Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: dT arvo huono?  (Luettu 3000 kertaa)

Poissa pee5

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
dT arvo huono?
« : 16.01.19 - klo:22:54 »
Siirryin öljystä maalämpöön joulukuun lopulla, joten näin aloittelijana tällä kokemuksella kaikki on uutta ja outoa.

Kyselisin keruupiirin lämpötiloista. Olen ymmärtänyt, että paras dT-arvo olisi jotain 3,5-4,0. Mistä johtuu, että mulla dT on keskimäärin noin 4,6-4,7 luokkaa? Tämän hetkisillä keleillä kompuran käynnistyttyä dT liikkuu 5,0-5,3 tieniolla, ennen pysähdystä ollaan 4,2-4,5 lukemissa. Lämpötilat käynnin alkupuolella tulo/meno noin 2,4/-2,5, loppupuolella 1,4/-2,9.

Kannattaako tällä vaivata päätään, koska lämpöä ja käyttövettä on ainakin toistaiseksi riittänyt. Tot.Int.Add(43084) –arvo on näyttänyt koko ajan nollaa, joten eikös tämä tarkoita sitä, ettei lämpövastus ole ollut päällä, vaan kompuran teho on toistaiseksi riittänyt vielä näillä pakkasilla?
Jämä Star-10 (Nibe F1145) + VLM Star 270L + buffer 200L + patterit, kaivo aktiivi 208m, 190m2 asuinrak. + 25m2 ulkorak. Pirkanmaa

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: dT arvo huono?
« Vastaus #1 : 17.01.19 - klo:02:40 »
Sulla on syvä kaivo ja siellä oleva putki hiukan turhan pienellä sisäreijällä varustettu. Jos putki olisi hiukan suueempi 45mm vs 40mm niin tällöin liuos jaksaisi virrata kaivossa hiukan ripeämmin. Ja tietysti kaivon mutasihti alkaa tukkeutumaan niin se voi haitata kiertoa. Tämä on hyvä tarkistaa ajoittain. Samoin jos lämpötilaero alkaa kasvamaan syystä tai toisesta aiemmista niin myös se kertoo jostain häiriöstä.

Jos lukema pysyy noissa mainitsemissasi niin ei tarvitse olla huolissaan. Pienemmällä lämpötilaerolla voi saada hiukan paremman hyötysuhteen mutta sekään ei ole niin yksioikoista...
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa pee5

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: dT arvo huono?
« Vastaus #2 : 19.01.19 - klo:12:46 »
Sulla on syvä kaivo ja siellä oleva putki hiukan turhan pienellä sisäreijällä varustettu. Jos putki olisi hiukan suueempi 45mm vs 40mm niin tällöin liuos jaksaisi virrata kaivossa hiukan ripeämmin. Ja tietysti kaivon mutasihti alkaa tukkeutumaan niin se voi haitata kiertoa. Tämä on hyvä tarkistaa ajoittain. Samoin jos lämpötilaero alkaa kasvamaan syystä tai toisesta aiemmista niin myös se kertoo jostain häiriöstä.

Jos lukema pysyy noissa mainitsemissasi niin ei tarvitse olla huolissaan. Pienemmällä lämpötilaerolla voi saada hiukan paremman hyötysuhteen mutta sekään ei ole niin yksioikoista...
Joo, tuo putken koko on ainoa asia, minkä nyt tekisin toisin, käyttäisin 40 sijasta 45 millistä, muuten mitoitukseen ja laitevalintoihin olen tyytyväinen. Ja kun pakkanen pyöri 16-21 asteen tuntumassa, dT:kin oli luokkaa 3,6-4,5. Kaivoltakin tuleva on minimissään ollut +1,1, mutta kai se tulee vielä talven mittaan laskemaan.
Jämä Star-10 (Nibe F1145) + VLM Star 270L + buffer 200L + patterit, kaivo aktiivi 208m, 190m2 asuinrak. + 25m2 ulkorak. Pirkanmaa

Poissa pee5

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: dT arvo huono?
« Vastaus #3 : 22.01.19 - klo:18:44 »
Nyt kun ehti perehtymään asiaan, niin selvisi mutasihdin olevan tukossa, niinkuin fraatti ehdottikin. En pitänyt tätä todennäköisenä, kun se 3 viikkoa sitten puhdistettiin. Mutta näköjään jotain asennuksen aikaista sakkaa siellä vielä on. DT liikkuun nyt noin 3,2 - 3,4 välillä, joten ei se 40mm putkikaan taida tässä mun tapauksessa paljoa haitata.
Jämä Star-10 (Nibe F1145) + VLM Star 270L + buffer 200L + patterit, kaivo aktiivi 208m, 190m2 asuinrak. + 25m2 ulkorak. Pirkanmaa

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: dT arvo huono?
« Vastaus #4 : 22.01.19 - klo:19:55 »
Nyt kun ehti perehtymään asiaan, niin selvisi mutasihdin olevan tukossa, niinkuin fraatti ehdottikin. En pitänyt tätä todennäköisenä, kun se 3 viikkoa sitten puhdistettiin. Mutta näköjään jotain asennuksen aikaista sakkaa siellä vielä on. DT liikkuun nyt noin 3,2 - 3,4 välillä, joten ei se 40mm putkikaan taida tässä mun tapauksessa paljoa haitata.

Ja vielä kun tuo kaivosi tulolämpötila hiukan laskee sinne lähemmänksi nollaa niin lämpötilaero laskee entisestään. Laitteisto pelaa nyt ihan hyvin tuon puolesta.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa PekkaK

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: dT arvo huono?
« Vastaus #5 : 23.01.19 - klo:09:38 »
Nyt kun ehti perehtymään asiaan, niin selvisi mutasihdin olevan tukossa, niinkuin fraatti ehdottikin. En pitänyt tätä todennäköisenä, kun se 3 viikkoa sitten puhdistettiin. Mutta näköjään jotain asennuksen aikaista sakkaa siellä vielä on. DT liikkuun nyt noin 3,2 - 3,4 välillä, joten ei se 40mm putkikaan taida tässä mun tapauksessa paljoa haitata.

Heh. Minulla ilmattiin pari kuukautta vanha MLP ja puhdistettiin rutiininomaisesti mutasihti perjantaina. Viikonlopun aikana meni DT kymmeneen. Eli tulo 3,5 ja paluu -7.

Hämmästys oli suuri, kun mutasihti oli siis heti puhdistuksen jälkeen uudestaan tukossa. Heti puhdistuksen jälkeen DT laski kahden ja kolmen välille ja myös paineet palasi normaaliksi.