käynnistyksen jälkeen minuuttitolkulla? Eikö näistä painehälyistä pitäisi jäädä lokiin jälki 255 Alipaine E9? (Kompressorin imupaine alittanut minimialipaineen/Tarkista, että maakiertopumppu pyörii. Tarkista maapiiri ja kaivo, ilmaa tarvittaessa. Tarkista, että maakiertopumppu pyörii suurimmalla nopeudella. Lisäisin tähän vielä mutasihdin puhdistamisen.)

Alipaineeseen liittyen parametreista löytyy säätöarvo 2852 Käynnistyksen alipaineviive = 5 sekuntia eli "When starting the compressor, no consideration is given to the low-pressure switch (E9) during the period of time set here."
« Viimeksi muokattu: 14.05.19 - klo:17:03 kirjoittanut pta »

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 783
Vs: SH13 - E11 Kompressorin 1 ylikuorma
« Vastaus #3 : 12.05.19 - klo:18:24 »
Lainaus
Kun pumppu yrittää käynnistyä, niin sen sisältä yläosasta kuului rapinaa ikään kuin releen kärjet hakkaisivat hetken. Pumpussa on pehmokäynnistin.

Logiikan johtoliitokset kannattaa tarkistaa että on kunnolla kiinni

Ilmeisesti Siemensin logiikassa on jonkinlainen vaihevahti tms joka tarkkailee moottorisuojan F1/2-4-6 liittimistä verkkosähköä(?)
Piirikaavion lehti 4(L16) kojetunnus -A1/Ex5--Ex6--Ex7 .

Yleensä tuollaiset vaihevahdit kontrolloi verkkosähköä ja jos tulee jokin häiriö sähköverkossa,yhden vaiheen katkos tai vaihejärjestys muuttuu tms niin se pysäyttää kompressorin.
Onko manuaalissa mitään tarkempaa tietoa tästä?

Koska kompressorin käynnistyksessä ainoa rele mikä toimii on kontaktori K1 ja mahdollisesti pehmossa joku sisäinen rele niin tarkista kontaktorin K1 (kompressori) liittimet A1 ja A2  ja 21-22 että johdot on kohtuullisen tiukalla liittimissä.

Apureleitä tässä ei näytä olevan erillisinä laisinkaan,ilmeisesti käytetään Siemensin logiikan sisäisiä relelähtöjä pienempitehoisille oheislaitteille,kiertopumput,magneettiventtiilit yms

Kaikki muut käynnistystiedot näyttää menevän suoraan logiikan tuloihin ja jos niissä on jotain katkoksia niin niiden häiriöt tallettuu logiikan vikahistoriaan.

Pehmon toiminnan voisi  tarkistaa ainakin siten että ohittaa pehmon päävirtapuolelta ja kompressorin käynnistys suoraan kontaktorilta K1
Ilmeisesti alkuperäinen käyttö on ollut ilman pehmoa.

Sellainen irtoajatus että onkohan tuossa Siemensin logiikassa vielä muistinvarmistusparistoa käytössä?
Menneillä vuosikymmenillä niissä oli ja tyhjentynyt patteri teki jotain epämääräisiä häiriötä ohjelmaan ::)



 
http://www.elisanet.fi/matsut/talo/day.jpg
http://www.elisanet.fi/matsut/talo/energymon.jpg

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa pta

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • SH13+SHAK700, 235/233m, Tampesteri
Vs: SH13 - E11 Kompressorin 1 ylikuorma
« Vastaus #4 : 13.05.19 - klo:00:40 »
Tilatiedoista löysin historiasta (osoitteet 8050-8068) 11.05.2019 00:33 Epäsymmetr. 3-vaihevirta. Tämä ei kuitenkaan ollut kirjautunut häiriöhistoriaan, jonka tuossa ylempänä listasin.
Johtovahti on kytketty pehmon outinputtiin. Löysin syynkin tälle vaihevialle, kun aloin vaihtamaan pehmon tilalle kontaktoria: kolmosvaiheen outinputin piuhat jäivät käteen!!! Ei ykkösvaiheen piuhatkaan olleet perillä.

Olikin tosi vaikea saada noita johtoja paikalleen, kun niiden päät oli niin litissä. Kytkennät korjattuani meinasin jo tanssia voitontanssin, mutta kytkettyäni sähköt päälle, niin kompressori yritti käynnistyä kolmesti ja lopulta moottorisuoja taas laukesi. Jälleen hetken päätä raavittuani yritin uudestaan ja nyt kone kävi lyhyitä jaksoja kuitenkin kyykäten välillä. Kokeilin myös vääntää pehmon rampin minimiin ja jännitteen maksimiin, mutta ei tämäkään auttanut ongelmaan - paitsi selvästi havaitsi, että heti se käynnistyy uudestaan. Onkohan pehmon konkat kypsät, kun se ei heti virran päälle kytkemisen jälkeen toiminut senkään vertaa kuin ennen ja parani hetken latauduttuaan?

Se pehmo oli selkeästi jälkikäteen johdotettu, sillä sen käyttöjännitepiuha kulki päällimmäisenä kourussa ja piuhan päästä puuttui holkki. Ehkä siksi ne muutkin piuhat oli niin litissä, kun oli moneen kertaan kiristetty. Speksin mukaan pehmon piuhat kiristetään 1 Nm momenttiin... Muistan kyllä joskus taistelleeni käyntihäiriön kanssa ja silloin oli joku pehmon alapuolen (=output) piuhoista irti.

Olisin muuten ohittanut pehmon, mutta K1 = Pehmo. Se K1 on korvattu pehmolla. Tosiaan hain kaverilta aataminaikuisen kontaktorin ja kokeilin sillä. Tuloksena 30 min käyntijakso ilman virheitä. Jee!!! Pehmo vaihtoon. Hintahaarukka pehmolle on 177 - 374 € sisältäen verot ja postituksen.

...että tällainen äitienpäiväviikonloppu tällä kerralla. Nyt veroilmoituksen kimppuun.
« Viimeksi muokattu: 14.05.19 - klo:11:15 kirjoittanut pta »

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 783
Vs: SH13 - E11 Kompressorin 1 ylikuorma
« Vastaus #5 : 13.05.19 - klo:09:25 »
Lainaus
Tilatiedoista löysin historiasta (osoitteet 8050-8068) 11.05.2019 00:33 Epäsymmetr. 3-vaihevirta. Tämä ei kuitenkaan ollut kirjautunut häiriöhistoriaan, jonka tuossa ylempänä listasin.
Johtovahti on kytketty pehmon outputtiin.

Tuo johtovahti kannattaa kytkeä pehmon toiselle puolelle,esim moottorisuojakytkimen liittimiin niinkuin kuvissa.
Pehmossa näyttää yksi vaihe menevän suoraan ja kahta vaihetta säädetään käynnistysrampissa.
Tämä näkyy pehmon valokuvassa, L3--T3 välissä ei ole säätöä,kahta muuta vaihetta säädetään käynnistyksessä.
Pitää myös huomioida että kompressorin moottorilla on jatkuvasti 1-vaiheen jännite,myös kompressorin seistessa,samoin pehmon kaikissa lähtevissä liittimissä,kiertää käämien läpi.
https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?action=dlattach;topic=8759.0;attach=9964;image

Pehmohan säätää jännitettä käynnistyksessä ja tuollainen kahta vaihetta säätävä kytkentä saattaa tehdä huojuntaa jännitteeseen jos vaihevahti on tosiaan pehmon lähtevällä puolella

Paras tietysti olisi sellainen pehmo jossa säädetään kaikkia kolmea vaihetta,ovat vaan hieman kalliimpia.

 

http://www.elisanet.fi/matsut/talo/day.jpg
http://www.elisanet.fi/matsut/talo/energymon.jpg

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Murre

  • Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 80
    • Jaahdytystekniikan asiantuntija
Vs: SH13 - E11 Kompressorin 1 ylikuorma
« Vastaus #6 : 13.05.19 - klo:15:44 »
Nämä ABB:n pehmot ovat olleet yksi murhe näissä Oilonin tuotteissa. Tai ei se ABB:n vika ole, että sallitut lämpötilat sähkökytkentätiloissa kasvaa yli sallitun...
*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit

Poissa pta

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • SH13+SHAK700, 235/233m, Tampesteri
Vs: SH13 - E11 Kompressorin 1 ylikuorma
« Vastaus #7 : 13.05.19 - klo:20:46 »
Soittelin Oilonille, eivätkä he ainakaan heti tunnustaneet, että pehmojen kanssa olisi ollut ihmeempiä ongelmia. Vanha pumppu - syksyllä 8-vuotias  ;D

Tilasin uuden pehmon Saksasta 176,98€ hintaan, joka oli merkittävästi suomalaista hintatasoa edullisempi. En kyllä kysynyt tukusta, neton neton hittoa, kun verkkokaupoista tilaaminen on niin kivutonta ja tuolla kontaktorilla pärjää vähän aikaa ennen kuin pehmo kolahtaa postilaatikkoon.

Katsoin väärin päin sen inputin ja outputin :-[ Vaihevahti on moottorisuojakytkimen jälkeen. On vain ketjutettu pehmolta eikä moottorisuojalta.

Edit: Tilasin pehmon maanantaina iltapäivällä täältä ja nyt perjantaina illalla olisi DHL tuonut sen kotiin :)
« Viimeksi muokattu: 18.05.19 - klo:00:18 kirjoittanut pta »

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 783
Lainaus
Löysin syynkin tälle vaihevialle, kun aloin vaihtamaan pehmon tilalle kontaktoria: kolmosvaiheen outinputin piuhat jäivät käteen!!! Ei ykkösvaiheen piuhatkaan olleet perillä.

Tämä on nyt vähän huonoa tässä vaiheessa mutta oliskohan vika ollut vain noissa irronneissa johdoissa ja itse pehmo olisi kunnossa?
http://www.elisanet.fi/matsut/talo/day.jpg
http://www.elisanet.fi/matsut/talo/energymon.jpg

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa pta

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • SH13+SHAK700, 235/233m, Tampesteri
Kytkin sen pehmon uudestaan kiinni, koska itsekin luulin vian olleen noissa huonoissa johtoliitoksissa. Laitettuani sähköt koneeseen se kävi ensin joitain sekunteja, teki sen jälkeen pari käynnistysyritystä, jonka jälkeen moottorisuoja laukesi. hetken kuluttua käänsin moottorisuojan uudestaan päälle, minkä jälkeen kone kävi jokusen minuutin pätkissä hetken aikaa. Meni siis huonompaan suuntaan, Se ei tykännyt sähköjen katkaisemisesta.

Olisikohan pehmon elkot kypsyneet? Avaan kyllä tuon vanhan pehmon ja katson onko se pelastettavissa.

Kun tein korjauskustannusten yhteenvetoa, niin totesin, että kustannuspuolelle pitää uuden pehmon lisäksi lisätä 77,20€ lisääntyneestä sähkönkulutuksesta 3 viikolta.