Ilmeisesti on hyötysuhteen kannalta edullisempaa ottaa kuumakaasun tulistusosuudesta mahdollisimman paljon tulistimessa ja sekottaa lauhduttimen ja tulistimen jälkeiset vedet keskenään kuin että otetaan kaikki energia lauhduttimessa sekoittamalla tulistuksen poisto ja lauhtuminen samassa lämmönvaihtimessa.
Tämäpä olikin minun viritykseen osuva kommentti,selkisi jopa R22 p-h diagramminkin ,ainakin tulistuksen osalta.
Meillä yritetään siis Esbellä saada osa tulistinpiirin vedestä alavaraajaan silloin kun tuossa tulistinpiirin menovesiputkessa lämpö nousee yli 60 asteen.Luonnonkierrolla kun dt on vakio 10 astetta niin silloin kun menovesi on 60 niin tulistinvaraajan paluuvesi on 50 astetta ja tulistinvaraajan keskilämpötila 55astetta.
Tässä muodostuu tavallaan 3 eri kiertoa kun Esbe alkaa avautua
http://aijaa.com/005719636781-lauhdutinpumppu kierrättää alavaraajan vettä lauhduttimen läpi.
-tulistinvaihdin kierrättää ylävaraajan vettä luonnonkierrolla omana piirinään.
-Esben avautuessa pieni osa lauhdutinkierrosta alkaa mennä tulistinvaihtimen läpi alavaraajaan.Luultavasti lauhduttimen virtausvastus on suurempi kuin tulistinvaihtimen kun tuollainen kierto yleensä muodostuu kun tulistinvaihtimen ja tulistinvaraajan väliltä avautuu yhteys lauhduttimen menoputkeen.
Eli tässä siis tehostetaan tulistimen jäähdytystä osalla lauhdutinvirtausta.Trendissä sen vaikutus näkyy välittömästi kun tulistinvaihtimelta lauhduttimelle menevän kaasun lämpötila laskee n 8 astetta ( 78C----->70C) ja tulistinpiirissä kiertävän (meno)veden lämpötila laskee n 13 astetta ( 74C----->61C)
Lauhduttimen menoputkessa olevan Pollucom mittarin mukaan lauhdutinpiirin teho nousee n 1,5kw tuossa mittaustilanteessa.
http://aijaa.com/001669603125Tuollainen siis systeemin rakenne ja toiminta.
Kun tuon alussa olevan seppaantin kommentin tukemana osasin ajatella erikseen kylmäineen ja veden vaikutuksia kierrossa niin tosiaan selvisi diagrammin oikeassa reunassa olevan tulistuneen kaasun ja keskineliössä olevan lauhtumisen ominaisuuksista ainakin muutama juttu.
Eli tulistunutta osaa kuumakaasusta voi huoleti jäähdyttää jo tulistinvaihtimessa kunhan ei aliteta lauhtumislämpötilaa ennenkuin kaasu on lauhduttimessa.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin lauhtumisessa vapautuva lämpöenergia valtaosaltaan tulee faasi-ilmiöstä jossa kaasumuodossa oleva kylmäaine muuttuu nesteeksi.
R22 p-h diagrammi
http://aijaa.com/0029996247841->2 Kuumakaasu jäähtyy tulistimesa 103 ->74 C
Luovutettu energia 11,3% koknaisenergiasta.
4->3 Vesi lämpiää tulistimessa 51->62C
2->7 Lauhdutin
2->5 Tulistuksen poisto lauhduttimessa, 12,0%
5->6 Lauhtuminen lauhduttimessa, 73,8%
6->7 alijäähtyminen lauhduttimessa, 2,9%
7->5 Veden lämpiäminen lauhduttimessa 35,1->39,6C (katkoviiva)
Niinkuin tuossa ylläolevassa lainauksessa nähdään niin tulistunut kuumakaasu jäähtyy normaalisti tulistinvaihtimessa vain 11,3% ja lauhduttimeen menee12% tulistuneesta energiasisällöstä.
Mä luulen että tulistinvaihtimen Esben kautta alavaraajaan menevä lisäteho tulee tuosta 12% lauhduttimelle menevästä tulistuneesta kaasun osasta.
Eli tulistinvaihdin jäähdyttää kaasua enemmän ja lauhduttimelle menevä kaasu on jäähtynyt 8 astetta enemmän
Jostain syystä lauhduttimelta lähtevän veden lämpötila ei näytä laskevan,eikä myöskään lauhduttimelta nestelinjaan menevän kylmäaineen lämpötila alene vaikka lauhdutin toimii alhaisemmalla tulistuneen kaasun lämpötilalla.
Tässä siis näyttää ettei tulistuneella kaasulla ole juurikaan vaikutusta lauhduttimen veteen siirtämään lämpötehoon,ainakaan lämpötilojen perusteella.
Tosin lauhdutinpiirin veden virtaus hieman pienenee kun pieni osa sen kierrosta oikaisee tulistinvaihtimen läpi menoputkeen.
Ehkä tuo kierron hidastuminen ja siitä johtuva lauhduttimen dt:n suureneminen hämää kun katsotaan vain lämpötilamuutoksia.